 رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی اصناف وعده داد که دو خودروساز بزرگ نهایتاً تا سال ۹۹ به بخش خصوصی واگذار شوند. این در حالی است که تا پیش از این و در اسفند ماه ۱۳۹۴ رئیس جمهور روحانی نیز در سخنرانی خود وعده داده بود که صنعت خودرو خصوصی شود و در اختیار مردم قرار گیرد. نبود شفافیت در عملکرد خودروسازان و شیرین بودن تصدیگری دو مانع اصلی در خصوصی سازی خودروسازان در این سالها بوده است.
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی اصناف وعده داد که دو خودروساز بزرگ نهایتاً تا سال ۹۹ به بخش خصوصی واگذار شوند. این در حالی است که تا پیش از این و در اسفند ماه ۱۳۹۴ رئیس جمهور روحانی نیز در سخنرانی خود وعده داده بود که صنعت خودرو خصوصی شود و در اختیار مردم قرار گیرد. نبود شفافیت در عملکرد خودروسازان و شیرین بودن تصدیگری دو مانع اصلی در خصوصی سازی خودروسازان در این سالها بوده است.
این نخستین بار نیست که در مورد خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ سخن به میان میآید و احتمالاً آخرین بار هم نخواهد بود. در اسفند ماه ۱۳۹۴ رئیس جمهور روحانی در سخنرانی خود اعلام کرد: در اینجا به صراحت میگویم که سیاست دولت یازدهم آن است که صنعت خودرو خصوصی و در اختیار مردم باشد. دولت هیچ گاه مدیر خوبی در صنعت و از جمله صنعت خودرو و در کل اقتصاد نخواهد بود.
هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز در بهمن ماه ۱۳۹۶ در همایش صنعت خودرو، صندلی خود را به بخش خصوصی تعارف زد و گفت: همین جا اعلام میکنم همین امروز سه سرمایه گذار پیدا شوند سه تا صندلی ایران خودرو و سه تا سرمایه گذار هم پیدا شوند سه صندلی سایپا را در اختیار بگیرند. همین امروز عصر آقای جهرودی (مدیرعامل وقت سایپا) و من را عوض بکنند، مطمئن باشید این به نفع این مملکت خواهد بود.
همان گونه که ملاحظه میشود در این سالها با بالا گرفتن تنش در بازار خودرو، بارها مسئولین و مدیران عامل دو خودروسازی از خصوصی سازی سخن به میان آورده اند، اما این صحبتها هرگز از حد تعارفات فراتر نرفته و به مرحله اجرا نرسیده است. اینکه چرا تاکنون خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ اتفاق نیفتاده و یا اینکه چقدر میتوان به عملی شدن این صحبتهای رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت امیدوار بود، پرسشهایی است که در ذهن هر مخاطبی ایجاد میشود. در ادامه به این پرسشها پاسخ داده خواهد شد.
شاید اولین مانع بر سر راه خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ، نبود شفافیت در عملکرد خودروسازان است. عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز طی مصاحبهای در این باره گفت: ما خودمان هم که در کمیسیون هستیم، دقیقاً این اطلاعات را از خودروسازان نداریم چه برسد به باقی مردم. شاید اولین موضوع در هنگام واگذاری یک مجموعه این است که باید مشخص باشد که آن مجموعه چقدر سود، زیان انباشته و یا چقدر دارایی دارد.
هر چند صورتهای مالی دو خودروساز بزرگ مرتب منتشر میشوند، در مورد آمارها این صورتهای مالی تشکیک جدی وجود دارد.
برای نمونه، صورتهای مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۷ دو خودروساز بزرگ در ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۸ منتشر شده است. این صورتهای مالی نشان میدهند که در مجموع زیان انباشته دو خودروساز بزرگ در سال ۹۷ به عددی معادل ۱۳ هزار و ۷۳۲ میلیارد و ۴۷۹ میلیون تومان رسیده که این رقم در مقایسه با سال ۹۶ رشدی تقریباً ۲۰ برابری (۱۹۰۰ درصدی) داشته است. از این میزان زیان انباشته، سهم ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز داخلی ۷ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان است که این میزان در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۱۶۵۰ درصد رشد داشته است. همچنین زیان انباشته سایپا در سال ۹۷ حدود ۵ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان عنوان شده که این میزان زیان انباشته نیز در مقایسه با سال ۹۶ رشدی در حدود ۴۲۴ درصد داشته است.
همچنین صورتهای مالی این دو خودروساز بزرگ نشان میدهد، مجموع بدهی آنها طی سال ۹۷ به حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. سهم ایران خودروییها از این ابربدهی، بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است و ۲۷ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به سایپاییها مربوط میشود؛ بنابراین، بدهی غولهای جاده مخصوص در سال ۹۷ و نسبت به ۹۶، ۱۸ هزار میلیارد تومان رشد کرده که معادل ۴۶.۲ درصد است.
هر چند مسئولین خودروسازان این افزایش زیان انباشته را به تحریمها مرتبط میدانند، باید گفت که قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مصاحبه اخیر خود، بخشی از زیان انباشته خودروسازان را با به کارگیری نیروهای مازاد مرتبط دانسته و گفت: شرکتهای خودروسازی اضافه بر سقف سازمانی خود کارگر به کار گرفته اند. برخی از جاهای مختلف این کارگران را به خودروسازان تحمیل کرده اند و اکنون علت اصلی بخش اعظمی از زیان انباشته خودروسازان به علت همین پرداختی هاست.
شایان ذکر است، بررسی صورتهای مالی نشان میدهند از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ (قبل از اعمال تحریم ها) تعداد کارکنان در گروه ایران خودرو با افزایش حدود ۱۳ درصدی از ۵۰۹۲۱ نفر به ۵۸۰۲۵ نفر افزایش یافته است. البته این میزان افزایش در حالی در گروه ایران خودرو رخ داده که اولاً در خود شرکت اصلی ایران خودرو طی بازه زمانی مذکور تعداد کارکنان کاهش یافته است و از ۲۱۱۷۰ نفر در سال ۱۳۹۲، به ۲۰۷۶۹ در سال ۱۳۹۶ کاهش یافته است و ثانیاً میزان تولیدات در ایران خودرو طی سالهای مذکور افزایش نداشته است و تعداد تولید کل خودرو سبک از ۷۲۹۴۹۵ در سال ۱۳۹۲ به ۷۱۲۲۶۸ در سال ۱۳۹۶ رسیده و ثالثاً در بخش عملکرد مالی، زیان این گروه خودروساز طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶، در حدود ۳۱ درصد افزایش داشته است و از ۱۲۷۹۳۰۵۸ میلیون ریال در سال ۱۳۹۲ به ۱۶۸۷۳۸۰۴ میلیون ریال در سال ۱۳۹۶ رسیده است.
حالا اگر فرض کنیم به طور میانگین به هر یک از این ۸ هزار کارکنان حدود ۳ میلیون تومان دستمزد (حقوق، پاداش و ...) ماهانه پرداخت شود، در کل به طور میانگین ماهانه مبلغی حدود ۲۴ میلیارد تومان حقوق پرداخت شده که این رقم در سال برابر است با ۲۸۸ میلیارد تومان؛ هرچند مشخص نیست این افراد چه کسانی هستند و برای چه کاری در ایران خودرو استخدام شده اند، ولی با یک حساب معمولی این افراد حداقل چند صد میلیارد تومان سالانه برای گروه ایران خودرو هزینه به همراه دارند.
همچنین بررسی جزئیتر صورتهای مالی نشان میدهد که گویا بخشی از این زیان انباشته خودروسازان نیز صوری است و هدف از آن این بوده که دو خودروساز از این طریق بتوانند فشار بیشتری برای افزایش قیمت خودروها بیاورند. به عنوان نمونه ایران خودرو در صورتهای مالی ۱۲ ماهه منتهی به سال ۹۷ قیمت خودروهای تولیدی شرکت را بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان کمتر از میانگین قیمت سال ۹۷ درج کرده است. برای مثال در حالی که میانگین قیمت خودرو تندر ۹۰ در سال ۹۷ حدود ۴۵ میلیون تومان، دنا ۶۸ میلیون تومان، رانا ۵۰ میلیون و وانت آریسان حدود ۴۲ میلیون تومان بوده است، در صورتهای مالی ایران خودرو، قیمت این خودروها به ترتیب ۴۰.۳ میلیون، ۴۰.۱ میلیون، ۳۶.۱ میلیون و ۲۹.۱ میلیون تومان درج شده است.

دومین مانع بر سر راه خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ نبود عزم جدی در مدیران خودرویی و دولت به دلیل شیرین بودن لذت تصدیگری است. حسن روحانی در یکم تیر ۱۳۹۶ طی صحبتهایی در همین زمینه اعلام نمود که تلاش دولت یازدهم از ابتدا حذف تصدیگری بوده است، اما همه وزرا در ابتدای دولت، قول واگذاری میدهند، ولی پس از گذشت مدتی، گویا تصدی گری لذت بخش میشود و برای عبور از آن بهانه و دلیل میآورند که البته ممکن است این دلایل درست باشد! بنابراین همین شیرین بودن تصدیگری یکی از دلایلی است که مانع خصوصی سازی خودروسازان بوده است.
در انتها میتوان این گونه عنوان کرد که به دلیل نبود شفافیت در عملکرد خودروسازان، از یک سو و همچنین شیرین بودن تصدیگری برای دولتمردان از سوی دیگر به نظر میرسد این بار هم علیرغم وعده وزیر صنعت، خصوصی سازی خودروسازان از حد تعارفات فراتر نخواهد رفت و اجرایی نخواهد شد. به علاوه اینکه وزیر صنعت در آذر ماه سال گذشته وعده افزایش تولید و فروش خودروهای کارخانه با ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار را به منظور به آرامش رساندن بازار خودرو داده بود که وعده افزایش تولید محقق نشد و فروش خودروهای کارخانه با ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار هم نتوانست بازار خودرو را به آرامش برساند. حالا اینکه دوباره وزیر صنعت وعده خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ را تا پایان سال ۹۹ میدهد کمی جای تأمل دارد.
 در مورد خودرو 2 تا مساله وجود داره: اول اینکه قیمت خودرو بهرحال چه بخواهیم چه نخواهیم تابعی از قیمت دلار است، پس باید قیمت ارز خارجی مهار شود. اما مساله دوم حباب قیمتی در بازار خودرو است که نتیجه فعالیت دلال ها و مافیای خودرو است. در واقع دو متغیر دلالی و متغیر ارزی روی بازار خودرو اثر گذاشته.
 							         		            در مورد خودرو 2 تا مساله وجود داره: اول اینکه قیمت خودرو بهرحال چه بخواهیم چه نخواهیم تابعی از قیمت دلار است، پس باید قیمت ارز خارجی مهار شود. اما مساله دوم حباب قیمتی در بازار خودرو است که نتیجه فعالیت دلال ها و مافیای خودرو است. در واقع دو متغیر دلالی و متغیر ارزی روی بازار خودرو اثر گذاشته.         		                     		         |
         		                            |         		                             همه اینها بیعرضگی و نخاستن مسئولین است و تمام
 									         		                    همه اینها بیعرضگی و نخاستن مسئولین است و تمام         				                     		                 |
         		                            |         		                             اولاقبل از افزایش دلار هم خودرو گران بود وثانیا دلال هم خودشون هستند اصولا قیمت خودرو در ایران سه برابر ارزش واقعی به مردم فروخته میشودولی مردم درمانده از همه چیز می خرند و تشکر هم میکنند خوب وقتی اونا می ببیند که مردم صف می کشن واسه خرید منطقا هیچ وقت دنبال نوآوری و کیفیت و کاهش قیمت نمی روند واصلا در این وضعیت هیچوقت خصوصی سازی نمی کنند
 									         		                    اولاقبل از افزایش دلار هم خودرو گران بود وثانیا دلال هم خودشون هستند اصولا قیمت خودرو در ایران سه برابر ارزش واقعی به مردم فروخته میشودولی مردم درمانده از همه چیز می خرند و تشکر هم میکنند خوب وقتی اونا می ببیند که مردم صف می کشن واسه خرید منطقا هیچ وقت دنبال نوآوری و کیفیت و کاهش قیمت نمی روند واصلا در این وضعیت هیچوقت خصوصی سازی نمی کنند         				                     		                 |
         		                            |         		                             البته در بلندمدت و در صورت تخصیص ارز بازار حرف شما درست است. اما خودروسازان از فرصت پیش آمده استفاده کرده اند تا بدهی های هزار ملیاردی را از بیت المال و جیب مردم جبران کنند. به عنوان مثال پارسال بیش از 4 میلیارد دلار ارز دولتی گرفته اند که متوسط قیمت آن کمتر از قیمت سال 96 بوده ولی قیمت خودروها چند برابر شده است. به عنوان مثال دیگر، ..... پارسال فروردین ماه قطعات بیش از 400 دستگاه فوتون دوکابین رو ترخیص کرده (زمانی که قیمت فوتون 95 میلیون تومان بود) و الآن که آن ها را ساخته به صورت رسمی با قیمت بیش از 300 میلیون تومانی می فروشد.
 									         		                    البته در بلندمدت و در صورت تخصیص ارز بازار حرف شما درست است. اما خودروسازان از فرصت پیش آمده استفاده کرده اند تا بدهی های هزار ملیاردی را از بیت المال و جیب مردم جبران کنند. به عنوان مثال پارسال بیش از 4 میلیارد دلار ارز دولتی گرفته اند که متوسط قیمت آن کمتر از قیمت سال 96 بوده ولی قیمت خودروها چند برابر شده است. به عنوان مثال دیگر، ..... پارسال فروردین ماه قطعات بیش از 400 دستگاه فوتون دوکابین رو ترخیص کرده (زمانی که قیمت فوتون 95 میلیون تومان بود) و الآن که آن ها را ساخته به صورت رسمی با قیمت بیش از 300 میلیون تومانی می فروشد. |
         		                            |         		                             میران دلال.........دلالان مدیر
 									         		                    میران دلال.........دلالان مدیر         				                     		                 |
         		                            |         		                             بحث بازار خودرو بحث انحصاره...
 									         		                    بحث بازار خودرو بحث انحصاره...         				                     		                 |
         		                            |         		                             تا برخی مدیران  دلال پیشه را داریم وضع همین است
 									         		                    تا برخی مدیران  دلال پیشه را داریم وضع همین است         				                     		                 |
         		                            |         		                             تاریخ احتکار این دو شرکت بر میگرده به فروردین 97 یعنی قبل از بالا رفتن قیمت ارز
 									         		                    تاریخ احتکار این دو شرکت بر میگرده به فروردین 97 یعنی قبل از بالا رفتن قیمت ارز  فعلا خودروهایی که طبق قرارداد و رسمی قرار بوده یکسال پیش تحویل بدن رو به مردم برسونه توهمات پیشکش
 							         		            فعلا خودروهایی که طبق قرارداد و رسمی قرار بوده یکسال پیش تحویل بدن رو به مردم برسونه توهمات پیشکش         		                     		         با سلام .
 							         		            با سلام .  |
         		                            |         		                             ولی من اصلا موافق بینش ایشان در صنعت خودرو نیستم، ایشون حتی زمانی که نماینده تبریز هم بودند، بیشترین سعی شون بر حمایت از ایرانخودرو و تاحدود کمتری سایپا بوده و حتی در
 									         		                    ولی من اصلا موافق بینش ایشان در صنعت خودرو نیستم، ایشون حتی زمانی که نماینده تبریز هم بودند، بیشترین سعی شون بر حمایت از ایرانخودرو و تاحدود کمتری سایپا بوده و حتی در  |
         		                            |         		                             آقاي رشت ابادي بس كن ...از درج اسمت معلومه هدف از اين مجيز گويي چي هست
 									         		                    آقاي رشت ابادي بس كن ...از درج اسمت معلومه هدف از اين مجيز گويي چي هست         				                     		                 |
         		                            |         		                             میبینم که اسم و فامیلت هم کامل نوشتی
 									         		                    میبینم که اسم و فامیلت هم کامل نوشتی یک احتمال دیگه برای درج این زیان انباشته صوری اینه که موقع واگذاری به بخش خصوصی(افراد وابسته به خودشون) رقم کمتری واسه خرید پرداخت میشه.
 							         		            یک احتمال دیگه برای درج این زیان انباشته صوری اینه که موقع واگذاری به بخش خصوصی(افراد وابسته به خودشون) رقم کمتری واسه خرید پرداخت میشه.         		                     		         گفته بودم به وعده های توخالی  دل نبندید
 							         		            گفته بودم به وعده های توخالی  دل نبندید |
         		                            |         		                             تفكري غلط
 									         		                    تفكري غلط         				                     		                 |
         		                            |         		                             مردم عادی خیر    یک مشت زالو صفت ودلال خیر ندیده   البته با همراهی برخی مدیران فاسد
 									         		                    مردم عادی خیر    یک مشت زالو صفت ودلال خیر ندیده   البته با همراهی برخی مدیران فاسد         				                     		                 |
         		                            |         		                             کاملا موافقم
 									         		                    کاملا موافقم         				                     		                 مافیای خودرو از رنج ملت لذت میبره..
 							         		            مافیای خودرو از رنج ملت لذت میبره.. نمیدونم چرا همه واگذاریها موقع نزدیک شدن به انتخابات یادشون میافته
 							         		            نمیدونم چرا همه واگذاریها موقع نزدیک شدن به انتخابات یادشون میافته         		                     		         هر روز یک وعده می دهند .قیمت خودرو چه ربطی به واگذاری دارد.
 							         		            هر روز یک وعده می دهند .قیمت خودرو چه ربطی به واگذاری دارد.         		                     		         سناريوي پتروشيمي كرمانشاه در حال تكرار هست، يه عده سرمايه دار با همكاري مديران خودرويي در قصد بلعيدن صنعت خودرو را دارند.
 							         		            سناريوي پتروشيمي كرمانشاه در حال تكرار هست، يه عده سرمايه دار با همكاري مديران خودرويي در قصد بلعيدن صنعت خودرو را دارند. در شرایط تورمی که سطح عمومی قیمتها بالا می رود و ارزش پول ملی  کاهش می یابد هرکسی می خواهد جلو ضرر را با تبدیل دارایی جبران کند مثل خرید دلار و سکه و خودرو و غیره . البته خودروسازان و متولیان آنها قطعا کوتاهی هایی در برنامه ریزی تولید و توزیع دارند که باید پاسخگو باشند مخصوصا از این بابت که سالهای سال است از بومی سازی خودرو حرف می زنند در حالیکه الان میگویند خودروهای تولیدی شأن به خاطر نقص قطعه انبار شده است و خودرو ملی آنقدرها هم که می گویند ملی نیست و وابستگیهایی دارد . وزیر محترم صمت هم فرموده بودند که با فروش خودرو در حاشیه ی بازار قیمتها را خواهند شکست که تاکنون موفقیت چندانی نداشته اند پیشنهاد میشود در کنار رفع مشکلات عرضه ی خودرو سایر دستگاههای متولی نیز به فکر افزایش ارزش پول ملی و آرام کردن  نقدینگی باشند .
 							         		            در شرایط تورمی که سطح عمومی قیمتها بالا می رود و ارزش پول ملی  کاهش می یابد هرکسی می خواهد جلو ضرر را با تبدیل دارایی جبران کند مثل خرید دلار و سکه و خودرو و غیره . البته خودروسازان و متولیان آنها قطعا کوتاهی هایی در برنامه ریزی تولید و توزیع دارند که باید پاسخگو باشند مخصوصا از این بابت که سالهای سال است از بومی سازی خودرو حرف می زنند در حالیکه الان میگویند خودروهای تولیدی شأن به خاطر نقص قطعه انبار شده است و خودرو ملی آنقدرها هم که می گویند ملی نیست و وابستگیهایی دارد . وزیر محترم صمت هم فرموده بودند که با فروش خودرو در حاشیه ی بازار قیمتها را خواهند شکست که تاکنون موفقیت چندانی نداشته اند پیشنهاد میشود در کنار رفع مشکلات عرضه ی خودرو سایر دستگاههای متولی نیز به فکر افزایش ارزش پول ملی و آرام کردن  نقدینگی باشند .