بازدید 32367

خلاقیت گروه‌های موسیقی‌ جوان ایران مدیون سرقت ملودی‌ها؟!+ویدیو

در پیگیری‌ آثار برخی گروه‌های موسیقی شناخته نشده در ایران، با ملودی‌هایی روبه‌رو شد که عیناً یا بخش وسیعی‌شان از این گروه‌ها کپی شده بوده و تنها اشعار فارسی ‌روی آنها قرار داده شده است؛ اتفاقی که در جهان و ایران مسبوق به سابقه است، ولی اینکه بن مایه برخی گروه‌های موسیقی بر چنین عملی استوار باشد، تازگی دارد و قابل پذیرش و هضم نیست.
کد خبر: ۴۰۹۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰ 19 June 2014
انتشار بسیاری از ملودی‌ها در چند سال اخیر که خلاقیت‌های عجیبی در آنها نهفته بود، این پرسش را پیش آورد که چگونه این حجم خلاقیت تاکنون نهفته بود و حال در قالب قطعات برخی گروه‌های جوان ظهور و بروز کرده است؟ پرسشی که پاسخ به آن نیازمند شنیدن قطعات گروه‌های خاص موسیقی دارد که در ایران چندان شناخته ‌نیستند؛ اما توسط برخی گروه‌های موسیقی ایرانی کشف ‌و منبع کپی ملودی‌های موسیقی شده است!  

به گزارش «تابناک»، گسترش سریع موسیقی در ایران با شکل‌گیری گروه‌های موسیقی جوان و با انگیزه در چند سال اخیر همراه شده که به کمک فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی‌ فراگیر شده و دامنه‌ای از مخاطبان را که در گذشته‌های نه چندان دور نیز جذبشان نیازمند سال‌ها تلاش فراگیر بود، در زمانی بسیار کوتاه فراهم می‌سازد و پدیده شدن در کسری از ثانیه از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دنیای موسیقی نیز معنا یافته است.

در این میان آنچه برای شنونده موسیقی در چنین فضاهایی جذاب است، ملودی‌های تازه ‌روی اشعاری است که اندکی جسارت در آنها محسوس باشد و بدین طریق رسیدن به مرز محبوبیت در موسیقی بر خلاف گذشته چندان دشوار نیست و این تفاوت‌ها در موسیقی به مدد کوتاه شدن فاصله‌ها از طریق فضاث مجازی، ‌یکباره منجر به جهانی شدن گروهی موسیقی می‌شود که تا چندی پیش حتی شاکله‌ای نیز نداشت و به همین سرعت آلبوم‌ها و کنسرت‌ها نیز در پی‌اش می‌آید.

خلاقیت گروه‌های موسیقی‌های جوان ایران مدیون سرقت ملودی‌ها؟!
Barcelona Gipsy Klezmer Orchestra جزو گروه‌های ناشناخته در ایران
است که برخی گروه‌های داخلی به سرقت آهنگ‌هایشان پرداخته‌اند


بدین ترتیب در چند سال اخیر، ده‌ها نوازنده جوان و همچنین به همین میزان، گروه جوان به موسیقی ایران افزوده شده که اقبال عمومی را جلب کرده‌اند. برخی از این گروه‌های جوان اما فضای متفاوتی را ارائه کرده‌ و در هر ملودی طرح تازه‌ای زده‌اند که در ایران بی‌سابقه بوده و بروز یکباره این همه خلاقیت در یک محدوده زمانی کوتاه از یک گروه تأمل برانگیز بوده، ولی از آنجا که در دنیای موسیقی، هیچ چیزی عجیب نیست، این مسأله به سادگی هضم شد و کمتر پیگیری در این باره صورت پذیرفت.

با این حال چندی پیش، «تابناک» در پیگیری‌ آثار برخی گروه‌های موسیقی شناخته نشده در ایران، با ملودی‌هایی مواجه شد که عیناً بخش وسیعی از آنها از این گروه‌ها کپی شده بوده و تنها اشعار فارسی ‌روی آنها قرار داده شده است؛ اتفاقی که در جهان و ایران مسبوق به سابقه است اما اینکه بن مایه برخی گروه‌های موسیقی بر چنین عملی استوار باشد، تازگی دارد و قابل پذیرش و هضم نیست، به ویژه آنکه این گروه‌های موسیقی هیچ اشاره‌ای به کپی کاری نکرده و همه ملودی‌ها را محصول خود خوانده‌اند که حکم سرقت فرهنگی را دارد.

جالب‌تر آنکه برخی از این گروه‌ها، حتی در تولید کلیپ‌هایشان نیز اقدام به کپی برداری از گروه‌هایی که آهنگ‌هایشان را به سرقت برده‌اند، کرده‌اند و حتی در این بخش نیز کپی برداری بی‌داد می‌کند و این تهدیدی جدی برای نسل جوان موسیقی ایران است؛ نسلی که باید خالق ملودی‌ها و فرم‌های نو در موسیقی معاصر باشد و با این وضعیت، حداقل بخشی از این نسل کوچک‌ترین تلاشی برای ارائه اثری تازه نمی‌کند و تنها با این کپی‌کاری‌ها که بعضاً ناقض نیز صورت پذیرفته، به حاضری خوری روی آورده است.

«تابناک» در این مقطع وارد مصادیق نمی‌شود و تنها به تذکر بسنده می‌کند؛ اما بی‌گمان در صورت گسترش چنین فضایی، حداقل پنج گروه مشخص که شمار چشمگیری از ملودی‌هایشان کپی قطعات گروه‌های بین‌المللی نه چندان شناخته شده در ایران است و در کشورمان نیز بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به این کپی کاری، در اختیار عموم قرار گرفته‌ و محصول خلاقیت این گروه‌ها معرفی شده، معرفی خواهند شد؛ گروه‌هایی که نتوانسته‌اند بدیهی ترین اخلاقیات حرفه‌ای را در دنیای موسیقی کشورمان رعایت کنند.

دانلود یک آهنگ سرقت شده در ایران از گروه Barcelona Gipsy Klezmer Orchestra
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۴۳
یک. مثال میزدی خو
این کپی کاری ها قبل از انقلاب هم بود
ملودی اول این آهنگ که در سال 1970 ساخته شد بعدا برای یکی از آهنگهای معروف خانم گ.... استفاده شد
Andrew Lloyd Webber - Heaven on Their Minds
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
در مقیاس معدود و در حدود یکی دوکار مشکلی نیست. اینو که گفتی همه می دونن و خود اون گ هم قبلا گفته . بحث بر سر استفاده و تقلید بی رویه و زیاده
تا وقتی کپی کردن مجازات نداشته باشه زحمت و خلاقیت ارزشی نداره چه این گروه ها چه صدا و سیما که قانون کپی رایت را رعایت نمی کنند
ملودی دیگه مرد!
ما که هرچی میشنویم فقط ریتمه! هیچ ملودی وجود نداره
پاسخ ها
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
چون سردر نمیارم نمیتونم مثبت منفی بدم ولی خوب می نوازن
من که مدتهاست به موسیقی ترکیه ای گوش میکنم از خیلی وقت پیش متوجه این قبیل سرقت ها ی هنری توسط هنرمندان (اکثرا زیرزمینی) کشور شده ام که بیشتر از سبک ترکیه کپی برداری میکنند (حالا نمیدونم ترکیه از کجا کپی میکنه) . و میتوان خیلی راحت با گوش دادن به قطعاتی از هنرمندانی مثل ismail Yk , ebru, emrah, sardar ortac و ... متوجه این کپی برداری های مضحک شد . متاسفانه برخی از خواننده های مجار نیز از این دست کپی برداری ها انجام میدهند مثلا در تیتراژ پایانی یکی از سریال های شبکه 3 که از شبکه استانی مرکزی گرفته شده بود .آهنگ یکی از تراک های emrah به نام kandimde hisablashdim کاملا کپی برداری شده بود.
ولی مشکل از اینجاست که ما هم مثل عرب ها تنبل و راحت طلب و حاضری خور شدیم( در تمامی زمینه ها) و برای خودمان سبک موسیقی نداریم (یعنی زحمت نمیکشیم که درست کنیم)
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
تورکیه تقلید نمیکنه خودشون خلاقن و موسیقیشون شناخته شده است
شما بگو چی مون کپی برداری نیست عزیز دل برادر !
اون از فیلم سازی مون که بعضی ها پلان به پلان و حتی فریم به فریم کپی برداری می کنن !
اون از تحقیقات دانشگاهی مون که نه همه شون ولی خیلی هاشون کپی برداریه و خیلی مواقع پژوهشگر محترم دو خط نمی تونه راجع به پایان نامه ای که خودش نوشته ، توضیح بده !!!
برنامه ریزی مسئولین رو هم که اصن راجع بهش حرف نزنیم بهتره !
تابناک باز بگم بگم راه انداختی ؟
با سلام. ما نیز مدارکی دال بر کپی خوانندگان مشهور از ملودی هایی که تا بحال هیچ اشاره ای نشده است داریم و در صورت درخواست تابناک در ختیار مخاطبان قرار خواهیم داد.
نکته: بعضی از ملودی ها تا بحال فاش شده است ولی مواردی را که ما در اختیار داریم به هیچ وجه هیچ اشاره ای نشده است
موسیقی دیگه نمونده...دلت خوشه تابناک...
وقتی موسیقی در فرهنگسراها ممنوع میشه دیگه چه انتطاری داری....
پنج سال در مورد این مطلب یکی از خواننده ها خودش در روزنامه جام جم به این موضوع اعتراف کرده بود...
حتی گفته بود که آقایون خواننده ها از یک سایت یونانی بابت هر ملودی چند دلار به حساب سایت میریزن و خرید میکنن و اینکه حتی میتونن آهنگ درخواستی هم بدهند تا براشون ساخته شه و جالب اینجاست بعد از خرید میومدند تو آلبوماشون اسم خودشون رو به عنوان آهنگساز معرفی میکردن...
تابناک لطفا بدون سانسور کامنت منو بزار...
یکی از این کارها مثل کار رضا صادقی واسه دنیا میخواهم پیداشم
آهنگهای اصیل کردی را بر می دارند با چند بیت شعر فارسی بازخوانی می کنند. بدون ذکر سابقه و نام و نشان آنها! وظیفه آقایان کامکارها و عندلیبی هاست که اعتراض کنند یا دست کم تذکر دهند.
اي اقا دلت خوشه!!! ميشه بگين تا حالا اثر كدوم هنرمند ايراني كپي نبوده؟؟

وقتي فيلم سينماييه مارمولك كپي فيلم ما فرشته نبوديم است و فيلم بيد مجنون كپي فيلم بيست و يك گرم است ديگه تكليف هنرمندان معمولي ما روشنه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
آخه بیست و یک گرم چه ربطی به بید مجنون داره؟!
عاشق جنس سانسورهاتم تابی جون :))
یکیش گروه پالت!!
حرص نخور ! تا وقتی همین آهنگ های کپی مخاطب داره و فروش میره ، یا ازش استقبال میشه و دانلودش سقف و کف رو رد میکنه انتظار تغییر نداشته باشید زمانی تغییر اتفاق می افته که برای آهنگ برند کنسرت ، برای فیلم برن سینما ، برای هنر برن نمایشگاه ، که نمیرن ! نمیریم ! پس تو فضاییی که محبوبیت از دانلود و سایت و دامنه میاد انتظاری نداشته باش این گروه ها وقتی بقیه کپی میکنن خودشون رو به زحمت بندازن تا یک چیز جدید تولید کنند ! فضای فرهنگ ما به خاطر یک سری مسائل بسته و رو دور تکرار هست
حب و بغض و کینه ها و عقده گشایی ها باعث شده هنر به عرصه جنگ تبدیل بشه در مملکت ما فارغ از این که چه جور جایگاهی داریم در هنر ، دیگه کسی هنر رو برای هنر نمیخواد ، خوانندگی رو برای خوندن نمیخواد و بازیگری رو برای بازی نمیخواد نقاشی و خطاطی و هنر خود هنر رو به زوال هست الان فقط شهرت مهم هست بزار مهم بشیم به اصطلاح هنرمند این شجاعت رو نداره تا یک چیز جدید و متفاوت بسازه ترس از تمسخر هم صنفی هاش یا از دست دادن شهرت
البته این ترس همیشه هست ولی تو مملکت ما دیگه خیلی زیاد هست
برو عمو دلت خوشه
گروه پالت که الانم رفتن برزیل...
لطفا سرود ملی هلند و ایران را نیز با هم مقایسه کنید :) شگفت آور است!
بنده این چند روز به خاطر تماشای بازیهای جام جهانی مجبور به تماشای سیمای میلی شدم وقتی نصف بیشتر پیام های بازرگانی ما با موسیقی متن فیلم های هالیوودی مثل بابل و ... ( بدون در نظر گرفتن کپی رایت ) یا آهنگهای گروه های موسیقی خارجی است چه انتظاری از این چند تا گروه موسیقیمون دارین
این که از دور داد میزنه کار کولی‌هاست. اینها ملودی‌های کولی‌های اروپاست اگر کسی در ایران اینها رو بزنه معلوم که مال خودش نیست.
اما دیروز توی خیابان میرداماد یک نفر را دیدم که دو تا فلوت کوچولو را کنار هم گذاشته بود و بسیار زیبا می زد. گوش که دادم دیدم ملودی‌های سلتی است. ملودی‌های باستانی انگلیسی ایرلندی که هیچ کجا پیدا نمی شه و توی اروپا هم باید بگردی تا پیداش کنی. حالا بگو این آدم چطور اینا رو پیدا کرده و میزنه, اونم به اون خوبی!
پالت
داخلی ها رو بچسب
این همه ملودی کردی رو ورمیدارن و استفاده میکنن و ککشان هم گزیده نمیشود را چرا نمیگی. حالا بقیه دوستان که با ترکی و .. آشنا هستند هم شاید همین نظرات را در ماودیهای ترکی داشته باشند
بسیار زیبا بود
کاور کردن در ایران که قانون کپی رایت اجرا نمی شود روشی ناجوانمردانه و مرسوم است ه من بیش از 100 عدد آهنگ آن را جمع آوری کردم و ملودی یونانی ،ترکی استانبولی و عربی بیشترین سهم را دارد ،صد البته این موضوع هم در خوانندگان قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب و هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور جریان دارد ،صدا و سیما هم بصورت گسترده از موزیک های یونانی و کلاسیک که تم شرقی دارند استفاده می کند .
فکر می کنم که گروه پالت زحمت کپی کردن کارای این گروه (Barcelona Gipsy Klezmer Orchestra) و موزیک ویدئویی که گذاشتید رو کشیده باشه
اینهمه برنامه نوشتیم، کو حق تالیف یکدونش!؟ فردا هم کپی شد و در هزارجا استفاده! شما باشی، باز می نیشینی برنامه بنویسی؟؟ یا کپی میکنی و ...!؟!؟
متاسفانه این مساله به موسیقی ختم نمی شه در حوزه سینما نیز متاسفانه بسیاری از فیلم ها و سریال ها کپی محض و البته افتضاح نمونه های بی نظیر خارجی می باشد. که متاسفانه در ایران صرفا اسم فیلم ها یا تا حدودی داستان کپی برداری می شود : روانی، دیوانه ای از قفس پرید، گربه روی شیروانی داغ، چ و... نمونه هایی از این دست هستند. این مساله نشان از فقدان خلاقیت و نوآوری و اندیشه درست در مردمان این سرزمین دارد که علیرغم تمام ادعاهایشان هیچ چیزی در چنته ندارند و عملا به تخریب موسیقی و اندک فرهنگی می پردازند که حاصل زحمات برخی از افراد موفق می باشد.
اتفاقا باید از همین حالا و همین مقطع محکم شروع میکردی!
در عرصه موسیقی به صورت عام هر چه بوده پس رفت بوده . سبک های جدید که فقط به مذاق عده ای خاص خوشایند است ، شعر های بی معنا ، اهنگ هایی که به صورت ریتم های تکراری هستند .
فرزاد فرزین هم تم آهنگ ویلیام و بریتنی رو کپی کرده (scream and shout) و یه نفر دیگه (احتمالا محسن یگانه) هم تم آهنگ اینا (amazing)
این کپی کردن نیست، این یه همکاری یواشکیه
این موزیک ویدیوش رو پالت دزدی کرده و همچنین اگر دقت کرده باشید ساز بندی این گروه هم مثل پالت هستش، گروهی که خیلی توی ایران سرو صدا کرد
آیا از خودرو سازان ، تلویزیون سازان ، موبایل سازان و . . هم سوال شده که با اون همه ثروت ، سابقه و حمایت چرا دهها سال است که هنوز مونتاژ کار کشورهای دیگه موندین ؟ یعنی همون کپی کاری که شما فرمودین ، فقط تفاوتش در اینه که تولید کنندگان از خارجیها مجوز گرفته و از هموطنان خودشان پولش را می گیرند ، ولی اینها از کسی مجوز نمی گیرن و به کسی هم نمی فروشند ، این بیچاره ها بدون هیچ حمایت ، پول و سابقه و با انواع مشکلات دارن همین دست و پاها رو میزنن. البته حرف شما کاملأ درسته و این دلیل نمیشه که گفته شه کار اینها درسته ، ولی این حساسیت باید در همه جا دیده شه نه فقط اینجا . . تابی جان من شمارو دوست دارم و چون دوستت دارم اینو گفتم.
کلمه ای بنام نوسفر برای شما آشنا نیست؟
دزدی هنری هم شبیه سایر دزدیهاست. متاسفانه این دزدی هم در ایران ما قباحت خود را از دست داده است.
مخصوصا موسیقی اسپانیا که بخاطر سالها وجود اسلام در گذشته تم شرقی هم داره.
اکثرملودیهای الان کپی و المان از آهنگهای دیگران هستند
متاسفانه اکثر آهنگها و شعرها مسموم شده اند و فاخر نیستند
من از همین جا اعلام میکنم مرگ موسیقی در ایران نزدیک است همانند سینما.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی