بازدید 51738
بیست و پنجمین «سی دقیقه» با «تابناک»

فیلم: وقتی یک نابینا حامل آخرین سلاح بشریت می‌شود

در این فیلم اکشن، دنزل واشنگتن افزون بر حضور درخشان در نقش نخست داستان که در بسیاری از سکانس‌های مهم دیالوگ محور نبود و صرفاً مبتنی بر ری‌اکشن‌های بازیگر پیش می‌رفت و به توسعه داستان کمک می‌کرد، به عنوان یکی از دو تهیه‌کننده اصلی حضور داشت... فیلم یقیناً در بحث سینمای دینی، ‌نمونه‌ای اثرگذار است که با دیالوگ‌های فیلسوفانه، حکم مقاله فلسفی را نیافته و در عین حال، کشش بالایی برای مخاطب عام ‌دارد...
کد خبر: ۳۲۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۰ 04 June 2013
اگر بشر تا مرز نابودی پیش رود و بخش وسیعی از آدمیزاد ساکن کره خاکی بر اثر جنگی جهانی نابود شود، آخرین سلاح برای نجات و بازگشت دوباره بازماندگان به زندگی مطلوبشان چه خواهد بود؟ این پرسشی است که در «کتاب ایلای / The Book of Eli» پاسخ داده می‌شود و اینک در بیست و پنجمین «سی دقیقه» می‌توانید آن را ببینید.

به گزارش «تابناک»، «کتاب ایلای / The Book of Eli»، چهارمین فیلم برادران هیوز یکی از فیلم‌های مهم سال 2010 است که با رویکردی متفاوت، مضمونی آخرالزمانی یا پساآخرالزمانی را روایت می‌کند و روایتی از جهانی دارد که پس از جنگ قدرت‌ها و احتمالاً استفاده از سلاح‌های اتمی، لایه اوزون به طور وسیعی از میان می‌رود (اشاره به سوراخ شدن آسمان) و آدمیانی که از سلاح‌های اتمی جان سالم به در برده‌اند، در برابر پرتوهای شدید خورشید قرار می‌گیرند و گروهی‌شان نیز به واسطه شرایط سخت زندگی ‌روی کره زمین می‌میرند.

فیلم: وقتی یک نابینا حامل  آخرین سلاح بشریت می‌شود

فیلم داستان، وقوع اتفاقی بزرگ در چنین دورانی است؛ دورانی که سه دهه از جنگ بزرگ می‌گذرد و مردم که پس از جنگ، کتب آسمانی را به عنوان علل این جنگ آتش زده‌اند، ایمانشان را به فراموشی سپرده‌اند، در بی‌غذایی از گوشت یکدیگر تغذیه می‌کنند و هر کسی که مقداری آب داشته باشد، حکم شخصی بسیار ثروتمند را دارد و مردم برای تصاحب کمترین دارایی‌ها و لذت‌ها،‌ هر جنایتی می‌کنند و ارزش‌های انسانی به پایین ترین درجه ممکن تنزل یافته است.

در چنین شرایطی، شاهد ظهور مردی به نام ایلای (عین تلفظی که در فیلم می‌شود) با بازی متفاوت دنزل واشنگتن هستیم که به‌ظاهر خشن و بی رحم اما در باطن، ‌سرشتی نیکو دارد. او حامل کتاب ارزشمندی است و می‌خواهد آن را از جایی که ‌آمده به غرب ببرد؛ کتابی که بعدها مشخص می‌شود کتاب آسمانی انجیل است و در پایان در گنجینه کتب آسمانی کنار قرآن، تورات و... قرار می‌گیرد و در واقع در این دوران مشخص می‌شود تنها سرچشمه قدرت و آخرین سلاح بشریت ایمان است که از طریق ادیان الهی قابل نگهداری است.

فیلم: وقتی یک نابینا حامل  آخرین سلاح بشریت می‌شود

ایلای اما در مسیر رساندن این کتاب آسمانی به مخزن و انبار تنها آثار باقی‌مانده از اعتقادات و فرهنگ بشری، با کارنگی با بازیگری اولدمن، یک انسان شرور و قدرت طلب روبه‌رو می‌شود که سال‌‌ها در پی انجیل است و می‌پندارد با انجیل و تکیه بر کلام این کتاب می‌تواند برای خود امپراتوری قدرتمند شکل دهد و بنابراین می‌خواهد با تکیه بر آیات آسمانی، ایمان به فراموشی سپرده شده بشریت را به آن صورت که در خدمت او باشند، بازگرداند و در واقع از دین برای ساخت دنیای جدیدی که حاکمش او باشد، سوءاستفاده کند.

البته از رفتار او، به ویژه از آن جهت که دستور به سوزاندن کتب می‌دهد، چنین برداشت می‌شود که او آگاهی و ایمان به خدا را مانعی برای پیشرفت خود می‌داند و به همین دلیل، در پی در اختیار گرفتن این کتب و خروج از دسترس عمومی است تا فرصت ایمان به خدا و درک کلامش نصیب هیچ بشری نشود؛ اتفاقی که در ‌فیلم برای «سولارا» با نقش‌آفرینی میلا‌کونیس رخ می‌دهد و او در همراهی با «ایلای» به خدا ایمان می‌آورد و ادامه دهنده راه وی می‌شود و با سلاح ایلای به جنگ با شرارت‌های می‌رود.

فیلم: وقتی یک نابینا حامل آخرین سلاح بشریت می‌شود

ایلای با ندایی که می‌شنود (شبیه الهام) به سمت مقصدی که باید کتاب امانتی در اختیارش را تحویل بدهد، حرکت می‌کند و پس از آنکه درمی‌یابد کارنگی در پی این کتاب است، در مسیر حرکتش با همراهی سولارا شتاب می‌گیرد؛ اما سرنوشت فرجامی متفاوت پیش رویش می‌گذارد و مردی که با کارد بزرگش، دسته‌های اشرار را هلاک می‌سازد، فینالی متفاوت از قهرمانان فیلم‌های کلاسیک را در واپسین روزهای عمرش تجربه می‌کند؛ قهرمانی که آنچنان در مبارزه توانمند است و آنچنان طبیعی ظاهر می‌شود که تصور می‌کنید، دید ویژه ای دارد، ولی شوک پایانی داستان، نقش ایمان را پررنگ تر جلوه می‌دهد و آن نابینا بودن این مبارز حرفه‌ای به رغم ظاهرش است؛ هرچند به زعم برخی او بیناست و تنها به خط بریل تسلط دارد و این جزو دو راهی‌های داستان فیلم است!

در این فیلم اکشن، دنزل واشنگتن، افزون بر حضور درخشان در نقش نخست داستان که در بسیاری از سکانس‌های مهم دیالوگ محور نبود و صرفاً مبتنی بر ری اکشن‌های بازیگر پیش می‌رفت و به توسعه داستان کمک می‌کرد، به عنوان یکی از دو تهیه کننده اصلی حضور داشت و احتمالاً حضور در این جایگاه، حساسیت نقش‌آفرینی را برایش پررنگ تر ساخته است. در کنار دنزل واشنگتن، گری اولدمن نیز توانسته به خوبی از پس نقشی منفی که به او سپرده شده بود، برآید و احساس منفی را نسبت به خود نزد مخاطب عام ایجاد می‌کند.

فیلم: وقتی یک نابینا حامل  آخرین سلاح بشریت می‌شود

بر خلاف آنچه برخی مبتنی بر توهم توطئه نقد کرده‌اند، فیلم تبلیغ مسیحیت نیست که اگر بود، نباید در سکانس ماقبل پایانی، شاهد قرار گرفتن قرآن در قفسه کتب مذهبی در کنار قرآن، تورات و دیگر کتب می‌بودیم که در نهایت نیز صحنه چاپ کتب مذهبی توسط تنها دستگاه چاپ موجود به تصور کشیده می‌شود و تنها تبلیغ قرار داده شده در فیلم، تبلیغ یک رستوران زنجیره‌ای معروف است. فیلم یقیناً در بحث سینمای دینی، ‌ نمونه‌ای اثرگذار است که با دیالوگ‌های فیلسوفانه و سنگین، حکم مقاله فلسفی را نیافته و در عین حال که کشش بالایی برای مخاطب عام ‌دارد تا با فریم به فریم فیلم همراه شود، پیغام خود را نیز منتقل می‌کند؛ رویکردی که متأسفانه در بیشتر فیلم‌های دینی و البته سفارشی تولید شده در کشورمان نمی‌بینیم.

این فیلم هشتاد میلیون دلاری که بخش چشمگیری از هزینه تولیدش، صرف جلوه‎‌های ویژه بسیار باکیفیتش شده، دو برابر سرمایه‌گذاری اولیه‌اش را در گیشه بازگردانده و هرچند نمی‌توان این میزان فروش را یک موفقیت بزرگ، آن هم برای فیلمی متعلق به استودیوی آمریکایی، تلقی کرد، بی‌گمان برای اثری که پخش کننده بزرگی نداشته، این میزان فروش از اهمیت این فیلم خوش ساخت حکایت دارد.

فیلم: وقتی یک نابینا حامل آخرین سلاح بشریت می‌شود

حال به تماشای چکیده‌ای 58 دقیقه‌ای از فیلم 118 دقیقه‌ای «کتاب ایلای» در بیست و پنجمین «سی دقیقه» با «تابناک» بنشینید و در پایان، نگاهتان را نسبت به این اثر با ما در میان بگذارید.

دانلود بخش نخست

دانلود بخش دوم

دانلود بخش سوم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲۳
مثل اینکه شما با مفهوم spoiler alert آشنا نیستین. آخر فیلم رو تو تیترتون نوشتین که.
فکر میکنم تلفظ درست اسمش کتال ایلای باشه. The book of eli
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
دقیقاً هم ایلای درسته، خودشونم ایلای تلفظش می کنن
Thanks.
اگه می خوان درباره قرآن فیلم بسازند ، یه همچین فیلمی باید بسازند.
واقعا تاثیرگذاربود.
به شخصه این فیلم دو بار دیدم، ارزش حداقل یه بار دیدن رو داره و حاوی برخی پیامهایی هست که اهمیت ایمان را برای انسانها نمایان می کند
اما به نظر من کارنگی دنبال این بود که تمامی کتاب ها رو جمع کنه و خواندن و نوشتن و از همه مهمتر خواندن کتب مذهبی رو از مردم بگیره تا به گفته خودش در فیلم بتونه اون ها رو کنترل و مدیریت کنه . او از این می ترسید که کنترل مردم رو از دست بده .. چه بسا که این اتفاق برای اون دختر توی فیلم افتاد که راه الی را ادامه داد و بیدار شد .
2 سال پیش وقتی داغ داغ بود دیدم. لذت بردم.
واشنگتن در این فیلم نابینا نیست!
ولی واقعا فیلم قشنگی بود یادش به خیر
فیلم جالبیه اما پر از حاشیه...
سلام
مقداری دیر آپدیت شدی تابناک چون فیلم کمی قدیمی شده.
آخر فیلم داخل اون قفسه هایی که کتابهای ادیان مختلف رو گذاشته بودند چند ثانیه قرآن رو نشون دادند که داخل قفسه ها چیده شده
حتی در پسا آخرالزمانی (به قول شما) استیل تیپ و روش های همان کابوی های تگزاس و وحشی گریهایی که قرار است بازهم همه چیز را بااسلحه بدست بیاورند حتی کتاب آسمانی( البته برای قراردادن داخل قفسه های کتاب خانه و یاموزه )
آقا فیلم چشمه fountain رو بزارید ته فلسفس
یکی از مزخرف ترین فیلمهایی هستش که تا حالا دیدم.
توصیه می کنم وقتتون رو براش هدر نکنین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
ما که ازش لذت بردیم گرچه تابناک خیلی دیر تحلیل این فیلم رو گذاشته و فیلم قدیمی هست
دونستن خط بریل با نابینا بودنم یکی نیست.
کدوم نابینا با کمان تیراندازی میکنه.
یباردیگه ببینش تابی جوون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
اگه فیلم رو کامل دیده باشی تو یه صحنه کلی بهش تیر اندازی میشه ولی اون تیرها روش اثری ندارن -- در جایی دیگه خود ایلای میگه اون کتاب ازش محافظت میکنه . پس میتونه بهش قدرت تشخیص بالایی هم در کارهایی مثل تیر اندازی بده.آخرای فیلم تو لحظه ای که چشمهاش رو نشون میده میبینیم که لکه سیاهی روی چشمش هست ...
اولا تلفظ اسم نقش اول ایلای است نه الی (وقتی با سولارا بوسیله قایق به مقصد می رسند، نقش اول خود را ایلای معرفی می کند، نه الی). ضمنا نقش اول کور نیست بلکه انجیل به خط بریل است اما آنطور که از فیلم بر می آید او آن را با چیزی شبیه چشم بصیرت خود می خواند. ضمنا وقتی انجیل در آخر فیلم کنار قرآن و تورات قر می گیرد... کاش ما هم به جای فیلم های به ظاهر دینی ولی آبدوغ خیاری و مزخرفی که ماه رمضان و محرم پخش می شود، کمی فکر می کردیم و چنین فیلم هایی می ساختیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
ایران این توانایی رو نداره از نظر جلوه های ویژه و کیفیت فیلم برداری واقعا حرف نداشت
اما فیلم های تاریخی ایران همه مسخره هستن و خیلی کیفیت سطح پائین برعکس با با بودجه میلیاردی ساخته میشن
لطفا فیلم پرواز flhghtرو بذارید.
مدیر پایگاه کاربر محترم این فیلم در «سی دقیقه» نقد شده و خلاصه آن قرار داده شده است. به اخبار مرتبط همین «سی دقیقه» مراجعه فرمایید
فکر می کنم منظور از book of eli کتاب الهی باشه !
اولا کارنگی کتاب را برای خودش می خواست تا به قول خودش با استفاده از جملات اون کتاب به مردم انگیزه بده. اما در واقع اون می خواست با سو استفاده از کتاب مردم را گمراه کنه. این یعنی این که منبع دین اگه به دست نا اهل خودش بیفته خیلی هم خطرناک میشه.
دوما در کل فیلم پر است از تضاد. به عنوان مثال وقتی ایلای با همراه داشتن اون کتابش گلوله بهش اثر نمی کرد پس چرا از ترس کارنگی رفت تو خونه اون پیرمرد و پیرزنه و چرا کتاب را توی تلوزیون مخفی کرد. اول فیلم چرا به اون زن و مردی که موتور سوارا بهشون حمله کردند کمک نکرد؟
در نهایت فیلم ارزش یک بار دیدن را داره. از یه جهاتی خوبه ولی از جهات دیگه مزخرفه.
واقعاً فیلم تاثیر گذار و جذابیه ، من که چهار پنج بار با اشتیاق نگاش کردم ، وقت داشته باشم بازم نگاش می کنم ولی این مرده نابینا نبود ، حالا بریل بلد بود بخونه دلیل نمیشه نابینا باشه ، تعبیر نابینایی واسه اون شخصیت واقعاً دور از ذهنه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار