بازدید 43041
در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی» مطرح شد؛

هزینه طراحی سمند خیلی بیشتر از ۱۲۰ میلیارد تومان بود/ راه اندازی کارخانه ایران خودرو در سنگال و ونزوئلا با فشار نمایندگان مجلس/ یک خودرو از خط تولید سنگال بیرون نیامد

دکتر امیر حسن کاکائی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، پیرامون صحبت‌های مطرح درباره طراحی پژو ۲۰۶ صندوق دار و سمند گفت: اوایل دهه ۹۰ تحقیق و تفحصی از سوی مجلس پیرامون صنعت خودروسازی انجام شد و این پرسش مطرح است که چرا مجلس در آن زمان متوجه چنین مطالبی نشده بود و هم اکنون بهرام پارسایی آن را مطرح کرده است؟
کد خبر: ۹۱۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲ 18 August 2019
تابناک اقتصادیدکتر امیر حسن کاکائی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی پیرامون صحبت‌های مطرح درباره طراحی پژو ۲۰۶ صندوق دار و سمند گفت: اوایل دهه ۹۰ تحقیق و تفحصی از سوی مجلس پیرامون صنعت خودروسازی انجام شد و این پرسش مطرح است که چرا مجلس در آن زمان متوجه چنین مطالبی نشده بود و هم اکنون بهرام پارسایی آن را مطرح کرده است؟ پرسش اصلی این است که چرا از همان تجربیاتی که از طراحی سمند به دست آوردیم، استفاده نکردیم؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در دو روز گذشته، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس موضوعاتی را پیرامون طراحی برخی خودرو‌ها مطرح کرد که بازخورد‌های فراوانی را در رسانه‌ها داشت. وی پیرامون خودروی سمند اعلام کرد که هفت سال زمان برای طراحی این خودرو صرف شده و این در حالی است که استاندارد طراحی در جهان، دو تا سه سال است و همچنین برای طراحی این خودرو در دهه هفتاد ۱۲۰ میلیارد تومان پول با ارز ۴۰۰ تومانی پرداخت شده که می‌شد با این مبلغ یک خط تولید کامل راه اندازی یا پیرامون طراحی صندوق برای پژو ۲۰۶ اعلام کرد که هزینه پرداخت شده برای طراحی این صندوق ۲۵۰ میلیون دلار است که با قیمت ارز کنونی مبلغی در حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.
 
هزینه طراحی سمند خیلی بیشتر از ۱۲۰ میلیارد تومان بود/ راه اندازی کارخانه ایران خودرو در سنگال و ونزوئلا با فشار نمایندگان مجلس/ یک خودرو از خط تولید سنگال بیرون نیامد

خبرنگار تابناک اقتصادی در گفت‌وگو با امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو و محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به بررسی صحبت‌های منتشره در این چند روز پیرامون طراحی خودرو‌ها پرداخته است.

امیر حسن کاکائی در ابتدا اظهار داشت: در شرایطی که در جنگ اقتصادی قرار داریم، این گونه اظهارنظر‌ها مایه تأسف است. این اعداد و ارقامی که اعلام شده، مربوط به دهه ۷۰ بوده و اعداد خیلی محرمانه‌ای هم نبوده است. همچنین اوایل دهه ۹۰ تحقیق و تفحصی از سوی مجلس پیرامون صنعت خودروسازی انجام شد و این پرسش مطرح است که چرا مجلس در آن زمان متوجه چنین مطالبی نشده بود و هم اکنون جناب پارسایی آن را مطرح کرده است؟ من تأکید می‌کنم حتی اگر اثبات شود که فسادی هم در این زمینه رخ داده است، من متوجه نمی‌شوم که چرا باید هم اکنون این موضوع مطرح شود؟

وی افزود: تا آنجا که من اطلاع دارم، برای طراحی سمند ۱۲۰ میلیارد تومان هم نبوده و ارقام خیلی بالاتر از این رقم بوده است؛ اما حالا پرسش این است که این ارقام منطقی هست یا خیر؟ در ابتدا باید بگویم که خیلی‌ها تصور می‌کنند در فضایی هستیم که همه چیز آزادانه جابجا می‌شود و خیلی راحت می‌توانیم هر آنچه اراده کنیم در دسترس داشته باشیم. همین تصورات باعث می‌شود که عده‌ای به سمت رویاپردازی بروند!

به عنوان مثال، شخصی در یکی از سایت‌ها اعلام کرده بود که ما می‌توانستیم در آن زمان با یک میلیارد تومان، پژو ۲۰۶ صندوق دار را طراحی کنیم. کاکایی ادامه داد: برای پاسخ به این گونه صحبت‌ها باید گفت، نباید این گونه تصور کرد که برای ساخت خودروی پژو ۲۰۶ صندوق دار با یک نقاشی ساده و اضافه کردن یک صندوق به راحتی این طراحی برای تولید آماده می‌شود. برای اضافه کردن صندوق عقب به خودرویی که ذاتاً هاچ بک است نیاز است تا دوباره طراحی مجدد انجام شود، چون هم سیستم شاسی و هم سیستم فرمان آن باید تغییر کند؛ بنابراین، طراحی صندوق برای خودروی پژو ۲۰۶ یک طراحی ساده نبوده، بلکه یک تغییرات اساسی باید صورت می‌گرفته تا این صندوق تعبیه شود.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو ادامه داد: در ماجرای سمند نیز ما تنها یک طراحی ساده انجام ندادیم بلکه به بهانه این طراحی متوجه شدیم که باید خط تولید را به روز کنیم و بسیاری از شبکه‌های تولید و تأمین قطعاتمان به روز شود و بر مبنای این پروژه یک سری عملیات گسترده در ایران خودرو و خارج از ایران خودرو انجام شد. اصلاً این گونه بگویم که ماجرای توانمندی ما در صنعت خودروسازی از همین طراحی سمند آغاز شد؛ یعنی به بهانه سمند، خط تولید به روز شد و تیم‌هایی از جمله تیم‌های طراحی تشکیل شد که رفته رفته این تیم‌ها قوی‌تر شدند. بعد از سوی دیگر، قطعه سازی‌های ما به بهانه طراحی سمند رشد کردند.

دکتر کاکائی افزود: یادآوری این موضوع مهم است که ما در چهل سال گذشته به علت استقلال طلبی که داشتیم، مجبور شده ایم برخی کار‌ها را خودمان انجام دهیم. حتی در برخی مواقع هم که مجبور شده ایم کار‌ها را با کمک خارجی‌ها پیش ببریم، می‌توانم بگویم که این کار‌ها با خارجی‌های اورجینال پیش نرفته است.

ببینید هم اکنون خیلی از خودروساز‌های بزرگ اعلام می‌کنند برای همکاری با ما، شما می‌توانید تحت لیسانس من کار کنید و اجازه طراحی به شما را نمی‌دهند. حالا در این شرایط ما به هر دلیل اراده کرده ایم که روی پای خودمان بایستیم و این ایستادگی هزینه‌هایی را دارد که باید این هزینه‌ها را بپردازیم و یکی از علت‌های اصلی بالا بودن این ارقام همین موضوع است.

ما در این سال‌ها در چارچوب نظام بین الملل بازی نکردیم و استقلال طلبی که به دنبال آن بوده ایم، یکسری هزینه‌ها را به ما تحمیل کرده است. نکته دیگر در این موضوع استقلال طلبی ما این است که همین موضوع باعث شده است تا زمان زیادی برای پیشبرد کار‌ها صرف شود؛ برای نمونه، برخی کار‌ها که باید در دو سال انجام می‌شد، در هفت سال انجام شده است.

در همین موضوع طراحی سمند حدود هفت سال زمان صرف شد تا به تولید اولیه برسیم. تئوری بیان شده برای طراحی سمند و اینکه گفته شده در سه سال باید انجام می‌شده است درست است، اما وقتی شما در جریان فرآیند مدیریتی داخل و بیرون صنعت در آن مقطع قرار می‌گیرید، متوجه خواهید شد که خیلی هم این هفت سال طولانی نیست، بلکه شاهکار هم بوده است.

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: مشکل ما این بود که وقتی سمند طراحی شد به جای آن که از تجربیات این طراحی استفاده کنیم و با سرعت به سمت طرح‌های بعدی برویم و ادامه بدهیم، متأسفانه با همین حملات خیلی از این حرکت‌ها را متوقف کردیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در دنیا از حول و حوش ۱۹۱۰ خودروسازی به صورت خیلی جدی آغاز شد. بعد همزمان با رشد خودروسازی ها، قطعه سازی‌ها و شبکه‌های تأمین رشد کردند. در ایران ورود به صنعت خودروسازی در اواخر دهه ۱۹۶۰ شروع شد و در آن زمان شبکه تامینی نداشتیم. وقتی اراده کردیم در کنار خودروی پژو ۴۰۵، خودمان خودرویی بسازیم علاوه بر اینکه باید روی طراحی و توان خود خودروسازی سرمایه گذاری می‌کردیم، باید همزمان روی قطعه سازی و شبکه تأمین نیز کار می‌کردیم که متأسفانه در آن زمان تجربه لازم در این زمینه وجود نداشت. خیلی مدیریت منسجمی در ابتدا شکل نگرفت، اما بعد‌ها آرام آرام شرکت ساپکو و سازه گستر شروع به حرکت کردند و شرکت‌های تأمین رشد پیدا کردند. هفت سال طول کشید تا به بلوغ برسند و خودرویی مانند سمند بیرون بیاید.

در ادامه نیز طراحی خودروی پژو ۲۰۶ صندوق دار نیز دو تا سه سال طول کشید. همچنین ما در آن زمان یکسری مسائل مانند حق مالکیت معنوی را نیز در نظر نگرفتیم. در ایران در مقطعی فکر می‌کردیم هر آنچه بتوانیم روی کاغذ بکشیم می‌توانیم آن را از آن خود کرده و تولید کنیم؛ در حالی که این گونه نیست و هنگامی که مثلاً بر روی پژو ۲۰۶ اقدام به طراحی صندوق می‌کنیم باید مجوز این تغییر را از خود شرکت پژو بگیریم که این اخذ مجوز با دردسر‌هایی رو به رو بود. همین آرم پژو که شیر است را اگر بخواهیم به اسب تغییر دهیم، این تغییر، یک تغییر ساده نیست، بلکه یک تغییر نام تجاری است و یک حق مالکیتی دارد که باید مجوز‌های آن اخذ شود.

متأسفانه در دهه ۸۰ که به تازگی توان طراحی داشت شکل می‌گرفت و به اوج خود می‌رسید، مجموعه اتفاقاتی رخ داد که به طور کلی ترمز دست حرکت طراحی خودرو را کشید. کاکایی افزود: نمونه دیگر از این دست این بود که هنگامی که خودروی ملی طراحی شد، خودروساز و زیرمجموعه آن طراحی موتور را یاد گرفتند. تولید ده هزار موتور اولیه با کمک آلمانی‌ها انجام گرفت و موتور تولید شده بسیار رضایت بخش و خوب بود. از ده هزار به بعد قرار شد با قطعه ساز‌های داخلی این کار انجام گیرد و برنامه ریزی‌ها صورت گرفت و خیلی از قطعه ساز‌ها هم اعلام آمادگی کردند که در طراحی این موتور‌ها همراهی خواهند کرد. وقتی کار به تولید رسید، مشخص شد که این موتور‌ها مشکلات زیادی دارند و بعد خودروساز مجبور شد که به این قطعه ساز‌ها کمک کند تا آن‌ها رشد کنند. این رشد هم هزینه و هم زمان برد؛ این همان هزینه داخلی سازی است که باید پرداخت می‌شد.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو ادامه داد: حالا پرسش اصلی این است، چرا همان تجربیاتی که از طراحی سمند به دست آوردیم را استفاده نکردیم و این طراحی‌ها را ادامه ندادیم و تکمیل‌تر نکردیم؟ بعد‌ها خودروی رانا و تیبا نیز به بازار عرضه شد. طراحی خودروی تیبا که در سال ۸۸ به بازار عرضه شد، مربوط به سال ۸۱ بود. این طولانی شدن طراحی تا تولید تبعات رشد استقلال طلبانه است. اگر ما مثلا می‌خواستیم به مانند کشور‌های عربی تحت یوغ خارجی‌ها باشیم هم اکنون یک مونتاژ کار حرفه‌ای بودیم، شاید خیلی هم در رفاه ظاهری بودیم.

کاکایی افزود: من هم اکنون موافقم که آقایان این روند طراحی‌ها را مطالعه کنند و ببینند چه درس آموخته‌ای از این طراحی‌ها داشته ایم؟ ضمن اینکه یادآوری می‌کنیم هم اکنون در وسط جنگ اقتصادی هستیم و این نوع گفت‌وگو‌ها که معمولا همراه با تهمت و تنش است، اصلا سازنده نیست؛ آن هم با این روشی که در پیش گرفته اند.

آقای پارسایی می‌توانستند موضوع را در مجلس مطرح کند و گزارش‌های کارشناسانه تهیه شود و بعد نتایج را در صورت اثبات شده به مردم گزارش دهد. من فکر می‌کنم این جنجال‌ها به دلیل آن است که در حال نزدیک شدن به انتخابات مجلس هستیم و برخی به دنبال آن هستند که به سمت واردات خودرو بروند و از این طریق خود را عزیز کنند، اما باید بگویم واردات خودرو ساده‌ترین کار ممکن است و آمریکایی‌ها هم با توجه به اینکه صنعت خودروسازی ما را تحریم کرده اند و نه خودروی ما را، از این کار و واردات خودرو استقبال خواهند کرد چرا که آن‌ها به دنبال این هستند که ارز‌هایی که به سختی به دست می‌آوریم را به سمت تولید نبریم بلکه به سمت مصرف سوق دهیم.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: این اعداد و ارقامی که شما در این زمینه‌ها می‌بینید ناشی از عدم کارایی نظام مدیریتی کلی ماست. با دخالت‌های سیاسی که برخی از نمایندگان مجلس در صنعت خودروسازی می‌کنند، این هزینه‌ها به خودروسازی‌ها تحمیل می‌شود. همین آقایان مجلسی مدیران عامل سابق ایران خودرو از جمله منوچهر منطقی را مجبور کردند که در بابل، تبریز، کرمانشاه و ... کارخانه راه اندازی کنند و بدتر از همه در سنگال و ونزوئلا آنان را مجبور کردند که خط تولید راه بیندازند و سرمایه گذاری کنند. هم اکنون ایران خودرو نتوانسته است یک خودرو از خط تولید سنگال بیرون بیاورد. نه اینکه ما نخواهیم خودرو در سنگال تولید کنیم، بلکه با مشکلاتی چون عدم جوابگو بودن برق سنگال برای راه اندازی خط تولید مواجه بودیم. یا ونزوئلا اصلا پول ما را نمی‌دهد. این موارد را کسی مطرح نمی‌کند و نمی‌گوید که چه کسی مجبور کرد آقای غروی و منطقی را دست به چنین سرمایه گذاری‌های اشتباهی بزنند؟

باید در پایان این نکته را هم یادآوری کنم، وقتی در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و شما یک فرماندهی را بدون اثبات جرم متهم می‌کنید، مجموعه تحت هدایت این فرمانده به یکباره احساس تزلزل خواهند کرد که این صحیح نیست.

محمدرضا نجفی منش نیز در این رابطه به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: اولاً اعداد و ارقام اعلام شده در زمان خود و با قیمت هر دلار ۴۰۰ تومان، رقم کمی بوده و ثانیاً هزینه تحقیقات بالاست به عنوان مثال به دلیل آنکه خودکار فضانوردان در فضا نمی‌نوشت، ناسا ۱۲ میلیون دلار خرج کرد تا دلیل آن را کشف کند! حالا ما برای طراحی خودرو این قدر هزینه کرده ایم، رقمی نیست. وی افزود: موضوع مربوط به ۲۰ سال پیش است و هدف از مطرح شدن این گونه موضوعات در حال حاضر، بیشتر جنبه تبلیغاتی برای انتخابات را دارد.

نتیجه آن که باید هم اکنون بررسی شود چرا بعد از گذشت دو دهه از طراحی سمند و پژو ۲۰۶ صندوق دار هم اکنون نمایندگان به فکر بررسی هزینه‌های پرداخت شده برای آن‌ها افتاده اند؟ چرا در تحقیق و تفحص مجلس در اوایل دهه ۹۰ از صنعت خودروسازی این موارد ذکر نشده بود یا اگر شده بود، چرا این همه مدت که بهرام پارسایی نماینده مجلس بود به فکر باز کردن این پرونده نیفتاده بود و اکنون که نزدیک انتخابات شده، یکباره به فکر پیگیری این موضوعات افتاده؟ چرا نمایندگان به دنبال خودرو‌هایی رفته اند که طراحی آن‌ها به تولید رسیده و هر چقدر هم که هزینه بابت آن‌ها پرداخت شده باشد، به هر حال ثمره‌ای را داشته اند و چرا به دنبال هزینه‌هایی مانند راه اندازی خط تولید ایران خودرو در سنگال یا ونزوئلا که هیچ دستاوردی نداشته است، نرفته اند؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴۱
نزدیک انتخاباته و مثل همیشه یه سری نماینده همیشه در صحنه دارن با این حرفای جنجالی، برا خودشون تبلیغ میکنن.
خب چرا توی این 3 سال چیزی نگفتید جناب پارسایی؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
اصلا مگه گفتن و نگفتنش فرقي هم داره
نماینده مجلس هزینه هایی که غنی سازی اورانیوم و ساخت نیروگاه بوشهر بر کشور وارد کرده محاسبه کنه.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
این غنی سازی چه ربطی به طراحی خودرو داره - چرا همه چیزو با هم قاطی می کنیم ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
نیروگاه بوشهر یک ملیارد دلار هزینه داشت
ولی امارات به کره جنوبی ۵۰ ملیارد دلار پول داد تا براش نیروگاه هسته ای بسازه
هزینه‌ی طراحی خیلی از افراد بودند دخیل یا غیر دخیل
برای کارخانه های سنگال و ونزوئلا و فشار نمایندگان مجلس چرا پنهان کاری میکنید ؟!!

چرا اسامی ایشان و مدیران مربوطه را به مردم نمیگویید؟!!!
اتلاف پول مردم ایران همچنان ادامه دارد.
من زمان طراحی وتولید سمند که ان موقع درایران خودرو به X7 مشهوربود دریکی ازشرکتهای قطعه ساز همکارایران خودرو مشغول به کاربودم وازنزدیک شاهدریخت وپاش های سرسام اور در فرایند طراحی وساخت این خودروی به اصطلاح ملی بودم که البته فقط در شعارخودروی ملی بودچون طرح اولیه خودرو مربوط متعلق به انگلیس بود وتمام طراحی قطعات تغییریافته وساخت قالبهای قطعات توسطکشورهای دیگرانجام شدوالبته این وسط به اسم انتقال تکنولوژی خیلیها با استفاده ازماموریت های چندین روزه خارج ازکشوربه نان ونوایی رسیدند !!!!
پاسخ ها
جعفر
| - |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
دقیقا همین طوره که می فرمایید یه سفره پهن میشه بعد از 7 سال بریز بپاش میرن یکی از طرحهای رد شده ایودی را که چند سال توسط یه شرکت چک تولید شده وموفق نبوده با واسطه یه شرکت تایوانی می خرند و به اسم خودرو ملی قالب می کنن . ما جوون طراح و با استعداد کم نداریم از بازنشستگان طراح هم مثل شرکتهای چینی میشه استفاده کرد. چیزی که وجود نداره احساس مسئولیت در قبال جان مردم و بیت الماله.کاش نمایندگان محترم این داستان را حداقل این بار به سرانجام برسونن. یا درش را ببندند و جون ملت را راحت کنند.
اون سازمان ناسا تو اقتصاد اول دنیاست اینجا ایران وسط بدبختی جهان سوم و منطقه غرب آسیا که همه سرو کله هم میزنن
جک نگو.تو جبهه ابتکارات و اختراعات لحظه ای میشد که عقل شما که سهله.اون تکنیسین های واقعی هم در حیرت بودند.حالا یه ۲۰۶ هاچبک رو صندوقدار کردید با ان هزینه.فکر کردید موشک هوا کردید..یه پرایدی که در کل دنیا منسوخ شده شما هنوز دارید با سفارش بنجل قطعات چینی سرهم میکنید و.به مردم قالب میکنید که امیدوارم انشاالله به همت مدیران جدید قوه قضاییه همه ی مسئولانش محاکمه میشوند
چه کسی جوابگوی این همه خیانت انجام گرفته در قبال بیت المال است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
کسانی که چهل سال است در راس کارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
ما هم دردمون همینه که کسی جوابگو نیست .
آفرین به این دلاور مردان غیور کشورمون ....چقدر خوب بلدند کارخانه سود ده رو به زیانده تبدیل کنند.....ماشاالله...چش نخورید ایشالاه....البته ظاهرا این پول برای طراحی هزینه شده ...نخیر این پول در اصل با شگرد موزیانه و دقیقی ها پولی یا حاپولی (املاش رو درست نمیدونم)شده...نوش جونتون مدیرای با کفایت....
دیگه چیزی در‌مورد صنعت خودرو‌ننویسم بهتره
برای تبدیل پراید به پراید وانت هم حتما 5000 میلیارد هزینه طراحی دادید
برای تغییر قالپاق پژو 405 هم 8000 میلیارد .چون فرمان پذیری خودرو با تغییر قالپاق به هم می خورد
وقتی تحریم نبودید آشغال طراحی کردید و با این ماشین ها هزاران خانواده رو داغدار

حالا میگید شرایط تحریم قرار داریم و این حرف ها رو نباید زد.

برید خجالت بکشید.
نمی تونید مدیریت کنید بکشید کنار یا کلا جمعش کنید
الان که بعد این همه مدت هم مونتاژ کار محصولات چینی شدید (تازه اگر بهتون قطعه بدن)
یه جایی رونمیشه تواین مملکت پیداکردکه توش بخوربخورنشده باشه !!!
فساد فساد فساد!
جایی دیگه مونده که توش بخور بخور نباشه؟؟
از یک مدرس دانشگاه انتظار نیست تا صحبتهای کلی که آفت کلام است به زبان آورد. مافیایی که اینها هم شاکله آن را تشکیل دادن، بجای آنالیز اقتصادی عددی با بیان اینکه هزینه زیادی در طراحی و تولید سمند نشده سعی در سرپوش گذاشتن دارند. به بهانه جنگ اقتصادی انتظار دارند که هر کار غلط که خواستند انجام بدهند. شما که تمام و کمال طراحی و غیره رو به کشور انگلستان سپردید، الان چه بضاعتی دارید؟! اگر چین قطعه نده بازهم تولید سر جاست؟ بگونه ای از طراحی صحبت میشه گویا امر مشتبه شده!
کاری به این حرفها ندارم، فقط یک سوال، شما هم مثل من از دیدن اینهمه 206 ، پراید، 405 ، پارس، سمند در خیابان احساس تهوع بهتان دست میده؟؟؟ بخدا خسته شدیم از بس اینها رو دیدیم.

اگر اجازه میدادن هر ایرانی هر 5 سال یکبار یک خودرو متوسط یا کوچک با موتور حداکثر 1800 سی سی وارد کنه، الان شاهد مصرف اینهمه سوخت و آلودگی وحشتناک تهران نبودیم و زشت شدن سطح شهر از خودروهایی با طراحی 40 سال پیش نبودیم.

ضمنا بنده برای اولین بار سوار 206 شدم، تاکسی تلفنی بود و احساس کردم سوار یک گاری 4 چرخ شدم که فنربندی نداره !
خب طراحي خودرويي كه با فراري و لامبورگينى رفابت مي كنه بايد هم انقدر وقت و هزينه ببره !!!!!
ماشالله مملکت گل وبلبله
هردم ازاین باغ بری میرسد
تازه ترازتازه تری میرسد
جناب استاد دانشگاه وقتی شیر سر کوچه موجوده کسی نمیره گاو بخره بزاره تو خونه ش.
شما از پروتون که قویتر نبودید و اونام بعد از کلی فشار نهایتا مجبور شدن درهای کشورشون رو باز کنن.
قرار نیست همه چیز رو خودمون بسازیم.
فقط اگه خودروسازان بجای مافیا در انتخاب شریک خارجی چند تا شریک حسابی پیدا می کردن و سرمایه میکشوندن داخل کشور خودرو ساز خارجی هم براحتی ول نمی کرد بره.
مردم خیلی آگاهتر از اونی هستن که فکر میکنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
دقیقا ، ترکیه با مونتاژ خودروهای خارجی میلیاردها دلار سود میکنه ما موندیم با غرور کاذبمون .
آدم میمونه چی بگه!
اگر واقعا هم عده ای در همین شرکت های خودروسازی دلسوزانه به فکر طراحی و تولید مستقل صنعت خودروسازی کشور باشند یه عده نماینده و وزیر و مدیر با رانت بازی پدر این صنعت را در آورده اند و از چشمه مرداب ساخته اند! آخرش هم این مردم هستن که سالهاست دارن تاوان سیاست های اشتباه آقایان را می دهند.
فرمودن «متوجه خواهید شد که خیلی هم این هفت سال طولانی نیست بلکه شاهکار هم بوده است»
البته با توجه به ساختار دولتی و ساعت کاری مفید کارشناسان و مسئولان واقعا شاهکار هم هست ولی مشکل این هست که ما خودمان را با کره و ژاپن مقایسه میکنیم. براساس حرف آقایان مسئولین باید با افغانستان و عراق مقایسه کنیم که البته خیلی هم شاهکار هستیم.
والا هزینه استقلال طلبی در صنعت خودرو از جیب مردم برداشتید! تازه کدوم استقلال ! اینکه الان همه گذاشتن رفتن ‌‌معلوم شده شما مونتاژ ها هم به زور بودید؟!!!
یک دوو سیلو داشتیم سال 79 خریدیم، مونتاژ داخل با قطعات کره ای، بخدا ماه بود، فرمان عالی و نرم، فنربندی نرم، موتور کره ای که در گرمای خوزستان اصلا داغ نمیکرد حتی با کولر روشن، فقط یک نقطه ضعف داشت صندلی عقب کمی جای پای کمی داشت. این ماشین رو 15 سال داشتیم، به دلیل تصادف مجبور شدیم بفروشیمش، یک میله ضربه گیر فولادی داخل درب های خودرو بود برای کاهش ضربه تصادف، بخدا همان دوو رو اگر تصادف نمیکردیم با هیچ خودروی تولید داخل عوض نمیکردم. سمند خشک و بی روح
چقدر سخنان مهندس کاکایی به دل می نشینه
هم با معلومات هم بدون غرض و مرض اما متاسفانه
آقای بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس موضوعاتی را مطرح میکنه که این نخبه ها سرخورده و بی انگیزه میشن.... به نظر آقای پارسایی بهترین کار، کار نکردنه چون خسارتی نداره...! بله آقای پارسایی دیکته نانوشته غلط نداره و نمره شما 20 هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
تاوان این املا رو بچه های یتیم و مادرهای داغ دار میدن که عزیزانشون با اسباب بازیهای ساخت اینها تو جاده ها کشته میشن خوشون رو نگاه کنی بدون استثنا ماشبن خارجی سوار میشن
خیانت های فضاحتباری که از جیب مردم هزینه شد

وای بر من اگر در انتخابات شرکت کنم

رای بی رای

انتخابات بای بای
دیگه دارن اذهان مردم رو منحرف میکنن

از کدوم مهندس و طراح و مدیر و کارمند در زمان طراحی سمند میخواهید بازخواست کنید که امروز هم در ایران خودرو مشغول به کار باشه و از پرونده زمان خودش با خبر باشه؟!

اختلاسی های امروز را معرفی کنید
خدایا ما را ببخش
شهدا ما را ببخشید
دولتهایی انتخاب کرده ایم که امانت خدا و شهدا را به چه تبدیل کرده اند

قول میدهیم در هیچ انتخاباتی شرکت نکنیم
این آقایان به ظاهر کارشناس فرافکنی میکنند. مبارزه با فساد زمان نداره هر موقع فرصت پیش آمد باید استفاده کرد به جای توجیه پرداخت این هزینه های گزاف بهتره بگویند چه اشخاص یا شرکتهایی این پولهای کثیف را گرفته اند آیا صلاحیت این کار را داشته اند سوابق و تجربیات آنها چه بوده است با بررسی آماری می توان دریافت طراحی صندوق قطعا توجیه اقتصادی نداشته است مگه چند خودرو تولید شده که تونسته هزینه این طراحی بی ریخت را دربیاره
حرف کی رو باور کنیم خدایا
میلیاردها دلار پول باد اورده در سایه فقر ملت 96% برای کاخ نشینان ارزشی ندارد مثل 18 میلیارد و500 ملیون دلار ترکیه انرا هم فراموش کنید
نجفی منش شما راجع به نوشتن خودکار در فضا یا تولید داروی سرطان تحقیق نمیکنی که هزینه بر باشد.شما داری چیزی که ۱۰۰ سال هست در دنیا ساخته میشود یعنی ماشین را با کپی کاری و تغییرات مختصر تولید میکنی که با انچه گفتی قابل مقایسه نیست.
این شگرد بگم بگم رو احمدی نزاد راه انداخت و حالا هم ادامه ش رسیده به اینکه میگم ها! یعنی بزودی میگم اگه فلان کار رو برام نکنین. اگه کارشون راه افتاد که هیچی. اگه راه نیفتاد هم آب رو گل آلود میکنن تا در فضای مسموم ناشی از فساد اقتصادی ماهی تازه بگیرن تو ایام انتخابات. دو دهه از طراحی اس دی گذشته و تحقیق و تفحص مجلس هم در کار بوده اما حالا با عدد و رقم قیمت امروز دلار ضرب و تقسیم‌ ش میکنن تا نتیجه رقم بالاتری بشه و در وانفسای فشار اقتصادی نظر مردم رو به خودشون جلب کنن. این نتیجه عدم شفافیت و نبودن احزاب سیاسی تو کشوره که هر کسی به روشی دیگر آن رو تخطئه میکنه در حالی که خودش هیچ برنامه ای برا رفع مشکلات ندا ره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
تا کی میخواهید از نام احمدی نژاد ارتزاق کنید؟
ماله تونو بکشید
فکر کنم کم هزینه شده باید باز هم به خودروسازها اعتبار داد......
مخصوصاٌ به مدیرانشان...
دقت کنید
مبالغی که در این صفحه بعنوان اختلاس نامبرده شده مربوط به زمان دولت های اصلاحات و حدود ۱۷ سال قبل یعنی دلار ۳۰۰ تومانی است

بعبارتی ثروت های بادآورده توسط این مدیران به نرخ امروز ۴۲ برابر شده !!!!

اصلاحطلب و اصولگرا ، دو لبه ی یک قیچی اند
تابناک
جان خودت بیشتر از این نمک رو زخم مردم نپاش

مردم فهمیده اند هیچ فریادرسی ندارند

پس برای تسویه حساب با چه کسی این افشاگری ها را میکنی ؟؟

مردم فعلی ایران کمتر از یاران امام حسین (ع) در صحرای کربلا که هیچ عراقی به یاریشان نیامدند نیستند .
و اما خدمت نماینده محترم خودرونسازها!.شما اگر یک درصد انصاف داشتید از این دو خودرونساز که سالیانه هزاران هموطن ما را در جاده دچار مرگ و نقص عضو میکنند دفاع نمیکردید.اقای دکتر!رو پای خود ایستادن یعنی منابع ارزی کشور را به باد دادن و صرف اختراع دوباره چرخ کردن؟فرمودی ارزی که بسختی بدست میاید را نباید صرف واردات خودرو کرد‌!میشود بفرمایید خودرویی که با ارز رابطه ندارد و در داخل ساخته میشود چرا بمحض کوچکترین تکانه ارزی قیمتش ثانیه ای با قیمت ارز تغییر میکند؟.میدانیم خودرو نسازها برای ادامه انحصار ننگین خود چه مخارجی متحمل میشوند و چه افرادی را به خدمت خود میگیرند!!!!!دلیل اینکه برای طراحی خودرو ۲۰۶ صندوقدار به اندازه یک خط تولید خرج میشود نیز همین مخارج حاشیه ای خودرو سازهاست.با ادامه حملات به خودروسازیها کم کم لجنهای بیشتری از کف اب به سطح خواهد رسید و دیده خواهد شد
ضمن تشکر از نظر کارشناسی ایشان، باید گفت که ایشان فقط کارشناس مسائل خودرو هستن و بهتر است در مورد استقلال و هزینه های انجام گرفته از جیب مردم دخالت نکند! آخر ما که 40 سال پیش مونتاژ کار بودیم، 7 سال و 8 سال چیه؟ موضوع 40 سال است که خودروسازی ما هزینه کرده و هیچ به جلو حرکت نکرده است. حتی قطعه سازهای ما هم پیشت رفت نکردن، تعدادی چرا ولی دریغ از کیفیت. کره جنوبی را ببینید، لابد می خواهید بگوئید سرسپرده امریکا است. این هم نیاز به بحث دارد اما خودرو آنها کجا و خودروی سمند ما کجا؟!! چرا باید برای خودرو و طراحی آن هزینه بدهیم که چی؟ بازار را رقبا قبلا گرفته اند، کلی سوژه داشته ایم که اگر سرمایه گذاری کرده بودیم الان حرفی در دنیا برای گفتن داشتیم.
12میلیون دلار هزینه شد تا بفهمند باید با مداد بنویستد.
امروزه در دنیا طراحی با پرینتر های سه بعدی انجام میگیره اما در اینجا دارند هنوز با گل رس درست میکنند معلوم میشه که آینده تولید ماشین ملی در ایران در حد پیکان و پراید پیشرفت نخواهد کرد.
با یه کارشناس بی طرف مصاحبه میکردید
بعد از پنجاه سال برگشته ایم به خانه اول ؟اگر اینقدر دلار را خرج کویر لوت و نمک هم کرده بودیم بهشت ساخته میشد تعداد مجروحان و فوتی های پراید را در سنوات گذشته بررسی نمائید خودرو سازان ما باید محاکمه شوند ؟؟؟ انتظار مدال شجاعت هم دارند
دکترجان همین استقلالتون ما را کشته، بخاطر همین استقلال خودروسازی هاست که این همه بازی سر مردم درمیارن. کجای دنیا خودرو سازی پسرفت می کند اما در اینجا ملزومات اولیه یک خودرو جزء آپشنها می باشد. واقعا که ...
برای نماینده مجلس متاسفم.
خودروسازان نیازمند حمایت درست و حساب شده هستن و مدیران لایق.
بله بله ، الان قیافه و شاسی اس دی داره داد میزنه تغییر کلی کرده ، برای طراحی سمندم باید دو سه میلیارد دلاری خرج میشد ، میشد باهاش ایستگاه فضایی بسازیم ولی ترجیح دادیم سمند بسازیم ، بابا جم کنید این بند و بساط رو ، این چهار چرخ های 40 سال پیش اصلا طراحی میخواسته ؟ همین الان تمام طرح هاش داخل اینترنت موجوده
این اقا عذز بدتر از گناه می اورد.
بیچاره ملت .
اینکه مدیران خودرو سازی تحت فشار نمایندگان مجلس اقدام به اجرای طرحهای غیر اقتصادی مانند هزینه کردن برای خط تولید در سنگال و... کرده اند ،عذر بدتر از گناه است هدر دادن منابع ملی و نادیده گرفتن منافع ملی خیانت به مردم است . ولی مدیر خودروساز از ترس از دست دادن صندلی قدرت به راحتی با نماینده مجلس بر سر منافع ملی معامله کرده ! جز تاسف. چه میتوان گفت؟!
حرفت را نمی شود رد کرد درست گفتی
ما حاضریم تا هزینه خود کفایی را بدهیم ولی هزینه رانت خواری ودزدی را نه این آقا ظاهرا معنی رقم 250 میلیون دلار را نمی دانند اگر اضافه کردن صندوق عقب در حد نقاشی بود همانطور که که ایشان به کنایه گفته اند که دیگر بحث از میلیون دلار نبود بلکه بحث چند میلیون تومان بود شما با50 میلیون دلار صاحب طراحی و مهندسی یک واحد پیشرفته پتروشیم با فروش سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار محصول می شوید حالا 5 برابر آن رابدهید برای طراحی صندوق عقب؟؟؟؟
آقای نجفی منش عزیز بهتر است شما که از خودکار ضد جاذبه ناسا به قیمت ۱۲ میلیون دلار حرف می زنید و هزینه تحقیق را بالا می دانید و ارقام هزینه شده را خیلی عادی می بینید توجه داشته باشید که همان زمان روس ها بدون صرف یک ریال موفق شدند در فضا بنویسند چون بجای خودکار ضد جاذبه از مداد استفاده کردند.همیشه لازم نیست از بیت المال یا امثال آن هزینه کرد تا به چیزی با قیمت بیشتر و غیر اقتصادی تر رسید. ۲۰۶ بدون صندوق هم مشکلی نداشت و می شد بجای آن خط تولید ۲۰۷ یا ۳۰۷ را ایجاد کرد.البته در کشوری که زه کنار در آپشن کارخانه می شود و برای آن باید هزینه داد معلوم است که دست اندرکاران چنین سخنان محیرالعقولی نیز بگویند
چراکامنت هارامنتشرنمبکنید؟!!!!!!
خب مشخصه ک چرا نمایندگان اون موقع متوجه نشدند، لابی خودروسازان، خود کارشناس بهتر میدونه که خودروسازان چقد قدرت دارند
مشکل اونجاست که هردمبیلی کار میکنیم. میخوایم همه کاره باشیم و عملا هیچ کاره ایم. هم میخوایم تو طراحی خودرو حرفی برای گفتن داشته باشیم هم طراحی و ساخت موتور. جالب اینجاست که دستاورد انچنانی هم تو هر دو زمینه نداشتیم. کل طراحی ما شده سمند و تیبا و رانا و دنا که بچه های عقب مانده پژو و پراید و . . . هستن. موتور ملی هم که ماشالله. ماشالله ماشالله
تمام چیزهایی که شما گفتید درست اما خروجی آن چی بوده؟ آیا یک خودرو شیک با امکانات مدرن و جهانی یا یک خوردو بی کیفت بد قواره که اگر واردات آن به کشور ازاد میشد حتی یک نفر هم حاضر نبود ریالی برای آن خرج کند. یک شتر گاو پلنگی که هیچ هارمونی در ان دیده نمی شود و حیف این همه سرمایه و زمان که برای اینها به هدر رفت
خخخخخخخخخخ پول ایران تو حلق هر ملتی که فکرشو کنی میره الا مردم خودمون
معلومه این دوستان هم سفره انقلاب رو دوست دارند
شوخي كه نيست . سمند طراحي كرده اند . بنز و ب ام و كه نيست . خودرو هاي ما حرف اول رو تو دنيا مي زنند .
یه کمپینی را بیندازین با نام من چه خودرویی سوارم ؟بعد ببینید این دوستان مجلس و همین استاد محترم دانشگاه چه ماشینی سوار میشن ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
یادت رفته اومد گفت پسرم چوپونه بعد معلوم شد گاوداری دارا؟ صداقت کجا بود
دزد بازاره ماشالله
واقعاً ماشین بدریخت تر از سمند وجود داره
اساتید محترم حوزه علم و صنعت
اساسا مشکل خودرو سازان در مدیریت با نگاه بلند مدت و ایفای تعهدات و فرصت سوزی است . حالا هروقت تریبون ازادی بود و چند نفر غیر از این اساتید تکراری هم بودند می شود مفصل بحث کرد .
هر چند من با اقای کاکایی در این مورد که نطق نماینده مجلس بیشتر تبلیغاتی است موافقم اصولا خیلی جاها بی دلیل پول خرج شده چون تنور خودروسازی داغ است و انصافا بی دلیل هم نیست و عامه مردم هم به نحوی زخم خورده اند از این جماعت خودروساز ، نماینده محترم هم تبدیل می شود به داغدار مردم !!!!
یک سوال ساده از آقای کاکایی ...چرا مردم هنوز از پراید کره ای خاطره بدی ندارند ؟؟ 26 سال فرصت برای ساخت خودرویی با کیفیت همان پراید کره ای از لحاظ استهلاک و موتوری و تعلیق و ...کافی نیست ؟؟؟و در صورت تولید مداوم با تیراز مناسب آیا قیمت آن باید 45 میلیون تومان باشد ؟ حالا کی مقصر است ...محقق و استاد .. خودروساز ..صنعت و دولت ......یا مردم ؟
این از آن مطالبه که کامنت ها رو منتشر نمیکنی، از ترس مافیای خودرو؟؟؟؟
الان وضعیت ۲۰۷ صندوقدار هم همینه
سال دیگه صندوقش رو بر میدارن میشه ۲۰۷ وانت
۲سال دیگه هم کمی کمک فنراش رو بلند میکنن، میشه ۲۰۷ کراس
این وسطا ۴تا اپشن هم به ۲۰۷ صندوقدار اضافه میکنن، میشه ۲۰۷ صندوقدار پلاس
حرف های صد من یه غاز
همه اش را خواندم ، آقای دکتر بفرمایید چگونه است که خودروسازان در آسیا ،اروپا و امریکا هر سال مدل های جدید عرضه می کنند و این همه هم ناله سر نمی دهند که باید شاسی اش عوض شود و میل لنگش تغییر کند و....؟ البته میدانیم که مشکلاتی هست و سنگ اندازی هایی می شود اما....اما..........اما
چه خبره در مملکت امام زمان؟؟ تو سوئیس کافر هم از این خبرها هست؟؟
هزینه طراحی 206 صهدوق دار یک میلیارد دلار بود و نه 250 میلیون دلار
معلومه که این آقای به اصطلاح استاد دانشگاه تا چه حدی فرد آگاهی هستند. من نمی دونم این وضع افتضاح و عقب رونده صنعت خودروسازی که حاصل رانت و ... است؛ آیا جای دفاع دارد. کسانی که به واسطه این صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اموال ملت دست درازی کردند و برای کشور هزینه تراشیدند باید در پیشگاه ملت مجازات شوند.
چرا روی پلتفرمهایی که منصوخ شده مانند تیبا ساینا.. ویا پلتفرمهایی که ذاتا ایراد داشته مانند پژو که بعدها شدسمند وحاضر به تغییر آن نشدند که سورن دنا دنا پلاس ویا 206 شد صندقدار وبعد هم شد رانا ووو بدون اینکه توجه به سلیقه مردم بکنند وچرا فقط سازه ها فرانسوی چرا با کشورهای صاحب نام خودرو قرار داد نبستند همان کاری که چین میکند آلمان ژاپن ایتالیا ووو. در کل قرار دادهایمان از فرانسه آبی برای ما گرم نشد ولی مسئولین ما علاوه بر بد عهدیهای این کشور بازهم فرش قرمز پهن کردند
کدوم توانمندی؟ گذاشتن موتور پیکان روی پژو یا عوض کردن چراغ و سپر یه ماشین و فروختن با قیمت گرونتر از مدل اصلی به مردم رو میفرمایین؟ این ادعاهای شما رو بنز هم جرات نمیکنه داشته باشه. این همه در سال مردم بخاطر این ماشینهای بی کیفیت کشته و نقص عضو شدن. شما اگه بلد بودی و میخواستی ماشین درست تولید کنی تا حالا انجام داده بودی
تمام مشکلات مملکت به علت ندانم کاری های نمایندگان مجلس است که فقط به فکر خودشان و گاهی جناح بازی هایشان هستند
بزن دیگه نظرات رو!!
اين همه هزينه و وقت به خرج داديد كه طراح خودرو بشين ، طراح كه نشديد هيچي ، مونتاژ كاري تون هم كه شده مونتاژ خودروهاي تاريخ مصرف گذشته ٣٠ سال پيش با يه مشت قطعه بي كيفيت چيني.
دست شما درد نکنه خوب تولیدش نکنید تا متضرر نشید
این همه پول می گیرید برای خودروی بی کیفیت بازم می فرمایید کمه؟
خوب در نهايت با اين همه هزينه كه به مردم تحميل كرديد چه شد
ماشيني كه از تكنولوژي بوي نبرده ، استهلاك و مصرف بالاي دارد و أيمن نيست را به مردم تحميل كرديد
قيمتش هم با هيچ معياري جزء انحصار طلبي قابل دفاع نيست
تمامي كسانيكه در اين امر مسئوليت داشتند بابت خسارات و مصدومان و كشته شدگان و آلودگي هوا بايد محاكمه و پاسخگو باشند
تو رو خدا تولیدات بنجلتونو با تحقیقات ناسا مقایسه نکنید.واقعا دارید ظلم میکنید به خودتون.
ایا بر فرض این مبلغ دریست هم باشه ایا توجیه اقتصادی و فنی داشت 206صندوق دار ساخته شه.یا هر سواری که تولید میشه وانتش هم تولید شه.از دوستان هم شاگردی من که الان دکتری در این زمینه داره و الان امریکا هم تدریس میکنه هم در صنعت فعالیت داره،میگفت این صنعت مافیا داره در ایران،تا زمانی هم که هست رشد نمیکنه.دوست دیگری داشتم موتور اختراع کرد که با اب کار می کرد.نذاشتند کار کنه،رفن المان.تابناک تو به قران سانسور نکن پخش کن....
پاسخ ها
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
همه حرفهات درست بود به جز توليد موتور آبي!
این همه سرمایه مالی و جانی از ملت مستضعف ایران خرج شده که کپی خودروهای بی کیفیت رو یه عده به راحتی توجیه کنن؟؟ این افراد به سبب حیف و میل بیت المال و کشته و ناقص شدن مردم باید تاوان سنگینی بدن.
از صنایع دفاع یاد بگیرید که راحت تنستن خودرو ارس 2 در حد جهانی بسازن یعنی چی با چندتا تیکه بی خیال شدید تولید نکردید
شنیده ام که تعداد نقاط جوش سمند چند برابر 405 است و در تصادفات از بس که اتاق محکم است، ضربه به سرنشین وارد می شود نه خودرو و این برعکس 405 است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
بدنه ی سمند مال بی ام وه هست
هزینه استقلال طلبی یا هزینه فرصت طلبی. به نام استقلال به کام شما. هزینه استقلال زمانی مورد قبول است که دستاویزی برای رانت و دزدی و ... نشود. گوش مردم پر است از این دست سخرانی ها با کلمات پر زرق و برق. البته گوشه ای از حرف های حضرتتان همان بود که منشا درد ملت است در پرده عمل کردن و شفاف نبودن امور. شفافیت یعنی پایان تاریخ مصرف خیلی ها. مقاومت در برابر شفافیت قابل درک است.
پاسخ ها
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
شیری که خوردی حلالت....احسنت
آقای نجفی منش خودتون کلاهتونو قاضی کنید
تولید داخلی که باعث مرگ دو نفر در روز بشه به چه درد میخوره؟؟؟
به اسم استقلال هزار بلا سر مردم بیچاره میارین
کلا ماستمالی کرد.مملکت همینه همه جا به اسم استقلال طلبی و عدم شفافیت و محفل های دور همی قیمت هر کالا یا خدمات را صدها هزار ها برابر از جیب مردم برمی دارند.سراسر دروغ بود.کسی دیگه این حرفها باور نمیکند
عزیز استقلال طلبی با دست تو جیب مردم خیلی فرق داره
همهٔ این هزینه ها از جیب مردم انجام گرفته ،‌بلحاظ اینکه مسولین تدین ،و تقوا را با ثروت اندوزی درهم آمیخته اند ، بهمین لحاظ فساد بوجود آمده که هزینه های همه فسادها نیز از جیب مردم ،است ، مسولین دروغگو ، شده اند ، مثلا شهر داری اعلام میکند ، در این مدت اجرای طرح کاهش آلودگی هوا ،و کاهش ترافیک ، ۱۳٪ نسبت به طرح ذوج ،و فرد کاهش داشته است ، اما خانواده هایی که در درون طرح زندگی میکنند ، حقیقت را بغیر از این میدانند ، و این دروغگویی فقط برای کسب درآمد برای شهرداری میباشد ،که از جیب مردم پرداخت میشود ؟،‌آیا دروغگفتن یکی از بزرگترین گناهان کبیره نمیباشد ، همه افساد از دروغگویی سر چشمه میگیرد ،و‌به یک بیماری همه گیر تبدیل میشود ؟،،،بطور قطع ایران ، خودرو ساز واقعی نیست ؟،، خودرو ایران حتی استاندارد دههٔ‌شصت میلادی ، آلمان ،و فرانسه را ندارد ؟،،،،
داداش حالا که دست به ماله ات اینقدر خوبه قربونت بیا دیوار ما رو هم ماله میخواد .هزینه ش هم رو چششم.
خوبه. پته های خودروسازی را روی آب میریزید
طرف چشم بازار رو در اورده با اين طراحيش ، پول هم گرفته ؟
کسی نگفته طراحی صندوق عقب یک نقاشی ساده است! اما 250 میلیون دلار برای طراحی چنین چیزی اصلا با عقل جور درنمیاد. مگر اینکه سایر هزینه ها مثل هزینه راه اندازی خطوط رو هم درنظر گرفته باشن.
پاسخ ها
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
حتی با در نظر گرفتن اون اقلام هم بازم خیلی زیاده جهت اطلاع برابر خرید یه جمبو جت 747-400 جدید هست .
حالا تولیدات خودتان سوار شوید
هر کی هر چی میتونه میدزده و بعدش میگن فرار کرد . کاشکی تو هر کجای دنیا بودم جز ایران
متاسفم برای دانشجویانی که آقای دکتر ،استادشونه،آقای دکتر،خود گویی و خود خندی ...
برای طراحی سمند در دهه هفتاد ۱۲۰ میلیارد تومان پول با ارز ۴۰۰ تومانی پرداخت شده.
میشه رد پای پول کثیف را از اینجا پیگیری کرد .
پاسخ ها
هیواامینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
شرکت های بزرگ خودرو سازی هر سه سال یه خودرو رو از ابتدا باز طراحی میکنن و هزینه زیادی هم نداره براشون اینطوری که مسولین ایران خودرو میگن هزینه داره که باید همشون بعد چند سال برشکست بشن.جدا از اون برای ما تولید سمند که شاسی و جلوبندی و اکسل و موتور.....همه چیزش 405هست این همه پول دادن؟؟؟باید گفت خودرو سازان دقیقا جز چراغا و گلگیرا و کاپوت و جعبه چه طراحی دیگری برای سمند انجام دادن که جدا از طراحی پژو405 باشه؟؟؟؟
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
اشتباه شنیدی عدد دقیق سمند حدود 500 میلیارد بود متاسفانه .
سلام
آقایون محترم ، واقعا شما توان مدیریتی و هزینه های خودروسازهای ایران رو با ناسا مقایسه می کنید ؟
آقایون محترم این پولها مبالغی نیست یا نگران آقایون محترمی هستید که بعد از ۱۵ سال ،، آلان باید جوابگو باشتد؟
خجالت بکشید
این همه آسمون ریسمون بافتید که بی کفایتی مدیران خودروسازی های بی در و پیکر دولتی رو توجیح کنید ولی باز هم خودتون اگر یک نگاه کلی به صنعت خودروسازی مملکت بندازید متوجه میشید با صد تا از این مصاحبه ها هم نمیشه روسفیدش کرد. اصلا ما کاری به تکنولوژی روز نداریم و توقع نپاربم بنز و بی ام و بسازید. لااقل یک ماشین واقعا ایرانی در حد تویوتای سی سال پیش که باید بتونید بسازید. آلمان وسط جنگ جهانی که کشورش داغون شده بود برای مقابله با سرمای شوروی فولکس رو طراحی کرد که تا همین چند سال قبل هم توی خیابونا راه میرفت. دقت کنید خودروی ملی و غیره و ذالک نبوده که سالها وقت بزارن براش بلکه صرفا برای یک موقعیت خاص به سرعت یک اتومبیل کامل طراحی و تولید انبوه کردند. اون هم توی دوره ای که نه کامپیوتر بود و نه رباتها و خط تولید امروزی و نه خیلی از تکنولوژی های جدیدی که توی ایران خودمون فراوانه. دلیلش فقط و فقط اینه که اونها همه چیزشون خصوصیه و مثل شرکتهای دولتی ما نیستند که نتیجه مهم نباشه و حقوق آقای مدیر سر تاریخ واریز بشه و فرقی نکنه که کار مفیدی کرده یا داره ضرر میده. دلیلش اینه که دولتشون گمرک رو به روی اتومبیل های وارداتی نبسته تا مردم مجبور باشند اتومبیل های بنجل تولید داخل رو بخرند و کارخانه ها هم با فضای امنی که دارند اصلا تحرکی از خودشون نشون ندن تا یه چیز بهتر طراحی کنند و میگن فعلا همینو میفروشیم و ملت هم که براش صف میکشن. یه عده هم که با پارتی بازی میتونن مجوز واردات بگیرند اتومبیل پنجاه هزار دلاری رو دویست هزار دلار تو پاچه مردم میکنند. خلاصه به هر طرف نگاه کنید گند و کثافت از بازار تولید و مونتاژ و واردات و فروش خودرو بالا میره. پس بیزحمت خودتونو با این مصاحبه ها خسته نکنید چون چیزی که با چشم خودمون میبینیم سیاهه با صحبتهای شما سفید نمیشه.
بااین فرمانکه استاد دارندمیروند .فکرکنم یک3000هزارمیلیارد هم باید به آنها داده شود
دوستان دنیای امروز دنیایی نیست که منزوی بود تحت نام استقلال باعث افتخار باشه. دنیای امروز دنیای همگراییه. تولید داره به سمت تولید جهانی پیش میره و مرزها کمرنگ تر میشن.

مثلا در تولید بویینگ 787 ، شصت و پنج کشور دنیا مشارکت دارن. اگه یک دونه پیچ در گوشه ای از دنیا باکیفیت تر و ارزونتر تولید بشه ، پیچ رو از اونجا میخرن. اقتصاد یعنی این.
حس میکنم این آقای دکتر استاد دانشگاه خودش دستی بر آتش داره که اینطوری آسمون ریسمون میبافه تا از کارنامه ننگین خودروسازها دفاع کنه.
یعنی الان سیستم فرمان و شاسی تیبا یک با تیبا 2 فرق داره؟؟؟
شرکت های چینی مثل بائوجون خودرو های شورلت تولید میکنه و مارک بائوجون و MG و در مالزی با برند دیگه ای تولید میشن و هیییییچ مشکلی هم ندارن سر نشان تولیدش!!!!!چی شده شما به مشکل خوردین؟؟؟شرکت های بزرگ خودرو سازی هر سه سال یه خودرو رو از ابتدا باز طراحی میکنن و هزینه زیادی هم نداره براشون چی شده که برای ما تولید سمند که شاسی و جلوبندی و اکسل و موتور.....همه چیزش پژو 405هست این همه پول دادین؟؟؟شما دقیقا جز چراغا و گلگیرا و کاپوت و جعبه چه طراحی دیگری برای سمند انجام دادین که جدا از طراحی پژو405 باشه؟؟؟؟...
یعنی الان سیستم فرمان و شاسی تیبا یک با تیبا 2 فرق داره؟؟؟
شرکت های چینی مثل بائوجون خودرو های شورلت تولید میکنه و مارک بائوجون و MG و در مالزی با برند دیگه ای تولید میشن و هیییییچ مشکلی هم ندارن سر نشان تولیدش!!!!!چی شده شما به مشکل خوردین؟؟؟شرکت های بزرگ خودرو سازی هر سه سال یه خودرو رو از ابتدا باز طراحی میکنن و هزینه زیادی هم نداره براشون چی شده که برای ما تولید سمند که شاسی و جلوبندی و اکسل و موتور.....همه چیزش پژو 405هست این همه پول دادین؟؟؟شما دقیقا جز چراغا و گلگیرا و کاپوت و جعبه چه طراحی دیگری برای سمند انجام دادین که جدا از طراحی پژو405 باشه؟؟؟؟
اقای کاکایی عصو محترم هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت
سلام علیکم
حصرتعالی فرمودید که چرا امروز نماینده مجلس موصوع طراحی و فساد در ایران خودورو را مطرح کردند. لازم است به موارد زیر اشاره شود
۱ چون امروز پرده ها در افتاده است و معلوم شده این صنعت خودو هیچ کار بنیادی انجام نداده است. گر پرده بیفتد نه تومانی و نه من
۲ من به عنوان یک دانشگاهی معتقد هستم که وجود دانشگاه ها و سیاست گداری های چند دهه در اموزش عالی هدفی برای تحقق اهداف و منافع ملی بر نداشته است و اصولا دانشگاه و القاب دانشگاهی پوسته ای برای توجیه به اصطلاح مبنای علمی دستگاه ها بوده است.
۳ مایه تاسف است که شما بعنوان مدافع در امده اید از خودروسازلن که لازم نمی دانم در این مقوله بیشتر وارد شوم و تنها به این بسنده می کنم که طرح های کزایی دانشگاهی بدون مناقصه نه تنها دانشگاه ها را بعنوان مجریان صوری و همکاری دوجانبه بین دستگاه ها ی دولتی کرده است بلکه با انحصار و کلاه طرح تحقیقاتی باعث خارج شدن مشاورین و همین فارغ التحصیلان در بخش خصوصی در گرفتن کار شده است زیرا با وجود راه مستقیم و برون مناقصه برای دانشگاهیان امکان فعالیت برای بقیه از بین رفته است. نتایج ان هم بیکاری جوانان و وصعیت امروز است.
لطفا منتشر فرمایید
آقای دکتر و استاد دانشگاه و نیز اقای نماینده مجلس خلاصه بعد از این همه اقدامات معجزه آسا که برا سمند و پژو انجام دادین میشه بگین در حال حاضر در کدام رنکینگ خودرسازی اصلا اسمی از ایران خودرو و سایپای ایران است
این سعارها وقتی جواب میده که حداقل 50درصد آن به واقعیت تبدیل شده باشه
کاکایی عضو هئیت علمی دانشگاه
اگه میخواهی من دهنم بسته باشه و مثل بقیه مسخره ات نکنم
یک صندوق عقب پژو به من بده ببندم پشت پرایدم
خودرو سازی رو بدید اون عزیزی که بیست سال پیش خودرو هیبریدی تو ایران طراحی کرد کاری به سرش اوردن که بندازه تو دریاچه سد
بقول یه کارشناس انگلیسی که این موقع تو مرکز تحقیقات کار میکرد ، وقتی شنید یه نفر تو یه جلسه ای

" our National Car " در مورد سمند گفت :

:مودبانه اصلاح کرد
off course your International Car

خودرویی جهان وطنی بر پایه همون 405 مزخرف که حدود 500.000.000.000 تومان در زمان خودش هزینه بر شد بهمین دلیل هیچوقت نتونست اصل هزینه خودشو برگردونه .
خلاصه اظهارات کارشناسمون:
- چرا حالا این موضوعات که قبلا بررسی شده دوباره پیگیری میشه اینها قبلا سرپوش گذاشته شده و دیگه نباید مطرح بشه
- این هزینه استقلال طلبی ماست.- این هزینه باعث شد که خودروساز ها و قطعه سازان به بلوغ و توانمندی و داخلی سازی برسند!!!!!!!!!!!!!؟
- اگر میخواستیم مثل کشور های عربی فقط مونتاژ کار باشیم الان در رفاه ظاهری بودیم....(کیفیت و قیمت خودرو داخلی ذلت حقیقی نیست؟)
- ناسا برای اینکه بفهمه چرا خودکار فضا نوردان نمینویسد 12 ملیون دلار خرج کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
- هزینه تبلیغاتی تعویض عکس اسب بجای شیر همینقدره
با تمام تفاسیر باید قبول کرد خودروسهازهای ما خیانت کرده اند آیا بیش از نیم قرن فرصت برای خودروسازهای ما کم بوده که الان باید چنین خوردرهای بی کیفیتی تولید شود
همین استاد دانشگاه و امثال اینها مملکت را به این روز انداخته اند . چرا به جوانان فرصت داده نمی شود؟؟ اگر این اساتید عرضه داشتند کاری برای صنعت خودرو می کردند
چرا از ان جوان اردبیلی که موتور بدون سوخت ساخت و روی پراید نصب کرد حمایت نکردند؟؟ چرا از ان جوان مشهدی که لامبرگینی ایرانی ساخت حمایت نکردند و چرا از طراحان بدنه خودروی بنز که دو جوان ایرانی هستند استقبال نشد ؟؟؟ و چرا باید آقای رضوانی برود در امریکا خودرو تولیدکند مگر اینها جوانان ایرانی نیستند؟؟؟
به اسم تحریم و ایستادگی و امثالهم
میلیارد میلیارد ثروت کشور را به هدر دادن و بالا کشیدن
بابا ما نمیخواهیم مستقل باشیم باید کی رو ببینیم
طرف تو عراق تو زاغه زندگی میکنه اما ماشینی سوار میشه که میلیارد ایرانی حسرتشو داره
كليپ اعلام نارضايتي راننده تاكسي سنگالي از مصرف بالاي سمند رو به چشم خودم ديدم حالا دکتر امیر حسن کاکائی مدعي است كه ایران خودرو نتوانسته است یک خودرو از خط تولید سنگال بیرون بیاورد.!!!
درود برتو.100%همینه
آقایان دکتر کاکایی نجفی خدا وکیلی اعلام درست بکنید چه مبلغ از این هزینه های به اصطلاح طراحی نصیب شما شده واینکه قصد تغییر طراحی چراغ و یا زه کدام ماشین را دارید ؟
به نظر من علیرغم هزینه های زیاد گذشته،در طراحی دنا موفق بوده اند خودروی بسیار زیبا و خوبی است
آیا کسی جوابی برای این سوال من دارد؟؟؟ دوست بنده سمند رو در بغداد پارسال خریده 2000 دلار!!!! با دلار الان میشه حدود 25 میلیون با دلار 18 هزاریم میشه 36 میلیون... چرا به خودمان میدید 80 میلیون؟؟؟؟؟ چرا پارس رو با دوربین عقب و رینگ اسپرت و مانیتور تو عراق ارائه میدید ولی واسه خودمون قالپاخ پلاستیکی میزارید(حالا مانیتور و دوربین پیشکش)؟؟؟
چه خوب بود این "کارشناس خودرو" به جای اعلام نظر راجع به گفته های این و آن نظر کارشناسی خودشون رو راجع به هزینه طراحی سمند و صندوق پژو می دادند. تابناک بهتر نیست با کارشناسای بی طرف صحبت کنید؟
حرف آ رو برام تو متن نشون نمیده
همش گامهای دلالی بر میدارید ،اول یه خودروی کاملاً ایرانی از صفر تا صد بسازید بعد برای دیگران کارخانه بسازید.
پول که از کیسه مهمان بود. حاتم طایی شدن اسان بود
این سایپا و ایران خودرو را خصوصی کنید ببینیم چقدر خرج رو دست مدیرانش می گذارند!تا وقتی از بیت المال پول مفت بهشون میدن و به دلیل انحصار خودروهاشون به راحتی فروش میرن و مصرف کننده حتی در مورد رنگ خودرو هم نمی تونه نظر بده همین اش خواهد بود و همین کاسه. تنها راه پیشرفت صنعت خودروسازی رقابت سالم با خودروسازهای دیگر کشورهاست .ثمره انحصار چهل ساله حداکثر همین سمند هست . شوروی سابق نمونه همین طرز فکر هست که حداکثرش شد لادا. ما هم که باید هر ازموده ای را دوباره بیازماییم و چرخ را دوباره اختراع کنیم.
"استقلال طلبی ما این است که همین موضوع باعث شده است تا زمان زیادی برای پیشبرد کار‌ها صرف شود؛ برای نمونه، برخی کار‌ها که باید در دو سال انجام می‌شد، در هفت سال انجام شده است."

اقا ما اين استقلال طلبي را نخواهيم بايد چيكار كنيم؟ ....
تنها را ه حل خودرو ساز ها اینه که تعطیل بشوند جاش ماشین های خارجی با کیفیت کم مصرف وارد و کارکنان ایرا خودرو و سایپا بروند در نمایندگی های خودرو های خارجی مشغول به کار شوند
پژو 206 صندوق دار کروک در فرانسه البته دو دربش عین 206 اس دی ایرانه اونم وارداتی هستش ما طراحی نکردیم
به همین راحتی!!!
وقتی میگن #فساد_سیستماتیک و #انحصار و #مافیا و #رانت و... یعنی همین که از دانشگاه خودرو تا کوچکترین فرد در وزارت صنعت و گمرگ و سازمان حمایت از مصرف کننده و .... تنها و تنها، منافع خودرو سازها رو میبینند! (نه حسرت مردم و کشتار جاده ای و آلودگی هوا و ....)
همیشه پشت عباراتی مثل "استقلال، هزینه دارد!!" و "تولید ملی" و "اشتغال" و ... توانستند برای خودشون پول های هنگفتی برای اختراع مجدد چرخ بگیرند که بعد از به قول خودشان 7 سال و 40 سال و ... با هزینه های هنگفت پراید و سمند را (آن هم نه 100 درصدی) تولید کنند!
معلومه که از عملکرد منفی خودشون دفاع خواهند کرد...
هیچ کدوم از قسمت های اقتصاد ما رقابتی نیست حالا شما فقط چسبیدید به خودرو. قیمت واقعی یک باک بنزین الان یک ملیون تومان هست و با مالیات هلند میشه ۲ ملیون تومان.
ما حتی اگه نیروهای کار رو از خیلی کشورها وارد کنیم برامون ارزون تر درمیاد.
کسانی که فقط یک شام و ناهار میخوان و پای دستگاهشون میخوابن.
بدون حمایت دولت تنها صنعت کشور بازدید توریست از نقش جهان و تخت جمشید هست.
با سلام هزینه طراحی چرا این همه گران است. مگر سمند کپی برداری شده از خودرو بی ام وو این همه هزینه دارد ؟
اصلا طراحی سمند داخلی نبوده
ایم ماشین در حقیقت خودرو فولکس پاسات 1996 هستش میتونید سرچ کنید ببینید
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی