بازدید 53841
۴
«پنجمعه» با «تابناک»

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

شهرام ناظری با انتشار فراخوانی از علاقه‌مندان به آواز دعوت کرد، با شرکت در دوره‌های مقدماتی و کسب تجربه، در گروه بزرگ «هم‌آوازان» عضو شوند.‌ یک نمایشِ «نذری» در تالار وحدت روی صحنه می‌رود که طبیعتاً رایگان است!‌ گنجینه‌ای ارزشمند از آثار استاد غفاری ‌به معرض نمایش گذاشته شده که بازدید از آن را وسوسه‌برانگیز می‌کند.‌ نمایشگاه عکس‌های ناصر تقوایی با نام «ابر و باد و مه و مه» افتتاح شد...
کد خبر: ۳۳۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۹ 18 July 2013
دومین جمعه ماه مبارک رمضان، در حالی فرا رسید که دمای ۴۰ درجه‌ای هوا همچنان برقرار است و حرارت در روزهایی که جامعه فرهنگی با چالش‌های جدی به ویژه در حوزه سینما روبه‌رو هستند، فرصت فعالیت‌های بیرون از خانه را برای روزه‌داران دشوار می‌سازد، با این حال اهالی فرهنگ و هنر، هفته‌ای پرترافیکی را زیر آفتاب سوزان پشت سر گذاشتند و این روزهای شلوغ در این پایان هفته نیز می‌تواند با شما همراه باشد تا پس از خنک شدن هوا، از عصر جمعه ‌بهره‌برداری خوبی داشته باشید.

به گزارش «تابناک»، همزمان با تشدید هرم هوا و دشوار‌تر شدن فعالیت‌های روزانه برای مردم روزه‌دار در ساعات میانی روز، سینماگران این هفته دو بار در مقابل خانه سینما زیر آفتاب تند و پرحرارت نسبت به اتفاقات رخ داده در رابطه با این نهاد، به ویژه پلمب شبانه این نهاد صنفی در روز دوشنبه شب توسط مسئولان حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اعتراض کردند تا این هفته به رغم آن که گمان می‌رفت به واسطه ماه رمضان به آرامی بگذرد، پرخبر باشد و البته این خبر‌ها به هفته‌ بعد نیز پیوند بخورد.
به جز این رویدادهای مهم که «تابناک» به شکل ویژه در قالب دو فیلم و چندین گزارش تصویری به باز‌شناسی ابعادش پرداخت، در هفته‌ای که گذراندیم، شاهد رخدادهای فراوانی در حوزه فرهنگ بودیم که برخی امیدبخش و در مواردی نیز شبیه ماجرای خانه سینما متأثر کننده بودند.

از رخدادهای جالب این هفته، معرفی یک گزینه برای وزارت فرهنگ و ارشاد توسط جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب بود که در نوع خود حرکتی عجیب و منحصر به فرد به شمار می‌رود.

از دیگر رخدادهای بامزه این هفته، انتشار یک قطعه موسیقی با نام «تیم ما قهرمانه» توسط حامد محضرنیا بود که بنا به گفته این خواننده برای ارج نهادن به زحمات تیم ملی والیبال انتشار پیدا کرد و سرعت عمل در تولید و انتشار آن ـ به عنوان اثری مناسبتی ـ قابل توجه بود.

گفته‌های رئیس موزه هنرهای معاصر نیز از مطالب شنیدنی هفته بود. احسان آقایی در اظهاراتی عجیب و کم سابقه گفت: بعضی از نمایشگاه‌ها جنبهٔ ملی و حاکمیتی دارند و هیچ مدیری نمی‌تواند در برابر برگزاری آن‌ها مقاومت کند. اگر این نمایشگاه‌ها در شأن موزهٔ هنرهای معاصر نیستند، به دلیل سیاست‌های موزه نیست، بلکه به این دلیل است که مدیران ملزم به اجرای این نمایشگاه‌ها در طول دورهٔ مدیریتی خود هستند. به عنوان مثال نمایشگاه فجر با تمامی بزرگی‌اش فضای مناسبی برای برگزاری ندارد و از آنجا که موزهٔ هنرهای معاصر تهران از مکان‌های استاندارد برای برگزاری نمایشگاه است با آن همکاری می‌کند. البته امیدواریم که در آینده بیشتر به بحث هنر در برگزاری این نمایشگاه‌ها توجه شود و با نگاه و رویکردی متفاوت به این موضوع پرداخته شود.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

همچنین این هفته وضعیت مرشد ترابی، نویسنده و پیشکسوت نقالی و پرده خوانی کشورمان رو به وخامت نهاد و کبد و کلیه‌هایش از کار افتاد؛ افزون بر این که در لوزالمعده و پروستاتش دو غده ایجاد شده و بنا بر گفته دوستانش، همه این مشکلات پس از یک عمل جراحی کوچک برای ایشان پدید آمد. برای سلامتی این هنرمند موسپید در این روزهای مقدس دعا کنید.

اینها بخشی از رویدادهایی بود که در این هفته در حوزه فرهنگ رخ داد و حجم اتفاقات آنقدر فراوان بوده که در بخش‌های این پنجمعه علاوه بر اشاره به سایر اتفاقات، به برنامه‌هایی که این آخر هفته می‌تواند سری بزنید یا برای هفته‌های بعد برنامه ریزی کنید نیز پرداخته شود و البته در ‌‌نهایت صدای سه تار حمید متبسم را در پایان این پیشنهاد‌ها بشنوید.

از بهشتی بر فراز برلین تا سگ دانی!

این هفته افزون بر حاشیه‌های وسیع ایجاد شده درباره خانه سینما، یک خبر جالب درباره اکران‌های عید فطر منتشر شد و ظاهراً عید فطر باید شاهد اکران فیلم سینمایی «بوی گندم» باشیم که رضا یزدانی، علاوه بر ایفای نقش در سکانس پایانی فیلم، قطعه «خلیج فارس» را روی سکوی نفتی ابوذر و در میان آب‌های نیلگون خلیج فارس اجرا کرده است.

در ماه رمضان به جز فیلم غلام‌حسن هدایت، فیلم تازه‌ای اکران نشده است. «یک مرد، یک شهر» تولیدی در سال ۸۸ به مدد بی‌مشتری بودن سینما‌ها در چنین روزهایی به پرده اکران رسیده و فیلم آخر هدایت که بعید به نظر می‌رسید حضور تجربه گیشه را داشته باشد، هم‌اکنون یکی از گزینه‌هاست؛ هرچند در گیشه ظاهراً «گذشته» از همه آثار در حال اکران مشتری بیشتری دارد و عبور این فیلم در تهران از مرز یک میلیارد تومان فروش در همین مدت کوتاه ثابت می‌کند که ایرانی‌ها ترجیح داده‌اند این فیلم را روی پرده نقره‌ای ببینند تا این که منتظر آمدن نسخه قابل دانلودش در اینترنت باشند.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

در همین حال، سینماتک قلهک در واپسین روزهای تیر ماه، فیلم‌های مهمی را اکران می‌کند. آوای موسیقی (اشک‌ها و لبخند‌ها) ساخته رابرت وایز ساعت ۱۸ روز جمعه ۲۸ تیر ماه در این سینما اکران خواهد شد. همچنین روز شنبه، سگدانی به کارگردانی کوئنتین تارانتینو ساعت ۱۹ روز شنبه و سایه یک شک اثر آلفرد هیچکاک ساعت ۲۱:‌۳۰ همین روز در پردیس سینمایی قلهلک اکران خواهد شد.

روز یکشنبه سی‌ام تیر ماه، فال به کارگردانی تارسم سینگ ساعت ۱۹ و النا ساخته آندره‌یی ژیاگنتسف ساعت ۰۰:‌۳۰ اکران می‌شود. بهشت بر فراز برلین نیز ساعت ۱۹ روز دوشنبه ۳۱ تیر ماه و آندره‌یی روبلف به کارگردانی آندره‌یی تارکوفسکی، ۰۰:‌۳۰ بامداد روز سه شنبه در پردیس سینمایی قلهک به نمایش درمی‌آید.

شاگرد شهرام ناظری در گروه «هم آوازان» شوید

در حوزه موسیقی، مهم‌ترین خبر این که بنا بر‌ تصمیم هیأت مدیره خانه موسیقی، جشن خانه موسیقی امسال پیرامون «دولت آینده و موسیقی» برگزار می‌شود. در نشست هیأت مدیره همچنین درباره موضوعات گوناگون به ویژه مشکلات پیش آمده از جمله مسأله حذف آموزش ساز جهانی در دانشگاه علمی کاربردی بحث ‌و اقدامات انجام گرفته مطرح و راهکارهایي ‌ارزیابی شد.

در این جلسه همچنین اعلام شد درباره موضوع خاص حذف رشته ساز جهانی و بنا بر پیگیری‌های انجام شده، قرار است، سازمان سنجش مشکل پیش آمده را حل و در قالب توضیح رسمی اعلام کند.

شهرام ناظری، استاد برجسته موسیقی سنتی ایرانی، با انتشار فراخوانی از علاقه‌مندان به آواز دعوت کرد با شرکت در دوره‌های مقدماتی و کسب تجربه، در گروه بزرگ «هم آوازان» عضو شوند. در این فراخوان آمده است: از آنجا که در آینده نزدیک شاهد تحولات فرهنگی هنری در کشور خواهیم بود، استاد شهرام ناظری در نظر دارد گروه بزرگی را با عنوان گروه «هم‌آوازان» تشکیل دهد. این اقدام به منظور اشاعه و آموزش آواز و آشنا کردن علاقه‌مندان به فن خوانندگی است که پس از پایان مرحله مقدماتی هنرجویان می‌توانند برای کسب تجربه وارد گروه شوند.

این در حالی است که قید نام و نام خانوادگی، شغل، سن، تحصیلات و سابقه آموزشی متقاضیان در حوزه موسیقی از جمله مواردی است که در این فراخوان به آن اشاره شده و به علاقه‌مندان فراگیری آواز توصیه شده برای دریافت فراخوان و ‌نام‌نویسی به آدرس تهران، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان عمید، پلاک ۲۵، طبقه دوم واحد ۵ مراجعه کنند.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

اما در میان معدود اجراهای زنده موسیقی که در هفته‌های پیش روی صورت خواهد پذیرفت، تالار رودکی از اول مرداد ماه به مدت سه شب رأس ساعت ۲۱:‌۳۰ به مناسبت فرارسیدن ایام ولادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) میزبان سه گروه موسیقی نواحی از استان‌های مختلف کشور خواهد بود. در شب اول گروه موسیقی مازندرانی به سرپرستی اصغر رستمی به اجرای کنسرت می‌پردازند. شب دوم نیز با اجرای گروه «رناک» به سرپرستی کیوان علی محمدی همراه خواهد بود و گروه بندرنشینان به سرپرستی محمود جهان در شب سوم هنرنمایی می‌کنند.

همچنین کنسرت گروه بزرگ سازهای ایرانی «شاهو» به آهنگسازی و رهبری حامد صغیری اول مرداد در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. حامد ابراهیمی سرگروه نوازندگان، سعید کریمی و ابراهیم اکبرزاده خوانندگان رپرتوار جدید گروه «شاهو» در این اجرا خواهند بود. ارکستر، متشکل از ۵۳ نوازنده و خواننده موسیقی ایرانی است که موسیقی چندصدایی، با بهره‌گیری از ردیف دستگاهی و موسیقی مقامی و نواحی ایران را ارائه می‌دهد. آخرین اجرای «شاهو» به سال ۹۰ برمی‌گردد که با معرفی ساز «بوزوک» بود.

آنسامبل اپرای تهران نیز به سرپرستی هادی قضات ۳۰ و ۳۱ مرداد ماه در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت. آنسامبل اپرای تهران از خواننده‌های ایرانی که در داخل و خارج ایران مشغول به تحصیل یا کار هستند، تشکیل شده است و اولین اجرای خود را در اسفند ماه سال گذشته پشت سر گذاشتند که با اجرای اپرای کمدی جیانی اسکیچی (Gianni Schicchi) اثر جیاکومو پوچینی (Giacomo Puccini) همراه بود. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت‌های اجرا به سایت «ایران کنسرت» مراجعه کنند.

در پایان اینکه تازه‌ترین آلبوم موسیقایی بیژن بیژنی خواننده موسیقی ایرانی با اشعاری از شاعران معاصر ایران به زودی روانه بازار موسیقی می‌شود. «حرفی دیگر» تازه‌ترین آلبوم موسیقایی من در مقام خواننده است که این بار با آهنگسازی محمدجواد ضرابیان با چند تصنیف و در قالب ارکسترال با اشعاری از هوشنگ ابتهاج، رهی معیری، سیمین بهبهانی، حسین منزوی به زودی روانه بازار موسیقی می‌شود. به گفته بیژنی هنوز پخش کننده این آلبوم مشخص نشده است.

از اجرای نمایش نذری تا حضور بهروز افخمی در یک نمایش!

سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر واقع در خانه هنرمندان ایران با برپایی بزرگداشتی برای پروفسور فرهاد ناظرزاده چهره ماندگار عرصه هنرهای نمایشی در دومین همایش چهره‌های ماندگار سال ۱۳۸۱، به نام این پیشکسوت تئا‌تر نامگذاری خواهد شد و این خبر، بی‌شک مهم‌ترین رخدادی است که در هفت روز گذشته در حوزه نمایش طرح شده و قرار است ساعت ۲۱ روز شنبه ۲۹ تیرماه عملی شود.

در این مراسم از مقالات و فصل‌نامه‌های تماشاخانه ایرانشهر که به فرهاد ناظرزاده کرمانی اختصاص دارد، رونمایی می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده اولین شماره فصل‌نامه تماشاخانه ایرانشهر که با نام جشن‌نامه فرهاد ناظرزاده کرمانی منتشر شده، در مراسم نکوداشت این پژوهشگر و مدرس تئا‌تر در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

فرهاد ناظرزاده کرمانی، استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی گروه هنرهای نمایشی دانشکده‌های هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۳ و استاد ممتاز دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۱ است و در تأسیس دانشگاه هنر و راه‌اندازی گروه هنرهای نمایشی و نیز تهیه برنامه آموزشی برای دوره کار‌شناسی ارشد دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های و مؤسسات آموزش عالی همکاری داشته است.

اما در روی صحنه نمایش «یرما» به کارگردانی علی رفیعی تا ۲۶ تیر ماه تمدید شد؛ نمایشی که این هفته اصغر فرهادی به همراه همسر و فرزندش به تماشایش نشست و البته پیش از این با استقبال مخاطبان همراه شده بود. این نمایش که از اوایل خرداد ماه سال جاری در تماشاخانه استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به روی صحنه رفته، هر روز یک اجرا در ساعت ۲۱ دارد.

همچنین نمایش‌های «شام با دوستان» به کارگردانی آیدا کیخایی بنا بر اعلام قبلی از ساعت ۱۸:‌۳۰ و «مرد بالشی» به کارگردانی مشترک محمد یعقوبی و آیدا کیخایی مطابق اعلام قبلی از ساعت ۲۱ در سالن شماره یک این تماشاخانه به صحنه خواهند رفت. با پایان اجرای نمایش «یرما»، «مرد بالشی» و «شام با دوستان»، دو نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است» به کارگردانی ایوب آقاخانی و «کابوس‌های خنده دار برای شب و چندتایی هم برای روز» به کارگردانی رضا حداد روی صحنه می‌رود.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم
صحنه‌ای از نمایش یرما به کارگردانی استاد علی رفیعی

در همین راستا، نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است» به کارگردانی ایوب آقاخانی که از سه‌شنبه اول مرداد ماه در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌رود، یک چهره سینمایی را در کنار خود دارد. این نمایش که پس از «علت» و «کسوف» سومین نمایشی است که ایوب آقاخانی هم کارگردانی و نویسندگی آن را بر عهده دارد و هم در این نمایش بازی می‌کند، بهروز افخمی را در مقام مشاور کارگردان با خود همراه کرده است.

در نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است» که تا اواسط شهریور ماه در ساعت ۱۹ به مدت زمان ۸۵ دقیقه ادامه خواهد داشت، مرجان شیر محمدی، حبیب دهقان نسب، بهرام ابراهیمی، ناهید مسلمی، سام کبودوند، خیام وقار کاشانی، وحید نفر، امیرعلی دانایی، بهرام سروری‌نژاد، کیوان خانبگی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. هلن بهرامی و ساناز قراملکی در مقام دستیار کارگردان، سیامک احصایی به عنوان طراح صحنه، لادن سید کنعانی در جایگاه طراح لباس، الهام صالحی ‌طراح چهره‌پردازی، ارسلان آقاخانی در مقام طراح پوستر و بروشور، خیام وقار کاشانی به عنوان مدیر تولید و صبا کاظمی در مقام منشی صحنه با این نمایش همکاری می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: تهران دهه بیست، سال‌های التهاب، سال‌های خط کشی‌های مختلف سیاسی، ناصری جوان، روزنامه‌نگار عاشق سینما، درگیر عشقی غریب می‌شود؛ عشقی که در کنار التهابات سیاسی چالشی غریب پیش روی او و همراهانش رقم می‌زند... .

نمایش «باغ آرزو‌ها» نوشته پرویز بشردوست و کارگردانی مجتبی پیرزاده نیز از ۲۶ تیر ماه در تماشاخانه پارین روی صحنه رفته است. این نمایش به رؤیا‌پردازی دو جوان می‌پردازد که هر روز برایشان تکرار می‌شود و سرانجام نیز در این رؤیا می‌میرند. سجاد تاجیک و مجتبی پیرزاده به عنوان بازیگرِ نقشِ دو جوان، در نمایش حضور دارند.

از دیگر عوامل نمایش می‌توان به فرزانه تفرشی به عنوان مشاور کارگردان، شیرین امیری به عنوان منشی صحنه، محبوبه فاضلی به عنوان طراح پوستر و بیتا دهقان به عنوان اشاره کرد. این نمایش هر روز یک اجرا در ساعت ۱۸:‌۳۰ در تماشاخانه پارین به نشانی زعفرانیه، جنب خیابان بغدادی، ‌ موزه زمان، کافه تراس موزه دارد.

نمایش «شانه‌های خسته» نیز به نویسندگی و کارگردانی سیدجواد هاشمی و با بازی سیدجواد هاشمی، علی سلیمانی، ایرج طایفه غلامی، سعید بحرالعلومی، عارف برهمن، علی راسخ و... از دوم مرداد ماه ساعت ۱۸ در تالار وحدت بروی صحنه می‌رود. سیدجواد هاشمی نویسنده و کارگردان نمایش «شانه‌های خسته» ضمن بیان اینکه گروه نمایشی یتیمان کوفه حدود ۲۰ سال در حال فعالیت است، اظهار داشت: این گروه هر سال یک کار برای امیرالمومنین به صورت نذری اجرا می‌کند و امسال نیز از نیمه دوم ماه رمضان در تالار وحدت به اجرای نمایش «شانه‌های خسته» می‌پردازیم.

وی در تشریح نذری بودن نمایش گفت: از آنجایی که نمایش، فعالیتی فرهنگی و اثرگذار است، گروه یتیمان کوفه نمایش نذر می‌کند که تأثیرگذار‌تر باشد و برای این منظور بلیتی برای نمایش فروخته نمی‌شود و اکثریت ۷۵ هنرمند این گروه نمایشی دستمزدی دریافت نمی‌کنند. این نمایش یک بار در سال ۸۴ در حوزه هنری اجرا شد، ولی نمایشی که در تالار وحدت به صحنه می‌رود، هم ‌کامل بازنویسی شده است و هم بازیگران تغییر کرده‌اند.

سری به مکتب کمال الملک بزنید

در هفته‌ای که گذشت، شاهد افتتاح موزه مکتب کمال‌الملک و نگارگری تهران با سخنرانی آغداشلو، ‌‌مشایخی و نصیریان بودیم؛ موضوعی که حول محور نقاشی‌های استاد محمد غفاری، ملقب به کمال الملک ایجاد شده اما ظاهراً قرار است میزبان آثار تاریخی نفیس پیرامون نگارگری دیگر اساتید نیز باشد و هم اکنون نیز گنجینه‌ای ارزشمند از آثار استاد غفاری را به معرض نمایش گذاشته شده که بازدید از آن را وسوسه برانگیز می‌کند.

بر پایه آنچه در سبک‌شناسی کمال الملک آمده، این استاد چیره‌دست از‌‌ همان آغاز فعالیت هنری‌اش تمایلی قوی و آشکار به روش و اسلوب طبیعت گرایی اروپایی داشت. با ظهور کمال الملک وظیفه‌ای جدید برای نقاش دربار معین شد. او می‌بایست رویداد‌ها، اشخاص، ساختمان‌ها، باغ‌ها و ... را همچون عکاسی دقیق ثبت کند تا به عادی‌ترین مظاهر زندگی و محیط درباری سندیت تاریخی بخشد. بی‌سبب نیست که کمال الملک در این دوره بیشتر پرده‌هایش را با افزودن شرحی درباره موضوع رقم می‌زد. (طبیعت بی‌جان با گلدان و پرنده شکار شده، ۱۲۷۳خ) با این زمینه فکری و هنری کمال الملک به اروپا رفت. هدف او شاید تنها بالا بردن ‌سطح دانش فنی‌اش بود.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

در موزه‌های اروپا، آثار استادان رنسانس و باروک را دید و شیفته آن‌ها شد. منطقاً او به لحاظ فرهنگی، ذهنی و سابقه هنری آمادگی رویارویی و احتمالاً بهره گیری از جنبش‌های دریافتگری (امپرسیونیسم) و پسا‌ ـ دریافت‌گری را نداشت. اما زیبایی‌شناسی کلاسیسیسم رنسانس و سبک و اسلوب بغرنج هنرمندانی چون رامبراند را نیز به درستی درک نکرد. با این حال آکادمی گرایی در او قوت گرفت‌ و هنگامی که به ایران بازگشت بیش از پیش به هنر دانشگاهی سده نوزدهم وابسته شده بود. حتی بعداً در بازنمایی موفقیت آمیز برخی موضوع‌های اجتماعی نیز از این وابستگی رهایی نیافت.

او اساساً چهره نگار و منظره نگار بود‌ و در تک چهره‌هایی چون «سید نصرالله تقوی» قابلیت و مهارت خود را به حد کمال نمایان ساخت. کمال الملک با کوشش‌های خود در مقام نقاش و معلم، پاسخی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی زمانه‌اش به تحول جامعه داد. بازتاب این کوشش‌ها، خصوصیات اخلاقی، نحوه زندگی و واقعه کور شدنش در ذهن مردم از او یک مرد افسانه‌ای ساخت.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

با کار او جریان دویست‌ سالهٔ تلفیق سنت‌های ایرانی و اروپایی به پایان می‌رسد و سنت طبیعت‌گرایی اروپایی در قالب نوعی هنر آکادمیک تثبیت می‌شود. از جمله دیگر آثارش: دورنمای صفی آباد (۱۲۵۳ ش)؛ عمله طرب؛ حوضخانه صاحبقرانیه (۱۲۶۱ ش)؛ منظره آبشار دوقلو (۱۲۶۳ ش)؛ مرد مصری (۱۲۷۵ ش)؛ فالگیر یهودی؛ دهکده مغانک (۱۲۹۳ ش)؛ تک چهره خود هنرمند (۱۲۹۶ ش)؛ تک‌چهره صنیع الدوله؛ نیمرخ هنرمند (۱۳۰۰ ش)؛ منظره کوه شمیران (۱۳۰۱ ش) است. نسخه اصل تعدادی از تابلوهای مشهور کمال الملک در کاخ گلستان در معرض نمایش قرار دارد.

آیدین آغداشلو در این مراسم گفت: کمال‌الملک یکی از مهم‌ترین نقاشان تاریخ هنرهای تجسمی ایران است. میان همه‌ هنرمندان بزرگی که در ‌تاریخ نامشان ‌مانده است، نام اول مانی نقاش که وجود اسطوره‌ای است به چشم می‌خورد. نام بعدی کمال‌الدین بهزاد است و سومین نام مشهور متعلق به کمال‌الملک است. ارزش کمال‌الملک در کارش و در جایگاهی که در آن قرار داشت، است و این که در چه مقطع تاریخی حضور پیدا کرده ‌و چطور توانسته آن پیمانی که هنرمندان صد یا دویست سال پیش از این داشتند ایفا می‌کردند را تجربه کند. این نکته بسیار مهمی است، کمتر هنرمندی وجود دارد که در حیات خود به این درجه و اعتبار رسیده باشد. بسیار از مواقع سال‌ها پس از مرگ هنرمند جایگاهش مشخص می‌شود. درباره‌ کمال‌الملک این اتفاق نیفتاد.

آغداشلو ادامه داد:‌ این به دلیل مؤلفه‌های متعددی بود که در وجودش بود. قد بلند، خلق خوب، وقار بی‌حد، هنر در سطحی عالی، فروتنی و از همه مهم‌تر ایفای نقشی که بر عهده‌اش بود. هر هنرمند بزرگی مجموعه‌ای از اسطوره و واقعیت است. وی نقاشی واقع‌گرا را در حد متعالی آن بر عهده گرفت و از عهدهٔ آن نیز برآمد.

همچنین نمایشگاهی از آثار خوش‌نویسی، گرافیک و تصویرسازی از ۳۱ تیر ماه ده روز در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود و پس از آن در سیزدهم مرداد ماه همزمان با تحلیف رییس جمهور منتخب این آثار روی دیوارهای مجلس شورای اسلامی نصب می‌شوند. فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران، ضلع غربی پارک نیاوران میزبان این نمایشگاه است.

نمایشگاه نقاشی‌های منصور خیرخواه نیز با موضوع «دوچرخه» در گالری سیحون گشایش یافت. این نمایشگاه نقاشی که با موضوع «دوچرخه» و آثاری که با نمود اجزای دوچرخه طراحی شده، تا اول مرداد ماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا‌، کوچه‌ چهارم، شماره‌ ۱۱ برپاست.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

مراسم معنوی «ملکوت کلمات» به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به مدت هشت شب از ساعت ۱۸ در خانهٔ هنرمندان ایران برگزار می‌شود. در این برنامه بخش‌هایی ‌همچون سخنرانی اساتید هنر‌ ادبیات،‌ فلسفه و حکمت با موضوع هنر و معنویت‌، شعرخوانی شاعران برجسته کشور با موضوع ماه مبارک رمضان اجرای موسیقی مقامی و موسیقی نواحی تجلیل از آثار بزرگان حوزه هنرهای تجسمی با موضوع هنر معنوی تدارک دیده شده است. علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به مدت هشت شب و در تاریخ‌های ۲۲ تا ۲۵ تیر ماه و ۲۹ تا ۳۱ تیر ماه و همچنین اول مرداد از ساعت ۱۸ به خانهٔ هنرمندان ایران مراجعه کنند.

در ادامه ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری خانهٔ هنرمندان ایران در ایام ماه مبارک رمضان، نمایشگاه گروهی نقاشی‌، نقاشی خط و خوشنویسی با عنوان «مهمانی هنر۲» در گالری‌های ممیز، می‌رمیران‌، پاییز و زمستان برگزار می‌شود. آئین افتتاح نمایشگاه گروهی نقاشی‌، نقاشی خط و خوش‌نویسی «مهمانی هنر ۲» جمعه ۲۸ تیر برگزار می‌شود. خانه هنرمندان در خیابان طالقانی،‌‌ بعد از ایرانشهر،‌‌ خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر واقع است.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

«ترمینال شرق» نیز نام نخستین نمایش انفرادی عکس‌های سحر مختاری مجموعه‌ای است از ده قطعه از فتوآرت‌های این هنرمند. مختاری همان طور که در مقدمه این نمایش اشاره می‌کند، این مجموعه را با الهام از تصویری از روسی خان به وجود آورده است. این نمایش از ۲۱ تیر تا یکم مرداد ۱۳۹۲ در گالری هما ادامه خواهد داشت. گالری هما پس از این رخداد پانزده ‌‌روز تعطیل خواهد بود. این گالری واقع در خیابان کریم خان / خیابان سنایی / کوچه چهارم غربی / پلاک ۸ / واحد ۱ تا روز یکم مرداد ماه میزبان علاقه‌مندان است.

همچنین نمایشگاهی از برگزیده‌های عکس‌های ناصر تقوایی با نام «ابر و باد و مه و مه»، عصر روز پنجشنبه ۲۷ تیر ماه، در گالری نگاه افتتاح شد. این نمایشگاه به مناسبت سالگرد تأسیس این گالری و همچنین ۷۲ سالگی ناصر تقوایی برپا شده است. در این نمایشگاه نزدیک هجده‌‌ کار ارائه شده که موضوع آن‌ها عکاسی از مناظر طبیعی ایران است. این آثار در ابعاد ۱۳۰ در ۸۰ ‌، ۷۰ در ۱۰۰، ‌ روی بوم و روی کاغذ عکس در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

نمایشگاه «ابر و باد و مه و مه» تا نهم مرداد ماه نیز ادامه دارد. ساعت بازدید از این نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۰:‌۳۰ تا ۱۳:‌۳۰ و ۱۶ تا۲۱ است. گالری نگاه واقع در لواسان‌، بلوار اصلی‌، قبل از میدان‌، شماره ۸۷۲، ‌ است. نگاه اولین گالری حرفه‌ای در لواسان است.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

نمایشگاهی از عکس‌های علی شریعتی با نام‌ «با شب، تنها، نشسته، خاموش» از آخرین روزهای اقامت او در انگلستان در خانه موزه شریعتی برپاست. در این نمایشگاه که از 31 تیر ماه برپاست، تصاویری از آخرین روزهای اقامت دکتر شریعتی در انگلستان، آخرین گذرنامه و آخرین کتاب‌های وی به نمایش گذاشته شده است. خانۀ موزه دکتر شریعتی در خیابانِ جمالزادۀ شمالی، نرسیده به فاطمی غربی، کوچۀ نادر، پلاک 9 در دسترس عموم است.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

«اغوای لطیف، گیرایی عمیق» نتیجه مطالعه شخصی یک هنرمند درباره چرخ گوشت است! مجموعه‌ای از عناصر متفاوت سمعی، بصری و حجمی که فضای متفاوتی از یک نمایشگاه نقاشی را نشان می‌دهد. وحید دانایی‌فر در این باره می‌گوید: «اغوای لطیف، گیرایی عمیق» یک داستان سورئالیستی است که با عناصر تجسمی روایت می‌شود تا موضوع آن را برای مخاطب باورپذیر کند.

داستان از یک روز صبح آغاز می‌شود که مثل همیشه از خواب بیدار و از خانه خارج می‌شویم؛ اما هیچ‌ کس را در خیابان نمی‌بینم. ناگهان یک چرخ گوشت عظیم در آسمان نمایان می‌شود که ما را اغوا می‌کند و به سمت خودش می‌کشد. این یک فضاسازی از موقعیت نامعلوم است که مخاطب را به سمت خودش می‌کشد.

او دلیل استفاده از چرخ گوشت در کارش را نوعی ترس بیان می‌کند و می‌گوید: هر فردی برای خودش یک موجود عجیب و غریب در ذهنش می‌شناسد، چرخ گوشت موجود عجیبی در ذهن من است. دست زدن و نزدیک شدن به ابزاری مثل چرخ گوشت همیشه برای من همراه با خطر بوده است و از دوران کودکی تا حالا مرا یاد جمله معروف «بچه‌ها مواظب باشید» می‌اندازد و تصویرهایی از گیر کردن دست بچه‌ها در این ابزار که زنگ هشداری برایمان بود، که نباید به این وسیله نزدیک شویم. من این شیء را به دلیل بُرندگی و خطرناک بودنش، انتخاب ‌و تلاش کردم به آن نوعی حس اغواگری (گول زدن) القا کنم.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

در گالری هما نیز نمایشگاه انفرادی عکس‌های سحر مختاری با تیتر «ترمینال شرق» از عصر جمعه ۲۱ تیرماه ۹۲ در محل گالری هما برپا شده است. در این نمایشگاه ده تابلو عکس رنگی در اندازه‌ ۷۰ ×۱۰۰ سانتی‌متر به نمایش درآمده است. عکس‌های این نمایشگاه فتومونتاژ‌هایی هستند که با نگاهی نو به تاریخ عکاسی ساخته شده‌اند.

سحر مختاری در بیانیه‌ای برای این نمایشگاه می‌نویسد: «با دیدن عکسی از روسی‌خان (ایوانف) و همسرش که در یک استودیو سوار هواپیمای کوچکی شده بودند و در پس زمینه‌ آن‌ها عکسی از صحنه‌ آسمان قرار داده شده بود، بازی من شکل گرفت؛ بازی‌ که بازیگرانش شخصیت‌های تاریخ عکاسی بودند؛ شخصیت‌هایی که زنده شدند و یکی یکی از قاب‌های ابدیشان بیرون آمدند تا نقشی جدید، در قابی جدید را ایفا کنند. سفر آغاز شد، با تابلوهایی از ایران و ماشین‌های پلاستیکی از سرزمین چین، سفری به میزبانی شاهی که هم او عکاسی را به ایران آورد. زمان یخ‌زده به حرکت درآمد، تاریخ دوباره‌سازی شد و لحظه‌ها بازخوانی…».

گالری شماره یک فرهنگسرای بهمن، میزبان نمایشگاه آثار قلمکاری، مینا کاری و خاتم‌کاری اصفهان است. نمایش بیش از صد اثر چاپی رشته قلمکاری شامل رومیزی، لباس، ویترینی و تعدادی از آثار میناکاری و خاتم کاری اصفهان به هنرمندی مرتضی جعفری، موضوع نمایشگاهی است که از تاریخ شانزدهم تیر ماه در گالری شماره یک فرهنگسرای بهمن برپا شده است. گالری شماره یک فرهنگسرای بهمن تا تاریخ سی‌ام شهریور از ساعت ٩ تا ١٨، همه روزه به جز روزهای تعطیل واقع در میزبان علاقه‌مندان است.

شاگرد شهرام ناظری شوید و به ‌سه‌تار متبسم دل بدهید+فیلم

گالری پاییز خانه هنرمندان ایران نیز میزبان نمایشگاهی انفرادی از آثار عکاسی منصور محمدی است. عکس‌های این نمایشگاه بازتابی از جهان و دگرگونی‌هایش از دریچه دوربین کاوشگر منصور محمدی با محوریت محتوایی «نور» است که اندیشه فلسفی شیخ اشراق را به ذهن می‌رساند؛ «هستی غیر از نور چیزی نیست و هر چه در جهان است و بعد از این به وجود می‌آید نور است».

‌«خط نوشته» نام نمایشگاهی از عکس‌های بهروز بادروج است که در گالری بهار خانه هنرمندان ایران برپا شده است. نمایشگاه «خط نوشته» شامل ۳۵ عکس است که با نگاهی فرم‌گرا و انتزاعی به طبیعت و معماری گرفته شده‌اند. بهروز بادروج درباره عکس‌هایش گفته است: «نمایشگاه «خط نوشته» در حقیقت یادآور ناخودآگاهم در عکاسی و زندگی شخصی به حساب می‌آید و هیچگاه در به تصویر کشیده شدن عکس‌های این نمایشگاه از پیش برنامه‌ای وجود نداشته و همگی عکس‌ها در لحظه به ثبت رسیده‌اند. البته این بدان معنا نیست که در مورد سوژه‌های دیگری هم به همین شکل کاملا ناخودآگاه عکاسی کنم‌».

عکس‌های برگزیده‌ای از آثار هنرمند جانباز، داود عامری ۲۳ تیر ماه در گالری کارون باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت افتتاح شد و تا هفتم مرداد از ساعت ۱۱ صبح تا ۱ بامداد پذیرای علاقه‌مندان است. در این نمایشگاه ‌۵۲ قطعه عکس رنگی با موضوع آزاد در اندازه ۱۰۰ * ۷۰ در گالری کارون باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت واقع در بزرگراه شهید حقانی، خیابان سرو جنب ایستگاه مترو شهید حقانی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

گالری فرهنگسرای اندیشه نیز این هفته به عکس‌های تئا‌تر اختصاص یافته است. در این نمایشگاه آثای از رضا موسوی، علیرضا متولیان، لیلا طاهری راد، سعید اردکانی مقدم، پیمان ایروانی، هانا حواری نسب، علیرضا احمدی، زهرا رستگار، آیدا یداللهی، بهار رحیمی، شرمین ولی محمد، الهام محمودی فراهانی، محمد مهدی کرباسیه، مژگان راسخی‌نژاد و پریناز آل آقا به نمایش گذاشته شده است که شامل پانزده عکس سیاه و سفید در اندازه ۱۰۰×۱۰۰ سانتی‌متر از تئاتر‌های به اجرا در‌آمده در سال‌های ۹۱ و ۹۲ است. این نمایشگاه تا سی‌ام تیر هر روز از ساعت ۹ تا ۲۰ ادامه دارد. فرهنگسرای اندیشه در خیابان شریعتی نرسیده به پل سید خندان بوستان اندیشه، نگارخانه شماره ۲ واقع است.

نمایشگاهی متشکل از ۴۵ تابلو عکس منتخب جشنواره عکس «سفره‌های افطاری» در موزه «هنر و مردم» سعدآباد برپاست. در این نمایشگاه از میان ۲۸۵ عکس از ۶۰ عکاس، تعداد ۴۵ عکس به نمایش درآمده که از چهاردهم تیر ماه به مدت دو هفته در موزه هنر و مردم سعدآباد برپا خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای یاد شده (به جز روزهای دوشنبه) از ساعت ۹ تا ۱۸ به نشانی تجریش، میدان دربند، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، موزه «هنر و مردم» مراجعه کنند.

همچنین نمایشگاهی از آثار سه عکاس با عنوان جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و حیات‌وحش ایران با ۸۰ قطعه عکس در رواق هنری تهران در برج میلاد برپا شد. در این نمایشگاه به همراهی جاذبه‌های گردشگری در زندگی عشایر، آثار تاریخی و نیز حیات‌وحش به خصوص گونه‌های نادر از جمله قوچ لارستان و کاراکال، گونه‌ای گربه وحشی ایرانی پرداخته شده است. نمایشگاه عکس جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و حیات‌وحش ایران در رواق هنری تهران، واقع در برج میلاد و از تاریخ ۲۱ تا ۲۸ تیر ماه، از ساعت ۹ تا ۲۱ برپا خواهد بود.

در پایان دعوتتان می‌کنیم دو قطعه سه تار نوازی کم نظیر از حمید متبسم سه‌تار نواز و موسیقیدان ایرانی را ببینید و بشنوید.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
زنگ زدیم سینما قلهک... برا همین فیلم ها!!! گفتن اکران هاشون خصوصی!!!!!!!!!!! ما که نفهمیدیم این یعنی چی!!! اگه فیلم میزارین و توو این و اون سایت هی میگید ما فلان فیلم رو گذاشتیم... اکران خصوصی یعنی چی؟؟؟
یعنی برا از ما بهترون!!!
چراشماچندوقته كليك كرديدروى شهرام ناظرى دست بردارتابناك ازمحمداصفهانى هم بگو
درود فراوان
لطفاً پیگیری کنید چگونه می توان با دفتر استاد ناظری در مورد این فراخوان تماس گرفت.
سپاس
ان شاء الله که کپی رایت را رعایت می کنید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست