بازدید 19779
وعده‌ای که رنگ باخت و هیچ کس آن را گردن نمی‌گیرد؟!

آقایان مسئول؛ خودروی وارداتی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی، همان خودروی اقتصادی است؟

وزیر وقت صمت سال گذشته گفته بود: واردات خودروهای اقتصادی به منظور دسترسی قشرهای متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت. حالا با رونمایی از قیمت شش خودروی وارداتی به صورت علی‌الحساب، ابهامات زیادی مطرح شده است.
کد خبر: ۱۱۹۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳ 16 October 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بیش از یک سال از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو توسط هیات وزیران می‌گذرد و حالا با گذشت بیش از هفت ماه از زمانی که متقاضیان این خودرو‌ها با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی وارد چرخه قرعه کشی برای نوبت دهی خرید خودرو‌های خارجی شدند، قرار است سرانجام سازوکار عرضه تعدادی از خودرو‌های وارداتی، عملیاتی شود.

این چکیده بسیار کوتاهی بود که در یک کلام از خلف وعده مسئولان مرتبط با واردات خودرو در وزارت صمت خبر می‌دهد. به بیان دیگر، قرار بود تا پایان بهار امسال همه خودرو‌های وارداتی به دست متقاضیان برسد، ولی حالا چندین ماه از این تاریخ گذشته است و در نهایت با پیگیری رسانه‌ها و انتقاد متقاضیان خودرو‌های وارداتی، مسئولان صمت آستین همت را بالا زده اند و در گام اول از یک شاهکار عجیب رونمایی کرده اند؛ شاهکاری که با نگاهی به آیین نامه شهریورماه سال گذشته دولت برای واردات خودرو، بیشتر خودنمایی می‌کند.

آقایان مسئول؛ خودروی وارداتی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی، همان خودروی اقتصادی است؟

بر اساس این گزارش؛ سال گذشته در آیین نامه واردات خودرو‌های خارجی به کشور، به صراحت بیان شد: واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز و اولویت واردات با خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) است.

اما این شاهکار چیست؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید سراغ «سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی» برویم. با ورود به این سامانه ـ که قرار است خودرو‌های وارداتی را به دست ثبت نام کنندگان با اولویت مشخص شده برساند ـ دیده می‌شود که در بالای این سامانه نوشته شده: «طرح یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی بر مبنای فرآیند نوبت دهی» و در ادامه بیان شده: هدف از این طرح، عرضه گسترده و شفاف خودرو‌های وارداتی می‌باشد.

خودرویی به نام Seltos که توسط شرکت «کوشا خودرو نگین» وارد شده است. قیمت این خودرو در سامانه یکپارچه علی الحساب یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان درج شده است؛ قیمتی بسیار بالا که با توجه به تبصره یک در اطلاعیه مذکور، قرار است بالاتر هم برود.



در ادامه نیز اطلاعیه شماره ۲ عرضه خودرو‌های وارداتی بر مبنای فرآیند نوبت دهی طرح یکپارچه عرضه خودرو- مهر ۱۴۰۲ منتشر شده است که بیان می‌کند: «به اطلاع آن دسته از متقاضیان محترم سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی که در مرحله اول ثبت نام نموده و اولویت آن‌ها مشخص شده می‌رساند، سامانه جهت انتخاب خودرو‌ها به شرح جدول زیر از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۳ تا ساعت ۲۳:۵۹ روز سه شنبه ۱۴۰۲/۷/۲۵ در دسترس است.»

اما در ادامه با شش مدل خودروی وارداتی روبه رو می‌شویم که صدرنشین آن ها، خودروی کره‌ای از شرکت کیاموتورز است؛ خودرویی به نام Seltos که توسط شرکت «کوشا خودرو نگین» وارد شده است. قیمت این خودرو در سامانه یکپارچه علی الحساب یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان درج شده است؛ قیمتی بسیار بالا که با توجه به تبصره یک در اطلاعیه مذکور، قرار است بالاتر هم برود.

در تبصره نخست اطلاعیه بیان شده است: «قیمت فروش محاسباتی علی الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... و در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.» این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود، عرضه خودرو‌های وارداتی منتظر تعیین قیمت از طرف شورای رقابت است، اما حالا قیمت شش خودروی وارداتی «علی‌الحساب» در سامانه یکپارچه بارگذاری شده است که جای سوال و شفاف سازی از سوی وزارت صمت و شورای رقابت دارد؛ بنابراین تا اینجای کار مشخص است که خودروی seltos وارداتی با در نظر گرفتن دلار ۵۰ هزار تومانی، معادل ۳۶ هزار دلار یا ۳۴ هزار یوروست. اما سامانه یکپارچه مشخص نکرده که قرار است کدام مدل از این خودرو وارد شود؛ چون در بازار دوبی، در چهار نوع عرضه می‌شود و قیمت روز این چهار مدل نیز در بازه ۷۶ تا ۱۰۱ هزار درهم، معادل ۱۹.۶ تا ۲۶ هزار یوروست.

حال ابهامی که مطرح می‌شود این که خودروی مدنظر از مدل seltos  کدام نوع است؟ اگر بالاتر از ۲۰ هزار یوروست که عملا تخلف صورت گرفته  و از سقف قانونی بالاتر است و حتی با در نظر گرفتن سقف ۲۰ هزار یورویی، این سوال مطرح است که پس خودرو‌های اقتصادی حداکثر۱۰ هزاریورو چه شد؟ چرا این خودرو‌ها هیچ شباهتی به «خودروی اقتصادی» ندارند؟ هرچند در این میان، بد نیست اشاره ای داشته باشیم به صحبت وزیر سابق صمت، سید‌رضا فاطمی‌امین، وزیر وقت صمت که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ گفته بود: واردات خودروهای اقتصادی به منظور دسترسی قشرهای متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اما سایر تبصره‌های اطلاعیه جدید سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی چه می‌گوید؟

تبصره ۲ تاکید دارد: قیمت قطعی خودرو‌های مذکور پس از ارایه کلیه مستندات و مدارک مثبته و بر اساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌گردد.

تبصره ۳- ملاک قیمت قطعی خودرو، رقم اعلامی و مصوب توسط شورای رقابت خواهد بود.

تبصره ۴- مبلغ پرداختی در این مرحله و پس از فراخوان اولیه صورت گرفته ۵۰ درصد قیمت علی الحساب خواهد بود که پس از واریز مبلغ مذکور نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی توسط شرکت واردکننده اقدام می‌گردد.

اما تبصره ۵ ـ اتمام حجت با مشتریان است و می‌گوید: عدم واریز وجه در مهلت مقرر اعلامی و پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه حذف می‌شود.

سیاستگذار در بند ششم بیان داشته است: حداکثر زمان تحویل خودرو برای قرارداد‌های منعقده ۳ ماه می‌باشد؛ لذا واردکنندگان باید حداکثر تا سه ماه پس از انعقاد قرارداد نسبت به صدور دعوتنامه تکمیل وجه براساس قیمت قطعی اعلام شده توسط شورای رقابت اقدام کنند و همزمان تحویل خودرو به متقاضی صورت پذیرد.

چالش شورای رقابت و صمت همچنان ادامه دارد


اگر از ابهامات مطرح در سازوکار خودرو‌های وارداتی بگذریم، چالش وزارت صمت و شورای رقابت همچنان قابل تامل است. همان طور که در ابتدا اشاره شد «پیش از این اعلام شده بود عرضه خودرو‌های وارداتی منتظر تعیین قیمت از طرف شورای رقابت است، اما حالا قیمت‌ها علی الحساب است. این در شرایطی است که طی هفته‌های گذشته، بار‌ها اعلام شده بود، عرضه این خودرو‌ها منتظر قیمت‌گذاری شورای رقابت است، ولی سپهر دادجوی توکلی، مدیرکل روابط‌عمومی شورای رقابت به دنیای اقتصاد گفته است: نه‌ تنها این قیمت‌ها توسط شورای رقابت تعیین نشده بلکه حتی «هنوز یک برگ درخواست برای قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی به شورای رقابت نرسیده است»؛ بنابراین پرسشی که مطرح می‌شود، اینکه کدام نهاد و براساس چه فرمولی این قیمت‌ها را تعیین کرده است؟ مجری طرح واردات خودرو در وزارت صمت یا شورای رقابت؟ مگر قرار نبود خودرو‌های اقتصادی وارد شود؟ اگر seltos از سقف ۲۰ هزار  یورویی بالاتر باشد، کدام دستگاه مسئول است؟ گمرک، وزارت صمت، مجری طرح واردات خودرو، شورای رقابت و یا حتی مسئول تامین ارز؟ باید منتظر ماند تا شاید یکی از بخش‌های اقتصادی دولت، این ابهامات را برای مردم شفاف سازی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۵
وقتی افرادی که فقط فکر رانت و منفعت شخصی و جناحی خودشونن مسوول بشن چیزی جز این انتظار نمیره. واقعا فکر میکنین اینا به فکر مردم و جامعه هستن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
یعنی هنوز در بین اکثریت قاطع مردم ایران، کسی پیدا

میشود که به قولها و وعده ها و شعارهای مسولان باور

داشته باشد !!!!!!!؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
تا قبل از تشدید تحریم ها، در این مملکت بنز، هیوندا، رنو، نیسان، مزدا.... تولید می شد.

آنانی که تحریم ها را نعمت (البته برای خود) می دانند، مسئول بازار مکاره خودرو و سایر بازارها از مسکن گرفته تا سوزن نخ هستند.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دقت فرمایید یک اشتباهی این وسط رخ داده...وزیر محترم صمت یا کارشناسان محترم آن وزارتخانه تشخیص درست داده اند که قشر متوسط در دنیا ماشین ۱۸۰۰ تومانی سوار میشن ...مشکل این است که تصمیم سازان و تصمیم گیران نمی خواهند نمی توانند یا
شاید هم نمی دانند که باید حقوق پرداختی به قشر طبقه
متوسط قابلیت خرید چنین خودرویی را داشته باشد..می گید نه یک آمار از خودروهای طبقه متوسط ضعیفترین کشورهای همسایه (نمیخاد راه دور برید) بگیرید.
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
ب فکر اخرت باشین.. دنیا ماشین حرف مفتن
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
از دولت سید محرومین عجیب نیست
خدای شکر بعد از اقدامات این دولت قیافه بعضی از دوستان ارزشی دیدن دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
تحصیل متعلق به پولدارها؛ بهداشت مخصوص پولدارها؛ ماشین مخصوص پولدارها ؛ خانه مخصوص پولدارها .......همه نیازهای اساسی مخصوص فقط پولدارها ؛ بدبختی و سختی و......مخصوص افراد بی پول و!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
مردم از دست خودروسازهای داخلی به تنگ آمده اند و قرار بود با واردات خودرو کمی مردم نفسی تازه کنند اما واردات را هم دادند دست شرکتهایی خودرویی. خوب شرکت خوردرویی هم چنان قیمت خودروی وارداتی را بالا می برد که مردم دوباره به همان تولیدات بنجول اینها روی بیاورند. به عبارت دیگر دولت خود که شریک خودرو ساز است و سود خودرساز را بر منافع ملت ترجیح می دهد در اصل "گوشت را به دست گربه سپرده است"
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دوست عزیز یکی از آیتم‌های که شخصی در این مملکت مسئول بشه این است که بتواند خوب وعده بدهد الان 13 سال است ش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
قراربود آب و برق هم مفتی باشه ولی نشد!
دولت محرومان!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دولت، دولت اغنیاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
منظورتون دولت مرحومان است؟!
سیاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دولت فقط بفکر درامد زایی از واردات و گمرکی هست . با تعرفه نجومی بیش از صد در صد انتظار حمایت از مردم را نداشته باشید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دولت محروم پرور
تا وقتی به این حقیقت تن ندهید که
اقتصاد یک علم است، نه یک سلیقه و وسیله,
و بازار را عرضه و تقاضا تنظیم میکند, نه دستور و رانت،
و مدیریت نیازمند دانش و قانون است, نه رابطه و فساد،
هیچ کاری درست انجام نمیشود.
هیچ زیرآبی هم ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
کلاهبرداری خودروسازها:
دعواتنامه پرداخت شاهین اومده به تاریخ تحویل هفته چهارم اسفند 1403 یعنی 18 ماه بعد.
الان باید 290میلیون واریز کنی و تا 18 ماه بعد یک ریال سود بهت نمیدن. در موعد تحویل هم مابقی قیمت رو به قیمت روز ازت میگیرن.
فقط 290 میلیون خواب پولش برای 18 ماه میشه 108 میلیون.
قیمت تحویل هم ک قیمت روز هست و خودروسازا مجوز گرفتن هر 3 ماه یکبار افزایش قیمت بدن ینی ممکنه شاهین 6 بار تو این 18 ماه گرون بشه

دیگه دزدی از این واضح تر؟
خلایق هرچه لایق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
همینها هم ببینید چند اگهی می شوند. مگه چندتا دادند
خون به دل مردم کرده این مجلس و این وزارت خانه صمت بی سمت و سو ..............

این نمایندگان بخدا بی درداند
اینجوری میخواهید قیمت ماشین کنترل کنید ، نمایندگان انقلابی ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
چقدر شما خوش باورید که هنوز فکر میکنید که این جماعت دلشان برای کشور و مردم میسوزد !!؟؟

و توانایی و تجربه و قصد و نیت مثبت انجام کار و خدمت در هر زمینه ای را دارند!!؟

اکثریت قاطع این مسولان بدای منافع بزرگ خود و خانواده و فامیل و ایل و قوم و جناح خاص خود هستند و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
نمایندگان شاسی بگیر نجومی بگیر
با ودرودشون ب مجلس دنا اتومات توربو شارژ گرفتن بعدش هم شاسی بلند

انتظار داری ب فکر مردم باشن؟

رای بی رای
درفاصله سالهای 83تا 97 که واردات آزاد بود مشکلی پیش اومد؟ مشکل فعلی اینه که مشکلاتی درست میکنند وسپس برای حل مشکلات خودساخته راهکار ارائه میدهند.راه حل واردات خودرو یک کلمه ساده است : دولت بگوید واردات آزاد وتمام. هرکمپانی خارجی خواست بیاید مراکزفروش وخدمات پس از فروش دایرکند وبا ارز دست مردم وایرانیان مقیم خارج(که مقداری فوق تصوراست) خودرو واردشود. نه بهانه مشکلات ارزی بیاورند ونه چیز دیگر.دولت هم ازبابت مالیات واردات درامدی کلان نصیبش شود. ضمن اینکه محد.دیتهای خودساخته ومضحک ومطلقا غیرموجه مثل حجم موتور2500 راهم بردارند تا مردم حق انتخاب متناسب با نیاز وبودجه خود داشته باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
اصلاً تمام راه حل های ما با همه دنیا فرق می کند.
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
تا چند وقت پیش دو شرکت ال جی و سامسونگ توی ایران نمایدگی داشتند که خودمون بیرونش کردیم چون جای بعضی ها رو تنگ کرده بودند.
هیچ وقت بفکر مردم نبودین و نخواهید بود
این که شما نداری بخری تقصیر دولته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
خودتو زدی به کوچه علی چپ ها. می گه چرا باید به 3 برابر قیمت جهانی به فروش برسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
کی ما رو ندار کرد و شما رو دارا
رضا
| United States of America |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
قطعا ،پوپولیست ها توقع مردم را بالا می برند بدون انکه امکان رسیدن به ان خواسته ها وجود داشته باشد.اگر به ارزوی عوام باشد رفاهی بالاتر از المان با تولید ملی یک بیستم ان را می خواهند البته شتر در خواب بیند پنبه دانه
رضا
| United States of America |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
تو همه جای دنیا 90 درصد ندار هستند و 10 درصد دارا که سلاطین اقتصاد هستند و کل جامعه از صدقه سر انها نان می خورد.اما بعضی ملت ها قانع هستند و می فهمند رفاه در طول زمان طولانی در اثر کار و تلاش زیاد حاصل میشود عده ای هم مثل مردمان ما بلاخص نسل جوان هستند که دیر امدن و زود می خواهند بروند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
هشتگ ساندیس
شما فعلا خودرور رو ول کن برو تو صفحات اخبار جنگ ساندیس بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
۱۱:۱۷

همون 90 درصد نداری که شما میگی سرانه درامدشون 20 برابر ایران هست
حقوق پایه قانون کار آلمان 2800 یورو هست و کارمندان با تخصص 4000 یورو حقوق میگیرن. یعنی ماهی 250 میلیون تومن معادل 30 ماه حقوق کارمند ایرانی

حالا تو به اینا میگی 90 درصد ندار؟ پس ما چی هستیم؟ پلنگتن؟ پلنگتن هم وضعش بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
بله دقیقا اختلاف طبقاتی و فقر و ضعف مردم تقصیر دولتهاست.
رضا
| United States of America |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
عزیز اونی که 3000 یورو میگیره 3000 یورو هم اجاره خانه میده بنزین لیتری 150 هزار تومان هم میزنه اگر نفر دوم در خانواده کار نکنه از گرسنگی میمیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
آقا رضا ایران را باید با امارات و قطر و کویت و عربستان مقایسه کنید البته موقعیت و منابع ایران بسیار بیشتر از همین کشورها است و وضعیت مردم ایران هم باید حداقل برابر وضعیت مردم آنها باشد
رضا
| United States of America |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
عزیزم مشگل شما توهم است قطر 700 هزار نفر جمعیت دارد و امارات 5 میلیون بومی اینجا 90 میلیون نفر جمعیت دارد در کشور 90 میلیونی مردم باید ور بکشند کار کنند و خلق ثروت کنند تا گشنه نمانند و جایی برای مفت خوری با پول فروش 2 میلیون بشکه نفت وجود ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
۱۱:۴۷
قشنگ معلومه پاتو از روستاتون بیرون نذاشتی ! قیمت اقلام خوراکی در آلمان و ایران در حد 2 برابر اختلاف قیمت دارن و گاها کمتر. یعنی با سرانه دارمد 20 برابری هزینه خوراکیشون کمتر از 2 برابر ایران هست. به عبارتی قدرت خرید یک آلمانی 10 تا 15 برابر ایرانی هست.
برو این دروغاتو جای دیگه بگو ک خریدار داشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
آقا رضا ایران چند برابر قطر وسعت دارد چند برابر این کشورها منابع و ذخایر مختلف دارد چند برابر این کشور موقعیت جغرافیای و آب و هوایی بهتر دارد چند برابر این کشورها تاریخ دارد چند برابر این کشورها محصولات شناخته شده مانند فرش و زعفران و پسته و ... دارد چند برابر این کشورها موقعیت توریستی دارد در ضمن مردم ایران چند برابر مردم این کشورها کار و فعالیت می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
جالبه اینجا یه نفر به اسم رضا اومده به همه اثبات کنه ما وضعمون از بقیه کشورا بهرته.
بابا ملت کور نیستن دارن سطح رفاه کشورای حاشیه خلیج فارس و اروپارو میبینن.
ما تو حداقلا موندیم. ملت دیگه فقط خونه و ماشین واسشون رویا نیست حتی پسته و بادم و گوشت و اقلام خوراکی هم واسشون رویا و خاطره شده.

تو چقدر حقوق میگیری این دروغارو گخش کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
آره تقصير دولت و مجلس و ... است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
از بابا جونت یا ننه جونت پول مفت به ارث رسیده گویا
دیگه هیچی درست نمیشه
چقدر بدبخت شدیم که خودروی چینی که خود چینی ها نگاهش هم نمیکنند برای ما لاکچری شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
خودت خودرویی بساز که چینی ها بهش نگاه کنند
این خودرو در بازار امارات حدود 1 میلیارد تومان به فروش میرسد که این رقم با توجه به هزینه های حمل و نقل و سود و عوارض دولتی و شبکه توزیع و هزینه گارانتی و سود تک فروشی است.حالا خودتون عمق قضیه رو ببینید دیگه!!!!
اينها همه دنبال سود و رانت براي خودشون. بودند و تمام اون شعارها فريب بود
٢٠ نوع ماشين را ( حتي بنز ) فرمودند كه با بودجه ٥٠٠ تا ٦٠٠ ميليون تومان ميشه خريد
راست هم مي گفتن
ولي گذاشتن مردم خودشون برن و خودرو بيارن ؟ نه عمراً بذارن
چون سود اينها را كم مي كنه
الان همون خودرو ٥٠٠ ميليوني را ميارن. و به مردم مي فروشن ٢ ميليارد
تا خودرو تو رنج قیمت خودروهای معمولی وارد نشه واردات هیچ کمکی به تعالی خودرو سازی ایران و ماشین دار شدن ایرانی ها نمیکنه
دولت محرومان جان
بيداري يا خوابي ؟
درود بر تابناک که همواره حقیقت را میگه
امیدوارم نهادهای نظارتی به این موضوع و تخلفات ورود کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دقیقا" از کدام نهاد نظارتی صحبت میفرمائید. اگر نظارت و جدیت و اعتقاد راسخی وجود داشت که اوضاع زندگی در همه حوزه ها اینقدر غیر ممکن نبود..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
هیچ نظارتی نمی کنند که اگه می کردند اوضاع مردم ومملکت این نبود بیشتر این نهادها فقط نمایشی بیش نیست وفقط پول بیت المال را می گیرند برای هیچ کاری
ماشین خیلی مهم نیست، به دلیل سکه 40 میلیونی هیچکس جرات نمی کنه ازدواج کنه. این مورد را پیگیری کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
فکر می کنی فقط بخاطر سکه ازدواج نمی کنند یابخاطر گرانی وحشتناک کرایه خانه های بالا وحالا با وجود افغانی ها بیکاری هم اضافه شده
برای آقاها و آقا زاده ها یک میلیارد و هشتصد پول تو جیبی هم نمیشه !
وقتی خرید یه ماشین شده حسرت دیگه امیدی باقی میمونه
از دولت وعدهای بلا وجه انتظاری بیشتر ازاین نیست! البته با نظارت نمایندگان رانتی که بصورت جناحی به مجلس آمده اند و کاملا منفعلانه و همسو با ...حرکت می کنند و تنها برای مردم اهمیتی قائل نیستند...... هنگامل انتخابات باید دقت کرد ..... اینها لایق ورود به مجلس نیستند....
مگر رئیس جمهور مردمی نمیدونه یا نمی شنود. قرار بود خودرو وارد بشه تا کاهش قیمت داشته باشیم اما برعکس شد. کارخانجات خودرو سازی پر از خودرو هستش. زمانیکه رئیسی رئیس قضا بود اینا جرم بود اما الان رئیس جمهور شد بی خیال شد.
حداقل باید مناطق مثلا آزادتجاری را از ممنوعیت واردات خودرو معاف میکردند به منطقه مثلا آزادتجاری کیش که میرید آدم از دیدن ماشینهای درب وداغون از اندک خارجیهایی که میان اونجا خجالت میکشه .بعد میگن چرا از جام جهانی قطر نفعی به ما نرسید. درقضایای درگیری اخیر حماس واسرائیل دیدین که مردم بدبخت غزه چه ماشینهایی سوار میشوند ومای روی گنج نشسته تیبا وکوئیک یا خارجی 10 سال پیش. لندکروز 2012 در کشورما یک خودروی لاکچری محسوب میشود ای ....بر...ما
یک میلیارد و هشتصد که باید با مبلغی که �الان بی‌شرف در سایت دیوار بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان فروش حواله را با اولویت واگذاری �تشر کرده‌اند جمع کرد
خداییش یک مورد بگین که دولت به مردم وعده ای داده باشه ومحقق شده ؟ اون مسکن یک میلیون در سال که دیگه صداشو در نمیارن .اون تسهیلات فرزندآوری که 20 درصد هم محقق نشده ...اون تورم که قربونش برم دیگه ترمز بریده ...اون از وضعیت اشتغال واینم از خودرو وارداتی، بماند همین لگن های داخلی هم اینجورو......این داستان ادامه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
وارد کردن این همه افغانی بالاترین ضرر به ایرانی هاست که دولت محترم اصلا درک نمی کنه بخاطر هجوم آنها مردم چه می کشند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
بلاخره یک نفر هم باید کارکند اونم افغانها هستند
عمرا سایپا وایران خودرو اجازه بدن ماشین در حد 200میلیون وارد وبه دست مردم برسه کلا همه سرکارن
تا وقتیکه فامیل سالاری رانت خواری رشوه خواری و شفافیت نباشد همین هست البته خلایق هر چی لایق
حق بعضي ها هست اخه يك عاقل چند بار بايد از يك سوراخ نيش بخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
تعداد سوراخها زیاده
نمایندگان و صمت بازیچه مافیا
اقتصادی که هست ولی درجهت اقتصاد مافیا
به سایت تابناک پیشنهاد می دهم در یک جدول قیمت خودروهای وارداتی و قیمت انها در دبی را منتشر کند
کدام قول و عده شون راست بوده که این یکی راست باشه ؟؟؟
سلام. خودرو کیا seltos یک خودرو کاملا اقتصادیه. منتها وقتی تعرفه 90 درصدی بهش میخوره قیمت ورودی گمرکش 90 درصد افزایش پیدا میکنه و بعد از اون هم هزینه 9 در صد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های شماره گزاری و غیره هم تقریبا 5 درصد و جمعا به اندازه قیمت خود خودرو افزایش قیمت خواهیم داشت . به این ترتیب یک خودرو 20 هزار دلاری میشه 40 هزار دلار . تازه اگر حجم موتور بالاتر هم بره تعرفه هم تا 170 درصد افزایش پیدا میکنه یعنی تا 3.5 برابر قیمت خود خودرو تعرفه فقط بهش میخوره . با این رویه و اعمال تعرفه که فقط مختص مردم کشور ماست خب مشخصه که خودرو ساز داخلی میتونه بابت یه مشت حلبی جوش خورده و با نازل ترین کیفیت یه خودرویی که کلا 2 تا 5 هزار دلار قیمت تمم شدش هست تا 20 هزار دلار قیمت پیدا کنه . اسمش هم گزاشتن حمایت از تولید ! و همه ارگانها هم ازشون حمایت میکنن و حمایت از مصرف کننده هم کلا تعطیل.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
آره دیگه. بعد طرح دادن که یعنی چی کارت سوخت به ماشین بدیم؟! چون همه که ماشین ندارن و حقشون خورده میشه، پس سهمیه سوخت رو به کارت ملی بدیم!!
یکی نیست بگه داداش شما پول کل بنزین و پول خون هفت جد آبادش رو هم موقع خرید ماشین دارین از طرف میگیرین!!!
مولا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
ببخشید عذر خواهی میکنم با تعرفه 170 درصد 1.7 برابر قیمت خودرو تعرفه به خودرو اضافه میشه نه 3.5 برابر .
قیمت خودرو جهانی بالا رفته، ماشین ده هزلر یورویی دیگه وجود نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
خیر 7000 دلاری هم داریم
آقای مسئول یا کار نکن و اجازه بده فرد دیگری انجام دهد یا اگر کار کردی درست کار کن
یک سال دو سال است که مردم را چلوزیندید برای خودرو وارداتی هر روز یک چوبی لای چرخ آن کردید
یک روز شورای نگهبان یک روز تشخیص مصلحت الان هم تعرفه ۱۰۰ درصدی

یعنی صد تا بیل درست می کنید ولی یکیش دسته نداره آخه بیل بدون دسته چه بدرد زمین کندن می خوره
ا نشااالله که قیمت علی الحساب کاذبه . منکه مثل روز برام روشنه که آقا رئیسی وارد عمل میشه و نمیذاره یه سری شرکت های خودرور ساز خون مردم رو تو شیشه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
ببین مردم دل و دماغ شوخی کردنم ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
شوخی چیه وارد عمل میشه
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
خخخخ. آخرین تلاش های دلواپسان و کسانی که به رییسی رای دادن برای گول زدن خودشون!!
خب یعنی وقتی قیمت خودروهای تولید داخلی این هست! انتظار داشتین خارجی ها کمتر باشه؟!!
این که از قبل مشخص بود قرار نیست خودروی وارداتی به دست اقشار کم درامد برسه ! از همون اول هم نحوه صدور مجوزهای واردات گویای این حقیقت بود که قیمت ها قرار نیست باعث رقابتی شدن بازار بشود فقط برای شرکت هایی که مجوز گرفتند یک رانت محسوب میشود و راهی برای تیغ زذن مردن . هرموقع واردات برای شخص حقیقی و با تعرفه معقول ازاد شد اون موقع میشه به کاهش قیمت خودرو و رونق بازار امیدوار بود .
کلا این ها با ماشین خوب سوار شدن مردم مشکل داره. باید از کیا سلتوس که همه جای دنیا خودروی اقتصادی محسوب میشه ، حداقل یک میلیارد و پونصد عایدشون بشه که حلال صاحبش بشه ! هزینه چیو میدن مردم؟ اون مبلغ خراج میلیاردی کجا خرج میشه؟
روی یه باکس ۴ تایی دستمال کاغذی نوشته قیمت تولید کننده ۶۹ هزار با ارزش افزوده و قیمت مصرف کننده ۹۰ هزار تومن با ارزش افزوده! یعنی برای یه کالا چند جا مالیات در نظر گرفته میشه؟ مگه کالای بادوامه که ارزش افزوده داشته باشه و مالیات شناسایی بشه.
یه بار هم که از حقوقمون مالیات گرفته میشه و ... و پول نفت و معادن و ..‌ و همچنان باید ماشین بنجل سوار بشیم.
نویسنده کاملا پرت است. قیمت خودرو زیر بیست هزار است ولی صد درصد تعرفه میخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
بدون تعرفه حساب کرده 36هزاردلار شده وبیشتر اونها بالای 20هزاردلار هستند1/800تقسیم کنی به 50هزارتومن قیمت دلارمیشه36 هزاردلار.نوشته بدون مالیات و ارزش افزوده و اسقاطی خودرو وغیره
واقعا باعث تاسف است دو خودرو ساز ایران خودرو و سایپا میتوانستند همزمان با تولید خودرو واردات خودرو داشته باشند و علاوه بر کسب سود کلان رضایت مردم را هم داشتند ولی صد افسوس اینکار را نکردند و هر روز شاهد خبرهای بد اقتصادی این دو شرکت هستیم...
هیچ کجای دنیا اینگونه کالا و خودرو دردست مافیای دولتی ورانتی نیست.حتی درغزه وفلسطین که مردم سنگش رو به سینه میزنن وضع مردم بهتر ازایران است اینقدر فقر وگرونی و مافیای دولتی وفساد نیست.ازماست که برماست
من به مردم فلسطین پیشنهاد میدهم از لحاظ اقتصادی به عربستان وابستگی کامل داشته باشند
بسیاری ازهموطنان مابه خاطر همین اعتراضات به فساد وگرونی و مافیای اقتصادی ورانت ورشوهدرکشور تو زندان هستن .چرا ما مردم ازاونهاحمایت نمیکنیم.بهترین حمایت تحریم ونخریدن کالاها است.کمی به خودمون سخی بدیم ومانند زندانیان زندگی کنیم. مگه خون ما از اونها رنگین تره
پول بنزین ارزون رو اینطوری پیش پیش میگیرید دیگه نه؟
البته که اقتصادی است؟ چون آنها در کره مریخ زندگی می کنند ! ونمی دانند که حقوق و دستمزد و یا ارزش ریالی 70 درصد جمهور ملت ایران که شامل خانواده کارمند وکارگر ساده و کسبه و کشاورز خرد ماهی 50 میلیون تومان که طبق استاندارد و قانون نرخ اعلامی تورم در این 20 سال اخیر بانک مرکزی و مرکز آمار نیست؛ والا تو خود بخوان حدیث مفصل از این ....
آنان که از لذّت قدرت مستند نمیدانند و هوشیار نیستند که مردم پیاده چه میکشند!
فقط منافع دارا ها وبرخوردارها را میبینند چون در رای آوری دور بعدشون تأثیر به سزایی داره
ما هم همون پا برهنه های مستضعف باقی مانده ایم
این رفتار در طول چهل سال گذشته باعث شده اعتماد اکثریت مردم به حکومت و دولتهای مختلف از بین برود. شکاف بین مردم و دولتها از این وعده و وعید ها شر چشمه میگیرد. نمایندگان مردم وقتی به قدرت میرسند کلا مردم را فراموش کرده و به فکر منافع مالی و سیاسی هود هستند. آن چند نفر مسئولی هم که مورد اعتماد مردم بودند به بدترین شکل ممکن سرکوب شدند.
بنظرم مدل ماشین های آخرین سیستم آقازاده ها و رجال کمی اومده بود پایین ،احتمالا براشون افت شان داشت لذا باز یاد مردم کردند و به بهانه خروج خودرو از انحصار،تعدادی ماشین لوکس وارد کردند تا حالشو ببرند. بعدش هم تصویب می کنند بسه ارز نباید خارج بشه.مردم هم برن با پراید بمیرند.
واردات خودرو از اول هم اشتباه بود. میرسلیم درست میگفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
همونی که معتقده 206 با لندکروز فرقی نداره ؟؟مشکل از همه جا هست جز اون جای اساسی
نمی دانم چرا دولت با راحتی و آسایش مردم و ارزانی مشکل دارد ؟
چرا باید ایرانی مظلوم ماشین را چند برابر قیمت جهانی بخرد؟
فرق من با یک شهروندعرب چیست؟
چرا خون بدل مردم می کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
اون عرب به زور هم شده حقشو میگیره حق دادنی نیست گرفتنیه
آقای مسئول محترم پارسال که ۵۰۰میلیو توحساب شما گذاشتیم گفتید تا قبل سال ۱۴۰۲ صد هزار خودرو به مردم واگذارمیشه
دلار چند بود
الان دلار چند شده
ضرر مردم کی میده
حداقل تعرفه واردات مالیات .. کم کنیدو کمتر حق مردم پایمال کنید
البته مردم این موضوع رو میدونستن، خود من از همان اول که این بحث مطرح شد بارها تو سایتهای مختلف کامنت دادم که نهایتا طرحی که به درد طبقه متوسط به پایین بخوره، اجرایی نخواهد شد. گفته بودم اینقدر تبصره و ملاحظات به طرح الساق میکنن که عملا فقط به درد رانت خوار ها، صاحبان قدرت و ثروت و افراد ذی نفوذ میخوره.
اینکه مشخص نیست آخرش قیمتش چند میخواد باشه خودش عجیب هست

اصلا معلوم نیست 1800 قراره نهایتا چقدر بشه و کسی که ثبت نام کرده اصلا نمیدونه چقدر دیگه باید پرداخت کند !
دلتون خوشه دوبار نصف همين مبلغها را ار متقاضايها مي گيرند و حاجي حاجي مكه
مگه سري قبلي كه 500 تومن گرفتند چه كار كردند
سلام بله اقتصادی .اقتصادی هست این خودرو ها ولی نه برای مردم عادی برای خودشون و دوستان
اگه ماشین خارجی را با قیمت واقعی به مردم بدن ،اونوقت تولیدات سایپا و ایران خودرو رو دستشون میمونه ،تنها راه اینه که املاک دو خودروساز فروخته بشه تا کارگران را با پول فروش املاک بازخرید کنن و بعد هم واردات مثل خیلی از کشورها ازاد بشه تا شاید برای مردم ما هم فرجی بشه .
ماشین اقتصادی همان محصولات سایپا و ایران خودرو است که زیر یک میلیارد تومان هست . ماشین وارداتی برای سرمایه دارهاست .
مظلومان از خانواده وزیر ارتباطات و صمت در جهان نیست حساب کن میلیون ها فحش و نفرین در روز بهشون داده میشه
هیچکس حریف مافیا نخواهد شد مافیا همه رو نابود کرد 800هزار کشته توسط مافیای خودرو چرا کسی کاری نمی کند معنی خودرو اقتصادی را فهمیدیم دولت حامی مافیا شده
به اصطلاح صنعت خودرو سازی تو ایران اسمش صنعته و صنعتی که بعد از چهل و اندی سال هنوز تکنولوزی 50 یا 60 سال پیش را با قیمت ماشین روز دنیا اونم با بدترین کیفیت ممکن تحویل مردم میده بیشتر ار اینکه اسمش تولیو صنعت باشه یه بهانه است برای چپاول ملت توسط دولت و البیته مافیای خودرو و هیچ وقت هم به جایی نمیرسه
همش به خاطر بستن تعرفه های بیمارگونه و غیرعادی است! البته علتش معلوم است چون اگر این خودروها ارزان بدست مشتری ایرانی برسند دیگر کسی آشغالهای داخلی را نمی خرد! زیاد چیز عجیب و غریبی نیست
حودروی چینی که قیمت تمام شده آن در چین حدود 400 میلیون تومان است را در اینجا نزدیک به نهصد میلیون تومان می فروشند...
حودرویی مانند جک جی 4 حدود 165 میلیون تومان در چین به فروش می رسد و اینجا هفتصد و...
هیچ کجای دنیا چنین وضعیتی پیدا نمی شود...
چرا دولت و وزیرش و صدا و سیما که دروغهای اونارو پخش کرده بازخواست نشدند
و همچنان به دروغگویشون ادامه میدند .
روزی که اعلام کردندمیخوان خودروی اقتصادی واردکنندعنوان نکردندچه خودروی وباچه برندی واردمی کنندوقتی پرایدقیمتشxخوب معلوم میشی خودروی باکیفیت تویوتاچندی.همیشه همین بوده هرچقدرپول دادی همانقدرآش میخوری پارس خودرو زوتی واردکرده یک میلیاردوخورده ای
همه چیزمان با دنیا متفاوته نصف حداقل حقوق سایر کشورها برای ما نجومی حساب میشه و خودروی اقتصادی آنها برای ما لاکچری!
اخبار ببینید خودروهای جنوب غزه از ماشینای شمال تهران بهترن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی