بازدید 15339
مرور روزنامه‌های دوشنبه یازدهم بهمن

کارمندان را زیر فشار تورم قرار ندهید/بچه پولدار‌ها سربازی نمی‌روند/حلقه مفقوده صنعتی شدن ایران

یارانه ٨٠٠هزار تومانی منتفی شد؟ اوکراین به نفع پکن؟ ضرورت بازگشت به محدودیت‌های کرونایی، پیمان جبلی در مسیر محمد سرافراز، افزایش٢٤٠٠ درصدی خرید خدمت سربازی، آن حمایت‌ها و این دو صنعت ملی قدرناشناس! شیوع انفجاری اومیکرون، درخواست تعطیلی دو هفته‌ای فعالیت‌ها و مشاغل غیرضروری برای کنترل کرونا و ضرب‌الاجل به بانک‌ها برای وام بدون ضامن، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۰ 31 January 2022

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز دوشنبه یازدهم بهمن ماه در حالی  چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی با تیترهایی همچون مردم از کیفیت خودرو ناراضی‌اند درست می‌گویند، حق با مردم است! موافق دخالت در اقتصاد نیستم و صنعت‌ نقشه‌ راهبردی‌ می‌خواهد و روایت شکست فشار حداکثری در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


بچه پولدار‌ها سربازی نمی‌روند

محمدطا‌ها محمودی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان بچه پولدار‌ها سربازی نمی‌روند نوشت: رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس خبر از موافقت این کمیسیون با خرید سربازی برای سربازان غایب داد. آن‌طور که سخنگوی کمیسیون تلفیق بیان داشت، مبلغ خرید خدمت سربازی از ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است. یعنی هرچه تحصیلات مشمولان غایب بالاتر باشد، رقمی که باید پرداخت شود نیز بالاتر می‌رود؛ تا جایی که دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی باید ۶۰۰ میلیون تومان بابت کارت معافیت از خدمت سربازی در زمان صلح به حساب خزانه کشور واریز کنند. ورای آنکه هنوز روشن نیست چه برنامه‌ریزی‌ای برای توزیع این میزان ورودی به خزانه کشور شده است و قرار است این میزان منابع حاصله احتمالی در کجا مصرف شود، نکته قابل توجه، نگاه سرمایه‌دارانه و خلاف عدالت اجتماعی کمیسیون تلفیق به مقوله خدمت سربازی است. این درحالی ا‌ست که حدود دو سال پیش سردار کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام کرد که «پرونده فروش سربازی یا جریمه ریالی سربازی مختومه شده و دیگر اجرا نخواهد شد، بنابراین لازم است مشمولان غایب به امید اجرای دوباره چنین طرح‌هایی نمانده، وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.»

نکته عجیب‌تر آنجاست که مقرر شده مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰درصد تخفیف تا ۶۰درصد برخوردار باشند و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز از تخفیف ۵۰درصدی برخوردار شوند. آیا اعضای کمیسیون تلفیق اندیشیده‌اند کدام فرد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، ۳۰۰-۲۰۰ میلیون تومان وجه رایج مملکت آن هم فقط برای خرید خدمت سربازی دارد که چنین امتیاز شگفت‌انگیزی را پیوستِ مصوبه حیرت‌انگیزشان کرده‌اند؟! همگان می‌دانیم تهیه ۴۰۰ میلیون تومان برای دو سال خدمت سربازی نه فقط برای یک جوان لیسانسه، بلکه برای خانواده وی با سطح اقتصادی متوسط در کشور ما که سقف پاداش بازنشستگی ۳۰ سال خدمت ۴۴۵ میلیون تومان است میسر نیست. می‌توان گفت در عمل خرید خدمت با این مبالغ نجومی، اصطلاحا برای بچه پولدارهاست و قاطبه جوانان از تهیه و پرداخت چنین مبلغی عاجزند. مصوبه مذکور آنچنان غیرکارشناسی شده و سرمایه‌مدارانه است که با توجه به برانگیخته شدن اذهان عمومی، نگارنده، تصویب آن را در صحن مجلس بعید می‌داند که البته با تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان می‌شد از عدم تصویب طرح خرید خدمت سربازی اطمینان داشت. علیهذا از مجلس سیزدهم انتظار می‌رود با تامل بر این طرح که در آن نرخ خرید خدمت سربازی برای یک فارغ‌التحصیل مقطع دکترا از نرخ دیه کامل یک انسان هم بیشتر است، از پایمال شدن حقوق حقه آحاد جوانان این مرز و بوم جلوگیری نمایند تا یک‌بار هم که شده پول‌ندار‌ها در قیاس با پولدار‌ها احساس عدالت کنند.


حلقه مفقوده صنعتی شدن ایران

مهدی حسن زاده طی یادداشتی در ستون یادداشت روز خراسان با عنوان حلقه مفقوده صنعتی شدن ایران نوشت: روز گذشته رهبر معظم انقلاب، الزامات و شروط حمایت از تولید ملی را بیان کردند. یکی از این الزامات، ضرورت تدوین نقشه کلان راهبردی برای بخش صنعت بود. نقشه‌ای که تبدیل آن به سند الزامی که با تغییر دولت‌ها تغییر نکند، ضروری است.


اگرچه اقتصاد کشور در هر برهه‌ای نیاز به نقشه کلان و برنامه توسعه مشخصی دارد، اما در بین بخش‌های مختلف، صنعت به یک برنامه راهبردی بیشتر نیاز دارد چرا که با دیگر بخش‌های اقتصاد رابطه تنگاتنگی دارد. در بخش نفت و گاز ردپای صنعت هم در اجرای پروژه‌های بزرگ و هم در تامین تجهیزات مشهود است. در بخش مسکن، صنعتی سازی یکی از نقاط مورد غفلت واقع شده است. در بخش کشاورزی، مکانیزاسیون و صنعتی سازی جایگاه مهمی دارد. در بخش خدمات، ارتباط بین صنعت با خدمات پس از فروش کالا‌های صنعتی و خدمات فنی و مهندسی مرتبط با صنعت، پیوند مستحکمی بین این دو بخش ایجاد کرده است.
به این ترتیب نقشه راهبردی در بخش صنعت به طور مشخص توسعه دیگر بخش‌ها را نیز جهت دهی می‌کند و به منزله یک لکوموتیو، دیگر واگن‌ها را به حرکت در می‌آورد. این در حالی است که خلأ جدی نقشه راهبردی در صنایع مختلف دیده می‌شود.


به طور مثال صنعت فولاد در مناطق خشک و گاهی کویری که معضل آب دارد توسعه یافته و اکنون قرار است با هزینه‌ای گزاف آب از دریای عمان به این صنایع انتقال یابد. این در حالی است که زنجیره صنعت فولاد به ویژه در بخش منابع سنگ آهن به اندازه دیگر زنجیره‌ها توسعه نیافته و در سال‌های آینده ممکن است بخشی از صنعت وفولاد بدون سنگ آهن بلا استفاده باقی بماند.


مثال دیگر توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی در کشور بوده است که موجب ایجاد واحد‌های متعدد پتروشیمی گازی با فناوری حداقلی و تولید محصولات باارزش افزوده اندک شود، در حالی که با ایجاد واحد‌های پتروشیمی فناورانه می‌توان در پایین دست این صنعت، تا یک میلیون شغل ایجاد کرد که نقش مهمی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده اقتصادی دارد.


نمونه مهم دیگر معضل جدی در صنعت خودرو است. صنعتی که ناکارآمدی آن نیاز به قلم فرسایی ندارد. مهم‌ترین استراتژی در توسعه این صنعت، ایجاد حمایت با دیوار تعرفه‌ای و تلاش برای مونتاژکاری با مشارکت خودروسازان خارجی بوده است که در نتیجه آن صنعتی به شدت آسیب پذیر از تحریم و همزمان نازپرورده و بدون رقیب خارجی است. در حالی که در تجربه بسیاری از کشور‌های صاحب این صنعت، حمایت از این صنعت، زمان دار و مشروط به ارتقای استاندارد‌های کیفی است. همچنین سرمایه گذاری اصلی باید در صنعت قطعه سازی که مادر صنعت خودروسازی است رخ دهد، در حالی که با وجود انواع حمایت‌ها از صنعت خودروسازی، قطعه سازان چندان تحت حمایت نبوده اند و حتی روابط بین این دو بخش در صنعت خودرو روابط نامشخص و گاهی با مالکیت‌ها و مدیریت‌های تودرتو بوده است. می‌توان در زمینه دیگر صنایع کشور نیز مثال‌های مشابهی مطرح کرد، اما در نهایت همه این مثال‌ها نشان دهنده فقدان سندی راهبردی است که نشان می‌دهد ما قرار است در چه صنایعی به چه صورتی و در چه مناطقی توسعه یابیم. کدام صنعت نیاز به حمایت دارد و چه نوع حمایتی باید از آن به عمل بیاید. همه این موارد سوالاتی است که باید در نقشه راهبردی صنعتی به آن‌ها پاسخ داده شود.

 

کارمندان را زیر فشار تورم قرار ندهید

محمد عرب‌شاهی طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان کارمندان را زیر فشار تورم قرار ندهید نوشت: یکی از عبارات بار‌ها تکرارشده از سوی ریاست سازمان برنامه و بودجه در روز‌ها و هفته‌های نخست تهیه و ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ این بود که دولت با مهار رشد قیمت روزمزد و حقوق کارمندان در سقف ۱۰ درصد قصد دارد از مارپیچ تورم- مزد جلوگیری کند و با مهار نرخ رشد تورم قدرت خرید کارمندان دولت افزایش یابد تا جبران افزایش ناچیز حقوق و مزد در برابر تورم ۴۰ درصدی جبران شود، اما بیشتر کسانی که با بودجه آشنایی دارند نیک می‌دانند دلیل اصلی نرخ بالای رشد تورم ناتوانی دولت‌ها در تامین منابع درآمدی به اندازه رشد هزینه‌های بودجه است که هر سال بر اساس یک کیفیت ثابت اضافه می‌شود. به این معنی که نهاد‌های بانفوذ که مناسباتشان با نهاد دولت، دستوری و با اختیارات بیشتر است می‌توانند دست‌کم به اندازه نرخ تورم بودجه خود را اضافه کنند و این در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به خوبی دیده می‌شود.


از سوی دیگر، اما دولت در لایحه بودجه هر کالا و خدمتی که به صورت انحصاری به بازار عرضه می‌کند را با بیشترین نرخ رشد در لایحه تعیین کرده است و این می‌تواند معیار سنجش برای افزایش سایر کالا‌ها و خدمات باشد.
افزایش بیست و چند برابری قیمت فروش برای متقاضیانی که نمی‌خواهند به سربازی بروند و حاضرند با پول این را برای خود بخرند و نیز افزایش چند درصدی مالیات و عوارض بر سیگار و افزایش ۲۵ درصدی در قیمت فروش طرح مجوز به خیابان‌های مشمول طرح ترافیک از جمله این کالا‌ها و خدمات است.


این رفتار نهاد دولت و نهاد مجلس علاوه بر اینکه قصد دارد از خانه‌ها و اتومبیل‌های با قیمت‌های بالا مالیات بگیرد و علاوه بر اینکه می‌خواهد مالیات کل را بیش از نرخ تورم افزایش دهد نشان از سرچشمه‌های تورم دارد.
یادمان باشد که هنوز تکلیف درآمد حاصل از صادرات نفت در لایحه بودجه به لحاظ واقعی و اینکه آیا می‌توان روزانه ۲/۱ میلیون بشکه نفت فروخت نیز نامشخص است. به نظر می‌رسد با این وضعیت و سختگیری سازمان برنامه و بودجه به کارمندان دولت درباره سقف میانگین ده درصد در افزایش حقوق آن‌ها به دلسردی بیشتر کارمندان در بخش‌های گوناگون منجر شود و روزگار آن‌ها برای تنظیم دخل و خرج مبهم‌تر خواهد شد.


دولت سیزدهم به جای اینکه روی حقوق و دستمزد‌ها برای کنترل تورم متمرکز شود بهتر است سرچشمه تورم را که کسری بودجه به لحاظ کمبود منابع درآمدی است را در کانون توجه قرار دهد. نمی‌توان به میلیون‌ها کارمند دولت وعده داد که سرعت رشد تورم ۱۴۰۱ کاهش می‌یابد و به اندازه‌ای می‌رسد که قدرت خرید آن‌ها را بالا می‌برد. واقعیت‌های زندگی کارمندان را باید دریافت و آن‌ها را زیر فشار قرار نداد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۹
بچه پولدارها به سربازی نمیروند !!!
بی تردید ایران بهشت ترین بهشت روی زمین برای پولدارها و مرفهین بی درد است
هرچه به کارمندان بیشتر فشار تورم وارد شود ضرر ان را بازار وفروشگاههاوکارگاههای تولیدی کالای مصرفی می کنن والا نون وپنیری که همه بخورن کارمند هم به ان قانع خواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
چرا فقط به کارمندان می پردازید؟؟؟؟؟
من که یک شغل ازاد دارم چه میشوم؟؟؟
نه عیدی دارم نه سنوات و نه درامد ثابت؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
اما کلا فشار تورم باید از روی تمام اقشار برداشته شود
در واقع حرمت و جایگاه سربازی را فروختید .
تیر خلاص به ته مانده های عدالت .
فروش سربازی هیچ توجیهی جز بی پولی دولت ندارد

وضع اقتصاد از آنچه فکر می کردیم خراب تر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
آخه اگه کسی 400میلیون پول نقد و اضافه داشته باشه که بخواد بابت 2 سال سربازی نرفتن بده، و بعدش هم بیکار و علاف توی این مملکت داعون بمونه، خب مگه دیوانه است با این پول میره یه کشور دیگه و اونجا علاف میمونه!
به لطف رانت و فساد و مافیای اقتصادی با آخرین سرعت در حال سقوط آزاد اقتصادی هستیم
ریال ایران از بی ارزشترین پولهای جهان شده .

خدا قوت
کار هر کسی نبود این عمل شگرف !!!!!!!!!!!!
۸ سال محمود
۸ سال حسن
۸ سال هم در خدمت آقای رییسی خواهیم بود

به همین راحتی ۲۴ سال از عمر و وقت و پول این مردم داره از بین میره.
اینکه می گویند مجلس انقلابی و عدالت محور، دقیقا کدوم محورشون عدالته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
محور شمشک دیزین
محور کرج چالوس

بازم بگم ؟
خوشحالم رای ندادم
رای سفید و باطله هم ندادم .

این مجلس ثابت کرده هیچ فرقی با مجالس قبلی نداره و حتی بدتر از قبلی هاست
فروش سربازی آخرین سند و دلیل است
همیشه مجلس و دولت در خدمت پولدارها و ثروتمندان بوده اند
کاش روسیه از ابتدای تاریخ وجود نداشت .
انگلیس و اسراییل هم همینطور .
بچه پولدارها سربازی نمیروند، بچه پولدارها، دور دنیا میروند. بچه پولدارها با مترو نمیروند،بچه پولدارها با پورشه میروند، بچه پولدارها به جهنم نمیروند، بچه پولدارها به بهشت میروند.
باسلام
بیچاره کارمندان که همه فکر میکنند وضع مالی شان عالی ست.ولی متاسفانه واقعیت چیز دیگری ست.تورم بالا خرج سنگین مالیات های مختلف با یک درآمد معمولی همخوانی نخواهد داشت.فقط در بوق کرنا میدمند وتبلیغات میکنند.فکری بحال مردم بیچاره ودرمانده بکنید.دین ودنیای مردم بفنا رفت.فقط حرف وشعارو وعده های پوچ گره از زندگی مردم باز نمی کند.بیچاره مردم بی پناه و بدون دلسوز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
کارمندان میتوانند خود را بازخرید کنند و شغل پر پولی پیشه کنند. کسی اجبار نکرده
محمد طاها محمودی! لطفاً عدالت اجتماعی را تعریف کنید.
از قبل انقلاب وبعد از ان هم کارمندان جزئ فقرا بودند واز پوشیدن لباسهای تکراری وماشینهای مدل پایین کارمند مشخص میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
والله من سال55 با حقوق ماهیانه 1250 تومان استخدام شدم.. در ان زمان با 25 تا 30 هزار تومان میشد یک واحد خانه متوسط خرید. ضمن اینکه وام مسکن هم با بهره 4 تا حداکثر 8 درصد وجود داشت..
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
عزیز کسی مجبور کردت کارمند بشی؟برو یک حرفه یاد بگیر تا کارمند نباشی خیلی هم بیشتر در بیاری
واقعا جای تأسف دارد. اگر خدمت وظیفه سربازی است باید برای همه باشد. چرا باید بحث فروش خدت سربازی را در میان گذاشت؟؟؟؟؟!!!!!! بچه پولدارها نیاز بیشتری به سربازی دارند به دلایل مختلف.
حلقه مفقوده صنعتی شدن ایران : برای نمونه یک نفر تحصیل کرده تو شرکت سایپا استخدام می شه با کلی زحمت و تلاش بصورت عملی هم با محیط کار و مدیریت مجموعه آشنا می شه و دلبستگی به کار و پیشرفت آن پیدا می کنه ولی یک دفعه مسولان سیاسی کشور یک فردی سفارشی و نا آگاه مثل بذرپاش رو می کنند مدیر عامل سایپا شما جای اون آدم تحصیل کرده شاغل بودید چه عکس العملی نشان می دادید ؟
این وضعیت و سختگیری سازمان برنامه و بودجه به کارمندان دولت درباره سقف میانگین ده درصد در افزایش حقوق آن‌ها به دلسردی بیشتر کارمندان در بخش‌های گوناگون منجر شود و روزگار آن‌ها برای تنظیم دخل و خرج مبهم‌تر خواهد شد.
قابل توجه آقای رئیسی و آن معاون برنامه و بودجه اش که کمر به نابودی کامل کارمندان بسته؟
برخی از نمایندگان مجلس عاملی برای فساد، فاصله طبقاتی و دوری از ارزشها شده اند. نظام جمهوری اسلامی نباید اینقدر هزینه برای برخی از نمایندگان بدهد
کشور های دیگر برای مستقل شدن جوانان وام میدهند و کمک مالی می‌کنند. در ایران هم باید ۶۰۰ میلیون بدهی تازه بشی یک آدم معمولی که نیاز نیست ۲ سال بره خدمت . یعنی ۲ سال عمرتو باید خودت بخری اونم درحالی که ملت پول یک ماشین ساده را هم ندارد
چی میگید اقا جلو تجمع کارمندان زحمت کش شرکت پست با کمترین حقوق بین ادارات را با پلیس گرفتن انگار میدان جنگه بی عدالتی کولاک می کنه.
بچه پولدارها سربازی نمی روند چه بفروشند و چه نفروشند بلکه ایشان به خارج کشور می روند تا هم رفاه داشته باشند و هم به خدمت سربازی نروند.شما فکر می کنی پولداری که تا 35 سالگی به مدرک معافیت نیاز نداشته برای 15 سال باقی مانده تا سن خروج از مشمولیت چنین ارقام گزافی پرداخت می کند؟
یکی از هم وطنان را دیدم روی نیوچرسی داخل اتوبان نشسته بود رفتم پیشش و گفتم در چه حالی هستی چرا اینجا نشستی گفت شرمنده خانواده هستم نمی دانم چه کنم هیچی ندارم نان برا خوردن ندارم اشتباهی متولد شدم عمرم سپری شد فقط تماشاچی بودم گفتم نگران نباش خدا بزرگه و من از پیشش رفتم و ناگهان دیدم خودش را زیر ماشین انداخت و مرد به همین سادگی بخدا شما مسئولین مقصرین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار