بازدید 35061
۷
«پنجمعه» با «تابناک»

فیلم: همراهی چهل سال پیش احمد عبادی و شهرام ناظری را تماشا کنید

آنچه تماشا می‌کنید، بخشی از مستند زندگی استاد احمد عبادی است. استاد شهرام ناظری در این فیلم بسیار قدیمی، همراه با احمد عبادی به خوانش همراهی سه تار به عنوان ساز تخصصی عبادی با آوازهای مدنظر می پردازد. گفته می‌شود بخشی از تسلط ناظری بر ساز سه تار نیز نتیجه همین همراهی است.
کد خبر: ۳۴۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹ 05 September 2013
در دومین هفته شهریورماه، یک آخر هفته پر اتفاق را پیش رو خواهیم داشت؛ آخر هفته‌ای که می‌توانید ساعاتی از آن را به برنامه‌های فرهنگی اختصاص دهید و لذت چنین تجربه‌هایی را که بسیاری‌شان هیچ گاه تکرار نمی‌شوند، از دست ندهید اما به جز اتفاقاتی که از میان آنها می‌توانید دستچین کنید، وقایع هفته اخیر در حوزه فرهنگ نیز جالب توجه بود؛ مهم ترین آنها، نامه هنرمندان به رئیس جمهور، اهدای تندیس «ناصر حجازی» به «خانه سینما» به دلیل چندین سال مقاومت و همچنین فیلمی است که در این «پنجمعه» تماشایش خواهید کرد.

به گزارش «تابناک»، در هفته ای که گذشت نیز فرهنگ مملو از اتفاقات بود؛ مهم ترین آنها نامه جمعی از هنرمندان به رئیس جمهور بود. در این نامه نه درخواست با استناد به قانون مطرح شده بود و در واقع تنها خواسته شده بود، این قوانین جنبه اجرایی به خود بگیرند. درخواست های این هنرمندان با توجه به آنکه جزو مهم ترین درخواست های بخش قابل توجهی از اهالی فرهنگ محسوب می‌شود و چندان غیرمنطقی نیز نیست، بدین شرح است:

1- کمک مالی قابل توجه حداقل100میلیارد ریال برای سال 92 به منظور رسیدگی به امور ضروری هنرمندان پیشکسوت از جمله مسایل و مشکلات مربوط به امور پزشکی و بیماریها به ویژه بیماریهای صعب العلاج و خاص، مشکلات معیشتی و هزینه‌های ضروری (مستحضر باشید برخی از هنرمندان پیشکسوت در دوران کهولت سن از داشتن حقوق مستمر و بازنشستگی محروم هستند!) و همچنین حمایت از تولید فعالیت‌ها و آثار هنری، امور پژوهشی و تحقیقاتی و...

2-به استناد بند 1ماده 22 اساسنامه موسسه(مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) ایجاد ردیف مستقل اعتباری در بودجه سالیانه کشور به ویژه در سال 93 به منظور اطمینان از استمرار کمک‌های سالیانه دولت به هنرمندان پیشکسوت.

3-از طریق سازمان محترم بهزیستی امکان استفاده رایگان از خدمات آسایشگاه‌های ویژه سالمندان برای تعداد محدودی از هنرمندان پیشکسوت فاقد سرپرست در تمامی رشته‌های هنری و با معرفی آن موسسه فراهم گردد.

4-با توجه به اینکه سالهاست موضوع وام 50 میلیون تومانی خرید یا ساخت مسکن هنرمندان بلا تکلیف شده، شرایط استفاده از تسهیلات مذکور برای هنرمندانی که فاقد مسکن هستند فراهم شود.

5-از طریق وزارت بهداشت و درمان موضوع پذیرش هنرمندان پیشکسوت در تمامی یا بخشی از بیمارستان‌های تخصصی کشور با معرفی نامه موسسه مذکور (یا کارت عضویت موسسه) امکان پذیر باشد.

6-از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استفاده از خدمات گردشگری و تفریحی با تخفیف ویژه و استفاده از موزه‌های سراسر کشور به صورت رایگان انجام گردد.فیلم:همراهی چهل سال پیش عبادی و ناظری

7-از طریق شرکت بیمه ایران تمامی هنرمندان پیشکسوت در تمامی حوزه‌ها(اعضای این موسسه) که احتمالا تا پایان سال تعداد آنها به 400 نفر می‌رسد تحت پوشش بیمه تکمیلی طلایی(مشابه سال‌جاری خانه تئاتر و خانه سینما) قرار بگیرند. 

8-به منظور استفاده ی ثمر بخش از تجارب پیشکسوتان در حوزه ی فرهنگ و هنر در گروه مشاوران ریاست جمهوری، حوزه «پیشکسوتان هنری» نیز گنجانده شود.

9-ساختمانی مناسب با کاربری چند منظوره(اداری و فرهنگی) از طریق نهاد ریاست جمهوری یا سایر دستگاه‌های دولتی برای دفتر فعالیت‌های این موسسه‌ی نوپا اختصاص یابد، ساختمانی که مکانی برای پاتوق دائمی هنرمندان نیز باشد.

تلاش برای تولید یک سلسله اخبار از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد توسط رسانه‌هایی که در چند سال اخیر میزان مخالف بی منطق شان را با خانه سینما نشان داده اند، از دیگر اتفاقات جالب هفته بود؛ عملیاتی که طبیعتاً با تکذیب خبر منتشر شده توسط این جریان همراه شد و مقصود حاصل نگردید تا در روزهای باقی مانده به «روز سینما»، امیدها و انتظارها برای باز بودن در خانه سینما در چنین روزی بیشتر باشد. 

در همین زمینه نیز رییس هیات مدیره‌ی خانه‌ی سینما درخواست کرد تا حجت‌الله ایوبی رییس جدید سازمان سینمایی در اولین فرصت، نامه‌ای را به نیروی انتظامی بدهد تا ساختمان خیابان «سمنان» در اختیار خانه‌ی سینما قرار بگیرد. فرهاد توحیدی در پاسخ به اینکه در آستانه‌ی 21 شهریور ماه روز سینما، اولین درخواست جدی‌شان از رییس جدید سازمان سینمایی که در کوتاه‌مدت می‌تواند عملی شود، چیست؟، با بیان این مطلب ادامه داد: پس از بازگشایی ساختمان خیابان سمنان، ما می‌توانیم، ساختمان را برای برگزاری مجمع عمومی و حتی برگزاری مراسمی برای بزرگداشت «روز سینما» آماده کنیم.

در همین حالی در مراسمی که شامگاه 12 شهریور ماه در تالار ایوان شمس برای اهدای تندیس‌های ناصر حجازی توسط وب‌سایت شخصی ناصر حجازی و خانواده‌اش برگزار شد، پس اهدای تندیس‌های به ورزشکاران، یک تندیس از سوی برگزارکنندگان به هیات مدیره‌ی «خانه سینما» برای مقاومت و صبوری‌شان در سالهای اخیر اهدا شد. این جایزه توسط، احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران و علی فتح‌الله زاده مدیرعامل باشگاه «استقلال» اهدا شد.

همچنین در اظهارنظری عجیب اما قابل پیش بینی، «سمیر فرید» منتقد و رئیس جدید جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره در اولین سخنانی خود پس از لغو برگزاری این جشنواره در سال جاری، از مخالفت با حضور سینمای ایران در این جشنواره خبر داد. وی گفت: نمایش فیلم‌های ایرانی و ترکی در افتتاحیه جشنواره فیلم قاهره را قبول ندارم چراکه ما به سیاست‌های ایران و ترکیه در منطقه اعتراض داریم! سخنان رئیس جشنواره فیلم قاهره در حالی بیان می‌شود که قبل از لغو این جشنواره برای سال جاری، قرار بود فیلم «گذشته» اصغر فرهادی به عنوان فیلم افتتاحیه در جشنواره قاهره حاضر شود. همچنین در دولت محمد مرسی در سال گذشته برای نخستین بار پس از ده سال، 3 فیلم از ایران در سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم قاهره حاضر شدند.


روزهای پرفروش برای این پنج فیلم

«هیچ کجا، هیچ کس»، «گذشته»، «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، «پل چوبی» و «دهلیز» پنج فیلم روی پرده هستند که علاوه بر آنکه در ظرف نقد می‌گنجند، امکان مناسبی را در این آخر هفته برایتان فراهم می‌سازند. «گذشته» که ظاهراً نسخه دوبله شده‌اش جایگزین نسخه زیرنویس در برخی سالن‌های سینما شده، مجدداً برخی از آنهایی که این فیلم را با زیرنویس تماشا کرده بودند، به سینماها کشانده تا ببینند با دوبله این اثر، چه اتفاقی رخ داده است. ظاهراً محمدرضا فروتن به جای طاها رحيم، ساره بيات به جای برنيس برژو و سحر دولتشاهی به جاي پائولين بورلت در نسخه فيلم فرهادی صداپيشگی کرده‌اند و با این اوصاف بعید نیست این فیلم به مرز دو میلیارد تومان فروش در گیشه ایران نیز برسد.

«دهلیز» نیز به مدد امکان تبلیغاتی استثنایی که در پایتخت برایش فراهم شده و تقریباً هر نقطه از شهر سر را چرخاند، بنرهایش مشاهده می‌شود، فروش قابل ملاحظه‌ای داشته، هرچند طبیعتاً بخشی از این فروش به واسطه بازیهای متفاوت رضا عطاران و هانیه توسلی است و تبلیغات به تنهایی، باعث فروش نشده اما قطعاً محتوای فیلم می‌تواند به حفظ فروش هفتگی این فیلم کمک کند و آنجا است که نقش بهروز شعیبی پررنگ می‌شود. «هیچ کجا، هیچ کس» نیز که یک تریلر جدی است، فروش بدی در گیشه نداشته، هرچند با ترکیب بازیگرانش، انتظار بیشتری می‌رفت و ظاهراً داستان فیلم به خصوص حوه چیدمان غیرخطی داستان فیلم، نتوانسته برای مخاطب عاک به اندازه کافی جذاب باشد.

فیلم: همراهی چهل سال پیش احمد عبادی و شهرام ناظری را تماشا کنید

در کنار فیلم موفق «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» که صدر گیشه را گرفته و موفق ترین فیلم روی پرده سینماهای ایران شده تا پوران درخشنده مزد شجاعتش را بگیرد، «پول چوبی» نیز اکران شد. «پل چوبی» نیز به واسطه حواشی که برایش پیش آمد و ظاهراً با دامن زدن به این حواشی، فروش خوبی داشته و هرچند ساختار چندان قوی ندارد. آخرین ساخته کرم‌پور که چندان از اکرانش در گیشه نگذشته، تا حدودی توانسته روی موج سوار شود و در هفته نخسته اکرانش فروش بدی نداشته اما باید دید با ترکیب ایده آل بازیگرانش، به سرعت به صدر جدول فروش خواهد آمد؟

همچنین این هفته به مناسبت سالگرد درگذشت آکیرا کوروساوا کارگردان صاحب سبک سینمای ژاپن، روز جمعه، در بخش «سی دقیقه» به تماشای «درسو اوزالا» اثر تحسین شده این کارگردان که یکی از آخرین و جدی ترین آثارش محسوب می‌شود، خواهید نشست.


کلهر در اروپا غوغا می‌کند


کیهان کلهر، نوازنده چیره دست کمانچه چند کنسرت در شهرهای اروپایی برگزار خواهد کرد و مجید خلج با ساز تنبک و علی بهرامی‌فرد با سنتورنوازی کلهر را همراهی می‌کنند. اولین اجرای این گروه 28 و 29 سپتامبر(5 و 6 مهر 92) در لیون فرانسه برگزار خواهد شد و این سه هنرمند اجرای بعدی‌شان را 1 اکتبر(9 مهر) در سوئیس پشت سر خواهند گذاشت.  همچنین، در تاریخ 4 اکتبر(12 مهر) نوای موسیقی ایرانی در بلژیک شنیده می‌شود.  کلهر پیش از این اجراهای زیادی با مجید خلج داشته است و علی بهرامی‌فرد نیز در آلبوم «تنها نخواهم ماند» کمانچه این هنرمند هم‌نوا شده بود.

همچنین در اتفاقی جالب، شاهد برگزاری کنسرتی مشترک توسط سالار عقیلی و رضا صادقی خواهیم بود که در هم آمیزی موسیقی پاپ و سنتی و شیوه این در هم آمیزی دیدنی خواهد بود. این کنسرت سه و چهار مهرماه هر شب در دو سانس در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد و سالار عقیلی 5 قطعه، رضا صادقی 5 قطعه را به همراه دو قطعه بی‌کلام و دو قطعه مشترک اجرا خواهد کرد.

فیلم: همراهی چهل سال پیش احمد عبادی و شهرام ناظری را تماشا کنید

اما مطابق با آنچه هفته های پیش اعلام کرده بودیم، گروه موسیقی همنوازان حصار به سرپرستی و آهنگسازی علی قمصری امروز و فردا در ساعت 18:30 در تالار وحدت کنسرتی به شیوه پولی فونیک ایرانی اجرا می کند که در آن خوانندگان به صورت مستقل و در کنار یکدیگر همخوانی می کنند. سیاوش روشن، نوازنده عود؛ مصباح قمصری، نوازنده بم کمان؛ همایون نصیری، نوازنده سازهای کوبه ای؛ حسین رضایی نیا، نوازنده دف؛ علی قمصری، نوازنده تار و دیوان با سازهای خود و هاله سیفی زاده، بهرخ شورورزی، مژده بهرامی، سحر محمدی و علی قمصری به صورت همخوانی در این کنسرت به هنرنمایی می پردازند.  تمرکز کلام در برنامه مذکور بر روی اشعار شاعرانی مانند گروس عبدالملکیان، شاملو، بهمنی و هوشنگ ابتهاج است.

کنسرت لا فُلیا آنسامبل بارُک ارکستر پارسیان نیز امشب و فردا شب راس ساعت 20 در تالار رودکی اجرا دارد. آنسامبل بارُک که یکی از زیرمجموعه‌های ارکستر پارسیان به شمار می‌رود در اولین کنسرت خود  که «لا فُلیا» نام دارد، آثار موسیقایی دوره بارُک و روکوکو را اجرا می‌کند. در این کنسرت، آثاری از لویی کوپرَن، جُوانّیسامّارتینی، آنتُنیو ویوالدی، تُمازوآلبینُنی، و کارل فیلیپ اِمانوئِلباخ به اجرا درمی‌آید.  آیدین منعم، نوازنده هارپسیکرد؛ آتنا اشتیاقی و آیدین احمدی نژاد، نوازندگان ویلنسل؛ آرین قیطاسی، نوازنده اُبوآ و امیرحسین محمدیان، نوازنده فاگوت تکنوازان این کنسرت هستند و در کنار دیگراعضای آنسامبل بارُک ارکستر پارسیان نگار افاضل، نوازنده ویلن؛ بابک کوهستانی، نوازنده ویلا و ویلن؛ امیرحسین نوروزناصری، نوازنده ویلن و هادی اسماعیلی، نوازنده کنترباس در کنسرت مذکور به هنرنمایی خواهند پرداخت.

همچنین شهرداد روحانی که قرار بود مردادماه امسال در تهران اجرای صحنه‌ای داشته باشد، سرانجام برای شهریورماه مجوز اجرا دریافت کرد و کنسرت ارکستر باربد به رهبری شهرداد روحانی برای 24 و 25 شهریورماه مجوز گرفت. این اجرا طبق تصمیم قبلی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود که همان توصیه های قبلی درباره خرید سینما پیرامون این سالن نیز تکرار می‌شود!

آلبوم موسیقی «گاه دلتنگی» شامل قطعاتی برای ارکستر سازهای ایرانی به بازار می‌رسد.  این آلبوم دو بخش را شامل می‌شود که بخش اول همنوازی نی و کمانچه با ارکستر سازهای ایرانی است و فردین لاهورپور(نی)، یعقوب نوروزی(عود)، محسن غلامی(سنتور)، آرمین خامه‌ور(سنتور)، میلاد ولی‌زاده(تمبک)، فاطمه حسن‌نیا(تارباس)، تارا رودگریان و علیرضا احمدی(تار) در اجرای این قطعات هنرنمایی کرده‌اند. همچنین، قسمت دوم آلبوم دونوازی سنتور و تمبک را در برمی‌گیرد که با همکاری احمد مستنبط (تمبک) و آرمین خامه‌ور و محسن غلامی(سنتور ) و میلاد ولی‌زاده(تمبک) اجرا شده است.  تمامی قطعات این آلبوم در دستگاه‌های نوا و شور و همچنین آواز دشتی و ابوعطا و بیات ترک نواخته شده‌اند.


چهل روز پس از رفتن استاد محمد

مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد محمود استادمحمد نمایشنامه نویس و کارگردان مطرح عرصه تئاتر روز شنبه 16 شهریورماه ساعت 19 در تالار هنر برگزار می‌شود. مانا استادمحمد درباره چگونگی برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد استادمحمد گفته است: قصد داریم مراسم چهلمین روز درگذشت پدر را روز شنبه 16 شهریورماه در تالار هنر برگزار کنیم. در این مراسم قرار نیست سخنرانی خاصی وجود داشته باشد و هدف‌مان این است که مراسمی ساده برگزار کنیم تا به همراه هنرمندان و دوستانی که در مراسم حضور پیدا می‌کنند یاد مرحوم محمود استادمحمد گرامی داشته شود. تنها برنامه ویژه این مراسم اجرای نمایشنامه خوانی "دیوان تئاترال" به کارگردانی آقای حمیدرضا نعیمی است. قرار است مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد محمود استادمحمد ساعت 19 در تالار هنر آغاز شود.

نخستین همایش تئاتر کاربردی حوزه هنری که در قالب برپایی کارگاه‌های مختلف آموزشی از اول تیرماه با حضور هنرجویانی از چهارده استان کشور در شهرهای تهران، یزد، اصفهان، شاهرود، مشهد و زاهدان برگزار شده بود، طی روزهای 18 تا 21 شهریورماه آیین پایانی خود را در تهران جشن می ‌گیرد.

در این همایش، کارگاه های دوره پیشرفته نیز با حضور اساتید مجرب بین الملل برگزار خواهد شد. طبق جدول برنامه ‌های مرحله نهایی نخستین همایش تئاتر کاربردی، دو استاد از کشورهای آلمان و امریکا در این همایش حضور یافته و کارگاه ‌های خود را با عنوان "تئاتر برای زندگی" و "تئاتر درمانی" در پلاتوهای شماره یک و دو حوزه هنری برگزار خواهند کرد.  کارگاه "تئاتر برای زندگی" با حضور رعنا گراسر از کشور آلمان از 18 تا 21 شهریور ماه؛ صبح ها ساعت 9 تا 12 و بعد از ظهر ساعت 15 تا 18،  کارگاه "تئاتر درمانی" با حضور  برنت بلر از کشور آمریکا در روزهای 19 و 20 شهریور ماه، صبح ها، ساعت 9 تا 12 و بعد از ظهر ساعت 15 تا 18 برگزار می شود. اولویت ثبت نام با هنرجویانی خواهد بود که تیرماه 92 در دوره‌ های مقدماتی و تکمیلی همایش تئاتر کاربردی حضور داشته ‌اند.

 در این همایش علاوه بر کارگاه ‌های آموزشی، برنامه ‌های دیگری چون اجرای نمایش‌ های کاربردی، حلقه ‌های گفت و ‌گو، ارائه تجربه و نشست ‌های تخصصی نیز برگزار می‌ شود.


از سرمایه گذاری بر تابلوی سهراب سپهری و تماشای سازهای شجریان تا داغ آذربایجان

مهم ترین اتفاق این هفته در حوزه گالری‌ها، برگزاری بیست و یکمین دوره‌ی نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» است که از روز جمعه، 15 شهریور ماه در گالری گلستان برپا می‌شود. مدیر گالری گلستان درباره‌ برپایی این نمایشگاه گفت: بیست و یکمین دوره‌ی نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» با حضور 177 اثر از 163 هنرمند برگزار می‌شود. این رویداد که از سال 71 هر تابستان در گالری گلستان برپا می‌شود، آثاری از هنرمندان پیشکسوت و جوان را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

لیلی گلستان به نمایش دو تابلوی نقاشی از سهراب سپهری در این دوره اشاره و اظهار کرد: دو اثر نقاشی از این شاعر در روزهای اول و سوم نمایشگاه رونمایی می‌شود. تابلوی اول که روی کاغذ است 200 میلیون تومان و اثر دوم که گران‌ترین اثر نمایشگاه و نقاشی روی بوم است، 250 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.  در این دوره، کارهای خوبی از هنرمندان معروف ایرانی در نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد که از آن‌ها می‌توان به محمد احصایی، حسین زنده‌رودی، پروانه اعتمادی، غلامحسین نامی و اردشیر محصص اشاره کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از عصر جمعه 15 شهریورماه به گالری گلستان به نشانی گالری گلستان، دروس، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، خیابان شهید کماسایی، پلاک 34 مراجعه کنند.

فیلم:همراهی چهل سال پیش عبادی و ناظری

نمایشگاه عکسی با موضوع کودکان روستاهای زلزله‌زده‌ آذربایجان با عنوان «آوار می‌خندد»، روز جمعه، در گالری محسن افتتاح می‌شود. آثار کوشا قربانی در ۱۶ قاب چیدمان شده و در قاب هایی به ابعاد ۵۴ در ۱۰۶ و ۷۴ در ۹۴ سانتی متر قرار گرفته است. عکس‌ها از کودکان روستاهای زلزله‌زده‌ی آذربایجان پس از زلزله و حد فاصل آبان ۱۳۹۱ تا خرداد ۱۳۹۲ گرفته شده‌است.

قربانی در بیانیه این نمایشگاه نوشته‌است: «به مقصد رسیده ام... همه جا بوی غم می‌دهد ... بوی آوار... بوی گل پخته... نمی‌گویم مرگ، چون از لغت‌اش می‌ترسم... خیلی از پدرها رفته اند... بعضی از مادرها مانده‌اند و کودکان هم... هر جا دوربینت را بچرخانی تلخی فریاد می‌زند، اما تلخی لحظه‌ای است که بخواهی لبخند را روی لبان کودکی جراحی کنی...  فاجعه را آوار رقم نمی‌زند , من رقم می‌زنم که از آنها می‌خواهم جلوی چادر مادرشان بایستند، و آنها به دور از تمام تلخی‌ها برای من به دنیا لبخند می‌زنند...»

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ از ساعت ۴ عصر تا ۹ شب برگزار می‌شود و اختتامیه نمایشگاه نیز ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ خواهد بود.  گالری محسن در آدرس تهران، خیابان ظفر، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا، پلاک ۴۲ واقع شده است.

فیلم: همراهی چهل سال پیش احمد عبادی و شهرام ناظری را تماشا کنید

همچنین در نخستین سال وقوع زلزله آذربایجان شرقی، برای همدردی با آسیب دیدگان این حادثه، نمایشگاه عکسی در گالری «نی» سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان (ای آی تی) برپا می‌شود. این نمایشگاه دربر گیرنده  حدود 30 عکس‌ سیاه و سفید در ابعاد بزرگ 105 در 75 و 100 در 150 سانتیمتری از مهدیه میرحبیبی است که از شانزدهم شهریور ماه جاری از ساعت 17 گشایش می‌یابد. «حیدر بابا! آسمان‌ها ابریست» (حیدر بابا! گویلر بوتون دوماندی) عنوان این نمایشگاه است که با حمایت سازمان جوانان جمعیت هلال احمرجمهوری اسلامی  ایران برگزار خواهد شد.

 میرحبیبی پیش از این نمایشگاه‌ انفرادی عکس (همراه باد در موگادیشو) در کشور هند  را  آبان 1390 برگزار کرده و مجموعه عکس‌هایش را با عنوان «به رنگ سومالی» در خانه هنرمندان تهران فروردین 1391 و در نگارخانه صلح تهران اسفند 1390 به نمایش گذاشته است.  میرحبیبی برگزیده نخست جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش عکس و منتخب بهترین مجموعه عکس سال سومالی در دهمین جشن تصویر سال هم بوده است.

نمایشگاه یادشده تا 22 شهریورماه جاری از ساعت 10 تا 20 در نگارخانه‌ «نی» واقع در خیابان موحد دانش (اقدسیه)، شرق به غرب، بعد از سباری (آجودانیه)، کوچه نیلوفر، پلاک 3، سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان ادامه دارد.

فیلم: همراهی چهل سال پیش احمد عبادی و شهرام ناظری را تماشا کنید

همچنین نمایشگاهی از مجموعه سیاه قلم‌ها و پاستل‌های مارال نوری با عنوان «نگاه» در گالری نقش جهان به روی دیوار رفته و مجموعه نقاشی‌های رضا بیگناه با عنوان «خاطرات گمشده» روز جمعه در گالری لاله افتتاح شده است. در نمایشگاه نگاه ، 19 اثر سیاه قلم رئال با ابعاد مختلف از 50 * 35 تا 80*90 روی دیوار گالری نقش جهان تا روز 13 شهریور ماه دیده می‌شود.  این نمایشگاه روز جمعه هشتم شهریور افتتاح شد و تا چهارشنبه از ساعت 17 تا 20 در گالری نقش جهان‌، واقع در خیابان نیاوران‌، خیابان مژده‌ف خیابان احمد زمانی خیابان آیت الله محمودی دو پلاک 9 ادامه دارد.

نمایشگاه انفرادی عکس‌های علیرضا چیتایی با عنوان «کنش درون» از بعدازظهر جمعه 15 شهریورماه 92 در گالری هما گشایش می‌یابد.

علیرضا چیتایی در این نمایشگاه 14 فتومونتاژ را در ابعاد 70×100 سانتیمتر به نمایش می‌گذارد. وی در بخشی از یادداشت عکاس برای این نمایشگاه می‌نویسد: «در فضایی بی‌زمان و بی‌مکان، از میان سایه‌هایی تیره موجوداتی غریب خود را نمایان می‌سازند و با چشم‌هایی آغشته به شک و تردید به من می‌نگرند و پس از لحظه‌ای کوتاه از نظر پنهان می‌شوند. به یکی از آنها نزدیک می‌شوم. به آرامی دستم را به سمت بدن پوشیده از خزش می‌برم، می‌خواهم لمسش کنم، بدن سبکش از تعادل خارج می‌شود و به روی زمین می‌افتد. انگار سال‌ها پیش از این مرده است. در درونم خلائی ایجاد می‌شود.»

این نمایشگاه روز جمعه 15 شهریورماه ساعت 16 گشایش خواهد یافت و تا 26 شهریورماه جاری همه روزه از ساعت 11 تا 19 دایر است.  گالری هما در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد ۱ واقع است.

فیلم: همراهی چهل سال پیش احمد عبادی و شهرام ناظری را تماشا کنید

نمایشگاه آثار علیرضا جوادی و وجیهه رجاییه با عنوان «کمی نزدیک‌تر بیا»، از ساعت 16 روز جمعه 15 شهریورماه در گالری ایده افتتاح می‌شود. این نمایشگاه در برگیرنده 14 اثر انتزاعی و خط نقاشی از این دو هنرمند است. اغلب آثار این نمایشگاه که فضایی انتزاعی دارند را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. برخی از آثار انتزاعی نمایشگاه، حالتی رستاخیرگونه و انفجاری را در درون اثر نشان می‌دهد و برخی دیگر حالتی سرد و یخ زده دارند. این نمایشگاه تا 21 شهریورماه ادامه دارد.

عصر سه‌شنبه 12 شهریورماه 92 نمایشگاه گروهی عکاسی تبلیغاتی با عنوان «توسی» با گردآوری یدالله ولی‌زاده در گالری آریا افتتاح می‌شود. آیدین انوشه، سینا پورسهی، میلاد پروز، آرزو سردارنیا، مجتبی سلیمان‌زاده، گیتی درختی، علی روحانی، پانته‌آ قدسی، مهتاب کاشانپور، مانا مالکی و بهارک میر رضوی عکاسان شرکت‌کننده در این نمایشگاه هستند. این نمایشگاه سه‌شنبه 12 شهریورماه ساعت 16 گشایش خواهد یافت و تا 19 شهریورماه 92 هر روز از ساعت 10 تا 20 و جمعه‌ها از 16 تا 20 دایر است.  گالری آریا در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه‌راهی دکتر بهشتی (عباس آباد)، کوچه زرین، پلاک 10 واقع است.

نمایشگاه «تنها یک گل کافی نیست» تا 14 شهریور ماه در گالری شیث به آدرس چهارراه ولیعصر، ضلع جنوبی پارک دانشجو، کوچه شیرزاد شرقی، پلاک ۱۰ ادامه دارد. موضوع نقاش‌های این نمایشگاه زندگی با سبک رئال است که با طبیت‌گرایی ادغام شده است. نقاشی‌ها روی بوم با متریال رنگ روغن کار شده‌اند.
 

نمایشگاهی از 14 سال فعالیت هنری فارغ‌التحصیلان رشته‌ مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران به انتخاب کورش گلناری، از 12 تا 21 شهریور ماه در تالار استاد ممیز خانه‌ی هنرمندان ایران برپا است. معیار انتخاب این آثار نیز نوجویی و خلاقیت هنرجویان بوده است. برخی از کارها نتیجه‌ی پروژه‌ی پایان کار و برخی هم حاصل کارحرفه‌ای این افراد در طول سال‌های تحصیلی است. آثار این نمایشگاه برداشت‌های شخصی و مرتبط با جوهره‌ اصلی و شخصی هنرمندان است و مسلما هر چه این کارها با مدیریت هنری و با انگیزه و طراوت کار شده باشند، بیشتر مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

فیلم: همراهی چهل سال پیش احمد عبادی و شهرام ناظری را تماشا کنید

همچنین نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «پرتره طبیعت» که از عصر سه‌شنبه ۱۲ شهریورماه در محل نگارخانه‌ی فرهنگسرای شفق افتتاح شد، تا روز 20 شهریور ماه ادامه دارد.  نورا نجفی، مونا نوایی، احسان لطیفی، امیر ملکی و مهدی حبیب‌زاده عکاسان حاضر در این نمایشگاه هستند. در نمایشگاه «پرتره طبیعت»، ۳۳ عکس با موضوع طبیعت در اندازه‌های ۵۰×۵۰، ۵۰×۷۰ و ۶۰×۴۰ به نمایش درمی‌آید.  این نمایشگاه همه روزه به جز ایام تعطیل و از ساعت 9 تا ۱۹ در نگارخانه شفق واقع در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی (یوسف‌آباد)، کوچه ۲۱، ضلع شمالی پارک شفق پذیرای علاقه‌مندان است. 

نمایشگاه نقاشی‌های سیدعلی صالحی، با نام «از سر اتفاق»، ساعت 17 روز گذشته (سه‌شنبه 12 شهریور ماه) با حضور هنرمندان مختلف و استقبال کم‌نظیر مخاطب‌ها، در خانه‌ی هنرمندان افتتاح شد.  قطعی برق در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌های سیدعلی صالحی، آن را شاعرانه کرد و سبب شد برخی بازدیدکنندگان نمایشگاه با کمک نور گوشی‌های موبایل‌شان، نور شمع و چراغ قوه، به تماشای آثار این هنرمند بروند. 

فیلم: همراهی چهل سال پیش احمد عبادی و شهرام ناظری را تماشا کنید

همچنین نمایشگاهی از هنر گرافیتی در گالری «آن» تحت عنوان «هشیاری» برپا شده است.  در سالن اصلی گالری، 11 اثر اسپری روی بوم و 11 ترکیب مواد روی بوم با ابعاد مختلف و عنوان‌های "هشوار"، "گرافیتی"، "دنیا گذران و ما گذرانیم"، "جنگ و صلح" و "خیابان" روی دیوار سالن دیده می‌شود.  نمایشگاه گرافیتی «هشیاری» تا روز 13 شهریورماه از روز یک‌شنبه تا جمعه از ساعت 11 الی 20 در گالری «آن» واقع در ونک، خیابان سئول، پلاک 40 ادامه دارد.

نمایشگاه نقاشی و نقاشی‌خط با عنوان "پیوند سنت و نوگرایی" عصر روز جمعه در نگارخانه ایوان برپا می شود. در این نمایشگاه 35 اثر از تابلوهای این نمایشگاه، همه روزه از ساعت 16 تا 20 در نگارخانه ایوان در خیابان آفریقا، چهارراه شهید حقانی، کوچه کمان، شماره 25 ساختمان مرکزی انتشارات علمی و فرهنگی از ساعت 16 الی 20 برپا است.

نمایشگاهی با عنوان «یک دم نور» از عکس‌های هادی صمدی که حاصل دو سال عکاسی از نمایش‌های اجرا‌ شده توسط هنرمندان تئاتر در شهریار است، در نگارخانه کمال‌الملک فرهنگسرای استاد شهریار برگزار ‌شده است. در این نمایشگاه، ۶۰ فریم عکس در ابعاد ۳۰ در ۴۵ در معرض دید عموم قرار گرفته است. این نمایشگاه که ۱۲ شهریورماه جاری افتتاح شده تا ۲۰ شهریورماه همه روزه از ساعت 9 تا 20 در نگارخانه کمال‌الملک به نشانی شهریار، خیابان ولیعصر، فرهنگسرای استاد شهریار برپا خواهد بود.

فیلم: همراهی چهل سال پیش احمد عبادی و شهرام ناظری را تماشا کنید

نمایشگاه عکس‌های تلفیقی مهراد مسلمیان با عنوان «شهر پارازیت» در کافه گالری باغ فردوس برپاست.  مهراد مسلمیان متولد سال 1367 است و منتخب مسابقه ایتاکا یونان در سال 2008 میلادی با موضوع صلح و برگزیده جایزه مسابقه خانه عکاسان در سال 1388 است.  نمایشگاه عکس‌های تلفیقی مهراد مسلمیان با عنوان «شهر پارازیت» از 8 تا 18 شهریورماه همه روزه از ساعت 17 تا 21 میزبان علاقه‌مندان هنرهای تجسمی خواهد بود.

در پنج روز نخست برپایی این نمایشگاه سه اثر از مجموعه "کیف قاپ‌ها" و یک اثر از مجموعه "کودکان" هومن بیات به فروش رسیده است. این نمایشگاه که حاوی نقاشی های فیگوراتیو و کنش های نقاشانه در بهره مندی از تکنیک های مختلف است، چهار موضوع محوری را مد نظر خود قرار داده است. "کیف قاپ ها" شامل 6 اثر، "کودکان" 11 اثر، "آتش و انسان" 2 اثر و "سیل پاکستان" که در سال 2010 اتفاق افتاد یک اثر این نمایشگاه را در بر می گیرد.

نمایشگاه نقاشی فرشته پزشکی با عنوان «باطل شد» از 15 شهریور ماه در گالری هوم افتتاح می‌شود. این نمایشگاه از 15 تا 24 شهریور ماه در گالری هوم به آدرس خیابان قائم مقام فراهانی، بالاتر از شهید مطهری، کوچه چهارم، پلاک 2 برپا خواهد بود.

مجموعه مجسمه‌های محمد حسین غلامزاده با عنوان «آینه» در «زیرزمین دستان»، روز جمعه هشتم شهریورماه، افتتاح می‌شود. در «زیر زمین دستان» هفت اثر فیگوراتیو وی تا روز 18 شهریور در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. زیر زمین دستان واقع در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک 6 پذیرای علاقه‌مندان به هنر است. 

همچنین نمایشگاهی از آثار نقاشان معاصر اصفهان برای اولین بار در تهران و در گالری افرند برپا می‌شود. از 10 هنرمندی که در این نمایشگاه حضور دارند، 9 نفر دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه‌ی هنر نقاشی هستند. برای آشنایی مخاطب با سبک کار این هنرمندان، از هر نفر حداقل دو اثر در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. نمایشگاه گروهی نقاشان معاصر اصفهان از 15 تا 22 شهریور ماه در گالری افرند به آدرس یوسف آباد، جهان‌آرا، خیابان نوزدهم، بعد از تقاطع اشک شهر، شماره 48 برپاست.

و خبر آخر اینکه، دومین نمایشگاه سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان از تاریخ 22 تا 28 شهریور در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. این نمایشگاه شامل سازهایی از گروه سازهای "صراحی" در چهار اندازه (شاه صراحی، صراحی باس، صراحی آلتو، صراحی سوپرانو)، "شهرآشوب" در 4 اندازه (شه‌بانگ، شه‌نواز، شهرآشوب آلتو، شهر آشوب سوپرانو)، "سبو، دل و دل" در 2 اندازه (دل و دل آلتو، دل و دل سوپرانو)، "سازهای مضرابی" (ساغر، باربد، کرشمه) و سنتورهایی با ساختار جدید و "تندر" از جمله سازهای ساخته‌ شده توسط شجریان است. این سازها پیش از این در کنسرت‌هایی که در آنها با عنوان خواننده حضور داشته به تناوب روی صحنه استفاده شده است.

استاد محمدرضا شجریان درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه ادامه همان نمایشگاهی است که در سال 1390 برگزار شد، با این تفاوت که سازها برای عرضه در دنیای موسیقی و سفارش تولید به نمایش در می‌آید. 

اولین نمایشگاه سنتور‌ها و سازهای ابداعی استاد شجریان با ۱۴ ساز ابداعی و ۱۰ سنتور در اندازه‌های مختلف از ۱۹ تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال 90 در تالار بهار خانه هنرمندان ایران برگزار شد و در این نمایشگاه سازهای شهرآشوب، صراحی، ساغر، کرشمه، سبو، تندر و 2 ساز جدید باربد و ارغنون به نمایش گذاشته شد.

اما اینک، آنچه تماشا می‌کنید، بخشی از مستند زندگی استاد احمد عبادی است. استاد شهرام ناظری در این فیلم بسیار قدیمی، همراه با احمد عبادی به خوانش همراهی سه تار به عنوان ساز تخصصی عبادی با آوازهای مدنظر می پردازد. گفته می‌شود بخشی از تسلط ناظری بر ساز سه تار نیز نتیجه همین همراهی است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۷
تابناکیان عزیز فیلم زیر خاکی و نابی بود
روح بلند استاد عبادی شاد و وجود استاد ناظری بی گزند
اما کمتر از چهل سال باید باشه
اين رويه جديدتون كه از بزرگان موسيقي سنتي ايران زمين مطالب و فيلم هايي مي زاريد رو خيلي مي پسندم

ممنون از تابناك عزيز
دست مریزا
تابناک جان دیگه یه کم شجریان برامون بذار. رییس جمهور هم که کلی ازش تعریف کرد. بذار نترس
ممنون
درود بر شوالیه آواز ایران زمین شهرام ناظری
بسیار عالی بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس