بازدید 38937

مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه چه زمانی است؟ / کسی سامانه یکپارچه را گردن نمی‌گیرد / سامانه یکپارچه فروش خودرو در پایان راه؟

به نظر می‌رسد، فعلا خبری از مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه نباشد و باید منتظر تعیین تکلیف انصرافی‌ها از دو مرحله قبل باشیم. از سوی دیگر، وزارت صمت و شورای رقابت نیز حاضر به قبول مسئولیت این سامانه و شفاف سازی در خصوص عملکرد آن نیستند.
کد خبر: ۱۱۹۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸ 28 September 2023

پاسکاری وزارت صمت و شورای رقابت؛ پایان عمر فروش یکپارچه خودرو نزدیک است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در سال‌های اخیر، عدم تعادل در عرضه و تقاضای خودرو، باعث شد تا فروش خودروسازان بر بستر بخت آزمایی یا همان قرعه کشی رقم بخورد؛ فضایی که بیشتر به سود دلالان بود و مردم عادی محروم از دریافت خودرو به نرخ مصوب؛ بنابراین، سیاست گذار برای برچیده شدن قرعه کشی، اعلام کرد قصد دارد سامانه‌ای با نام "سامانه یکپارچه تخصیص خودرو" رونمایی کند.

در آغاز یعنی خردادماه سال گذشته، این سامانه کلید خورد و در اتفاقی عجیب، اعلام نتایج با حاشیه‌ای خاص و منحصر رقم خورد، به گونه‌ای که نام برخی به عنوان منتخبان اصلی اولین فروش خودرو در قالب سامانه جدید اعلام شد، اما وقتی می‌خواستند برای واریز وجه خودرو یا مبلغ علی‌الحساب اقدام کنند، موفق به واریز نشدند، چون با پیام "شما جزو منتخبین رزرو قرعه‌کشی این دوره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو هستید" مواجه شدند.

اما این تجربه تلخ، باعث نشد تا سامانه یکپارچه به پایان راه برسد و در چند ماه بعد، یعنی اواخر سال گذشته، وزارت صمت از بزرگ ترین فروش خودرویی در این سامانه خبر داد و در مرحله اول بیش از ۹۰۰ هزار تن نام نویسی کردند و اعلام شد، مرحله دوم در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود؛ مرحله ای که ایران خودرو حضور نداشت و شرکت‌های سایپا، کرمان موتور، فردا موتورز و مدیران خودرو ۲۳ محصول خود را عرضه نمودند.

این دو مرحله در شرایطی برگزار شد که با توجه به هیجان خرید خودرو، مسئولان صمت از مرحله سوم در آینده خبر دادند؛ وعده‌ای که پیش از تحقق آن، حواشی مرحله اول و دوم را به دنبال داشت، چون بسیاری از ثبت نام کنندگان در این دو مرحله اعلام انصراف کردند. اتفاقی که باعث شد ظرفیت‌های خالی رونمایی شوند؛ بنابراین، به دنبال افزایش انصرافی‌ها در سامانه یکپارچه خودرو، این سامانه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: امکان ویرایش اولویت‌بندی برای متقاضیان خودرو در اولین و دومین دوره سامانه یکپارچه ـ که موعد تحویل ١۴٠٣ بود ـ فراهم شد. همچنین نام نویسی ظرفیت‌های خالی موجود خودروسازان، دوباره با شرایط جدید و از طریق این سامانه از روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه تا روز پنجشنبه ۲۳ شهریور ماه انجام خواهد شد.

افزایش انصرافی‌ها در سامانه یکپارچه خودرو، گمانه زنی‌هایی در خصوص احتمال پایان کار سامانه یکپارچه را تقویت کرد، چون دیگر خبری از تقاضای قابل توجه نبود و روی کاغذ مرحله سوم قابلیت اجرایی شدن نداشت و به دلیل افت قیمت‌ها در بازار خودرو و افزایش فروش خودرو در بازار، متقاضی‌ که چندین ماه در انتظار دریافت خودرو از کارخانه باشد، وجود ندارد؛ بنابراین با این اتفاقات، مرحله سوم فروش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اما در این میان، سوال مهمی نیز مطرح شد؛ اینکه مسئولیت این سامانه به عهده چه کسی است؛ وزارت صمت یا شورای رقابت؟!

مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه چه زمانی است؟ / هیچکس سامانه یکپارچه را گردن نمی‌گیرد / سامانه یکپارچه فروش خودرو در پایان راه؟

از یک سو عباس علی‌آبادی، وزیر صمت گفته که «سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست و به شورای رقابت تعلق دارد.» این گفته وزیر صمت در واکنش به پرسشی مبنی بر زمان دور سوم فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه بود که وی تاکید کرد: «در مورد ثبت نام جدید در سامانه یکپارچه اطلاعی ندارم و آن را شورای رقابت می‌داند.» در واکنش به این اظهارات نیز، سپهر دادجوی توکلی، مدیر مرکز ملی رقابت، تاکید کرد: «براساس مصوبه کارگروه خودروی شورای رقابت، مسئولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو بر عهده وزارت صمت است.» 

وزیر صمت، گفته «سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست و به شورای رقابت تعلق دارد». یک مدیر در این شورا نیز تاکید کرده: براساس مصوبه کارگروه خودروی شورای رقابت، مسئولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو بر عهده وزارت صمت است.
 



بنابراین تا به امروز و در فضای پاسکاری مسئولان برای قبول مسئولیت سامانه یکپارچه فروش خودرو، مردم در انتظار فروش مرحله سوم خودرو در سامانه یکپارچه سرگردان هستند. همان طور که اشاره شد، وزیر صمت در این باره گفته است: درباره ثبت‌نام جدید هم اطلاعی ندارم، باید از شورای رقابت بپرسید.»

وضعیتی که باعث شده تا مدیر روابط عمومی شورای رقابت بگوید: اجرای مراحل بعدی سامانه یکپارچه عرضه منوط به وجود تقاضا و مشتری است و در حال حاضر با مازاد عرضه مواجه هستیم؛ بنابراین، مرحله سوم زمانی خواهد بود که متقاضی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: تاکنون در دو مرحله، عرضه محصولات خودروسازان تا سال ۱۴۰۳ و حتی امکان تغییر اولویت از ١۴٠٣ به ١۴٠٢ فراهم شده است؛ بنابراین، بهتر است فعلا تمرکز خود را روی ایفای به موقع تعهدات با توجه به سهمیه‌ها بگذاریم؛ اما به هر روی محدودیت و معذوریتی برای دور سوم عرضه وجود ندارد و چنانچه مشتری و متقاضی باشد، مراحل بیشتر هم برگزار و اجرایی خواهد شد.

در مجموع؛ به نظر می‌رسد فعلا خبری از مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه نباشد و باید منتظر تعیین تکلیف انصرافی‌ها از دو مرحله قبل باشیم. از سوی دیگر، وزارت صمت و شورای رقابت نیز حاضر به قبول مسئولیت این سامانه و شفاف سازی در خصوص عملکرد این سامانه نیستند؛ اما یک سوال مهم: در شرایط کنونی و با توجه به افت قیمت‌ها در بازار خودرو و افزایش فروشنده در این بازار و همچنین تداوم واردات خودرو‌های صفر کیلومتر ـ البته با سرعت کم ـ آیا عمر فروش یکپارچه خودرو به پایان رسیده است؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۸
خودرو وسیله معاش دولت و کاسبی جماعتی شناخته شده است.
محال است که مسایل مربوط به خودرو حل و فصل شوند.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
صنعت خودروسازی در ایران یعنی:
جنایت
خیانت
دزدی
ربا
مال مردم خوری
فساد
رانت
گروگانگیری
تباهی
اصراف سرمایه های ملی
دروغ
بی عدالتی
برای هر کدام از موارد فوق میشه ساعت ها صحبت کرد و دلیل آورد. اما حیف ک زور 85 میلیون نفر به چند مافیای گردن کلفت نمیرسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
واقعا....
ولی ان‌شاالله خدا حقشونو بذاره کف دستشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
راه حل
قیمت کارخانه باید و حتما با
بازار یکی باشد
نااشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
اصلا مسئولیت مملکت دست کی است
طنز روزگار اینجا هست که بنده در یکی از مراحل برنده پیش فروش سالیانه تحویل اسفند ۱۴۰۲ شده ام . بعد از این مرحله یک قرعه کشی دیگر برگزار شد و همان خودرو مجدد پیش فروش شد و نیمه سال ۱۴۰۲ تحویل میگردد ! خب چرا؟؟؟ شما تعهد قبلی خود را صفر نکرده اید ، چگونه با همان شرایط یک خودرو مشابه را زودتر تحویل میدهید
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
همان سیستم قرعه کشی خوب بود که وقتی برنده میشدی ماشینت را می‌فروختی و پول ماشین جدید را به حسابشان واریز میکردی
تا جای که میدونم تو هیچ کجای کره خاکی بجز ایران خودرو مشکل و بحران نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
عوضش موشک ماهواره بر داریم. می خوای سوار شی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
ما در تبدیل هر چیزی به بحران نمونه ایم
خورو محل کسب دارمد دولت و زدن جیب ملته و تا این درامد مفت از جیب ملت هست وضع درست نمیشه

همون یک قران پول زحمت کشی مردم رو به بهانه مختلف ازشون میگیرن
خدا خیرت بده تابناک ، حرف دل مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
فقط حرف ، از حل شدن مشکل خودرو خبری نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
حرف دل مردم این هست که : چرا خودرو 100 میلیونی را 800 میلیون می فروشید ؟ آنهم با هزار منت و معطلی .
مسئولیت پیاده سازی مراحل فروش بر عهده وزارت صمت هست و مسئولیت قیمت گذاری و برنامه های فروش خودروسازان در این سامانه مسئولیت شورای رقابت هست.
فرزند ناخلف رو هیچ کس گردن نمی گیره !!
بیاد سال 94 در دوره روحانی که خودروسازها با التماس و قسطی حاضر به فروش بودند
سلام کی قراره طرح ماداران برا مردم که بچه دوم اوردن قرار بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
یعنی شما با حرف اینا رفتید بچه دوم آوردید؟
فقط خواستند ماشینهای بی کیفیت را با قیمت بالا به مردم بفروشند که موفق شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
همین مردم برای همین خودروها با 8 برابر قیمت اصلی شان سرو گردن می شکنند . هردولتی در دنیا چنین استقبالی از مردمش ببیند همین کار را خواهد کرد .
همه چیز ما باید با هم جور شود. شما تصور کن توی خیابان های ما از بنز و بی ام و پُر شود. حال و روز زباله گردی را پیدا می کنیم که با کت و شلوار شیک تا کمر توی سطل زباله خم شود. تمام!
درود بر تابناک
واقعا این وضعیت بی خیالی در وزارت صمت و عدم واردات خودرو، باعث تاسفه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
مثلا واردات خودرو چه تاثیری بر قیمت و بازار خواهد داشت ؟ مافیای خودرو تعیین کننده تیراژ تولید و قیمت خودرو هست و جالبتر اینکه همین مافیا وارد کننده تعداد ناچیز خودرو خارجی شده .
سلام وقت بخیر متقاضی زیاد هست
چرا نمی خواهید قبول کنید کارگران کم درامد با این حقوق که نسبت به تورم همیشه 100درصد عقب هستند با گرفتن وام های بانکی و بهره بالا نمی توانند خودرو های بی کیفیت شرکت های مونتاژی را که قیمتشان از خودروهای وارداتی گرانتر است ثبت نام کنند وهزینه نگهداری انرا قبول کنندچرا همه را به چشم دلال دزد و ... میبینید.
بنده اسم نوشتم در مرحله دوم و اطلس قرار هست زمستان امسال بدن
قیمتش تا 5 ماه معلوم نبود الان قیمت گذاشتن 400 ملیون
ینی بیشتر از پژو پارس سال و رانا پلاس پانوراما

حالا اطلس که همون لباس پوشیده کوییک و موتور همون تیبا دو هست و 8 سوپاپه چرا قیمتش باید در حد قیمت کارخانه دنا باشه؟ این کجا و اونا کجا .... حالا کی تحویل بدن هم بحث دیگه ای هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
با داشتن چنین هموطنانی لیاقت ما هم همین خودرو ها با همین قیمت های نجومی هست . اگر خودروهای داخلی در ایران خریدار نداشته باشد بعلت اینکه امکان رقابت و صادرات ندارد همه تولید کننده هایش ورشکست خواهند شد . این گونه هموطنان برای داشتن یک خودرو داخلی با 5 برابر قینت خارجی چند سال هم منتظر می مانند . خلایق هرچه لایق .
همه چی توو این مملکت بخاطر بیسوادی مسوولین و رانت و فساد سیستماتیک، سعی و خطا هست. همیشه هم هزینش رو مردم بدبخت دادن. بسه دیگه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی