بازدید 10978
پیمانه اقتصادی؛

از «نرخ تورم سال گذشته به روایت بانک مرکزی» تا «نقطه عطف مهم در بازار طلا چیست؟»

این پیمانه موضوعاتی همچون شاخص بورس در چهارمین روز کاری، ثبات نسبی قیمت سکه، بازار آزاد ارز با رشد دلار، یورو و پوند، تجارت ایران با سعودی‌ها در سطحی پایین‌تر از ۲۰۰ میلیون دلار، افزایش قیمت نفت، شرطی برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک، سود ۲۵ میلیارد یورویی به واسطه گریزگاه های مالیاتی و افزایش یواشکی قیمت شیر را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ 29 March 2017
از «نرخ تورم سال گذشته به روایت بانک مرکزی» تا «نقطه عطف مهم در بازار طلا چیست؟»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون شاخص بورس در چهارمین روز کاری، ثبات نسبی قیمت سکه، بازار آزاد ارز با رشد دلار، یورو و پوند، تجارت ایران با سعودی‌ها در سطحی پایین‌تر از ۲۰۰ میلیون دلار، افزایش قیمت نفت، شرطی برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک، سود ۲۵ میلیارد یورویی به واسطه گریزگاه های مالیاتی و افزایش یواشکی قیمت شیر را در بر دارد.




رشد اندک شاخص در چهارمین روز کاری سال جدید

در چهارمین روز معاملات بورس تهران در سال ۱۳۹۶ شاخص کل بازده نقدی و قیمتی از ابتدای باز شدن معاملات روند صعودی را در پیش گرفت و تا عدد ۷۷ هزار و ۵۷۷ واحدی بالا رفت اما در ادامه با نوسان هایی همراه شود و در نهایت نسبت به روز گذشته  ۲۵ واحد رشد کرد و به رقم ۷۷ هزار و ۵۴۸ واحدی رسید. آیفکس نیز ۲.۳ واحد افت کرد و به رقم ۸۸۳.۶ رسید، ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۵۰ میلیارد و ۴۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۲۴ هزار و ۷۹۴ نوبت داد و ستد بود.

از «نرخ تورم سال گذشته به روایت بانک مرکزی» تا «نقطه عطف مهم در بازار طلا چیست؟»

ثبات نسبی قیمت سکه

در جریان معاملات چهارمین  روز کاری سال ۹۶، بازار انواع سکه آرامش نسبی را تجربه کرد به طوری هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بدون تغییر قیمت یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان، هر قطعه سکه طرح قدیم با ۵۰۰تومان افزایش قیمت، یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان، نیم سکه با ۵۰۰تومان افزایش ۶۸۹ هزار تومان، ربع سکه با سه هزارتومان افزایش ۳۷۱ هزار تومان و سکه یک گرمی با ۲۵۰۰تومان افزایش ۲۴۱هزار و۵۰۰ تومان فروخته شد.

بازار آزاد ارز با رشد دلار، یورو و پوند

در بازار ارز، دلار با ۵۲ تومان جهش قیمت به ۳۸۱۶ تومان رسید، یورو با دو تومان افزایش قیمت ۴۱۳۸ تومان معامله شد؛ پوند انگلیس نیز ۷ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و هر پوند در برابر ۴۷۸۳تومان فروخته شد. درهم امارات نیز بدون تغییر باقی ماند و ۱۰۶۱ تومان فرروخته شد.

نرخ تورم سال گذشته به روایت بانک مرکزی

بنابر اعلام بانک مرکزی ایران پس از 26 سال در ردیف کشورهای با نرخ تورم یک رقمی قرار گرفته است. خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1390 نشان می دهد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه 1395 به عدد 262.8 رسید که نسبت به ماه قبل 2 درصد افزایش یافت. این شاخص در اسفندماه 1395 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 11.9 درصد افزایش داشته است. بر این اساس نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفندماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفندماه 1394 (نرخ تورم سال 1395) معادل 9 درصد است. خلاصه نتایج شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفند ماه نشان می دهد که گروه های اصلی «خوراکی ها و آشامیدنی ها» 4.9 درصد، «پوشاک و کفش» 0.5 درصد، «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» 0.4 درصد، «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» 1 درصد، «بهداشت و درمان» 0.7 درصد، «حمل و نقل» 0.4 درصد، « تفریح و امور فرهنگی» 3.9 درصد، «تحصیل» 0.1 درصد، «رستوران و هتل» 1.3 درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» 0.8 درصد نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشتند.

افزایش قیمت نفت

اختلال شدید در عرضه نفت لیبی و اظهارات مقامات رسمی درباره امکان تمدید توافق کاهش تولید اوپک تا آخر امسال باعث افزایش قیمت های نفت در روز سه شنبه شد. با این حال قیمت ها هنوز تحت فشار احیای مجدد تولید نفت آمریکا و همچنین انتظار پر شدن دوباره ذخائر نفتی است که این مسئله نشان دهنده وضعیت معلق عرضه جهانی است که در سه سال گذشته قیمت ها را به صورت مداوم در حالت رکود نگه داشته است. به نقل از رویترز، قیمت ها در قرارداد های پیش رو نفت برنت در معاملات آتی LCOc1، که بنچمارک بازار بین المللی است، 55 سنت افزایش داشته است و  51.30 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت CLc1 که بنچمارک ایالات متحده آمریکا است با 50 سنت افزایش 48.23 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. 

شرطی برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک

این هفته معامله گران عمده نفت دور هم در سویس جمع شدند و از انتظار خود درباره تداوم پیمان اوپک و تولید کنندگان خارج از اوپک برای کاهش تولید نفت در نیمه دوم سال جاری، خبر دادند. انتظار آن ها این است که اگر روسیه همکاری کند امکان تمدید این پیمان وجود دارد. به نقل از رویترز، «توربجورن تورنکویست» مدیر عامل شرکت «گانور» به پنلی در نشست جهانی مواد اولیه در لوزان گفت "من فکر می کنم که شگفتی امسال تاکنون مسئله سرعت برگشت شیل و ریباند با قیمت نسبتا متوسط آن بوده است." «راسل هاردی» مدیر اجرایی ویتول در اروپا، خاورمیانه و آفریقا گفت که انتظار دارد اوپک و اعضاء خارج از اوپک پیمان خود را تمدید کنند چرا که در این مدت اتکاء 300 میلیون بشکه ای بازار در سهام ها به آهستگی کاهش یافته است. او با این حال گفت که این مسئله به قیمت نفت در زمان نشست بعدی اوپک بستگی دارد. نشست بعدی اوپک در 25 مارس برگزار می شود. هاردی گفت "اگر قیمت نفت 50 دلار به ازای هر بشکه باشد، انگیزه و مشوق های زیادی برای ادامه این سیاست وجود دارد، اگر قیمت 60 دلار باشد خیر. این ها همگی بستگی به این دارد که فاندمنتال ها چگونه خودشان را در سه ماهه دوم سال به کار بگیرند"

تجارت ایران با سعودی‌ها در سطحی پایین‌تر از ۲۰۰ میلیون دلار

بررسی روند تجارت ۱۰ ساله ایران و عربستان سعودی طی بازه زمانی سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۴ نشان می دهد که تجارت میان دو کشور از سال ١٣۸۷ به بعد رونق پیشین خود را از دست داده است و با روندی نوسانی در سطحی پایین‌تر از ۲۰۰ میلیون دلار تداوم یافته است. از سال ۱۳۸۸ متوسط قیمت واردات از متوسط قیمت صادرات پیشی گرفته و در سال ۱۳۹۲ همزمان با افزایش قابل توجه متوسط قیمت واردات شاهد سقوط شدید متوسط قیمت صادرات هستیم که در سال ۱۳۹۴ این شاخص برای دو کشور در سطح پایین تر از یک دلار به یک‌دیگر نزدیک شدند و در مجموع روند تجاری دو کشور در دوره زمانی مورد بررسی پرنوسان و رو به افول بوده است. واردات عربستان از ایران مسیری کاملا در خلاف جهت جریان واردات این کشور از جهان طی کرده و علی رغم افزایش مداوم واردات این کشور از جهان در دوره مورد بررسی صادرات ایران به عربستان در ده سال گذشته رو به افول بوده است.

سود ۲۵ میلیارد یورویی به واسطه گریزگاه های مالیاتی

برجسته ترین بانک های اروپا سال پیش 25 میلیارد یورو از گریزگاه های مالیاتی(مناطقی که شامل معافیت قانونی مالیات است) سود کسب کردند. به گزارش آکسفام بزرگترین بانک های اروپا بیش از یک چهارم سود خود را در سال گذشته از گریزگاه های مالیاتی غیرساحلی به دست آوردند. به نقل Russia Today، از 20 تن از وام دهندگان این مناطق، با اجتناب از پرداخت مالیات، سودی معادل 25 میلیارد یورو کسب کردند. این گزارش در پی بررسی هاس بین المللی در مورد اجتناب از پرداخت مالیات توسط شرکت های بزرگ بدست آمده است. طبق این گزارش، وام دهندگان در سال گذشته، با ارسال 383 میلیون یورو به هفت نقطه گریزگاه مالیاتی، هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نکردند. به گزارش آکسفام، در سال 2015 بانک های اروپایی حداقل 628 میلیون یورو از سود خود را به نواحی گریزگاه های مالیاتی ارسال کردند.

افزایش یواشکی قیمت شیر چقدر صحت دارد؟

افزایش یواشکی قیمت شیر از سوی برخی برندهای لبنی در تعطیلات نوروز، غافل از نظارت دستگاه های مربوطه با سر و صداهای زیادی در رسانه ها همراه شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این درحالی است که نرخ خرید شیر خام از دامداران مدتها است که نه تنها افزایش نیافته بلکه به بهانه های مختلفی از سوی کارخانه های لبنی روند نزولی به خود گرفته است. البته ناگفته نماند که عضو انجمن صنایع لبنی افزایش قیمت محصولات لبنی را تأیید نمی کند. محمدرضا فربد عضو انجمن صنایع لبنی در خصوص افزایش 300تومانی شیر از سوی یکی از برندهای معتبر لبنی اظهار داشت: افزایش 300تومانی شیر معادل12درصد افزایش صحت ندارد چرا که هیچ از کارخانه های لبنی جرأت و جسارت چنین افزایشی را ندارند. وی افزود: برخی اوقات ممکن است درج قیمت بر روی بطری محصول به اشتباهی رخ داده باشد. همچنین علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه دامداران گفت: کارخانه های لبنی بدون آنکه ریالی قیمت خرید شیر خام از دامداران را افزایش دهند هر طور که بخواهند رفتار می‌کنند و قیمت ها را افزایش می‌دهند. به گفته وی در شرایط کنونی حداکثر نرخ خرید شیر از دامداران هزار و 200 تومان است.

نقطه عطف مهم در بازار طلا چیست؟

تحلیلگران کامرز بانک تاکید کردند: شکسته شدن سطح مقاومتی 1250 دلاری قیمت طلا نقطه عطف مهمی برای تحولات آتی بازار طلا به شمار می رود. با شکسته شدن این سطح مهم مقاومتی، سرمایه گذاران بیشتری برای خرید و سرمایه گذاری در بازار طلا اقدام خواهند کرد. بر اساس این گزارش قیمت جهانی طلا بار دیگر توانسته است سطح مقاومتی 1250 دلاری را بشکند و علت اصلی این مساله کاهش ارزش دلار پس از ناکامی دولت ترامپ در تصویب طرح اصلاح برنامه بیمه و بهداشت اوباماکر بوده است. به گزارش سایت طلا، کارستن فریش تحلیلگر ارشد کامرز بانک در این باره تاکید کرد: گرچه ممکن است قیمت طلا در کوتاه مدت برای ادامه روند صعودی با چالش هایی روبرو شود ولی کاهش ارزش دلار و تحولات سیاسی آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا خواهد داشت. اکنون به نظر می رسد که احتمال اجرای برنامه های اقتصادی ترامپ نیز به شدت کاهش یافته است. ترامپ در رقابت های انتخاباتی قول داده بود تا مالیات ها را کاهش داده و میلیاردها دلار برای توسعه زیرساخت ها سرمایه گذاری کند ولی با رد اصلاحیه قانون بیمه و بهداشت همگانی، اکنون همه این برنامه ها زیر سئوال رفته است. در صورتی که برنامه های اقتصادی و مالی ترامپ نیز طی ماه های آینده مورد تصویب نمایندگان کنگره و سنا قرار نگیرد، این مساله می تواند موجب کاهش بیشتر ارزش دلار و در نهایت افزایش تقاضای سرمایه گذاری برای طلا شود.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر