بازدید 11594

چگونه بودجه دفاعی کشور کاهش می یابد؛ اما بودجه نهاد ریاست جمهوری افزایش دارد؟

چند روزی است، لایحه بودجه سال 1398 تقدیم مجلس شده و رسانه ها شروع به تحلیل و واکاوی اعداد و ارقام مندرج در این لایحه کرده اند. یکی از نکات بااهمیت در لایحه بودجه سال 98 این است که بودجه برخی نهادها و امور که دارای اهمیت اند، در مقایسه با قانون بودجه سال جاری، کاهش یافته و یا بدون تغییر مانده اند، حال آنکه بودجه نهادهای زیرمجموعه دولت از جمله نهاد ریاست جمهوری افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۶۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ 30 December 2018

چگونه بودجه دفاعی کشور کاهش می یابد؛ اما بودجه نهاد ریاست جمهوری افزایش دارد؟چند روزی است، لایحه بودجه سال 1398 تقدیم مجلس شده و رسانه ها شروع به تحلیل و واکاوی اعداد و ارقام مندرج در این لایحه کرده اند. یکی از نکات بااهمیت در لایحه بودجه سال 98 این است که بودجه برخی نهادها و امور که دارای اهمیت اند، در مقایسه با قانون بودجه سال جاری، کاهش یافته و یا بدون تغییر مانده اند، حال آنکه بودجه نهادهای زیرمجموعه دولت از جمله نهاد ریاست جمهوری افزایش یافته است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در اردیبهشت ماه سال جاری بود که با خروج آمریکا از برجام و اعلام بازگشت تحریم های این کشور علیه ایران، مشخص شد، سال جاری و سال آینده برای کشور سال خاصی به لحاظ اقتصادی خواهد بود. دلیل خاص بودن سال 97 و 98 نیز این بود که دولتمردان آمریکا رسماً اعلام کردند، قصد دارند برای محدود نمودن فعالیت های دولت ایران، درآمدهای کشورمان را به حداقل ممکن برسانند. به زعم آن ها، پاشنه آشیل اقتصاد ایران هم درآمدهای نفتی بود، پس سعی نمودند با رایزنی های مختلف این درآمدها را به حداقل ممکن برسانند.

از طرفی در سال جاری با جهش ارزی که اتفاق افتاد، اقتصاد ایران نزدیک به شرایط رکود شد و بنابراین درآمدهای مالیاتی و تحقق آن ها در سال جاری نیز با چالشی جدی مواجه شد و این چالش علامت هایی را برای پیش بینی درآمدهای مالیاتی در سال آینده به دولت می داد. همچنین جهش ارزی، خود موجب تورم دو رقمی و کاهش قدرت خرید مردم شد و مسئولین دولتی بارها از تریبون های مختلف اعلام نمودند که در لایحه بودجه سال آینده ترتیباتی خواهند دادکه این کاهش قدرت خرید مردم در سال جاری را تا حدودی جبران کنند و شاید مهمترین برنامه دولت در این زمینه پیشنهاد افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزدها بود.

 

به هر صورت، لایحه بودجه سال 1398 با این نگرش که از یک سو درآمدها کاهش و از سوی دیگر هزینه ها افزایش خواهد یافت، تهیه و تنظیم شد و در مهلت قانونی یعنی در 15 آذر ماه 1397 به مجلس ارائه شد اما از آنجا که مجلس جلسه علنی تا 25 آذر نداشت رونمایی از این لایحه به همان تاریخ 25 آذر موکول شد. در این بین و قبل از رسیدن به تاریخ رونمایی از لایحه بودجه سال آینده، دولت اعلام کرد که برای انجام اصلاحاتی این لایحه را از مجلس بازپس گرفته و سرانجام رئیس جمهور روحانی لایحه بودجه اصلاح شده را در مورخه 4 دی ماه 1397 به مجلس تقدیم کرد.

با رونمایی از بودجه، تحلیل و واکاوی اعداد و ارقام این سند مالی دولت توسط رسانه ها آغاز شد؛ موضوعی که کمتر رسانه ای در این روزها به آن پرداخته، این است که با توجه به خاص بودن شرایط اقتصادی سال آینده، دولت باید برای کاهش هزینه های خود از کاهش بودجه نهادهای وابسته به خود و زیرمجموعه های خود آغاز می کرد و سپس این موضوع کاهش بودجه و ارقام را به سایر نهادها و امور بسط می داد که اعداد و ارقام مندرج در لایحه نشان می دهند این کار آن گونه که باید توسط دولت صورت نگرفته است.

به عنوان نمونه ارقام مندرج در لایحه بودجه سال 1398 نشان می دهند که بودجه در نظر گرفته شده برای نهاد ریاست جمهوری در سال آینده، در مجموع 627 میلیارد تومان می باشد که این رقم در مقایسه با بودجه 578 میلیارد تومانی این نهاد در قانون بودجه سال 1397، رشدی 8.4 درصدی را نشان می دهد.

همان گونه که از تصویر زیر مشخص است، نهاد ریاست جمهوری خود دارای 22 زیرمجموعه است که بودجه نیمی از این تعداد زیرمجموعه ها در لایحه بودجه سال 98 در مقایسه با قانون بودجه سال 97 افزایش یافته است. در این بین، بیشترین میزان رشد بودجه در بین نهادهای ریاست جمهوری به ترتیب متعلق به سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی قشم (رشد 100 درصدی)، مرکز ملی رقابت (شورای رقابت) (رشد 91 درصدی)، پژوهشکده مطالعات فناوری (رشد 82 درصدی) و نهاد ریاست جمهوری (رشد 31 درصدی) بوده است.

چگونه بودجه دفاعی کشور کاهش می یابد اما بودجه نهاد ریاست جمهوری افزایش دارد؟

این در حالی است که ارقام و بودجه های در نظر گرفته شده برای برخی نهادها و کارها که بسیار با اهمیت ترند، در سال آینده یا تغییری نکرده و یا کاهش یافته اند که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم نمود.

اولین مورد مهم، کاهش بودجه امور دفاعی و امنیتی کشور می باشد. در حالی که بودجه مصوب برای امور دفاعی و امنیتی کشور در سال 1397، 61.8 هزار میلیارد تومان بوده، این بودجه در لایحه بودجه سال 1398 با کاهشی 15.3 درصدی به 52.3 هزار میلیارد تومان تقلیل یافته است.

دومین مورد مهم، عدم تغییر بودجه عمرانی کشور در لایحه بودجه سال 1398 در مقایسه با قانون بودجه سال 1397 می باشد. مبلغ در نظر گرفته شده برای هزینه های عمرانی یا همان تملک دارایی های سرمایه ای در لایحه بودجه سال 98، 62 هزار میلیارد تومان می باشد. این عدم تغییر بودجه عمرانی در حالی است که به عنوان نمونه نرخ رشد قیمت مصالح و ماشین آلات مورد استفاده در طرح های عمرانی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته قابل توجه بوده است.

سومین مورد مهم، کاهش بودجه راه آهن کشور است. برای شرکت راه‌آهن در سال آینده، بودجه ‌ای معادل 1398میلیارد تومان لحاظ شده که این رقم در بودجه سال جاری 1582 میلیارد تومان مصوب شده بود. با این حساب، بودجه پیشنهادی برای راه‌آهن در بودجه سال آینده 11.6 درصد کاهش یافته است.

چهارمین مورد، کاهش اعتبارات سازمان راهداری کشور است. بودجه سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ ای در لایحه بودجه سال آینده 1692 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این رقم در مقایسه با رقم مندرج در قانون بودجه سال 97 با کاهشی 17 درصدی رو به رو شده است. با توجه به اینکه سازمان راهداری یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار در حوزه راه و جاده است، کاهش بودجه این سازمان عواقب و تبعات جدی برای حوزه حمل و نقل در پی خواهد داشت.

پنجمین مورد مهم، کاهش بودجه مجلس شورای اسلامی است. بودجه مصوب برای این نهاد در سال جاری، 543 میلیارد تومان بوده که این بودجه برای سال آینده به 435 میلیارد تومان تقلیل یافته است.

ششمین مورد، کاهش بودجه بنیاد ملی نخبگان می باشد. بودجه این بنیاد برای سال آینده 65.5 میلیارد تومان پیش بینی شده که این میزان در مقایسه با بودجه مصوب سال جاری برای این بنیاد با کاهشی 23 درصدی رو به رو بوده است.

هفتمین مورد مهم، عدم تغییر میزان وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با قانون بودجه سال جاری است. مطابق بند «الف» تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۹۸، مبلغ وام ازدواج جوانان بدون تغییر نسبت به قانون بودجه سال جاری، همان ۱۵ میلیون تومان به ازای هر نفر با بازپرداخت 5 ساله تعیین شده است.

به هر صورت این موارد تنها بخشی از کاهش یا عدم تغییر ارقام مهم در لایحه بودجه سال 1398 در مقایسه با قانون بودجه سال 1397 می باشند که هر کدام به تنهایی بسیار مهم تر از نهادهای ریاست جمهوری هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۰
محلل محترم. لطفاٌ بودجه جامعه المصطفی العالمیه را ببین بعد نهاد ریاست جمهوری را نقد کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
بودجه جامعة المصطفی در سال 97(که 98 هم تغییر
چندانی باهاش نداره) حدود 300 میلیارد بوده. بودجه کل نهادهای فرهنگی این چنینی با احتساب حوزه علمیه و تبلیغات اسلامی و اقامه نماز و ... در مجموع حدودا 2200 میلیارد که نسبت به کل بودجه عمومی 430 هزار میلیاردی دولت تقریبا میشه نیم درصد! -دوست عزیز یعنی شما حتی اختصاص نیم درصد بودجه به فعالیت های فرهنگی رو هم نمیتونی تحمل کنی؟!! با وجود این بودجه کم، جامعة المصطفی 40 هزار طلبه غیر ایرانی داره- نزدیک به 50 میلیون نفر رو در چندین سال گذشته در نیجریه-بحرین-مصر-اروپا و ... شیعه کرده بعد میای با نهاد کم خاصیت بلکه بعضی جاها، بی خاصیت ریاست جمهوری قیاسش میکنی؟!!- کل بودجه فرهنگی این نهاد ها یک پنجم اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیانم نبوده. کمی انصاف داشته باشین و مردم رو به قضاوت های غلط نکشونین. هرچند این برنامه اصلاح طلب ها در چندسال اخیر بوده که تمام فسادها و کم کاریها و اسراف هاشون در نهادهای دولتی رو با اسم آوردن از جامعه المصطفی و ... بشورن و ببرن..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
سلام چند روز پیش مطلبی رو تابناک منتشر کرد و به نقد نهادهایی که بودجه میگیرن و مالیات نمی دهند پرداخته بود. در اون مطلب بودجه جامعه المصطفی ذکر شده بود و با سال گذشته هم مقایسه شده بود. به نظرم که مدتی تابناک رو دنبال میکنم این سایت براش فرقی نمیکنه واقعیتها رو سعی میکنه بیان کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
به هر حال رباست جمهوری کلیدار ملت است دیگه خوب کلید گاو صندوق هم
. دست خودشونه دیگه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
بودجه معاونت زنان و سازمان های این چنینی باد هواست و باید این معاونت های اضافی حذف شوند تا دولت چابک شود و بودجه بیخودی هدر نرود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
بودجه وزارت بهداشت رو ببین تا مخت سوت بکشه. وزارت بهداشت با این بودجه اش ثروتمندترین وزارت خانه هست.
ناشناس
| Canada |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
ناشناس ۱۵:۰۰ ، نیم درصد کل بودجه عمومی خیلی زیاد است، شما بگو یک هزارم درصد ، اختلاس ها و کم کاریها در هر دولتی و صنفی باید پیگیری و رفع بشود، ولی دلیل نمی شود بودجه عمومی مملکت حیف و میل شود ، ۴۰ هزار نفر طلبه غیر ایرانی !! دلیلش ؟؟ شیعه کردن دیگران با چه منظوری ؟! برای کی منفعت داره؟ کشور ایران ؟ ملت ایران ؟ به شخصه من از سهم خودم از بیت المال راضی نیستم چنین خرجی بشود چون فقیر و مستمند و جای برای کار در کشور خودمون خیلی داریم. این نیم درصد اگر در آموزش و پرورش فرزندان ایران زمین خرج بشه نتایج خیلی مثبت تری برای آینده ایران بهمراه دارد
احسان
| Germany |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
جامعه المصطفی کارش چیه؟!چرا این بودجه ها صرف تولید و اشتغال جوونا نمیشه و فقط چهارتا ... سهم میبرن ازش با تاسیس این نهادهای بدون خروجی؟!!!!چرا بودجه سپاه زیاد میشه ولی مال ارتش کم میشه؟
فکر کنم کمبود بودجه برای نیروهای نظامی از طریق دیگر تامین شود
عزیزم شما خیلی نگران بودجه دفاعیه کشور هستید سعی کنید نارضایتی مردم رو کاهش بدید .. مطمئن باشید دفاعتون قوی تر میشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
نارضایتی مردم اگر بدوند توی نهادهای دولتی که بهش رای دادند چه بخور بخوریه مثل همین نهاد ریاست جمهوری دو چندان میشه
تمام بودجه کشور صرف سوریه و عراق و... میشه. یک ذره برای اداره کشور باقی میمانه. اونم اختلاس و دزدی میشه.
تمام پول های که سپاه از هر کانال و راهی کسب می کند کجا هزینه میشه.
امریکا در سوریه یک کلاه گشاد سر ایران گذاشت و تمام خزانه کشور ایران صرف سوریه شد.
الان یک سوریه مخروبه و یک ایران بدون پشتوانه مالی و تورم بالا داریم. ما نباید گول امریکا بخوریم. امریکا عمدا این دام برای ایران چیده. هدف امریکا ضربه به اقتصاد ایران بود.
و ضربه هم زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
فکر میکنید با جو دادن الکی و دو سه تا دروغ بزرگ گفتن میتونین احساسات مردم رو تحریک کنین؟! - امریکا در سوریه سر ایران کلاه گشاد گذاشت؟!آمریکایی که 7 تریلیون دلار هزینه کرد - آمریکایی که دو سه سال اول خودشو کشت تا اسد رو برکنار کنه - آمریکایی که 18 تا پایگاه نظامی تو سوریه ساخت تا آینده این کشورو در دست بگیره و حالا میخواد همشونو تخلیه کنه و به هیچ یک از اهدافشم درباره نظام سوریه نرسیده، دارین با ایران قیاس میکنین و بعد میگین سر ایران کلاه گذاشت؟! والله شما نوبرین که چه در جنگ پیروز بشیم چه ببازیم فقط بهونه میارین و مغلطه میکنین و در هر حالت زبونتون درازه. - ایران کلا و مجموعا سالانه به اندازه یک پنجاهم بودجشم در سوریه خرج نکرده و در عرض 8 سال گذشته در مجموع در عراق و سوریه در بالاترین برآوردهای غربی ها حدود 20 میلیارد دلار هزینه کرده. این رقم زیادیه برای 8 سال؟! - در ضمن الان بخش توسعه مخابرات و ارتباطات سوریه و بخشی از بازسازی هاش رو دارن به ایران واگذار میکنن که سود زیادی برای اقتصاد مملکت میتونه
داشته باشه. البته اگر متوجه بشین.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
یکبار جوابتون را دادیم ولی مثل اینکه سرتون را نمی خواهید از برف بیرون بیاورید
پولی که خرج انجا شده به اندازه پول توجیبی اقتصاد ایران است و شما نگران خودت باش تا که علم سیاسی و اقتصادی را بالا ببر که سرتان را کلاه نگذارند
هر چند تقصیری ندارید شما چون تبلیغات سنگینی علیه کشور است
برو بیدار شو و علمت را بالا ببر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
کشوری که تراز تجاری خارجیش همیشه مثبت است با این چیزها خالی نمی شود
چیزی که باعث خالی شدن خزانه می شود از بی سوادی شما ها است که در مملکت کاره هستند و همه چیز را از بالا تا پایین سیاسی می کنند
ادامه جواب بالای من به شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
اگر قرار همه پول ها در خارج و خرج اقازاده شده بود شمایی که از شکم سیری امدی و الان با فیلتر شکنن امدی و در اینترنت می چرخی اصلا توان راه رفتن نداشتی و از شدت قحطی و فقر تا حالا به فنا رفته بودی
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
ناشناس ۱۰ ۱۵ خرج کن خرج کن . بیشتر خرج جنگ بکن . اتفاقا کم خرج کردید . باید هزار میلیارد خرج کنی . از جیب مبارک تو که نیست . کمی از ان شعارهات کم کنی هزینه برای ملت کمتر میشه وقتی شعار بر شعور بچربه هزینه هم داره .... دیدی از روی پای دانشجو با ماشین رد شدند از این گفتمان انقلابی مثل شماست خسته نباشی
در تایید محمدی
| Germany |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
داداش دمت گرم که حرف دل مردم بدبختو زدی
افزایش مربوط 20 درصد حقوق که نشون میده نهاد ریاست جمهوری چقدر پایه حقوقاش بالاست و کاهش دفاعی هم نشونه کاهش واقعی سیستمهای دفاعی
مردم که فشنگ نمی خورند که بودجه اش را می خواهید بیشتر کنند مردم نان ومسکن می خواهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
وقتی به مجلس حمله شد قیافه امثال تو رو میدیدم که جرات نداشتید از محل کار تا خونه برگردید.تو امنیت کامل نشستید آروغ روشنفکری میزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
مردم که به نهاد ریاست جمهوری و استخر آن نمی روند بودجه اش را می خواهید بیش تر کنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
وقتی نیروی دفاعی ضعیف شد با همان فشنگ می زنند سر مردم که همان لقمه نان را هم به زحمت گیر نمی اید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
اگر دفاع نشه داعش فشنگ تو حلقت میکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
مردم حقوق های کلان برای هیچ کار نکردن نمیگیرند
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
خبرنگار امریکایی که همراه وزیر خارجه اش به کره شمالی رفته بود از مردم کره شمالی پرسید چرا شما کمونیست شدید گفت من‌نمیدانم . بعد پرسید چرا نمیدونی گفت رهبر ما یانگ میداند . ما کاره ای نیستیم حتی در عقیده .‌حتی در سرنوشت . دوست عزیز مخ بچه مردم مفت گیر اوردی . برو خودت را سیه کن . بیخودی جو نده تو به دیگران کاری نداشته باش دیگران هم بهت کار ندارن . مشکل از خودت هست
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
پاسخ دادنت هم مثل منطق خودت هست . چرا اتوبوس دانشجویان را کشت چون ضد انقلاب ترمزش را دستکاری کرد . پس برو قطار و راه اهن و اتوبوس ها را بخوابون . مردم چی فرض کردی . توجیهدت شما در اقتصاد هم همین هست گرانی دست خداست . بعد از مدتی میگویبد کار کفار غرب هست . جمع کن این گول زدن تان .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
خطاب به ۲۹ -۱۴ دا اش یواش تر چه خبره فکر کردی مثل تو تیابان هست بزنی در گوش بچه مردم اینجا فصای مجازی هست و اختیار ان دست تون که نیست . داداش جان اشتباه بعرص رسید برای عدالت که تو هر روز برایش فریاد میکشی نیازی به شمشیر ندارد . دنبال چی هستی . برگرد به قانون
وظیفه نمایندگان مجلس است بودجه نهاد ریاست جمهوری را حتی نسبت به سال گذشته کاهش دهند تا به ملت نشان دهند که این نهاد ومجموعه تابع ان زیر ذره بین نظا رت می باشد
*برآوردِ بودجه‌ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که مستقل محاسبه شده، ۱,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال پیش‌بینی شده است.

*برآوردِ بودجه‌ شورای عالی حوزه‌های علمیه مجموعاً ۳,۰۶۳,۰۰۰ میلیون ریال و ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر با ردیف بودجه جداگانه ۱۵۰,۰۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

*برآوردِ بودجه‌ مرکز خدمات حوزه علمیه از لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۸ نیز ۱۰,۴۱۷,۰۰۰ میلیون ریال برآورد شده است که از این بین سهم مرکز خدمات حوزه علمیه (۶,۹۶۱,۰۰۰ میلیون ریال)، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه؛ حق بیمه طلاب و روحانیون غیر شاغل (۳,۴۵۶,۰۰۰ میلیون ریال)، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی (۶۰,۴۵۰ میلیون ریال) در نظر گرفته شده است.

*برآوردِ بودجه‌ جامعه المصطفی برای سال آینده ۲,۰۱۷,۰۰۰ میلیون ریال و دانشگاه امام صادق ۸۰,۰۰۰ میلیون ریال پیشنهاد شده است.

برآوردِ بودجه‌ شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران ۱,۶۹۷,۰۰۰ میلیون ریال در بودجه سال ۹۸ برآورد شده است.

*برآوردِ بودجه‌ سازمان تبلیغات اسلامی مجموعا ۳,۴۵۸,۲۸۰ میلیون ریال است. که از میان زیرمجموعه‌های آن، سهم سازمان تبلیغات اسلامی ۱,۵۱۵,۰۰۰)میلیون ریال)، مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی(۲۵۰,۰۰۰ میلیون ریال) بنیاد دایره‌المعارف اسلامی ( ۲۰,۰۰۰میلیون ریال)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (۱۸۳,۰۰۰ میلیون ریال)، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه (۲۰۰,۰۰۰ میلیون ریال)، مرکز رسیدگی به امور مساجد (۲۸۰,۰۰۰ میلیون ریال) ستاد اقامه نماز (۱۲۰,۰۰۰ میلیون ریال) در نظر گرفته شده است.

*برآوردِ بودجه‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به صورت کلی ۳,۲۰۰,۶۰۰ میلیون ریال است. در این بین بودجه‌های پیش‌بینی شده برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(۲,۳۰۰,۰۰۰ میلیون ریال) ، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی(۲۸۰,۰۰۰ میلیون ریال ) مجمع جهانی اهل بیت (۳۳۰,۰۰۰ میلیون ریال)، دانشگاه اهل بیت (۴۷,۰۰۰ میلیون ریال) بنیاد سعدی (۱۲۷,۶۰۰ میلیون ریال) دانشگاه مذاهب اسلامی (۱۱۶,۰۰۰ میلیون ریال) برآورد شده است.

*برآوردِ بودجه‌ سازمان اوقاف و امور خیریه ۴,۶۲۶,۱۷۰ میلیون ریال است که در این میان سازمان اوقاف و امور خیریه ( ۳,۰۵۷,۱۰۰ میلیون ریال)، دانشگاه علوم و معارف قرآنی (۳۰۹,۰۷۰ میلیون ریال)، حمایت از مدارس علوم دینی اهل سنت (۱,۲۶۰,۰۰۰ میلیون ریال) ‌ از این بودجه سهم خواهند داشت.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
این همه بودجه برای تولید خدمات مذهبی که تولیدی و. دفاعی نیست را مورد بررسی باید قرار داد!
حال تنها نهاد ریاست جمهوری افزایش بودجه داشته است!؟
نهاد های مربوط به روحانیت که دو بار بودجه های نا شفاف را دارند چرا زیر سوال نیستند!
بودجه روحانیت از خمس و زکات، هدیه، اوقاف باید محاسبه شود ودر صورت لزوم کمی کمک بگیرد ولی شفاف و مشخص.
بودجه متعلق به دولت است و ارگان ریاست جمهوری باید توانا شود وبودجه مناسب و روشن داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
چند روز پیش تابناک به این بودجه ها پرداخته بود
باوجود پایگاههای نظامی آمریکایی و خریدهاوبودجه های نظامی کلان عربستان و اسرائیل؛ کاهش بودجه دفاعی یعنی چراغ سبز به دشمن برای حمله نظامی به کشور؛؛؛واقعا که دولت بی تدبیر یعنی دولت روحانی
بودجه نهادهای بی خاصیت را قطع کنید مردم به این پولها نیاز دارن
بودجه نهادها و ارگان های بی خاصیت فرهنگی رو که میلیاردها میلیارد بیت المال رو هر سال حیف و میل میکنن رو قطع کنید و دکونشونو تخته کنید. یه اشتباهی کردید و با نیت خوب چندین سال به این دکان ها پول تزریق کردید. بسه دیگه پول بهشون ندید. ابن نهاد ها که بود و نبودشون واسه مردم فرقی نداره که نبودشون بهتر چون پولش جای بهتر هزینه بشه.
1- مرکز خدمات حوزه علمیه 600 میلیارد تومن (برابر با مجموع بودجه 4 وزارتخانه و 3 سازمان بزرگ کشور (وزارت جهاد، کار و رفاه، صمت، راه و شهرسازی + سازمان محیط زیست، شهرداریها و دهیاری های کل کشور، امور دانشجویان)
2- جامعه المصطفی العالمیه 300 میلیلرد (24 میلیارد بیشتر از بودجه وزارت راه + کار و رفاه+ سازمان غذا و دارو)
3- حق بیمه طلاب و روحانیون غیر شاغل 296 میلیارد (9 برابر سازمان غذا و دارو 33 میلیارد)
میخوای تا همه رو ریز به ریز بنویسم ؟ !!!!!!!
راجع به اینها چیزی برای نوشتن نیست ؟ !!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
دوست عزیزگویاریاضیات شماتعطیل هستش!۶۰۰ میلیاردمعادل بودجه ۴ وزارتخانه و ۳سازمان بزرگ کشوراست؟؟؟؟؟
دولت عیالواره. سخت نگیرید. کلی زن و بچه داره. باید شکم همه اصلاحطلبان رو سیر کنه.
با همین روش در بودجه نویسی جلو برویم چندین دستگاه دیگر تعریف میکنند که کارش این باشد فقط بر روی اتفاقات و حادثه های ایران و جهان بنفع خودشان ماسمالی کنند . سازمانهای درست کنند که روز و شب کارشان تفتیش مردم باشد که چگونه لباس بپوشند و روز و شب کارشان فقط تعریف کردن از مسولین باشد . ماله کشی زبانی که پول و بودجه نمیخواهد . حیف نیست این پولها . بهترین بیمارستان در شهرها بسازید . تجهیزات خوب وارد کنید
بهتر كه بودجه دفاعي ( بخوانيد هزينه جنگ و كمك به گروههاي حماس و حزب الله و سوريه و يمن و ... ) كم شد !
حالا کلا به کی چقدر بدهند واقعاً فرقی به حال ما دارد؟ سالهای پیش که بودجه ها رو کسی نمی فهمید مردم خیلی خیر بردند که الان اینقدر اطلاع رسانی می شود برایشان فرقی بکند.
بی زحمت بک بودجه ای برای سه تا استان شمال کشور بنویسید که هر روز هزاران تن زباله با پسمانداای بیمارستانی به دل جنگل های شمال ایران برده میشود که برای سفره های چشمه های زیر زمینی خطرناک هست . شیرابه راه افتاده به سمت دریای خزر . کارخانه زباله سوز چی شد . اصلا کسی فکر میکند . محیط زیست در حال خراب شدن هست تمام دشت حاصلخیز شمال ایران با نداشتن سیستم فاصلاب خاک کشاورزی الوده شده
این نوع بودجه بندی اشتباه است. دولت موظف است بودجه ها را به وزارتخانه ها اختصاص دهد و بودجه از طریق وزارتخانه مطبوع توزیع شود. مثلا بودجه قوه قضاییه باید توسط وزارت دادگستری تخصیص یابد. یا بودجه دفاعی از طریق وزارت دفاع اختصاص یابد. یا بودجه جامعه مصطفی و حوزه علمیه از طریق وزارت فرهنگ توزیع شود. این گونه از اتلاف منابع و موازی کاری در حوزه های مختلف جلوگیری می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
سخن شما کارشناسی هست و درست هم هست برای اینکه وقتی هر قسمتی بودجه میگیرد همان وازرتخانه ازش بازخواست کند که کجا و چقدر هزینه کردی تا بعدا همین پولها سر از اختلاس و رانت هدایت نشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
درست میگی
همان بهتر که اصلا نفت نداشتیم تا بفکر هزینه پول های مفتی که بدست میاد خرج ممالک عربی نمیشد . ااصلا نفت که نداشته باشیم یا نفروشیم دیگر هیچ اتفاقی نخواهد افتاد چون این پول نفت و ثروت حاصل از آن هست که ادم را وسوسه میکند مگر افعانستان و پاکستان و تاجیکستان .... نفت ندارند . دولتشان هم خواب آشفته برای نفت ندارند . نفت نداشتیم طمع کشورها به این نقاط اصلا نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
داشتنش بد نیست ، بد استفاده کردنش بد است
کشور نروژ نفت داره ولی اقتصاد و رفاهش جزو برترین هاست در دنیا
نوع نگاه و نگرش و مدیریت منابع و شفافیت مهم است
ما حدود هفت هزار کیلومتر مرز داریم که در ان سوی بیش از 2000کیلومتر ان دولتی که مرزداری کند وجود ندارد. این امارات فسقلی ادعای سه جزیره ایرانی را دارد و بودجه نظامی اش از ایران بیشتر است . عربستان مرکز تروریسم که وهابی های ان همه ما ایرانی ها از هر مذهب و قوم را کافر می دانند و خکم قتل برای همه ما صادر کرده اند در سال چندین برابر ما صرف امور نظامی می کند. امریکایی ها هم که اگر زورشان برسد لحظه ای درنگ نمی کنند و ایران را به یک سوریه تبدیل می کنند. منافقین وطنی در داخل و خارج هم که نشان داده اند هر جا دستان برسد می کشندو نابود می کنند . با همه این اوصاف چرا برخی فکر می کنند بودجه دفاعی ما زیاد است فقط اگر در هر 100 متر مرزها بخواهیم یک مرزدار بگذاریم هزینه بسیار سنگینی دارد. در منطقه ما این حرف هم خیلی مفت است که اگر وضع مردم خوب باشد کسی به ما حمله نمی کند. در اطراف ما داعش هنوز به برکت حمایت های امریکا پرسه می زندو منتظر حمله است . اینها یی که شعار علیه بودجه نظامی می دهند ا زهما ن قماشی هستند که با اولین شلیک های عراق ایرا ن را ترک کردند و رفتند. اینها باز هم اگر مشکلی برای کشور پیش بیاید پا به فرار می گذارند و در کافه های اروپا و امریکا ژشت روشنفکری می گیرند و دم از صلح می زنند و در نهایت هم جاسوس دشمن می شوند. ضمن اینکه عمده بودجه دفاعی کشور ما در داخل صرف تولید تجهیزات می شود و در داخل کشور ایجاد اشتغال می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
برادر چون بیشتر سخنانت سیاسی هست من چیزی دستگیرم نشد مگه نمیگی ۲۰ میلیارد دلار هزینه جنگ عراق و سوریه و لبنان و فلسطین کردی گیرم حرف شماها درست . چرا این پول ها را میشود سرتاسر مرز ایران را دیوار کشی بلندی انجام داد مثل ترامپ با فشار به مجلس دارد اینکار را میکند حداقل رفت و امد مرزها راحت نبود حتی با وسایل نقلیه چرا برای جنگ .
ناشناس
| Canada |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
خوب امارات ردیف بودجه برای صدور دین ندارد. پول اینهمه فرهنگی مذهبی رو اختصاص بدهند به ساخت ایران ، همه چی خود بخود حل میشه نیازی هم نیست برای همه دنیا شاخ و شونه بکشند و منابع کشور رو خرج هیچ و پوچ کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
با دکترین نطامی که در این بخش مرقوم داشته اید نتیجه میشود گرفت که هنوز تا هنوز هست همچنان تا صد سال دیگر جنگ خواهیم داشت و این بیکاری و گرانی و فقر از نتایج جنگ هست که شما میگویید نعمت هست . حالا شما که اینقدر نطرلت کارشناسی دارید بفرمایید چگونه میشود جنگ نباشد . آیا امکانش هست یا نه
بودجه ی دفاعی ایران در سال 97 معادل 150 دلار برای هر ایرانی بوده در حالی که بودجه ی دفاعی همین امارات فسقلی معادل 2000 دلار برای هر نفر بوده!در این وضعیت وحشتناک منطقه این 150 دلار هم نصف کردن؟!
حوزه های علمیه و این همه نهاد غیر شفاف چه کار مفیدی در کشور انجام می دهند که باید بودجه بگیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باید در اصل این سوال رو پرسید
چرا از شفاف سازی میترسند
سامانه حقوق و دستمزد چه شد؟
نجومی بگیران تکلیفشون چی شد؟
چرا دولت الکترونیک به کندی اجرا میشه؟
با سلام. دوستان متاسفانه خیلی تعصبی بحث میکنن. بودجه یعنی برنامه دولت برای درامد و هزینه. پیش بینی این است که این درامدها باشد و این هزینه ها هم شود. اما وقتی نمیشه در پایان سال سازمان برنامه میاد میگه نشد که بشه حالا ان شاء الله سال بعد درست میکنیمش. و همه برنامه ها میفته دوباره برای سال بعد. سال بعد هم دوباره همینظور. و این غصه همچنان ادامه دارد.
لطفا با توجه به توان بالاي شعار و تبليغات در كشور بودجهً مراكز إسلامي را ده برابر كنيد تا سالي ٥٠٠ ميليون را شيعه كند و بعد از ١٢ سال كل جمعيت جهان شيعه شده
بهتر است از هزینه بی فایده بودجه دفاعي ( بخوانيد هزينه جنگ و كمك به گروههاي حماس و حزب الله و سوريه و يمن و ... ) كم شود. هزینه برای دخالت در کشورهای دیگر.
اشكالي نداره باپيمانكاريهامشكل قابل حله
الان مشکل اصلی ما مشکل اقتصادیه که به هیچ وجه ناشی از بودجه دفاعی نیست باید فکر کنیدمشکل کجاست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها