بازدید 8950
پیمانه اقتصادی؛

از «استارت بورس با ۳۷ نماد بسته در سال جدید» تا «بودجه روسیه با نفت ۴۰ دلاری»

این پیمانه موضوعاتی همچون شروع تالار شیشه ای 96، عاملی برای افت بورس آمریکا، گران شدن سکه طرح جدید، افزایش بهای جهانی‌ طلا‌ برای‌ دومین‌ هفته متوالی، دومین هفته کاهشی بهای نفت، افزایش ارزش روبل، موافقت ترامپ با طرح جنجالی دیگر، پروبال مرغ چیده شد، دلار بانکی در سال جدید ۲ ریال ارزان شد، کمبود عرضه سوخت در ونزوئلا و کاهش تولید روزانه نفت روسیه را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۹۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸ 26 March 2017
از «استارت بورس با ۳۷ نماد بسته در سال جدید» تا «بودجه روسیه با نفت ۴۰ دلاری»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون شروع تالار شیشه ای 96، عاملی برای افت بورس آمریکا، گران شدن سکه طرح جدید، افزایش بهای جهانی‌ طلا‌ برای‌ دومین‌ هفته متوالی، دومین هفته کاهشی بهای نفت، افزایش ارزش روبل، موافقت ترامپ با طرح جنجالی دیگر، پروبال مرغ چیده شد، دلار بانکی در سال جدید ۲ ریال ارزان شد، کمبود عرضه سوخت در ونزوئلا و کاهش تولید روزانه نفت روسیه را در بر دارد.


استارت بورس با ۳۷ نماد بسته در سال جدید

در جریان داد و ستدهای اولین روز معاملاتی سال جدید ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۸۸ میلیارد و ۳۶۱ میلیون و صد هزار تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳۲۶ میلیون و ۷۶ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۳۲ هزار و ۴۷ نوبت داد و ستد بود. شاخص کل بورس در اولین روز کاری سال جدید، با 255 واحد افزایش به 77 هزار و 485 واحد رسید. شاخص فرابورس نیز ۵ واحد رشد کرد و به رقم ۸۸۰ واحدی رسید. بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه نمادهای متوقف که به صورت روزانه توسط معاونت بازار تهیه می شود را نیز منتشر کرد که شامل 37 شرکت است. لیست این نمادها همراه با علت توقف، در این اینجا می باشد.

از «استارت بورس با ۳۷ نماد بسته در سال جدید» تا «بودجه روسیه با نفت ۴۰ دلاری»


شکست ترامپ در طرح بیمه همگانی، بورس آمریکا را زمین زد

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان ایالات آمریکا بعد از ظهر جمعه، نتوانستند "لایحه جدید بیمه همگانی" را به تصویب برسانند. این لایحه دولت آمریکا سبب کاهش کسری بودجه فدرال می شود با این حال شمار شهروندان بدون بیمه را افزایش خواهد داد. بر اساس این گزارش، ناکامی دولت ترامپ در خصوص تصویب این لایجه موجب افت شاخص ها در بازارهای این کشور شد. به گزارش ایسنا، بدین ترتیب، شاخص اس اند پی با کاهش ۱.۴ درصدی همراه شد در حالی که شاخص داوجونز افت ۱.۵ درصدی را به ثبت رساند. چارلی ریپلی، تحلیلگر ارشد شرکت سرمایه گذاری آلیانز در این باره اظهار داشت: سهامداران و فعالان بازارهای سهام، با لغو لایحه بیمه همگانی ترامپ، نسبت به تصویب طرح کاهش میزان مالیات دهی شرکت ها نیز ناامید شدند و معتقدند مجلس نمایندگان با طرح های دولت جدید مخالف است. در این میان، قیمت سهام شرکت های خدمات مالی و بانکی نیز با کاهش قیمت همراه شدند و شاخص این گروه افت ۳.۸ درصدی را از خود به جای گذاشت.

سکه طرح جدید گران شد

روز شنبه، پنجم فروردین، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات بازار آزاد تهران با ۴ هزار تومان افزایش نسبت به ایام پیش از نوروز از یک میلیون و ۱۹۶ هزار و۸۰۰ تومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۴۳ دلار و ۹۰ سنت، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱۵ هزار و ۸۹۵ تومان، دلار ۳۷۶۷ تومان، یورو ۴۱۲۰ تومان، درهم امارات ۱۰۵۸ تومان، پوند ۴۷۸۱ تومان و لیر ترکیه ۱۰۸۰ تومان است.

بهای جهانی‌ طلا‌ برای‌ دومین‌ هفته پیاپی افزایش یافت

قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه با ۰.۱ درصد افزایش به بیش از ۱۲۴۸ دلار رسیده است. قیمت طلا در هفته گذشته نیز با رشد ۱.۵ درصدی روبرو شد. این برای دومین هفته متوالی است که قیمت طلا با افزایش همراه شده است. قیمت هر اونس نقره نیز با ۰.۹ درصد افزایش به بیش از ۱۷.۷۴ دلار رسیده؛ قیمت نقره نیز در هفته گذشته با رشد ۱.۹ درصدی همراه شده است. 

دومین هفته کاهشی قیمت نفت رقم خورد

قیمت نفت در روز جمعه به علت افزایش فعالیت‌ها در اواخر روز، اندکی افزایش یافت اما طی هفته گذشته به علت نگرانی در مورد مازاد نفت در بازار کاهش یافت. هر بشکه نفت خام آمریکا با 27 سنت افزایش 47.97 دلار فروخته شد اما طی هفته گذشته 0.5 درصد از ارزش خود را از دست داد. هر بشکه نفت خام آمریکا با 24 سنت افزایش 50.80 دلار معامله شد اما طی هفته گذشته 1.8 درصد ارزش خود را از دست داد. پس از انتشار یک سلسله از گزارش‌هایی از ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت طی دو هفته گذشته روند کاهشی داشته است. این گزارش‌ها نشان داد که کاهش تولید اوپک تأثیرات مطلوبی در کاهش مازاد جهانی نداشته است.

افزایش ارزش روبل با وجود کاهش قیمت نفت

سرمایه گذاران خارجی همچنان از تأمین بودجه روبل روسیه با وجود کاهش قیمت نفت و کاهش نرخ کلیدی خبر می دهند. با وجود کاهش بیش از 10 درصدی قیمت نفت، ارزش روبل روسیه برای چهارمین ماه متوالی افزایش می یابد. این در حالی است که دیگر صادرکنندگان انرژی، سقوط ارز خود را تماشا می کنند. ولادیمیر میکلاشوسکی ، اقتصاددان ارشد هلسینکی در دانسکه بانک به رسانه‌ها گفت، "این تناقض روسیه است، که هنوز هم منطقی به نظر می‌رسد: نرخ پایین، اقتصاد بهتر، خرید روبل". تجارت انتقالی استراتژی ای است که در آن سرمایه‌گذاران پول را با نرخ بهره کم استقراض کرده و در یک طرح سرمایه‌گذاری با نرخ بهره بالاتر قرار می‌دهند. این عمل بیشتر در اقتصادهای توسعه‌یافته اتفاق می‌افتد. " تجارت انتقالی، حتی در کاهش تدریجی پیش رو هم به‌اندازه کافی قابل‌قبول است". دیمیتری پتروف، یک تاجر در نومورا به بلومبرگ گفت گه: "وال‌استریت همچنان نگاه خوش بینانه ای به روبل دارد؛ از این‌ روی، این ارز در برابر سقوط نفت انعطاف‌پذیر است". در روز جمعه، روبل تقویت شد و در برابر دلار 57.2 و در برابر یورو به 61.8 رسید.

موافقت ترامپ با طرح جنجالی دیگر

ساخت خط لوله کی استون که قرار است نفت کانادا و داکوتای شمالی را به پالایشگاه ها و ‏پایانه های صادراتی خلیج مکزیک برساند، از زمین های بومیان سرخپوست عبور خواهد کرد؛ مسأله ای که با انتقاد شدید گروه های ‏سرخپوست آمریکا و فعالان زیست محیطی مواجه شده است. پیش بینی شده مهر تأیید دولت آمریکا بر اجرای این طرح موجی از مخالفت و اعتراض در میان گروه های زیست محیطی و ‏سرخپوستان بومی این کشور ایجاد کند.‏ شرکت های نفتی در آمریکا که نفوذ گسترده ای در دولت و کنگره دارند، انتقادهای فعالان محیط زیست را ‏رد کرده و می گویند با ساخت این خط لوله 20 هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

فروش میوه های تنظیم بازار در مغازه‌ها قاچاق است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: فروش پرتقال وارداتی در مغازه هایی که در طرح تنظیم بازار نیستند تخلف است و قاچاق محسوب می شود. وی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به اینکه برخی از اصناف که خارج از شبکه توزیع طرح تنظیم بازار هستند پرتقال های وارداتی این طرح را با قسمت بالا می فروشند، افزود: شهروندان به محض مشاهده این تخلف مشاهدات خود را به سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.

پروبال مرغ چیده شد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش 600تومانی نرخ مرغ خبر داد و گفت:نرخ هر کیلو مرغ آماده به طبخ برای مصرف کننده تا روز پنج شنبه به سبب تعطیلی کشتارگاه ها و کاهش بارگیری به 8هزار و 450تومان رسیده بود. وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: روز شنبه نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5هزار و 100 و مرغ آماده به طبخ برای مصرف کننده با کاهش 600تومانی در کشتارگاه 7هزارتومان، توزیع درب واحدهای صنفی 7 هزار و 150و خرده فروشی های سطح شهر 7 هزار و 850 تومان رسید.

دلار بانکی در سال جدید ۲ ریال ارزان شد

بانک مرکزی روز گذشته ارزش برابری ۳۹ ارز عمده را اعلام کرد که بر مبنای آن ارزش ۹ ارز همچون دلار آمریکا نسبت به پیش از تعطیلات نوروز کاهش و ارزش ۲۴ ارز دیگر از جمله یورو و پوند انگلیس افزایش یافت و ۶ ارز نیز ثابت ماندند. به گزارش تسنیم، هر دلار آمریکا روز شنبه با افت دو ریالی نسبت به پیش از تعطیلات نوروز32,418 ریال در بانک مرکزی قیمت گذاری شد و در مقابل هر پوند انگلیس با 239 ریال افزایش قیمت 40,430 ریال و هر یورو با 176 ریال رشد 35,027 ریال ارزش گذاری شد.

50 میلیارد یورو، تاوان برگزیت

اتحادیه اروپا، انگلستان را برای جدایی از اتحادیه جریمه نخواهد کرد اما این جدایی 50 میلیارد یورو هزینه بر روی دست انگلستان خواهد گذاشت. رئیس کمیسیون اروپا ژان کلود یانکر اذعان کرد، انگلستان باید خود را برای پرداخت 50 میلیارد یورو، برای جدایی از اتحادیه آماده کند. یانکر افزود، بروکسل قصد مجازات انگلستان ندارد ولی به دنبال جلوگیری از اثر دومینوار این جریان بر کشورهای دیگر است. همچنین به بی بی سی گفت: "ابتدا باید تعهدات انگلستان به‌صورت علمی محاسبه‌شده و سپس باید جرائم نقدی پرداخته شود". جریمه نقدی در حدود 50 میلیارد یورو یا 62 میلیارد دلار هست. انتظار می رود که ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در 29 مارس به طور رسمی جدایی از اتحادیه اروپا را به بروکسل اعلام کند. این جدایی روندی 2 ساله خواهد داشت که در پی آن، در مارس 2019 اعضای اتحادیه از 28 به 27 عضو تقلیل خواهد یافت. 

کمبود عرضه سوخت در ونزوئلا 

ونزوئلا با کمبود شدید بنزین دست و پنجه نرم می کند. با توجه به اسناد داخلی «PDVSA» و منابع آشنا با فعالیت این شرکت دولتی، ونزوئلا که عضو اوپک می باشد به علت افزایش صادرات سوخت به متحدان خارجی خود نظیر کوبا و نیکراگوئه و همچنین به خاطر خروج پرسنل از شرکت انرژی دولتی «PDVSA» با مشکل کمبود سوخت در داخل کشور مواجه شده است.

کاهش تولید روزانه نفت روسیه

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که میزان تولید نفت این کشور در چارچوب اجرای توافق با سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک)، 185 هزار بشکه کاهش یافته است. نوواک روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: روسیه به توافق با اوپک برای کاهش تولید نفت خود پایبند است. 

روسیه بودجه سال جدید را با نفت ۴۰ دلاری می‌بندد

روز جمعه، سیاستگذاران روسی پیش بینی کردند که قیمت متوسط نفت خام اورالز این کشور در سال جاری میلادی به 50 دلار برسد و قیمت ها تا پایان سال 2017 به 40 دلار افت کند. بر اساس سناریوی پیش بینی شده توسط مسکو، قیمت نفت در دو سال آینده در همان سطح تثبیت خواهد شد. الینا ریباکووا، اقتصاددان ارشد داچ بانک در لندن در این باره گفت: «بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه همچنان معتقد به سناریوی محتاطانه نفت 40 دلاری هستند، زیرا آنها می خواهند خود را برای بدترین سناریوی ممکن آماده کنند و در برابر آن از خود محافظت نمایند.» به نقل از بلومبرگ، دولت روسیه در حال تنظیم بودجه سال 2017- 2018 خود بر اساس پیش بینی نفت بشکه ای حدودا 40 دلار است. آمادگی های اینچنینی برای قیمت های پایین نفت، در تضاد با نظر کارشناسان بین المللی صنعت نفت است که معتقدند قیمت نفت در دراز مدت به 60 دلار افزایش خواهد یافت و در همان سطح خواهد ماند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان