بازدید 14496
پیمانه اقتصادی؛

از «توافقی برای ایجاد تعادل در بازار نفت» تا «استراتژی جدید چین برای تصاحب بازار هند»

این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش بهای طلا و سکه، طلای جهانی تحت تأثیر برگزیت و ارزش دلار، یورو در بازار آزاد بیش از 70 تومان ارزان شد، کاهش قیمت نفت، زمان آغاز اجرای برنامه نفت ایرانی در برابر کالای روس، هند همکاری‌های اقتصادی خود با ایران را کاهش می‌دهد، اصلاح قانون نظام بانکداری، رشد اقتصادی چین در سه ماه نخست سال جاری، پروژه یک تریلیون دلاری ترامپ و تمدید پیمان دوجانبه پولی کره جنوبی و اندونزی را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 31 March 2017
از «توافقی که در بازار نفت تعادل ایجاد می‌کند» تا «استراتژی جدید چین برای تصاحب بازار هند»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش قیمت طلا و سکه، طلای جهانی تحت تاثیر برگزیت و ارزش دلار، یورو در بازار آزاد بیش از 70 تومان ارزان شد، کاهش قیمت نفت، زمان آغاز اجرای برنامه نفت ایرانی در برابر کالای روس، هند همکاری‌های اقتصادی خود با ایران را کاهش می‌دهد، اصلاح قانون نظام بانکداری، رشد اقتصادی چین در سه ماه نخست سال جاری، پروژه یک تریلیون دلاری ترامپ و تمدید پیمان دوجانبه پولی کره جنوبی و اندونزی را در بر دارد.


کاهش بهای طلا و سکه در بازار آزاد

در بازار روز پنجشنبه، قیمت طلا و سکه در مقایسه با روز قبل مقداری کاهش یافته و نرخ دلار اندکی افزایش یافت. به گزارش ایسنا، در بازار روز گذشته، سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۲۰۲ هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز قبل ۵۰۰۰ تومان ارزان شد.  هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش قیمت همراه شد و در کانال ۱۱۶ هزار تومان قرار گرفت. همچنین نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۶۸۷ و ۳۷۲ هزار تومان فروخته شدند که نیم سکه با کاهش ۵۰۰۰ هزار تومانی همراه شد اما ربع سکه ثابت ماند.

طلای جهانی تحت تأثیر برگزیت و ارزش دلار

قیمت هر اونس طلا روز گذشته با 0.1 درصد کاهش به 1250 دلار و 66 سنت رسید. به گفته تحلیلگران، طلا پس از اینکه موفق نشد از سطح ۱۲۶۰ دلار عبور کند، با عقب نشینی روبرو شده است اما به دلیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و انتخابات فرانسه که تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را تقویت کرده اند، این فلز ارزشمند احتمالا شاهد کاهش قیمت قابل توجهی نخواهد بود. بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که طلا را تحت فشار قرار داده، قوی شدن ارزش دلار بوده است. این ارز روز پنج شنبه به بالاترین حد ۹ روز گذشته در برابر سبدی از ارزها صعود کرد. قوی شدن ارزش دلار معاملات طلا را که به این ارز انجام می شود، برای خریداران دارنده سایر واحدهای ارزی گرانتر می کند.

یورو در بازار آزاد بیش از 70 تومان ارزان شد

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز گذشته، هر دلار آمریکا با کاهش 49 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 302 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو نیز با 701 ریال کاهش به رقم فروش 40 هزار و 389 ریال رسید. هر درهم امارات نیز 10 هزار و 203 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 3 ریال افزایش قیمت داشت.

کاهش بهای نفت بعد از دو روز افزایش

بهای نفت بعد از دو روز افزایش، در روز پنجشنبه کاهش پیدا کرد. علت کاهش قیمت نفت جبران اختلالات در لیبی و محدود شدن تأثیرات تولید کمتر سایر صادرکنندگان اوپک توسط ذخائر متورم ایالات متحده آمریکاست. به نقل از رویترز، نفت خام برنت LCOc1 با 30 سنت کاهش، 52.12 دلار به ازای هر بشکه معامله شد و نفت خام ایالات متحده CLc1 نیز با 10 سنت کاهش 49.41 دلار معامله شد.

توافقی که در بازار نفت تعادل ایجاد می‌کند

گزارشی که به تازگی بلومبرگ منتشر کرد نشان می‌ دهد که کشورهای عضو اوپک 95 درصد و کشورهای غیراوپک 50 درصد به این تعهدات عمل کرده‌اند. با این توافق قیمت نفت در بازار در محدوده 50 تا 55 دلار تثبیت شده است؛ اما کشورهای اوپک تمایل به تمدید این توافق دارند. محمد بارکیندو دبیرکل اوپک به خبرگزاری رویترز گفت: «توافق اوپک و غیراوپک به تدریج اما با ثبات پیش می‌رود و تعادل عرضه و تقاضا را در بازار نفت ایجاد خواهد کرد.» دو روز پیش حسن روحانی و پوتین رؤسای جمهوری ایران و روسیه هم بیانیه‌ای را مبنی بر تلاش برای تمدید توافق اوپک صادر کردند و این مسأله هم خبر خوبی است تا بارکیندو به جمع‌بندی صحیحی در این زمینه برسد.

زمان آغاز اجرای برنامه نفت ایرانی در برابر کالای روس

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: همکاری روسیه و ایران تحت عنوان برنامه نفت در برابر کالا، ممکن است در سال جاری میلادی شروع شود. همچنین در ماه گذشته میلادی، اعلام شده بود که توافق ایران و روسیه در چارچوب برنامه نفت در برابر کالا به ازای فروش روزانه یکصد هزار بشکه نفت ایران به روسیه انجام می گیرد و وزیر انرژی روسیه تصریح کرد که حجم دریافت نفت ایران، تحت این قرارداد به ۵ میلیون تن در سال خواهد رسید. نواک خاطرنشان کرد: در حال حاضر، تغییرات مرتبط با این برنامه اعلام شده و فرآیند همکاری بین دولت‌ها در حال پیشرفت است که پس از تکمیل آن، قرارداد قابل اجراست. وی در ادامه گفت: معتقد هستم که در سال جاری میلادی، تمام فرصت‌ها را برای شروع این همکاری خواهیم داشت.

هند همکاری‌های اقتصادی خود با ایران را کاهش می‌دهد

روزنامه هندی "ایندین اکسپرس" نوشت دولت هند در پی مواضع اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در قبال ایران، به شرکت‌های هندی دستور داده است برای جلوگیری از آسیب دیدن از تحریم‌های احتمالی آمریکا، مشارکت خود در پروژه‌های زیرساختی مشترک در منطقه آزاد چابهار را تا اطلاع ثانوی کاهش دهند.

صادرات نفت ایران به ترکیه بیش از دو برابر شد

رگولاتوری بازار انرژی ترکیه اعلام کرد، واردات نفت این کشور از ایران در ژانویه 2017 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده است. بر اساس این گزارش، ایران در ژانویه امسال حدود 834 هزار تن، معادل حدود 199 هزار و 83 بشکه در روز نفت به ترکیه صادر کرده است در حالی که این رقم در ژانویه سال گذشته 406 هزار و 894 تن بوده است.

اصلاح قانون نظام بانکداری 

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: اصلاح قوانین و مقررات نظام بانکداری یکی از این پروژه‌ها است که در اولین هفته کاری مجلس در سال ۹۶، بررسی جزئیات اصلاح قوانین و مقررات نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران را به صورت ویژه در دستور کار قرار خواهیم داد و امیدواریم ظرف سه ماه آینده قانون نظام بانکی بعد از ۳۴ سال اصلاح شود.

رشد اقتصادی چین در سه ماه نخست سال جاری

اتاق فکر دولت چین اعلام کرده که انتظار می رود رشد اقتصادی چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۶.۸ درصد باشد. این در حالی است که مبنای این تحلیل، بر اساس ثبت رکورد بالای اعطاء وام از سوی بانک های چینی و نیز صرف هزینه بیشتر دولت در مقایسه با سه ماه پایانی سال گذشته میلادی است. 

پروژه یک تریلیون دلاری ترامپ

وزیر حمل و نقل آمریکا گفت: دولت ترامپ در اواخر سال جاری میلادی، از برنامه زیرساخت خود به ارزش یک تریلیون دلار رونمایی خواهد کرد؛ این درحالی است که وی جزئیات بیشتری را در این باره چگونگی تخصیص و اعتبار بودجه این پروژه ارائه نکرد. این مقام آمریکایی تصریح کرد: این پروژه، برنامه سرمایه گذاری به ارزش یک تریلیون دلار را در ده سال هدف قرار داده و شامل زیرساخت حمل و نقل، انرژی، آب و پهنای باند و توسعه بیمارستان های قدیمی آمریکا است. الین کائو در ادامه گفت: قرار است که در راستای این پروژه، جاده ها، پل ها، شبکه های برق و سیستم های آب رسانی به روز شوند.  

کره جنوبی و اندونزی پیمان دوجانبه پولی خود را تمدید کردند

کره‌جنوبی و اندونزی با تمدید پیمان پولی دوجانبه برای سه سال دیگر توافق کردند. این اقدام در راستای تقویت و افزایش روابط اقتصادی دو جانبه میان دو کشور انجام می‌گیرد. بر اساس این گزارش پیمان پولی جدید با سقف مقداری 11 هزار میلیارد وون (واحد پولی کره‌جنوبی) معادل 9.54 میلیارد دلار امریکا و تا سقف زمانی 2020 میلادی امضا شده است. به گزارش تسنیم،پیمان پولی دوجانبه توافقی است که مطابق آن، طرفین به‌جای استفاده از ارزهای خارجی (مثل دلار و یورو) از ارزهای ملی خود در مبادلات فی مابین استفاده می‌کنند. در این روش کشورهای طرف توافق میزان مشخصی از ارز ملی خود را در اختیار کشور مقابل قرار می‌دهند. این امر باعث تسکین نوسانات بازار ارز و کاهش ضریب تأثیر تکانه‌های ارزی بر اقتصاد دو کشور می‌شود. کره‌جنوبی تاکنون با برخی کشورها از جمله چین، مالزی، استرالیا و اندونزی پیمان پولی دو جانبه منعقد کرده است. با توجه به تأثیرات مثبت این نوع پیمان بر اقتصاد داخلی کره جنوبی، این کشور مذاکره با امارات متحده عربی را در این زمینه آغاز کرده است.

استراتژی جدید چین برای تصاحب بازار هند

یک شرکت خودروساز دولتی چینی به دنبال تولید خودرو در هند و کنار زدن (جنرال موتورز) آمریکا در این کشور است. به گزارش مهر، شرکت خودروسازی دولتی (SAIC سائیک موتور) چین در حال مذاکره با هند به منظور تولید خودرو در این کشور است. در همین حال، نماینده مدیرعامل (سائیک) گفت: هند از بازاری پر رونق برخوردار است و نیازمند حضور در این بازار هستیم. این شرکت چینی در حال مذاکره برای به دست آوردن اکثریت سهام شرکت جنرال موتورز در غربی ترین ایالت هند یعنی «گوجارات» است تا کارخانه خود را در آنجا به راه اندازد. بر پایه این گزارش، شرکت (سائیک موتور) دارای برنامه ورود به بازار هند، یعنی جایی که بخشی از خودروهای آن تحت برند بریتانیا و (ام جی موتور) تولید می شدند، است. همچنین بازار هند به دلیل پتانسیل بالا، به عنوان پررونق‌ترین بازار اتومبیل جهان برای خودروسازان، محسوب می شود و در سال مالی ۲۰۱۶ میلادی، در این کشور حدود ۳ میلیون خودرو سواری فروخته شد. البته پیش از این شرکت فولکس واگن هم با شرکت خودروسازی (تاتا موتورز) هند برای همکاری وارد مذاکره شده است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر