بازدید 38328
۲
صدوبیست و پنجمین «سی دقیقه» با «تابناک»؛

فیلم: هتل بزرگ بوداپست را تماشا کنید

علاوه بر کارگردانی تحسین برانگیز هتل بزرگ بوداپست، باید اذعان کرد این فیلم صد دقیقه‌ای در طراحی صحنه‌ها، طراحی لباس و چهره‌پردازی نیز قابل تامل است و در این سه بخش بحق لایق جوایز اسکار ۲۰۱۵ بود و البته در این ترکیب می‌توان فیلمبرداری و موسیقی متن فیلم را نیز افزود؛ بنابراین، نمی‌توان از تماشای این اثر صرف نظر کرد.
کد خبر: ۴۸۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵ 06 March 2015
اگر قصد دیدن یک اثر متفاوت نسبت به آثار کنونی سینمای جهان را دارید، وقت آن رسیده تا به تماشای «هتل بزرگ بوداپست» بنشینید؛ مهم‌ترین ساخته وس اندرسون و برنده چهار جایزه اسکار ۲۰۱۵ که توجه قریب به اتفاق منتقدان را جلب کرده و همزمان برای تماشاگران نیز جذاب بوده است.

به گزارش «تابناک»، یکی از استعداد‌هایی که در دهه اخیر در سینما به تثبیت رسیده و آثارش همزمان مورد توجه منتقدان و اقبال تماشاگران قرار گرفته، وس اندرسون است. اندرسون که در سال ۱۹۶۹ در هیوستون تگزاس آمریکا به دنیا آمده، تا قبل از ساخت «تنن بامهای باشکوه» در سال ۲۰۰۱ که برایش نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه را در برداشت، تنها دو فیلم ساخته بود: «موشک شیشه‌ای» محصول ۱۹۹۶ و «راشمور (عجول)» محصول ۱۹۹۸.

فیلم: هتل بزرگ بوداپست را تماشا کنید

«زندگی در آّب با استیو زیسو» محصول ۲۰۰۴ و «دارجیلینک با مسئولیت محدود» محصول سالهای ۲۰۰۷ تقریباً یک فضا را تجربه می‌کرد اما اندرسون در دام تکرار اسیر نشد و در ۲۰۰۹، وس اندرسون انیمیشن «آقای فاکس شگفت انگیز» را ساخت که با استقبال قابل توجهی مواجه شد اما ظاهراً در محدوده سلایق اصلی این فیلمساز جوان قرار نمی‌گرفت و برخی ایده‌های معمولش را نتوانسته بود در این اثر نیز به کار گیرد و در واقع شاید تصور می‌کرد امضایش به اندازه کافی پررنگ نیست، هرچند منتقدان نظر دیگری داشتند!

«قلمرو طلوع ماه» محصول سال ۲۰۱۲ به عنوان درام اجتماعی سورئال که در کن ۶۵ رونمایی شد و نامزد اسکار ۲۰۱۲ برای بهترین فیلم سال نیز بود، جایگاه او را تثبیت کرد و حال در ادامه اوج، توانمندی‌اش را در «هتل بزرگ بوداپست / The Grand Budapest Hotel» ـ که اثری کاملاً متفاوت با فیلم‌های پیشینش است اما همچنان با لحنی سورئال و برش‌هایی از سینمای کلاسی است ـ به نمایش گذاشت و اثری بازیگرمحور را خلق کرد که عواملش با انتخاب‌های صحیح، توانستند ایده کارگردان را به نقطه ایده آل برسانند.

فیلم: هتل بزرگ بوداپست را تماشا کنید

«هتل بزرگ بوداپست / The Grand Budapest Hotel» بر اساس رمانی به قلم اشتفان تسوایگ، رمان نویس و نمایشنامه نویس مشهور اتریشی به نام ساخته شده است. هرچند تسوایگ سرنوشت خوبی نداشت، آثار ارزشمندی از خود بر جای گذاشت که در دهه‌های بعد توانست به منبع ساخت بسیاری از نمایشنامه‌ها و داستانهای تلویزیونی منجر شود. تسوایگ پس از اینکه در جریان رخداد جنگ جهانی دوم و افزایش قدرت هیتلر از اتریش گریخت و به انگلستان و سپس آمریکا و برزیل مهاجرت کرد و در ‌‌نهایت به این نتیجه رسید که دنیا در حال فروپاشی هست و به همین دلیل خودکشی کرد و به زندگی‌اش پایان بخشید.

بر اساس داستان این فیلم، در سال ۱۹۳۰ که دولتی فاشیست در حال قدرت گرفتن است و شعله جنگ در حال روشن شدن، هتل بزرگ بوداپست به واسطه تلاش فراوان مهماندار و شاگردش به یکی از بر‌ترین تفریحگاه‌های اروپا تبدیل شده است. یکی از مشتریان همیشگی هتل می‌میرد و یک نقاشی ارزشمند به مهماندار می‌رسد، با این اتفاق همه چیز تغییر می‌کند... .

فیلم: هتل بزرگ بوداپست را تماشا کنید

علاوه بر کارگردانی تحسین‌برانگیز هتل بزرگ بوداپست، باید اذعان کرد این فیلم صد دقیقه‌ای در طراحی صحنه‌ها، طراحی لباس و چهره‌پردازی نیز قابل تأمل است و در این سه بخش بحق لایق برد جوایز اسکار ۲۰۱۵ بود و البته این ترکیب می‌توان فیلمبرداری و موسیقی متن فیلم را نیز افزود و بدین سان نمی‌توان از دیدن این اثر صرف نظر کرد و در کنار همه این‌ها، آنچه توجه مخاطب را به شدت جلب می‌کند، بازی‌های محوری این فیلم است.

جیمز براردینلی منتقد مشهور درباره بازی های این فیلم تأکید دارد: اندرسون گروه بازیگرانش را با جمعی از چهره‌های آشنا در نقش‌های فرعی تشکیل داده است؛ متیو آمالریک، هاروی کایتل، بیل ماری، جیسون شوارتزمن، تیلدا سوئینتن، تام ویلکینسون، اُوِن ویلسون و باب بالابان همه نقش‌های فرعی دارند. بسیاری از این بازیگر‌ها پیشتر با کارگردان همکاری داشته‌اند.

فیلم: هتل بزرگ بوداپست را تماشا کنید

از بین بازیگرهایی که نقش‌های پر رنگ‌تری دارند، آدرین برودی، ویلم دافو و اداورد نورتون هم سابقه حضور در فیلم‌هایش را دارند. اما این اولین باری است که رالف فاینس در یک ماجراجویی با اندرسون همراه می‌شود و با وجود اینکه تا کنون بیشتر به نقش های تیره و تار تمایل داشته در این فیلم یک کمدی ناب و نادر از خود به نمایش می‌گذارد.

غیرقابل پیش‌بینی بودن روایت «هتل بزرگ بوداپست» این اجازه را می‌دهد که خیلی سریع پیش رود. آرایشی از چندین بازیگر زبده همراه با چاشنی شوخ طبعی منحصربفرد و غیر معمول اندرسون، مخاطب را به کاوش در فیلم و درگیر شدن با آن ملزم می‌کند؛ هرچند این موارد باز هم نمی‌تواند نظر کسانی که فیلم های اندرسون را بیش از حد غامض و گنگ می‌پندارند، عوض کند، اما برای آنان که از فیلم های یکنواخت و معمول خسته شده‌اند، می‌تواند بساط یک سرگرمی دلچسب را فراهم آورد.

به تماشای خلاصه این فیلم در «تابناک» بنشینید
.

تعداد بازدید : 300
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲
این فیلم عالیه
مزخرفترین فیلمیه که تا حالا دیدم. اصلا ارزش دیدن نداره.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی