بازدید 17316
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «جزییات گرانی قیمت خودروهای داخلی» تا «اتفاقات مهم برای طلا در روزهای آینده»

این پیمانه موضوعاتی همچون ورود شاخص بورس به کانال 78 هزار واحدی، افزایش قیمت دلار، یورو و درهم، افت و خیز بازار سکه قبل از تعطیلی، دو علت افزایش قیمت نفت، زمان واریز اولین یارانه 96، واردات گوشت آمریکایی به چین، بهترین زمان برای خرید مس، رشد اقتصادی چین، نرخ تورم سال قبل، کاهش تولید چای هند و استعفای غیرمنتظره رئیس بانک مرکزی اوکراین را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 11 April 2017
از «جزییات گرانی قیمت خودروهای داخلی» تا «اتفاقات مهم برای قیمت طلا در روزهای آینده»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون ورود شاخص بورس به کانال 78 هزار واحدی، افزایش قیمت دلار، یورو و درهم، افت و خیز بازار سکه قبل از تعطیلی، دو علت افزایش قیمت نفت، زمان واریز اولین یارانه 96، واردات گوشت آمریکایی به چین، بهترین زمان برای خرید مس، رشد اقتصادی چین، نرخ تورم سال قبل، کاهش تولید چای هند و استعفای غیرمنتظره رئیس بانک مرکزی اوکراین را در بر دارد.



اگر کارخانه‌ها راه نیفتند، اشتغال ایجاد نمی‌شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر روز دوشنبه در دیدار نوروزی جمعی از مسئولان بخش‌های مختلف نظام، با اشاره به نام‌گذاری سال جدید به «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» گفتند: باید بر روی تولید و اشتغال متمرکز شوید و این هدف صرفاً با دستور دادن مسئولان ارشد محقق نمی‌شود بلکه به نظارت و پیگیری جدی نیاز دارد. ایشان نگاه منفی به واردات را ناشی از نگاه مثبت به تولید داخل خواندند و خاطرنشان کردند: همه بدانند اگر کارخانه و تولید داخلی راه نیفتد، اشتغال ایجاد نمی‌شود و نتیجه‌ی بیکاری، آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، فساد، مشکلات خانوادگی و نارضایتی از نظام و دولت است.

ورود شاخص بورس به کانال 78 هزار واحدی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 21 فروردین ماه 95 با افزایش 247 واحدی به رقم 78 هزار و 107 واحد دست یافت. شاخص کل هم ‌وزن نیز با  رشد 172 واحدی عدد 16 هزار و 873 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش  394 واحدی به رقم  86 هزار و 276  واحد دست یافت. شاخص بازار اول و دوم نیز روندی افزایشی را ثبت کردند. به طوری که شاخص بازار اول با افزایش 152 واحدی به رقم  54 هزار و 873  واحد دست یافت و شاخص بازار دوم با رشد 653 واحدی عدد 169 هزار و 402 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 9 واحدی به عدد 899  واحد رسید.



افزایش قیمت دلار، یورو و درهم / یورو دوباره بالاتر از 4 هزار تومان

در پایان معاملات بازار آزاد ارز، هر دلار آمریکا با رشد 5 ریالی نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 535 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 285 ریال به رقم 70 هزار و 76 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد روز گذشته، 10 هزار و 316 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 17 ریال گران تر شده بود.

افت و خیز بازار سکه قبل از تعطیلی

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران و در آستانه ۱۳رجب، قیمت انواع سکه با افت و خیز بسیار مواجه شد. بر این اساس، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲ هزار تومان کاهش و طرح جدید با ۱۴۵۰ تومانم کاهش به ترتیب به نرخ یک میلیون و ۱۸۱ هزار تومان و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. در این میان نیم سکه با ۳۵۰۰ تومان افزایش به ۶۸۹ هزار تومان، ربع سکه با ۲۵۰۰ تومان افزایش به ۳۸۷ هزار تومان و سکه یک گرمی با هزار تومان افزایش به ۲۴۸ هزار تومان رسید.

جزییات گرانی قیمت خودروهای داخلی

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه براساس دستورالعمل قیمت گذاری خودرو هنوز قیمت کارخانه محصولات خودروسازان افزایش پیدا نکرده است، اظهارداشت: در سال جدید هنوز خودروسازان درخواستی برای افزایش قیمت به شورای رقابت ارسال نکرده اند که امیدواریم با توجه به شرایط بازار درخواست افزایش قیمت نداشته باشند. رضا شیوا در گفت و گو با تسنیم با بیان اینکه شورای رقابت از بانک مرکزی درخواست کرده تا نرخ تورم بخشی را محاسبه و آن را به شورا اعلام کند، افزود:  کارشناسان شورا در بحث کیفیت خودرو هم ورود پیدا کرده و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود. رئیس شورای رقابت ضمن انتقاد به اینکه برخی می‌گویند چون تولید خودرو افزایش یافته دیگر بازار انحصاری نیست، تصریح کرد: افزایش تولید ربطی به بازار انحصاری خودرو ندارد به نحوی که هر زمان تعداد تولیدکنندگان بازار افزایش پیدا کرد و سهم آنها هم تا حدودی برابر باشد در این حالت بازار انحصاری نیست. وی اضافه کرد: اگر دوستان می‌گویند تعداد تولیدکنندگان افزایش پیدا کرده استدلال خود را به شورا ارائه نمایند تا ما آنها را بررسی کنیم. در حال حاضر مرجع تصمیم گیری در مورد وضعیت انحصاری بودن بازار خودرو شورای رقابت است. شیوا با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت کارخانه شرکت‌های خودروسازی هیچ تغییری نکرده است، گفت: با توجه به افزایش نرخ بیمه شخص ثالث و سایر هزینه های قانونی قیمت خودرو با افزایش روبه رو است در این شرایط سازمان حمایت باید ورود و بررسی کند آیا این هزینه های قانونی درست بر قیمت کارخانه انواع خوروها اضافه شده تا تخلفاتی صورت گرفته باشد.

درگیری سوریه و افزایش تقاضا دو علت افزایش قیمت نفت

روز  دوشنبه قیمت های نفت به علت تقاضای بالا و بلاتکلیفی به خاطر درگیری سوریه افزایش یافت اگرچه افزایش فعالیت حفاری ایالات متحده آمریکا جلوی پیشرفت را گرفت. معاملات آتی نفت برنت به عنوان بنچمارک قیمت های نفت، 55.49 دلار به ازای هر بشکه معامله شد که از آخرین قیمت خود 25 سنت یا 0.45 درصد افزایش نشان می دهد. معاملات آتی نفت یو اس تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز با 25 سنت یا 0.46 درصد افزایش، 52.48 دلار به ازای هربشکه معامله شد.

اولین ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان سال جدید به زودی

بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اولین یارانه نقدی سال ۹۶، شنبه ۲۶ فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. مبلغ یارانه نقدی به ازای هر نفر، ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

واردات گوشت آمریکایی به چین از سرگرفته می‌شود

قرار است چین پیشنهاد دسترسی بهتر به بازار را برای سرمایه گذاری بخش های مالی به آمریکا ارائه دهد و ایالات متحده هم به منظور جلوگیری از بروز جنگ تجاری، صادرات گوشت گاو به چین را بار دیگر در دستور کار خود قرار دهد. در همین حال چین آماده است که سقف سرمایه گذاری را در معاهدات سرمایه گذاری میان دو کشور افزایش دهد؛ ضمن اینکه علاقمند به پایان دادن ممنوعیت واردات گوشت گاو آمریکایی به داخل خاک خود است. البته پیش از این، چین اعلام آمادگی کرده بود که سقف سرمایه گذاری در معاهدات سرمایه گذاری دو جانبه با آمریکا را افزایش دهد، اما به دلیل پیروزی «ترامپ» در انتخابات ایالات متحده، روند مذاکرات آن به حالات تعلیق در آمد. به نقل از مهر، بر پایه این گزارش، در پیش گرفتن چنین رفتاری از سوی دو کشور در راستای اجرای طرح ۱۰۰ روزه ارتقاء روابط تجاری میان پکن و واشنگتن است.  

رشد اقتصادی چین

بانک گلمن ساچ پیش بینی کرد که رشد اقتصادی چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی با قوت پیش خواهد رفت و تولید ناخالص داخلی این کشور ۶.۸ درصد خواهد بود. همچنین این بانک آمریکایی با بررسی بر روی شاخص های اقتصادی چین، برآورد خود از تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۱۷ میلادی را ۶.۶ درصد اعلام کرد. گلمن ساچ در گزارش خود آورده که انتظار می رود، تولیدات صنعتی چین در ماه مارس به ۶.۴ درصد افزایش یابد که این رقمی کمی بیشتر از رشد بدست آمده در ماه های ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی است. بر همین اساس، پیش بینی از رشد سرمایه گذاری در سه ماه نخست سال جاری میلادی در چین به ۸.۹ درصد ارتقاء خواهد یافت. البته گلمن ساچ اعلام کرده که انتظار می رود فروش ضعیف خودروی چین بر روی شاخص خرده فروشی این کشور تاثیر منفی بگذارد و پیش بینی می شود که میزان فروش خودروی چین در ماه گذشته میلادی ۹.۴ درصد باشد که در مقایسه با دو ماه قبل از آن، میل نزولی گرفته است.

بهترین زمان برای خرید مس

یکی از موسسات مالی بین المللی آمریکا امروز در گزارشی به مشتریان خود توصیه کرد اقدام به خرید مس کنند. بر اساس پیش بینی های این موسسه قیمت فلز سرخ در نیمه دوم امسال به۶۵۰۰ دلار بطور متوسط می رسد و به روندی صعودی خود ادامه می دهد به طوری که بهای ۷۱۶۸ دلاری را نیز تا سال ۲۰۱۹ تجربه خواهد کرد. کاهش عیار معادن مس دنیا از ۱.۶درصد در سال ۱۹۹۰ به ۱درصد  در سال فعلی باعث رشد هزینه تولید از ۲۵۰۰دلاری به ۴ دلاری شده و توسعه معادن جدید دیگر صرفه اقتصادی ندارد. توسعه یک واحد مس حداقل ۶ سال زمان نیاز داشته که با توجه به عدم سرمایه گذاری شرکتهای معدنی از سال ۲۰۱۵، منحنی رشد تقاضای جهانی از رشد تولید عقب افتاده و بازار دچار کمبود می شود. اعتصابات معدنی که منجر به توقف تولید شرکتها شده باعث میشود تا تولید مس در سال ۲۰۱۷ از افت ۳.۳ درصد برخوردار شود.

نرخ تورم سال قبل اعلام شد

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در سال ۱۳۹۵ را اعلام کرد. شاخص کل (برمبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در سال ۱۳۹۵ به رقم ۲۳۱.۶ رسید که نسبت به سال قبل ۶.۸ درصد افزایش داشته است و نشان‌دهنده کاهش نرخ تورم سال ۱۳۹۵ نسبت به نرخ تورم سال ۱۳۹۴ (۱۱.۳ درصد) است. همچنین شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این سال به رقم ۲۷۲.۳ رسید که نسبت به سال قبل ۷.۶ درصد افزایش داشته است و نسبت به نرخ تورم این گروه در سال ۱۳۹۴ (۹.۷ درصد) کاهش داشته است. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در سال مورد بررسی به عدد ۲۷۰.۰ رسید که نسبت به سال قبل ۷.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در سال ۱۳۹۵ به رقم ۲۱۷.۷ رسید که ۶.۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و نشان‌دهنده کاهش نرخ تورم این گروه در سال ۱۳۹۵ نسبت به نرخ تورم همین گروه در سال ۱۳۹۴ (۱۲.۰ درصد) است.

وزیر اقتصاد مجلس را قانع کرد

در جلسه علنی روز گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از سوال جواد کریمی قدوسی در سه محور وضعیت سپرده‌گذاران میزان، قاچاق گسترده از مبادی رسمی کشور و دلیل توقیف اموال و دارایی‌های ایران توسط محاکم بین‌المللی و توضیحات علی طیب‌نیا، از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع شدند.

کاهش تولید چای هند

شرکت دولتی چای هند اعلام کرد: تولید چای این کشور در ماه فوریه با کاهش 21 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 13.54 هزار تن رسید. عامل اصلی کاهش تولید، خشکسالی در ایالت جنوبی «تامیل نادو» است. شرکت دولتی چای هند طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در ماه فوریه منطقه «تامیل نادو» 8.41 هزار تن چای تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد با کاهش همراه بوده است. بر اساس این گزارش، هند که دومین کشور بزرگ تولید کننده چای جهان است، محصول صادراتی درجه CTC را عمدتا به کشورهای مصر، پاکستان و انگلیس و چای گونه ارتدوکس خود را به عراق، ایران و روسیه صادر می‌کند.

استعفای غیرمنتظره رئیس بانک مرکزی اوکراین

والریا گونتارِوا، رئیس بانک مرکزی اوکراین صبح روز دوشنبه در اقدامی غیرمنتظره از سمت خود استعفا داد. به گزارش یورونیوز، خانم گونتارِوا در کنفرانسی خبری با اعلام این تصمیم گفت که مقاومت در برابر اصلاحات پس از کناره گیری او افزایش خواهد یافت، اما بانک مرکزی باید مستقل و خارج از سیاست باقی بماند. تا کنون نام کسی به عنوان جانشین رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام نشده است و دفتر پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین که مسئولیت عزل و نصب این پست را برعهده دارد، هنوز درباره تصمیم خانم گونتاروا اظهار نظر نکرده است.

اتفاقات مهم برای قیمت طلا در روزهای آینده

تازه ترین تحلیل اینوستینگ نشان می دهد که قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده تحت تاثیر سخنرانی مهم رئیس فدرال رزرو آمریکا و انتشار آمارهای مهم اقتصادی این کشور قرار خواهد داشت. به نقل از سایت طلا، شاخص ارزش دلار با 0.47 درصد افزایش به بیش از 101 واحد رسیده که این بالاترین رکورد از 15 مارس بوده است. در هفته پیش رو، سخنرانی جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا می تواند تاثیر زیادی بر گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره این کشور طی ماه های آینده داشته باشد.

آمارهای مهم آمریکا از جمله نرخ تورم و خرده فروشی نیز طی روزهای آینده منتشر خواهد شد و این آمارها می تواند تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا داشته باشد. طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز آمارهای مهم اقتصادی در چین و اروپا منتشر خواهد شد. روز چهارشنبه بانک مرکزی کانادا نرخ بهره خود را اعلام خواهد کرد. استرالیا نیز روز پنجشنبه آمارهای اشتغال خود را اعلام می کند. چین نیز آمارهای مربوط به وضعیت تجاری در ماه مارس را اعلام خواهد کرد. به نظر می رسد وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی و نگرانی های سیاسی نیز در روزهای آینده تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت. در پیش بودن انتخابات مهم و سرنوشت ساز در برخی کشورهای اروپایی تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
ان طور که در خبر ها دیدم وانت اریسان را ۲۷ میلیون تومان میخواهند به مردم بفروشند
شاخص بورس ازدیماه ۹۲تاکنون بیش از۱۲هزارواحدسقوط کرده
بورس درسه سال گذشته به کمک عددسازی چندباربه کانال۷۸وحتی ۸۰هزارواحدواردشده اماخیلی زودسقوط کرده مهم اینست که شاخص بورس از۹۰هزارواحد دردیماه ۹۲اکنون به کانال ۷۸هزارواحدسقوط کرده وسهامدارانش رابازیان مواجه کرده
با سیاست های اقتصادی حاکم و عدم جذب سرمایه خارجی کارخانه ای تاسیس نخواهد شد و در نتیجه شغلی ایجاد نخواهد گردید. هم اکنون بانک ها سود بیش از 20درصدی را به سپرده گذاران پیشنهاد میکنند! کدام آدم عاقلی سرمایه اش را برای ایجاد واحد های تولیدی با تمامی ریسک هایش در چنین شرایطی از سپرده گذاری به تولید سوق خواهد داد؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر