بازدید 44103
وقتی استاد نیز حق نقد ندارد؛

حملات بی‌سابقه به شوالیه آواز ایران به جرم بیان یک واقعیت تلخ

شوالیه آواز ایران درباره نگاه خود به نسل جوان و همکاری با آنان افزود: من عاشق نسل جوان هستم و معتقدم این نسل، با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات عدیده‌ای که بر سر راه آن هاست و پشت درهای بسته از خود همت نشان داده و برای دفاع از موسیقی ملی ایران، تا به امروز ایستادگی کرده است. این عملکرد نسل جوان را با ارزش و قابل ستایش می‌دانم.
کد خبر: ۴۱۶۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶ 16 July 2014
گفته‌های اخیر شهرام ناظری درباره برخی از موزیسین‌ها، نوازندگان و خوانندگان نسل جوان، منجر به شکل‌گیری موجی با محوریت همین تیپ خوانندگان برای مقابله با گفتار او شد تا با تکیه بر بخش کم‌اهمیت‌تر این گفتار، نسل جوان را ‌کامل مقابل این استاد برجسته موسیقی ایران قرار دهند؛ اما آیا آنچه این استاد گفت، دور از واقعیت بود؟ 

به گزارش «تابناک»، «این روزها جوانانی را می‌بینیم که کاملا در خدمت تقلید هستند و البته که گناهی هم ندارند چون چیزی را به آنها یاد ندادند که بخواهیم از آنها توقع داشته باشیم... متأسفانه نسل امروز وقیح است و آثار دیگران را سرقت می‌کند. من این موضوع را به وضوح دیده‌ام هر فردی چهار جلسه ردیف موسیقی یاد گرفته است و احساس می کند صدایی دارد طوری خود را در جامعه معرفی می کند که گویی از علی اکبر شهنازی بالاتر و برتر است».

این بخشی از سخنان استاد شهرام ناظری در نخستین سالگرد زنده‌یاد احمد ابراهیمی، خواننده صاحب‌نام موسیقی اصیل ایرانی بود که طبیعتاً همه نسل جوان موسیقی را‌ خطاب قرار نداده بود و تمرکزش بر برخی بود، زیرا برخی از همین نسل جوان نزدیکان ناظری همچون پسرش حافظ ناظری هستند که اتفاقاً در این عرصه حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند و تازه‌ترین حرف‌هایشان در «بعد یازدهم» ابعادی جهانی به خود گرفته است.

با گذشت اندک زمانی از انتشار این سخنان، موجی بلند علیه این خواننده صاحب سبک به راه افتاد که حاصل واکنش همین خوانندگان جوانی بود که در معرض اتهامند. لینک این خبر با چند کلمه کنایه‌آمیز و ارتباط دادن این سخنان به توهین به کل نسل جوان، در همین راستا توسط گروهی از همین کپی‌کارها رخ داد.

واکنش‌ها قابل تشخیص بود و طبیعتاً مخاطبان این گروه در حمایت از خواننده یا آهنگساز محبوبشان که از قضا آثارشان محصول کپی آثار غریی و معرفی به عنوان دستاوردهای نبوغش است، واکنش‌هایی نشان می‌دهند که بخشی از اینها در شأن یک انسان نیز نبود، چه رسد به یکی از مفاخر زنده موسیقی ایران، همچون شهرام ناظری که یکی از ستون‌های موسیقی سنتی ایران در دوران معاصر بوده و آثار ماندگاری با امضایش در گنجینه موسیقی کشور ثبت و ضبط شده است.

حملات بی‌سابقه به شوالیه آواز ایران به جرم بیان یک واقعیت تلخ

پس از این واکنش‌ها، ناظری با ابراز تأسف از این گونه بازی‌های رسانه‌ای عنوان کرد: «متأسفانه موضوع این است که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که وقتی سخنی گفته می‌شود یا حرکتی صورت می‌پذیرد، همیشه افرادی سودجو یافت می‌شوند که از آب گل آلود ماهی بگیرند و مسیر و سرانجام این سخن‌ها و حرکت هارا تغییر دهند، به گونه‌ای که پیام و هدف آن حرکت به کلی تخریب شده و مخاطب را از اصل موضوع دور می‌سازند… در هر قوم و قبیله، هر نژادی، هر سن و سال و نسلی، افراد خوب و بد دیده می‌شوند. در میان این گفت و شنود‌ها، مخاطب باید قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد و سریعاٌ به برداشت منفی روی نیاورد».

شوالیه آواز ایران در ارتباط با نگاه خود به نسل جوان و همکاری با آن افزود: «من عاشق نسل جوان هستم و معتقدم این نسل، با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات عدیده‌ای که بر سر راه آن هاست و پشت درهای بسته از خود همت نشان داده و برای دفاع از موسیقی ملی ایران، تا به امروز ایستادگی کرده است. این عملکرد نسل جوان را با ارزش و قابل ستایش می‌دانم. با مرور مختصری بر فعالیت‌های هنری بنده، نه بصورت حرف و کلام بلکه بصورت عملی، متوجه خواهید شد که از ۲۰ سال پیش تا کنون همکاری‌ام را با نسل جوان و با هدف تشویق دیگر گروه‌های این نسل، آغاز کرده‌ام. بوجود آمدن گروه «مولوی» و «فردوسی» از جمله این اهداف بوده است. همچنین ارتباط دائمی من با دانشجویان، من جمله دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران و صنعتی شریف، خود نشانه علاقه‌ام به جوانان است».

ناظری خاطرنشان کرد: «با این حال از‌‌ همان ابتدای پرداختن به این موضوع و از‌‌ همان سال‌ها، این اتهام‌ها، انتقاد‌ها و متأسفانه نگرش‌های سطحی و غیر صحیح بر من وارد بوده، که چرا با نسل جوان همکاری می‌کنم؟ اما من به راه خود ادامه داده‌ام و تا به امروز این حرکت من و نتیجه زحماتم پابرجاست و بر همگان مبرهن. فرزند خودم و بستگانم نیز جز نسل جوان هستند. مگر می‌شود من قصد توهین به این نسل یا اتهام به آن را داشته باشم؟ من اگر اشاره به تقلید و کپی برداری در آثار هنرمندان جوان کرده‌ام طبعاٌ قصدم همه آن‌ها نیست. هرکسی می‌تواند با کمی تأمل متوجه شود که منظور صحبت، عده‌ای خاص بوده که از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کند».

این اتفاق تلخ در حالی رخ داد که این استاد برجسته موسیقی کشورمان یک واقعیت تلخ را پیش روی اهالی موسیقی بیان کرد و باید بپذیریم بخشی از نسل جوان موزیسین‌ها به شکل فجیعی در حال سرقت آثار موسیقیایی هستند و متأسفانه نسل جوان که آشنایی با بخش محدودی از موسیقی دارد، درنمی‌یابد یا خیلی دیر در‌می‌یابد که این سرقت‌ها در حال وقوع است و به یک تک آهنگ در یک آلبوم نیز خلاصه نمی‌شود و دیده شده که ملودی شمار چشمگیری از آهنگ‌های برخی آلبوم‌ها که اساس جلب توجه عمومی نیز همین قطعات بوده‌اند، کاملاً محصول یک سرقت آشکار است.

چندی پیش از سخنان استاد ناظری، «تابناک» در گزارشی با نام «خلاقیت گروه‌های موسیقی‌ جوان ایران مدیون سرقت ملودی‌ها» به این موضوع پرداخت و بدون ذکر نام یکی از ملودی‌های دزدی که اتفاقاً حتی طرح و فضای ویدئو کلیپش نیز مورد سرقت قرار گرفته بود، به عنوان مصداق مورد اشاره قرار گرفت و یادآور شد ‌اگر این روند ادامه داشته باشد، چاره‌ای جز اشاره صریح و با ذکر نام به آهنگ‌ها و موزیسن‌ها نمی‌ماند تا تمام موسیقی ایران، بازتولید و تکرار موسیقی دیگر کشورها نشود و در نهایت نیز برچسب تولیدی برای آنها زده نشود و بی‌جهت برخی به دروغ خلاقیت موزیسن‌های دیگر کشورها را حاصل تفکر خویش معرفی نکنند. با این اوصاف، آیا در روزهای اخیر در حق این استاد موسیقی ظلم نشد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷۳
انتشار یافته: ۳۱
البته علیرضا افتخاری از نسل خودشون هست.
پاسخ ها
بیکاره
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
البته افتخاری هم کپی کرده ناظری هم همینطر و شجریان هم . ولی تفاوت اینه که این بزرگان با نام بازخوانی آثار گذشته این کار را انجام داده اند و ادعایی در مورد نبوغ خود نکرده اند. هرچند بعضی بازخوانی ها مثل آثار شجریان ،باعث ارائه اجرای زیباتر و ماندگارتری برای فارسی زبانان شده است .
درود بر خواننده عرفانی، حماسی، سنتی، ملی، میهنی و محلی ایران.
...
در کردی ضربالمثلی است که وقتی چوب را برمیداری...
استاد اسم کسی را نبرده است فقط از وضعیت موسیقی دردی انتقاد کرده است قطعاً همه هنرمندان واقعی طرفدار موضعگیریش هستند.
به هر الفی الف قدی برآید.
الف (هزار) سال دیگر باید بگذرد تا الف قدانی همچون ناظری و شجریان برآیند. اصلاً هنرشناس می دانند اینها کی هستند و قابل مقایسه با مطربان کوچه و بازاری نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
برادر، این ضرب المثل متعلق به همه ملت ایران است.
درود بر استادناظري
اگراستادشهرام ناظری رابخواهیم تعریف کنیم اینگونه بایدبگوئیم (شخصیت اصیل فرهنگی دارای عمق وریشه دینی ملی وهنری ناب که تداعی کننده ایران بالنده ومتمدن است)
سخن این بزرگ موسیقی ایران را گرامی میداریم
راست گفته بنده خدا! لابد این بچه فزطی های دماغ عمل کرده و زیر ابرو برداشته خودشونو خواننده صاحب سبک میدونن!!!!
درود بر استاد شهرام ناظری و ننگ بر افراد معلوم الحالی که فقط ادای موسیقی دان ها را درمی آورند. بهتر است اینان به جای این تخریبها کمی یاد بگیرند. ولی چه میشود کرد که درد بی سوادی و بی هنری درمان ندارد.
وقتي پايان نامه ها، كتابها و مقالات سرقتي اند بايد انتظار داشت بخشي از آثار موسيقايي چنين نباشند
با سپاس از استاد
یادش بخیر در سالهای دهه 60 که دانشجو بودیم . همدم شبهای ما یکی برنامه راه شب بود و دیگری ترانه های شهرام ناظری مثل گل صد برگ لاله بهار یادگار دوست در گلستانه و یادش بخیر
آینه چون نقش تو بنمود راست خودشکن آیینه شکستن خطاست .
موسیقی فقط موسیقی مقامی و سنتی نیست اقای knight
مردم منتقد اینن که شما موسیقی پاپ محبوبشون رو قبول نداری
مگه حرفی که استاد رده غیرواقعی بوده؟
همه ما این موسیقی تقلیدی رو دیدیم و شنیدیم
ولی چه خوبه که اساتیدی مثل شهرام ناظری وقت بیشتری رو به جوانان اختصاص بدن
امید که دوستان بشنون و اساتید هم در راهنمایی جوانان کوتاهی نکنن
اینکه نسل جوان وقیح است واقعیتی است تلخ . می توانید از کامنت ها متوجه شوید . وقتی چیزی باب میلشان نیست طرف مقابل منگل است و وقتی باب میلشان افاضات می شود طرف استاد همه چیز دان است . درود بر استاد ناظری کسی که همین موسیقی سنتی باقیمانده مان مدیون تلاش های او و دیگر اساتید است .
استاد عزیز ما با صدای شما و آهنگ های شما رشد کرده ایم به یاری پروردگار این نخاله های موسیقی ایرانی هم روزی الک میشنود و شما سرفرازتر از همیشه خواهید بود
لطفا لینک سایتها یا صفحات شخصی خواننندگان !!!! جوان !! کپی کار !! رو به خودشون جرات دادند به استاد اهانت کنند رو منتشر کنید کار شخصی داریم باهاشون ما هم !!! تا بفهمن چقدر کارهای استاد طرفدار داره و چقدر کارهای کپی شده درجه چندم - منتشر کن لطفا
مرسی استاد ناطری..... خدا شما را برای ما حفظ فرماید.
مطربکان را چه به این عرصه
دوست دارم استاد عزیز
نمیدانم برای استاد آواز ایران بکاربردن عنوان شوالیه چه مزیتی است؟ میخواهید شیک باشید؟ "استاد ناظری" یک عنوان تمام و کمال است. غربزده نباشید. دیگر اینکه بگذارید استاد هم نقد شود و هم مدح... در برج عاج مدح ماندن برای هیچکس عاقبت نداشته
قطعا همین طور است .استاد درست می فرمایند.
حرف استاد چقدر زود عیان شد که برخی ازجوانان این نسل انسان های وقیح و دور از اخلاقی شده اند.
گل صد برگ،مهتاب رو،حیرانی،کاروان،بی قرار ،درگلستانه،شعر وعرفان،کیش مهر و......
هر کدوم از این آثار یک خدمت بزرگ به فرهنگ ماست.شاید شاید جوون های صد سال دیگه قدرشون رو بدونن.
عده ایی وجودشان را در تخریب دیگران به ویزه بزرگان جست و جو می کنند چون خود هیچ هنری ندارند .
مهم این است که پیدا کنیم ریشه این کپی برداری که در سطح گسترده مثل سازمان صداوسیما به مانند سریال هفت سنگ انجام میشود چیست. این کپی برداری در موسیقی و برنامه سازی تلویزیون به شدت مشهود است.
متاسفم که زحمات 40 ساله شوالیه رو ندید گرفتنو این حرفها رو نوشتن تو برخی سایتهای اجتماعی
با هزاران درود به استاد بی همتای آواز و خنیاگری ایرانی و هایستن(تاکید) سخنان ایشان. ما مردمان ایران در این چند ساله شوربختانه با پدیده های شومی در هنر آواز این سرزمین روبرو بوده ایم که تنها اندک مردان بزرگی چون پهلوان آواز ایران این نترسی و بزرگی را داشته اند که اینگونه به آنها بتازند و دربرابرشان بایستند که اینکار شایسته سپاس و ستایش است .سخن بسیار است و تنها این سخن را با خوانندگان تابناک در میان میگذارم : براستی این شیوه های خوانندگی که از آنسوی آبها گرفته شده بمانند " رپ خوانی" و "هیپ هاپ " که شوربختانه هوادارانی نیز دارد چه چیزی را به هنر این مرز و بوم میفزاید جز آنکه آنرا سبک و تنک کند برای این روش خوانندگی چه نیازی به سختی کشیدن برای زرفا دادن به هنرت هست ؟! شما با چند ماه یکی از این خواننده ها خواهید شد و نوشته ای را دستان میگیرید و آسمان را به ریسمان می بافید و هیچ نیازی هم نیست که اینکاره و هنرمند باشید و هیچگاه هم بی هنری هنرمند(اگر به این نام بخوانیمش) آشکار نمیشود !!!.
ضمن اجر نهادن به بیانات استاد موسیقی ایران ، در عین حال باید بپذیریم که ایشان کمی مواضعشان را حالا چه هنری و چه اجتماعی ، کمی تند بیان می کنند . من فکر می کنم این چندمین باری است که صحبت های ایشان بین جوانان حساسیت بر می انگیزد . با کمی انصاف همانطور که در تمامی این موارد جوانان مقصر شناخته شده اند ، باید استاد را هم دعوت به بحث منطقی تر و محترمانه تر کرد . سلامتی و سرافرازی ایشان را آرزومندم .
استاد از صمیم قلب دوستت داریم.
زنده باد استاد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر