بازدید 28420

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

این هفته قصد داشتیم، قطعه خزان اثر استاد حسین علیزاده را به مناسبت آغاز پاییز تقدیم تان کنیم اما حرکت ارزشمندی که استاد شهرام ناظری پی گرفت و ضمن مانور برای قرار دادن ماجرای دختران شین آبادی به بطن نگاه افکارعمومی، بخشی از دستاورد مالی این کنسرت را به این دختران اختصاص داد، باعث شد این هفته یادی از صدای حماسی اش کنیم و فرا رسیدن پاییز را با استاد علیزاده در هفته آتی جشن بگیریم.
کد خبر: ۳۴۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۳ 25 September 2013
نخستین پنجشنبه و جمعه پاییز با حجم وسیعی از اتفاقات فرهنگی پیش رو قرار گرفت؛ اتفاقاتی که هریک فرصتی مناسب برای بهره برداری بهتر از این آخر هفته است که خیلی زود خورشیدش غروب می‌کند و عصرگاهش را می‌توان به بهره برداری از رویدادهای فرهنگی اختصاص داد و از این منظر این هفته نیز با بسته‌ای از وقایع سپری شده در یک هفته گذشته در حوزه فرهنگ و برنامه های پیش رو، همراهی تان می‌کنیم.

به گزارش «تابناک»، شاید بتوان گفت، مهم ترین واقعه هفته، اقدامی بود که توسط استاد شهرام ناظری پی گرفته شد و بخشی از عواید کنسرت شوالیه آواز ایران در شامگاه 29 شهریورماه به دختران آسیب‌دیده در حادثه شین‌آباد اختصاص پیدا کرد که البته این ماجرا ابعاد دیگری نیز یافت و بسیاری از هنرمندان به تاسی از ناظری، درصدد برآمدند تا کمک‌هایی برای این کودکان مظلوم جمع آوری کنند و در واقع این حادثه که می‌رفت تا به فراموشی سپرده شود، در ایام بازگشایی مدارس، بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفت تا مسئولان تکلیف شان را نسبت به این کودکان فراموش نکنند.

این اجرا با همراهی کمیته‌ای متشکل از عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و بهمن فرمان‌آرا با هدف درمان بچه‌های حادثه دیده در آتش‌سوزی مدرسه پیران‌شهر همراه بود. همچنین مخاطبان در این کنسرت توانستند که با ارسال پیامک به صورت همت عالی در بخش خیریه این کنسرت شرکت کنند. «شیدا شدم»، «راست بگو نهان مکن»، «قفل زندان بشکنم»، «دلا نزد کسی بنشین»، «اندک اندک جمع مستان می‌رسند» از تصنیف‌های ماندگاری بود که در این کنسرت اجرا شد. بخشی از اجرای این هنرمند پیشکسوت علاوه بر تصنیف‌های خاطره‌انگیز دهه‌های 60 و 70 به اجرای موسیقی کردی اختصاص داشت که با استقبال مواجه شد.

سپس ناظری ضمن سپاسگزاری از همراهی حاضران گفت: شادی در این روزها با تغییر و تحولاتی که در جامعه شاهد آن هستیم، راحت‌تر شده است. همانطور که پیش از این هم گفتم انگار شکوفه امیدی در دل مردم باز شده است.  همچنین در این کنسرت شهرام ناظری از مخاطبان خود خواست تا آمادگی‌شان را به صورت مکتوب برای حضور در یک گروه بزرگ آواز که قرار است با مدیریت این هنرمند تشکیل شود و در نهایت به تأسیس مدرسه آواز بیانجامد، اعلام کنند.

این هفته قصد داشتیم، قطعه خزان اثر استاد حسین علیزاده را به مناسبت آغاز پاییز تقدیم تان کنیم اما حرکت ارزشمندی که استاد شهرام ناظری پی گرفت باعث شد این هفته یادی از صدای حماسی اش کنیم و فرا رسیدن پاییز را با استاد علیزاده در هفته آتی جشن بگیریم. خبر بد این هفته نیز درباره حوزه موسیقی بود که اردوان کامکار نوازنده صاحب‌نام سنتور به دلیل عارضه قلبی و مغزی در بیمارستان فرمانیه تهران بستری شد که مرادخانی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد به ملاقاتش رفت.

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

از دیگر وقایع تاسف آور هفته، استعفای علی عمرانی - بازیگر باسابقه تئاتر و رادیو - امروز (30 شهریور ماه) از ادامه فعالیت در رادیو بود.این هنرمند در مطلب کوتاهی که در اختیار ایسنا، قرار داده بود دلایل کناره‌گیری‌اش را از فعالیت در رادیو اعلام کرده است. نوشتار علی عمرانی به شرح زیر است: «مدیریت مرکز هنرهای نمایشی رادیو با همدستی بله قربان‌گوها آنچنان اهانت‌های آشکار و پنهانی نسبت به نخبگان نمایش رادیویی روا داشته که زنگیان مست و بی‌مایگان ارج و قرب پیدا کرده‌اند و اکثریتی عاشق و کار بلد، همراه با خیل مخاطبانشان به حاشیه رانده شده‌اند. رادیو خانه من است، ناگزیر به ترک خانه می‌شوم. با تأسف علی عمرانی 30 شهریور 1392»

از دیگر اتفاقات مهم هفته اینکه، در چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم شیکاگو طی روزهای 18 مهر تا 2 آبان ماه 1392 در کشور آمریکا برگزار خواهد شد و فیلم مستند «راننده و روباه» بعنوان نماینده سینمای ایران، در بخش مسابقه فیلم های مستند این جشنواره به نمایش درخواهد آمد. هدف از برپایی این جشنواره، معرفی کارگردانان جوان با ایده‌های نو می‌باشد و در کنار آن، آثار کارگردانان بزرگ دنیا نظیر مارتین اسکورسیزی، ویم وندرس، مایک لی، برتران تاورنیه و... نیز به نمایش عمومی درخواهد آمد.

این فیلم مستند که پرتره ای از «محمود کیانی فلاورجانی» راننده کامیون و فیلمساز تجربی سینمای ایران است، ضمن کسب تندیس جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در جشنواره‌های هات داکس کانادا، ویزیون دورئل سوئیس، کراکو لهستان، فلاهرتینا روسیه، تی آر تی ترکیه و بازار فیلم جشنواره کن فرانسه هم به نمایش درآمده است. این فیلم مستند که پرتره ای از «محمود کیانی فلاورجانی» راننده کامیون و فیلمساز تجربی سینمای ایران است، ضمن کسب تندیس جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در جشنواره‌های هات داکس کانادا، ویزیون دورئل سوئیس، کراکو لهستان، فلاهرتینا روسیه، تی آر تی ترکیه و بازار فیلم جشنواره کن فرانسه هم به نمایش درآمده است.

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

سیدمسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست پیشکسوت ایران برنده جایزه بزرگ ۱۵۰۰ یورویی مسابقه کاریکاتور ضدجنگ صربستان شد و علیرضا نصرتی نیز دیپلم افتخار این مسابقه را دریافت کرد. هفدهمین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور صربستان با عنوان «ضد جنگ» هر ساله برگزار می‌شود که در این دوره هنرمندانی از حدود 70 کشور جهان شرکت داشتند. در این طرح، سربازی آمریکایی دیده می‌شود که دری را گشوده است و آن در جنگ است. این سرباز بعد از گشودن در جنگ با فضایی کاملاً سیاه مواجه می‌شود که نشان می‌دهد پشت در جنگ، هیچ چیز جز سیاهی و تباهی وجود ندارد.

همچنین در وقایعی جالبی در طول این هفته علی جنتی به افتتاحیه فیلم دربند رفت و از موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کرد از موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کرد تا برخلاف سلفش حضور پررنگش را در محافل غیررسمی نیز شاهدش باشیم.


نوبت به دربند رسید

این هفته یک فیلم تازه به اکران درآمد؛ فیلمی که سیمرغ کریستال بهترین کارگردانی، فیلمبرداری و بازیگر نقش مکمل را برای پرویز شهبازی، هومن بهمنش و پگاه آهنگرانی به ارمغان آورده و علی رغم داستان نه چندان پچیده و حتی تا حدودی تکراری که تنها پرداختی تازه یافته، احتمالاً در اکران عمومی نیز خواهد توانست هزینه تولیدش را بازگرداند. «دربند» فیلم مورد توجه منتقدان در جشنواره این هفته اکرانش را آغاز کرد.

فیلم: به نوای شوالیه آواز ایران گوش بسپارید

داستان این فیلم درباره دانشجویی است که با توجه به اینکه نگران مسایلی است که به آن‌ها علاقه دارد، وارد یک محیط جدید می‌شود و برایش اتفاقاتی می‌افتد. فيلم مي خواهد بگويد اين شخصيت چطور می تواند خودش را در این ماجرا‌ها حفظ کند و یا چطور ممکن است پایش بلغزد و اتفاقاتی برایش پیش مي آيد که با توجه به مراقبت خودش و تربیت خانوادگی‌اش از آن‌ها سربلند بیرون می‌آید. در این فیلم علاوه بر پگاه آهنگرانی، نازنين بياتي، احمد مهرانفر، بهرنگ علوي و فريد الدين سماواتي نیزمقابل دوربین شهبازی رفته‌اند.

علاوه بر «دربند»، «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» ساخته پوران درخشنده که به واسطه محتوایش جزو آثار به شدت مورد توجه قرار گرفته توسط افکارعمومی است، «پل چوبی» ساخته نه چندان شاخص مهدی کرم پور که بیشتر به واسطه توقیفش در گیشه می‌فروشد، «دهلیز» اثر بهروز شعیبی که با انفجار تبلیغاتی (!) فروش نسبتی داشته، «به خاطر پونه» ساخته علیرضا داوودنژاد که مطابق با انتظارات در گیشه صاحب توفیقی نشده و «به خاطر پونه» ساخته هاتف علیمردانی که بعید است بیش از هزینه تولیدش در گیشه بلیت بفروشد، فیلم‌های روی پرده جدی هستند که می‌توانید بلیتش را در این آخر هفته تهیه کنید و تجربه یک سینما رفتن را به خود و همراه تان هدیه دهید.


کامکار روی صحنه نرفت

نخستین خبر اینکه کارگاه تخصصی «صداسازی در آواز ایرانی» بهرام باجلان،  از تاریخ ۲۷ مهر الی ۳۰ آذر ماه در سالن باربد فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. در این کارگاه مباحث تخصصی آواز توسط بهرام باجلان مطرح می‌شود و همچنین این خواننده و مدرس آواز پاسخ گوی سوالات مطرح شده توسط خوانندگان در مورد صدا سازی خواهد بود. کارگاه تخصصی «صدا سازی در آواز ایرانی» شنبه‌های هر هفته در سالن باربد ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر در خیابان ولیعصر؛ پایین‌تر از تقاطع طالقانی، پلاک۱۵۵۲ برگزار می‌شود.

گروه موسیقی "دستان" همراه با ارکستر کُر رادیو"ودر" آلمان به آهنگسازی "هوبرت" در تاریخ 6 و 7 مهرماه در این کشور روی صحنه می‌رود. در این اجرا ترکیب موفقی از حضور سازهای کلاسیک و سازهای موسیقی ایران وجود دارد که زیبایی خاصی به اجرا می بخشد. بخش نخست این کنسرت قبلا اجرا شده و قرار است قسمت‌های دوم و سوم این کنسرت همراه با گروه کُر رادیو آلمان روی صحنه برود. گروه دستان بعد از اجرا با گروه کر رادیو آلمان در 10 شهر آمریکا چون لس آنجلس، فیلادلفیا، شیکاگو، نیویورک، آتلانتا، فیلادلفیا، سن خوزه، سانتیاگو و نیواورلئان کنسرت برگزار خواهد کرد.

در این اجرا سعید فرجپوری کمانچه، حمید متبسم نوازندگی تار و حسین بهروزی‌نیا نوازندگی عود را به عهده دارند و پژمان حدادی و رضا سامانی نوازنده‌های سازهای کوبه ای در این اجرا هستند و از دو نوازنده مهمان هامین هنری نوازنده تنبک، ارژنگ عطااللهی نوازنده دف هم دعوت کرده‌ایم.

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

هفته موسیقی کلاسیک تهران از چهارم تا دوازدهم مهر میزبان علاقه‌مندان موسیقی در تالار رودکی خواهد بود.  در این ویژه برنامه که توسط خانه هنرهای شهری برگزار می شود 10 گروه موسیقایی به اجرای آثار موسیقی کلاسیک هنرمندانی چون باخ، هایدن، بتهوون، شومان، شوبرت، دبوسی، دورژاک، تافانل، روسل، ژولیوه، بریتن، آلبان برگ، امین الله حسین، مهرداد پاکباز می پردازند. در این برنامه که برای اولین بار توسط بخش خصوصی به تهیه کنندگی علی قادری در حوزه موسیقی کلاسیک اجرا می شود، از سه جریان مهم موسیقی کلاسیک در ایران شامل هنرستان، دانشگاه و جریان مستقل دعوت شده که آثار خود را در تالار رودکی اجرا کنند.

رسیتال گیتارکلاسیک با اجرای مهرداد پاکباز و همراهی ماهور اربابیان، رسیتال پیانو با اجرای فرهنگ حکیمی نژاد، رسیتال گیتار کلاسیک با اجرای علی شهرآشوب، تریوی "زروان" به سرپرستی نرگس فلاح پسند، رسیتال فلوت با اجرای کلاریز کشاورز و همراهی فراز فروزنده، دوئت ویولنسل و پیانو با اجرای آتنا مستعان اشتیاقی و مهردخت معنوی، تریوی"رسپینا" به سرپرستی آرش اسدنژاد، تریوی "گالامیان" به سرپرستی دانیال جورابچی، رسیتال پیانو با اجرای کارن سلاجقه، دوئت "کارنگ" با اجرای دانیال جورابچی و کیاوش امیری از جمله برنامه هایی است که در ساعت 18:30 و 21 این هفته اجرا می شود.

پس از وقایعی که برای اردوان کامکار روی داد و شرایط روحی نامساعد دیگر کامکارها، کنسرت گروه کامکارها به تعویق افتاد تا کنسرت این گروه با اجرای قطعات آلبوم مشهور "دف و نی" بیژن کامکار در تاریخ 29 مهرماه در تالار وحدت برگزار شود. در این کنسرت قطعات "بی دلان"، "اندر میان جان"، "طرب اندر طرب"، "دگرباره بشوریدم"، "عیشم مرام است"، "طره طرار"و "درهوای بیخودی" با نوازندگی دف و خوانندگی بیژن کامکار، حسین رضایی نیا، هانا کامکار نوازندگان دف، سهراب کامکار نوازنده پرکاشن و سازهای کوبه‌ای، اسحاق چگینی، حسین قاسم زاده و فردین لاهورپور نوازندگان نی، آرین رضایی، تارا موسویان، ندا بهزاد و پرهام صارمی نوازندگان دف و همخوان برای علاقه مندان اجرا می شود.

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

بیژن کامکار، خواننده و نوازنده دف، تار، تنبک و رباب و یکی از اعضای اصلی و برجسته گروه کامکارهاست. وی دارای آثار ماندگار متعددی در زمینه‌های گوناگون یاد شده است. کامکار در مقام نوازنده و خواننده در بیش از ۱۲۰ آلبوم حضور داشته‌است و آثار بسیاری از او منتشر شده که ازجمله این آثار آنها می‌توان به "گل صدبرگ" با صدای شهرام ناظری، "کجایید ‌ای شهیدان خدایی"، "ئاگری زیندو"، "شلیره"، "دف و رباب"، "دف و نی"، "افسانه تنبور و حصار" اثر حسین علیزاده اشاره کرد.

سالار عقیلی، خواننده موسیقی ایرانی نیز به همراه گروه راز و نیاز 7 و 8 مهر 92 در شهر اهواز به صحنه می‌رود. در این کنسرت که به همت انجمن موسیقی خوزستان و به مناسبت بزرگداشت مولانا ساعت 20 روزهای فوق برگزار می‌شود سالار عقیلی به همراه گروه راز و نیاز در سالن سینما هلال احمر اهواز به صحنه می رود و قطعاتی از موسیقی ایرانی را اجرا می‌کند.  این خواننده بعد از اجرا در اهواز به همراه گروه قمر 10 تا 12 مهر نیز در تالار حافظ شهر اصفهان به روی صحنه می‌رود و قطعاتی از دو آلبوم «یار و دیار» و «هوای آفتاب» را که پیشتر هر دو این آلبوم‌ها به آهنگسازی نوید دهقان و خوانندگی سالار عقیلی منتشر شده بود را اجرا می‌کند.

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

ارکستر و گروه کر فیلارمونیک سونات به سرپرستی محسن بافنده، کنسرتی را با خوانندگی وحید تاج، ساعت 20 روزهای 4 و 5 مهر، در ساری به روی صحنه می‌برد. در این کنسرت که در سالن هلال احمر ساری برگزار خواهد شد، تاج برخی نواهای مشهورش نظیر «خوشه چین»، «خاک مهرآئین» و «دختر کولی» -را اجرا خواهیم کرد. این در حالی است که یک اثر دیگر با عنوان «میرزا کوچک خان» که پیش از این توسط ناصر مسعودی اجرا شده بود را نیز در این کنسرت به روی صحنه می‌بریم.



رویا نونهالی و لیندا کیانی روی صحنه تئاتر دفاع مقدس

در اتفاقی جالب، خیمه شب بازی "مروت نامه پهلوانی" به کارگردانی سبا اصلیان از 31 شهریورماه به مدت یک ماه برای اجرا در جشنواره بین المللی عروسکی "بالی" راهی اندونزی و مالزی شد. "مروت نامه پهلوانی"‌ به کارگردانی سبا اصلیان دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته تئاتر در دانشگاه مالایا (university Malaya) و نوشته مهدی صفاری‌نژاد در ایران بوده است. اصلیان در این باره گفته است: «مدت زمان این نمایش ‌23 دقیقه است و 4 شخصیت اصلی دارد که عروسک گردانی توسط من و مهتاب مهدوی فر انجام می‌شود. نقش مرشد پای خیمه را هم محمود دهقان هراتی بازی می کند که نوازندگی تنبک را نیز بر عهده دارد.»

همچنین نمایش "مثل شلوار جین آبی" به کارگردانی احسان گودرزی شنبه 6 مهرماه  در دو سانس 18 و 20 در قالب فستیوال مونولیو در خانه نمایش آو روی صحنه می رود. این نمایش موضوعی عاشقانه دارد و با ساختاری غیرخطی و سیال ذهن زندگی مردی عاشق را روایت می کند که بعد از کشته شدن همسرش در حیرانی زندگی می کند.

از عوامل این نمایش می‌توان به دستیار و مشاور کارگردان: حامد نجابت، منشی صحنه: هانیه ترکمان، طراح لباس: نگار نعمتی و طراح گرافیک: امیرصداقتی اشاره کرد. احسان گودرزی کارگردانی چند نمایش از جمله " آوازه‌خوان طاس" و همکاری با کارگردانانی مانند امیررضا کوهستانی، محمد عاقبتی، رامبد جوان و همکاری در آلبوم "خاطرات مبهم" رضا یزدانی به عنوان ترانه‌سرا را در کارنامه خود دارد.

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

اجرای نمایش "شیش و هشت" به کارگردانی نیما دهقان از جمعه 5 مهرماه ساعت 18.30 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز می شود. "شیش و هشت" که در زمره آثار کمدی است، اثری به نویسندگی کوروش نریمانی است و داستان معلم عاشقی را روایت می کند که جیرجیر کفش هایش باعث بروز مشکلاتی برای رسیدن به دختر دلخواهش می شود.  نمایش "شیش و هشت" در فضایی فانتزی روایت شده و بازیگران آن در واقع ایفای کاراکتر هایی را عهده دار هستند که از دل نقاشی‌ها بیرون آمده و جان می گیرند. نیما دهقان کارگردان این نمایش سال گذشته نمایش "ترن" را در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه داشت. این نمایش نخستین نمایشنامه کوروش نریمانی است که کارگردانی آن را به فرد دیگری سپرده است.

فرزین صابونی، الهام کردا، سیامک صفری، جواد پولادی و هدایت هاشمی گروه بازیگران این اثر نمایشی را تشکیل می دهند. همچنین نورالدین حیدری‌ماهر به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز، فرشاد فزونی در بخش طراحی و اجرای موسیقی با پروژه همکاری می کنند. همچنین گلناز گلشن، طراحی لباس، منوچهر شجاع، طراحی صحنه و یحیی پاکدل، طراحی پوستر و بروشور کار را بر عهده دارند.  برخی دیگر از عوامل این پروژه نمایشی نیز عبارتند از: مدیر صحنه: احسان خبری، منشی صحنه: محمد گودرزیانی، عکاس: آوا کیایی، روابط عمومی: رکسانا قهقرایی.

اجرای نمایش "من كه دا نیستم" به كارگردانی حسین پارسایی و نویسندگی مهرداد رایانی مخصوص و بازی رویا نونهالی، محسن قصابیان، علی سلیمانی، لیندا كیانی، كاوه مهدوی، مجید رحمتی و حسین جمالی در هفته دفاع مقدس آغاز شده است و به مدت یك ماه هر روز ساعت 19:30 در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه می رود.

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

ادعا شده این برای نخستین بار است در یک نمایش رئال با موضوع مقاومت به شیوه متفاوتی از نقالی استفاده می‌شود.  در خلاصه داستان نمایش "من که دا نیستم" آمده است: زینب زمانی یکی از بازماندگان جنگ تحمیلی در خرمشهر است که خاطرات او بارها به چاپ رسیده و مقاومت و پایداری او زبانزد است وی اشیا و اسناد موزه‌ای قابل توجهی دارد و در تلاش است که در بین حفار‌ی‌ها و ساخت‌ و‌ سازهای عظیم واحدهای تجاری که در خرمشهر در حال وقوع است، یک موزه کوچک جنگ برای ثبت و ضبط خاطرات عظیم جنگ و دسترسی آن به آیندگان احداث کند که ناگهان ...

رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره این نمایش گفته است: در روشی که ما پیش گرفتیم قرار نیست تعداد زیادی مخاطب با اتوبوس و به شکل مجانی به دیدن یک نمایش بیایند. نمایش" من که دا نیستم" نسبت به نمایش های مناسبتی دارای داستان جذابی است و از شکل های معمول نمایش های سفارشی فاصله دارد و بنابراین این نمایش هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام را جذب می کند.

با توجه به استقبال تماشاگران از نمایش "سیندرلا" و رضایت آتیلا پسیانی کارگردان نمایش "عرق خورشید، اشک ماه" که قرار بود بعد از این کار نمایشش را روی صحنه ببرد، مقرر شد نمایش "سیندرلا" تا روز جمعه 5 مهرماه به اجرای خود در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر ادامه دهد.


از مصدق تا چرچیل محو بر بوم نقاشی

همزمان با برگزاری هشتمین نکوداشت یاد و خاطره زنده یاد استاد مرتضی ممیز، نمایشگاهی از آثار صادق قره‌مصطفی، طراح گرافیک برجسته از کشور ترکیه از 4 تا 11 مهر با عنوان "سلام همسایه" در نگارخانه‌های استاد ممیز، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. صادق قره‌مصطفی تحصیلات گرافیک خود را در آکادمی هنرهای زیبای استانبول گذراند و با اتمام دوره فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه معمارسنان به عنوان دانشیار در این دانشگاه مشغول به کار شد. وی از سال ۱۹۸۹ در دانشگاه هنرهای زیبای معمارسنان در استانبول به تدریس مشغول است. آیین افتتاح نمایشگاه آثار گرافیکی صادق قره‌مصطفی پنجشنبه چهارم مهر از ساعت 17 در تالار استاد فریدون ناصری خانه  هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

اما در اتفاقی مهم،  آرت اکسپوی مالزی که بزرگترین رویداد هنری این کشور به شمار می‌رود با حضور 13 هنرمند ایرانی آغاز به کار کرد.  این نمایشگاه با حضور پادشاه ایالت ملاکای مالزی، جمعی از مقامات دولتی مالزی و همچنین نمایندگان سیاسی 16 کشور جهان در مرکز نمایشگاهی Matrade مالزی افتتاح شد و از ایران نیز علی ضیائی به عنوان رایزن فرهنگی کشورمان در مراسم حضور داشتند.

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

بر خلاف سال‌های گذشته امسال با همت رایزنی فرهنگی غرفه‌ای با نام سفارت ایران در اختیار هنرمندان ایرانی قرار گرفت تا هر هنرمند یک اثر و در مجموع 12 اثر در این غرفه به نمایش گذاشته شود. ندا ذوقی (نگارگری و تذهیب)، پگاه جهانگیری(نقاشی و باتیک)، مینا هدایت(نقاشی)، فاطمه مفرحی (نقاشی)، آتوسا ذوالقدری(نقاشی)، اصغر یعقوبی(نقاشی و حجم)، حمید پوربهرامی(نقاشی)، محمد کاوند(تابلوکاشی)، بهادرمعیر(نقاشی)، حجت الله رنجبر(نقاشی خط)،غلامرضا راهپیما (خوشنویسی) و حسین صدیقی(خوشنویسی) هنرمندان ایرانی بودند که آثارشان در غرفه ایران در نمایشگاه آرت اکسپو در معرض دید عموم درآمده است. علاوه بر غرفه سفارت ایران، یک هنرمند ایرانی دیگر با نام امیرحسین ذکرگو به طور اختصاصی آثار خود را در غرفه‌ای به نمایش گذاشته است.

کتابخانه بین‌المللی جوانان مونیخ میزبان نمایشگاه تصویرگران ایرانی، با عنوان انارستان، است. این نمایشگاه که به همت توم ایکنهوفن و علی بوذری و با همکاری شورای کتاب کودک و کتابخانۀ بین المللی جوانان مونیخ در قصر بلوتنبورگ در مونیخ برگزار می‌شود، شامل آثار شانزده تصویرگر ایرانی است. نگین احتسابیان با کتاب عروس و داماد در باران از نشر خروس (نظر)؛ عطیه بزرگ سهرابی با کتاب "همینجوری" ( نشر باغ آبی)؛ علی بوذری با "کتاب پند چشمه "( نشر ایرابل )؛ هدا حدادی با کتاب "سارا، مربای سیب و رودخانه" ( انتشارات علمی فرهنگی)؛ راشین خیریه با کتاب "موج های دریا یک بطری را به ساحل آوردند" (نشر چشمه )؛ مرتضی زاهدی با کتاب"1000 زنیمو " ( نشر ار-ام-ان-گران پله )؛ امیر شعبانی پور با کتاب "طوطی و بقال" ( کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان )؛ فرشید شفیعی با کتاب" دس دسی، باباش میاد" ( نشر نظر ، خروس )؛ نوشین صفاخو با کتاب "مردی برای دوستی "(نشر خانۀ ادبیات)؛ میترا عبداللهی با کتاب " اولین پادشاه جهان "(نشر خانۀ ادبیات) ؛ علیرضا گلدوزیان با کتاب" نیم من بوق "( نشر نارستان) ؛ نرگس محمدی با کتاب "من نمی ترسم" ( نشر به نشر)؛ رضا مکتبی با کتاب "جادوی نقاشی" ( نشر منادی تربیت)؛ عاطفه ملکی جو با کتاب "احمد آقا "(نشر باغ آبی )؛ حسن موسوی با کتاب "سبیل عمو "( نشر پیدایش )؛ و فرشته نجفی با کتاب "پادشاه بهرام" ( نشر گرندیر)تصویرگرانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد. این نمایشگاه که 26 سپتامبر 2013 (4 مهر 1392 ) افتتاح می‌شود تا 31 ژانویه 2014 (11 بهمن 1392) ادامه دارد. در ماه می سال 2014 (اردیبهشت 1393) نیز ایران میزبان آثار 16 تصویرگر آلمانی، با عنوان سرزمین توت فرنگی، خواهد بود.

«چیزهای خوب چیزهای بد» نیز نام نمایشگاهی است که از چند ماه پیش در موزه هنر و تجارت شهر هامبورگ برپاست و به دلیل استقبال بازدیدکنندگان تا آخر ماه اکتبر تمدید شده است. در این نمایشگاه که علاوه بر هنرمندان آلمانی، هنرمندانی از کشورهای مختلف اروپایی شرکت داشتند، آخرین اثر رضا قدیاتی با نام «باغ پرندگان» به معرض نمایش گذاشته شده است.

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

باغ پرنگان اثری است مرکب از ویدیو و ساعت‌های کوکوی قدیمی که بر دیواری به مساحت تقریبی 20متر نصب شده است.  این ویدیو نمایی از جنگلی سرد به همراه گله‌ای گوزن را تصویر می‌کند که تنها صدای کوکوی ساعت‌ها حسی خاص به آن بخشیده است.  از دیگر آثار ارائه شده رضا قدیانی میتوان به "دو راهی" اشاره کرد که تابستان امسال برپا بود.

نمایشگاهی از آخرین آثار مهرداد محب‌علی هنرمند نقاش که از 22 شهریور در گالری اعتماد افتتاح شده تا پنجم مهر برپاست. محب‌علی در پاسخ به این پرسش که چگونه شخصیت‌های معاصر را به نقاشی تبدیل کرده‌اید؟ گفته است: من افراد را محو کشیده‌ام که در عین حال که مشخص چه کسی است ولی مشخص نیست که چه شخصیتی دارد و در اطراف او محو شده است. به بیان دیگر از دید من در بودن این افراد در تاریخ شکی نیست ولی چگونه بودنشان مشخص نیست.

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

وی در مورد چرایی استفاده از شخصیت‌های سیاسی در آثارش توضیح داد:‌ من به هیچ عنوان به سیاست علاقه ندارم ولی باید قبول کنیم تاریخ بیش از آنکه فرهنگی باشد سیاسی است و من مجبور بودم افراد سیاسی را بکشم تا مخاطب آنها را بشناسد ولو اینکه آدم‌های فرهنگی تاریخ را بیشتر از سیاستمدارانش دوست دارم. در این مجموعه از ناصرالدین‌شاه، چرچیل، لنین تا ملکه الیزابت، پروفسور حسابی و... گنجانده شده است.

همچنین سومین نمایشگاه انفرادی از مجسمه‌های مونا پاد، روز جمعه 5 مهرماه در گالری اعتماد گشایش خواهد یافت. «وجود و ناوجود» عنوان مجموعه تازه آثار مونا پاد است که در آن حجم‌هایی را با روش معکوس خلق کرده و سفری عارفانه است که در هر بار تجربه آن می‌توان ساختار حیات را باز لمس کرد. نمایشگاه مجسمه های مونا پاد تا 16 مهر ماه در گالری اعتماد واقع در خیابان باهنر (نیاوران)، میدان یاسر، خیابان صادقی قمی، خیابان بوکان، پلاک 4 دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 15 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

اولین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌خط محمدرضا جوادی‌نسب با عنوان «وادی هشتم، من مولانا» پنجم مهرماه همزمان با ایام بزرگداشت مولانا در گالری سبحان افتتاح می‌شود و تا دهم مهر ماه به نشانی بزرگراه صدر، خروجی کامرانیه جنوبی، خیابان منظریه، کوچه پیشتاز، بن‌بست بعثت، شماره 4 از ساعت 17 تا 20 میزبان علاقه‌مندان است.  ‌در این نمایشگاه 19 تابلوی نقاشی‌خط به نمایش گذاشته خواهد شد. علت انتخاب این تعداد تابلو، خاص بودن عدد 19 در قرآن و همخوانی آن با تعداد حروف عبارت «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» عنوان شده است.

نمایشگاهی از آثار هنرمندان مختلف در جهت انتقال مفاهیم پنهان ناخوشایند زندگی، در گالری شیرین برپا شده است. آیدین خانکشی  نمایشگاه‌گردان «زده‌گی» درباره مفهوم‌های ارائه شده در این نمایشگاه گفته است: گرمازدگی، سرزدگی، وازدگی، دلزدگی، شتاب‌زدگی، دریازدگی، مرگ‌زدگی، زنگ‌زدگی، گند زدگی، زل زدگی، خواب زدگی، مفهوم‌هایی از مشتقات واژه «زدگی» است که هر کدام را در اختیار دو هنرمند قرار دادیم تا حول آن کار کنند. 

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

او همچنین در یادداشتی که برای این نمایشگاه نوشته می‌گوید:« نقل به مضمون می‌کنم: چیزهایی هستند که روح ما را می‌خورند، می‌خراشند، می‌سوزانند و ... آنچه که در اطراف‌مان می‌گذرد توام با انبوهی از دردهایی است که می‌تواند، و حتی می‌گویم، باید آبشخور فضایی باشد که تصاویرمان در آن شکل بگیرد و عرضه شود. به خوشی‌ها و ملایمت‌ها پشت نکرده‌ام یا بودن‌شان را نفی نمی‌کنم، اما همواره در زندگی چیزهایی هستند که ...»

خانکشی می‌افزاید: «مفاهیم معاصر، خود دارای نوعی وازده‌گی نسبت به مفهوم کلاسیک زندگی هستند. خوشی‌ها و خوبی‌ها در زیر لایه‌ای از ناخوشایندی‌ها در جریان است و در مقام مقایسه در می‌یابیم که خوشی‌ها زودگذرترند. ناخوشایندی‌ها چه حاصل الکن بودن روابط انسانی‌مان باشد و چه منتج از آنچه که در روابط اجتماعی‌مان رخ می‌دهد، حتی محصول آنچه که بیرون از ما و روابط مان رخ می‌دهد ؛ باعث می‌شود تا قسمتی از روح یا جسم ویا هر دوی این‌ها آسیب ببینند واین در عین آن است که زندگی با شدت در جریان است و وقعی به این خورده گی‌ها نمی‌نهد.»

22 اثر در نمایشگاه ارائه شده است که کوچکترین آن در اندازه 70×60 و بزرگترین آن 180×200 است. نمایشگاه «زده‌گی» ششمین نمایشگاهی است که آیدین خانکشی نمایشگاه‌گردان آن است. وی پیش از این، در بیش از 30 نمایشگاه گروهی نیز شرکت داشته است.  گالری شیرین واقع در خیابان ولنجک، خیابان هجدهم، پلاک 9، تا روز نهم مهرماه همه روزه از ساعت 11 تا 20 (جمعه 16 تا 20) پذیرای علاقه‌مندان به هنر است.

فیلم: نوای شوالیه آواز ایران تماشا کنید و گوش بسپارید

نمایشگاه عکس‌های عزیز ساعتی با نام «تاریخ یا افسانه» برپا می‌شود. این نمایشگاه که با محوریت عکس‌های دو فیلم بهرام بیضایی، «چریکه تارا» و «مرگ یزدگرد» از پنج‌شنبه 4 مهر ماه در نگارخانه‌ی «آریا» برپا می‌شود تا 15 مهر ماه ادامه دارد. این نمایشگاه با عنوان «تاریخ یا افسانه» 4 مهر ماه از ساعت 16 تا 20 افتتاح می‌شود و همه روزه ساعت بازدید آن 10 صبح تا 20 عصر به نشانی خیابان ولیعصر،بالاتر از سه راه بهشتی، کوی زرین، پلاک 10 است

رعنا جوادی هنرمند عکاس قصد دارد تازه‌ترین مجموعه آثارش را با عنوان «باز این چه شورش است» در گالری گلستان به نمایش بگذارد. جوادی این آثار را به یاد همسرش «بهمن جلالی» و با ترکیبی از عکس‌های دوران دفاع مقدس جلالی به نمایش می‌گذارم.این آثار را به یاد «بهمن جلالی» و با ترکیبی از عکس‌های دوران دفاع مقدس جلالی به نمایش می‌گذارم.  جلالی گفت:‌ این عکس‌ها را حدود 10 سال پیش از کاشی‌کاری‌های واقعه کربلا در تکیه معاون‌الملک عکاسی کردم که کاشی‌کاری‌های بسیار زیبای هفت رنگی است و دوست داشتم که دوباره در قالب تازه‌ای دیده شود.

اینک به تماشای بخشی از اجرای قدیمی شهرام ناظری و پورناظری‌ها بنشینید.


دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۸
هر وقت می گین شوالیه آواز ایران احساس خوبی بهم دست نمی ده
چون اصلن شوالیه ایرانی نیس
پاسخ ها
شناسایی شده
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
احسنت!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
بگن چی ؟ رستم آواز ایران خوبه ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
شوالیه نشان مشهوری که ایشون از فرانسه دریافت کردند بابت خدماتشون. بنابراین اشتباه نیست.
آرش
| Ukraine |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
نگران نباش , تا چند سال دیگه میگن شوالیه آواز ترکیه. آخه استاد اشعار مولانا رو زیاد می خونه. مولوی رو هم که ترکها صاحب شدند.
اونوقت میتونی بگی ... آواز ایران ساسی مانکن :))
گودرزی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
استاد ناظری مدال شوالیه رو دریافت کردن بهمین خاطر ایشون ملقب هستند به شوالیه آواز .
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
فارسیِ شوالیه میشه «شهسوار»
تابناک ، جدیدا سایتتون یه جوری شده که اولین لینک توی صفحه را نمیتونم باز کنم
لطفا مشکل را حل کنید
متشکر
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
درسته، من هم این مشکلو دارم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
آره وقتی با کروم بازمیشه این مشکلو داره ولی با اینترنت اکسپلورر باز میشه
ممنون تابناک که اغلب یادی از استاتید موسیقی ایرانی می کنید.
فوق العاده بود
دستمریزاد. نوای تنبور استاد کیخسرو پور ناظری واستاد مرادی وآوای استاد ناظری آسمانییه .
زنده باد شوالیه آواز ایران
تابناک ما را مسخره کردی با این سرعت لاک پشتی می شه دانلودش کرد؟
کاشکی ایران هم مدال رستم داشت!
درود بر استاد آواز ایران،واقعا آواز استاد ناظری شنونده را از زمین به آسمان می برد.آثارشان فوق العاده است.
زنده باد استاد
بگم بگم بگم مي گم خيلي خيلي منونم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست