بازدید 8795
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۳ مرداد

تفسیر روزنامه جوان از دلار‌های آزاد شده / آیا اعطای رانت در شرایط خاص مذموم است؟ / لزوم پرداختن به ریشه ترور‌ها

نقش پررنگ قطر در مبادله بین ایران و آمریکا، رأی به رأی مخفی، دردسر‌های آقای داماد، حادثه تروریستی دوباره درحرم شاهچراغ (ع)، نوسانات آب دریای خزر، طبیعی است؟ کمک بزرگ دیپلماسی به اقتصاد، صنعت و انرژی در تله برق، جبهه اصلاحات گرفتار کدام چالش‌هاست؟ تردید دموکرات‌ها درباره انتخاب دوباره بایدن و دو دولت و نیاز مشترک به برجام، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۷۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۵ 14 August 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۳ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شده است که حمله تروریستی دوباره به شاهچراغ، پایان مهلت پیش ثبت نام نامزد‌های انتخابات مجلس، آن سوی خبرسازی بنزین و گوشت! و شش نمای آماری از دخل و خرج خانوار‌ها در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

آیا اعطای رانت در شرایط خاص مذموم است؟


مرتضی افقه در بخشی از یادداشتی با تیتر آیا اعطای رانت در شرایط خاص مذموم است؟ در اعتماد نوشت: خطایی که اقتصادخوانده‌های بی‌اعتنا به ساختار‌های متفاوت ایران، به آن دچار شده و چنان بر آن اصرار کرده‌اند که موجب فریب یا اغوای سیاستگذاران فاقد دانش اقتصادی شده‌اند، بیان این نکته است که این گروه از رانت‌ها (از جمله تثبیت قیمت ارز) باعث فساد می‌شود. در پاسخ باید گفت که در شرایط فعلی کشور که انبوهی از مردم به دلیل شرایط موجود و سوءتدبیر‌های حکمرانان، دچار فقر و محرومیت شده‌اند، چاره‌ای وجود ندارد جز آنکه نرخ ارز برای تهیه و تامین کالا‌های اساسی و ضروری تثبیت شود. واقعیت آن است که این تفاوت نرخ ارز تثبیت شده و قیمت بازاری آن نیست که موجب فساد شده یا می‌شود، این ساختار‌های فسادزای موجود هستند که زمینه را برای سوءاستفاده افراد صاحب نفوذ مهیا کرده است.

بدیهی است در چنین ساختار فسادزایی حتی اگر نرخ ارز آزاد شود و هیچ رانت و امتیازی برای اقشار کم درآمد هم وجود نداشته باشد، فساد کاهش نمی‌یابد. آیا اخباری که از سوءاستفاده و فساد برخی مسوولان و فرزندان و بستگان آن‌ها مرتب در رسانه‌ها منتشر می‌شود، به دلیل تثبیت نرخ ارز بود؟ این همه سوءاستفاده در گرفتن امتیازات متعدد و کسب مجوز تاسیس واحد‌های اقتصادی و غیراقتصادی یا اعطای زمین و امکانات دیگر ربطی به رانت‌هایی که برای کاهش نابرابری ارایه می‌شود، ندارد بلکه این ناکارآمدی سیستم انتخاب و انتصاب مدیران و مسوولان از یکسو و ناکارآمدی و بی‌کفایتی و فقدان صلاحیت برخی دستگاه‌های نظارتی و قضایی است که موجب گسترش فساد شده نه امتیازات خاصی که برای کاهش نابرابری در نظر گرفته شده است. 


شاهد این مدعا، انبوهی از امتیازات ویژه و رانت‌هایی است که در کشور‌های پیشرفته به خصوص اروپای غربی برای حمایت از افراد و خانواده‌های محروم اعطا می‌شود، بدون آنکه تاکنون کمترین گزارشی از فساد یا سوءاستفاده از این رانت‌ها توسط مسوولان حکومتی یا افراد صاحب نفوذ منتشر نشده است. اینکه در این جوامع فسادی گزارش نمی‌شود به دلیل عدم وجود رانت و امتیازات ویژه برای حمایت از محرومان نیست، بلکه به دلیل وجود سیستمی کارآمد و ضد فساد است. 


بنابراین این تقلید کورکورانه از سیاست‌های اقتصادی نامناسب برای شرایط فعلی توسط گروهی از اقتصادخوانده‌های بی‌اعتنا به ساختار‌های غیراقتصادی کشور است که سهم بالایی در ناکامی‌های اقتصادی و اجتماعی کشور طی چهار دهه گذشته داشته و دارد. این گروه از افراد، با برخورداری از امکانات مالی و رسانه‌ای فراوان، با دادن آدرس غلط به تصمیم‌گیران و سیاستگذاران، به خصوص برخی مدیران ارشد و نمایندگان مجلس، تاکنون لطمات و خسارات جدی و جبران‌ناپذیری به زندگی مردم وارد کرده و می‌کنند.


لزوم پرداختن به ریشه ترور‌ها


سید محمد بحرینیان طی یادداشتی در شماره امروز رسالت نوشت: یک. ساعات پایانی روز یک شنبه، خبر تلخ اقدام تروریستی در حرم حضرت شاهچراغ، کشور را در موج جدیدی از بهت و خشم و غم فروبرد. این اقدام که در ساعات شلوغی حرم و نزدیک اذان هم رخ داد، چند شهید و مجروح در پی داشته است.


دو. آرتین سرایداران، پسربچه پنج‌ساله‌ای است که چند ماه پیش، در حادثه تروریستی شاهچراغ، پدر و مادر و برادر خود را از دست داد و خود هم به درجه جانبازی نائل آمده است. تصویر اشک‌های آرتین در نبود پدر و مادر و واگویه‌های او بر مزار برادرش آرشام هنوز در برابر دیدگان ما بود که دوباره جنایتی جدید رقم خورد. همین ۵ روز پیش بود که آرتین در جمعی گفته بود بدترین خبر برای من، تیر خوردن است!


سه. با توجه به مجموع وقایع و رصد فضای مجازی، به نظر می‌رسد این اقدام تروریستی، اسم رمز اغتشاش و هرج‌ومرج در سال ۱۴۰۲ باشد. چنین اقدام وحشیانه‌ای، همه گروهک‌ها و ضربه‌خوردگان از مردم را از لانه‌هایشان بیرون خواهد کشید تا در سالگرد وقایع سال گذشته، بار دیگر بر چهره آرام و نجیب نظام، پنجه بکشند. از این‌رو باید دستگاه‌های امنیتی، با هوشیاری کامل، در پی مقابله با ناامنی باشند.


چهار. پس از ماجرای تروریستی شیراز در سال گذشته، عوامل دستگیر و مجازات شدند، اما به‌نظر نمی‌رسد که چند جوانک بی‌عقل، پشت پرده اصلی ماجرا باشند. این‌بار خواست ملت، عدم اکتفا به مجازات عاملان، بلکه پرداختن به آمران و خشکاندن ریشه آن‌هاست.


پنج. جریانی که از سال گذشته، در پی ناآرام کردن فضای کشور در داخل و امتیازگیری از ایران اسلامی در بعد خارجی است، پشت این اقدامات تروریستی ایستاده است. بدخواهان به‌زعم خود خواسته‌اند با یک تیر، چند نشان بزنند، اول آن که فضای کشور را ناامن جلوه دهند، دوم آن‌که با تکرار اقدام تروریستی و تخریب و گلوله‌باران مردم در مضاجع شریف اهل‌بیت علیهم‌السلام، این اماکن مذهبی را از کانون اقبال و رجوع مردم خارج کرده و خلوت کنند، سوم اینکه به هسته‌های خیابانی آشوب، پیغام خروج دهند.

چنانکه رادیوی انگلیس در ۲۸ مرداد ۳۲ کرد و چهارم هم در بعد بین‌الملل، در دوره‌ای که ایران اسلامی درگیر مذاکرات حساس تبادل زندانی، آزاد کردن منابع مالی و مشارکت‌های مهم منطقه‌ای است، با تضعیف ایران، توازن معادله را به نفع حریف به هم بزنند.


شش. واقعیت آن است که بدخواهان ملت ایران، در هر چهار هدف خود، به خواست خدا راه به‌جایی نخواهند برد. تجربه زیست دینی ملت ایران نشان داده که اماکن مذهبی ما، روز به روز شلوغ‌تر و پررونق‌تر خواهد شد، دولت در مذاکرات خارجی سر سوزنی کوتاه نخواهد آمد و احدی به بدخواهان ملت ایران باج نخواهد داد. شهدای محرم شاهچراغ، چراغ راه ملت در مسیر ایستادگی و پایداری خواهند بود.

 

تفسیر روزنامه جوان از دلار‌های آزاد شده


وحید عظیم نیا در بخشی از یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان فرامتن دلار‌های آزادشده نوشت: اقدام جمهوری اسلامی ایران در آزادسازی منابع بلوکه‌شده، قابل دفاع است چه آنکه بالاخره پس از سال‌ها پیگیری، اموال ملت ایران از دست دزد‌های سرگردنه، بیرون کشیده شد و باید مورد توجه قرار گیرد. تحقق شروط ایران در فرایند آزاد‌سازی منابع مسدود‌شده ارزی بسیار مهم است و با توجه به سابقه بدعهدی امریکا از نقاط قوتی است که حاصل تلاش و تخصص دیپلمات‌های ایرانی است و باید مورد توجه قرار گیرد.
همچنین موضوع آزادی ایرانیانی که با اتهامات واهی در امریکا بازداشت شدند، یکی از موضوعات مهم و از اهداف اصلی مذاکراتی بود که محقق شد و باید مورد توجه قرار گیرد.


هرچند مابه‌ازای ریالی، دلار‌های آزاد‌شده از سوی دولت قبل پیش‌خور شده بود، اما با مدیریت بهتر می‌توان از فرصت پیش‌آمده و با ارز‌های موجود، نسبت به جمع‌آوری ریال در بازار اقدام کرد که می‌تواند بستری برای کاهش پایه پولی و کنترل تورم شود.


اما آیا موضوع صرفاً به لحاظ اقتصادی و آزادسازی چند میلیارد دلار اموال ایران اهمیت دارد یا یک فرامتنی دارد که از زاویده دید اقتصاد سیاسی می‌شود به آن نگریست؟ طبعاً ساحت دومی، مهم‌تر و اولی با شق نخست است، چه آنکه نشان از نوعی هماوردی جمهوری اسلامی ایران با رژیمی است که باقلدری، نسبت به دزدی اموال مردم ایران اقدام کرده است.


تجارت نفتی ایران و کره‌جنوبی، یک تجارت قانونی و در چارچوب مقررات پذیرفته شده جهانی و البته بر اساس توافق طرفین بوده است و ایران طبق تعهدات انجام شده، اقدام به تجارت نفت با کره‌جنوبی کرده است، اما این کشور با فشار رژیم امریکا از دادن مابه‌ازای دلاری نفت ما امتناع ورزید. آنچه مهم است اینکه رژیم امریکا با قلدری محض و خارج از قاعده و قواعد بین‌المللی، کره‌جنوبی را مجبور کرد از پرداخت حق نفتی ایران خودداری کند و از آنجا که سئول، مسلوب‌الاختیار و فاقد اراده سیاسی مستقل است، به ناچار از این امرونهی امریکا تمکین کرد.


زبونی کره‌جنوبی ترحم‌آمیز است که حتی نمی‌تواند حق نفتی کشوری را که با آن تعهد کرده است، بپردازد و البته باید هزینه چنین خسارتی به کشورمان را نیز بپردازد، ولی آنچه نباید از آن غافل شد، قدرت تهران در قبال قلدری‌های رژیم امریکاست که بالاخره اموال‌مان را از چنگ یک دزدی بین‌المللی در روز روشن بیرون کشید و این، همان فرامتن آزادسازی اموال بلوکه‌شده کشورمان است که مع‌الأسف خیلی مورد توجه قرار نگرفت، چه آنکه رسانه‌های غربی در راستای همان روایت‌سازی خودشان، به بیان چنین مسئله‌ای نمی‌پردازند و برخی رسانه‌های داخلی نیز صرفاً به ترجمه و کپی روایت‌سازی‌های رسانه‌های غربی بسنده می‌کنند.


طبعاً چنین اقدامی از سوی جمهوری اسلامی ایران، به دیگر کشور‌ها این پیام را مخابره می‌کند که در تأمین منافع ملی و حراست منابع ملی با احدی تعارف ندارد و صدالبته برای بازپس‌گیری حقوق مردم نیز از کشوری ترس ندارد. برایند قهری چنین رهیافتی، ضامن امنیت تجاری ایران خواهد بود که نمونه عینی آن را درباره نفتکش‌ها دیده‌ایم و با اقدام متقابل دریادلان کشورمان، پروژه تحدید تجارت نفت، شکست خورده است.


اقدام برخی کشور‌ها در بهبود روابط سیاسی و به تبع اقتصادی خود با ایران، نتیجه چنین رویکردی است که مرکز ثقل اندیشه سیاسی کشورمان را تشکیل می‌دهد و این همان درهم‌تنیدگی اقتصاد و سیاست است که اثرپذیری آن‌ها بر یکدیگر روشن بوده و بهبود فضای سیاسی به بهبود فضای اقتصاد، البته در صورت مهیا بودن بستر‌ها از جمله عاری بودن از فساد منجر خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
تفسیر روزنامه جوان از دلار‌های آزاد شده

برادر گرامی این چه نوع تحلیلی است ؟ ما نفت را فروختیم چرا همان زمان پولش را نگرفتیم ؟ مگر 7 میلیارد دلار را یکباره فروختیم ؟ اگر همان زمان متوجه شدیم به قول شما به خاطر خباثت آمریکا نمی توانند بپردازند چرا دوباره فروختیم ؟ شما این توجیه را برای شادی چه کسانی نوشتید ؟ برای امت که نیازی نبود و برای ملت که باعث خنده انها است . برادر یا ننویس یا واقعی بنویس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
کره الان هم هیچ نقشی نداشته است
یک کشور بدون اختیار کامل و به صورت کاپیتولاسیون اداره می شود
بروید ببینید در هر سال چند هزار شکایت کره ای ها از آمریکایی ها همچون قتل و تجاوز بدون بررسی رد میشود
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
نگران نباشید دولار اول میرسه دست شما اگر زیاده بود عرضی نیست اندکی بپاشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
شما که احتمالا هیچوقت کره نبودی ولی من خودم تو سئول شاهد بودم که در چند مورد زنان و دختران موجه کره ای با خنده از نظامیان آمریکایی تقاضای عکس یادگاری می کردند و اصولا با توجه به تهدید کره شمال مردم کره جنوبی از حضور نیروهای آمریکایی کاملا استقبال میکنند. اینا نتیجه صحبت با آدمای اونجاست که من خودم داشتم.
اصلا در کشوری به این بزرگی کسی جرات دارد در سطح ملی بپرسد که این افتضاح دیواری مرزی در سیستان بلوچستان را چه کسی باید جوابگو باشد؟ 5500 هکتار زمین بود مفت را اهدا کردید به یه مشت تروریست، انوقت شهرداری تهران به واگذاری بحرین در 50 سال پیش ایراد می گیرد
رو که نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
این کار در زمان روحانی انجام شده است
دیوار کشی هم ربطی به مرز ندارد بلکه جهت جلوگیری از قاچاق است و معمولا در داخل خاک خود نه در مرز اصلی انجام می شود
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
بحرین در دوران قاجاریه و سال ۱۲۸۰ به اعراب طوایف

بحرینی که تحت قیمومت بریتانیا بودند واگذار شد

و در سال ۱۳۵۱ که انتخابات در بحرین صورت گرفت

دولت ایران در مقابل به رسمیت شناختن انتخابات فوق

سه جزیره فوق استراتزیک تنب کوچک ، بزرگ وبوموسو

را رسما ضمیمه خاک ایران عزیز کرد تا بر تنگه هرمز به

صورت کامل و قانونی اشراف نظامی و مرزی و اطلاعاتی

و میهنی داشته باشد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
جناب ناشناس 10 و 49 : نمیدونی مرزها دست کیه؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
ناشناس ۱۰:۴۹بله زمان روحانی دیوار کشیدن اما نه توسط دولت روحانی بلکه توسط کسانی که اصلا روحانی را قبول نداشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
پیمانکار قرارگاه خاتم الانبیا بوده باید پاسخگو باشه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
ازدواج شوم دختر ایران ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ بحرین به عنوان چهاردهمین استان ایران با دسیسه انگلیس و خیانت پهلوی از ایران جدا شد.
ایا پولی که از اصل پول کم شده به زندانهای دو تابعتی پرداخت خواهد شد که شکایت نکنند ۰یعنی شما جلو تر حق انها که در زندان بودن جه قبلیها چه انهای که قرار ازاد شوند را پرداخت کردید
روزنامه جوان خیلی واسه دلارای آزاد شده دست و پا می زنه!!
در پیوند با حادثه شاهچراغ یا به بیان دقیقتر تکرار حادثه شاهچراغ:
شش ماه قبل در 25 بهمن 1401 یکی از مدیران معاونت ضدتروریسم وزارت اطلاعات (مدیر کل یا معاون وزیر) در آیین گشایش نمایشگاه دستاوردهای مقابله با تروریسم تکفیری در شاهچراغ فرمودند: بر اساس رده‌بندی سایت جهانی تروریسم، جمهوری اسلامی نخستین کشور امن دنیا در زمینه تروریسم است.

دروغ بودن اطلاعات ارائه شده از سوی ایشان، همان زمان از اینترنت قابل تحقیق بود. در رتبه بندی گلوبال تروریسم ایندکس (جی تی آی) ایران در سال 2022 به عنوان 27امین کشور با تجربه حوادث تروریستی طبقه بندی شده است. رتبه اول برای افغانستان با نمره 9.1 از ده است و نمره ایران 5 است.

ادعای دیگر این مقام امنیتی در همان جلسه: از سال 1393 که داعش علیه ما طراحی مستقیم را شروع کرد تا امروز حدود 200 عملیات بمب‌گذاری قطعی در کشور خنثی شده است و تا سال 97 نیز 9 تن مواد منفجره در کشور کشف شده است.
این ادعا تا به امروز قابلیت ارزیابی ندارد. (ولی به عدد 9تن مواد منفجره دقت کنید)

__ در کمتر از 6ماه، در همین محل، حادثه تروریستی اتفاق می افتد.

تابناک جان، انتشار این نظر کمترین اختلالی در پیگیری پرونده ایجاد نمی کند. مخاطب این نظر معاونت حفاظت وزارت اطلاعات و شخصیت ها و مدیران حاضر در جلسه شیراز است و نه مدیر کل موضوعی (فردی که این اظهارات را بیان کرده) و کارشناسان زیرمجموعه ایشان یا شبکه منابع و همکاران. از سوی دیگر این مطالبه اگر الان که اصطلاحاً تنور داغ است مطرح و شنیده نشود، بعدتر دیگر اصلاً امیدی به شنیده شدن آن نخواهد بود. در ایرانِ کنونی کمتر افرادی را داریم که در غیر از فضای شوک، گوششان به این حرفها بدهکار باشد. اگر این فرصت از دست برود این مدیر، فاجعه دوم شاهچراغ را هم مثل فاجعه اول نمایشگاه درمانی و سخنرانی درمانی خواهد کرد.

داده های این نظر از مطلب 25 بهمن 1401 روزنامه کیهان با عنوان "یکی از مدیران معاونت ضدتروریسم وزارت اطلاعات خبر داد، بازداشت ۴۲ نفر از شبکه پشتیبان حمله به حرم شاهچراغ‌(ع)" و کد خبر: ۲۶۰۱۳۴ عیناً نقل قول (کپی) شده است.
حق تعدیل و سانسور برای تابناک محفوظ است.
آیا این زبونی مختص کره جنوبی ست؟ مگرسایرکشورهای طرف معامله با ایران نیز از همین روش استفاده نمیکنند؟مگر همین کشور همسایه وهم کیش وبا بهترین روابط حسنه وحسن همجواری قرار نیست بابت بدهی ایران نفت خام تحویل بدهد(زیره به کرمان بیاورد) مگر چین که زبون نیست بدهی های ارزی به ایران را تمام وکمال داده است؟ بجای فرافکنی مشکل اصلی یعنی سیاست نامتعادل خارجی را متعادل کنید!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
هوس شیرینی زبون کردم
روزنامه زرد جوان چرا درباره آب رفتن بک میلیارد دلار از هفت میلیارد دلار توضیح نمیده؟ تا کی ماله کشی
رسالت در نقش نوستراداموس.!!!حاجی دنبال بهانه برای بگیر بگیر هستی؟ قصاص قبل از جنایت می کنی؟ نمیدونم چرا یاد حرف های محمود احمدی نژاد در مورد اعتراضات افتادم. لایحه حجاب رو هم که خصوصی سازی کردی!!! قراره دختر مدرسه ای ها رو بدی دست پلبس. مثل این که یکدست سازی به اندازه کافی باعث انبساط خاطر اقایان پایداری نشده. راستی مگر چند سال پیش نابودی کامل داعش رو جشن نگرفتید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
احسنت، داعش از کره خاکی حذف شده!!!ت
جناب روزنامه جوان این حرکت امریکا یعنی برای جان شهروندانش حتی یک نفر خیلی ارزش قائل است/ مگر ما اسیرانی در دست دیگران نداریم چکار کردیم براشون؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
اینگونه هم نیست
کمی برای جاسوسانش سرمایه گذاری می کند
اما چندان جدیشون نمی گیرد.
آینده بهتر خواهی فهمید
روزنامه اعتماد درست میگه حاتم بخشی اوقاف به دختر رئیسش و اعطای 100 ها هکتار زمین به علم الهدی و فساد مدیر ارشاد گیلان و شاسی بلند به نماینده ها و ... هیچگونه ربط مستقیمی به نرخ ارز نداره.
برای پیشگیری از حادثه ترور در شاهچراغ لازم بود و لازم است ورودیهای اماکن متبرکه مجهز به راه بندان های الکترونیکی و همچنین تله های الکترونیکی باشد که در صورت بروز چنین اتفاقاتی فرد مهاجم در همان لحظه اول در تله گیر بیفتد امیدواریم مسئولین امنیتی توجه کنند
واقعا باید به دولت انقلابی مردمی میدانی سازش ناپذیر تبریک گفت که موفق شد از امریکا اجازه بگیره که پولهامون در اختیارمون باشه! هرچند مجاز نیست بجز غذا و دارو برای کار دیگری مصرف کند که البته این هم به نفع مردم است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
ایکاش امریکا لطفا کنترل کند که این غذا و دارو از نوع

سالم و به قیمت واقعی خریداری گردد و فقط برای

استفاده از مردم فلکزده خودمان وارد و مصرف گردد
انشالله
تفسیر روزنامه جوان از آزادسازی اموال بلوکه ایران در کره جنوبی بسیار ساده لوحانه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
اصلاح‌طلبان چرا در جایی که برای منافع ملی، احقاق حق شده است، ناراحت شده‌اند؟!
تمام روزنامه های اصولگرا زمانیکه یکی از نمازیها ازاد شد انرا یک حرکت خفت آور برای دولت دانستند که چرا جاسوس ها را به ازای چندرغاز آزاد کردید حالا همین کار در دولت رئیس یک پیروزی قدرتمندانه دانستند و نشانه اقتدار.
بنظر من زیر یوغ استکبار رفتن با افراط در دشمنی که باعث شود کشور به چکنم چکنم بیفتد یک روی سکه هستند

هیچ چیز به اندازه میانه روی حلال مشکلات بخصوص سیاست خارجی نیست و بی جهت نیست که قرآن هم غیر مستقیم به آن اشاره دارد
آنجا که می گوید اگر تمایل به صلح داشتند شما هم صلح کنید آنجا که می گوید شما شروع کننده جنگ نباشید و آنجا که می گوید به مقدسات آنها اهانت نکنید
و خشونت را در مقابل خشونت و تجاوز را در مقابل تجاوز قرار داده و در آخر هم گفته از حد نگزرانید

علت ترورها و علت انبوه رسانه ها و ... بخاطر سیاست دشمن تراشی و سیاست افراط است
هیچ کس با قوی شدن کشور چه اقتصادی و چه نظامی مخالف نیست اما با سیاسی کردن آن و نوک پیکان آن به سمت کشور خاص مخالف هستیم از اینکه پشت فعالیت ها و کارها یک منطق و استدلال خردمندانه و صلح آمیز موجود نباشد مخالف هستیم از اینکه حاکمان بخواهند با دندان به جای دست گره ها را باز کنند مخالف هستیم و صحنه گفتگو و تعامل را به صحنه و میدان خصومت و دشمن تراشی تبدیل کنند
متاسفانه در سیاست خارجی برخی سازش(از نوع خفت بار) را با مصالحه یکی می دانند
سازش یعنی هرچی طرف مقابل گفت بگو چشم
اما مصالحه یعنی بیا گفتگوی رسمی کنیم تو خواسته هایت را روی میز بریز و من هم می ریزم و ببینیم آیا می توانیم توافق و از حجم دشمنی ها کم کنیم که به نفع دو طرف باشد

بعنوان مثال تو بر ضد من رسانه نساز من هم نمی سازم
تو فعالیت نظامی ات را محدود کن و من هم محدود می کنم
تو یک رسانه رسمی در کشور من درست کن و نظرات را بدون توهین بگو و من هم یک رسانه در کشورت درست می کنم و نظراتم را بدون توهین می گویم

هر وقت هم احساس کردی انحراف و مطابق با خواسته ات نیست محترمانه بگو که ادامه ندهد و در همان موضوع پایان بده

ای کاش بفهمندکه بین سازش و مصالحه فاصله بسیار زیاد است
دمتون گرم. اگه دولت محکم جلوی زورگو ها و دزدهای سر گردنه بایسته ما میتونیم بهش و به کشورمون افتخار میکنیم نه مثل دولت زبون روحانی که باید اعدام بشن. لطفا خسارت رو هم تمام و کمال از کره ای های حقیر بگیرید و همچنین در مورد حق انرژی هسته ای دیگه هیچ وقت ذره ای کوتاه نیایین که ارزشش صدها برابر این پول هاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
حیف اکسیژن
رانت به عنوان جانبازان فقط یک تبلیغات صوری و اسم بدنامی ست چون به کام پولدارهای رانت خوار تمام میشه
بدلیل اینکه بی ارزش شدن ارزش پول ملی در اثر عوامل زیاد پایانی ندارد، تثبیت ریال در برابر دلار وجود و معنی ندارد. نمونه اش بالا بردن قیمت بنزین با بالا رفتن ارزش دلار نسبت به ریال است. روزگاری که هر دلار کمتر از یک هزار تومان بود، گفته می شد بنزین در کشورهای اروپایی بالای 2 دلار است. به قیمت آن روز هم اکنون بنزین در ایران لیتری 3 دلار است. پس این افزایش ها و این تثبیت دلار معنی ندارد.
این مثال که خود شکن آینه شکستن خطاست. در مورد مدیریت کشور صادق است. باید مدیریت و حفظ ارزش ریال را تقویت کرد نه اینکه ریال را به دم دلار بندید.
چرا ٧ ميليار را تبديل به يوان كرديد و در حساب بدون بهره نگه داشته ايد و حالا بقيه پول اين مردم بدخت را تبديل به يورو و انرا در كشور خارجى نگه داشته كه شايد براى نگه داشتن و فردستادن پول به خارج كارمزد بپردازيد
من تعجب می کنم که بعضی‌ها فکر می کنند بلوکه شدن پول‌های ایران در کره، ناشی از زبونی و بی‌ارادگی کره‌ای‌ها در برابر آمریکاست. بابا کشورهای دیگه به نفعشونه پول ما را در حساب هایشان نگه دارند و چه بهانه‌ای بهتر از تحریم‌های آمریکا. این از زرنگی کره‌ای ها بوده نه زبونی. چند سال ملیاردها سرمایه‌ ما مفت و مجانی دستشون بوده باهاش کلی کار کردند و سودشو بردن، حالا هم که یک ملیاردشو نمی دهند، بعد اونها زبونن ما عزتمند؟. یعنی اگر سیستم استدلالی مسئولین ما اینه که وای به حالمان.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست