بازدید 9334
وزیر صمت در همایش روز ملی صادرات مطرح کرد؛

مشکلات صادرات، ریشه در عقب‌ماندگی تولید دارد/ باید به سمت ارز تک نرخی، حذف قیمت‌گذاری دستوری و هدفمندی یارانه‌های پنهان حرکت کنیم/ چگونه اقتصاد چین ۶۳ برابر شد؟

علی‌آبادی گفت: باید به این موضوع توجه کرد که ۶.۶ برابر شدن اقتصاد ایران در ۵۰ سال گذشته درحالی رقم خورده که اقتصاد کشور هند ۱۳ برابر، اقتصاد کشور مالزی ۲۰ برابر، اقتصاد کشور کره‌جنوبی ۳۴ برابر و اقتصاد کشور چین ۶۳ برابر شده است.
کد خبر: ۱۱۹۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰ 21 October 2023

به گزارش تابناک اقتصادی، «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت امروز در همایش سالروز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: در سفری که به‌همراه دکتر مخبر، معاون رئیس جمهور به کشور بلاروس داشتم، امکان تهاتر کالا با این کشور فراهم شد که در این زمینه اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

مشکلات صادرات، ریشه در عقب‌ماندگی تولید دارد/ باید به سمت ارز تک نرخی، حذف قیمت‌گذاری دستوری و هدف‌مند کردن رایانه‌های پنهان حرکت کنیم

حمایت از تولید صادرات محور

وزیر صمت با تاکید بر اینکه یکی از رویکرد‌های مهم وزارت صمت، رشد صادرات محور در مقابل واردات است، افزود: یکی از رویکرد‌های اصلی وزارت صمت، خلق ثروث، اشتغال‌زایی و کاهش فاصله فن‌آوری با کشور‌های پیش‌ روی، با تمرکز بر حمایت از تولید صادرات محور و همچنین محصولات و خدمات دارای فن‌آوری متوسط و بالا به جای تمرکز بر واردات است.

وی افزود: این رویکرد با تمرکز بر توسعه کالا‌های دارای مزیت رقابتی در عرصه بین‌المللی بدون یارانه و رانت‌های پنهان، باعث بهبود تراز تجاری کشور و در نهایت کاهش اثرگذاری تحریم‌ها خواهد شد.

علی‌آبادی اضافه کرد: مقابل این رویکرد، جهت‌گیری جایگزینی واردات با افزایش تعرفه‌ها و در برخی مواقع ممنوعیت واردات در کوتاه مدت، بازار رقابتی شرکت‌های داخلی را حذف و سودآوری آن‌ها را افزایش می‌دهد، ولی در بلند مدت به دلیل حذف شرایط رقابتی، بهره‌وری و کیفیت به سطحی که با تعرفه جدید رقابتی شود، کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه رویکرد جایگزینی واردات در دهه ۸۰ و ۹۰ در بسیاری از کشور‌ها امتحان شد و در تمامی آن‌ها شکست خورد، تاکید کرد: کشور‌هایی که رشد صادرات محور را زودتر دنبال کردند، جزو مجموعه‌های موفق دهه‌های اخیر هستند.

صادرات موتور رشد و توسعه کشور‌ها

وزیر صمت با تاکید بر اینکه صادرات، موتور رشد و توسعه کشور‌ها و پیشران اقتصاد‌ها به سمت دست‌یابی به رفاه و پیشرفت مردم است، اضافه کرد: در ایران اسلامی نیز توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی از وابستگی به صادرات نفت خام، یکی از اهداف بلندمدت و محوری برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه در مسیر توسعه صنعتی نیاز به فراهم کردن زمینه‌های لازم است، تصریح کرد: افزایش رقابت‌پذیری و پیش‌بینی پذیری، نو‌آوری، بهره‌وری و حرکت در مرز دانش و فن‌آوری روز و پرهیز از ایجاد شرایط گلخانه‌ای برای شرکت‌های داخلی در کنار حمایت‌های مستمر دولت و کاهش مداخلات، ایجاد فضای کلان اقتصادی قابل پیش‌بینی و پرهیز از صدور دستورالعمل و مقررات متعدد، تولید دانش‌بنیان، ایفای نقش در تولیدات صادرات محور با ارزش افزوده بالا به جای صادرات با ارزش افزده پایین که اشتغال ایجاد نکرده و حتی تولید و صادرات بالای آنها، علاوه بر عدم رفع وابستگی و ایجاد اشتغال، محدودیت‌های خاصی را ایجاد خواهد کرد، برخی از مهمترین رویکرد‌ها برای دسترسی به این هدف است.

تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید صادرات محور در داخل کشور

علی‌آبادی در ادامه رویکرد‌ها و الزامات این راهبرد را اینگونه توضیح داد: حمایت همه جانبه و هدف‌مند از صادرات کالا‌ها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و خالص ارزآوری مثبت از طریق سیاست‌هایی از جمله تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی و تراتزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید صادرات محور در داخل کشور، برنامه‌ریزی برای تولیدات ملی متناسب با نیاز‌های صادراتی کشور‌های هدف، شکل‌دهی بازار‌های جدید و تنوع بخشی به پیوند‌های اقتصادی با کشور‌ها بویژه با کشور‌های منطقه و در نهایت استفاده از سازوکار مبادلات تهاتری و ارز‌های ملی برای تسریع مبادلات و ایجاد ثبات رویه و پرهیز از تغییر مکرر قوانین حوزه صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازار‌های هدف، از جمله اولویت‌های برنامه‌های جامعه تولیدو تجارت در دوره جدید است.


وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری متوسط رشد اقتصادی ۸ درصدی در لایحه برنامه هفتم کشور دارای الزاماتی است، افزود: رسیدن به رشد حدود ۲۰ درصدی در صادرات غیر نفتی ـ که نیازمند سالانه ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار سرمایه است ـ ظرفیت‌سازی در تولید محصولات رقابت‌پذیر صادراتی، حمایت جدی و کارآمد از این تولیدات و تلاش جهت بهبود فضای کسب و کار، از جمله این الزامات است.

وزیر صمت با بیان اینکه ظرفیت‌سازی در تولیدات صادراتی نیازمند تعریف، شناسایی و حمایت از پروژه‌های صادراتی با ارزش افزوده بالا نظیر صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و فولاد و سایر حوزه‌ها با مزیت رقابتی بالا بوده، خاطرنشان کرد: بدیهی است برای ظرفیت‌سازی نیازمند جذب و هدایت سرمایه‌های داخلی و خارجی و همچنین تکنولوژی و دانش فنی هستیم، برای این منظور باید روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی کشور با دنیا به‌ویژه با کشور‌های همسایه بهبود یابد و تنش‌زدایی از عرصه روابط فی‌مابین صورت گیرد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه شاهد هستیم که دولت سیزدهم در این زمینه راهبرد‌های موثری داشته و بهبود روابط با همسایگان و عضویت در سازمان‌های بزرگی از جمله شانگ‌های و بریکس، از شواهد آن است.

اقتصاد ایران در ۵۰ سال گذشته، بیش از شش برابر شد

علی‌آبادی با اشاره به اینکه به تولید صادرات محور در اسناد بالا دستی تاکید بسیاری شده و مقایسه وضعیت کشور در قیاس با رقبا نشان می‌دهد که کشورمان پتانسیل بالایی برای رشد دارد، اما تاکنون به‌درستی از آن‌ها استفاده نشده، صحبت‌هایش را این گونه ادامه داد: باید به این موضوع توجه کرد که ۶/۶ برابر شدن اقتصاد ایران در ۵۰ سال گذشته، درحالی رقم خورده که اقتصاد کشور هند ۱۳ برابر، اقتصاد کشور مالزی ۲۰ برابر، اقتصاد کشور کره‌جنوبی ۳۴ برابر و اقتصاد کشور چین ۶۳ برابر شده است که بیانگر نقش صادرات خارجی در این کشور‌هاست (برای مثال ۷۲ درصد صادرات ویتنام و ۴۵ درصد صادرات چین از محل سرمایه‌گذاری خارجی بوده است).

وی در این خصوص افزود: ارتباط عمیق با اقتصاد سایر کشور‌های دنیا، ورود و ارتقا در زنجیره جهانی ارزش، برنامه‌ریزی و تمهید حضور مناسب و ارتقای مداوم جایگاه در زنجیره ارزش جهانی در محصولات صادراتی در این زمینه حائز اهمیت است که لازم است مسیر ذکر شده توسط کشور عزیزمان دنبال شود.

وزیر صمت ادامه داد: در سال ۲۰۲۱ سهم کل صادرات ایران از صادرات جهانی حدود ۰/۳۲ و در واردات هم برابر با ۰/۲۲ درصد بوده که بسیار کمتر از ظرفیت‌های کشورمان است؛ لازم به‌ ذکر است هرچند صادرات غیرنفتی به لحاظ وزنی رشد نسبتا بیشتری داشته، به لحاظ ارزشی روند صعودی با شیب نسبتا ملایم داشته است.

زنگ خطری که باید جدی گرفت

وزیر صمت با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۸ رشد ارزشی صادرات غیرنفتی کاهش یافته، اما از نظر وزنی روند آن افزایشی بوده است که به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی آن کاهش قیمت جهانی کامودیتی‌ها بوده است، یادآور شد: اشباع شدن رشد صادراتی و هم وزنی و هم ارزشی، زنگ خطری است که ضرورت تغییر سیاست‌های کشور و تمرکز بر صادرات را پررنگ‌تر می‌کند. امیدوارم در وزارت صمت رویکرد‌های جدیدی که برای حمایت همه‌جانبه از صادرات محصولات و خدمات دارای ارزش افزوده متوسط روبه‌بالا که با شناسایی اصلی‌ترین چالش‌ها تدوین شده است، موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه در زمینه توسعه پایدار صادرات چالش‌های جدی وجود دارد، تاکید کرد: درحالیکه ایران بالغ بر یک درصد خشکی، جمعیت و تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد، سهم ایران از صادرات جهانی به نیم درصد هم نمی‌رسد. ساختار اقتصادی ایران، اقتصادی نفتی با رقابت‌پذیری محدود است و عمدتا از طریق فروش مواد خام و اولیه در سطوح پایین زنجیره جهانی ارزش با اقتصاد جهان تعامل دارد؛ به‌ویژه اینکه تاکنون به‌طور جدی در معرض رقابت خارجی با حضور بازیگران بزرگ و توانمند بین‌المللی قرار نگرفته که این عارضه باعث ناکارایی سیستم تجاری کشور هم شده است.

وزیر صمت در این خصوص اضافه کرد: تغییر این ساختار و اصلاح سیاست‌های تجاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی تجاری گزینش شده، معقول، زمان‌دار و مبتنی بر عملکرد به‌جای سیاست‌های حمایتی سراسری، غیرهدفمند و ناکارآمد شرطی ضروری برای توفیق و کامیابی در این زمینه محسوب می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: توسعه صادرات نباید به‌صورت بازاریابی و فروش خارجی توسط دولت مطرح شود، زیرا در نخستین سال‌های بعد از جنگ، راهبرد دولتی‌سازی اقتصاد برای ایجاد عدالت اقتصادی در پیش گرفته شد، اما روی دیگر این تصمیم، انجماد ظرفیت‌های اقتصادی مردمی و خصوصی و درنهایت باقی ماندن وضعیت بی‌عدالتی از اقتصاد به‌جامانده از دولت پهلوی و جنگ بود.

بخش عمده‌ای از اقتصاد دولتی به اقتصاد شبه‌دولتی تبدیل شد

علی‌آبادی با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر و به‌دلیل عدم اجرای صحیح خصوصی‌سازی، بخشی عمده‌ای از اقتصاد دولتی به اقتصاد شبه‌دولتی تبدیل شد، خاطرنشان کرد: تنها راه‌حل برون رفت از وضع موجود، کاهش تصدی‌گری‌ها، همزمان با افزایش دامنه نظارت، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در اقتصاد است؛ در واقع دولت باید به‌جای اداره دولتی شرکت‌ها، باید زیرساخت‌هایی فراهم کند تا بخش خصوصی بتواند ارزش افزوده اقتصادی خلق کند که بی‌شک بدون وجود صادرات، سرمایه لازم برای توسعه صنایع مختلف فراهم نخواهد شد.

«خصوصی‌سازی» و «توسعه صادرات» دو بال برای توسعه اقتصادی کشور

وی با تاکید بر اینکه دو راهبرد اصلی «خصوصی‌سازی» و «توسعه صادرات»، مانند دو بال برای توسعه اقتصادی کشور باید مدنظر باشد، افزود: بهره‌گیری محدود از روابط خارجی در جهت توسعه بازار‌های صادراتی باعث شده تا میزان ماندگاری و حضور محصولات صادراتی غیرنفتی کشور در بازار‌های منطقه و جهان بسیار پائین باشد؛ حال آنکه درصورت همسوسازی سیاست خارجی با سیاست‌های تجاری کشور، می‌توان علاوه بر افزایش سهم‌گیری محصولات داخلی در مقاصد صادراتی، تعداد سال‌های حضور در آن بازار‌ها را توسعه داد.

نتوانستیم کالا‌های قابل رقابت در بازار‌های جهانی تولید کنیم


وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات صادرات، ریشه در عقب‌ماندگی تولید دارد، تصریح کرد: بخش تولید نتوانسته کالا‌های باکیفیت، قابل رقابت و مازاد در بخش‌های مزیتی کشور در مقیاس گسترده و قابل رقابت در بازار‌های جهانی تولید کند که البته این موضوع کلی نیست، زیرا ممکن است شواهدی معرفی شوند که وضعیت کشور در آن بسیار رقابتی است؛ همچنین مشکلات مربوط به حوزه بازاریابی و توزیع شامل مسائل و مشکلات فنی و عوامل بازاریابی مانند کانال‌های ترویج محصول و کانال‌های توزیع و بسته‌بندی هم در این موضوع تاثیرگذار است.

علی‌آبادی اضافه کرد: این مطلب که گسترش صادرات غیرنفتی باعث افزایش رقابت‌پذیری محصولات غیرنفتی صادرات می‌شود، به‌خاطر وجود رقبای فعال در این عرصه است، از این جهت، صادرات غیرنفتی می‌تواند علاوه بر ارزآوری، موجب کیفیت محصول تولیدی شود.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به خدمات لجستیکی و پشتیبانی اظهار کرد: بخش دیگری از زنجیره صادرات غیرنفتی، مربوط به حوزه خدمات لجستیکی و پشتیبانی است که شامل زیرساخت حمل و نقل، مخابرات، سازمان و مدیریت می‌شود؛ زیرساخت‌های حمل و نقل از مباحث مهم در حوزه صادرات غیرنفتی است که ضعف‌های متعددی در این حوزه وجود داشته و متاسفانه متولی مشخص ندارد.

وزیر صمت با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌های راهبردی خود نیز به موضوع تولید صادرات محور توجه ویژه‌ای داشته است، یادآور شد: از جمله برنامه‌های راهبردی اینجانب برای تصدی وزارت صمت، تمرکز بر توسعه صنعت صادرات محور و همچنین توسعه زیرساخت‌های کشور از طریق دیپلماسی تجاری و اقتصادی بود؛ باید بتوانیم در بازار‌های منطقه و جهان، پایدار نفوذ کنیم، لذا تدوین راهبرد مناسب برای توسعه صنعتی و تجاری کشور اهمیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر تقویت، تولید و توسعه صنایع رقابت‌پذیر و با کیفیت، در حوزه تجارت هم تسهیل مبادلات، ساده‌سازی قوانین و مقررات و بهبود فضای تجاری کشور، توسعه فن‌آوری و گسترش زیر ساخت‌های تجارت الکترونیک، تقویت برند‌های داخلی و نشان‌های تجاری، تشویق و ادغام بنگاه‌ها و انعقاد موافقت‌نامه‌های تجاری منطقه‌ای با شرکای تجاری خود از جمله برنامه‌های راهبردی وزارت صمت برای نیل به تولید صادرات محور است.

حذف قیمت‌گذاری دستوری و هدف‌مند کردن رایانه‌های پنهان


علی‌آبادی در پایان، چهار سیاست کلان وزارت صمت برای بهبود وضعیت تجارت کشور را این گونه تشریح کرد: جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد صنعتی پایدار و صادرات محور در کنار تامین نیاز کشور با تمرکز بر محصولات و خدمات دارای فن‌آوری متوسط و پیشرفته با ارزش افزوده بالا، توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی به کمک بهره‌گیری حداکثری از دیپلماسی تجاری-اقتصادی، حرکت تدریجی به سمت ارز تک نرخی، حذف قیمت‌گذاری دستوری و هدف‌مند کردن یارانه های پنهان در زنجیره ارزش صنایع با تاکید بر از بین بردن رانت‌های فسادآور و جهت‌دهی سرمایه‌گذاری به سمت صنایع دارای مزیت رقابتی نسبی بین‌المللی و در نهایت حمایت جدی از تحقیق و توسعه در شرکت‌ها در جهت افزایش رقابت‌پذیری بین‌المللی و صادرات، چهار سیاست کلان بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور در مسیر بهبود رکورد‌های تجاری است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۲
مشکلات مملکت و از جمله مشکلات صنعت و صادرات ریشه در مدیریت کلان مملکت دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
دولت باید برای ارز ، قیمتی که باعث ثبات اقتصادی میشود را لحاظ کند . دنبال تثبیت قیمت ارز نباشد
به بازار اجازه دهد خودش برای ارز کشف قیمت کند
دولت نباید ارز را ارزان فروشی کند. درآمد ارزی دولت هم اموال مردم است و آن را به قیمت بازار بفروشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
فقط گران کردن و حذف یارانه را بلدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
چین هرکس خلاف کرد و فساد مالی داشت را اعدام کرد و با فساد مقابله کرد تا پیشرفت کرد
اصلش اینه که با بقیه دنیا در ارتباط باشیم که نیستیم بقیه حرفها باد هواست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
به ازای هر صد میلیارد دلار سرمایه گذاری ، رشد سه درصد در اقتصاد کشور می تواند اتفاق افتد.
البته ، رشد و توسعه مثل نردبان دو پایه دارد که پله های ترقی و توسعه روی آن قرار دارد.
آن دو پایه اگر نباشد ، نردبان شکل نمی‌گیرد که بتوان پله ها را روی آن قرار داد.
دو پایه در اقتصاد عبارت است از اول ، تعامل با مردم کشور
دوم ، تعامل مؤثر با خارج از کشور.
اقتصاد کشور ، در تعامل با داخل و خارج ، دچار مشکل جدی ست. لذا حالا حالا ها از رشد خبری نخواهد بود .
و با این دست فرمان ، تورم ، خود راه حل است.
این تلخ هست ولی واقعیت است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
فکر می کردیم این وزیر آدم باسوادی است ولی هر چه جلوتر می رویم بی سوادیش بیشتر عیان می شود. تازه مدیران زیرمجموعه اش کسایی هستند که حرفهایش را دنبال می کنند و در آن زمینه گزارش کذایی ارائه می دهند. مثلا جناب وزیر چند وقتیه در خصوص تولید خودروی برقی و تولید صادرات محور صحبت می کنند. یکی از مدیران زیر مجموعه در این زمینه تا خرخره خودشو و پرسنل سازمان را درگیر ارائه گزارش در این زمینه کرده و با توجه به پیری وزیر و جوانی خود رییس سازمان مربوطه چنان واقعیت را معکوس به خورد ایشان داده که کسی نفهمه می گه وای جه مدیر لایقی. در صورتیکه نه حوزه کاری سازمان مربوطه خیلی در زمینه تولید مرتبط است نه گزارشاتی که ارائه می شه محلی از اعراب دارند و کارکرد آنها فقط برای اغوای وزیر محترم و چند روز بیشتر ماندن رئیس مربوطه در پست خود است
مرکز آمار ایران پس از مدت‌ها وقفه روز شنبه ۲۹ مهرماه سال ۱۴۰۲ تازه‌ترین آمار در مورد تورم آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران را منتشر کرد. آمار تورم نقطه‌به‌نقطه شهریورماه سال ۱۴۰۲ به عدد ٧٥.٢ درصد رسیده است!
در این ماه، آپارتمان‌های منطقه یک با متوسط وزنی قیمت ١٥٧٩٥٢٠ هزار ریال بیشترین و منطقه ١٨ با متوسط وزنی قیمت ٤١٥٠١٣ هزار ریال کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده­‌اند.
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
این نوع امار دهی اشتباه است و به درد در کوزه اب میخورد از 2/5 میلیون خانه در تهران ماهی 3000 عدد معامله میشود و خرید و فروش بواسطه قیمت های غیر معقول در رکود مطلق است این امار این 3000 عدد است اگر روزی بنا شود ماهی 50 هزار یا 100 هزار عدد معامله روی دهد قیمت املاک یک سوم میشود.
شماها كه همين چند هفته بيش در آمارها اعلام كرديد وضع صادرات بسيار خوب هست و ...

اما الان مياييد و مي گيد كه مشكلات صادرات مربوط به عقب ماندگي توليد هست !
آقای وزیر این قصه ها تکراری است و همه میدونن ...تا روابط خارجی ترمیم نشه هیچ اتفاقی نمیوفته .
سالهاست که می خواهید ارز را تک نرخی کنید امانه دانش و نه توان برنامه ریزی اش را دارید
قیمت گذاری آزاد یعنی قیمت ها براساس دلار و ارز تک نرخی یعنی ارز قیمت آزاد بازار و هدفمندی یارانه ها هم یعنی حذف مردم از ثروت منابع کشور کاملا مشخص است چه خوابی برای مردم دیده اند
مشکلات در صادرات به خاطر فرهنگ تولید جنس بنجل هست
و چون به خاطر توهم خودکفایی چند دهه جنس بنجل و محصولات کشاورزی ناسالم به خورد ملت خودمون دادید فکر کردید که بقیه کشورها همین از این بنجلها استقبال می کنند
هدفمندی رایانه‌های پنهان
خواهشا به رایانه ها کاری نداشته باشید
تخییییییییییییر.
من به عنوان یک تولید کننده نرم افزار، غرض می کنم آنقدر در پروژه ها سربار تحمیل می کنید که کمر آدم می شکند.....
چرا۶۳برابر شد؟؟برای اینکه افراد لایق و باسواد،متخصص و وطن دوست،سرکارند بزرگوارررر!!
برای اینکه حکومت چین کارگزار و دوستدار مردم چین است.
نتوانستیم کالا‌های قابل رقابت در بازار‌های جهانی تولید کنیم :
گذشت بیش از ۴۰ سال زمان کمی نیست که الان تازه بیاییم صحبت از نتوانستن کنیم !!!
اگر شرایط مدیریت بخش عمومی کشور و دیپلماسی و عدم مشارکت مردم اصلاح نشود ۴۰ سال دیگه هم بگذرد وضعیت همین است و هیچ ... به امید اصلاح
تهاتر كالا و خدمات مربوط به عصر حجر و دوران نو سنگى و پارينه سنگى و قبل از اختراع پول و است كه تازه اينا كشف كرده اند !!! ، با اين تفكر عصر حجري ميشه توليد پيشرفته داشت ؟!
بزرگترین شریک تجاری چین آمریکا هست
تازه فهمیدید تولید عقب مونده دارید ...بعد ما رو مجبور کردید همین تولیدات عقب مونده رو به قیمت های نجومی بخریم ؟
حرف درستی است ولی کسی که بتواند اجرایش کند نداریم
مدیریت دانا و توانا و شایسته از هر جهت ،بلندت می کند
بر زمین ات می زند مدیریت نالایق و نالایق پرور ... و تمامیت خواه و ....
تورو خدا يكى به اين بنده خدا بگه، حذف قيمت گذاري دستورى مربوط به اقتصاد آزاد و در شرايط پيوستن به تجارت جهانى و حذف تعرفه هاي چند صد درصدي و حذف موانع قانونى يا موانع غير تعرفه اي است، نه اقتصاد بسته و دستوري اي مثل اقتصاد ايران، قيمتهاي سرسام آور فعلي خارج از توان خريد مردم ناشي از قيمتهاي آزاد و غير دستورى فعلي در اقتصاد بسته است . پر واضح است اگر به فوض محال اقتصاد بسته كشور باز شود همه قيمتها كاهشي خواهند شد و كاسبان تحريم متضرر ميگردند
اقتصاد ایران در ۵۰ سال گذشته، بیش از شش برابر شد
جناب علی آبادی برو ببین کشورهای عقب مانده حوزه خلیج فارس تو این چند سال شصت برابر بلکه ششصد برابر رشد کردند. در اخبار خواندم که پس انداز ارزی ایران نهایتا 10 میلیارد است در حالی که عربستان 700 میلیارد دلار است. زمانی ما 10 برابر پیشرفته تر از آنها بودیم ولی الان آنها حداقل 10 برابر پیشرفته تر از ما هستند این یعنی عقب افتادگی 100 برابری.
ارز تک نرخی و حذف قیمت گزاری منجر به ولنگاری اقتصادی می شود این ولنگاری اقتصادی همان دامی است که دولتهای قبلی پهن کردند و منجر به ولنگاری اخلاقی و سیاسی می شود دولت انقلابی باید در این دام نیافتد و به تدریج بورس کالا را حذف کند و با قیمت گزاریهای منصفانه مردم مستضغف را شاد کند باید به تدریج از اقتصاد دلارزدایی شود و ارتباط قیمت کالا با دلار حذف شود ما ممکن است یک جهش دلاری دیگر داشته باشیم اما نکته مهم این است که کارخانجات نباید قیمت کالاها را تغییر دهند و حتی می توان کالاها را با قیمت ثابت و با کوپن بین مردم توزیع کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
استاد جبراییلی هم برای مهار تورم همین نظریه را دادند و از اینکه قیمت فولاد و پتروشیمی با دلار تلگرامی قیمت گزاری شود انتقاد کردند که با ۱ستقبال امت حزب الله هم مواجه شد و در تجمعات شعار مرگ بر فولاد تلگرامی سردادند
من بعنوان یک تولید کننده عقب مانده و ناقص الخلقه برای محصولات تولیدی ام در کشورهای مختلف مشتری دارم، ولی در انتقال پول به بن بست می رسم! میخواهم در سایت آمازون و Ebay محصولات عرضه کنم، آقای وزیر و مسئولان مربوطه که نابغه تشریف دارند، ما تولیدکنندگان عقب مانده را راهنمایی کنند!
تا وقتی که این مسئولان و نحوه مدیریتی شان هست در نتیجه مسئولان ناتوان از مهار هرج و مرج قیمتی در کشور رواج هستند ثبات در اقتصاد کشور امری محال است!
افکارش خوبه ولی سوال اساسی اینه که رییس جمهور هم اینها رو می فهمه یا مثل آقای روحانی ارز جهانگیری ابداع می کند آخرش اونم جهانگیری که حرفهاش از این هم زیباتر بود
مشکلات صادرات اولا به تحریم‌ها مربوط هشت که امکان مبادلات بانکی بین المللی را ار ایران و تولید کننده ایرانی گرفته و عوضش برای دلالهای تحریم کسب و کار و دراند ساخته !
دوم تعریف و رشوه غلط در برخورد با صادر کنندگان هست مثلا از صادرکنن به عراق و افغانستان که ریالی کار میکنند دولت دلار نیهواهد واین یعنی هزینه یزاس تولید کننده و درآمد برای صرافی !
همین دوتا نشان می‌دهد که وزیر مربوطه‌یا قوانین بین المللی و شرایط ناشی از تحریم‌ها را نمی‌داند یا کلا درک درستی از اوضاع و صادرات تدارک والا صنایع ایران در اکثر مسائل بروز هستند و آنچه عقب مانده است نیروهایی هستند که ازابتدا تا کنون در مستهای مختلف در جرخش هستند و به روز نشده اند و تخصص هم ندارند
جناب وزیر صمت چند سال تجربه فعالیت مستقیم در صنعت را دارید ؟
به به چه خبرهای خوبی البته اینها چیزی جز خیالات وزیر محترم نیست، اصلا شما ها مال این حرفها نیستید، بهمین دلیل هر ساله حرفهای قشنگ قشنگ از زبان مسیولین میشنویم اما خروجی حرفهای قشنگ شأن چیز جز گرانی، بدبختی و تیره روزی ملت نگون بخت ایران نیست، بشینید کنار هم اصولگرایان بی سواد و هم اصلاح طلبان اشرافی گرا ، اجازه دهید نخبگان و فرهیختگان بی صدا و به حاشیه رانده شده، سکان مملکت را بدست بگیرند تا ظرف ده سال تفاوت فاحش را ببینید.
مديريت كشوردارى با روش ١٠٠ سال پيش است
امروزه چنانچه بخواهيد پيشرفت كنيد بايد با چين ، كره جنوبى ، تايوان ، مالزى ، اندونزى، تركيه ، سنگاپور ، امارات … رقابت كنيد
اكثر سرمايه از كشورهاى امريكا، ژاپن و اروپا تامين شده است
ايران نيروى تحصيل كرده منفعل دارد كه باعث شده توان مردم باهوش به هرز رود و بايد اين را در سيستم ناكارامد پيدا كرد
مشکل کشور شخص شماست جناب وزیر ...ک یه شبه ۱۷۰میایون تومن یه دارای دستی را افزایش میدی.مشکل امثال شما هستند
ما یه بخاری ایرانی از یک برند مشهور خریدیم محاله بخاری با فندکش خودش روشن بشه باید پیچ‌گوشتی بندازیم بخاری رو باز کنیم پیلوت با یه فندکی که از لب خیابون خریدیم روشن کنیم بعد پیچ‌گوشتی بندازیم بخاری ایرانی رو ببندیم!
شما که ‌‌نمیتونیدقیمت ارز را پایین بیاورید در نتیجه دلار دولتی را به پنجاه هزار تومان میرسانید و بانک مرکزی هم ارزی ارائه نمیکند پس باز هم بازار ارز آزاد تولید میشود
وتورم صورت میگیرد
عزیزم شما چاره ای جز تحویل مملکت به کاردانان سیاسی اقتصادی اجتماعی ندارید بیخود زور نزنید که تو باتلاق گیر افتادید
وضع صادرات بد نیست شما بدش میکنید
به تنهای خودم صدها تن ماهی کپور تولید کردم ولی بازار داخلی اصلا کشش ندارد از طرفی صادرات نداریم چون دنیا مرزها را به رویمان بستن
تابستان کپور ۱۹۵ صادرات میشد آلان بدون مشتری. ماندهکیلوی۷۰ هزار تومان
علتش مشکلات سیاسی??
خودتان که سال های سال مدیرعامل شرکت عریض و طویل مپنا بودید چه کار کردید؟ هیچی فقط مونتاژ که اون هم با تحریم ها به آب رفت. تو هر زمینه مدعی. گاز و نفت و پتروشیمی و هواپیما و نیروگاه و تجهیزات پزشکی و اترژی نو و خودروی برقی؟ چرا هیچ کدوم از اینا تو کشور خودمون نیست؟ صادرات پیشکش.
پس پراید و سمند و تیبا و ... که تولید میکنید و با قیمتهای نجومی به مردم میندازید چیه؟؟؟ نشانه پیشرفت تولید در کشور نیست آیاااا.
باید از میرسلیم بپرسیم.
حتی یک کلام در خصوص حرکت به سمت اقتصاد ازاد و رقابت کامل نگفت و به مخالفت با تعیین قیمت ها به صورت دستوری نشان داد که ایشان نیز درک مناسبی از اقتصاد و توان خرید مردم و درامد ریالی انها ندارد
ریشه مشکلات در تعطیلی اموزش و پرورشه.وقتی کامند یک اداره دوسال ارباب رجوع علاف میکنه.وقتی دادگستری یک سال طول میکشه از اداره ثبت اسناد املاک استعلام بگیره .وقتی سه سال شهرک صنعتی زمین نداره.تولید به کجا خواهد رفت؟!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست