بازدید 11749
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «صعود آیفکس به ارتفاع 888 واحدی» تا «عوامل مؤثر بر بهای طلا طی ماه های آینده»

این پیمانه موضوعاتی همچون انتخابات دوازدهم و بورس تهران، رکورد فروش 7 ساله نفت ایران شکست، توافق اوپک و قیمت نفت، بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان در ۱۰۰ سال آینده، هند خرید نفت خود از ایران کاهش می دهد، اولین کشوری که استخراج فلزات را ممنوع کرد، توجه ویژه نیسان به بازار هند، توافق فولکس واگن با آمریکایی ها و هواپیماهای روسی در راه آسمان ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 02 April 2017
از «صعود آیفکس به ارتفاع 888 واحدی» تا «عوامل موثر بر قیمت طلا طی ماه های آینده»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون انتخابات دوازدهم و بورس تهران، رکورد فروش 7 ساله نفت ایران شکست، توافق اوپک و قیمت نفت، بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان در ۱۰۰ سال آینده، هند خرید نفت خود از ایران کاهش می دهد، اولین کشوری که استخراج فلزات را ممنوع کرد، توجه ویژه نیسان به بازار هند، توافق فولکس واگن با آمریکایی ها و هواپیماهای روسی در راه آسمان ایران را در بر دارد.



صعود آیفکس به ارتفاع 888 واحدی

شاخص کل فرابورس ایران، مبادلات نخستین هفته معاملاتی سال 1396 را در ارتفاع 888 واحدی به پایان رساند تا بدین ترتیب روندی صعودی را در روزهای آغازین معاملاتی سال جدید به ثبت رساند. این در حالی است که آیفکس در روز معاملاتی پایانی سال 95 در سطح 875 واحدی ایستاده و توانست بازدهی نزدیک به 9 درصد را نسبت به ابتدای این سال رقم زند. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در 5 روز معاملاتی هفته منتهی به 11 فروردین‌ماه سال 96 در بازارهای شش‌گانه فرابورس، شاهد نقل‌وانتقال 755 میلیون ورقه به ارزش 7 هزار و 834 میلیارد ریال در 103 هزار نوبت دادوستدی بودیم. در این میان بیش از 740 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 558 میلیارد ریال در بازار سهام (مجموع بازارهای اول، دوم، پایه و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط) دست به دست شد. همچنین این هفته در بازار ابزارهای نوین مالی 15 میلیون ورقه به ارزش 6 هزار و 275 میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت. در همین حال از میان روزهای معاملاتی هفته‌ی آغازین امسال در روز 5 فروردین شاهد بیشترین ارزش و در روز 9 فرودین‌ماه شاهد بیشترین حجم معاملاتی بودیم.

انتخابات دوازدهم بورس تهران را از رکود خارج می‌کند؟

حدود یک ماه و اندی به انتخابات ریاست جمهوری ایران (29 اردیبهشت) باقی مانده است. بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقد بودند با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، بورس تهران به صورت سنتی با رونق نسبی همراه خواهد بود و از طرف دیگر تقریبا هر سال و به صورت سنتی با نزدیک شدن به سال جدید، بورس تهران با رشدی متفاوت از دیگر ماه های سال روبه‌رو می‌شد، اما این گونه که از روند بازار مشهود است این بار بازار سرمایه ایران می‌خواهد شرایط تا حدی متفاوت را رقم بزند. بسیاری از فعالان بورس تهران تصور می‌کردند که نزدیک بودن آغاز سال نو شمسی و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌تواند رونقی مضاعف را برای بورس تهران به ارمغان بیاورد، اما تاکنون نشانی از این روند مشاهده نمی‌شود و بورس تهران همچنان در رکود نسبی به سر می‌برد. به گزارش ایسنا، در هفته‌های ابتدایی سال ۱۳۹۶ بورس تهران شاهد معاملاتی کم حجم و با ارزش نسبتا کم بود.  البته یکی از دلایل حجم کم دادوستد ها، می‌تواند تعطیلات نوروزی و در نتیجه حضور کمرنگ تر سرمایه گذاران باشد. در این هفته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی از تراز ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحدی به  رقم ۷۷ هزار و ۵۸۴ واحدی رسید.

رکورد فروش 7 ساله نفت ایران شکست

واردات نفت ۴ کشور آسیایی از ایران در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۸ درصد افزایش یافته است. به گزارش رویترز، آمارهای دولتی و رصد کشتی ها نشان می دهد، 4 مشتری آسیایی نفت ایران (چین، هند، کره جنوبی و ژاپن) در ماه فوریه 2 میلیون و 12 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده اند که بالاترین رقم دست کم از سال 2010 تاکنون است. ایران از توافق کاهش تولید اوپک برای کاهش 1.2 میلیون بشکه از تولید روزانه کشورهای عضو این سازمان معاف شده و این به تهران فرصت داده تا بتواند سهم از دست رفته خود از بازار نفت را پس بگیرد.

توافق اوپک قیمت نفت را افزایش چندانی نمی دهد

فاتح بیرول رئیس آژانس بین المللی انرژی گفت: این آژانس انتظار ندارد که قیمت های جهانی نفت با وجود تلاش شدید کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید این کالا به طور چشمگیری افزایش یابد. وی افزود: سطح ذخیره سازی جهانی نفت بسیار بالاست، بنابراین انتظار رشد شدید قیمت ها غیر منطقی به نظر می رسد. 

چین بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان در ۱۰۰ سال آینده

بررسی های تحلیلی موسسه فلزات و انجمن فولاد و آهن چین نشان می دهد که این کشور در ۱۰۰ سال آینده همچنان بزرگترین تولیدکننده فولاد و آهن دنیا خواهد بود. به گزارش ایرنا، موسسه تحلیل فلزات و انجمن فولاد و آهن چین با اعلام این خبر یادآور شده که چین هم اکنون در سال ۸۰۰ میلیون تن فولاد خام تولید می کند. انتشار این خبر در حالی صورت می گیرد که چین در زمینه تولید فولاد و برای کاهش آن تحت فشار مضاعف آمریکا و کشورهای اروپایی قرار دارد و باید تولید را براساس تعهداتش کاهش دهد. با این حساب از میزان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن فولادی که در کل جهان تولید می شود تقریبا ۵۰ درصد تولیدات فقط متعلق به چین است. چین در سال ۲۰۱۴ میلادی شاهد یک افزایش کم سابقه در مصرف فولاد بود و میزان مصرف در آن سال به ۷۰۲ میلیون تن رسید و البته در سال ۲۰۱۵ میلادی کمتر شد و میزان آن به ۶۶۴ میلیون تن تقلیل یافت.

هند خرید نفت خود از ایران کاهش می دهد

به نقل از رویترز، منابع آگاه گفتند، در حالی که دهلی نو موضع طلبکارانه تری در خصوص اختلاف پیش آمده با تهران در مورد یک میدان گازی عظیم که خواستار توسعه آن است اتخاذ کرده، پالایشگاه های دولتی هند میزان خرید نفت خود از ایران را در سال 18-2017 به میزان یک پنجم کاهش خواهند داد. هند، بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین، از معدود کشورهایی بود که علیرغم تحریم ها خرید نفت از ایران را ادامه داده بود.

اولین کشوری که استخراج فلزات را ممنوع کرد

السالوادور، کوچکترین کشور در مرکز امریکا، قانون منع استخراج معادن فلزی را در تلاش برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اجرا کرده است. این کشور برای اولین بار در جهان چنین کاری کرده است. قانون جدید توسط 70 قانون گذار پشتیبانی شده و هر گونه اکتشاف، استخراج و فرآوری فلزات را در هر دو سطح گودال های باز و معادن را منع کرده است.

توجه ویژه نیسان به بازار هند

نیسان به دنبال ارائه 8 مدل خودرو از جمله مدل های هیبریدی در بازار هند، تا سال 2021 است. یکی از اهداف این شرکت مطرح کردن و توسعه یکی از برند های خود به نام "داتسون" است. به گزارش خودروکار، نیسان موتورز که یکی از خودروسازان بزرگ ژاپنی است، مدتی است که در هند فعالیت می کند اما هنوز نتوانسته آن طور که باید تاثیر خودش را بر بازار هند اعمال کند. این کشور تا کنون از هند بیشتر به عنوان یک منبع برای صادرات خودرو استفاده کرده است. در حال حاضر، این شرکت فقط 2 درصد از سهم بازار هند را در اختیار دارد. آن ها قصد دارند تا سال 2021 این رقم را به 5 درصد برسانند و در همین راستا، نیسان برنامه های جدیدی برای این کشور دارد.

فولکس واگن با آمریکایی ها توافق کرد

خودروساز آلمانی فولکس واگن با ده ایالت آمریکا برای جبران خسارات محیط زیستی و همچنین خسارت مصرف کنندگان ناشی از رسوایی آلایندگی به توافق رسید. به گزارش ایسنا، این شرکت موافقت کرد ۱۵۷.۵ میلیون دلار به ۱۰ ایالت از جمله نیویورک، ماساچوست و پنسیلوانیا پرداخت کند و شکایت این ایالتها علیه فولکس واگن بابت نقض استانداردهای آلایندگی را حل کند. فولکس واگن همچنانکه تلاش می کند اعتماد مصرف کنندگان، رگولاتورها و اذهان عمومی را دوباره جلب کند، در بیانیه ای اعلام کرد توافق مذکور از شکایات حقوقی پرهزینه و طولانی اجتناب می کند.

هواپیماهای روسی در راه آسمان ایران

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه روز شنبه گفت: ما با همتایان ایرانی خود درباره فروش هواپیماهای سوخو سوپرجت 100 در حال مذاکره ایم. همکاران ما تایید کرده اند که تاکنون توافق ملموسی برای فروش 12 فروند هواپیما حاصل شده است. در کوتاه مدت، ما فروش 30 فروند از این نوع هواپیما را بررسی می کنیم. این صرفا آغاز کار است، زیرا در مجموع، ایرانی ها علاقه مند به خرید 100 فروند هواپیمای سوخو سوپرجت هستند.» روز سه شنبه ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت مذاکرات درباره صدور هواپیماهای اس اس جی 100 به ایران در جریان است. اس اس جی 100 یک هواپیمای دو موتوره ساخت شرکت هواپیماسازی سوخو روسیه است. 
 
عوامل موثر بر قیمت طلا طی ماه های آینده

تحلیلگران مؤسسه متال فوکوس در تازه ترین ارزیابی خود از وضعیت بازار طلا تاکید کردند: تقاضای سرمایه گذاری برای طلا طی ماه های آینده افزایش خواهد یافت و قیمت هر اونس طلا به بیش از 1475 دلار خواهد رسید. بر اساس این گزارش تحلیلگران متال فوکوس افزودند: پایین بودن نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا طی ماه های آینده موجب خواهد شد تا تقاضای سرمایه گذاری برای طلا با افزایش چشمگیری روبرو شود. ریسک های سیاسی مثل برگزیت، تنش در روابط دولت ترامپ با چین و انتخابات حساس و مهم در اروپا و درگیری های خاورمیانه نیز از سوی دیگر می تواند موجب افزایش تقاضای فیزیکی برای طلا شود. فیلیپ نیومن مدیر مؤسسه متال فوکوس در این باره تأکید کرد: البته روند صعودی قیمت طلا با چالش ها و موانعی نیز روبه رو خواهد شد، ولی در مجموع بررسی عوامل مؤثر بر قیمت طلا نشان می دهد که تقاضای سرمایه گذاری در شرایط بی ثبات سیاسی می تواند موجب رشد قیمت جهانی طلا طی ماه های آینده شود. وی در ادامه تصریح کرد: میانگین قیمت هر اونس طلا امسال با 3 درصد رشد نسبت به سال 2016 به بیش از 1285 دلار خواهد رسید. رشد تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند نیز تأثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا خواهد داشت. وی افزود: نوسانات عرضه و تقاضا در بازارهای بین المللی و روند ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی به خصوص یورو تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت. به گزارش سایت طلا، نیومن اظهار داشت: تقاضای سرمایه گذاری بخش خصوصی چین برای طلا طی سال 2016 میلادی با افزایش چشمگیری روبرو شده که علت اصلی آن افت شاخص سهام بورس شانگهای و شنژن بوده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
شاخص بورس ازدی ۹۲تاکنون۱۳هزارواحدسقوط کرده واز۹۰هزارواحدبه ۷۷هزارواحدکاهش یافته (شاخص کل درفروردین۹۵نزدیک به ۸۲هزارواحدبود) این یعنی زیان مستمردرسه سال ونیم گذشته وعقب افتادن ازسایربازارهای سرمایه گذاری مثل مسکن طلا وارز !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار