بازدید 45389
پنجمین «سی دقیقه» با تابناک

فیلم: با «پرواز»ی سهمگین به قدرت وجدان پی ببرید

«پرواز» اگرچه در رقابت برای جوایز سینمایی نتوانسته آنچنان موفق ظاهر شود اما بی شک در سبک مورد اشاره، یکی از بهترین و ماندگارترین آثار است و مخاطبان نیز به این اثر 138 دقیقه ای روی خوش نشان داده اند و اگرچه فیلم داستانی ناامیدکننده را در بر دارد اما این یاس باعث نمی شود که در دقیقه 30 یا 50 این فیلم از تماشای این اثر پشیمان شوید.
کد خبر: ۳۱۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰ 24 March 2013
اعتیاد به الکل به عنوان یکی از قدیمی ترین عارضه های بشری مطرح بود و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا نیز گستردگی عجیبی دارد و در این خصوص تاکنون آثار سینمایی فراوانی ساخته شده اما تازه ترین اثر به نمایش درآمده در این باره، با نگاهی متفاوت به اعتیاد الکلی پرداخته و وجدان یک خلبان الکلی را در معرض آزمونی دشوار قرار داده است.

به گزارش «تابناک»، رابرت زمه کیس برنده اسکار بهترین کارگردانی برای «فارست گامپ»، در آخرین ساخته اش که جزو شانس های اسکار 2013 محسوب می شد، بر روی یک سوژه تکراری دست گذاشت که شاید شمار فیلم های ساخته شده درباره آن در تاریخ سینمای آمریکا عددی سه رقمی را پیش روی مخاطب قرار دهد اما این کارگردان حرفه ای از منظری تازه و با روایتی متفاوت به این ماجرا پرداخته و موفق شد با این نگاه مخاطب خود را داشته باشد و نظر بسیاری از منتقدان مشکل پسند را نیز جلب کند.

داستان فیلم درباره خلبانی به نام وایپ ویتاکر با بازی خیره کننده دنزل واشینگن است که درگیر مصرف شدید مواد مخدر و مشروبات الکی است و پس از مصرف موادمخدر و مشروب در یک پرواز با سانحه ای مواجه می شود که در نهایت 4 مسافر و خدمه در این سقوط هواپیما از مجموع 102 مسافر حاضر کشته می شوند. اگرچه هواپیما به واسطه نقص فنی سقوط کرده و خلبان نیز با نجات این تعداد مسافر یک عمل قهرمانانه انجام داده اما در آزمایش هایی که از وی گرفته می شود، مصرف الکل و مواد مخدر ثابت می شود.



با این حال کیفیت آزمایش های صورت پذیرفته به واسطه غیراستاندارد بودن نمونه گیری، این نتایج را بی اعتبار می سازد. ماجرا اما زمانی حساس می شود که خلبان در حین پرواز نیز دو شیشه مشروب مصرف کرده و در بخش خدمه تنها پنج پرسنل به این مشروبات می توانسته اند دسترسی داشته باشند و در نهایت امکان دسترسی به دو نفر محدود می شود که یکی از آنها خلبان و دیگری از پرسنل هواپیما است. خلبان در آزمون بزرگی قرار می گیرد که یک زن همکارش به جای او تاوان بدهد یا مسئولیت کارش را بپذیرد و در عوض دریافت نشان شجاعت، به زندان برود.

این بزنگاه شاد برای بسیاری از ما در موقعیت های دیگری در طول عمرمان پیش بیاید و آن گاه است که شرافت و وجدان می توانند قدرت شان را در وجود هر شخصی به نمایش بگذارند یا با پای گذاشتن بر این مشخصه ها، منافع فردی را در اولویت قرار داد. فیلم به لحاظ پردازش و کارگردانی ارزش های خاص خود را دارد و کارگردان اوج و فرد زندگی کاراکتر اصلی فیلم را به خوبی روایت کرده و به خوبی در سکانس های پایانی با قراردادن دنزل واشینگتن در یک آسانسور رو به پایان که به سمت دادگاه می رود، سراشیبی پیش رویش را در نظرگاه تماشاچی به تصور درآورده است.

این فیلم با داستان های فرعی تلاش کرده ابعاد زندگی این خلبان را به خوبی به تصویر بکشد و شخصیت پردازی به قدر کفایت درباره کاراکترهای محوری فیلم قابل توجه است. به واقع زمه کیس که طی 12 سال گذشته وقت خود را اختصاص به ساخت انیمیشن های بلند کرده بود و در این مدت آثار قابل توجهی از جمله  قطار سریع السیر قطبی/ The Polar Express» و «بیوولف/ Beowulf» را روانه سینما کرده بود، با این اثر بلند نشان داد همچنان توان ساخت یک ملودرام قوی خارج از فریم های گرافیکی را دارد.



«پرواز» اگرچه در رقابت برای جوایز سینمایی نتوانسته آنچنان موفق ظاهر شود اما بی شک در سبک مورد اشاره، یکی از بهترین و ماندگارترین آثار است و مخاطبان نیز به این اثر 138 دقیقه ای روی خوش نشان داده اند و اگرچه فیلم داستانی ناامیدکننده را در بر دارد اما این یاس باعث نمی شود که در دقیقه 30 یا 50 این فیلم از تماشای این اثر پشیمان شوید.

نگارنده با دعوت به تماشای کمتر از 30 دقیقه از این فیلم، پرسش مطروحه در فیلم های پیشین را مجدداً پیش رویتان قرار می دهد که آیا در شرایطی که اصولاً کپی رایت در مفهوم کلی اش در ایران رعایت نمی شود و فیلم های دوبله شده در کشور حق کپی رایتشان خریده نمی شود و قریب به اتفاق کتب ترجمه و چاپ شده در کشور نیز بدون خرید حق کپی رایت پروسه طبع را طی می کنند، آیا نقد فیلم های روز و همچنین پخش حداکثر 30 دقیقه (مگر در موارد استثنایی) از فیلم های روز و همچنین فیلم های شاخص کلاسیک دنیا در «تابناک» موافقید؟

«تابناک» تا انتهای تعطیلات نوروز، هر روز یک فیلم شاخص را تقدیم تان خواهد کرد و پس از آن، در صورت جلب نظر شما عزیزان در جمع بندی نظرات، هر هفته یک فیلم این گونه عرضه خواهد شد.


دانلود بخش نخست

دانلود بخش دوم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۶
خب نه میشه گفت موافقم نه میشه گفت مخالف
آخه مطالبی که در 30 دقیقه میزارین فقط دو تا چیزه
شرح فیلم و اینکه مورد ویژه فیلم(الکل یا رولت روسی) یعنی چی
حالت نقد رو چندان قوی نمیشه مشاهده کرد
به نظر من اگر صاحبان آثار، به طور قانونی بتوانند از انتشار اثرشان شکایت کنند، نفس کار اشتباه است. ملاک ما نباید این باشد که دیگران چقدر این مسئله را رعایت می کنند.
فارغ از این موضوع کار قشنگی است که انجام میدهید، مخصوصا اگر با تحلیلهای بیشتری همراه باشد.
man ba in sohbate copy right shoma movafegham choon in kar zarbe namizane ke yek fard ke mikhaste asl in film ra kharidari konad pashiman shavad baleke shayad ragheb ham shavad ke asl in kar ro bebinad...
mamnoon be khatere zahamatetan
فیلم بسیار جالبی هست.
وجوانی که هیچ وقت نمیتونی بهش دروغ بگی برای همیشه
سلیقه شما هم که خیلی ذاقارت شده تابی
فيلم زيبا و خوب و اموزنده از جنبه هاي انساني و اجتماعي. درك و قبول اشتباه و قبول هزينه ان بدون قرباني كردن ديگري و فرار از عقوبت خطا خود.
با نظر تابناك موافقم. نقض كپي رايت نيست گذاشتن سي دقيقه از يك فيلم بلند.
از تابناك ميخوام قانون كپي رايت رو در اين زمينه تو سايتش بذاره كه ببينيم اصولا نقض كپي رايت ميكنه يا نه
خیلی جالب بود
اون صحنه ای که خلبان قبل از سقوط، هواپیما را سر و ته می کنه جالب توجه بود... خیلی از ماها اگر در چنین دو راهی گیر کنیم، به راحتی دروغ می گیم و نکته قابل ستایش این فیلم، "راستگویی" بود آن هم در شرایطی بسیار دشوار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
من این فیلم رو قبلا کامل دیدم، دو تا مورد تو نقد اشتباه بود یکی 6 مسافر و خدمه (4 مسافر و 2 خدمه) و دیگری اینکه همکار خانم ایشون که می تونست کل ماجرا رو گردنش بندازه در این سانجه کشته شده بود و زیبایی فیلم اینجا بود که کسی که کل عمرش رو دروغ گفته بود و با دروغ هاش به بقیه صدمه زد بود می تونست فقط ب گفتن یه دروغی که به هیچ موجود زنده ای صدمه نمی زد خودش رو از زندان نجات بده.
سلام
موافقم.
به امید روزی که مالکیت معنوی آثار در ایران هم جدی گرفته شود.
یکی ازفیلمهای خوبی بودکه دیدم.تو این فیلم فهمیدم که چقدرسخته آدمی بتونه الکل رو ترک کنه ودر ضمن وجدان کافی برای دروغ پردازی نداشته باشه و بعد ازاندکی تقلا بالاخره بگه که ماجرا ازچه قراربوده.نمونه عینی این فیلم رو میشه تو ماجرای"لانس آرمسترانگ" دید.مقاومت و بعد تسلیم.
100% sansore kardid
100% مخالف هستم
دلایل زیادی هم دارم
1 : عدم صداقت شما
2: این کار برای جذب مخاطب بیشتر است ؟
خودتان هم میدانید اگر کسی بخواهد فیلم مثلا جنگو را ببیند قطعا سایت شما را برای دیدن فیلم نیمه کاره انتخاب نخواهد کرد پس خواهشمندم صادقانه بفرمائید منظور شما از این کار چیست تا بتوانیم این کار شما را نقد کنیم !!!!!!!!!!!
اصولا بازیگریایی مثل دنزل واشنگتن در سطحی هستند که هر فیلمی رو بازی نمیکنند،وقتی هم اسم همچین بازیگری رو فیلم میخوره،نمیشه فیلم رو نگاه نکرد.
درمورد کپی رایت هم،چیمون درسته که کپی رایتمون درست باشه...دزدی کردن فقط از دیوار مردم بالا رفتن نیست.
پاسخ ها
سیاوش
| Poland |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
این بازیگر همون رئیس جمهور "دیوید پالمر" تو سریال 24 هست...ههههههههه
با سلام...فیلم بسیار جالبیه..بازی دنزل واشنگتن توش فوق العاده است،حتی خود دنیل دی لوئیس هم اذعان داشته بود که میتونست اسکار به دنزل واشنگتن برسه..
به نظر من فیلم مزخرفی چون فقط بیش از نصف فیلم فقط طرف شراب می خوره و تنها جای خوبش پرواز هست بعدش کلا مزخرفه به نظر من ارزش دیدن نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
خب نبییین جانم نبییییین :دی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
آره خوب
مجبور كه نبودي ببيني
:)
سیاوش
| Poland |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
برادر من خب شما فیلمیو ببین که همش در حال پرواز هست و بجای مشروب داره آب هویج میخوره!!!
سلام
لطفا فيلم را با فرمتي بگذاريد تا كساني كه از گوشي هاي تلفن استفاده ميكنند مانند آيفون با سيستم عامل آي او اس نيز بتوانند فيلم ها را ببينند. لطفا لطفا لطفا. اين تقاضا را چند روز قبل هم داشتم. لطفا يك كاري بكنيد.
اصلا موافق نیستم. کار بسیار اشتباهی است. به بی قانونی دامن می زند و مردم را به کپی اثار ایرانی نیز تشویق میکند.
بنده الان دارم با ايفون ٥ اين فيلم را نگاه ميكنم شما مشكلتان اينست كه نوز به طور دقيق با موبايلت اشنا نيستي هيچ كاري نيست كه ايفون نتونه اما گوشيهاي ديگه بتونن شما ace player or buzz player or vlc player يا ... را نصب كن و نگاه كن براي دانلودش هم ميتوني از downlite استفاده كني
فیلم رو دیده بودم عالی بود
اضافه کنید در توضیح اونجا که نوشتید دو بطری مشروب که فقط دو نفر بهش دسترسی داشتند که یکی خلبان بود و اون یکی از مهمانداران هواپیما بود که طی سانحه فوت کرده بود
كاملاً موافقم. البته نبايد اين كار را با دلايلي هم‌چون «در ايران كپي‌رايت رعايت نمي‌شود و ...» توجيه كرد. بلكه دليل اصلي موافقت من آن است كه ما هم‌اكنون در جنگ اقتصادي قرار داريم و هر نبردي اقتضا مي‌كند كه اولاً مراقب باشيم حتي‌المقدور غنيمتي به چنگ دشمن نيندازيم و ثانياً حداكثر غنائم را از دشمن نصيب خود سازيم. در شرايطي كه دشمن به طور ناعادلانه و ددمنشانه ما را تحريم كرده و حتي از دادن دارو و هواپيما و ... به ما خودداري مي‌كند، چرا بايد براي فيلم‌هاي آن‌ها كه اتفاقاً در اكثر قريب به اتفاق آن‌ها مقدسات ما مورد هجمه‌ي رسانه‌اي قرار گرفته بهايي به دشمن بپردازيم؟!
با اين كار موافقم؛ ولي دو نكته را لازم مي‌دانم تذكر دهم:
1- نقدهايتان صرفاً هنري نباشد. براي همه‌ي ما روشن شده كه در فيلم‌هاي شاخص و موفق دنيا، حداقل يك سكانس غير اسلامي يا غير ايراني وجود دارد! لطفاً از نقد آن بخش از فيلم غافل نشويد.
2- با وضعيت اينترنت ايران كه سرعت آن براي اكثر شهروندان بسيار پايين است، دانلود يا تماشاي اين فيلم‌ها تقريباً غيرممكن است. لذا لطفاً فيلم‌ها را در فرمت 3gp كه در تمام گوشيهاي همراه قابل مشاهده است آپلود فرماييد تا هم همه‌جا قابل مشاهده باشد و هم حجم آن به طور چشمگير كاهش يابد. در غير اين صورت لطفاً عكسهاي بيشتري از فيلم در متن نقد خود قرار دهيد.
در ضمن در شرايطي كه دشمن جنگ نابرابر اقتصادي عليه ما آغاز كرده، خود را با اراجيفي هم‌چون كپي‌رايت محدود نكنيد و فيلم‌هاي زيبا را با خلاصه‌كردن خراب نكنيد.
کاری بسیار زیبا و انحصاری است با تشکر فقط تقاضا دارم کارشناسانه فیلم را کوتاه فرمایید . موفق باشید
توي فيلم ديدم كه دروغ گفتن چقدر راحت هست. ميشه شرايطي رو هم فراهم كرد كه همه از دروغهات حمايت كنند.
ولي در پايان كه مطئول پيگيري حادثه چند بار سوال مصرف الكل رو در مورد همكار خلبان كه معشوغش هم بود و در جريان سقوط هواپيما مرد رو ميپرسه ميبينين كه دنزل واشنگتن تو فكره! داره تو ذهنش مرور ميكنه كه تا كي؟به چه قيمتي؟
يكي از بهترين صحنه هاي تعليقي بود كه ديدم!
تابی جان دمت گرم بخدا ایول داری
با این فیلم گذاشتنت !!!حداقلش اینه اگه قانون کپی رایت رو رعایت نمیکنی مردم رو فیلمشون میکنی ایول ل ل ل ل ل ل ل ل ل ل ل ل ل ل ل ل ل؟
فیلم های سینمایی آمریکا کم کم به سمت تجاری شدن دارن پیش میرن و این جور فیلمای پر محتوا مثل لینکلن کمتر اکران میشن...
عالیه این حرکتت تابناک . کاملا موافقم.
بازم ترجمه بد ... !!!
همیشه در زندگی رعایت اخلاقیات که هم میتونه برای انسان درد آور و هم میتونه خوشایند باشه ، خوب بودن سخته !!!!!!!!!!!!!!
خوب وقتی شما تو همین نقدتون نمیتونید به رابطه عاطفی که بین خلبان و مهماندار کشته شده وجود داشته اشاره کنید و خود سانسوریش میکنید پس میشه نتیجه گرفت که این نقدها نمیتونه درست و صادقانه باشه و حتی میتونه گمراه کننده هم باشه. پس من میتونم فقط موافق معرفی یک فیلم به خواننده ها باشم که توش هیچ جانبداری یا نقدی به فیلم نباشه.
کپی رایت چیه؟ آنها صد ها سال اصل منابع ما را به غارت برده اند طوری نشده است. خوب است ولی کامل بگذارید یا لینک کامل آن را بگذارید. با تشکر
good
very good
i enjoyed

thanks for all of u done
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل