بازدید 9148
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش نقدینگی؛ آتش زیر خاکستر» تا «گردشگری و اشتغال در سال 2017»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس در نخستین روز از هفته، افزایش بهای دلار، یورو و درهم، عقب نشینی ۱۲ هزار تومانی سکه تمام، افزایش 3 بار نرخ بهره در سال 2017، کاهش تولید نفت روسیه، فعالیت جدید قطر در میدان گازی پارس جنوبی، احتمال افزایش ارزش پوند انگلیس پس از کاهش شدید خروج از اتحادیه اروپا و پرتقال قاچاق 10 هزار تومانی در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۱۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 04 April 2017
از «افزایش نقدینگی؛ آتش زیر خاکستر» تا «گردشگری و اشتغال در سال 2017»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس در نخستین روز از هفته، افزایش قیمت دلار، یورو و درهم، عقب نشینی ۱۲ هزار تومانی سکه تمام، افزایش سه بار نرخ بهره در سال 2017، کاهش تولید نفت روسیه، فعالیت جدید قطر در میدان گازی پارس جنوبی، احتمال افزایش ارزش پوند انگلیس پس از کاهش شدید خروج از اتحادیه اروپا و پرتقال قاچاق 10 هزار تومانی در بازار را در بر دارد.



رشد ۳۲ واحدی شاخص کل بورس در نخستین روز از هفته سوم فروردین‌ماه 96

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه 14 فروردین ماه 95 با افزایش  32  واحدی به رقم 77 هزار و  616 واحد دست یافت. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 103 واحدی عدد 16 هزار و  218  واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 81  واحدی به رقم 85 هزار و 317 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 11 واحدی به رقم 54 هزار و 516 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 261 واحدی عدد 168 هزار و 402 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) بدون تغییر محسوسی به عدد 886 واحد رسید. براساس گزارش فارس، روز گذشته بورس تهران بازاری کم‌حجم و تا حدودی به‌ انگیزه بود که به نظر می‌رسید، بیش از آنکه به سمت تقاضا متمایل باشد، چشم به راه تحرک حقوقی‌ها برای ورود جدی به معاملات سهام است. 

افزایش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز دوشنبه 14 فروردین 96، هر دلار آمریکا با رشد 279 ریالی نسبت به پایان هفته گذشته، با میانگین 37 هزار و 581 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو نیز با افزایش 280 ریال به رقم 40 هزار و 669 ریال رسید. هر درهم امارات نیز در بازار آزاد روز گذشته 10 هزار و 303 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین قیمت فروش، 100 ریال گران تر شده بود.

افزایش نقدینگی؛ آتش زیر خاکستر

جمشید پژویان در گفت وگو با رادیو اقتصاد با بیان اینکه از شدت افزایش قیمت ها در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ کاسته شده بود، اظهار کرد: «با وارد آمدن شوک اقتصادی در سال ۹۲ قیمت ها به دلیل کاهش تولید و صادرات نفت، واردات کالاهای واسطه ای افزوده شد که صنایع داخلی را تغذیه می کردند.» وی این روند را موجب جهش قیمت ها و رکود اقتصادی دانست و افزود: «با آغاز مذاکرات و عدم تشدید تحریم ها، تولید نفت افزایش یافت و افزایش قیمتی را شاهد نبودیم که عاملی در جهت کاهش تورم به صورت قابل ملاحظه ای بود.» پژویان افزایش نقدینگی را آتشی زیر خاکستر در جهت فزونی یافتن تورم دانست و گفت: «نقدینگی در برخی نقاط به صورت پنهان به دارایی تبدیل می شود یا به خرید ارز می انجامد که در سال گذشته شاهد افزایش قیمت آن بودیم.» این کارشناس اقتصادی ادامه داد: «اگر افزایش نقدینگی به تورم شدید منجر نشده است، بین دلیل بود که در دست مردم قرار نگرفت و مردم در سال گذشته از توانایی خرید پایینی برخوردار بودند؛ همچنین شاخص خرید خودرو و... پایین بود که ناشی از عدم افزایش قدرت خرید مردم بوده است.» پژویان با بیان اینکه تورم از طریق سیاست های دولتی کنترل نشده است، تصریح کرد: «کنترل تورم مبنی بر سیاست های نقدینگی است؛ افزایش نقدینگی عاملی بالقوه در حوزه فزونی یافتن تورم است و الزامی ندارد افزایش نقدینگی به سوی تقاضای بالفعل حرکت کند!»

عقب نشینی ۱۲ هزار تومانی سکه تمام

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با افت مواجه بود که در این میان، افت قیمت سکه طرح قدیم با ۱۲ هزار تومان کاهش، از همه بیشتر بود. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان، نیم سکه ۶۸۳ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۲ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۲ هزار تومان است.

افزایش 3 بار نرخ بهره در سال 2017 یک پیش بینی منطقی است

ویلیام دادلی رئیس فدرال رزرو نیویورک در سخنانی گفت: به نظر من افزایش 3 بار نرخ بهره در سال 2017 کاملا منطقی خواهد بود. 17 عضو کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نیز به همین جمع بندی رسیده اند. به نظر من افزایش 2 بار دیگر نرخ بهره طی ماه های آینده منطقی است. بر اساس این گزارش فدرال رزرو آمریکا در نشست مارس تصمیم گرفت تا نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش دهد. سرمایه گذاران بین المللی انتظار دارند که فدرال رزرو تا پایان امسال نیز 2 بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد. وی افزود: هیچ عجله ای برای سخت کردن سیاست های انبساطی پولی فدرال رزرو آمریکا وجود ندارد چرا که اوضاع اقتصادی این کشور فعلا در شرایط عادی قرار دارد. دادلی گفت: نگران این نیستم که بازارهای بین المللی واکنش شدیدی به تصمیم ما برای تعدیل تراز مالی نشان دهند چرا که سرمایه گذاران پیش از این انتظار چنین اقدامی را داشته اند. به گزارش سایت طلا، تحلیلگران اقتصادی به شدت نگران نوسانات ناشی از این اقدام فدرال رزرو آمریکا و تاثیر منفی آن بر بازارهای بین المللی هستند. دستیابی به اشتغال کامل و نرخ تورم 2 درصدی مهمترین اهداف فدرال رزرو به شمار می رود.

تغییرات اونس طلا در بازار جهانی سوم آوریل

اونس طلا که هفته گذشته روی بهای 1249دلار ایستاده بود، صبح دوشنبه، سوم آوریل را با نوسان‌های کاهشی آغاز کرد، گرچه کاهش قیمت‌ها، خریدها را افزایش می‌داد. این روند در حالی در نخستین ساعات هفته جدید تجربه شد که اکثر پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، حامی رشد ارزش طلا هستند. بهایی که تا ساعت 7 عصر دوشنبه برای اونس طلا رقم خورد، 1250 دلار بود، گرچه در ساعات پایانی شب گذشته به نزدیکی 1254 دلار هم رسید. آخرین نظرسنجی‌های کیتکو درباره روند کوتاه‌مدت نشان می‌دهد که هم سرمایه‌گذاران خرد و هم کارشناسان حرفه‌ای انتظار افزایش قیمت‌ها را در اولین هفته آوریل دارند.

از «افزایش نقدینگی؛ آتش زیر خاکستر» تا «گردشگری و اشتغال در سال 2017»

فیل فلین، تحلیلگر ارشد «پرایس فیوچرز گروپ» افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کند اما معتقد است این رشد، آسان نخواهد بود. او به موانع پیش‌روی طلا از جمله اظهارات تازه مقام‌های فدرال رزرو آمریکا اشاره می‌کند. مقام‌های بانک مرکزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان درباره سیاست پولی این نهاد در ماه‌های پیش‌ روی، گفته‌های متناقضی داشته‌اند. روز جمعه داده‌های اشتغال‌زایی اقتصاد ایالات‌متحده در ماه مارس منتشر خواهد شد که می‌تواند بر نگاه مقام‌های فدرال رزرو اثرگذار باشد.

روز گذشته قیمت نفت اندکی افزایش یافت
 
قیمت نفت در روز دوشنبه به دلیل چشم انداز خوشبینانه اقتصادی در آسیا و اروپا و کاهش نگرانی ها درباره عرضه بیش از حد آمریکا که در پی افزایش دکل های این کشور شکل گرفته بود، افزایش یافت. اگرچه به دلیل قدرت گرفتن شاخص دلار، این افزایش قیمت چشمگیر نبوده است. به نقل از رویترز، روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین‌الملل، نسبت به قیمت بسته‌شده هفته گذشته حدود 3 سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 53.56 دلار معامله شد، این در حالی ست که معامله آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز، با افزایش 10 سنت نسبت به‌ هفته قبل بشکه‌ای 50.70 دلار صورت گرفت.

تولید نفت روسیه کاهش یافت

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: تولید نفت روسیه در ماه گذشته میلادی یعنی مارس به ۱۱.۰۵ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ماه قبل از آن کاهش روزانه ۲۰۰ هزار بشکه‌ای را نشان می دهد. به گفته این مقام روسی، این مقدار روند نزولی در راستای توافق کاهش تولید نفت از سوی کشورهای تولید کننده و پایبندی روسیه به این پیمان است. همچنین نواک تصریح کرد که روسیه تولید نفت خود را تا پایان سه ماه اول سال جاری میلادی ۲۰۰ هزار بشکه در روز و تا پایان ماه آوریل ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

قطر از فعالیت جدید در میدان گازی پارس جنوبی خبر داد

به نوشته وبگاه «نچرال گس ورلد» شرکت نفت قطر قصد خاتمه دادن به مهلت عدم فعالیت خود خواسته در میدان گازی عظیم که در ایران از آن به پارس جنوبی یاد می‌شود، دارد. پارس جنوبی بزرگترین میدان گاز خشک جهان است. بر این اساس، قطر اعلام کرد که توسعه پروژه جدید گازی خود را  از سر می‌گیرد و با این اقدام روزانه دو میلیارد متر مکعب بر صادرات خود می‌افزاید. قطر اشاره‌ای به دعوت شرکا برای انجام این پروژه در چند ماه آتی نکرده است. این وبگاه نوشت: این خبری خوب برای خریداران گاز مایع در آسیا و مکان‌های دیگر که نگران دستیابی گاز ارزان قیمت بودند و خبری بد برای ایران است که انتظار می‌رود در اوائل دهه بعدی به طور قابل توجهی از میزان مخازن گازی‌اش کاهش یابد.

احتمال افزایش ارزش پوند انگلیس پس از کاهش شدید خروج از اتحادیه اروپا

در پی قطعی شدن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ارزش پوند انگلیس به شدت فرو ریخت. ارزش این ارز در روزهای ابتدایی پس از همه پرسی و رأی مثبت مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپایی، به شدت متزلزل شد و در ماه های بعد نیز شاهد کاهش تدریجی ارزش آن بودیم. اما در شرایط کنونی برخی کارشناسان مالی معتقدند که احتمالا طی هفته ها و ماه‌های آینده شاهد افزایش ارزش این ارز خواهیم بود. این مسئله می تواند خبر خوبی برای مردم انگلیس به خصوص آنهایی که به خارج سفر می کنند باشد چرا که می توانند تأثیر افزایش ارزش پوند را بیش از دیگران حس کنند. به گزارش فارس از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی دانشگاه آکسفورد انگلیس می گویند با بررسی معیارهای گوناگون ارزش گذاری به این نتیجه می رسیم که ارزش پوند در شرایط کنونی کمتر از میزان واقعی است.

پرتقال قاچاق 10 هزار تومانی در بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با اشاره به ورود مرکبات قاچاق به میادین میوه و تره‌بار کنار پرتقال وارداتی گفت:  بخش زیادی از مرکبات باغداران شمال کشور در انبارها فاسد یا به کارخانه‌های افشره‌گیری فرستاده‌ شده یا زیر درخت باقی مانده است. حسین مهاجران در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: فضای شب عید هنوز در قیمت‌های میوه، مشاهده می‌شود به‌طوری که سیب و کیوی در بازار گران است. وی گفت: هر کیلوگرم کیوی با توجه به اینکه در سال گذشته تولید آن کاهش یافته بود اکنون 4 هزار تومان تا 5 هزار و 500 تومان و سیب باکیفیت 4 تا 6 هزار تومان در میادین مرکزی میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد. وی افزود: هر کیلوگرم پرتقال والنسیای مرغوب جنوب نیز 6 هزار و 500 تومان و پرتقال وارداتی و قاچاق 8 هزار و 500 تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد. مهاجران تأکید کرد: پرتقال‌های قاچاق کنار پرتقال‌های قانونی در بازار به فروش می‌رسد و اکنون در میادین مرکزی میوه و تره‌بار نیز  توزیع می‌شود.

گردشگری و اشتغال در سال 2017

بنا بر گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، بخش سفر و گردشگری در سال 2016 توانست مستقیم 108 میلیون و 741 هزار شغل به خود اختصاص دهد که رقمی حدود 6/ 3 درصد از اشتغال کل را تشکیل می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2017 نیز با رشد 1/ 2 درصدی این میزان به 111 میلیون و 13 هزار شغل برسد که از نظر سهم از اشتغال کل تفاوتی در آن مشاهده نمی‌شود. این میزان اشتغال بیشتر مربوط به هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، خطوط هوایی و سایر خدمات حمل‌ونقل (به جز خدمات حمل‌ونقل درون شهری) است. همچنین بخشی از این اشتغال از سوی رستوران‌ها و صنایع تفریحی مختلف ایجاد می‌شود.

طبق این گزارش، مشارکت کلی بخش سفر و گردشگری در اشتغال با در نظر گرفتن اثرات گسترده‌تری که این صنعت بر سرمایه‌گذاری، زنجیره تامین و درآمدهای القایی داشته است، در سال 2016 به 292 میلیون و 220 هزار شغل رسید که حدود 6/ 9 درصد از کل اشتغال جهانی را تشکیل می‌دهد. به نقل از دنیای اقتصاد، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اشتغال با رشدی 9/ 1 درصدی در سال 2017 روبه‌رو خواهد بود و به 297 میلیون و 896 هزار نفر خواهد رسید که معادل با 7/ 9 درصد از اشتغال کل جهانی خواهد بود. گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که تا سال 2027، بخش سفر و گردشگری حدود 381 میلیون و 700 هزار شغل را در بر می‌گیرد که معادل 1/ 11 درصد اشتغال جهانی است و به‌طور متوسط نشان‌دهنده رشد سالانه 5/ 2 درصدی میزان اشتغال تا آن سال خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس