بازدید 32549
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ مهر

مقصر کیست؟ /سخنان بجای رئیس‌جمهور / وقت تجدیدنظر و پاسخگویی

بازگشت آرامش به زندان اوین و اطفای آتش انبار لباس، سامان‌دهی تجمعات؛ طرحی برای تصویب نشدن، اختلال روانی یا مطالبه گری؟ دورهمی تکراری با چاشنی تحریم، دارویار؛ طرحی خوب با اجرای ناقص! تزریق سرمایه بر پیکر مسکن، روایت روزنامه‌های صهیونیستی از «عملیات بزرگ» و دعوت رئیس جمهور از نخبگان برای بازسازی فرهنگی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۴۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۴ 16 October 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۴ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که اعلام جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی تجمعات، اصلاح‌طلبان وسط بازند؟ چرا تحریم به ظریف رسید؟ و معرفی صولت مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی کار در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

سخنان بجای رئیس‌جمهور

علی نجفی‌توانا، رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان سخنان بجای رئیس‌جمهور نوشت: اظهارات اخیر آقای رئیسی در بحث بازنگری در قوانین و ضوابط حاکم بر مسائل فرهنگی، نتیجه و برآمده از شرایط سال‌های اخیر است که باید به چند بخش توجه خاص داشت؛

۱ ـ هرچند این سخنان دیرهنگام بود، اما اگرمتناسب با واقعیت‌های اجتماعی باشد، می‌تواند به عنوان اولین قدم‌های قابل توجه به‌شمار آید.

۲ ـ این سوال از آقای رئیس‌جمهور و مسئولین حال و گذشته کشور کماکان باقی است که چرا قوانینی در کشور وضع می‌شود که قبل از آن، نیاز افکار عمومی مورد مطالعه و آسیب‌شناسی قرار نمی‌گیرد. تجربه تاریخی نشان داده که با استفاده از اقدامات سلبی نمی‌توان مردم را وادار به پذیرش الگو‌های فرهنگی کرد.


۳ ـ صرف‌نظر از ارزیابی سیاسی که در صلاحیت افراد ذیصلاح و اندیشمند در خصوص حوادث اخیر است، از لحاظ آسیب‌شناسی سیاسی با در نظر گرفتن اثرات منفی مدیریت اقتصادی و فرهنگی و فشار به اکثریت جامعه عامل فرهنگی در واقع نقطه عطف و اتصال اثرگذاری تمام عامل‌ها باید تلقی شود که نتیجه آن بروز رفتاری است که نشانه از نارضایتی برخی از شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور دارد.

۴ ـ حتما آقای رئیسی و هیات همراه ایشان از خود پرسیده‌اند که چرا موفقیتی حاصل نشده تا فرزندانی که بعد از انقلاب به دنیا آمده‌اند به گونه‌ای آماده شوند که نظراتشان را جلب کنیم و از لحاظ رفتاری به آن‌ها الگو‌های درستی داده شود. علاوه بر اینکه طاقت و توانایی پذیرش در آن‌ها را فراهم کنیم. در واقع این نوع واکنش‌ها تجلی اعتراض به شرایطی است که مدیران جامعه باید مسئول آن تلقی شوند. -۵ آیا اگر ما زمینه گفتمان اجتماعی و سیاسی را از دو سه دهه گذشته به این طرف با مردم و یا آن بخش از افرادی که مطالبه می‌کردند، برقرار می‌کردیم امروز در شرایط موجود قرار داشتیم؟ -۶ مدیران جامعه از جمله شخص آقای رئیسی به خوبی می‌دانند که برای اداره کشور نگاه جزیره‌ای و جداسازی امور امری غیرمنطقی و ضد مدیریتی است. اگر بحث بازنگری و آسیب‌شناسی شرایط موجود و روش‌های برون رفت از آن مطرح است باید تا حد ممکن آب رفته به جوب بازگردد، اعتماد مردم ترمیم شود، مطالبات مردم با احترام و کرامت طبق قانون اساسی مورد لحاظ قرار گرفته و تامین شود.


مقصر کیست؟


روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان مقصر کیست؟ نوشت: در وقایعی که منجر به ناآرامی در کشور می‌شوند، معمولاً همه دنبال مقصر می‌گردند و هرکسی در این باره نظری می‌دهد.
یک نظر این است که دشمنان خارجی این وقایع را به وجود می‌آورند. نظر دیگر که در مقابل این نظر قرار دارد اینست که مردم حاضر در صحنه‌های ناآرامی‌ها مقصرند.
در اینکه دشمنان خارجی پیوسته در حال تحریک برای ایجاد ناآرامی هستند تردیدی نیست. انتظاری غیر از این نیز از دشمن نمی‌توان داشت. بسیار طبیعی است که هر دشمنی تلاش خود را برای ضربه زدن به عمل می‌آورد و هر کاری از دستش بربیاید انجام می‌دهد. وجود مردم را هم نمی‌شود انکار کرد. تا عده‌ای در صحنه نباشند ناآرامی به وجود نمی‌آید. بنابراین، هر دو عامل در این زمینه که از عناصر موجود در صحنه ناآرامی هستند و نقش هم دارند، صحیح هستند، ولی هیچیک را نمی‌توان مقصر دانست. مقصر کسانی هستند که زمینه را برای به نتیجه رسیدن شیطنت‌های دشمنان فراهم ساختند و کاری کردند که عده‌ای احساس کنند برای به دست آوردن حقوق خود راهی غیر از ریختن به خیابان‌ها ندارند.
با این توصیف از مقصر، روشن است که عملکرد حکمرانان عامل اصلی پدید آمدن ناآرامی‌هاست.
درباره عملکرد حکمرانان سخنان زیادی وجود دارد که نمی‌توان تمام آن‌ها را در یک مقاله آورد، ولی لازم است در اینجا به یکی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره‌ای داشته باشیم.


معمولاً حکمرانان برای حفاظت از قدرت، به پشتوانه‌های زورمند احساس نیاز می‌کنند. زورمندان کسانی هستند که به جای عقل از جسم پرانرژی خود استفاده می‌کنند و هرجا لازم باشد زبان و قلم را به کار می‌گیرند و هرجا که احساس نیاز کنند از بازوان خود استفاده می‌کنند. زبان و بازو اگر جای عقل را بگیرند، اتفاقاتی در جامعه می‌افتد که از جنس مدیریت و حکمرانی معقول نیست.
در طول سال‌های گذشته همواره زبان و قلم افراد پرگو و افراطی به بهانه دفاع از انقلاب، به هرکس و هر جمع و گروهی که خواستند تهمت زدند و در رمی و طرد بهترین و دلسوزترین نیرو‌های انقلاب و نظام کوتاهی نکردند. چه بودجه‌ها که در اختیار صاحبان این قلم‌ها و زبان‌ها قرار داده شد تا به این و آن تهمت بزنند و آن‌ها را بیگانه‌پرست، وابسته و عامل آمریکا و صهیونیسم معرفی کنند. این روش نامعقول را عده‌ای از این افراد حتی در روز‌ها و هفته‌های اخیر هم بکار گرفتند و سخنان نامربوط و سخیفی علیه مردمی که فارغ از اهداف اغتشاشگران برای مطرح کردن مطالبات قانونی خود به خیابان‌ها رفتند به زبان آوردند که نه با شرع سازگاری دارد و نه با اخلاق.


برجام را که قرار بود در این دولت به فرجام برسد، همین افراطیون متوقف کردند. اف‌ای‌تی‌اف را همین‌ها معطل نگهداشتند. کار به جائی رسیده که همین هفته گذشته یکی از اعضاء دور جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با صراحت گفت اگر برجام و اف‌ای‌تی‌اف تصویب شوند مشکلات مردم حل خواهند شد و روشن است که اگر مردم در زندگی و معیشت خود مشکل نداشته باشند، سراغ اعتراض کردن نمی‌روند و حتی هرجا که لازم باشد برای حمایت از نظام به صحنه می‌آیند و در مقابل دشمن سینه سپر می‌کنند.


این واقعیت نشان می‌دهد که حکمرانان نباید صاحبان زبان‌ها و قلم‌های افراطی را پشتوانه حکمرانی خود بدانند. پشتوانه واقعی، مطمئن و زوال ناپذیر حکمرانی، توده‌های مردم هستند. تنها راه بقاء حاکمیت، با مردم بودن است و برای رسیدن به این هدف باید افراطیون طرد شوند و میدان‌دار اصلی خود مردم باشند که پشتوانه واقعی حاکمیت و حکمرانان هستند.


وقت تجدیدنظر و پاسخگویی


صلاح‌الدین هرسنی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: امروز دیگر کمتر کسی است که نداند دلیل اصلی اعتراضات جاری که با مرگ «مهسا امینی» شروع شده، ناشی از چه زمینه‌هایی است؟ در واقع مرگ مهسا علت اصلی و قریب این اعتراضات نیست، بلکه علت بعید آن است. در واقع می‌توان گفت که مرگ مهسا بهانه‌ای برای نمایش اعتراضات بزرگ و هدفمند در عدم پاسخگویی نظام به برخی از مطالباتی است که از سوی لایه‌های اجتماعی تقاضا شده و نظام به جای پاسخگویی آن را بدون پاسخ گذاشته تا به مثابه یک بحران لاینحل موجب شکاف‌های متراکم شود و جامعه را دستخوش بی‌ثباتی و ناآرامی کند.


اگرچه دلایل متعددی و به روایتی همان انباشتی از نارضایتی‌ها را باید علل اصلی اعتراضات دانست، اما در اعتراضات اخیر بیشتر پای مشکلات معیشتی و اقتصادی در میان است و در واقع جانمایه این اعتراضات اقتصادی است. شعار «زن، زندگی، آزادی» رونمای کار است. البته تا قبل از این اعتراضات و به واسطه همان بدعملی مسوولان کشورمان دارای نشانگان و مستعد سندرومی از ناآرامی‌ها بوده است که از طرف مسوولان یا توجیه یا نادیده گرفته شده و عادی‌انگاری جای خود را به حل واقعی و منطقی مساله داده بود.

نیک پیداست که این اعتراضات ادواری و مشخصا اعتراضات جاری که از دی‌ماه ۱۳۹۶ آغاز شد، توانایی و کارآمدی‌های نظام را در حوزه‌هایی چون: کارویژه‌های سمبلیک، کارویژه‌های استخراجی، کار ویژه‌های الزامی و کارویژه‌های توزیعی نظام را کاهش می‌دهد که نشانه خوبی برای یک نظام سیاسی نرمال و پویا نیست. در شرایط حاضر نیز به نظر می‌رسد اعتراضات جاری پیام خود را به خوبی به مسئولان انتقال داده و حاکمیت و نظام سیاسی نیز پیام این اعتراضات را به خوبی دریافت کرده‌اند. نظام در پاسخگویی به این مطالبات نباید همچون گذشته رفتار کند و راهبرد عادی‌انگاری و نرمال بودن شرایط را مبنا و الگوی عمل قرار دهد. نظام و مسوولان باید بپذیرند که عملکرد آن‌ها در پاره‌ای موارد همراه با جنس و نوع تقاضا‌ها و مطالبات نبوده و وقت آن رسیده است که حاکمیت در کارویژه‌های سمبلیک، استخراجی، الزامی و توزیعی خود تجدیدنظر کند. محققا و در شرایط دریافت پیام معترضان، نظام باید در پاسخ به مطالبات به ویژه مطالبات اقتصادی دستور کار و نقشه راه کارآمدی را تنظیم کند؛ دستور کار و نقشه راهی که نباید همانند یک مُسکن مقطعی و کوتاه باشد و فقط سبب تخفیف و کاهش درد شود. حال اگر قرار است به مطالبات جامعه پاسخ داده شود و شکاف‌های لاینحل متراکم تهدیدی برای موجودیت جامعه نشود، چنین پاسخی نیازمند غربالگری برای جدا کردن مسوولان واقعی و مسوولان غیرواقعی و عافیت‌طلب است. محل توجیه و بهانه هم نیست که برخی مشکلات هم به تحریم گره زده شوند. پاسخ دادن به این مطالبات نیازمند تندگویی و تندخویی هم نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۴۶
آیا مردم ما می دانند آزادی های پوششی غرب به هیچ وجه باعث پیشرفتشان نشده است. من در کانادا زندگی می کنم، می بینم که برخی دختران گاهی با دامن بسیار کوتاه و لباس بالا تنه کم پوشش در چله زمستان به خیابان می آیند در حالی که می لرزند از سرما، آیا واقعا خودشان انتخاب کرده اند که اینجوری لباس بپوشند یا فشاری که جامعه برای خود نمایی به آن ها وارد کرده است آن ها را به این صورت در آورده است. در فرهنگ غربی یک بازار وجود دارد و زن باید در این بازار رقابت کند و سنش که بالا رفت حتی نزدیک سی دیگر نمی ارزد. پیشرفت غرب نتیجه کار وکار هست که فرهنگ شمال اروپا هست که زندگی می کنند که کار کنند. اگر آزادی پوششی و جنسی باعث پیشرفت می شد که تایلند در دنیا اول بود. دیروز یک نقاشی دیدم که حافظیه را کشیده بود و کنارش چند دختر جوان با دامن بسیار کوتاه و بالا تنه کم پوشش کشیده بود که یکی در حال رقص با پسری دیگری و دیگری در حال بوسه فرانسوی بود و نوشته بود یعنی می شود. حتما منظورش این بود که آینده ایران از نظر فرد معترض باید این طوری باشد. خیلی عجیبه آیا ما به بچه هامون یاد ندادیم که ما کشور غربی نیستیم ما چند هزار سال تاریخ داریم. اشکانیان سلوکیان که نماد غرب بودن را از ایران اخراج کردند ولی از نظر فرهتگی نتوانستند مظاهر تمدن غربی آن موقع را از ایران زمین حذف کنند، کاری که انقلاب ساسانیان انجام داد و ایران شهر را دوباره با تمدن درخشان ایرانی بازسازی کرد. تعریف ما از ایران چیست آیا ما تواب تمدنی هستیم!؟ اینقدر بدبخت شدیم که دنبال چیزی هستیم که خودش به گفته بسیاری از اروپایی ها و آمریکایی باعث نابودی غرب شده است. الان در شهر ونکوور و مونترال نزدیک 40 درصد تنها زندگی می کنند و کشورهایی نظیر کانادا به دلیل کاهش زاد و ولد باید مهاجر وارد کنند. زنده باد ایران زمین و فرهنگش
پاسخ ها
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
داداش اگه اینقدر از وضع دنیای غرب شاکی هستی پاشو بیا پیش ما. دنیای پیشرفته غرب رو که شما بدون زحمت از مواهبش برخورداری همین زنا و مردا با زحمت زیاد و تحمل سختی های فراوان ساختن و نگهش داشتن. اگه خوشایندت نیست, برگرد. مطمین باش کسی اونجا دلش برات تنگ نمیشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
در حال حاضر تو در آنجا با دامن کوتاه و نیم تنه میگردی واطرافیاتت هم همینطور؟... خوب چرا بر نمیگردی به بهشت ایران؟...در جهنم غرب ماندی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
دوست عزیز خواسته های مردم بیش از اون چیزی هست که شما گفتید و بنظر میاد آدرس اشتباه رفتید. لطفا شما از اونور دنیا برای مردم ما نسخه نپیچ مردم خودشون شعور دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
بفرمایید شما و بقیه عاغازاده ها در کاخ های میلیاردی اونجا چه v می کنید اگر انقدر بده؟تشریف بیارین ایران در خدمت باشیم
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
این همه کشور تو دنیا هست،شما همه را با هم از لحاظ پوشش یکی میدونی و همشوش با این سرو شکلی که شما میگی تو اجتماع میگردن؟.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
پاشو بیا ایران اخوی تو مال اونورا نیستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
ساتدیس گرا چقد طولانیم نوشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
دلم کباب شد برات با رانت mommy و daddy بری کانادا اونوقت مجبور باشی بوسه فرانسوی تواشا کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
بوسه فرانسوی چه مدلیه؟ شما چه اطلاعات وسیعی داری
هر سه مقاله عالی اما مردم منتظر اقدام از سوی مسئولین هستند. فرسایشی شدن این تظاهرات نه به نفع مردم است نه مسئولین و نه کشور!سوریه را از یاد نبریم و گاه شمار اعتراضات در آنجا را مطالعه کنیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
مردم ایران را با سوریه مقایسه نکن
من یک زنم و به نوبه خودم تا جایی که اعتراضات مربوط به وضع معیشتی مردم هست و تا جایی که باعث رو در رو قرار گرفتن مردم در مقابل هم نشه با این تظاهرات موافقم. اگه تا این لحظه در تظاهرات شرکت نکردم صرفا به علت ترس از به وجود اومدن شرایطی هست که دیگه امکان برگشتی برای اون نیست. وگرنه دلم با مردم هست با مردمی که فقر اقتصادی کمر اون ها رو خم کرده. با جوانانی که کار ندارند و روزهای عمرشون در بیکاری و بی هدفی می گذره.
نگذارید وضعیت به شرایطی برسه که کسانی که هم نظر با من هستند به خیابون ها بریزن که اون موقع دیگه هیچ راه برگشتی وجود نخواهد داشت! د
مقصر بیسوادی است
آقایان چرا مسولیت گرفته اند؟
باید مقصر اصلی گرفتن فیلم و پخش کردن آنرا دستگیر و اعدام و سپس دادگاهی و روانه زندان اوین کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
یعنی اول اعدام کنن بعد دادگاهی!!!
مسئولین سه دهه اخیر را که فقط به فکر خودشان و خانواده و گروه و دسته خودشان بودند و اصلا مشکلات کشور و ملت برایشان مطرح نبوده ولی در شعار دادن ونادرست گفتن به ملت از هیچ چیزی کوتاهی نکردند
چرا عده ای دوست دارند حاکمیت رامقصر نشان دهند مقصر اصلی امریکا ومزدوران داخلی انها هستن مگر دردنیاطبیعتت به گرگ میشود گفت ما را نخور بیا دوست باشیم در ذات گرگ درنده خویی است
خوب است دروغ وابستگی 9 ملیون شغل به اینستاگرام را آنقدر تکرار کنید تا دولت کوتاه بیاید و فیلتر اینستاگرام را رها کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
دروغ؟ فکر کردی همه مثل خودت عادت به دروغ دارن
همیشه در جامعه ناراضیهایی بوده أند اما تحریکات دشمن و کار روی زنان و دختران جامعه سالهاست صورت می گیرد اکثر کارگردانان بی تقوا و بی ایمان و کارهای ضد فرهنگی و رهاشده سینما و فیلمهای خانگی ماهم کم بی تقصیر نیستند سالهاست بجای درس زندگی همراه باعشق تقوا و دینداری. درست عکس آن را به مردم نشان داده کودکان بزرگ میشوند و با سرمایه گذاری دشمن بررسی رها شدن جامعه از قید دین و اسلام تحفه هوایی می شوند که خواهان برداشتن پوشش خود در ملأ عام هستند. دولت های ناکارآمد قبل بخصوص هاشمی خاتمی روحانی و اصلاح طلبان که بقول خودشان سی و پنج سال است اقتصاد دست اونهاست بسیار در پیشبرد هدف دشمنان مقصر بوده اند تا جناب رئیسی توکل بر خدا درست کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
باش تا درست کنه. از این به بعد هم ساندیست رو خوب هم بزن بعد بخور
ریسی و دولتش بسیار ضعیف است و مجلس مقصر ریسی باید هرچه زود تر استعفا دهد این آقا توان هیچکاری ندارد
اشتباه نشود شعار «زن، زندگی، آزادی» هم رونما و هم اساس مطالبات است. از نظر من پیام مشخصی هم دارد. اگر بخواهیم صریح باشیم معنی آن جدایی دین از سیاست است که مردم فکر می کنند سرچشمه همه نا کارامدی ها،‌ ریاکاریها،‌ سیاستهای غلط کلان، روابط بین المللی که مطلوب مردم نیست، تخصیص نابجای بودجه ها، عدم شایسته سالاری، شعارزدگی، عدم تحمل انتقاد، عدم پاسخگویی منطقی و خیلی از مسائل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
اشتباه منفی دادم از نویسنده معذرت می خواهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
.این درسته.
داره دیر میشه خیلی دیر خیللللی واقعا مسئولین خوابند؟
راه حل رفع مسائل فعلی در تجدید نظر در رفتار و عملکرد مسئولین هست که بعید میدونم اتفاق بیفته...
کشوری که مردم با حقوق عادی قانون کار ، نمی توانند زندگی عادی داشته باشند و برای ازدواج نیازمند وام هستند . برای فرزند آوری نیازمند وام هستند . برای اجاره کردن خانه نیازمند وام ودیعه مسکن هستند. برای خانه دار شدن باید چشمشون به مسکن مهر و مسکن ملی باشه شاید یه روزی در خارج از شهر خونه دار بشن. برای تحصیل باید وام دانشجویی بگیرن . برای رفتن به سفر اربعین وام می گیرن و ...
کشوری که بیش از پنج هزار نفر از فرزندان مسئولین در کشورهای به مثلا دشمن و متخاسم در حال تحصیل و تفریح هستند.
و ...........
آیا مردم این کشور حق اعتراض ندارند؟؟؟؟؟
آیا باید بعد از 43 سال تازه به فکر تفسیر و اصلاح ماده27 قانون اساسی بیفتید؟؟؟
آیا کسانی که به وضع موجود معترض هستند و بابت سرنوشت و آیندشون نگران هستند باید برچسب جیره خور غرب و جاسوس و فریب خورده و آشوب گر و ... بزنید.
بزرگترین دشمن کشور اختلاس و فامیل بازی و رشوه و فساد و تبعیض و رانت هست که متاسفانه بیماری و آلودگی شایع بین مسئولین همینه.
ر
از لحاظ قدرت نظامی و بازدارندگی دفاعی کشور شکی نیست.ولی فشارهاری روز افزون بر گرده مردم،مثل اینه که مردی تنومند و زره پوش که چندین نفر یارای شکستش را ندارند،دچار بیماری مهلک از داخل بدن شود و بجای درمان بر شدت آن بیافزاید.آقایان مسئول بجای لجاجت بر سیاستهایی که وضع موجود را رقم زده،تا بیشتر دیر نشده تجدید نظر اساسی باید بکنند.یا حق
روزنامه های وطن امروز، کیهان و جوان مقاله نداشتن
باسلام .جدا از مشکلات اقتصادی که هشت سال دولت اعتدال مسبب اصلی وروزنامه های جمهوری و... حامی آن بوده عملکرد سه دهه در دامن زدن فتنه وبالابردن توقعات مردم آب به آسیاب دشمن ریختند این رورنامه هاسهم عمده را بعد از رسانه های تصویری وغیر تصویری معاندان خارج نشین در اغتشاشات دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
می فهمی چی میگی؟
بالا بردن توقع مردم؟؟؟؟؟؟
توقع یه زندگی معمولی و شغل و مسکن و رفاه توقع بالایی هست؟؟؟؟
توقع مبازره با اختلاس و تبعیض و فساد توقع زیادیه؟
خدا هدایتت کنه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
باشه خودت رو بزن به خواب تا بیدارت کنن
نیاز به پیدا کردن مقصر نیست.کاملا مشخصه در سه دوره اخیر روسای جمهوری اتورم بسیار بالایی به مردم از طرف دولتها وارد شده و وضع اقتصادی مردم هر روز بدتر و ازطرفی اختلاسها نجومی مردم را بیچاره کرده.اخرین ضربه جراحی اقتصادی یکسال اخیر هم مزید علت بوده.مردم در کل نگران معشیت زندگی خود هستن .عجیبه این سه دولت هرسه دست توو جیب مردم کردن
ولاراضی نیستیم کشورمون مثل سوریه وخیلی کشورهای دیگه ناامن بشه به مرگ جوانهامون ازهرقشری وجایگاهی هم راضی نیستیم اماگرونیای مسکن اجاره ران که سرسام آوره نمیتونیم اجاره گرون بدیم چه برسه خونه بخریم اساس خانه چقدرگرونه که خریدنش سخته پوشاک موادغذای بدترگرون شدسال بسال گرونتروبهترنشدوگرنه امنیت حق مردم کشورمونه حقشونه زندگی خوبی داشته باشن نه توجونی بمیرن یامجردیازنوبچه کوچیک حالاچه پلیس چه مردم حق زندگی خوبوآروم پنابرخداانشالاریشه گرونی کنده بشه هرچه زودترزندگی خیلی سخت شده
مقصر اصلی این علی دایی و کریمی مجری برنامه وبازیگران باید مجازات
دودی که از زندان اوین بلند شد در اثر چه بود؟! آیا زندانی‌ها کباب درست کرده بودند؟!
والا من که یک کشاورز هستم سه ساله هیچ درامدی ندارم وپنج فرزند دارم که چندت از انها دانشجو هستنده وبقیه بیکار که حتا پول اب برق وگاز هم ندارم خوب باید چکار کنم انتظار داشتیم که توافق بشه که نشده خوب چکار میشه کرده
آقایون مسئولین این چه اوضاعی است؟! ما توی موبایل داریم دهه هشتادی های هلو رو میبینیم تلویزیون رو که روشن میکنیم دهه هشتادی های لولو رو میبینیم و میترسیم، واقعاً کسی میدونه چه خبره؟!!
محله ها و خیایان هایی از کشور که همیشه ساکت بودند هم حالا اعتراضات را شروع کردند، مخصوصا محله های مذهبی
دمت گرم تابناک درد ودل مردم رو انعکاس میدی.
سلام بر هموطن، سلام بر میهن خسته ام،سلام بر تمامیه عزیزانی که چه در حال و چه در گذشته بر این وطن خون دادنوجان. درد من درد یک نفر هست که در همه حال کشیدنی و قابل تحمل هست.اما چه کنم از درد وطنم که از هر طرف بر وجود تنومندش خنجر فرو میکنند هموطن یه جور بیگانه جور دیگر.
بدترین حالتی که برای یه کشور میتونه پیش بیاد نه جنگ جهانیه و نه قحطی و... بدترین حالت اینه که یکی مثل رئیسی بشه رئیس جمهور یه کشوری. ایشون نباید استعفا بده. ایشون باید اخراج بشن. بخاطر خودتون میگم
می خواهید ارامش به کشور برگردد؟ بساط مداحان‌ را جمع کنید. ا بیسواد رو برکنار کنید. روزنامه های کیهان و جوان و وطن امروز را تعطیل کنید. ازادی های فردی در حد عرف و فرهنگ‌ایرانی را تحمل کنید. مسئولین بیسواد که عناوین جعلی دکتر و مهندس با خود یدک می کشند برکنار کنید و در عوض متخصصین متعهد را بر سر پست ها بگذارید. از حرافی های بیهوده و تعریف از خود و پیشرفت های تخیلی کشور اجتناب کنید. دروغ نگویید.
پاسخ ها
ناشناسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
شیر مادرت حلالت
درود بر شما ایرانی عزیز

دوستان همه را گفتند ... من فقط
یک پرسش‌ دارم .....
چرا یک متور در افقانستان وارد
کنند 2 ملیونه ولی در ایران
که خود سازنده است
40 ملیون .....
همین رو جواب بدین اعتراض
جمع میشه .......
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل