 ایران خودرو در حالی پیش فروش و فروش فوری برخی از تولیدات خود را در ۱۸ و ۲۰ خرداد ماه در دستور کار قرار داد که تا پیش از این، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاون رئیس سازمان تعزیرات اعلام کرده بودند، تا خودروسازان به تعهدات قبلی خود عمل نکنند، اجازه پیش فروش و فروش فوری را ندارند. نکته مهمتر شرایط این پیش فروش هاست، به گونهای است که کمتر کسی از خریداران از این شرایط خبر دارند و به نوعی خودروسازان در حال سوءاستفاده از ناآگاهی خریداران هستند.
ایران خودرو در حالی پیش فروش و فروش فوری برخی از تولیدات خود را در ۱۸ و ۲۰ خرداد ماه در دستور کار قرار داد که تا پیش از این، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاون رئیس سازمان تعزیرات اعلام کرده بودند، تا خودروسازان به تعهدات قبلی خود عمل نکنند، اجازه پیش فروش و فروش فوری را ندارند. نکته مهمتر شرایط این پیش فروش هاست، به گونهای است که کمتر کسی از خریداران از این شرایط خبر دارند و به نوعی خودروسازان در حال سوءاستفاده از ناآگاهی خریداران هستند.

این فروش فوری و پیش فروش تولیدات ایران خودرو در حالی صورت میگیرد که در ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۸ ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی مصاحبهای اعلام کرد تا خودروهای مشتریانی که پشت نوبت هستند تحویل داده نشود، نباید پیش فروشی صورت گیرد و افزود: در این خصوص مکاتباتی هم داشته ایم.
همچنین محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران و معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور طی مصاحبهای در بیستم خرداد ماه ۱۳۹۸ در پاسخ به این پرسش که آیا تعزیرات با نظر سازمان بازرسی کل کشور درباره اینکه تا خودروسازان تعهداتشان را انجام نداده اند از پیش فروش خودرو خودداری کنند، موافق است، گفت: برخی خودروهایی که قرار بود خودروسازان از طریق فروش فوری تحویل دهند به بهانه کمبود قطعات تحویل داده نشده و علی القاعده اگر چنین چیزی درست باشد، باید یک یا دو قطعه یا چند قطعه مشابه در همه خودروها نقص میداشت، در حالی که بر اساس بازدیدهای صورت گرفته و گزارشهایی که رسیده است هر خودرو گاهی یک نوع نقص دارد و این نشان میدهد که این اظهار نظرها مبنی بر کمبود قطعه غیر واقعی است. مدیر کل تعزیرات حکومتی تهران افزود: این امر هم به نوعی استنکاف از انجام تعهدات است و خودورسازان مکلفند تا تعهدات خود را عمل نکرده اند، فروش فوری نکنند و اگر ثبت نامی صورت گرفت، باید خودرو کامل و سالم تحویل دهند.
شایان ذکر است که در یکم خرداد ماه ۱۳۹۸ احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان ایران طی مصاحبهای گفت: خودروسازان اکنون حدود ۶۰۰ هزار خودرو به مردم تعهد دارند که باید آنها را تحویل بدهند.
با توجه به مصاحبههای رئیس سازمان بازرسی کل کشور و مدیر تعزیرات حکومتی تهران و همچنین ۶۰۰ هزار خودرویی که دو خودروساز بزرگ متعهد به تحویل آنها بوده اند، حالا این پرسش مطرح است که آیا تعهدات ایران خودرو در سال ۱۳۹۸ انجام شده که این خودروساز دوباره اقدام به پیش فروش و فروش فوری برخی تولیدات خود نموده است؟
نکته بعدی این است که خودروسازان در شرایط فروش خود از عنوان "مشارکت در تولید" استفاده میکنند. بسیاری از کسانی که در این نوع پیش فروشها ثبت نام میکنند، از شرایط فروش به صورت مشارکت در تولید آگاهی ندارند. این نوع پیش فروش با پیش فروش عادی و قطعی تفاوتهایی دارد. در ماده ۴ آیین نامه اجرایی، در شرایط پیش فروش در مشارکت تولید حداکثر زمان تحویل سه سال عنوان شده است؛ هر چند این خودروساز در آگهی پیش فروش خود حداکثر زمان تحویل را تیرماه ۱۳۹۹ اعلام کرده است. همچنین از دیگر شرایط پیش فروش به صورت مشارکت در تولید این است که در صورت عدم امکان تحویل خودرو موضوع قرارداد، خودروی جایگزین از میان خودروهای تولیدی به انتخاب مشتری و شرایط مفاد قرارداد تحویل داده خواهد شد.
به عبارت بهتر، شرایط فروش به صورت مشارکت در تولید این است که خودروساز به صورت قانونی میتواند تا سه سال از تحویل خودرو امتناع کند و یا حتی در صورت عدم امکان تحویل خودرو، خودروساز میتواند پیشنهاد خودروی جایگزین دیگری از تولیدات خود را به مشتری بدهد.



در این میان، بررسی وضعیت تولید خودرو در گروه ایران خودرو نشان میدهد، در دو ماهه ابتدایی سال میزان کل تولید ایران خودرو ۵۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. البته میزان تولید خودروهای سواری ایران خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸.۹ درصد کاهش داشته است. با ادامه این روند تولید، انجام تعهدات توسط ایران خودرو در سال آینده نیز با ابهامات جدی همراه خواهد بود.
نکته بعدی این که فارغ از این پیش فروشها و فروش فوری ها، هنوز تکلیف بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودروها مشخص نشده است. حدود ۲۰ روز پیش مجلس مصوب کرد که شورای رقابت دوباره به قیمت گذاری خودرو بازگردد و حتی رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با ارسال نامهای به معاون اول رئیس جمهور، خواستار بازگشت شورای رقابت به عرصه نظارت بر قیمتگذاری خودرو شده بود.
این شرایط در حالی در مورد بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری رقم خورده است که گویا دولت تمایلی به بازگشت این نهاد نداشته و به تازگی فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت طی مصاحبهای اعلام کرده که در چارچوب سیاستهای دولت، تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را بلافاصله از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در دستور کار قرار دادیم که پس از طرح در کمیته خودرو حتماً در ستاد تنظیم بازار مطرح و پس از تصویب نهایی، مبنای عمل برای موضوع قیمت گذاری قرار خواهد گرفت. همچنین ناصر سراج در مصاحبه سیزدهم خرداد ماه ۱۳۹۸ درباره اینکه معاون اول رئیس جمهور پاسخ نامه اخیر وی را در خصوص برگشتن شورای رقابت به بحث قیمت گذاری داده است یا نه، گفت: هنوز دیر نشده است و قطعاً جواب خواهد داد!
به هر صورت آنچه مشخص است این که فارغ از اینکه خودروسازان علاوه بر اینکه برای صحبتهای رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاون رئیس سازمان تعزیرات اهمیتی قائل نشده اند، در پیش فروشهای خود به نوعی در حال سوءاستفاده از عدم آگاهی خریداران و بازی با قانون و فرار از زیر بار مسئولیت تحویل خودروهای ثبت نامی هستند که باید نهادهای نظارتی از جمله سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در این زمینه ورود پیدا کنند. بسیاری از خریداران قطعاً آگاهی از شرایط پیش فروش به صورت مشارکت در تولید ندارند و این نوع پیش فروش را با پیش فروش قطعی و عادی یکسان در نظر میگیرند.
 فقط جواب ایران خودرو را مردم می توانند بدهند نه مسولان ...
 							         		            فقط جواب ایران خودرو را مردم می توانند بدهند نه مسولان ... |
         		                            |         		                             مدیران خودروسازهارا بازداشت کنند تا ببیند مافیای خودروی ها چه کسانی هستند حد اقل مردم آنها را بشناسند
 									         		                    مدیران خودروسازهارا بازداشت کنند تا ببیند مافیای خودروی ها چه کسانی هستند حد اقل مردم آنها را بشناسند         				                     		                 |
         		                            |         		                             مسوولان می داند که این پیش فروش ها دارای تخلفات گسترده هستند ولی مانع نمی شوند تا مقداری از پول های سرگردان از دست مردم جمع آوری شود و قیمت دلار کمتر شود
 									         		                    مسوولان می داند که این پیش فروش ها دارای تخلفات گسترده هستند ولی مانع نمی شوند تا مقداری از پول های سرگردان از دست مردم جمع آوری شود و قیمت دلار کمتر شود         				                     		                 |
         		                            |         		                             این کار ایجاد پشتوانه مصنوعی برای پول ملی است حتی اگر خودرویی در کار نباشد
 									         		                    این کار ایجاد پشتوانه مصنوعی برای پول ملی است حتی اگر خودرویی در کار نباشد         				                     		                 تولید کننده سعی می کنه که تولیداتش را به هر روشی که می تونه بفروشه تا سرپا بمونه مصرف کننده باید عاقل باشه و دنبال خریدی باشه که به نفعش است وقتی شرکت های خودروسازی با این شرایط دارند می فروشند مردم هم می خرند شما چرا حرص بیخودی می خوری بزار هر دو طرف حالش را ببرند بی خیال
 							         		            تولید کننده سعی می کنه که تولیداتش را به هر روشی که می تونه بفروشه تا سرپا بمونه مصرف کننده باید عاقل باشه و دنبال خریدی باشه که به نفعش است وقتی شرکت های خودروسازی با این شرایط دارند می فروشند مردم هم می خرند شما چرا حرص بیخودی می خوری بزار هر دو طرف حالش را ببرند بی خیال         		                     		         |
         		                            |         		                             مگر کشور قانون ندارد هر کسی هر کاری دلش خواست بکندشاید یک تعداد شدیدا نیاز به خودرو دارد
 									         		                    مگر کشور قانون ندارد هر کسی هر کاری دلش خواست بکندشاید یک تعداد شدیدا نیاز به خودرو دارد         				                     		                 |
         		                            |         		                             شما کارت لنگ یه ابزار باشه دو برابر پول نمیدی براش؟ یجور حرف میزنی انگار بازار رقابتیه زورت به لگنساز نمیرسه به مردم گیر نده
 									         		                    شما کارت لنگ یه ابزار باشه دو برابر پول نمیدی براش؟ یجور حرف میزنی انگار بازار رقابتیه زورت به لگنساز نمیرسه به مردم گیر نده         				                     		                 خدايي ديواري كوتاهتر از شركت سايپا پيدا نمي كنند. مديران ايران خودرو هركاري دوست دارند ميكنند هيچ نهاد و سازماني هم زورش بهشون نميرسه. سايپا سالي يكبار مديرعامل عوض ميكنه ايران خودرو هر شش هفت سال يكبار
 							         		            خدايي ديواري كوتاهتر از شركت سايپا پيدا نمي كنند. مديران ايران خودرو هركاري دوست دارند ميكنند هيچ نهاد و سازماني هم زورش بهشون نميرسه. سايپا سالي يكبار مديرعامل عوض ميكنه ايران خودرو هر شش هفت سال يكبار         		                     		         آقا من یه دونه ثبت نام کردم . یعنی چی میشه؟! وای نمیدونستم مشارکت و پیش فروش فرقش چیه!
 							         		            آقا من یه دونه ثبت نام کردم . یعنی چی میشه؟! وای نمیدونستم مشارکت و پیش فروش فرقش چیه!         		                     		         |
         		                            |         		                             بعیده که بتونه دنا پلاس را تولید و کامل تحویل بده، احتمال زیاد بجاش یه خودروی دیگه مثل 405 بهت میدن
 									         		                    بعیده که بتونه دنا پلاس را تولید و کامل تحویل بده، احتمال زیاد بجاش یه خودروی دیگه مثل 405 بهت میدن         				                     		                 |
         		                            |         		                             با پولی که دادی خودروهایی رو که موعد تحویلشون دیر شده رو تولید و میرسونن به دست مشتری، خودروی شما هم انشاالله تا 1400 الی 1450 شمسی به دستتون میرسه، البته به خودت که نمیرسه باید نوه هات سوار بشن
 									         		                    با پولی که دادی خودروهایی رو که موعد تحویلشون دیر شده رو تولید و میرسونن به دست مشتری، خودروی شما هم انشاالله تا 1400 الی 1450 شمسی به دستتون میرسه، البته به خودت که نمیرسه باید نوه هات سوار بشن         				                     		                 |
         		                            |         		                             این پیش فروش های متعدد برای جمع کردن نقدینگی
 									         		                    این پیش فروش های متعدد برای جمع کردن نقدینگی  |
         		                            |         		                             حقته یعنی لذت بردم میدونی چرا چون ایندفعه چوب بی فرهنگی امثال شماها رو بقیه فقط نمیخورند خودتون هم دارید مزه اش رو حس میکنید
 									         		                    حقته یعنی لذت بردم میدونی چرا چون ایندفعه چوب بی فرهنگی امثال شماها رو بقیه فقط نمیخورند خودتون هم دارید مزه اش رو حس میکنید         				                     		                 آقا اون چیزی رو که ما دیدیم توی سایت ها پیش فروش بود نه مشارکت توهر سایتی میزنی عبارت پیش فروش هست اما چیری که شما زدی مشارکته!!!!!!!!!!!!!
 							         		            آقا اون چیزی رو که ما دیدیم توی سایت ها پیش فروش بود نه مشارکت توهر سایتی میزنی عبارت پیش فروش هست اما چیری که شما زدی مشارکته!!!!!!!!!!!!!         		                     		         |
         		                            |         		                             بخشنامه بالا در متن نوشته مشارکت.
 									         		                    بخشنامه بالا در متن نوشته مشارکت.         				                     		                 الان رسیدم رو که نگاه می کنم زده پیش فروش نه مشارکت
 							         		            الان رسیدم رو که نگاه می کنم زده پیش فروش نه مشارکت         		                     		         |
         		                            |         		                             اگه دنا پلاس با پرداخت 80 میلونی داری، بدون که مشارکتیه و با کلی تفسیر موقع تحویل
 									         		                    اگه دنا پلاس با پرداخت 80 میلونی داری، بدون که مشارکتیه و با کلی تفسیر موقع تحویل         				                     		                 خوب چرا قاضي حكم ممنوعيت پيش فروش را نميدهد؟!
 							         		            خوب چرا قاضي حكم ممنوعيت پيش فروش را نميدهد؟!         		                     		         |
         		                            |         		                             واقعا چرااااا؟؟؟؟؟
 									         		                    واقعا چرااااا؟؟؟؟؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             بانک مرکزی و دولت طرفدار پیش فروش هستند تا مقداری از حجم نقدینگی کم بشه
 									         		                    بانک مرکزی و دولت طرفدار پیش فروش هستند تا مقداری از حجم نقدینگی کم بشه         				                     		                 این قدر مردم را مسخره نکنید واردات ماشین هیبریدی با تعرفه صفر مساویست با مشتری مداری وکاهش قیمت تولیدات داخل
 							         		            این قدر مردم را مسخره نکنید واردات ماشین هیبریدی با تعرفه صفر مساویست با مشتری مداری وکاهش قیمت تولیدات داخل         		                     		         خدایی به این خودروسازان بایستی اسکار داد!
 							         		            خدایی به این خودروسازان بایستی اسکار داد!         		                     		         تابناک عزیز تا وقتی این مردم هستند خودروسازها هر چیزی رو و به هر صورتی پیش فروش کنن ، میخرن پس زیاد جوش نزن . از خدا بخواه که مردم دست از طمع و مال اندوزی بردارن و عاقلانه زندگی کنن .
 							         		            تابناک عزیز تا وقتی این مردم هستند خودروسازها هر چیزی رو و به هر صورتی پیش فروش کنن ، میخرن پس زیاد جوش نزن . از خدا بخواه که مردم دست از طمع و مال اندوزی بردارن و عاقلانه زندگی کنن .         		                     		         |
         		                            |         		                             آفرین، احسنت
 									         		                    آفرین، احسنت         				                     		                 |
         		                            |         		                             اشتباه نکن دولت مردم را تشویق می کنه هدف هم جلوگری از افزایش تقاضا برای سکه و دلار هست
 									         		                    اشتباه نکن دولت مردم را تشویق می کنه هدف هم جلوگری از افزایش تقاضا برای سکه و دلار هست         				                     		                 |
         		                            |         		                             پس مردم باید چه کار کنند؟! تا کی نخرن؟ مگر با دو سه ماه نخریدن حل میشه؟  علاوه بر اینکه ماشین و خودرو نیاز مهمیه که نمیشه نخرید؟  تنها راه اعتراض علنی و بلنده که صدای مردم رو به گوش مسئولین و رهبر برسونه تا شاید اونها بتونند گوش خودروسازها رو بپیچونند. د
 									         		                    پس مردم باید چه کار کنند؟! تا کی نخرن؟ مگر با دو سه ماه نخریدن حل میشه؟  علاوه بر اینکه ماشین و خودرو نیاز مهمیه که نمیشه نخرید؟  تنها راه اعتراض علنی و بلنده که صدای مردم رو به گوش مسئولین و رهبر برسونه تا شاید اونها بتونند گوش خودروسازها رو بپیچونند. د