بازدید 63537
«سی دقیقه» در تابناک

فیلم: و اینک به تماشای فیلم «جانگوی آزاده شده» تارانتینو بنشینید

این فیلم به جز ماهیت مهمش در میان فیلم های وسترنی که به موضوع برده داری پرداخته، به واسطه دماسنج نقد اجتماعی قابل طرح است. / «تابناک» تا انتهای تعطیلات نوروز، هر روز یک فیلم شاخص را تقدیم تان خواهد کرد و پس از آن، در صورت جلب نظر شما عزیزان، هر هفته یک فیلم این گونه عرضه خواهد شد.
کد خبر: ۳۰۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱ 20 March 2013
برنده اسکار «فیمنامه غیراقتباسی» 2013 و یکی از فیلم هایی که بخت برد اسکار را داشت اما همچون لینکلن و عشق به قدر کافی از سوی رای دهندگان عضو آکادمی دیده نشده، «جانگوی آزاد شده» آخرین ساخته کوئنتین تارانتینو است؛ کارگردانی که فیلم هایش با اسختاری متفاوت و غیرخطی مخالفان شدید و موافقین متعصبی دارد و نظر قالبی از سوی تماشاچیان و منتقدین درباره آثار قابل تعبیر نیست اما آیا واقعاً حق آقای کارگردان بیش از این بود و آخرین فیلمش که یک وسترن اسپاگتی منضمم با خشونت تصنعی -به عنوان ویژگی معمول سینمای تارانتینو- استحقاق اسکار بهترین کارگردانی را داشت؟ پس از تماشای 35 دقیقه از این فیلم در «تابناک»، شاید بتوانید پاسخ این پرسش را بیابید.

به گزارش «تابناک»؛ «...من ممکن است تاریخ را جابجا کنم. در لعنتی های بی آبرو من واقعا تاریخ را در یک کاسه آب ریختم و تکانش دادم و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. من فیلم تاریخی صرف نساختم. نگرشم از جنگ را بیان کردم.قصه تعدادی از آدم هایی را روایت کردم که از دو جنس متفاوت بودند: بدهای نامرد و بدذات و خبیث و طرف دیگر خوب های بدذات و نامرد(می خندد). قرار من این بود که قصه و تاریخ را با هم در کنار یکدیگر روایت کنم. یعنی قصه و تاریخ را باهم درآمیختم. حالا شما ممکن است کمی تا قسمتی تاریخ را هم عوض کنید. فیلم های من منابع تاریخی دانشگاهی و آکادمیک که نیستند. هستند؟! اصلا بگذار اینجور بگویم: من فقط بلدم قصه های عامه پسند بگویم...»

این عبارات بخشی از گفت وگوی کارگردان فیلم «جانگوی آزاد شده» در دوازدهم ژانویه با هالیوود ریپورتر است و شاید پاسخی نیز باشد به انتقادات فراوانی که از فیلم او صورت پذیرفته بود. فیلمی که از سوی گروهی غیرواقعی، از منظر برخی دیگر تصویر اغراق شده ای از برده داری و از جانب عده ای دیگر کاریکاتوری از یک جنایت تاریخی خوانده شده بود و حتی برخی چهره های سیاه پوست آمریکا نیز درباره ادبیات و همچنین عدم وجود چنین فضای تاریخی سخن گفته بودند.



یکی از این مخالفان سرسخت فیلم تازه تارانتینو، شلتون جکسون اسپایک لی کارگردان مشهور آمریکایی بود. او در در توییتر خود نیز نوشته بود: «برده‌داری آمریکایی "یک هولوکاست" بود و با سبک وسترن اسپاگتی این فیلم هیچ تطابقی ندارد. لی گفته است در سال 1858 برده‌های چندانی وجود نداشتند که به عنوان شکارچی جایزه بگیر، نقشی که جیمی فاکس ایفا کرده، کار کنند و یا کسانی هم نبودند که بتوانند به دنبال همسرشان که به عنوان برده فروخته شده و نقش آن را ساموئل ال.جکسون ایفا کرده، بگردند.» و البته تصور می شود تارانتینو پاسخ این نقد را در دیالوگ فوق داده است و همانگونه که اشاره داشته او یک داستان روایت نکرده و قرار نیست از فیلمش به عنوان منابع تاریخی آکادمیک استفاده شود و طبیعتاً داستان ضرورتی ندارد عیناً مشابه تاریخ باشد و وقایع کمرنگ یا پررنگ تر یا حتی جابجا ذکر شوند؛ به شرط آنکه مدعای مستند بودن نداشته باشد.

آخرین ساخته کوئینتین تارانتینوی 49 ساله که یک وسترن اسپاگتی سرپا است و بسیاری از مخالفان سرسخت آثارش را به جمع تماشاچیانش سوق داده، داستانی درباره دندانپزشک آلمانی به نام دکتر «کینگ شولز» با بازی کریستوف والتز است که در تگزاس سال 1858 به عنوان شکارچی انسان و یا همان جایزه بگیر (bounty hunter) در پی یک گروه یاغی است. «جانگو» با نقش آفرینی جیمی فاکس که در واقع نقش اول فیلم را برعهده دارد، پس از یک دوئل به شکل عجیبی توسط این سابقاً دندانپزشک خریداری میشود. دکتر شولز که اعتقادی به برده داری ندارد، جانگو را مشروط به اینکه یاغی ها را شناسایی کند، آزاد می کند و پس از شکار یاقی ها، جانگوی آزاد شده با شولز شریک می شود و به عنوان یک جایزه بگیر سیاه پوست به فعالیتش ادامه می دهد.

پس از یک زمستان پردرآمد برای این دو جایزه بگیر، آن دو با هدف پیدا کردن همسر جنگو به نام «برومهیلدا» با بازی کری واشنگتن به می سی سی پی می روند و پس از یافتن نشانی همسر جانگوی آزاد شده در ملک یکی از بزرگ ترین مزرعه داران می سی سی پی طرحی برای خرید همسرش که یک برده سیاه پوست است، می ریزند. در می سی سی پی، به بهانه وارد مزرعه ای می شوند که برومهیلدا در آن قرار دارد و میهمان «کالوین کندی» با لئوناردو دی کاپریو که همان مزرعه دار خشن است و به قساوت در برخورد با سیاهان شهرت دارد، میشوند، دکتر شولز و جانگو موفق می شوند همه را به جز «استفن» با بازی ساموئل ال جکسون نفر فریب دهند و استفن به اربابش پیش از معامله خبر می دهد که این دو برای خرید برده های جنگی نیامده اند و تنها برای خرید بریده ای آمده اند که همسر جانگو محسوب می شود.



همین اتفاق منجر به عصبانیت مزرعه دار خشن شده و زن جانگوی آزاد شده که 300 دلار قیمت داشته به 12000 دلار به این دو جایزه بگیر می فروشد و حالا در حالی که به نظر می رسد داستان تقریباً تمام شده، یک واقعه میز معامله را به هم می ریزد و در نهایت کاخ مزرعه دار توسط منفجر می شود. از نکات جالب داستان فیلم اینکه، کوئنتین تارانتینو در اتفاقی جالب و البته احتمالاً بی سابقه در نقش برده داری که جانگو پس از این معامله به او فروخته شده، با دینامیت منفجر می شود و با دینامیت های باقی مانده، فینال داستان به وقوع می پیونند و بعید به نظر می رسد تا به حال کارگردانی به جز تارانتینو در فیلمی که سناریوش را شخصاً نوشته و کارگردانی کرده، منفجر شده باشد!

«جانگوی آزاد شده» به جز سناریوی قابل توجهش، فیلمِ کارگردانی نیز بود و این کارگردان 49 ساله بازیهای ارزشمندی از بازیگرانش می گیرد و درترکیب و یکنواختی این بازیها دقت به خرج می دهد که در همین راستا نیز کریستوف والتز برای بازی نقش «دکتر کینگ شولز»، اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل 2013 را برد. علاوه بر اینها نماهای عمودی که در سکانس های حساسی از فیلم مورد بهره برداری قرار می گیرد و خارج از فیلم قرار نمی گیرد نیز طبیعتاً ابتکار کارگردانی است که حتی اگر جزو جزئیات فیلمنامه بوده باشد، نیز خالق شان را تغییر نمی دهد و به نظر می رسد حق این فیلم در اسکار نادیده گرفته شده است. با این حال به نظر می رسد کارگردانی، نقش پررنگ تری در لینکلن داشته و حتی اگر آرگو برنده اسکار نمی شد، لینکلن و حتی عشق استحقاق بیشتری داشتند.

این فیلم تلخ درباره تاریخ برده داری در آمریکا، تصویری سیاه از جنوبی ها به مخاطبش که بخش قابل توجهی شان آمریکایی ها هستند ارائه می دهد و جالب آنکه تارانتینو خود متولد تنسی از ایالات جنوبی آمریکا است. با این حال هیچ نهضت عظیمی از محکوم ساختن این فیلم و غیرمستندخواندنش به راه نیافتاده و جنوبی ها این فیلم را تحریم نکرده اند یا علیه اش بیانیه ای صادر نشده است. این اتفاق یعنی این تعریف پذیرفته شده که پذیرفته شده شخصیت های بد در فیلم ها نماد مردم یک کشور یا تیره ای از جمعیت یک کشور نیستند، حتی اگر در فیلمی این آدم های منفی با عنوان «آمریکایی ها» خطاب قرار گیرند.



این فیلم به جز ماهیت مهمش در میان فیلم های وسترنی که به موضوع برده داری پرداخته، به واسطه دماسنج نقد اجتماعی قابل طرح است. باید پذیرفت هنوز این نگاه که هر فیلم «داستانیِ سینمایی» از جنبه داستانی بودن، لزوماً واقعیت را به تصویر نمی کشد و چنین ماموریتی نیز ندارد، در جامعه ایرانی هضم نشده و این اتفاقی است که می بایست درصدد وقوعش کوشید و هر داستان را مکلف به بیان عین واقعیت ندانست و هر کاراکتر بدی در داستان یا فیلم داستانی را به کل یک جامعه یا یک گروه تعمیم نداد تا بتوان همچنان داستان گفت و فیلم و سریال داستانی ساخت.

نگارنده با دعوت به تماشای 35 دقیقه از فیلم «جانگوی آزاده شده»، به این نقد کوتاه پایان می دهد و در عین حال این پرسش را پیش رویتان قرار می دهد که آیا در شرایطی که اصولاً کپی رایت در مفهوم کلی اش در ایران رعایت نمی شود و فیلم های دوبله شده در کشور حق کپی رایتشان خریده نمی شود و قریب به اتفاق کتب ترجمه و چاپ شده در کشور نیز بدون خرید حق کپی رایت پروسه طبع را طی می کنند، آیا پخش حداکثر 30 دقیقه - و این بار استثناً 35 دقیقه - از فیلم های روز و همچنین فیلم های شاخص کلاسیک دنیا در «تابناک» موافقید؟

«تابناک» تا انتهای تعطیلات نوروز، هر روز یک فیلم شاخص را تقدیم تان خواهد کرد و پس از آن، در صورت جلب نظر شما عزیزان، هر هفته یک فیلم این گونه عرضه خواهد شد.

دانلود بخش نخست

دانلود بخش دوم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۴
بله بسيار خوب است از اينكه افراد دنبال اينجور فيلم ها تو سايت هاي بيگانه بگردند چه بهتر كه همينجا در دسترس قرار گيرد
تابناک جان 35 دقیقه فایده نداره فیلم را باید کامل دید
مطلب مفید و جالبی بود اما یه سوالی ذهن منو مشغول کرده.صدا و سیمای ما این فیلمها رو از کجا تهیه میکنه؟
نسخه قانونی و رسمی این فیلم امروز 20 مارس قراره منتشر بشه.یعنی حتی کسانی که این فیلمها رو بصورت غیر قانونی از اینترنت دانلود میکنن هم یک هفته دیگه باید صبر کنن تا بتونن این فیلمو دانلود کنن چه برسه به کسانی که میخوان این فیلمو بصورت قانونی بخرن و ترجمه کنن و دوبلش کنن و آماده پخشش کنن.صدا و سیما که نمیتونه نسخه پرده ای و بی کیفیت پخش کنه.پس نسخه اصلیشو از کجا آوردن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
دوست عزیز من این فیلم رو یک ماهه که از اینترنت با کیفیت 720 دانلود کردم
جلیلی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
عزیزم حالت خوب نیست؟نسخه اصلی خیلی وقته منتشر شده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
تا زمانی که خود تولید کننده ها نخواهند هیچکس قادر نیست فیلم غیر پرده ای را از اونجا خارج کنه.کاسه ای زیر نیم کاسه است.شاید دیدن این فیلم برای ما پیامی را میرسونه که میگذارن به ما برسه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
نسخه داورهای اسکار ماه هاست که لو رفته.
کیفیتشم عالیه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
آخرین نسخه که تو اینترنت هست DVDScrشما که 720 رو دان کردی،ما روهم راهنمایی کن...!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
آره راست میگه ما رو هم راهنمائی کن چه جوری با کوالیتی 720! دان کردی؟؟؟!!!!!
سلام
من مخالف هستم
یک فیلم رو باید کامل دید تا بشه راجع بهش قضاوت کرد
این طوری مثل این میمونه که فیلم پدر خوانده رو توی گوشی موبایل.... نگاه کنی و راجع بهش نقد بنویسی!
فیلم رو باید با کیفیت خوب و اونم تو وقت مناسب و جای مناسب دید و راجع بهش نظر داد
موفق باشید ...
من این فیلم رو دیدم. در نوع خودش محشره.
با این اقدام شما یعنی معرفی یک فیلم در هر روز خیلی موافقم.
تارانتینو درسته نه تارانتیتو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
خیلی جالبه بعضیها فقط منفی میدن بدون اینکه بفهمند موضوع چیه اسم کارگردان تارانتینو است اونوقت طرف نظر منفی داده!!!
بسیار عالی بود. تشکر و قدردانی می کنم
تابی آخه چرا همش رو تعریف کردی آخه دیگه دیدن فیلمچه لطفی داره؟
از فيلمهايي كه واقعيت هاي داخلي را نشان مي دهد هم پخش كنيد. چرا فقظ عيب هاي ديگران را بزرگ نشان ميدهيد و از عيب هاي خودمان غافليم. منصف باشيد.
حاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبوا
تابی؛ اگه بتونی هر هفته یک کتاب صوتی ارزشمند به کاربران البته با رعایت خقوق نویسنده یا انتشارات اراته بدی و سپس از کاربران بخوای که مثلا چند روز بعد نظراتشون را یا تحلبل هایشون را راجع به کتاب یا فیلم بگن خیلی جالب می شه و نوآوری هم میشه. در ضمن اگه بتونین لینک صوتی شده اخبار تابناک را هم تهیه کنین و به کابران شانس شنیدن خبر تا خواندن آنرا بدین می تونه مفید باشه.
سالی پر از موفقیت را برای دست اندر کارن تابناک آرزومندم.
سال 1392 پیشاپیش مبارک باد
سلام. خیر مخالفم چون هرچند به صورت غیر رسمی کپی رایت در ایران رعایت نمی شود همانطور که در تمام کشور ها هم به صورت غیر رسمی همین طور است اما رعایت نکردن آن توسط یک نهاد رسمی دور از منطق به نظر می رسد. این فیلم به راحتی برای اکثر کاربران این سایت قابل دسترس است و همین نقد شما به نظر کافی می رسد.
چرا هرکسی فقط می تونه یکبار منفی بده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
به این دلیل که هر کس فقط میتونه یه رای مثبت بده!!.... فهمیدی یا بیشتر توضیح بدم
عجب فیلمی بود حال کردم موافق هستم که روزی یه فیلم بزارین
لطفا نام لاتین فیلم ها رو هم بذارید تا بشود سرچ کرد و اطلاعات ازشون در آورد
ممنون
من که وقتی فیلم رو دیدم از بازی والتز و دی کاپریو کلی انرژی گرفتم!خیلی خوب بودند!
kheili khob bod . lezat bordim
خیلی خوبه ولی بهتره که فیلمو کامل بذارین
سلام.کار خوبی است ولی شاید نظر من رو پوشش ندید اما این کار جسارتا نوعی دزدی است و مالکیت معنوی این آثار رو شما بیشتر دارید خدشه وارید میکنید.بله میدونم که تو بازار همه میتونند بخرند و صدا و سیما هم بلاشک بدون پرداخت پول دوبله وپخش میکنه ولی از شما بعیده ازین کارهای ضد فرهنگی بکنید.امیدوارم عرایض من رو من یک نگاه فرهنگی بدونید نه اغراض
How about Copy right
حقوق این فیلم توسط موسسه قرن۲۱ بمبلغ ۱۷۰۰۰ دلار از نماینده خاورمیانه کلمبیا(سونی پیکجرز) خریداری شده و به اداره کل تامین خارجی سیما فروخته شده،شما حق انتشار این فیلم رو در ایران ندارید
کارشما خبری است یا سیستم پخش و دانلود غیرقانونی فیلم راه انداخته اید؟شان سایت شما این است؟لطفاً با توجیه نبود کپی رایت در ایران کلاه شرعی سر خودتون و مخاطبینتون نذارید،شما از کجا میدونید سیستم خرید فیلم تو ایران چیه که میگید: تو ایران کپی رایت نیست !!
فقط رئال مادرید
خیلی ممنون عالی بود.
متشکرم تابناک. به این میگن فکربکر
خوب بود
واقعاً كيف كردم تابي با اين طرح جديدت . خيلي عالي بود خصوصا كه اوليش وسترن بود
kheili khob bod. montare filme emroz hastim :)
این فیلم رو تو سینما دیدم موسیقی متن بسیار زیبایی داره و درسته اغراق شده هست اما ارزش دیدنش رو حتما داره
بی نظیره
آقا اگه میشه لینک دانلود کیفیت بالا فیلم رو هم بزارید من فقط کیفیت دی وی دی رو میتونم پیدا کنم
امروز عصر این فیلم از شبکه یک سیما پخش شد که متاسفانه از جرح و تعدیل و سانسور صحنه های عریان فیلم که قابل پیش بینی بود بگذریم نکته عجیب و مسخره تغییر دیالوگ های فیلم بود،مثلا به همت عزیزان صدا و سیما اشاره به آلمان تو کل فیلم حرف شده بود و اینطور داستان عوض شده بود که این دکتر شولتز دنبال یه پرستار میگرده!!منکه واقعا نفهمیدم دلیل این عوض کردن مفهوم دیالوگها چی بود؟یا در صحنه دیگه ای که دکتر بهمراه جانگو قراره به ملاقات برده فروش برن وکیل بهشون میگه ایشون دوست دارن موسیو خطاب بشن اما باهاشون فراتسه صحبت نکنین اما در کمال تعجب این دیالوگ بی خطر از نظر من بیننده تو دوبله صدا و سیما کلا عوض شده بود!!
البته شایدم در راستای تلافی مواضع خصمانه اتحادیه اروپا عزیزان سیاستگذار سیما ترجیح دادن هر اشاره ای به کشورهای اروپایی رو از فیلم پاک کنن!!دستشون درد نکنه ولی منکه قبلا با زیرنویس بسیار عالی و کیفیت محشر دیده بودم فیلمو.
فیلم را باید کامل دید
چه نيكوست اين اگر ادامه دار باشد . تشكر
عزیزم. تابناک جون شما که این کار خوب رو می کنید بهتر نیست همه فیلم رو به نمایش بگذارید. وقتی حق کپی رایت نداریم پس بهتر نیست شما پاسخ بدید که چرا همه ی فیلم رو نمی ذارید؟
خدا وکیلی این فیلم ها رو ادامه بدین هر هفته یه فیلم روز دنیا رو بذارین تا ما مجبور نشیم بریم فیلم سانسور نشده ببینیم
با سلام لطفا کیفیت فیلمها رو بالا ببرید
دمت گرم تابناک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی