در یک سال اخیر، همراه با موج افزایشی قیمتها، خودرو به عنوان کالای مصرفی مردم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است؛ از یک سو واردات آن ممنوع و از سوی دیگر، با عرضه قطره چکانی از سوی خودروسازان داخلی، زمینه برای جهش بی سابقه قیمت خودرو فراهم شد و به مرور، خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل شد و در نهایت قیمت گذاری خودرو از جلسات شورای رقابت خارج و به دستور وزیر صمت، فرمول قیمت گذاری خودرو بر مبنای ۵ درصد زیر نرخ حاشیه بازار، رونمایی شد.
شرط موفقیت این فرمول که به نوعی آزادسازی قیمت خودرو نیز بود، افزایش بیش از پیش تولید خودرو ذکر شد؛ اما آنچه پس از چند ماه حاصل شد، کاهش تولید توسط دو خودروساز مطرح کشور بود، به گونهای که در جدیدترین آمار، دو شرکت ایران خودرو و سایپا، در بهار ۹۸، در مجموع ۱۸۴ هزار و ۹۰۲ دستگاه خودرو تولید کردهاند. این در حالی است که در سه ماهه ابتدایی سال گذشته، میزان تولید خودرو در این شرکتها، به ۲۸۸ هزار و ۸۳۷ دستگاه رسیده بود؛ بنابراین، کاهش ۳۶ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، مشهود است. هرچند وزیر صنعت، معتقد است این فرمول باعث کاهش ۵ تا ۱۵ درصدی قیمت خودرو از آبان تا اسفند پارسال تاکنون شده و از اسفند پارسال با موج دوم افزایش قیمت مواجه شدیم، اکنون این روند کاهشی شده است.
رضا رحمانی بر این باور است به دلیل نوسانات حوزه کلان اقتصادی مانند ارز و همچنین کاهش سود سپرده بانکی، مردم برای حفظ ارزش پول خود، به بازار خودرو وارد شدند.
وزیر صنعت در شرایطی که واردات خودرو ممنوع و قیمت گذاری توسط خودروسازان تعیین میشود و بازار نیز چشم انداز مبهمی دارد، بر حمایت ویژه از خودروسازان تأکید دارد و معتقد است، دولت از صنعت خودرو حمایت ویژهای ندارد، در حالی که وظیفه داریم از همه صنایع حمایت کنیم تا تولید، رونق بگیرد. به گفته وی، وضعیت کنونی خودرو در شأن ملت ایران نیست، اما نباید صنعت خودروسازی را تعطیل کرد.
آنچه مسلم است، تأکید وزیر صنعت بر ادامه حمایتهای ویژه و عدم تعطیلی خودروسازان است؛ اما در مقابل، برخی بر این باورند که صنعت خودروسازی پس از چهل سال حمایت، نه تنها نتوانست انتظارات مردم و بازار را ـ چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی ـ پاسخ دهد، بلکه هر سال بر زیان و بدهکاریهای خود افزوده است؛ برای نمونه به گفته یکی از نمایندگان مجلس، بدهی خودروسازان به مردم و قطعه سازان، ۴۰ هزار میلیارد تومان است. در این شرایط اقتصادی، ادامه حمایتها، حاصلی نخواهد داشت.
در مقابل، برخی می گویند با پایان جنگ هشت ساله، برخی مدیران آن دوره با بی کیفیت خواندن خودروهای داخلی، گفتند باید واردات انجام شود تا زمینه ارتقای کیفی خودروهای داخلی فراهم شود؛ آنها به دلیل اهلیت نداشتن حرفه ای نتوانستند متوجه این واقعیت باشند که کیفیت تولید با واردات بالا نمیرود.
اما شما به عنوان مصرف کننده خودرو، چه نظری دارید؟
*آیا ادامه این روند، با وجود ممنوعیت واردات خودرو، آزادسازی قیمتها و کمکهای ارزی و ریالی دولتها به خودروسازان، موجب ارتقای این صنعت و بهبود کیفیت تولید خواهد شد و یا اینکه باید بازار به سمت عدم انحصار و حضور خودروهای وارداتی برود؟
*آیا در شرایط کنونی، میتوان به تعطیلی خودروسازان به عنوان یک راهبرد نگاه کرد؟ تعطیلی چه عواقبی خواهد داشت؟
*آیا مشکل صنعت خودروسازی، مدیریت افراد غیر حرفه ای است یا اساساً در این سالها صنعت خودروسازی، تنها به فکر مونتاژکاری بوده و حالا وقت آن رسیده که یک خانه تکانی اساسی شود؟
*آیا واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی راه حل مناسبی است و تولید و کیفیت را ارتقا خواهد داد؟
*آیا میتوان به مانند کره جنوبی با تخصیص وامهای یارانه ای، مشوقهای صادراتی و در نهایت منع واردات، حمایت از صنعت خودرو را در دستور کار قرار داد؟
*آیا در این سالها اقبال به تولید خودرو توسط دولت، از سرناچاری بوده یا با رویکرد توسعه ای؟
*آیا صنعت خودرو در ایران به ذات ناکارآمد بوده یا اینکه از بیرون این ناکارآمدی به آن تحمیل شده است؟
*و در پایان یک پرسش اساسی؛ چرا دیگران توانستند و ما نتوانستیم؟!
پاسخهای شما تا ساعت 19:00 لحظه به لحظه دریافت، بررسی و منتشر میشود.
 خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییر
 							         		            خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییر         		                     		         |
         		                            |         		                             همه راضی اند
 									         		                    همه راضی اند  |
         		                            |         		                             همه راضی اند که تعطیل بشه!!!
 									         		                    همه راضی اند که تعطیل بشه!!!         				                     		                 |
         		                            |         		                             تعرفه واردات تقریبا در همه کشور ها هست ،ولی چیزی بین 5 تا 15 درصد ،تعرفه 80 درصدی برای واردات خودرو بیشتر شبیه به تنبیه و جریمه هست تا  تعرفه!!اگه پولداری ماشین خوب ایمن سوار شو ،اگه نیستی آشغال نا امن وطنی(مونتاژ3دهه قبل )سوار شو
 									         		                    تعرفه واردات تقریبا در همه کشور ها هست ،ولی چیزی بین 5 تا 15 درصد ،تعرفه 80 درصدی برای واردات خودرو بیشتر شبیه به تنبیه و جریمه هست تا  تعرفه!!اگه پولداری ماشین خوب ایمن سوار شو ،اگه نیستی آشغال نا امن وطنی(مونتاژ3دهه قبل )سوار شو         				                     		                 |
         		                            |         		                             ایران خودرو یه دفتر توی دوسلدورف آلمان داره که حقوق یورو به کارمندا(خودشونی ها )میده ،هیچوقت هم معلوم نشد کار اون شرکت اونجا چیه
 									         		                    ایران خودرو یه دفتر توی دوسلدورف آلمان داره که حقوق یورو به کارمندا(خودشونی ها )میده ،هیچوقت هم معلوم نشد کار اون شرکت اونجا چیه         				                     		                 |
         		                            |         		                             حرام است اگر یک ریال پول مردم را به هر صورت با چاپ پول یا افزایش پایه پولی یا دلار ارزان و... به خودرو سازی ها بدهید
 									         		                    حرام است اگر یک ریال پول مردم را به هر صورت با چاپ پول یا افزایش پایه پولی یا دلار ارزان و... به خودرو سازی ها بدهید         				                     		                 |
         		                            |         		                             به نظر اصلن داخل هیچ کونه تولیدی اتفاق نیفته به نفع کل مردم هست تولید خودرو بی کیفیت با قیمت بالا هیچ توجیه منطقی نداره....
 									         		                    به نظر اصلن داخل هیچ کونه تولیدی اتفاق نیفته به نفع کل مردم هست تولید خودرو بی کیفیت با قیمت بالا هیچ توجیه منطقی نداره....         				                     		                 |
         		                            |         		                             همه ی کارمندای خودروسازها رو بفرستید خونه حقوقشون رو هم بدید. برای ایران کمتر هزینه داره.
 									         		                    همه ی کارمندای خودروسازها رو بفرستید خونه حقوقشون رو هم بدید. برای ایران کمتر هزینه داره. |
         		                            |         		                             ایکاش زودتر این به اصطلاح  صنعت خودرو سازی تعطیل بشه تا اینقدر از ملت با این ماشینهای بی کیفیت کلاهبرداری نشه.
 									         		                    ایکاش زودتر این به اصطلاح  صنعت خودرو سازی تعطیل بشه تا اینقدر از ملت با این ماشینهای بی کیفیت کلاهبرداری نشه.         				                     		                 |
         		                            |         		                             نمیفهمم چرا زور هیچ فردی به خودرو ساز نمیرسه ...
 									         		                    نمیفهمم چرا زور هیچ فردی به خودرو ساز نمیرسه ... |
         		                            |         		                             تعطیل کنید این صنعت ناکارآمد راویک ملتی را از این همه رنج وعذاب نجات دهید
 									         		                    تعطیل کنید این صنعت ناکارآمد راویک ملتی را از این همه رنج وعذاب نجات دهید         				                     		                 |
         		                            |         		                             زبون شمارو مار بگزه پس این همه مدیران نور چشمی وفک وفامیل بزرگان در این دو تا خودرو ساز مشغول به کارن این همه هزینه برا امداد و خودرو بر حلال احمر جاده وصافکار و مکانیک و قطعه سازان در پیتی جور کردیم برا خودروی وطنی حالا همه رو میخواین تعطیل کنین میدونین چه ول وشوی میشه
 									         		                    زبون شمارو مار بگزه پس این همه مدیران نور چشمی وفک وفامیل بزرگان در این دو تا خودرو ساز مشغول به کارن این همه هزینه برا امداد و خودرو بر حلال احمر جاده وصافکار و مکانیک و قطعه سازان در پیتی جور کردیم برا خودروی وطنی حالا همه رو میخواین تعطیل کنین میدونین چه ول وشوی میشه         				                     		                 |
         		                            |         		                             از نعمت زاده و ویلای دخترش در لواسان چه خبر !!!
 									         		                    از نعمت زاده و ویلای دخترش در لواسان چه خبر !!!         				                     		                 |
         		                            |         		                             راضي
 									         		                    راضي         				                     		                 |
         		                            |         		                             حالا وقتش هست ماوتفاوت های که دولت از فروش زیر 5 درصد بازار در خزانه نگه داشته بود را دوباره به خودروسازان بدهد....
 									         		                    حالا وقتش هست ماوتفاوت های که دولت از فروش زیر 5 درصد بازار در خزانه نگه داشته بود را دوباره به خودروسازان بدهد.... |
         		                            |         		                             بنظر بنده خودروسازی خیلی به صنعت کشور کمک کرده و کلی استاندارد با خودش آورده و سطح انتظارات ذینفعانشان را بالاتر برده است و میبایست دگردسی در بخش مدیران ارشد و سیاست گذاران داخلی شرکت اتفاق بیفته ، مدیرانی که بدون هیچ ارزش افزوده ای ده ها میلیون حقوق ماهیانه میگیرند ...
 									         		                    بنظر بنده خودروسازی خیلی به صنعت کشور کمک کرده و کلی استاندارد با خودش آورده و سطح انتظارات ذینفعانشان را بالاتر برده است و میبایست دگردسی در بخش مدیران ارشد و سیاست گذاران داخلی شرکت اتفاق بیفته ، مدیرانی که بدون هیچ ارزش افزوده ای ده ها میلیون حقوق ماهیانه میگیرند ...         				                     		                 |
         		                            |         		                             پیشنهاد میکنم با فروش هر خودرو صد میلیون تومن اضافی بگیرید و آنرا بین خودی ها تقسیم کنید.
 									         		                    پیشنهاد میکنم با فروش هر خودرو صد میلیون تومن اضافی بگیرید و آنرا بین خودی ها تقسیم کنید.         				                     		                 |
         		                            |         		                             چی از این نظر سنجی بدست میاد. هر چی باشه دولت و خودرو سازها کار خودشونو میکنند. اینم یک نوع سر کار گذاشتن مردمه. کدوم بچه ای که نفهمه تو این صنعت چه رانتهایی برای مسئو لین داره .
 									         		                    چی از این نظر سنجی بدست میاد. هر چی باشه دولت و خودرو سازها کار خودشونو میکنند. اینم یک نوع سر کار گذاشتن مردمه. کدوم بچه ای که نفهمه تو این صنعت چه رانتهایی برای مسئو لین داره .         				                     		                 |
         		                            |         		                             دنبال یه 206 قرمز بودم هیچکس نداشت جز نمایندگی که فامیلش تو ایرانخودرو تو قسمت فروش بود ... سه میلیون گرونتر برام حساب کرد ... این یعنی رانت
 									         		                    دنبال یه 206 قرمز بودم هیچکس نداشت جز نمایندگی که فامیلش تو ایرانخودرو تو قسمت فروش بود ... سه میلیون گرونتر برام حساب کرد ... این یعنی رانت         				                     		                 |
         		                            |         		                             این وزیر  خودش و امدنش مصیبت و با رانت بود
 									         		                    این وزیر  خودش و امدنش مصیبت و با رانت بود         				                     		                 |
         		                            |         		                             خدا وکیلی کدام کشور یا  کدام کارخانه ماشین سازی در در دنیا سالانه آبشن از روی ماشین تولیدیش بر میدارد و به قیمت ماشین می افزاید .پیدا کنید پرتقال فروش را......
 									         		                    خدا وکیلی کدام کشور یا  کدام کارخانه ماشین سازی در در دنیا سالانه آبشن از روی ماشین تولیدیش بر میدارد و به قیمت ماشین می افزاید .پیدا کنید پرتقال فروش را......         				                     		                 |
         		                            |         		                             خودرو سازی بایستی بطور کامل از انحصار خارج شود.
 									         		                    خودرو سازی بایستی بطور کامل از انحصار خارج شود.  |
         		                            |         		                             چرا خییییییییییییییییییییر؟؟؟؟؟؟؟
 									         		                    چرا خییییییییییییییییییییر؟؟؟؟؟؟؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             شخصا با خودروسازی با این شرایط مخالفم. خودرو سازی باید خصوصی وبدونه رانت باید باشد البته نه این خودروسازی ها رابا قینت  مفت به از مابهتران( بی ژنهای خوب) بدهند
 									         		                    شخصا با خودروسازی با این شرایط مخالفم. خودرو سازی باید خصوصی وبدونه رانت باید باشد البته نه این خودروسازی ها رابا قینت  مفت به از مابهتران( بی ژنهای خوب) بدهند         				                     		                 |
         		                            |         		                             بنظرم سرمایه سهامداران ایرانخودرو و سایپا باید بنفع دولت ضبط بشه و تمامی اعضای هیئت مدیره این دو شرکت اخراج شوند و این شرکتها دولتی نامیده شوند و کارگرانش هم تحت لوای جمهوری اسلامی ایران حقوق دریافت کنند
 									         		                    بنظرم سرمایه سهامداران ایرانخودرو و سایپا باید بنفع دولت ضبط بشه و تمامی اعضای هیئت مدیره این دو شرکت اخراج شوند و این شرکتها دولتی نامیده شوند و کارگرانش هم تحت لوای جمهوری اسلامی ایران حقوق دریافت کنند         				                     		                 |
         		                            |         		                             این صنعت تعطیل شود بهتر است و خدمتی تاریخی به مرذم ایران میباشد
 									         		                    این صنعت تعطیل شود بهتر است و خدمتی تاریخی به مرذم ایران میباشد         				                     		                 |
         		                            |         		                             ان شااهرچه زودترتعطیل بشن ومردم ایران ازدستشان راحت بشن
 									         		                    ان شااهرچه زودترتعطیل بشن ومردم ایران ازدستشان راحت بشن         				                     		                 |
         		                            |         		                             با توجه به سابقه چند دهه گذشته صنعت خودرو در ایران بهترین حالت در این شرایط جلوگیری از کمک دولت به صنعت خودرو سازی  به هر نحو ممکن و واگذاری آن به بخش خصوصی است در کنار این مسئله آزاد سازی ورود خودروهای خارجی با حقوق گمرگی متعارف موجب خواهد شد تا بخش خصوصی اقدام به نوسازس صنایع خورو سازی کرده و اجبارا استانداردهای لازمه را در این صنعت رعایت بکند شاید دو تا سه سال این صنعت با مشکل مواجه گردد لیکن در بلند مدت مطمئنا شکوفا خواهد شد . در شرایط فعلی هزینه کرد هر یک ریال بودجه دولتی در صنعت خودرو سازی نه تنها برگشتی ندارد بلکه با تولیدات بسیار نامرغوب باعث افزایش تعداد تلفات جاده ای شده هزینه سنگینی را بر دوش بخش پزشکی دولت تحمیل میکند از طرف دیگر عدم تامین قطعات یدکی و بالاخص عدم خدمات پس از فروش مناسب خود باعث هدر رفت سرمایه ملی شده است . استفاده از هر ریال از منابع داخلی برای این صنعت عملا هدر دادن آن در شرایط کنونی است.
 									         		                    با توجه به سابقه چند دهه گذشته صنعت خودرو در ایران بهترین حالت در این شرایط جلوگیری از کمک دولت به صنعت خودرو سازی  به هر نحو ممکن و واگذاری آن به بخش خصوصی است در کنار این مسئله آزاد سازی ورود خودروهای خارجی با حقوق گمرگی متعارف موجب خواهد شد تا بخش خصوصی اقدام به نوسازس صنایع خورو سازی کرده و اجبارا استانداردهای لازمه را در این صنعت رعایت بکند شاید دو تا سه سال این صنعت با مشکل مواجه گردد لیکن در بلند مدت مطمئنا شکوفا خواهد شد . در شرایط فعلی هزینه کرد هر یک ریال بودجه دولتی در صنعت خودرو سازی نه تنها برگشتی ندارد بلکه با تولیدات بسیار نامرغوب باعث افزایش تعداد تلفات جاده ای شده هزینه سنگینی را بر دوش بخش پزشکی دولت تحمیل میکند از طرف دیگر عدم تامین قطعات یدکی و بالاخص عدم خدمات پس از فروش مناسب خود باعث هدر رفت سرمایه ملی شده است . استفاده از هر ریال از منابع داخلی برای این صنعت عملا هدر دادن آن در شرایط کنونی است.         				                     		                 |
         		                            |         		                             خیر سابقه نشان داد که حمایت نتیجه معکوس داشت و رقابت میتوانست باعث پیشرفت این صنعت شود
 									         		                    خیر سابقه نشان داد که حمایت نتیجه معکوس داشت و رقابت میتوانست باعث پیشرفت این صنعت شود         				                     		                 |
         		                            |         		                             جان و مال مردم و آلودگی هوا و عواقب زیست محیطیش و ... همه فدای سر خودرو سازهای وطنی بشینید همین سوکسیت بنزین رو حساب کنید ببینید کجای این ماشینا به نفع کشور و خدای نکرده مردمه برید توی اینترنت
 									         		                    جان و مال مردم و آلودگی هوا و عواقب زیست محیطیش و ... همه فدای سر خودرو سازهای وطنی بشینید همین سوکسیت بنزین رو حساب کنید ببینید کجای این ماشینا به نفع کشور و خدای نکرده مردمه برید توی اینترنت  |
         		                            |         		                             حمایت از مدیران ناکارآمد تا ابد
 									         		                    حمایت از مدیران ناکارآمد تا ابد         				                     		                 |
         		                            |         		                             ای کاش ما صنعت خودروسازی نداشتیم این صنعت به زالو بیشتر شبیه
 									         		                    ای کاش ما صنعت خودروسازی نداشتیم این صنعت به زالو بیشتر شبیه         				                     		                 |
         		                            |         		                             با سلام لطفا یا این دو کارخانه خون آشام را طعطیل کنید یا روند را اصلاح کنید . و اگر ورود خودرو آزاد شود بهتر است چرا که رقابت شدید میشود .
 									         		                    با سلام لطفا یا این دو کارخانه خون آشام را طعطیل کنید یا روند را اصلاح کنید . و اگر ورود خودرو آزاد شود بهتر است چرا که رقابت شدید میشود .         				                     		                 |
         		                            |         		                             مشکل صنعت خودرو در کشور عدم نظارت دولت و مدیریت بی کفایت دولتی بر آن و سودجویی عده ای  از حوزه خودرو و رانت موجود در این بخش است .
 									         		                    مشکل صنعت خودرو در کشور عدم نظارت دولت و مدیریت بی کفایت دولتی بر آن و سودجویی عده ای  از حوزه خودرو و رانت موجود در این بخش است . |
         		                            |         		                             مگه   صنعت  خودرو سازی داریم ؟؟؟؟
 									         		                    مگه   صنعت  خودرو سازی داریم ؟؟؟؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             تا کی اونا بگن ما صبر میکنیم چون ماشیناشون کیفیت نداره آش خاله است
 									         		                    تا کی اونا بگن ما صبر میکنیم چون ماشیناشون کیفیت نداره آش خاله است         				                     		                 |
         		                            |         		                             همه راضی هستیم
 									         		                    همه راضی هستیم         				                     		                 مخالفم
 							         		            مخالفم         		                     		         |
         		                            |         		                             منم قطعا مخالفم. تعطیل کنید این خودروسازیی کذایی را.
 									         		                    منم قطعا مخالفم. تعطیل کنید این خودروسازیی کذایی را. |
         		                            |         		                             در جواب ناشماس 13:52 : مدرک وزیر لیسانس علوم اسلامی هست نه حقوق . مجلس هم بخاطر حمایت های خودروسازان از وزیر مورد علاقه شان نتوانست تحقیق و تفخص از مدرک وزیر را به جریان بیندازد .
 									         		                    در جواب ناشماس 13:52 : مدرک وزیر لیسانس علوم اسلامی هست نه حقوق . مجلس هم بخاطر حمایت های خودروسازان از وزیر مورد علاقه شان نتوانست تحقیق و تفخص از مدرک وزیر را به جریان بیندازد .         				                     		                 |
         		                            |         		                             مگر نظر مردم اصلا ارزشی دارد ؟
 									         		                    مگر نظر مردم اصلا ارزشی دارد ؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             مخالف ۲۰۰۰درصد
 									         		                    مخالف ۲۰۰۰درصد         				                     		                 |
         		                            |         		                             قطعا باید تعطیل شن و مثل 30سال پیش کره از صفر شروع بشه خودروسازی تو کشور با استانداردهای روز جهان. لگن سازایی که ضبط و سنسور و رینگ و ایزبگ رو بر میدارن لایق حمایت نیستن قطعا.
 									         		                    قطعا باید تعطیل شن و مثل 30سال پیش کره از صفر شروع بشه خودروسازی تو کشور با استانداردهای روز جهان. لگن سازایی که ضبط و سنسور و رینگ و ایزبگ رو بر میدارن لایق حمایت نیستن قطعا.         				                     		                 |
         		                            |         		                             راستش من هم به شدت مخالف حمایت از این خودرو سازها هستم( هرچند که واقعا نمیشه اسم این ها رو خودرو ساز گفت! در واقع و در بهترین حالت مونتاژ کار غیر حرفه ای و غیر تخصصی هستن). متاسفانه بیش از چهل ساله که به این شرکت ها زمان داده شده تا هر روز کیفیت تولدات خود رو افزایش دهند اما متاسفانه به دلیل حمایت های بی حد  و غیر ضروری خلاقیت، نوآوری، ابتکار، بازاریابی و ... از این شرکت ها گرفته شده است. دولت های مختلف به دلایل متعدد و همچنین افراد سودجو  کاری کردن که امروز نتیجه اون رو می بینیم. در هر صورت مجموعه سیاستهای دولت های مختلف و همچنین حاکمیت، باعث شده تا این شرکت ها در هر صورت خود را صاحب بی چون و چرای بازار ایران بدونند و مردم ما هم از ناچاری و استیصال مجبور هستن تا از تولیدات این شرکت ها استفاده کنند. به نظر من در کنار اشکالات اساسی که به این خودرو سازها وارد هستش و همچنین اشکالات اساسی که به دولت ها و نظام در خصوص حمایت 100 درصدی از این صنایع، خود مردم هم مقصر هستن. اگه فقط یک بار مردم متحد شوند و برای یه بازه زمانی کلیه محصولات این شرکت ها رو تحریم کنند، هم مسئولین به فکر چاره می افتن و هم این لگن سازها. من اگه اختیار عمل داشتم همین امروز این دو خودرو ساز رو تعطیل می کردم و یک ملت رو از بلاهای این شرکت ها راحت می کردم. متاسفانه زندگی تعداد زیادی از مردم یا به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به ادامه حیات این خودرو سازها گره خورده است. منظورم اینه که نمیشه یه دفع اونا رو تعطیل کرد. در درجه اول بایستی بازار خودرو رو رقابتی کرد. یعنی اینکه واردات خودرو با تعرفه های منطقی آزاد کرد تا کسانی که توانایی خرید مشاین های خارجی باکیفیت نو یا دسته دوم رو دارند از شر این حودرو سازها راحت بشن. خودرو ساز هم وقتی ببینه به دلیل محصولات بی کیفیت بازار خود رو از دست می ده، دنبال چاره می افته و گرنه هیچ اتفاق خاصی تو این صنعت پیش نمیاد. البته دولت بایستی حداقل تولید پراید رو ممنون کنه. چون واقعا این خودرو قاتل درجه یک مردم بیچاره ایران هستش.
 									         		                    راستش من هم به شدت مخالف حمایت از این خودرو سازها هستم( هرچند که واقعا نمیشه اسم این ها رو خودرو ساز گفت! در واقع و در بهترین حالت مونتاژ کار غیر حرفه ای و غیر تخصصی هستن). متاسفانه بیش از چهل ساله که به این شرکت ها زمان داده شده تا هر روز کیفیت تولدات خود رو افزایش دهند اما متاسفانه به دلیل حمایت های بی حد  و غیر ضروری خلاقیت، نوآوری، ابتکار، بازاریابی و ... از این شرکت ها گرفته شده است. دولت های مختلف به دلایل متعدد و همچنین افراد سودجو  کاری کردن که امروز نتیجه اون رو می بینیم. در هر صورت مجموعه سیاستهای دولت های مختلف و همچنین حاکمیت، باعث شده تا این شرکت ها در هر صورت خود را صاحب بی چون و چرای بازار ایران بدونند و مردم ما هم از ناچاری و استیصال مجبور هستن تا از تولیدات این شرکت ها استفاده کنند. به نظر من در کنار اشکالات اساسی که به این خودرو سازها وارد هستش و همچنین اشکالات اساسی که به دولت ها و نظام در خصوص حمایت 100 درصدی از این صنایع، خود مردم هم مقصر هستن. اگه فقط یک بار مردم متحد شوند و برای یه بازه زمانی کلیه محصولات این شرکت ها رو تحریم کنند، هم مسئولین به فکر چاره می افتن و هم این لگن سازها. من اگه اختیار عمل داشتم همین امروز این دو خودرو ساز رو تعطیل می کردم و یک ملت رو از بلاهای این شرکت ها راحت می کردم. متاسفانه زندگی تعداد زیادی از مردم یا به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به ادامه حیات این خودرو سازها گره خورده است. منظورم اینه که نمیشه یه دفع اونا رو تعطیل کرد. در درجه اول بایستی بازار خودرو رو رقابتی کرد. یعنی اینکه واردات خودرو با تعرفه های منطقی آزاد کرد تا کسانی که توانایی خرید مشاین های خارجی باکیفیت نو یا دسته دوم رو دارند از شر این حودرو سازها راحت بشن. خودرو ساز هم وقتی ببینه به دلیل محصولات بی کیفیت بازار خود رو از دست می ده، دنبال چاره می افته و گرنه هیچ اتفاق خاصی تو این صنعت پیش نمیاد. البته دولت بایستی حداقل تولید پراید رو ممنون کنه. چون واقعا این خودرو قاتل درجه یک مردم بیچاره ایران هستش.         				                     		                 |
         		                            |         		                             به نظرم به جای واژه تعطیلی بگیم نابودی خیلی بهتر .
 									         		                    به نظرم به جای واژه تعطیلی بگیم نابودی خیلی بهتر .         				                     		                 با سلام- 100% مخالف هستم
 							         		            با سلام- 100% مخالف هستم         		                     		         |
         		                            |         		                             من تو ایران خودرو کار می کنم. به همتون میگم. اینجا حتی کارتل موتور ملی رو نمی تونند دوباره طراحی کنند. اینجا هیچ علم و دانشی نیست. حتی آر دی رو فرانسویها طراحی کردند. برید که همتون سر کارید.خودروی ملی در کار نیست. همون 405 سی سال پیش رو داریم قالب می کنیم بهتون با مصرف صدی 11.
 									         		                    من تو ایران خودرو کار می کنم. به همتون میگم. اینجا حتی کارتل موتور ملی رو نمی تونند دوباره طراحی کنند. اینجا هیچ علم و دانشی نیست. حتی آر دی رو فرانسویها طراحی کردند. برید که همتون سر کارید.خودروی ملی در کار نیست. همون 405 سی سال پیش رو داریم قالب می کنیم بهتون با مصرف صدی 11.         				                     		                 |
         		                            |         		                             اگر این دوستمون ایران خودرو کار می کردند حتما در جریان بودند که کارتر صحیح می باشد نه کارتل. هم علم هست هم دانش هست ولی مدیریت کاربلد در
 									         		                    اگر این دوستمون ایران خودرو کار می کردند حتما در جریان بودند که کارتر صحیح می باشد نه کارتل. هم علم هست هم دانش هست ولی مدیریت کاربلد در  قطعاً موافقم، چراکه اگه تعطیل شوند، موجب خوشحالی دشمنان و همچنین خودروسازان مطرح دنیا همچون بنز، تویوتا و ... خواهد شد. باید آنقدر تولید و صادر کنیم تا بازارهای دنیا را تسخیر کنیم.
 							         		            قطعاً موافقم، چراکه اگه تعطیل شوند، موجب خوشحالی دشمنان و همچنین خودروسازان مطرح دنیا همچون بنز، تویوتا و ... خواهد شد. باید آنقدر تولید و صادر کنیم تا بازارهای دنیا را تسخیر کنیم.  |
         		                            |         		                             احسنت به این تحلیل فوقالعاده
 									         		                    احسنت به این تحلیل فوقالعاده         				                     		                 |
         		                            |         		                             تعطیلی سایپا موجب خوشحالی بنز میشه؟     جلل خالق
 									         		                    تعطیلی سایپا موجب خوشحالی بنز میشه؟     جلل خالق         				                     		                 |
         		                            |         		                             صادر کنیم ؟ چی رو صادر کنیم ؟به کجا صادر کنیم ؟
 									         		                    صادر کنیم ؟ چی رو صادر کنیم ؟به کجا صادر کنیم ؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             مدیر سایپا بود
 									         		                    مدیر سایپا بود         				                     		                 |
         		                            |         		                             فقط لطف کنن قبل تسخیر دنیا و به خاک مالیدن پوز تویوتا و بنز خودرو را به موقع تحویل بدن و قطعاتش را داخلی سازی کنن و به بهانه نبود قطعه مردم را سر کار نگذارندو جهت تولید خودرو  و مونتاژ کاری التماس رنو و پژو را نکنند
 									         		                    فقط لطف کنن قبل تسخیر دنیا و به خاک مالیدن پوز تویوتا و بنز خودرو را به موقع تحویل بدن و قطعاتش را داخلی سازی کنن و به بهانه نبود قطعه مردم را سر کار نگذارندو جهت تولید خودرو  و مونتاژ کاری التماس رنو و پژو را نکنند         				                     		                 |
         		                            |         		                             چرا منفی دادین؟؟
 									         		                    چرا منفی دادین؟؟ |
         		                            |         		                             این دقیقا همون دیدگاهیه که باعث عمر این دو خودرو ساز(مونتاژ کار)وطنی شده.
 									         		                    این دقیقا همون دیدگاهیه که باعث عمر این دو خودرو ساز(مونتاژ کار)وطنی شده.         				                     		                 |
         		                            |         		                             فکرکنم یکی از کارکنان سایپا بود نگران از دست دادن شغلش بود به نظرمن اگه خود قطعات را از چین وارد کنیم
 									         		                    فکرکنم یکی از کارکنان سایپا بود نگران از دست دادن شغلش بود به نظرمن اگه خود قطعات را از چین وارد کنیم |
         		                            |         		                             خوشحالی بنز . تویوتا........جل الخالق
 									         		                    خوشحالی بنز . تویوتا........جل الخالق         				                     		                 |
         		                            |         		                             تکببببیییییییییر حالا راستشو بگو چند تا ماشین از راه دلالی میخوای بفروشی
 									         		                    تکببببیییییییییر حالا راستشو بگو چند تا ماشین از راه دلالی میخوای بفروشی         				                     		                 |
         		                            |         		                             مردم انقدر در مورد خودرو ساز ها عصبانی هستند که فرق طنز و مطلب جدی رو تشخیص نمیدن بابا این بنده خدا به طعنه گفته بعد شما میاین نقد هم می کنید
 									         		                    مردم انقدر در مورد خودرو ساز ها عصبانی هستند که فرق طنز و مطلب جدی رو تشخیص نمیدن بابا این بنده خدا به طعنه گفته بعد شما میاین نقد هم می کنید         				                     		                 |
         		                            |         		                             خدا شفات بده بابا
 									         		                    خدا شفات بده بابا         				                     		                 |
         		                            |         		                             تصور کن نخست وزیر ژاپن داره با پراید میره سر کار.
 									         		                    تصور کن نخست وزیر ژاپن داره با پراید میره سر کار.         				                     		                 |
         		                            |         		                             فکرشو بکن ترامپ با پراید انژکتوری کولردار هاچ بک صبا بره کاخ سفید ...
 									         		                    فکرشو بکن ترامپ با پراید انژکتوری کولردار هاچ بک صبا بره کاخ سفید ...         				                     		                 |
         		                            |         		                             (عمو جان خدا شفا بده( بنز تویوتا
 									         		                    (عمو جان خدا شفا بده( بنز تویوتا         				                     		                 |
         		                            |         		                             خخخخخخخخ
 									         		                    خخخخخخخخ         				                     		                 |
         		                            |         		                             تصور کن کریس رونالدو با پراید هاچ بک سفید عکس لاکچری بگیره بزاره اینستا
 									         		                    تصور کن کریس رونالدو با پراید هاچ بک سفید عکس لاکچری بگیره بزاره اینستا         				                     		                 |
         		                            |         		                             به نظر میرسه شما مدیری  مرموز در پشت صحنه هستی تا کارگری ساده در این حوالی
 									         		                    به نظر میرسه شما مدیری  مرموز در پشت صحنه هستی تا کارگری ساده در این حوالی         				                     		                 |
         		                            |         		                             اگه تعطیل شوند، موجب آسودگی خیال خودروسازان مطرح دنیا همچون بنز، تویوتا و ... خواهد شد چون یک خودروساز قدرتمند و نوآور از میدان خارج میشود
 									         		                    اگه تعطیل شوند، موجب آسودگی خیال خودروسازان مطرح دنیا همچون بنز، تویوتا و ... خواهد شد چون یک خودروساز قدرتمند و نوآور از میدان خارج میشود         				                     		                 اگه قراره حمایت صورت بگیره باید واردات ازاد و گمرکی برداشته بشه تا خودروسازان رقابت بکنن ، وگرنه ۴۰ سال فرصت بهشون داده شده
 							         		            اگه قراره حمایت صورت بگیره باید واردات ازاد و گمرکی برداشته بشه تا خودروسازان رقابت بکنن ، وگرنه ۴۰ سال فرصت بهشون داده شده         		                     		         |
         		                            |         		                             دقیقا
 									         		                    دقیقا         				                     		                 |
         		                            |         		                             بخدا تا دویست سال دیگه این خودروسازان نمیتونن یم ایربک تولید کنند اینا پول ملت را میگیرن میبرن جای دیگه سرمایه گذاری میکنن مگه میشه خودرو پیش فروش شده  پولشو چکار میکنن کسی نیست پیگیری کنه
 									         		                    بخدا تا دویست سال دیگه این خودروسازان نمیتونن یم ایربک تولید کنند اینا پول ملت را میگیرن میبرن جای دیگه سرمایه گذاری میکنن مگه میشه خودرو پیش فروش شده  پولشو چکار میکنن کسی نیست پیگیری کنه         				                     		                 خواهشمندم جمعش کنید
 							         		            خواهشمندم جمعش کنید         		                     		         |
         		                            |         		                             چشم کانادایی.
 									         		                    چشم کانادایی.         				                     		                 |
         		                            |         		                             هر وقت استقلال پرسپولیس خصوصی شدند، خودروسازی ها هم جمع میشوند
 									         		                    هر وقت استقلال پرسپولیس خصوصی شدند، خودروسازی ها هم جمع میشوند |
         		                            |         		                             با فیلترشکن چه جاهایی میشه رفت،کانادا :)
 									         		                    با فیلترشکن چه جاهایی میشه رفت،کانادا :)         				                     		                 |
         		                            |         		                             سوئیس هست
 									         		                    سوئیس هست         				                     		                 |
         		                            |         		                             ناشناس 13:24 لطفا در خصوص پرچم کشورهای مختلف یه کم تحقیق کن. ناشناس 13:58 خوشبختانه استقلال و پرسپولیس قاتل مردم نیستن. درسته که از بیت المال برای اونا میلیاردی هزینه میشه اما حداقل باعث شادی دل میلیون ها ایرانی میشن. اما لگن سازها (فرغون سازها) فقط و فقط قاتل مردم هستن. ...
 									         		                    ناشناس 13:24 لطفا در خصوص پرچم کشورهای مختلف یه کم تحقیق کن. ناشناس 13:58 خوشبختانه استقلال و پرسپولیس قاتل مردم نیستن. درسته که از بیت المال برای اونا میلیاردی هزینه میشه اما حداقل باعث شادی دل میلیون ها ایرانی میشن. اما لگن سازها (فرغون سازها) فقط و فقط قاتل مردم هستن. ...         				                     		                 خودرو سازی رانت دولتی هست پس ازش حمایت خواهد شد ملت رو سر کار نزارید
 							         		            خودرو سازی رانت دولتی هست پس ازش حمایت خواهد شد ملت رو سر کار نزارید         		                     		         |
         		                            |         		                             اگه به فکر مملکت اید، مرز را باز کنید. بعد ببینید خودروسازی تون توانایی رقابت دارد یا خیر.
 									         		                    اگه به فکر مملکت اید، مرز را باز کنید. بعد ببینید خودروسازی تون توانایی رقابت دارد یا خیر.         				                     		                 |
         		                            |         		                             خودروسازی  نگه داشتن مردم در فقر و سرگردانی است.
 									         		                    خودروسازی  نگه داشتن مردم در فقر و سرگردانی است.         				                     		                 |
         		                            |         		                             یکم از واردات خودرو حمایت کنید نه کارخانه های ورشکسته
 									         		                    یکم از واردات خودرو حمایت کنید نه کارخانه های ورشکسته         				                     		                 مخالفم
 							         		            مخالفم         		                     		         کاملاً مخالفم
 							         		            کاملاً مخالفم         		                     		         این دو خودرو ساز به غیر از دو صنعت ناقص الخلقه، بی کیفیت، مونتاژکار ناشی و هزینه بر و غیر ایمن برای مصرف کنندگان هیچ فایده ای ندارند.
 							         		            این دو خودرو ساز به غیر از دو صنعت ناقص الخلقه، بی کیفیت، مونتاژکار ناشی و هزینه بر و غیر ایمن برای مصرف کنندگان هیچ فایده ای ندارند.  |
         		                            |         		                             يك سوال آيا ناني كه ميخوريم كيفيت دارد
 									         		                    يك سوال آيا ناني كه ميخوريم كيفيت دارد  |
         		                            |         		                             جناب آقا نقوی، در بیشتر اموری که شما عنوان نمودید قدرت انتخاب هست ولی در خودروهای باکیفیت و گران داخلی انتخابی نداری و محکوم به خرید و تحمل آن هستیم
 									         		                    جناب آقا نقوی، در بیشتر اموری که شما عنوان نمودید قدرت انتخاب هست ولی در خودروهای باکیفیت و گران داخلی انتخابی نداری و محکوم به خرید و تحمل آن هستیم