بازدید 11598
از شورای رقابت تا وزارت صمت؛ سامانه یکپارچه همچنان در وضعیت نامعلوم

ده روز از وعده خودرویی معاون وزیر صمت گذشت؛ همچنان خبری نیست/ سردرگمی در بازار خودرو نگران کننده است

با گذشت ده روز از وعده معاون وزیر صمت، مبنی بر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و همچنین وعده شورای رقابت برای اطلاعیه عرضه مرحله سوم، هنوز خبری نیست و متقاضیان خودرو‌های داخلی سردرگم هستند.
کد خبر: ۱۱۹۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳ 11 October 2023

۱۰ روز از وعده خودرویی معاون وزیر صمت گذشت؛ همچنان خبری نیست/ سردرگمی در بازار خودرو نگران کننده است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ جمعه هفتم مهرماه، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگویی از تغییراتی در سازوکار عرضه و فروش خودرو‌های کارخانه‌ای خبر داد و گفت: سامانه یکپارچه یک بخش نظارتی دارد و بخشی هم به منظور ساماندهی بازار ایجاد شد که این ساماندهی انجام گرفت و دیگر عرضه‌های انبوه خودرو از طریق سامانه یکپارچه صورت نمی‌گیرد و خودروسازان متوالی خودرو عرضه خواهند داشت.  

پس از این صحبت معاون وزیر صمت، بسیاری از حدف سامانه یکپارچه خبر دادند و ساعاتی بعد، منطقی این گمانه زنی را تکذیب کرد و گفت: "ایجاد شفافیت،  تخصیص عادلانه و ارتقای رضایت مصرف‌کننده، نظارت بر عرضه و تقاضا و همچنین تنظیم بازار، از جمله دستاورد‌ها و کارکرد‌های سامانه یکپارچه تخصیص خودروست که با همکاری شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت و شرکت‌های صنایع خودروسازی حاصل شده است. "

این در شرایطی بود که منطقی در گفت‌وگوی نخست تاکید کرده بود: در این روش جدید، عرضه‌های یکپارچه به عرضه‌های متعدد و پی در پی در مجموعه‌های مختلف تبدیل می‌شود؛ برای نمونه از هفته آینده، چهار خودروساز عرضه خودرو خواهند داشت؛ بنابراین تا به اینجا طبق گفته معاون وزیر صمت، قرار بوده از شنبه ۸ مهرماه، چهار خودروساز عرضه محصول داشته باشند و آن گونه که منطقی گفته بود، این عرضه‌ها در سامانه یکپارچه باید انجام شود.

واکنش شورای رقابت چه بود؟

مدیر روابط عمومی شورای رقابت هم پس از صحبت‌های معاون وزیر صمت اعلام کرد: هر گونه تغییر در نحوه عرضه خودرو‌ها باید مصوبه شورای رقابت را داشته باشد؛ بنابراین بدون مصوبه شورای رقابت، امکان تغییر در نحوه عرضه خودرو وجود ندارد و سامانه یکپارچه خودرو حذف نشده است. عرضه خودرو مانند قبل در بستر سامانه فروش یکپارچه و همچنان به شیوه قبلی ادامه خواهد داشت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو نیز به کار خود ادامه می‌دهد. وی با بیان اینکه تصمیم‌ها بر این بود تا اوایل هفته گذشته، عرضه  مرحله سوم خودرو‌ها از طریق سامانه یکپارچه صورت پذیرد، گفت: در پی جلساتی که برگزار شده است، احتمالا طی چند روز آینده اطلاعیه مربوط به عرضه دور سوم در سامانه یکپارچه بارگذاری و منتشر خواهد شد و طی هفته‌های پیش‌رو مرحله سوم اجرایی می‌شود. "

وعده‌ای که اجرایی نشد

بنابراین با نگاهی به صحبت‌های دو مقام مسئول در وزارت صمت و شورای رقابت، مشخص شد که اوضاع عرضه خودرو در سامانه مذکور، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و حالا با گذشت بیش از ده روز از وعده منطقی، معاون وزیر صمت، مبنی بر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و همچنین وعده شورای رقابت برای اطلاعیه مربوط به عرضه مرحله سوم، هنوز خبری نیست و در این شرایط فقط بستر عرضه تعدادی از خودرو‌های وارداتی در سامانه فراهم شده است و متقاضیان خودرو‌های داخلی دچار سردرگمی هستند.

این در شرایطی است که حدود یک ماه قبل، عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود: "سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست. سامانه یکپارچه خودرو اصلا متعلق به وزارت صمت نیست و این سامانه متعلق به شورای رقابت است. در مورد ثبت‌نام جدید در سامانه یکپارچه هم اطلاعی ندارم و شورای رقابت می‌داند. "

درخواست وزیر صمت چیست؟

حالا روز گذشته نیز وزیر صمت در اظهار نظر جدید خود تاکید داشت: قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد. در مورد قیمت گذاری خودرو مدتی است که دچار یک تعلل عمدی شده ایم. در حال حاضر خودروساز نمی‌تواند خودش محصولات را بفروشد و برای همین پول قطعه ساز را هم نمی‌تواند پرداخت کند و با چنین روندی، زنجیره تامین قطعات دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: در حال شکستن انحصار بازار خودرو هستیم و در این باره قوانین واردات را مشخص کرده ایم، زیرا در یک رقابت سالم، صنایع رشد می‌کنند. البته واردات خودرو‌های نو برای همه مردم امکان پذیر است و برای واردات دست دوم هم اقدام می‌شود.

تعداد بازدید : 222

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۸
سردرگمی توچه بازاری نیست؟مسکن لبنیات پوشاک لوازم خانگی سوپر مارکتی میوه ... می خوام خودموبکشم از این اوضاع
وعده های پوشالی
مردم سر کارند.
وزیر همینک ه خودرو کشور برقی کنه کافیه
تا به حال کدام وعده به حقیقت پیوسته که این یکی درست بشه . مردم هنوز نفهمیدن که نباید اصلا هیچ توجهی به حرف اینا بکنند . اینا یه حرفی می زنند و فرداش یادشون میره .
10 روز که چیزی نیست چند سال از همسانسازی حقوق بازنشستگان گذشته و هیچ خبری نیست
توی کل دنیا تنها کشوری هستیم که خودروسازانش بدون هیچ تبلیغ و دردسری محصولات قراضه و بی کیفتشونو به بالاترین قیمت آنهم با منت به مردم بیچاره میفروشند!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
برای چند سال آینده خودروهای آشغال را پیشفروش کردن اونم به قیمت روز
الان پول میگیرن 2 سال دیگه به قیمت روز هرچی بخوان تحویل میدن
به ولله این معامله باطله و حرام . از مراجع استفتا کنید
اگر چه خودروی کم مصرف از واجبات روز کشور است ولی تامین حداقل انرژی مصرفی بازنشستگان ، کارگران ، زنان بدون سرپرست و ... با توجه به خط فقر بالای0 3 میلیون تومان و اجب تر ازآن است
مشکل اصلی وضعیت فعلی خودرو موضوع انحصار است به 10 یا 20 سال گذشته اگر توجه کنید دهها شرکت لیزینک و صدها نمایندگی رسمی وجود داشت که خودرو واگذار میکردند علاوه بر این بانکهای کشور وام خودرو به مردم میدادند نه از احتکار خبری بود نه از صادرات خودرو به خارج از کشور...بعضی ها فکر میکنند بقدری تولید خودرو در ایران زیاد است که باید اینهمه اضافه تولید را صادر کنند...؟؟؟
باش تا صبح دولتت بدمد!!!!!
خود ایشان گفت من فقط تیک میزنم . شاید یادشان رفته تیک اش را بزند . فقط حیران میمانیم خوب چرا باقی مانده اید . برای چی استعقا نمیدهید ؟ خوب برید کنار دیگر ؟ برای مردم که احترام و شخصیت قائل نیستید لااقل یک کمی برای خودتان شخصیت قائل بشوید و بروید کنار . خودتان گفتید که اختیاری ندارید و فقط تیک میزنم ! بابا فرعون هم که بود خجالت میکشید میرفت .
تو فرانسه تویوتا التماس میکنه بفروشه. ماهی ۲۰۰ یورو قسط هیچکی هم نمیخره.
اینجا واسه لگن سر و دست میشکنن. قبول کنیم حقمونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
تو فرانسه ملت 100 تا حق انتخاب دارن و رقابت هست مثل اینجا سیستم کل بازار رو در اختیار یک مافیا و دوتا شرکت قرار نداده.
تو بگو من که بچه کوچیک دارم و خودرو لازمه زندگیم هست باید چیکاار کنم؟ تا ابد منتظر باشم؟ مجبورم از همین آشغالای داخلی بخرم دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
تو ایران بدنیا اومدیم و محکوم به این سبک زندگی و این نوع انتخابهای زورکی هستیم : لگن سواری
هزار وعده خوبان یکی وفا نکند!!!!
همتون رو سر کار گذاشتن...بی چاره اونایی که میخواستن ماشین بخرن...به این وعده ها دل بستن..
وعده معاون وزیر همان وعده وزیر است و وعده وزیر وعده ریاست جمهور
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی