بازدید 29273

جزئیات عرضه خودرو‌های داخلی برمبنای نوبت دهی/ فقط صد میلیون تومان بلوکه کنید!

قرار گرفتن متقاضی در لیست انتظار بر اساس زمانبندی اعلامی، تعهدی را برای خودروساز به منظور تحویل خودرو ایجاد نمی‌کند و این تعهد صرفاً پس از انجام مرحله سوم و براساس انعقاد قرارداد فروش متقاضی با خودروساز و براساس مفاد قرارداد منعقده شکل می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۶۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳ 11 March 2023

جزئیات عرضه خودرو‌های داخلی برمبنای فرآیند نوبت دهی/ فقط صد میلیون تومان بلوکه کنید!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ وزارت صمت با صدور اطلاعیه‌ای، جزئیات طرح یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی برمبنای فرآیند نوبت دهی را اعلام کرد.

بنا بر این اطلاعیه، فرایند طرح یکپارچه عرضه برمبنای فرآیند نوبت دهی شامل سه مرحله زیر است:


* مرحله اول: پیش ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت دهی


* مرحله دوم: نوبت دهی و اعلام زمان بندی بازای هر محصول مشخص


* مرحله سوم: قطعی کردن ثبت نام متقاضیان براساس فراخوان خودروساز

مرحله نخست: پیش ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت دهی

در این مرحله متقاضیان واجد شرایط طرف تقاضا مندرج در همین اطلاعیه، که وجه اعتبار لازم را در حساب وکالتی خود مسدود نموده اند، امکان نام نویسی اولیه برای قرار گرفتن در لیست نوبت دهی و یا حق تقدم خرید خودرو‌های داخلی بر مبنای لیست انتظار را خواهند داشت؛ بنابراین، پیش نیاز ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت دهی، وکالتی کردن حساب شخصی متقاضی به نفع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و مسدود کردن وجه اعتبار است.

* زمان پیش بینی شده برای وکالتی کردن حساب شخصی به نفع سازمان حمایت برای این طرح و مسدود کردن وجه اعتبار لازم در حساب مذکور از روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ تا پایان وقت اداری روزسه شنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ است. در این بین تا زمان ثبت نام اولیه، لیست افراد مجاز برای پیش ثبت نام در سامانه بر مبنای اطلاعات واصله از بانک‌ها تهیه می گردد.

* صرفاً متقاضیان واجد شرایط که نسبت به تکمیل موجودی در حساب وکالتی خود اقدام نموده اند، می‌توانند از روز جمعه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ تا روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ نسبت به نام نویسی اولیه به منظور قرارگیری در لیست نوبت دهی خودرو‌های داخلی اقدام کنند.

تبصره ۱: موجودی لازم برای انجام نام نویسی در لیست نوبت دهی کلیه خودرو‌های داخلی "صد میلیون تومان" است و این وجه اعتبار صرفاً لازم است تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی در حساب شخصی وکالتی مشتریان باشد. لازم به ذکر است که وجود وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی، صرفاً به منظور شناسایی مشتریان واقعی در نظر گرفته شده و برای کلیه متقاضیان طرح عادی و طرح حمایت از خانواده وجوانی جمعیت الزامی است.

تبصره ۲: ضروری است وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی شخص متقاضی، از زمان نام نویسی اولیه تا اعلام اولویت‌های تخصیص (حداکثر تا پایان فروردین ماه) مسدود گردد و قابل برداشت نیست. انصراف از حساب وکالتی و یا برداشت وجه توسط متقاضی در این مدت، به منزله انصراف از طرح تلقی و از لیست انتظار حذف می‌گردد.

تبصره ۳: امکان نام نویسی صرفاً در یک خودرو وجود دارد و ثبت نام از کسانی که پیش از این در لیست نوبت دهی خودرو‌های وارداتی نام نویسی کرده اند، وجود ندارد.

تبصره ۴: نام نویسی مرحله نخست در لیست نوبت دهی، هیچ گونه حقی را برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی‌نماید و تعهد خودروساز صرفاً بر اساس قطعی کردن نام نویسی توسط خودروساز در مرحله سوم اجرای طرح، شکل می‌گیرد.

تبصره ۵: ضروری است علاوه بر دارا بودن حساب شخص وکالتی با وجه اعتبار لازم، کلیه شرایط طرف تقاضا، توسط متقاضیان رعایت شود و چنانچه در هرمرحله تا قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروساز، مشخص گردد که متقاضی حایز شرایط ثبت نام نبوده، ثبت نام وی ملغی می‌گردد.

شرایط عمومی تعیین شده مندرج در ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری توسط شورای رقابت


۱. هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت‌های خودروسازی است.

۲. حداقل سن مجاز متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال است.

۳. دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.

۴. متقاضیانی که طی ۴۸ ماهه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و طی ۲۴ ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و ...) اقدام نموده اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.

۵. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان نام نویسی و خرید خودرو را ندارند.

۶. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو وکالتی ممنوع است.

۷. امکان صلح خودروی خریداری شده به غیر وجود ندارد.

۸. شرکت‌های خودروسازی موظفند روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کند.

۹. امکان نام نویسی و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.

۱۰. در صورتی که در هر یک از مراحل و فرآیند نام نویسی مشخص شود که متقاضی دارای شرایط ثبت نام نیست، نام نویسی وی کان لم یکن تلقی و وجه واریزی (بدون پرداخت سود مشارکت و ...) عودت خواهد شد.

۱۱. در صورت بروز هرگونه تاخیر احتمالی در تحویل خودرو برابر ضوابط مندرج در قرارداد، خسارت جبران تاخیر در تحویل مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و ابلاغیه‌های مرتبط که متعاقبا از طریق بخشنامه‌های فروش اطلاع رسانی می‌شود، پرداخت خواهد شد.

۱۲. سایر موارد و شرایط بر اساس بخشنامه‌های صادره توسط شرکت‌های خودروسازی و قرارداد منعقده بین مشتریان خواهد بود.

مرحله دوم: نوبت دهی و اعلام زمان بندی بازای هر محصول مشخص

پس از نوبت دهی لیست متقاضیان واجد شرایط در ثبت نام اولیه، براساس برنامه تولید اعلام شده از سوی خودروسازان داخلی، زمان برنامه ریزی شده برای تحویل خودروی مدنظر به متقاضی در سامانه یکپارچه تعیین اولویت خودرو، اعلام می‌گردد.

تبصره ۱:اعلام زمانبندی بر اساس لیست انتظار در فروردین ماه ۱۴۰۲ و در سامانه https://www.esalecar.ir انجام می‌گردد.

تبصره ۲: قرار گرفتن متقاضی در لیست انتظار براساس زمانبندی اعلامی، تعهدی را برای خودروساز به منظور تحویل خودرو ایجاد نمی‌نماید و این تعهد صرفاً پس از انجام مرحله سوم و براساس انعقاد قرارداد فروش متقاضی با خودروساز و براساس مفاد قرارداد منعقده شکل می‌گیرد.

تبصره ۳: در این مرحله و پس از اعلام نتایج زمانبندی متقاضی می‌تواند نسبت به برداشت وجه اعتبار از حساب وکالتی اقدام نماید و در صورت تمایلِ متقاضی واجدشرایط برای تحویل خودرو ،مطابق با زمان بندی اعلامی در این مرحله، می تواند نسبت به قطعی کردن نام نویسی براساس فراخوان خودروساز و با تکمیل وجه در حساب خودروساز و براساس قیمت روز، اقدام کند و یا آنکه با اعلام انصراف پس از اعلام نتایج زمان بندی، از لیست انتظار خودروی مدنظر خارج شود.

مرحله سوم: قطعی نمودن نام نویسی متقاضیان براساس فراخوان خودروساز


*در این مرحله و پس از اعلام زمانبندی وعده فروش به متقاضیان و شکل گیری لیست انتظار برای هر محصول، خودروساز موظف است تا هرگونه فراخوان برای طرح‌های فروش خودرو را براساس نوبت دهی انجام شده، اعلام نماید؛ بنابراین، خودروسازان به مرور زمان و صرفاً بر مبنای لیست اولویت بندی مذکور برای هر محصول، نسبت به فراخوان و قطعی نمودن ثبت نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبنای قیمت روز خودرو، اقدام خواهند نمود.

تبصره ۱: قطعی کردن نام نویسی توسط خودروسازان در این طرح براساس لیست نوبت دهی شده بر مبنای قیمت روز منطبق بر دستورالعمل شورای رقابت است.

تبصره ۲: در صورتی که در طول فراخوان مشتری در زمان تحویل و یا انجام ثبت نام قطعی مشخص گردد که مشتری از خودروسازان داخلی خودرو خریداری کرده، نام نویسی در این طرح کن لم یکن تلقی می‌گردد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۸
قرار گرفتن در لیست انتظار تعهدی را برای خودروساز ایجاد نمی کند؟! دقیقا چی برای خودروساز تعهد ایجاد می کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
پول ملت را بلوکه میکنن
بخدا این مدیریت در جهان وجود نداره
در افغانستان هم اینجوری خودرو نمی فروشن
ناشناس
| Canada |
۰۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
اینجا تو کانادا کمپانیهای معتبر صف کشیدن تا یه مشتری بیاد وتا کمر جلوی مشتری خم بشن ودرمورد امتیازها ومزیت های محصولاتشان توضیح بدن شاید مشتری بپسنده وازشون خرید کنه انهم نه هر اشغالی بلکه مدرن ترین و به روز ترین و ایمن ترین محصولات رو عرضه میکنن انهم بدون پیش پرداخت از دم قسط با بهره ناچیز ۴-۳ درصدی
مقایسه کنید با کشورخودمون که مردم بیچاره باید صف بکشن ودرقرعه کشی شرکت کنن تا فرغونی مثل پراید به قیمت بالای ۳۰۰ میلیون بتونن بخرن !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
پر کردن بودجه دولتی و یه ارگان دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
گفته مرحله ی سوم رو باید انجام بدید
مشتری صد تومن داده ، اگه از تاریخ تحویل خودروی خودش راضی باشه بسته به نوع خودرو ممکنه یه پول اضافه برای پیش خرید باید بده و قرارداد امضا کنه تا خودروساز رسماً متعهد بشه
مثلاً خریدار کوییک ده تومن اضافه بده و خریدار دنا سی تومن
واقعا این روش فروش خودرو به معنای این هست که شرم و حیا رو قورت دادیم یه اب هم روش....این ۱۰۰ میلیون چه مسخره بازی هست!!!
ماشین رو تولید کن....یک قیمت بزار روش ..بگو اقا این ماشین هست ۴۰۰ میلیون...بده دست مصرف کننده...مثل ۲۰۰ کشور دیگر دنیا...این چه وضیه آخه..مردم گدا....فقیر و بدبخت شدن با این وضع اقتصاد...دلار ۳۰ تومن رو کردیم ۶۰...تا تونستیم فروختیم....بعدش کردیم ۴۵..برا خودمون کف هم میزنیم!!!میگیم تورم کنترل شد!!!
سیستم ماشین فروختن در ایران خیلی جالب است بعد از 44سال ماشین امنیت و کیفیت ان از جهان سومی هم پایین تر است؟؟ماشین ساز نگو بگو دلال ماشین...؟
پاسخ ها
سعدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
خوب نخرید
سعدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
نخرید عزیزم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
دکتر مردم ماشین لازمشونه این چه استدلالیه، خب نخرین ! طرف ماشین میخواد ؛ خب نخرهید شد حرف
فکر خوبیه. تحت عنوان ثبت نام خودروی وارداتی و یا داخلی ، کلی پول بلوکه میکنین که بتونین اول سال تورم رو کنترل کنید. وگرنه در این یک ماه عید خود خودرو سازها هم تولید خاصی ندارن
پاسخ ها
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
تازه با کمی دقت می بینید که از چهارشنبه گذشته تا
امروز ایران خودرو تمام محصولات سه ماه آینده خود رادر طرحی مجزا فروخته و حداقل برای این کمپانی که احتمالا عدد قابل توجه ای از این ۵۰۰ هزار عدد را بر دوش دارد عملا عدد سه ماه غیر واقعی است الباق هم که ماهی صدتا ماشین دست مردم نمیدن . چه دکانی ل
برای باز کردن حساب وکالتی چه مدارکی لازم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
الحق که خلایق هر چه لایق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
وكيل پايه يك دادگستري
حقوق ده ماه
تضمینی هست که ارزش این صد میلیون نیافته تو این مدت اخه ما مثل بعضیا پول مفتی در نمیاریم زحمتشو میکشیم
دوستان آیا حساب وکالتی که به بورس کالا اعلام کردیم اینجا هم اعتبار دارد. لطفا راهنمایی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
خلایق هر چه لایق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
خیر باید جهت خودروسازان سایپا و ایرانخوردو هم وکالتی کنید
اینا اگر دلسوز بودن به افرادی که خودرو اولی هستن اولویت می دادند، ولی فقط تو فکر پول هستند.
شاید دولت میخواد نقدینگی دست مردم رو کنترل کنه. و یه فاصله ای بین نقدینگی و اثر گذاری توی بازار بندازه. یه حساب کتاب ساده نشون میده چه حجمی از نقدینگی اینطوری بلوکه میشه.ما کار اساسی ندیدیم از دولت ولی اگر بصورت خوشبینانه اینطوری باشه شاید حرکت بدی نباشه. شاید دلیل قیمت بالای خودرو ریالی هست که دست مردم هست و برای حفظ ارزشش تبدیل به خودرو میشه. ولی باعث میشه کسی که یه مبلغی جمع کرده که یه خودرو تهییه کنه در فشار این حجم از نقدینگی به جایی نرسه. هرچند خانه از پایبست ویران است ولی این حرکت رو به تنهایی نگاه کنیم شاید در کنار حرکت های درست دیگه یه اثر بخشی داشته باشه.
بطور کلی الان دولت در مقابل نقدینگی تقریبا خلع صلاحه. البته که تقصیر خودشه یه اینجا رسیده. ولی بنظر میاد در حال حاضر این از معدود امکاناتش هست‌.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
نه بابا جون دولتها با روشهای متفاوت در اجرا و مشابه در محتوا هر چند وقت یکبار دست میکنند تو جیب ملت و هرچی پس اندازه داشته باشند هوری می کشند تو! فقط همین هیچ تعریف دیگری هم نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
در اخبار 14 هم همینها را میگفت
الان این روش روش فروش فوق العاده هست یا پیش فروش؟ اگر فروش فوق العاده هست چرا قیمت قطعی رو اعلام نمیکنین یا میخواهین یک سال دیگه تحویل بدین؟ اگر روش پیش فروش هست چرا تکلیف ملت رو مشخص نمیکنین که چه زمانی بقیه پولشو آماده کنه! نمیشه یک روش درست و منطقی و عقلانی اجرا کنین؟ خیلیا هستن این صد میلیون اول رو دارن اما تا یکسال آینده پولی توی دستشون نیست مثل کشاورزا و افراد دیگر. حالا ماندن که ثبت نام کنن یا نه!
توی کدوم کشور دنیا اینجوری ماشین می فروشند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
کجای دنیا اینجوری ماشین میخرند؟؟؟؟
این باندهای مافیایی هرجوری که دلشان می‌خواهند بازندگی مردم بازی میکنند واین یک نوع نقض حقوق بشر است چرا که هرایرانی حداقل حق دارد برای خود یک ماشین داشته باشد . باید بدون نوبت وبدون دردسربتوانیم خرید کنیم.
مریخ یک نفر .جا نمونی پر بشه میریم
آقای دکتر قالیباف روت نمی شه بگی این همون فروش بر مبنای قرعه کشیه با این تفاوت که در این شیوه ٬ خریدار فقط یک بار در سال فرصت ورود و خروج به/از فرآیند خرید را دارد در حالی که قبلا جند مرتبه در سال این فرصت را داشت و تا آنجا که به آخر صف مربوط می شود ٬ زمان رسوب اجباری بیعانه اش هم در روش فعلی بیشتر می شود.
حقیقت این است که مافیای خودرو جایی در میان درب کارخانه تا مصرف کننده فعال است نه درون کارخانه خودروسازی!

این مافیا که از بازوهای رسانه ای ( هم در صدا و سیما و هم در تابناک و ...) بهره می برد از یک سو زمین گیر کردن صنعت خودروسازی واقعی داخلی را هدف قرار داده و از سوی دیگر نوسان گیری سوداگرانه از حاشیه قیمت تحمیلی به تولید کننده و مصرف کننده. طبیعی است که تجارتخانه های وارد کننده خودرو هم در همین کوره می دمند.
شرم اوره .برای خودروهای منسوخ شده وازرده خارج حتی در کشورهای فقیر ،7 خان رستم درست کردند.شرمتان باد.
یه سوالی پیش اومده این که اینها میگن سالی یک میلیون خودرو تولید میکنن در حالیکه باید ماهی حداقل 100 هزار خودرو بفروشن اما ماهی 10 هزا تا هم نمیفروشن! یا در آمار دروغ میگن یا دارن انبار میکنن یا از در پشت کارخونه میدن بیرون!
اگه 5 میلیون شرکت کنند وهریک 100 میلیون پول مفت توحلقوم لگن سازها بریزند با دلار45 تومان میشه بیش از 11 میلیارد دلار.
خوب کل سهام تویوتا رو بخیرید و بجای فرغون تویوتای با برند ایرانی تولید کنید توکشور
بنظر من این خودرو سازها میخوان هم از توبره بخورن و هم از آخور .... به این معنی که اگه غرب روی خوش به ایران نشون بده و اینا هم کوتاه بیان ممکنه قیمت ها افت کنه و اونوقت خودرو سازها با توجه به پولی که بلوکه کردن مردم رو بازی میدن و مجبورشون میکنن خودروهاشون رو بخرن و اگه هم توافقی نشه اونوقت چون گفتن تعهدی ندارن خیلی ها رو از سرشون باز میکنن و باز دلال بازی و ادامه شامورتی گری ...
پس برای چی میگویند تحریم نعمت است؟
اگر نعمت نبود و تحریمی وجود نداشت و اقتصاد آزاد بر کشور حاکم بود آیا ملت فهیم ایران به دنا و یا سورن پلاس و یا پژو 207 یکمیلیارد پول میدادیم؟
به ماشین چینی دو میلیارد پول می دادیم؟
یا مثل آدمیزاد پول خود را برای خرید ماشین کم اصطحلاک و کم مصرف ژاپنی خرج میکردیم؟
هر وقت مشکل فروش اسلحه توی آمریکا حل شد! مشکل خودرو توی کشور ما هم حل میشه...
سلام من حساب وکالتی واسه سایپا وایران خودرو دارم ولی واسه سازمان حمایت از حقوق تولید کنندگان ومصرف کنندگان خطا میده وبازنمیشه الان باید چیکار کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
سلام.از طریق سایت بانک و ئی سی اقدام کنید .با موبایل مشکلاتی داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
ما پرسیدیم اما خودشان هم نمیدونستن باید چکار کرد؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
باید دو دستی بزنیم تو سرمون
شک ندارم حداقل ۲ میلیون نفر پول بلوکه میکنن و میرن تو صف، غر زدن تبدیل به عادت شده اما در عمل طور دیگر رفتار میکنن
ملت ایران ما لایق همینی هستیم که داریم خدا هم ما را شناخته برایمان تره هم خرد نمی کند
فقط رو خوب اومدی!
بیش از همه تعجب از این است که یعنی تو کل این مملکت هیچ فریادرسی نیست؟ مردم باید به کجا شکایت ببرند؟
واقعا مسخره هست این مملکت خودرو سازان غارتگر خون مردم رو توی شیشه کردن توی افغانستان هم اینجوری نیست
واقعا هرچی به سر این مردم میاید حق شان است ما که غمی نداریم ولی بگذار این مردم فقط با این بدبختی ها زندگی کنند خاک عالم
فقط میتوانم بکم شرمتان باد
داشتن پلاک فعال شرط درستی نیست. بسیار نا بجا است. الان بنده یک خودروی قدیمی در اختیار دارم که از ان استفاده می کنم. چرا برای ثبت نام بایستی ان را از دست بدهم. اگر قرار است یک خودرو داشته باشم لا اقل واگذاری خودروی قدیمی ام را به بعد از زمان تحویل خودروی جدید موکول نمایند تا در این مدت گرفتار و لنگ خودرو نباشم. چرا اینقدر بی درایتی در تصمیمات وجود دارد. مگر عقل سلیمی در افراد مربوطه نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
خودرو قدیمیتو بزن به اسم یکی دیگه از افراد خانواده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل