بازدید 11263
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه

شرط ماندگاری بهار در روابط منطقه‌ای/ «رفراندوم» چگونه بامبول می‌شود/از شیخ بهایی تا «پایتون»

آمار‌های مغشوش بنزینی، مرد اسرارآمیز امنیتی، شورا بی‌خبر از قرارداد دیوارنگاره ولیعصر، دیدار فیصل بن فرحان و بشار اسد، وقتی شریعتمداری نقشه ترور خاتمی را خنثی کرد، فاطمی امین؛ استیضاح یا استعفا؟ سرپیچی مسکن از دستورات، اتمسفر سیاسی این‌ روز‌های بهارستان و مقصدیابی پول‌های بلوکه شده خودرو، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰ 19 April 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دانشجویان، مقصدیابی پول‌های بلوکه شده خودرو و پاسخ رئیسی به سران رژیم صهیونیستی در روز ارتش در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


شرط ماندگاری بهار در روابط منطقه‌ای 


جلال خوش‌چهره طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با تیتر شرط ماندگاری بهار در روابط منطقه‌ای نوشت: چنین می‌نماید که شکفتن بنفشه‌ها از شروع بهار در روابط زمستان زده تهران و پایتخت‌های عربی خبر می‌دهد. این روز‌ها اخبار منطقه پر از رخداد‌هایی است که تا پیش از این اگر نه ناممکن، اما دور از انتظار بود.


مقام‌های تهران و ریاض مانند کسانی شده‌اند که پس از مدت‌ها قهر و فراق، آشتی کرده و به جای حواله کردن دشنام و تهدید، حالا از هم دلربایی می‌کنند. متحدان منطقه‌ای تهران که در شمار اعضای «جبهه مقاومت» شناخته می‌شدند، اکنون در ریاض پذیرایی گرم می‌شوند بی‌آنکه «توافق ابراهیم» مانند پتک بر سر دولت‌های سازشکار عربی فرود آورده شود. در صنعا، مقام‌های سعودی و حوثی‌ها نرد عشق می‌بازند و زندانیان جنگی را تبادل می‌کنند. همه این اتفاق‌ها با سکوت و استقبال تهران همراه است.


اخبار حکایت از دیدار رسمی مقام‌های ایرانی و عربستانی از پایتخت‌های یکدیگر در روز‌های نزدیک دارد. سفارتخانه‌های دوکشور نیز بزودی باز گشایی می‌شوند. دیر نیست که بنفشه‌های بهاری در روابط تهران و مصر هم شکوفه دهد. آیا توقف آتش جنگ تبلیغاتی - سیاسی کنونی را باید به مثابه پایان «جنگ سرد» طولانی مدت میان تهران و پایتخت‌های عربی به حساب آورد؟ یا «آتش بس ضروری» در بزنگاهی که همه طرف‌ها براهمیت آن باور دارند؟


شواهد نشان از امتیاز‌هایی دارد که سعودی‌ها از استقرار آرامش کنونی از آن خود کرده‌اند. امتیاز‌های تهران، اما در این میان کدام است؟ سعودی‌ها در آشتی با تهران، بهانه‌ها و استدلال قابل توجهی برای فروش نزد افکار عمومی کشور خود و منطقه دارند. آنان در این رهگذر توانسته‌اند بر آتش جنگ خونین و پر هزینه یمن، آب سرد بپاشند؛ خاطر خود را از آسیب‌ها و تهدید‌های ناشی از منازعه با تهران آسوده کنند؛ جریان‌های مقاومت از جمله «حماس» را به رویکرد سیاسی تعامل‌گرا وادارند؛ هم‌زمان پذیرای دو هیئت بلند پایه حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی در ریاض شوند؛ شدت کلام و تبلیغات تند حزب‌الله لبنان را علیه نظام سیاسی عربستان سعودی متوقف کنند؛ جاده صاف کن بازگشت «بشار اسد» در جمع سران اتحادیه عرب شوند و در این حال موضوع عادی سازی احتمالی روابط با اسرائیل را به امری پنهان در لایه‌های تحولات اخیر تبدیل کنند. مهم‌تر از همه، برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشورشان چتری از امنیت را بگشایند.


در این حال، بازگشت آرامش در روابط تهران و پایتخت‌های عربی، بیشترین سود را برای وجهه جهانی چین فراهم کرده است. چینی‌ها اکنون نخستین نمایش قدرت نرم خود را در عرصه دیپلماسی منطقه‌ای به رخ غرب و به ویژه امریکا می‌کشند. آنان خیال خود را برای سرمایه‌گذاری صد‌ها میلیارد دلاری در کشور‌های عربی آسوده می‌کنند.


تهران، اما هنوز گزارش روشنی از دستاوردهایش در قبول آرامش در روابط با ریاض و به تبع آن دیگر پایتخت‌های عربی گزارش نکرده است. اقدام برای آشتی بی‌گمان در خدمت به منافع ملی خواهد بود. زمان مشت کوبیدن بر میز مذاکرات گذشته است. به قول «هنری کسینجر» نگرش انطباقی به تغییرات زمانه، امری ضروری در سیاست خارجی است. غیر از این، ناتوانی و آشفتگی در درک و فهم ویژگی‌های وضع جدید به‌وجود خواهد آمد. مقاومت در این امر جز پرداخت هزینه‌های گران و قفل شدن سیاست خارجی، هیچ سودی در بر ندارد. سیاست‌خارجی هوشمند برای یافتن نقطه تعادل باید که تلاش کند. عمل کردن در بیرون از این چارچوب همواره خسارت‌بار می‌تواند باشد. مشکل تهران در گزارش دستاورد خود به رودربایستی‌هایش نه تنها نزد برخی گرایش‌های افراطی، بلکه پرهیز از تبیین روشن میان «آرمانخواهی» و «منافع ملی» در سیاست خارجی است. به عبارت دیگر، عملگرایی در سیاست‌خارجی همواره مقابل آرمانخواهی تبلیغ شده است. لازم است تهران به دور از شائبه‌هایی که همواره در رقابت‌های جناحی علیه عملگرایی در سیاست خارجی روا داشته شده، به روشنی از این رویکرد دفاع کند. مائوئیست‌های چینی نمونه روشنی از این رویه هستند. آنان ضمن حفظ اصول ایدئولوژیک خود با شکستن قفل‌ها، توانسته‌اند عضوی فعال و مؤثر در جامعه جهانی شوند. همانگونه که روسیه به رغم شدت اختلافات منازعه آمیزش با جامعه بین‌المللی، همچنان می‌خواهد عضو مؤثر این جامعه باقی بماند.


رویکرد عملگرایانه خواهد توانست راه را برای بازگشت تهران نه فقط منطقه بلکه جامعه جهانی باز کند. مهم این است که تهران بپذیرد؛ تنش زدایی با دولت‌های منطقه، هرگز جایگزین برتری نسبت به روابط با جامعه بین الملل نیست. تهران از فرصت گشایش در روابط منطقه‌ای می‌تواند برای ترمیم روابط با پایتخت‌های جهان استفاده کند؛ اگر همان رویکرد عملگرایانه را بپذیرد که برای دولت‌های منطقه و خاصه عربستان سعودی قائل شده است. در این صورت تهران مزایای قابل فروش خواهد داشت.
رضایت از مزایای اندک، محدود و نامتوازن، پاسخ ترغیب کننده به مطالباتی نیست که مردم از یک سیاست‌خارجی پویا دارند.
بهار روابط ایران و کشور‌های عربی هنگامی زودگذر نخواهد بود که تهران گستره‌ای بزرگتر از منطقه را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار دهد.

 

«رفراندوم» چگونه بامبول می‌شود


غلامرضا صادقیان در بخشی از سرمقاله امروز جوان با تیتر «رفراندوم» چگونه بامبول می‌شود، نوشت: به دلایل فراوان رفراندوم نباید لقلقه زبان فعالان سیاسی و دانشجویان باشد.
مدعای اصلی پیشنهاددهندگان رفراندوم آن است که می‌گویند «فلان موضوع (حجاب، رابطه دوستانه با امریکا، تغییرات گسترده در قانون‌اساسی و مانند آن) آن‌قدر فراگیر شده و از پشتوانه گسترده افکارعمومی برخوردار است که به رفراندوم گذاشتن آن منطقی و دموکراتیک است.»، اما این خود مغالطه‌ای آشکار است، زیرا ادعای فراگیربودن آن به حرف این و آن نیست، بلکه خود نیاز به یک رفراندوم دیگر دارد و این «رفراندوم برای رفراندوم» یک دورباطل و تسلسل بی‌پایان ایجاد می‌کند. فی‌المثل اگر گفته شود، چون بی‌حجاب‌ها نسبت به گذشته زیادتر شده‌اند یا مردم انتظار گشایش اقتصادی از رفع تحریم‌ها را دارند، پس حجاب و رابطه با امریکا باید به رفراندوم گذاشته شود، به دو دلیل این ادعا مغالطه و سخنی تبلیغاتی است؛ اول آنکه مثلاً انتظار گشایش اقتصادی، خود‌به‌خود به معنی آن نیست که مردم انتظار دوستی با امریکا را داشته باشند. فهم این مسئله بسیار ساده است و هیچ برهان عقلی نمی‌تواند بگوید بین این‌دو، رابطه علت و معلولی وجود دارد. دیگر آنکه اگر امروز پذیرفته شود و رابطه با امریکا به رفراندوم گذاشته شود و فردای آن روز دوباره فعالان سیاسی مخالف رابطه با امریکا و گروه‌های دانشجویی و روزنامه‌ها خواهان رفراندوم دیگری برای قطع رابطه با امریکا شدند، چه کسی یا چه سازوکاری می‌تواند مانع آنان شود، جز آنکه دوباره جمعه هفته بعد رفراندومی برگزار شود تا معلوم گردد که بالاخره رابطه یا قطع رابطه!


دلیل دیگر همان است که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند: «مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟!»


یک‌ بار در یک جمع دانشگاهی که بسیار از رفراندوم سخن می‌گفتند، پرسیدم کدام‌شما در همه‌پرسی (رفراندوم) بازنگری قانون‌اساسی در سال ۶۸ شرکت کردید؟ بیشتر آنان که سن‌شان اجازه می‌داد شرکت کرده بودند. مجدداً پرسیدم دقیقاً به‌چه تغییراتی در قانون‌اساسی رأی دادید؟! به‌جز یکی آن هم ناقص بقیه چیزی به یاد نیاوردند! این تازه یک جمع دانشگاهی بود. تصور کنید الان یک رئیس‌جمهور سابق بامبول‌باز حرف از رفراندوم تغییرات گسترده در قانون‌اساسی یا مسئله پیچیده روابط بین‌الملل بزند و نظام بخواهد برای رضایت آن شخص یا دسته و گروه سیاسی او رفراندوم برگزار کند. چه ظرفیتی لازم است که فقط بخش نخبگانی جمعیت در ماه‌های طولانی با آنچه قرار است در عبارات پیچیده و سنجیده و حقوقی قانون‌اساسی تغییر کند، آشنا شود تا بفهمد به تغییر چه چیز رأی می‌دهند.


این تازه با فرض مثبت‌اندیشانه‌ای است که بعد از این آشنایی، همگان تحلیل منطقی و درستی از رأی‌دادن یا ندادن به این تغییرات داشته باشند. بقیه مردم که در روستا‌ها و نقاط دور و نزدیک کشور زیست غیرسیاسی دارند و از سیاست و تحلیل مسائل دشوار حقوقی فاصله دارند، چه؟! با پوپولیسم و پروپاگاندای وسیع رسانه‌ای یک دسته یا گروه خاص چه باید کرد؟! اینجاست که همان نظام دموکراتیک و مردم‌سالارانه به شما می‌گوید تعیین نمایندگان پارلمانی و مجالس سنا و منتخبان مردم در دولت‌ها برای همین تصمیم‌گیری‌هاست تا نمایندگان به جای عموم مردم تصمیمات کلی و اساسی را بگیرند و نه اینکه هربار اختلافی در سلیقه حکمرانی یا الگوی حکمرانی پیش آمد، صدای بلندگوی رفراندوم را بالا ببریم.


نشانه اینکه رفراندوم برای هر فرصت و هر زمینه‌ای نیست، همان است که چنین امکانی در نظام‌های دموکراتیک معروف جهان، بسیار نادر است و نه در فرانسه و نه در امریکا هر صبح و شام حرف از رفراندوم نیست با آنکه مردم برای بسیاری از تغییرات ملی کف خیابان هستند و هرگاه نیز حرفی بوده حساب‌شده و برای مقاصدی بوده است که اجماع کلی درباره آن میان نمایندگان مردم و اقبال با‌لکل میان خود مردم وجود داشته است، مانند استقلال از قدرت‌ها یا خروج از پیمان‌های استعماری. با همه این حرف‌ها حتی اصل رفراندوم با همه ملاحظات آن مورد نقد است و ایرادات حقوقی و مردم‌سالارانه زیادی به آن می‌توان گرفت و گرفته شده است که از حوصله این نوشته خارج است.


از شیخ بهائی تا «پایتون»


نعمت احمدی طی یادداشتی در شماره امروز آرمان امروز با عنوان از شیخ بهایی تا «پایتون» نوشت: چند شب قبل فیلمی از جلسه حضوری نخبگان برتر یک درصدی در حضور رئیس جمهور از تلویزیون پخش شد که یکی از نخبگان دانشمندان یک درصدی که اتفاقا ریاست گروه نخبگان یکی از استان‌ها را هم برعهده داشت با قیافه‌ای جدی و مصمم، مطالبی را در جمع نخبگان حاضر در جلسه رئیس جمهور با آب و تاب بیان کرد و چنان آدرس غلطی داد که بعد از پخش تلویزیونی این جلسه، در فضای مجازی غوغائی برپا شد. 


به نقل از خبرگزاری‌ها یکی از مدعوین علی القاعده جزء دانشمندان یک درصد برتر است در اظهاراتی عجیب، زبان برنامه نویسی پایتون را برای رئیس جمهور شبکه‌ای جهانی توصیف کرد که سرطان را پیش بینی می‌کند، آینده منطقه را ترسیم می‌کند و حتی رشد تورم را هم متوقف می‌کند!.
این شخص که عضو هیات علمی دانشگاه و یکی از دانشمندان یک درصد برتر جهان است به رئیس جمهور تحت عنوان ـ پیشنهاد من ـ این موضوعات را مطرح می‌کند. پیشنهاد من با یک نرم افزار جهانی است، تحت عنوان پایتون کار‌های مختلفی را انجام می‌دهد، در حوزه پزشکی متحول می‌کند، ۴ سال آینده را پیش بینی می‌کند که چه سرطانی در واقع طرف دارد، ما در حوزه سیاست چنین مشکلی داریم آقای رئیس جمهور چرا؟ چون آینده‌ای که پیش بینی کنیم را نداریم.


چه اتفاقی در کشور‌های آینده منطقه خواهد بود نداریم. ولی شبکه جهانی پایتون، می‌توانیم در زمینه نظامی، می‌توانیم در زمینه اقتصادی، می‌توانیم در زمینه رشد تورم که رهبر معظم انقلاب فرمودند، می‌توانیم در آن زمینه کار کنیم چگونه می‌توانیم شبکه عصبی باهوش مصنوعی که در بدن ما وجود دارد. هر نقطه‌ای از بدن ما تیغ بزنیم کاملا بقیه جا‌ها خودش را نشان می‌دهند. ما به طریقی باید با این مجموعه به هم متصل باشیم... .


بیان چنین سخنان بی پایه و اساسی در جلسه‌ای که بر پیشانی خود عنوان دانشمندان یک درصد برتر جهان را دارد. سئوال اینجاست چه کسی عنوان دانشمندان را به این آقا اعطاء کرده است. کافی است نگاهی به اطراف رئیس جمهور بیندازیم نزدیکترین فرد به رئیس جمهورآقای دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد است که همانند رئیس جمهور مشتاقانه به حرف‌های این آقای دانشمند گوش می‌دهد، پرسش از آقای طهرانچی این است، آیا اسم نرم افزار پایتون به گوش‌تان خورده بود. آیا دایره تعاریف این دانشمند برتر یک درصدی در قالب نرم افزار می‌گنجد. رئیس جمهور مشغول نوشتن بود. لابد حرف‌های این آقای دانشمند اگر واقعیت می‌داشت جالب بود که رئیس جمهور نت برداری می‌کرد.


اما آقای طهرانچی چرا جلوی حرف‌های بی پایه و اساس دانشمند برتر را نگرفت که جامعه دانشگاهی به خود ببالد که نماینده دانشگاه مانع بی پایه و اساس بودن مطالب مطرح شده در جلسه رسمی رئیس جمهور شده است صحنه طوری است که ظاهرا آقای طهرانچی هم حرف‌های این آقا را باور کرده بود.


کافی است دوباره فیلم را ببینید. چرا به این وضع گرفتار آمدیم. چه اتفاقی برای دانشمندان ما افتاده است. چه کسی و با چه متر و متراژی عنوان دانشمند به این افراد می‌دهد. در طول تاریخ همیشه در مجالس سلاطین و شاهان، دانشمندان هم حضور داشته اند هر زمان دانشمندان قدری با دربار‌ها رفت و آمد داشته اند جامعه از فیض وجود آنان برخودار بوده است.


عصر طلائی شاه عباس با حضور بزرگانی مانند شیخ بهایی ـ ملاصدرا ـ میرداماد بر غنای این دوره افزوده اند. سلطان محمود غزنوی با ابوریحان بیرونی شناخته می‌شود. معروف است ابوریحان در یکی از جنگ‌ها اسیر سپاهیان سلطان محمود می‌شود و به غزنین آورده می‌شود تا از دانش او استفاده شود، اما سلطان محمود دل خوشی از ابوریحان نداشته و در صدد بود تا دانش او را در حضور جمع به چالش بکشد.


روزی سلطان محمود در باغ هزار درخت غزنین بالای کوشکی که چهار در داشت استراحت می‌کرد و جمعی از شعرا و دانشمندان را به حضور پذیرفته بود. ابوریحان که منجم و ستاره شناس بود مورد خطاب سلطان قرار گرفت که من از کدام یک از این ۴ در خارج خواهم شد. قبل از خروج نظرت را مکتوب کن و زیر تشک من بگذار. ابوریحان بر روی کاغذ مطلبی نوشت و زیر تشک گذاشت، سلطان محمود مغرورانه دستور داد کارگران بیل و کلنگ بیاورند و در جدیدی باز کنند تا سلطان خارج شود. بعد از خروج سلطان محمود دستور داد که نوشته ابوریحان را بیاورند. نوشته بود سلطان از این چهار در خارج نخواهد شد بلکه دستور می‌دهد دیوار را بشکافند و از آن شکاف خارج می‌شود.


این روحیه شناسی دانشمندان بوده از کانون قدرت. مگر اینکه باور کنیم آقای طهرانچی یا آقای گنجی دوست دارند باب میل رئیس جمهور که می‌خواهد هر چیزی را با سرعت و انقلابی حل کند، مطالب غیر واقعی را ولو برای خوشحالی رئیس جمهور بیان کنند؛ که نگارنده براین باور نیستم که رئیس جمهور از چنین افراد دل خوشی داشته باشد.


به راستی چرا ما از ابوریحان ها، ابوعلی سینا‌ها و شیخ بهایی‌ها و میرداماد‌ها را به امثال این افراد رسیدیم. چه کسانی دنبال بودجه و هزینه برپایی چنین جلساتی هستند. نحوه گزینش دانشمندان برتر یک درصدی چگونه است؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۸
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶۴
رفراندوم بامبول نیست مظهر دموکراسی واقعیه مگر اینکه خودتون می دونید و آگاهید نتیجه چیه که ازش می ترسید ...برای کشورهای دیگه می تونید رفراندوم تجویز کنید به خودتون می رسه بامبول در میارید
پاسخ ها
نرگس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
آقای غلامرضا صادقیان مردم رو چون کودکی فرض کرده و مخواهد بدون علم و منطق و دلیل ، حرف خود را به کرسی بنشاند. ممکن است کسی حجاب داشته باشد اما مخالف حجاب اجباری باشد!!! الان خود با حجابها بیشترین آسیب رو از بابت قانون حجاب متحمل شدند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
«پهلوی بهائی، بانی کشف حجاب»
در «اسناد تاریخ پهلوی اول» مطرح بود که رضاخان «بهائی مخفی» است ولی پیگیری نشد.
اما الان با این «رسوایی اخیر ربع پهلوی» در سفر به سرزمیهای اشغالی ثابت شد انگلیس دهها سال فرقه صهیونی بهائیت که مرکزش در «بیت العدل حیفا» است را بر ایران حاکم کرده بود.
تا حدی که در جنگ ۶روزه کشورهای اسلامی علیه رژیم اشغالگر قدس، «پهلوی دوم» طرف «اسرائیل غاصب» را گرفت و با عدم رعایت تحریم نفتی آن و حتی کمک نظامی مخفیانه به تل آویو باعث «شکست مسلمین» شد.
لذا الان هم بهائیت صهیونی_انگلیسی با تکرار همان «فتنه کشف حجاب» که توسط رضاخان آغاز شد قصد «آندلسی کردن و شکست ایران» را دارد.
آرزویی که به گور میبرند.
بشرطها و شروطها...

#مردم_عفیف_ایران
#پهلوی_بهائی_حیفا
#فتنه_کشف_حجاب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
از میزان سانسور حقایق توسط تابناک همین بس که حتی نظری که اشاره به رفزاندوم های قبلی نظام داشته باشه غیر قایل نشر میشه
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
حجاب در دنیا اختیاری هستش و کیفیت حجاب در کشورهایی که حجاب اختیاری دارند، از ایران بیشتر است. پس حرف از اجبار به کشف حجاب نیست بلکه حرف از اختیاری شدن حجاب است. که مطمئن باشید این موضوع سبب ترویج گسترده حجاب اسلامی محمدی در ایران خواهد شد....
ملتی که فهمید وباان رای بالا به جمهوری اسلامی رای داد و به آن افتخار میکنیم اکنون نمی فهمد که به چه رای بدهد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
خوب اون موقع به مصلحت بود. الان نيست. والسلام
جناب خوش چهره ، چیزی به عنوان منافع ملی هیچگاه مطرح نبوده است .البته شما هم در این مورد حرفتان مورد قبول نیست . هنوز فراموش نکرده ایم که برای پیروزی مهمترین آسیب رننده به منافع ملی چقدر کوشا بودید.حافظه ملی پاک نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
این خوشچهره اون خوشچهره مناظرات نیست یکی دیگه است
جناب احمدب،پاسخ این است که بر خلاف نظر شما مسئولان بلند پایه کشور از این تملقات و چاپلوسی ها و حرفه‌ای بی پایه دوست دارند که بشنود برای همینه که متوسل به آمارهای خلاف واقع همین نخبگان و اندیشمندان می‌دهند.
مگر اکثریت مردم به اینها توجه می کنه جلساتی مثل دانشمندان یک درصدی یا زنان تاثیر گذار فقط برای سرگرمی خوش باوران و حیف و میل بیت‌المال برگزار میشه
رفراندوم» چگونه بامبول می‌شود

روزنامه جوان مغالطه نکنید ،، اصل ۵۹ قانون اساسی صراحت دارد .بر برگزاری رفراندوم
اصل پنجاه و نهم :

در مسائل بسیار مهم اقتصادی, سیاسی, اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
این 59 هم خودش بامبوله.حذف بشه بهتره
"از شیخ بهائی تا «پایتون»" نخبگان ما مهاجرت کرده اند و نخبه نماها در داخل خودنمایی می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
یک شعاری در جبهه های جنگ ۸ ساله بر روی تابلوها

نوشته شده بود که همیشه باعث ایجاد غرور رزمندگان

میشد و خستگی را از جان مان در می آورد که چنین بود :

(مردان حق زندانند ، یا کشته در میدانند)

و حالا باید اینطور نوشت: نخبگان و دلسوزان یا

در هجرانند و یا در حبس و..

و یا در خانه شان در انزوا اند
چه كسى به اين اقا لقب دانشمند برتر داده است ؟ چرا به اين اقا لقب دانشمند داده اند ؟ به نظرم جواب بسيار ساده و مشخص است ، همان كسانيكه لقب استاد به افرادمتوهمى هم چون اقاى حسن عباسى داده اند .
وقتی مجلس در راس امور باشد و همه اقشار با هر عقیده و مذهبی از موافق تا مخالف، نماینده واقعی داشته باشند، یقینا نیازی به رفراندوم نیست....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
مجلس که با مشارکت حداقلی ۱۰ درصدی انتخاب شده اند ،
اکثریت جامعه را نمایندگی نمی کند .

ضمن اینکه رفراندوم با نمایندگان حداکثری هم منافات ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
رفراندوم طرح نظری است که کل کشور برای تصمیم و اجرا نظر می دهند در حالیکه وکالت بیشتر انتخاب منطقه ای شهر و شهرستانی است که در آن رقابت های قومی واستانی است
گفتی دانشمندان یک درصدی، یاد معجزه هزار سوم و نویسنده کتابش خانم رجبی افتادم. راستی از ایشون در دولت مردمی استفاده نمی شود؟ چرااااااا؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
در سایه حضور دارند !!!!!؟
چقدر تو‌ بانمکی روزنامه جوان!!! چطور اون موقع که به قول خودت ۹۸/۲ به تو رای دادن همه چیز خوب بود حالا شد بامبول؟؟؟
رفراندوم مگر مثل حجاب قانون نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
دمت گرم
حرف حساب
«رفراندوم» چگونه بامبول می‌شود!!!
مطلب را خوندم! پر از تناقض و مغلطه! پاسخی مختصر و مفید: هیچ نیازی نیست برای رفراندوم، رفراندوم برگزار کنید! مگر احساس نمکنید اکثریت جامعه با شما همفکرند؟ پس یک بار برای همیشه این رفراندوم را برگزار کنید تا حرفتون اثبات بشه!
مشکل اینجاست که شما بهتر از مردم از نتایج این رفراندوم آگاهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
برگزاری رفراندوم در سایر کشوزها به شکلی که پیشنهاد می دهید وجود ندارد مثلا الان که در فرانسه به قانون افزایش سن بازنشستگی اعتراض وجود دارد چرا رفراندوم برگزار نمی شود؟؟؟؟؟؟
در عوض با سرکوب شدید پلیس مواجه هستند؟؟؟؟؟؟
حرفی که شما می زنید در هیچ کجای دنیا اجرا نمی شود.
بازنشسته حداقلی بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
به ناشناس ۵۶ ۱۰

اولا اصلا نمیتوان و نباید فرانسه را با ما مقایسه کرد

دوما : مخالفین طرح۶۴ افزایش سن بازنشستگان در فرانسه از نظر حزب و تعدادشان در اقلیت هستند
ولی قانون به همه مردم فرانسه اجازه تظاهرات را میدهد

سوما : شما از مجلس و دولت حداقلی انقلابی سوال کنید
که چرا قانون طرح همسان سازی و افزایش حقوق
بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی را که باید طبق نرخ تورم ۴۵ درصد و حداقل خط معیست ۱۷ میلیون تومان باشد را اجرا نمیکنند ؟
و تنها ۲۵ درصد میخواهند افزایش بدهند ؟

چهارما : از دولت بپرسید که چرا بدهی معوقه ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی را تسویه نمیکند ؟؟
و چرا انتخاب هیئت مدیره و مدیر عامل تامین اجتماعی را به صاحبان قانونی و شرعی آن که کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی هستند را نمیدهد ؟

بعداً بیایید از بیعدالتی فرانسه به مخالفین طرح ۶۴ بگویید
من هیات علمی يک دانشگاه هستم و يک فرد معمولی مثل هزاران همکار متعارف دیگر داخلی و خارجی.
معمولا انجام یک تحقیق، تحلیل، نگارش مقاله و ارسال و پذیرش آن حداقل 1 الی 2 سال طول می کشد. برخی از دانشمندان به طور متوسط هر هفته یک مقاله نوشته اند! که هیچ جای دنیا امکان پذیر نیست! واقعا سوپرمن هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
ان مقالات با استثمار دانشجویان دکتری و ارشد نوشته شده و بعضا استاد مربوطه فقط ویرایش کرده
روزنامه جوان خجالت نکش بگو چون میدونم نتیجه رفراندوم چی میشه برام صرف نداره برگزار کنم.
پس اصل 59 قانون اساسی چی میگه؟!به قانونی که خودتون مصوب کردید هم اعتقاد ندارید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
صل پنجاه و نهم :

در مسائل بسیار مهم اقتصادی, سیاسی, اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.
طبق این اصل اولا دو سوم نمایندگان باید درخواست
همه پرسی دهند که تاکنون چنین کاری نکرده اند و نکته بعدی اینست که مصوبه مجلس باید به تائید شورای نگهبان برسد که تضاد آن را با شرع و قانون بررسی می کند.
بنابراین اگر شما دنیال رفراندوم برای کشف حجاب باشید و دو سوم نمایندگان هم درخواست دهند فرضا، شورای نگهبان چون با شرع مخالف است آن را رد می کند.
اون همه پرسی که در قانون اساسی آمده برای انجام مسائل مهم در چهارچوب اسلام و انقلاب است نه برای توسعه فساد و فحشا یا سایر نظرات عده ای قلیل که خودشون رو اکثریت فرض می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
ناشناس ، ۱۱:۳
در کلیه کشورهای اسلامی حجاب ، اختیاری است بجز ۲ کشور مسلمان
همچنین فحشا در فقر اتفاق می افتد پس فحشا با رونق اقتصادی کاهش می یابد .
ضمنا آمار فحشا را اگر از مراجع مربوطه دسترسی پیدا کنید
متوجه می شوید در حال حاضر با وجودحجاب اجباری ، وضعیت وخیمی جامعه دارد .
از رییس جمهور ۶ کلاسه چه انتظاری دارید ؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
خیلی وقته ما از رئیس جمهور انتظاری نداریم چون هرکسی تو این مملکت باشه میدونه اینجا رئیس جمهور تقریبا هیچ کاره است .
رفراندوم اصلی از اصول قانون اساسی است . کسانیکه التزام به قانون را وظیفه همه می دانند و در مسله حجاب هم استناد به قا نون می کنند باید ملتزم به قانون اساسی که ارجح بر قوانین دیگر است باشند .
گفته شده است مگر مردم عادی قدرت بازنگری و تحلیل قانون اساسی و برگزاری رفراندم را دارند؟؟

بزرگواران به فرمایش شما وقتی عامه مردم قدرت تحلیل و بازنگری در قانون اساسی را ندارند، پس چگونه همین قانون اساسی را برای تصویب به رای عامه مردم به رفراندم گذاشته اید، مردمی که قدرت تحلیل و بازنگری در قانون اساسی را ندارند نتیجه آنکه قدرت تصویب آنرا هم ندارند، این دو نقیض با هم قابل جمع نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
.آفرین به حرف حساب
البته روزنامه جوان میتوانست این عنوان را هم انتخاب کند،

چگونه عدم برگزاری رفراندوم بامبول میشود.
یک سوال، برای تظاهرات و خواسته های مردمی مجوز داده نمیشود که ممکن است اغتشاش شود ، انجام هر گونه رفراندم که غیر ممکن است ، پس حضرات بفرمایند برگزاری رفراندوم که جزو اصول قانون اساسی است حذف شود، وقتی در عمل اصول قانون اساسی قابل اجرا نیست و فقط میخواهید بگوئید که قانون اساسی در ایران بسیار مترقیانه است، این کلاه گذاشتن سر مردم است. که قانون را برای چشم دیگران بنویسید اما اجرا نکنید.
عجب چطور اون روزی که مردم زمان انقلاب که یک سوم جمعیت فعلی کشور هستند و بیشرشان هم به رحمت خدا رفته اند رای آری یا نه دادند همه بلوغ سیاسی داشتند و عالم علم سیاست بودند و تحت تاثیر جو و شور انقلابی نبودند؟یا اینکه چون امروز نتیجه رفراندوم میدانید مطابق میل تان نخواهد بود مردم حالا نادان و تحت تاثیر جو شده اند؟
رفراندوم یکی از اصول مترقی قانون اساسی ومنطبق با جمهوریت نظام است. حذف،تضعیف ویا منوط کردن آن به تصمیم بزرگان قوم ضربه به امید مردم جهت اصلاح امور است
رفراندوم واسه جمهوری اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی خوب و مورد اعتماد بود و مردم اون زمان می فهمیدند، ولی الان دیگه متاسفانه نمی فهمند!
بهترین استراتژی، ارتباط با همسایگان هست تا اگه ازشون نفعی نمیرسه حداقل ضرر نرسه که متاسفانه با رفتار افراطی افراطیون لجباز و کاسب و بیسواد و نفوذی دچار مشکل بود.
روحانی صحبت از برجام 2 و 3 و... میکرد و سوپرانقلابی ها بهش حمله میکردن
حالا شریعتمداری و یامین پور و ثابتی و عباسی و رسایی و دیگر افراطیون ببینیم اسم این توافقات با بحرین و عربستان و مصر و .. چی میگذارن.
«رفراندوم» چگونه بامبول می‌شود!

کاربرد یک واژه عامیانه و خارج از احترام در شان و جایگاه یک فرد سیاسی نیست.
اما رفراندوم به معنی مراجعه به آرا و افکار عمومی برای قبول یا رد امری را می گویند.
از آن جایی که ددر تعریف جهانی، دولت ها کارگزاران مردم هستند که برای انجام کارها برگزیده شده اند و مردم به آنها اعتماد کرده و امور را به دست این برگزیدگان سپرده اند؛ بنابر این زیر نظر مردم و بنا به خواست آنان می بایست عمل و رفتار کنند و خواسته های آنان را اجابت نمایند. در اموری که خواسته عموم می باشد و دولت ها و حکومت ها دچار مشکل و بحران هستند و ادامه یک روند سبب تشدید بحران می گردد؛ مانند حجاب، می بایست چنین مسایلی را به تصمیم خود مردم سپرد تا بهترین نتیجه و تصمیم از آن بیرون آید. بنا به عرف و شرع و قانون رفراندوم حق مردم هر کشوری است و هیچ سردمداری نمی تواند آن را از مردم بگیرد.
پس برگزاری یک رفراندوم در هر مقوله بحران آفرین کنونی یک شیوه بسی هوشمندانه و از روی خردمندی است..
متاسفانه از این دانشمنمدان یک تا ده درصد در دانشکده انرژی های نوین دانشگاه تهران هم هست که اگه از مقاله خودش سوالی بکنند نمی تواند جواب بدهد و متاسفانه با توصیه فلانی به طریقی وارد دانشگاه شده و از یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا هم مدرک گرفته با کمک دوستانش در اونجا
مرز بین نبوغ و دیوانگی خیلی باریک هست بعضا از آن مرز بی آنکه خودشان بدانند رد می شوند از طرفی اگر رئیس جمهور هم با کسانی مثل ابوریحان و شیخ بهایی نشست و برخواست می کرد کی به این روز فجیع گرفتار می شویم دانشمندان واقعی با این دولتیان نمی جوشند و کیانی که با اینها می جویند هم دانشمن نمی توانند باشند هر چیزی مقدمات و وسایلی لازم دارد با رانت و سهمیه ممکن هست دکتر شویو و لی نابغه نمی شوید
وقتی برای شناخت کرونا مستعان اختراع شد دانشمندسازانی که به به چه چه گفتند حتما در این جلسه نماینده دارند و یا خودشان تشریف دارن چرا که دانشمند سازی بازار داغی پیدا کرده است و دانشمندان در حال خروج از این جعلیات می باشند
از سال۶۸ تا کنون رفراندومی نداشته ایم در حالی است که بحران های زیادی را با هزینه عبث بدان علت پشت سر گذاشته ایم می توانستیم با حضور اجتماعی مردم و استفاده از عقل جمعی به بهترین روش با آن برخورد کنیم . در حالبکه خواست و یا اعتراضات نخبگان جامعه همیشه توسط گروهی قوی با عینک بد بینی نگریسته شده و عمل نکردن به خواست های منطقی برای کشور هزینه زا بوده است در طی سی و اندی سال موارد داشته ایم که نیاز به رای اکثریت جامعه را میطلبید تا به این وضع اقتصادی دچار نشویم
رفراندوم را از قانون اساسی حدف کنید تا دیگر برایتان بامبول نشود
پرفسور رو بیخیال رئیس پرفسور را دریاب با شش کلاس سواد...
چرا ندارد وقتی لاستیک دوچرخه را به زور باد چرخ تریلی می زنی که ظرفیت ندارد ، تا زمانی که افراد با سهمیه مدرک بگیرند و سر کار روند وضع همین است وبدتر میشود ،تا زمانی که کوچه وپس کوچه ها دانشگاه کیلویی شوند وضع همین است
دکتر های کیلویی .
درباره دانشمند 1 درصدی اولا این عنوان بین المللی است و ربطی به مدیران یا مسئولین و انتخاب وی ندارد.
دوما درسته پایتون یک زبان برنامه نویسی است اما شاید با همین نام و برند شبکه مورد اشاره فرد وجود داشته باشد که نیاز به بررسی و توضیح بیشتر و بعد اعلام نظر هست.
۱۰۳ آل عمران:
و همگی به وسیله حبل خدا خویشتن را حفظ کنید و متفرق نشوید و نعمت خدا بر خویشتن را بیاد آرید ، بیاد آرید که با یکدیگر دشمن بودید و او بین دلهایتان الفت برقرار کرد و در نتیجه نعمت او برادر شدید. و در حالی که بر لبه پرتگاه آتش بودید ، او شما را از آن پرتگاه نجات داد. خدای تعالی این چنین آیات خود را برایتان بیان می کند تا شاید راه پیدا کنید .

آیه ۶۳ انفال:
و ميان دلهايشان الفت انداخت كه اگر آنچه در روى زمين است همه را خرج میکردى نمى‏ توانستى ميان دلهايشان الفت برقرار كنى ولى خدا بود كه ميان آنان الفت انداخت چرا كه او تواناى حكيم است
کشورهای جهان هر کدام بر اساس منافع ملی خودشان عمل می کنند و این منافع ملی ممکن است در تعارض با دیگر کشورها باشد
به این موضوع نمی توان دشمنی گفت و در واقع چیزی بین دشمنی و دوستی است
طبیعتا ما هم منافع ملی داریم و این تفکر و فرهنگ ما است که باعث حفظ و نگهداری از منافع ملی ما می شود
در کشورهای ضعیف از لحاظ تفکری و فرهنگی با وجود منابع زیاد منافع ملی همواره در خطر است همینکه از استعدادها استفاده نمی شود و سرمایه ها فراری است نوعی پا گذاشتن روی منافع ملی است

باید این موضوع که عبارت از چیزی بین دوستی و دشمنی با تعامل و با گفتگو به حالتی تبدیل شود که بتوان از ظرفیت های همدیگر استفاده کرد و طبیعتا کشوری که دارای تفکر و فرهنگ قوی تری است برنده تر است تا کشوری که دارای تفکر و فرهنگ ضعیف است و در آتش تعصبات و افراط گری و تفرقه های قومیتی و مذهبی می سوزد
خدا در مورد دشمنان در سوره انفال آیه ۶۱ می فرماید:

و اگر دشمنان به صلح گرایند، تو هم به صلح گرای، و بر خدا توکل کن، که یقیناً او شنوا و داناست.
آری می شود برای مسائل و مشکلات کشور رفراندوم گذاشت. می شود.... اگر گوش شنوایی باشد... اگر هشت سال پیش موضوع روابط با عربستان به رفراندوم گذاشته می شد امروز به خاک سیاه ننشسته بودیم...آری می شود مسائل کشور را به رفراندوم گذاشت.
قضیه پایتون نشان داد که فهم مردم و هم دانش و آکاهی مردم از به اصطلاح نخبگان و دانشمندان بیشتر و بالاتر است. واین جای مباهات و خوشحالی دارد. و همه این آگاهی ها از صدقه سر فضای مجازیست.
درغرب رفراندم جز اركان دموكراسى أست و مرتب اين امر اجرا ميشود
بايد در نظر داشت كه مردم خير و صلاح خود را بهتر از هيئت حاكمه تشخيص داده زيرا درد زندگى را خود لمس كرده و براى معالجه ان خود ادغام ميكنند
مرتب اين را عنوان كردهايم كه مردم حرف اول واخر را ميزنند
هيئت حاكمه ايي موفق است كه حرف مردم را گوش كند
چطور توی این چهل سال همش از مردم برای انتخابات و رفرندام جمهوری اسلامی ، مجلس ، رییس جمهوری ، مجلس خبرگان و..... دعوت میکردید ، اون زمان مردم خودی بودن حالا که رفرندام اساسی برای حل مشکلات مملکت باید تشکیل بشه ، مردم غیر خودی شدن ،
از آن جایی که از دید صاحبان قدرت ، من و امثال من قدرت تحلیل و فهم مسائل امروز را نداریم و اصولا جز مردم حساب نمی شویم ، اجازه بدهید که با عدم شرکت در انتخابات آتی با نفهمی خود مانع سرعت گرفتن قطار حرکت پیشرفت مملکت نشویم. با سپاس
پاسخ به اقاى نعمت الله احمدى فوايدش براى ايران اينكه شما مگر نمى گفتيد چرا جمهورى اسلامى از محور مقاومت انصار الله حزب الله و و و حمايت ميكند وبا كشورهاى ديگر در گير هسيد و و خوب از ديدگاه شما كه بايد اين منفعت زيادى باشد حالا چرا ناراحت هستيد ؟ ايا بخاطر اينكه امريكا و غرب كنار زده شده يا شما كلا عادت به نق زدن وسياه نمايى داريد پيشنهاد ميكنم حداقل مقالات خود را به نام افراد ديگر چاپ كنيد تا مشتتان بيشتر از اين باز نشود واما خودتان همه منافع ايران را ميدانيد به روى مبارك نمى اوريد
میزان رای ملت است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر