بازدید 15604
تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

«واردات خودرو» توسط جانبازان با تسهیلات ۲۰ هزار یورویی به کجا رسید؟ / مشمولان چند هزار نفر هستند؟

ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو (سیف) است.
کد خبر: ۱۱۹۹۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷ 19 October 2023

«واردات خودرو» توسط جانبازان با تسهیلات ۲۰ هزار یورویی به کجا رسید؟ / مشمولان چند هزار نفر هستند؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در قانون بودجه ۱۴۰۲ و در تبصره ۷ بند «و» آمده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات­ رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۸۶/۴/۳ استفاده نکرده‌اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات ارائه نماید.

همچنین در قانون تاکید شده است، گزارش عملکرد این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هر سه­‌ ماه یک بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه می ­شود.

سرانجام با گذشت بیش از چهار ماه از سال، هیات وزیران در جلسه هشتم مردادماه ۱۴۰۲ به پیشنهاد شماره ۴۰۰/۰۳/۴۷۳۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۲/۱۰ بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند (و) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین نامه اجرایی بند مذکور را تصویب کرد.

(آیین نامه واردات خودرو جانبازان سال ۱۴۰۲ موضوع بند (و) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور)

آیین نامه‌ای که ۲۱ ماده داشت و در آن به موارد مختلفی اشاره شده بود که مهم‌ترین آن شامل این مواد است: مشمولین واردات خودرو چه کسانی هستند: جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران استفاده ننموده اند.

همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه فهرست مشمولین را تدوین و به ترتیب اولویت به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام نماید و این وزارتخانه نیز مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ارسال فهرست مشمولین از سوی بنیاد و بر اساس ظرفیت‌های اعلامی توسط شرکت (کلیه شرکت‌های خودروسازی داخلی یا دارای مجوز از وزارت حسب مورد)، زمان بندی تحویل نوبت دهی را به نحوی که کلیه خودرو‌ها (خودرو‌های سواری مناسب و خودکار اتوماتیک داخلی یا وارداتی مورد متناسب با وضعیت جانبازی مشمول) تا پایان سال ۱۴۰۲ به مشمولین تحویل شود، اعلام کند.

اما در ماده ۱۷ که به طور مشخص به خودروی وارداتی اشاره دارد تاکید شده است: وزارت صمت مکلف است نسبت به صدور مجوز یک دستگاه خودروی نو یا کار کرده تا سقف پنج سال به شرکت‌های خودروساز داخلی یا شرکت‌های مورد تأیید وزارت صمت با رعایت قوانین و مقررات مربوط متناسب با وضعیت جانبازان ایثارگر با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به انضمام قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای مناسب سازی خودرو با شرایط زیر اقدام نماید:

۱- ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو (سیف) باشد.

۲ - مشمولینی که ظرف ۱۰ سال گذشته از هیچ گونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده اند در اولویت قرار دارند.

مشمولین از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه شماره ۶۲۹۲۴ت / ۵۴۵۲۲ مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۵ معاف می‌باشند.

بانک مرکزی نیز در ماده ۱۹ آیین نامه مذکور مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نماید.

همچنین تاکید شده است: مشمولین واردات خودرو به مدت پنج سال حق فروش رسمی عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذیربط از جمله دفاتر ثبت اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهند و مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.

با گذشت بیش از دو ماه؛ «واردات خودرو» توسط جانبازان به کجا رسید؟  

روز گذشته، محسن بزرگی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در همایش «حقوق شهروندی و ایثار» در تبریز، مجموع جانبازان ۷۰ درصد کشور را هشت هزار و ۲۱۰ تن و جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد را ۲۲ هزار و ۱۶۲ تن اعلام کرد و گفت: این افراد امسال مشمول واردات خودرو شدند که در این زمینه نیازمند همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز هستیم.

صحبت‌های این مقام مسئول چند نکته دارد؛ اول اینکه به نظر می‌رسد، هنوز خودرویی با نام خودروی جانبازان وارد نشده و دوم آنکه مشکل تامین ارز برای اجرایی شدن این آیین نامه، مهم‌ترین مانع است؛ چالشی که در مسیر واردات خودرو‌های صفرکیلومتر و کارکرده نیز مطرح است. ابهامات و مشکلاتی که نیازمند پاسخگویی و شفاف سازی از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی است.

این در حالی است که باید توجه داشت، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران، اواخر مردادماه در نشستی درباره آیین‌نامه واردات خودرو ویژه جانبازان گفته بود: بنیاد شهید و امور ایثارگران ظرف یک ماه پس از ابلاغ آیین‌نامه طبق ماده ۳ اسامی جانبازان واجد شرایط دریافت خودرو را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کند و این وزارتخانه هم مکلف است مجوز واردات خودرو را به این عزیزان اختصاص دهد. وی افزود: دولت سیاست خود را از منع ورود خودرو به تجویز واردات تغییر داد و دیگر انتقال فناوری و منع ورود خودروی کارکرده در اصلاحیه قید نشده بود؛ بنابراین لازم بود مجوز واردات برای جانبازان بالای ۵۰ درصد شامل امتیازاتی شود.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: از جمله این امتیازات، اختصاص تسهیلات بیش از ۲۰ هزار یورو برای واردات خودرو توسط جانبازان بالای ۵۰ درصد بود. این جانبازان به سه دسته تقسیم شده‌اند. وی ادامه داد: ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۳
ماده 20 باید تجدید نظر شود؛ ایثارگر از محل ورود این خودرو و امتیازی که برای سالهای پایانی عمرش !!!!!دریافت خواهد کرد به خودروی لوکس احتیاجی ندارد و با فروش آن و تبدیل به خودروی داخلی حداقل یک ماشین داخلی میتواند بخرد ؛ چرا که همین حالا اکثریت این عزیزان در خرج خانه و اجاره مسکن خویش مانده اند و با فروش و مابه التفاوت اینها میتوانند حداقل برای این سال های آخر عمرشان یک خودروی نوی داخلی متوسط بخرند.
جوابش سادست چون اقازاده ها باید وارد کنن ژن خوب جانباز جون شرمنده
جانبازان و ایثارگران روی سر ما جا دارن. ولی جانبازی که دو دست نداره یا دو پاش قطع شده آیا باید رانندگی کنه؟ خودروهایی که اینها باید استفاده کنن باید با ویزگی هر شخص طراحی بشه. اگر قرار به خودرو معمولی باشه خب یک خودرو داخلی رایگان یا با اقساط بلندمدت بهشون بدین. چند درصد جانبازان 30-35 هزار یورو دارن بدن خودرو خارجی بخرن؟ مشکل از جانبازان نیست مشکل از سیاست گذار و قانونگذار و متولیه که نمیدونه چه کاری درسته چه کاری نادرست!
جانبازان آه ندارند با ناله سودا کنند خودرو وارد کنند؟ لابد باجناقی برادزاده ای خواهرزاده ای فک و فامیلی از خودشون پیدا نکردن به نام جانبازان خودرو وارد کنند یا کلا پرونده واردات خودرو رو بی سر و صدا بستن تا همین فرغون های مونتاژی قاتل همچنان با پشتیبانی همشون به نسل کشی ادامه بدن
بخاطر ایران خودرو و سایپا که از رانت استفاده می کنند و هر نوع واردات جلوگیری و از این رانت به همه می خورنن
وقتی بانک مرکزی ارز نداره چرا اسم ما جانبازها را خراب میکنید ؟؟
به اسم عیسی به شکم موسی........قضیه کارت های بازرگانی که یادتون نرفته ........
تابه‌حال‌نه‌کسی‌داده‌نه‌کسی‌گرفته.شده‌مهریه‌که‌قدیما‌میگفتن
حسین
به نام جانبازان و به کام...
مگه ما چمونه که ماشین خارجکی سوارنشیم؟.یک ماشین اولین سیستم خارجی،رنگشم خودم امتخاب میکنم، بعددوسال دوبرابرمیفروشمش یک دکان میخرم برای نصب ایزوگام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
مشکل همین جاست 2 سال نیست ؛ بعد 5 سال اجازه فروش ماشین خودت را خواهی داشت و اگر بفروشی مجرم هستی طبق ماده 20
همه را دلال کردین مثلا خودرو بیارن بازار ازاد بفروشن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست