بازدید 10299
پیمانه اقتصادی؛

از «شمارش معکوس بازارهای جهانی» تا «کمک انگلیس به عربستان برای نجات از اقتصاد نفتی»

این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات آخرین روز کاری بورس، اولین افزایش دلار در سال 96، رباخواری بانک های غربی از بانک های ما کمتر است، رشد قیمت انواع سکه، عامل تأثیرگذار بر افت قیمت طلا، نظر وزیر نفت درباره کاهش صادرات نفت به هند، دیدار مدیرعامل پژو سیتروئن با وزیر اقتصاد آلمان، افزایش قیمت دوباره یک محصول لبنی پس از شیر و برآورد حجم سالانه کالای قاچاق را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 06 April 2017
از «شمارش معکوس بازارهای جهانی» تا «کمک انگلیس به عربستان برای نجات از اقتصاد نفتی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات آخرین روز کاری بورس، اولین افزایش دلار در سال 96، رباخواری بانک های غربی از بانک های ما کمتر است، رشد قیمت انواع سکه، عامل تأثیرگذار بر افت قیمت طلا، نظر وزیر نفت درباره کاهش صادرات نفت به هند، دیدار مدیرعامل پژو سیتروئن با وزیر اقتصاد آلمان، افزایش قیمت دوباره یک محصول لبنی پس از شیر و برآورد حجم سالانه کالای قاچاق را در بر دارد.



خریداران با اقبال به پالایشی‌ها سوار بر خودرویی‌ها شدند

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران، در پایان معاملات روز چهارشنبه 16 فروردین ماه 95 با افزایش 42 واحدی به رقم 77 هزار و 689 واحد دست یافت. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 106 واحدی عدد 16 هزار و 392 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش  144  واحدی به رقم  85 هزار و 487  واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 10 واحدی به رقم  54 هزار و 526  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 204 واحدی عدد 168 هزار و 791 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 3 واحدی به عدد 889  واحد رسید. به گزارش فارس، روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل اما به نسبت کم حجم بود که با پیشرو شدن گروه‌های خودرویی و پالایشی، همچنان اقبال معامله‌گران کوتاه مدت‌نگر را در گروه‌ها و شرکت‌های کوچک و برخوردار از سهام شناوری پایین را در پی داشته است.

شمارش معکوس بازارهای جهانی

باید در انتظار 48 ساعت پرنوسان در بازارهای جهانی بود. امروز پنجشنبه نخستین دیدار رئیس‌جمهوری تازه کار ایالات متحده و رئیس‌جمهوری مهم‌ترین رقیب اقتصادی او برگزار خواهد شد. دونالد ترامپ و شی جین پینگ رؤسای جمهور آمریکا و چین امروز مجموعه نشست‌های دوطرفه دوروزه‌ای را آغاز خواهند کرد که به شدت مورد توجه بازارهای جهانی است. از سوی دیگر، روز جمعه گزارش اشتغال‌زایی دولت آمریکا منتشر خواهد شد که آن نیز همیشه مهم‌ترین داده ماه‌های میلادی است. این گزارش که میزان اشتغال‌زایی و درصد بیکاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه مارس را مشخص می‌کند، عصر آخرین روز کاری هفته میلادی منتشر خواهد شد و بی تردید بازارها را متاثر خواهد کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، با ادامه دیدارهای مقام‌های دو اقتصاد بزرگ جهان در روز جمعه باید انتظار داشت که بازارهای جهان روزهای پنج‌شنبه و جمعه دامنه نوسان بیشتری را تجربه کنند.

اولین افزایش دلار در سال 96

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز چهارشنبه، سرانجام اولین افزایش جدی قیمت دلار پس از تعطیلات نوروز به ثبت رسید. زیرا در هفته دوم نوروز، فضای بازار چندان حالت جدی نداشت. بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارز هر دلار آمریکا روز گذشته با رشد 76 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 513 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 98 ریال به رقم 40 هزار و 431 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 300 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 8 ریال گران تر شده بود. 

رباخواری بانک های غربی از بانک های ما کمتر است

روز گذشته، حضرت آیت‌الله ناصرمکارم شیرازی در درس خارج فقه با اشاره به موضوع رباخواری تصریح کرد: متأسفانه برخی از بانک ها هنوز به رباخواری ادامه می‌دهند. این امر موجب می شود که غبار ربا روی همه پول هایی که در بانک نگهداری می‌شود، بنشیند. به نقل از تسنیم، آیت الله مکارم شیرازی افزود: هر کاسبی حساب بانکی دارد؛ بنابراین پول ربا و غیرربا مخلوط می‌‌شود؛ هرچقدر هم از ربا دوری کنیم غبار ربا بر پولی که در بانک سپرده می‌شود، می‌نشیند. وی ادامه داد: ربا مشکلی بزرگ برای جامعه است و باید عواقب آن روشن شود؛ راهکار نجات این است که بانکها به معنای واقعی کلمه اسلامی شوند. این مرجع تقلید با اشاره به وام های قرض الحسنه گفت: برخی هم به اسم قرض‌الحسنه به مردم وام می‌دهند، اما کارمزد می‌‌گیرند که این کار رباخواری به نام قرض‌‌الحسنه است. آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: بانکداری غربی بر مبنای رباخواری شکل گرفته است و بانک های ما نیز از آنها الگو گرفته‌اند؛ حالا جالب است که رباخواری بانکهای غربی از بانکهای ما کمتر است. وی گفت: بانکها در زمینه اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال نقش مهمی دارند؛ اما اگر به مردم فشار بیاورند چرخ تولید نمی چرخد؛ تا نظام بانکی اصلاح نشود تولید و مصرف اصلاح نمی‌شود.

رشد بهای انواع سکه

در جریان معاملات روز گذشته بازار آزاد تهران، بهای انواع سکه با افزایش هزار تا سه هزار تومانی مواجه بود؛ بر این اساس قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۵۰۰ تومان افزایش، یک میلیون و ۲۱۱ هزار تومان، طرح جدید با سه هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۸۲ هزار تومان، نیم سکه با هزار تومان افزایش به ۶۸۵ هزار تومان، ربع سکه با ۱۵۰۰ تومان افزایش به ۳۷۷ هزار تومان و سکه یک گرمی به ۲۴۳ هزار تومان رسید.

عامل تأثیرگذار بر افت قیمت طلا

تازه ترین تحلیل گلدسیک نشان می دهد که ارزش معاملات کاغذی در بازار طلا طی سال 2016 میلادی به بیش از 10 تریلیون دلار رسیده است و این مساله تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. بر اساس این گزارش نوسانات شدید بازارهای مالی، بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی را به سوی بازار معاملات کاغذی طلا سوق داده است که واقعا یک قمار بزرگ به شمار می رود. مبادلات کاغذی تاثیر فزاینده ای بر نوسانات قیمت طلا دارد. گزارش سایت طلا حاکیست، حجم مبادلات طلای کاغذی در سال 2016 به بیش از 7.8 میلیارد اونس رسیده که نسبت به 2015 بیش از 34 درصد رشد داشته و این رقم 76 برابر بیشتر از تولید 103 میلیون اونس طلای معادن جهان بوده است. مبادلات طلا به صورت کاغذی برای نخستین بار از سال 1975 میلادی آغاز شده و در نخستین سال بیش از 84 میلیون اونس طلا مبادله شده است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، مبادلات کاغذی تأثیر زیادی بر کاهش قیمت واقعی طلا در بازارهای بین المللی داشته است و به مراتب تاثیر آن بر روند نوسانات قیمت طلا از مبادلات فیزیکی و تقاضای سرمایه گذاری بیشتر است.

صعود فروسیلیس به بالاترین سطح شش سال گذشته

قیمت بر خی از محصولات فولادی به ویژه فروسیلیس در اروپا به بالاترین سطح شش سال گذشته رسیده است که ناشی از رشد تقاضا و کمبود عرضه در بازار بوده و به عقیده کارشناسان انتظار می رود در میان مدت این رشد قیمت ادامه دار باشد. به گزارش بورس کالای ایران، فولادسازان برای تولید محصولات تخت از قبیل ورق خودرو با ترکیب آلیاژهای خاص و یا سیم های مقاوم (مورد مصرف در تولید تایر خودرو بعنوان نمونه) عموما از فروسیلیس و فرومنگنز بصورت ترکیبی استفاده می کنند. در حال حاضر تقاضای این دسته از محصولات فولادی در اروپا بالا بوده و لذا شرایط را برای رشد قیمت ۱۹.۴درصد فروسیلیس طی ۳ ماه ابتدای ۲۰۱۷ فراهم آورده است. قیمت ها در هفته پایانی ماه مارس شاهد رشد ۷۵ یورویی بوده و همچنان روندی رو به رشد دارد، این در شرایطی است که تقاضا بالا بوده و عرضه ها محدود است. بعلاوه رشد قیمت فولاد در اروپا به افزایش قیمت این محصولات کمک شایان کرده است.

افزایش قیمت نفت با قطع غیر منتظره تولید در دریای شمال

روز چهارشنبه، بهای نفت خام با انتشار خبری مبنی بر عدم تولید میدان نفتی انگلستان در دریای شمال، یک درصد صعود کرد. روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین‌الملل، نسبت به قیمت بسته‌شده روز قبل حدود 54 سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 54.71 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز، با افزایش 52 سنت نسبت به‌روز قبل بشکه‌ای 51.55 دلار صورت گرفت. به گفته مدیر شرکت مشاوره انرژی تریفکتا و به نقل از رویترز، دلیل اصلی این امر قطع برنامه ریزی نشده تولید در دریای شمال می باشد. وی اشاره کرد که تولید و استخراج نفت به صورت پیش بینی نشده ای در میدان نفتی بوزارد قطع شده است.

وزیر نفت: مشکلی با کاهش صادرات نفت به هند نداریم

بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه جلسه روز گذشته هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره ادعای هندی‌ها مبنی بر کاهش واردات نفت از ایران در صورت عدم واگذاری پروژه فرزاد بی، گفت: هند از مشتریان خوب ماست و علاقمندیم روابط‌مان را با آن کشور توسعه دهیم. وی افزود: ما مشکلی با کاهش واردات نفت که هندی‌ها آن را مطرح کرده‌اند، نداریم، چرا که مشتری‌های زیادی با ما طرف هستند و تقاضاها بیش از ظرفیت صادرات است. وزیر نفت خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور گفته بودند که به طرف‌های هندی وقت داده شود و آنها پیشنهادات ما را بررسی کنند و حتی تا پایان دسامبر 2016 ما به آنها وقت دادیم، اما پیشنهادات آنها قابل قبول نبود و چیزی را عاید ما نمی‌کرد. به هر حال هدف ما از تولید نفت کسب درآمد است، نه اینکه صرفا میدان‌های گازی بزنیم. وی اضافه کرد: شرایط مطرح شده باید معقول باشد و با تهدید کاری پیش نخواهد رفت. باید انصاف را رعایت کرد.

دیدار مدیرعامل پژو سیتروئن با وزیر اقتصاد آلمان

کارلوس تاوارش، مدیرعامل گروه خودروسازی پژو سیتروئن روز چهارشنبه با بریجیته تیپریس، وزیر اقتصاد آلمان در برلین دیدار کرد. طرفین درباره جزییات فروش شرکت خودروسازی اوپل به پژو سیتروئن بحث و تبادل نظر کردند. وزیر اقتصاد آلمان از اینکه پس از به مرحله اجرا درآمدن این معامله برنامه ای برای حذف نیروی کار اوپل از سوی گروه پژو سیتروئن تدوین نشده، ابراز خشنودی کرد. به گزارش یورونیوز، پیش از این دولت آلمان اعلام کرده بود در صورتی برسر راه نهایی شدن این خرید مانع تراشی نخواهد کرد که مارک اوپل استقلال نسبی خود را حفظ کند و نیروی کارش در معرض خطر بیکاری نباشد. پژو سیتروئن در اوایل ماه مارس سال جاری با امضای قراردادی به ارزش ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو رسما شرکت اوپل وابسته به کمپانی جنرال موتورز و واکسهال، شرکت خودروسازی بریتانیایی وابسته به اوپل را به مالکیت خود درآورد.

افزایش قیمت دوباره یک محصول لبنی بعد از شیر

در حالی سازمان حمایت به واحدهای تولیدی، توزیعی و عرضه‌کنندگان هشدار داد، بدون هماهنگی و اخذ مجوزهای قانونی اجازه افزایش قیمت ندارند، قیمت هر خامه ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی(۲۰۰ گرم با چربی ۳۰ درصد) با حدود ۱۷ درصد افزایش قیمت به ۳ هزار تومان به فروش می رسد. جزئیات بیشتر همراه با عکس 
از «شمارش معکوس بازارهای جهانی» تا «کمک انگلیس به عربستان برای نجات از اقتصاد نفتی»

باید دید که سازمان حمایت اجازه ای برای افزایش قیمت 500 تومانی (17 درصدی) این محصول داده است یا مانند موضوع دو برند شیر این افزایش قیمت نیز خودسرانه بوده است. در هر صورت باید توجه داشت نظام نظارت بر توزیع و فروش کالا نیازمند تغییرات بنیادی است.

برآورد حجم سالانه کالای قاچاق

محمدرضا پور ابراهیمی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، در پاسخ به اینکه شما عددی از قاچاق از مبادی رسمی دارید؟ افزود: برآوردها حاکی از این است که سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار حجم کالای قاچاق در کشور است که بخشی از آن از مبادی رسمی انجام می شود که تقریباً اگر بخواهیم به طور مثال ته لنجی و تعاونی مرز نشینان را در نظر بگیریم این عدد حدود ۷ میلیارد دلار است. رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: بخش دیگر نیز در بخش هایی از مناطق آزاد کشور شکل می گیرد که به علت نبود نظارت جامع در سرزمین اصلی شکل نگرفته است.

کمک انگلیس به عربستان برای نجات از اقتصاد نفتی

بر اساس بیانیه ای که دفتر نخست وزیری انگلیس منتشر کرده، کارشناسان مالیاتی و خصوصی سازی انگلیس به مقامات سعودی در خصوص چگونگی تنوع بخشی به اقتصاد این کشور و کاهش وابستگی به نفت مشاوره خواهند داد. به گزارش بلومبرگ، یک هفته بعد از آغاز مذاکرات دو ساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ترزا می برای تقویت روابط با عربستان، یکی از شرکای تجاری مهمش، به این کشور سفر کرده است. عربستان خریداری ۴۰ درصد از تسلیحات صادراتی انگلیس است. عربستان قصد دارد درآمدهای غیرنفتی خود را تا سال ۲۰۳۰ شش برابر کند و همچنین در پی افزایش نقش زنان در نیروی کار از ۲۲ درصد به ۳۰ درصد است. روز دوشنبه ترزا می همزمان با آغاز سفر سه روزه خود به کشورهای خاورمیانه از انتقاد از سابقه حقوق بشری عربستان خودداری کرد و ترجیح داد روابط انگلیس و عربستان را تاریخی توصیف کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس