بازدید 14274
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «شرایط نگهداری ارز بیش از سقف مجاز» تا «شوک سیاست های احتمالی ترامپ در بازار»

این پیمانه موضوعاتی همچون احتمال افزایش 10 درصدی قیمت جهانی طلا، کاهش بهای نفت، آینده مبهم «توشیبا» در بازار بورس توکیو، گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی پوشاک در ایران، حذف سموم پرخطر از سبد مصرف کشاورزان، افزایش تعرفه واردات جو، واردات 292 میلیاردی عدس و رکورد مرسدس بنز در هند را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 12 April 2017
از «شرایط نگهداری ارز بیش از سقف مجاز» تا «شوک سیاست های احتمالی ترامپ همچنان در بازار»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون احتمال افزایش 10 درصدی قیمت جهانی طلا، کاهش قیمت نفت، آینده مبهم «توشیبا» در بازار بورس توکیو، گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی پوشاک در ایران، حذف سموم پرخطر از سبد مصرف کشاورزان، افزایش تعرفه واردات جو، واردات 292 میلیاردی عدس و رکورد مرسدس بنز در هند را در بر دارد.


شرایط نگهداری ارز بیش از سقف مجاز

بانک مرکزی دستورالعمل نگهداری ارز را برای شهروندان منتشر کرد. در راستای اجرای تکلیف مقرر در بند «الف» ماده (7) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بند «پ» ماده (5) آئین‌نامه اجرایی مواد (5) و (6) قانون مذکور، «دستورالعمل مربوط به تعیین میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور»، به شرح زیر ابلاغ می‌شود؛

ماده 1‏‏‏‏‏- نگهداري ارز (اسکناس) حداکثر تا سقف مبلغ 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع  است.
ماده2‏‏‏‏‏- نگهداري ارز (اسکناس) براي مبالغ بيشتر از 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها، درصورت داشتن يکي از مدارک ذيل بلامانع بوده و در غيراين‌صورت ممنوع است؛

     الف ‏‏‏‏‏‏‏‏- اعلاميه بانکي و يا هر سندي که مبين پرداخت مبلغ مربوطه توسط بانک باشد.
     ب ‏‏‏‏‏‏‏‏- فاکتور صرافي‌هاي مجاز با درج در سامانه سنا.
     ج ‏‏‏‏‏‏‏‏- رسيد چاپي حاوي کد رهگيري که بيانگر اظهار ارز مذکور در هنگام ورود به کشور باشد.

ماده3 ‏‏‏‏‏- درخصوص تعيين تکليف ارزهايي که قبل از ابلاغ این دستورالعمل توسط مردم نگهداري مي‌شوند و حداقل يکي از اسناد اشاره‌شده در ماده «2» را نداشته باشند، در يک بازه زماني سه ماهه براي مبالغ بيش از 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به يکي از روش‌هاي زیرعمل شود:

     الف ‏‏‏‏‏‏‏‏- مراجعه به یکی از بانک‌ها و افتتاح حساب ارزي.
     ب ‏‏‏‏‏‏‏‏- فروش ارز مربوطه به یکی از بانک‌ها به ‌نرخ آزاد و يا صرافي‌هاي مجاز با درج در سامانه سنا.

احتمال افزایش 10 درصدی قیمت جهانی طلا طی ماه های آینده

قیمت جهانی طلا در سه ماه نخست امسال با رشد 8 درصدی  روبه رو شده و اکنون برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت این فلز طی ماه های آینده نیز با رشد 10 درصدی روبه رو خواهد شد. به گزارش سایت طلا، تحلیلگران اقتصادی معتقدند که اگر طلا بتواند میانگین سطح قیمتی 200 روز گذشته خود را بشکند به زودی به رکوردهای سال 2016 میلادی دست خواهد یافت و احتمالا به بیش از 1375 دلار خواهد رسید که این مساله به معنای رشد 10 درصدی قیمت طلا خواهد بود. تحلیلگران اعلام کردند که طلا فعلا در برابر سطح 1265 دلاری به شدت مقاومت می کند و اگر بتواند این سطح مقاومتی را بشکند، روند صعودی آن شتاب خواهد گرفت. در ضورت شکسته شدن سطح مقاومتی 1265 دلاری قیمت طلا می تواند تا سطخ 1320 دلار در هر اونس افزایش یابد. به نظر می رسد تنش های سیاسی بین المللی و رشد تقاضای سرمایه گذاری می تواند تأثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته باشد.

افزایش تولید شیل، کاهش قیمت نفت

افزایش تولید نفت شیل ایالات متحده آمریکا توانسته است نگرانی موجود در رابطه با تنش های ژئوپولیتیکی خاورمیانه و اقدامات برخی از تولید کنندگان نفت در کاهش تولید برای حمایت از قیمت ها را جبران نماید و قیمت نفت خام بعد از حدود پنج روز فراز، روز سه شنبه فروکش کرد. معاملات آتی نفت خام برنت LCOc1 که بنچمارک بین المللی برای قیمت های نفت می باشد با 20 سنت یا 0.36 درصد کاهش به نسبت آخرین قیمت روز قبل خود، 55.78 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. برنت قبل از این به بالاترین قیمت خود از زمان 7 مارس رسیده و 56.16 دلار معامله شده بود. نفت یو اس وست تگزاس اینترمدیت CLc1 (WTI) بعد از آن که به بالاترین قیمت خود در پنج هفته گذشته یعنی 53.23 دلار به ازای هر بشکه رسیده بود، روز سه شنبه با 15 سنت یا 0.3 درصد کاهش به 52.93 دلار به ازای هر بشکه رسید.

آینده مبهم «توشیبا» در بازار بورس توکیو

شرکت ژاپنی توشیبا پس از دو بار تأخیر، گزارش مالی خود را بدون تأیید بازرسان این شرکت اعلام کرد. بنا بر نتایج مالی منتشر شده، این شرکت در فاصله ماه آوریل تا ماه دسامبر سال گذشته میلادی بیش از ۴.۸ میلیارد دلار ضرر کرده است. با تاخیر پیاپی در اعلام نتایج مالی، اکنون این احتمال وجود دارد که شرکت توشیبا از بازار بورس توکیو حذف شود. مدیرعامل توشیبا پس از اعلام نتایج مالی شرکت در کنفرانسی خبری ضمن عذرخواهی از سرمایه گذاران و سهامداران گفت: «بر اساس قانون اگر بازار بورس توکیو تصمیم به حذف یک شرکت بگیرد، واضح است که فکر می کند این شرکت ثبات بازار را تهدید می کند. اگر بلافاصله حذف نکنند، همه تلاش خود را خواهیم کرد که از بازار بورس حذف نشویم.» به گزارش یورونیوز، بروز مشکلات پیاپی برای شرکت وستینگهاوس، از شرکت های تابع توشیبا در آمریکا، از جمله خرید یک واحد هسته ای بیشتر از ارزش برآورد شده، از دلایل اصلی بحران مالی توشیبا است.

گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی پوشاک در ایران

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردش مالی پوشاک سالانه 40 هزار میلیارد تومان است، گفت: سرانه مصرف پوشاک در کشور ما با برخی از کشورهای بزرگ دنیا بسیار نزدیک است. وی افزود: مصرف سرانه پوشاک در آمریکا سالانه 153 دلار و در ایران 147 یعنی حدود 500 هزار تومان است. زاهدی گفت: متوسط صادرات پوشاک در دنیا 420 میلیارد دلار است در حالی که ایران فقط 64 میلیون دلار از این رقم را به خود اختصاص داده است. وی با بیان اینکه واردات پوشاک به کشور از طریق رسمی و قاچاق زیاد است، گفت: سالانه حداقل 3 میلیارد دلار پوشاک از مبادی رسمی و غیررسمی به کشور وارد می‌شود. 

سموم پرخطر از سبد مصرف کشاورزان حذف می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برخی سموم باید از سبد مصرفی کشاورزان حذف شود و این کار در حال انجام است، گفت: درگیری‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم اما در حال ساماندهی اوضاع هستیم. استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی همواره یکی از مباحث پرچالش و جنجال برانگیز بوده است، امروزه اگر از مصرف کنندگان جامعه درباره سلامت محصولات کشاورزی سؤال شود، خیلی از آنان در این زمینه هنوز نگرانی‌هایی دارند. این مسأله که دلیل آن تکرار مداوم خطرات استفاده از سموم در کشاورزی است، هیچ گاه برای مردم جامعه ما حل نشده چراکه کسی به آن پاسخ روشنی نداده است.

افزایش تعرفه واردات جو در راه است

علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه دامداران ایران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش تعرفه واردات جو خبر داد و گفت: وزارتخانه در راستای حمایت از تولید داخل از اول اردیبهشت ماه تعرفه واردات جو را از ۵ به ۱۰ درصد افزایش خواهد داد. وی افزود: با توجه به آنکه بخش اعظم هزینه تمام شده شیر خام مربوط به خوراک دام است از این رو تأثیر بسزایی در افزایش نرخ جو دارد. عزیزاللهی ادامه داد: سال گذشته تغییر ارز مبادله‌ای به آزاد و همچنین افزایش تعرفه طی چند روز آینده موجب می‌شود که نرخ جو از ۸۵۰ به ۹۰۰ تومان افزایش یابد که با این وجود فشاری مضاعف بر دامداران وارد شود. مدیر عامل اتحادیه دامداران ایران در خصوص آخرین وضعیت تولید جو در کشور بیان کرد: با توجه به شرایط مناسب جوی پیش بینی می‌شود که تولید جو به حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزارتن برسد و درحالیکه نیاز کشور حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزارتن است از این رو مابقی نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

واردات عدس 292 میلیاردی شد

براساس آمار گمرک در یازده ماهه نخست سال 95، بیش از 81 هزار و 553 تن عدس به صورت خشک و غلاف کنده شده، از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم عدس، حدود 94 میلیون و 85 هزار و 498 دلار، ارز از کشور خارج شده است. لازم به ذکر است، ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر 292 میلیارد و 903 میلیون و 327 هزار و 980 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است عدس از کشورهای افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، ترکیه، روسیه، قزاقستان، کانادا و هند وارد کشور شده و در این میان امارات متحده عربی بیشترین صادرات عدس به ایران را داشته است.

مرسدس بنز در هند رکورد زد

مرسدس بنز که بزرگ‌ترین خودروساز لوکس در بازار هند به‌ شمار می‌رود بهترین فروش فصلی خود را در این کشور ثبت کرد. به گزارش اکونومیک تایمز، این خودروساز آلمانی اعلام کرد فروش در دوره ژانویه تا مارس 2017، یک درصد رشد کرده و به 3 هزار و 650 دستگاه خودرو رسیده است که یک رکورد محسوب می‌شود. علت این رشد، فروش خوب خودروهای شاسی‌بلند عنوان شده است. فروش شاسی‌بلندهای لوکس مرسدس بنز شامل جی‌ال‌ای، جی‌ال‌سی، جی‌ال‌ایی، و جی‌ال‌اس در فصل نخست سال جاری میلادی 13 درصد رشد کرده است. 

شوک سیاست های احتمالی ترامپ همچنان در بازار

شاخص ارزش دلار در بازار معاملات ارزی منطقه آسیا روز گذشته تحت تأثیر تنش های سیاسی آمریکا در کره شمالی و سوریه قرار گرفت و با روند نزولی آغاز بکار کرد. این در حالی است که جنگ افروزی اخیر آمریکا در سوریه، گمانه زنی ها بر سر افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو را هم با تردید روبرو کرده است. در همین حال دلار در برابر ین ژاپن ۳ دهم درصد ارزش خود را از دست داد. همچنین کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که بازارهای جهانی نسبت به سیاست های ترامپ بیشتر از گذشته محتاطانه رفتار می کنند و به ریسک های افزایش یافته در سطح جهانی توجه خاصی می کنند و امکان دارد با حمله موشکی ایالات متحده به کره شمالی، شوک دیگری به بازارهای جهانی وارد شود. به نقل از مهر، بر پایه این گزارش، ارزش شاخص دلار آمریکا در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان امروز با کاهش میانگین روبرو شد و یورو هم ۳ دهم درصد روند کاهشی را تجربه کرد. 


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
واردات عدس از امارات؟!!
چرا همه چیز را وارد می کنند شرم آوره ....دسته بیل ..والان عدس ....!!
خاك رو صادر و عدس رو وارد ميكنيم.. شرم بر ما
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل