بازدید 38203
هشتادونهمین «سی دقیقه» با «تابناک»؛

فیلم: به تماشای شجاع دل آزادی خواه بنشینید

اسکاتلند روزگاری کشوری مستقل با پادشاهی مستقل بود؛ اما گذر زمان و رخدادهایی تاریخی، زمینه ساز الحاق این کشور به مجموعه کشورهای تحت سلطه انگلیس شد که از آن با نام بریتانیا یاد می‌شود. بریتانیا در یک سده اخیر، کوچک و کوچک تر شد و حال اسکاتلندی ها خیز بزرگی برای استقلال برداشته اند.
کد خبر: ۴۱۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴ 27 June 2014
در دورانی که مردم اسکاتلند پس از قرن‌ها در بازپس گیری استقلالشان از بریتانیا برآمده‌اند و بسیاری از انگلیسی‌های مشهور برای مبارزه با این استقلال صف کشیده‌اند، دیدن یک فیلم، فضای متفاوتی را برای هر مخاطبی پیش خواهد آورد و آن هم شاهکار تاریخی مل گیبسون است.

به گزارش «تابناک»، اسکاتلند روزگاری کشوری مستقل با پادشاهی مستقل بود؛ اما گذر زمان و رخدادهایی تاریخی، زمینه ساز الحاق این کشور به مجموعه کشورهای تحت سلطه انگلیس شد که از آن با نام بریتانیا یاد می‌شود. بریتانیا در یک سده اخیر، کوچک و کوچک تر شد و حال اسکاتلندی ها خیز بزرگی برای استقلال برداشته اند. ٢٧ شهریور ۱۳۹۲ مصادف با هجدهم سپتامبر ۲۰۱۳، الکس سالموند، وزیر اول اسکاتلند با حضور در پارلمان محلی از پیشنهاد دولت خود برای استقلال این بخش از بریتانیا دفاع کرد و گفت: برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند، «فرصتی تاریخی» برای مردم این سرزمین خواهد بود.

قرار است همه‌پرسی استقلال اسکاتلند سال ۲۰۱۴ بر‌گزار شود و در حالی که حزب ملی‌گرای اسکاتلند، به رهبری آقای سالموند، از استقلال این سرزمین حمایت می‌کند، احزاب اصلی بریتانیا، از جمله حزب حاکم محافظه کار و حزب کارگر، همچنان خواستار حفظ یکپارچکی بریتانیا هستند. سالموند گفت که اسکاتلند «ارزشمندترین» بخش از کشور بریتانیاست و عملکرد دولت محلی نشان می‌دهد که در حکم یک کشور مستقل، آینده روشن‌تری خواهد داشت.

فیلم: به تماشای شجاع دل آزادی خواه بنشینید

همچنین نیکلا استرجن، معاون وزیر اول اسکاتلند گفته که امیدوار است دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در یک مناظره همگانی با آقای سالموند با موضوع جدایی اسکاتلند شرکت کند. وی با رد این نظر که اسکاتلند توان اداره امور خود به عنوان یک کشور مستقل را ندارد، گفت: «ما یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان هستیم و در سی سال گذشته، مالیات سرانه مردم اسکاتلند به مراتب از متوسط مالیات سرانه پرداختی در کل بریتانیا بیشتر بوده است.»

در این میان، بسیاری از چهره های مطرح انگلیسی نیز کنار دولتمردانشان قرار گرفتند تا مانع از استقلال اسکاتلند شوند. «جي. كي رولينگ»، خالق مجموعه كتاب‌هاي «هري پاتر» یک میلیون پوند، معادل يك ميليون و 680 هزار دلار به کمپین «با هم بهتر» اهدا کرد که در راستای حفظ اسکاتلند تحت حاکمیت انگلیس توسط حزب کارگر به راه افتاده است. در هجدهم سپتامبر، رأي دهندگان اسكاتلندي براي دادن رأي آري يا خير به اين پرسش، راهي شعبات رأي مي‌شوند؛ بايد اسكاتلند يك كشور مستقل باشد؟

مل گیبسون بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده استرالیایی ـ آمریکایی درباره سرنوشت تاریخی اسکاتلند، فیلم 177 دقیقه‌ای «شجاع دل» را با بودجه‌ای 53 میلیون دلاری ساخت و به سرعت تحسین منتقدان را جلب کرد. «شجاع دل / Braveheart» که نامزد ده جایزه اسکار شده بود، سرانجام اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی و بهترین ویرایش صدا را از آن خود ساخت.

فیلم: به تماشای شجاع دل آزادی خواه بنشینید

بر پایه داستان «شجاع دل / Braveheart» ویلیام والاس در سال ۱۲۷۶ در روستای ایرشایر در اسکاتلند به دنیا آمد. در آن روزها شاه الکساندر سوم بیش از بیست سال بود بر این سرزمین فرمانروایی می‌کرد. سبک و سیاق او در فرمانروایی به گونه‌ای بود که ثبات اقتصادی و صلح را برقرار و سلطه طلبی همیشگی انگلیسی‌ها را به راحتی دفع کرده بود.

در سال ۱۲۸۶ الکساندر در حین سوارکاری از اسبش به زمین افتاد و جان سپرد و بزرگان اسکاتلند، نوه ۴ ساله او به نام «مارگارت» -که امروز از او با عنوان «بانوی نروژ» یاد می‌شود- را به عنوان ملکه اسکاتلند اعلام کردند و مقرر شد تا رسیدن او به سن قانونی مشاورین پدربزرگ فقیدش اداره مملکت را به عهده گیرند. مارگارت در سال ۱۲۹۰ در حالی که هشت ساله بود، در سفری از نروژ به سوی اسکاتلند بیمار شد و جان داد.

لردهای اسکاتلند برای جلوگیری از ایجاد بی نظمی و آشفتگی تصمیم به ایجاد حکومتی مستقل برای اسکاتلند گرفتند و بدین منظور از شاه ادوارد اول به واسطه حکومت موفقش دعوت کردند تا برای رسیدن به این هدف راهنمایی شان کند؛ اما وقتی برای استقبال او رفتند با ارتش عظیمی از انگلستان روبه رو شدند و بدین ترتیب سلطه انگلیسی‌ها بر سرزمین اسکاتلند آغاز شد. ویلیام والاس در چنین شرایطی دوران کودکی خود را گذراند و با کینه انگلیسی‌ها بزرگ شد.

فیلم: به تماشای شجاع دل آزادی خواه بنشینید

بنابر افسانه‌های محلی ایر شایر، والاس نخستین بار بر سر ماهیگیری با سربازان انگلیسی درگیر شد که در نتیجه آن دو تن از نظامیان انگلیسی را به قتل رساند و مقامات انگلیسی بلافاصله دستور دستگیری او را صادر کردند. بسیاری این واقعه را ناشی از کینه عمیق والاس از انگلیسی‌هایی می‌دانستند که در سال ۱۲۹۱ پدر و برادر بزرگ‌تر او را کشته بودند. کشته شدن نامزد والاس به دست انگلیسی‌ها خشم والاس را برمی انگیزد.

در یازدهم سپتامبر ۱۲۹۷ والاس که به ارتش شورشی‌های «آندره دو مورای» پیوسته بود، در نبرد «استرلینگ بریج» به پیروزی وسیعی دست یافت و سربازان «دوماری» که از داشتن فرمانده‌ای چون «والاس» سرمست بودند، به راحتی بر ۳۰۰ سواره نظام و ۱۰ هزار پیاده نظام انگلیسی چیره شدند. یک سال بعد در ۲۵ ژوئن، ۱۲۹۸ نبردی دیگر به نام «فالکیرک» رخ داد و «والاس» با تکیه بر هوش سرشار خود از دام ارتش انگلستان به سلامت گریخت.

در این زمان اختلاف وسیعی بین سران نیروهای انقلابی درگرفته بود و سپتامبر همان سال «والاس» تصمیم به استعفا و سپردن سکان به «رابرت بروس» گرفت. او پس از استعفا به فعالیت‌های صلح طلبانه پرداخت و مدتی را نیز برای انجام یک مأموریت دیپلماتیک در فرانسه گذراند، گو اینکه بسیاری اعتقاد دارند دلیل اقامت او در فرانسه چیزی جز این بوده‌ است. در پنجم اوت ۱۳۰۵ «سر ویلیام والاس» که دستگیری‌اش دیگر ناممکن می‌نمود، به دست شوالیه‌ای به نام «ژان دو منته» دستگیر و به اردوگاه سربازان انگلیسی در منطقه‌ای نزدیک شهر گلاسکو منتقل شد.

فیلم: به تماشای شجاع دل آزادی خواه بنشینید

او که دولتمردان «پادشاه یاغی‌ها» می‌خواندنش، در محاکمه‌ای مجرم شناخته و به مرگ با چوبه دار محکوم شد که مخالفت «والاس» را به دنبال داشت و ترجیح داد با گیوتین اعدام شود. پس از آنکه سر او را از بدنش جدا و پیکرس را قطعه قطعه کردند، هر قطعه را به گوشه‌ای از خاک اسکاتلند بردند تا مایه عبرت سایر انقلابیون شود.

به تماشای خلاصه نسبتاً طولانی شجاع دل در «تابناک» بنشینید

دانلود بخش اول

دانلود بخش دوم
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۴
فقط اين رو بدانيد كه اين فيلم هر از وقتي از تلوزيون سراسري بريتانيا از لندن نمايش داده ميشه و به كسي بر نميخوره كسي هم اعتراض نميكنه حتي الان كه اسكاتلند در حال اماده شدن براي رفراندوم استقلال است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
با سلاح آزادی به جنگ آزادی رفتن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
تابناک چرا تمام داستان اسکاتلند انگلیس رو تعریف نمی کنه این شاه اسکاتلند بود که به علت نبودن وارث برای انگلستان شاه انگلستان هم شد بعد منابع نفتی اسکاتلند مثل نروژ نیست و در اختیار شرکتهای چندملیتی هست یک دهه دیگر هم تمام میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
جالبه تابناک از فردی (مل گیبسون )نام میبره که نژادپرست ویک ادم بشدت تندرو هست تازه یک فیلمش هم توسط مایاها محکوم شده همین اقا به حاکمیت دوباره ملکه انگلیس به استرالیا رای داده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
آزادی در غرب؟؟
خنده داره.
اگر کسی جرات داره از اسرائیل انتقادکنه!! اونوقت . . . می فهمی آزادی یعنی چی...
یعنی ازادی بیان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
چی یعنی آزادی بیان؟؟؟؟ فعلا دست از سر کشورهای جهان بردارند بعد از آزادی بیان هم سخن بگویند.
حرف ازادی زده میشه ولی ازادیخواهان رو به بند می کشی مرگ بر این تزویر و ریا
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
منظورت اینه که چرا 1000 سال پیش در بریتانیا آزادی بیان نبوده؟!!!
منظور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ماگرزسربریده می ترسیدیم،درمحفل عاشقان نمی رقصیدیم...
اروپا وبخصوص انگلستان در 500 سال پیش فقیر تیرین جای جهان بود که با غارت و کشتار ثروت دیگر اقوام بخصوص سرخپوستان بدینجا رسید
اگر به فیلم توجه کنید شدت فقر حتی در کاخ ها را خواهید دید
انگلیس با دزدی دریای که از طرف ملکه انگلیس حمایت می شد بسیاری از کشتی های اسپانیای و پرتغالی را غارت ونابود کرد اسناد بسیاری وجود دارد که دزدان دریایی سومالی از طرف انگلیس حمایت وپشتیبانی می شوند در ویکی پدیا در موردفرانسیس دریک نوشته
سر فرانسیس دریک (به انگلیسی: Sir Francis Drake) دریاسالار (۱۵۴۰ –۲۷ ژانویه ۱۵۹۶)، کاپیتان دریا، سیاست‌مدار و دزد دریایی زمان ملکه الیزابت بود. او در ژانویه ۱۵۹۶ بعد از یک حملهٔ ناموفق در پورتو ریکو درگذشت[۱].

او با غارت کشتی‌های اسپانیایی که از قاره آمریکا می‌آمدند اسپانیا را دچار مشکل کرد تا حدی که پادشاه اسپانیا از ملکه الیزابت درخواست سر وی را کرد و ملکه الیزابت بعد از بزرگترین دزدی‌اش شخصاً به استقابل او آمد و گفت: «پادشاه اسپانیا درخواست سر شما را کرده‌است ما همکنون وسیله انجام این کار را داریم.» سپس او را به لقب سر ارتقا داد.از او به عنوان بزرگترین دزد دریایی تاریخ نامبرده می‌شود
این هم نمونه ای از ریاکاری این روباه پیراست
میشه یکی از بهترین فیلمهایی هست که ارزش دیدن رو داره
مل گیبسون کاملا عقاید ضد یهود داره و با اسراییل مخالفه. . . کارش درسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
به شدت هم نژادپرست هست این رو هم بگو فقط ضد اسراییلی بودنش رو خوندی
اه این فیلم خیلی قدیمی فیلم جدید بزار تابی جون
تابی جون میشه این فیلم 2001 یک ادیسه فضایی استنلی بزاری و یک نقد خوبم ازش بکنی تا ما بفهمیم چی این فیلم خوب بود که انقدر در رابطه با هاش می گن
من از تجزیه کشور انگلیس کیف می کنم وقتی تاریخ می خوانیم عامل جدایی خیلی از سر زمین ها ازما این کشور استعماری بود هرات بحرین قسمتی از بلوچستان افغانستان .........................
آخه چند هزار بار باید بگم که ترجمه "Brave Heart " می شه : "دلاور"
من نمی دونم این اسمها رو از کجا میارید :؟؟
"قوی دل" و "دل قوی" و "شجاع دل" و "دل شجاع" و"قوی قلب" و............
انگلیس که آخر مکر و فریبه
کدام آزادی
بله آزادی شاید برای شهروندانش باشه ولی با تمام آزای خواهان مستعمراتش به گلوله جواب داد
از افریقا گرفته تا هند و آمریکای لاتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
واسه شهروندانش تا وقتی آزادی هست که منافع طبقه حاکم و اعیان و اشراف رو بخطر نیندازند.
اسکاتلند جدا بشه، کلی میخندم. شیرینی پخش میکنم توی خیابون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
ملت جو گیر ایران اسکاتلند اصلا کجای دنیاست ؟ میتونید رو نقشه نشون من بدید
این فیلم را دیده‌ام. فیلم بسیار خوبی بود. الان وقتی یک جستجو هم در اینترنت کردم متوجه شدم که این فیلم در سال ۱۹۹۵ ساخته شده که بسیار برایم تعجّب برانگیز بود چون از نظر فیلمبرداری و جلوه‌های ویژه و … نیز بسیار فراتر از زمان ساختش بود. فیلم، هم از لحاظ فیلم‌نامه و هم از لحاظ بازی و کارگردانی بسیار قوی است. مسلماً تحت تأثیر قرار خواهید گرفت.
بهترین فیلمی که در عمرم دیدم با بهترین موسیقی فلیم
یکی از بهترین فیلم هایی که تا حالا دیده ام همین فیلم شجاع دل هستش.
انگلیسی ها انگل صفتند، یعنی همچون انگلها از جان و مال ملتهای دیگر ارتزاق میکنند و بعید نیست از تمامی توطئه های ممکن برای سرکوب خواسته اسکاتلندی ها استفاده کنند، بخصوص اینکه اگر اسکاتلند جدا شود مردمان و ولز نیز که سالهاست تحت استعمار انگلیسند برای استقلال تلاش خواهند کرد و همچنین مردم ایرلند شمالی فشار بیشتری خواهند آورد که مستقل شوند( تاکنون جنبشهای استقلال طلبانه ایرلند شمالی باشدت و در سکوت مجامع بین المللی و غرب مدعی آزادی و حقوق بشر توسط انگلیسیه سرکوب شده).
بابا یه فیلم ساختن بشینیم نگاه کنیم سرگرم باشیم دیگه اینقد تحلیل و تفسیر و نظر نمیخواد که......
این فیلم بی نظیر است واقعا آدمو تحت تاثیر قرار میده مخصوصا با هنرمندی عالی مل گيبسون.. سپاس فراوان
این را هم بدانید قبل از خاندان کنونی سلطنتی بریتانیا (خاندان آلمانی نژاد موسوم به هانوور که به ویندزور تغییر نام دادند) که از اواسط قرن 18 به قدرت رسیدند خاندان اسکاتلندی استوارت به مدت 300 سال بر بریتانیا حکمفرمایی می کرد همچنین بدانید مقر اصلی فراماسونرهای جهان در گراند لژ ادینبورگ اسکاتلند است. پس زیاد به حال آنها دل نسوزانید.
مگه مل گیبسون فیلم بد هم ساخته.به فیلم های دیگش هم نگاه کنی یکی از یک قشنگ ترند مثل patriot(میهن پرست)یاapocalipto و....
مل گیبسون فیلم حضرت عیسی رو هم که ضد یهودی بود ساخته یه فیلمی هم به اسم وطن پرست داره که در خصوص جنگ داخلی آمریکا بود کلا این شخص تو فیلمهاش دوست داره احساسات اجتماعی ومذهبی وملی رو تحت تاثیر قرار بده و موفق هم میشه
فیلم بسیار عالی و بازی زیبای مل گیبسون
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر