بازدید 15899
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «ساز مخالف اوپک در برابر درخواست ایران درباره تحریم‌ها» تا «جدیدترین پیش‌بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هشدار خودروسازان ژاپنی، ثبات قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و کاهش تولید اوپک، مکرون خطاب به ترامپ: ایران را مجبور به خروج از برجام نکنید، وال‌استریت‌ژورنال: عربستان افزایش تولید نفت را آغاز کرده است، نخستین محموله نفتی ایران به مقصد شیلی بارگیری شد، سیف: ریال و یوان مشکل تبادل مالی ایران و چین را حل می کند و واردات بیش از ۲۲۵ تن انواع شال و روسری به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۶۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ 09 June 2018

از «ساز مخالف اوپک در برابر درخواست ایران درباره تحریم ها» تا «جدیدترین پیش بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون هشدار خودروسازان ژاپنی، ثبات قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و کاهش تولید اوپک، مکرون خطاب به ترامپ: ایران را مجبور به خروج از برجام نکنید، وال‌استریت‌ژورنال: عربستان افزایش تولید نفت را آغاز کرده است، نخستین محموله نفتی ایران به مقصد شیلی بارگیری شد، سیف: ریال و یوان مشکل تبادل مالی ایران و چین را حل می کند و واردات بیش از ۲۲۵ تن انواع شال و روسری به کشور را در بر دارد.

 

ساز مخالف اوپک در برابر درخواست ایران درباره تحریم ها

خبرگزاری رویترز مدعی شد که یک منبع آگاه در سازمان کشورهای صادرکننده نفت گفته است که این سازمان احتمالا با درخواست ایران برای گنجاندن دستورکار جداگانه‌ای برای گفت و گو پیرامون حمایت از کشورهای عضو تحت تحریم مخالفت می کند. این منبع که رویترز نامی از او نبرده، گفت که احمد الکعبی نماینده امارات در هیأت مدیره اوپک درخواست حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران را با شورای حقوقی این سازمان در میان گذاشته است. کاظم پور اردبیلی در پی درخواست بیژن زنگنه وزیر نفت ایران از هیات عامل اوپک خواسته بود که موضوع تحریم ها را در دستور کار نشست آتی این سازمان در اول تیرماه در ژنو بگنجاند. اما بنا بر ادعای این منبع آگاه، شورای حقوقی با این استدلال که دستور کار نشست وزیران در ماه آینده نهایی شده و قابل تغییر نیست، درخواست ایران را رد کرده است. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران 10 خردادماه در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای اوپک، خواستار گنجاندن دستورکار جداگانه‌ای در کنفرانس آتی اوپک تحت عنوان «حمایت اجلاس وزیران اوپک از اعضایی که تحت تحریم‌های غیرقانونی، یک جانبه و فرامرزی قرار می‌گیرند» شد. وی در این نامه با اشاره به تحمیل تحریم های یک جانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای «ماده 2» اساسنامه اوپک مبنی بر حمایت از منافع هر یک یا همه کشورهای عضو تأکید کرد.

هشدار خودروسازان ژاپنی

اتحادیه خودروسازان ژاپنی اعلام کرد، به‌ شدت نگران افزایش تعرفه واردات خودرو به آمریکاست. به گزارش نشریه تایمز ژاپن آکیو تویودا، مدیر شرکت تویوتا و رئیس این اتحادیه در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از احتمال افزایش تعرفه وارداتخودروی آمریکا تاکید کرد: «در صورت اعمال تعرفه، با افزایش قیمت خودرو و کاهش تنوع مدل‌ها در حقیقت مصرف‌کنندگان آمریکایی تاوان این تصمیم را خواهند پرداخت.» علاوه‌بر این خودروسازان ژاپنی تهدید کردند برنامه‌ توسعه فعالیت‌هایشان در آمریکا تحت‌تاثیر افزایش احتمالی تعرفه‌ها قرار خواهد گرفت: «توقف برنامه‌های توسعه کسب‌و‌کار تولید خودرو و قطعات آن درآمریکا محتمل است. تاثیر سوء چنین شرایطی متوجه اقتصاد و بازار کار آمریکا خواهد شد.» در این بیانیه آمده است: «هم‌اکنون ۲۴ کارخانه خودروسازی و ۴۴ مرکز تحقیق و توسعه خودروسازان ژاپنی در آمریکا فعال هستند.» خودروسازان ژاپنی اظهار امیدواری کردند با تبعیت آمریکا از قواعد تجارت جهانی و رقابت منصفانه این فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت. /دنیای اقتصاد

ثبات قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و کاهش تولید اوپک

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه با کاهشی جزئی بشکه ای ۷۷.۲۴ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۹ سنتی بشکه ای ۶۶.۰۴ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که فاصله ی قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت با افزایش ۴ برابری از ماه فوریه ی سال جاری به بیش از ۱۱ دلار در هر بشکه رسیده و این موضوع از سال ۲۰۱۵ تا کنون سابقه نداشته است. بر اساس گزارش های منتشر شده، از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در این روز، ادامه‌ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک علیرغم افزایش میزان تولید نفت توسط آمریکا بوده است.

مکرون خطاب به ترامپ: ایران را مجبور به خروج از برجام نکنید!‌

بر اساس گزارش های منتشره، امانوئل مکرون خطاب به دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در یک کنفرانس خبری گفته است که رئیس جمهور آمریکا نباید از تلاش اعضای شرکت کننده در توافق هسته ای با ایران (برجام) در جهت حفظ این توافق جلوگیری کرده و نباید ایران را به سمت و سوی خروج از این توافق سوق دهد. مکرون در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تعرفه های اعمال شده توسط دولت آمریکا افزود که سعی می کنم که ترامپ را با همراهی جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و بقیه شرکایمان قانع کنیم تا بتوانیم راه عادی تری را در خصوص مذاکره در مورد موضوعات تجاری پیدا کنیم. ما نمی توانیم جنگی اقتصادی را بین دوستان آغاز کنیم، زیرا به آنها نیاز داریم.

وال‌استریت‌ژورنال: عربستان، افزایش تولید نفت را آغاز کرده است

سیزده روز قبل از نشست وزیران کشورهای عضو «سازمان کشورهای تولیدکننده نفت» (اوپک) مقام‌های سعودی می‌گویند این کشور افزایش تولید نفت را آغاز کرده‌ است. وال‌استریت‌ژورنال نوشته تصمیم به افزایش تولید، چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در سیاست عربستان سعودی، نسبت به تنها چند ماه پیش به شمار می‌رود. ریاض، بعد از موافقت با کاهش تولید نفت اعلام کرده بود دست‌کم تا زمان برگزاری نشست ماه جاری روال گذشته را ادامه خواهد داد. رسانه آمریکایی گزارش داده مقام‌های سعودی اکنون می‌گویند این کشور از ماه گذشته میزان تولید خود را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده‌ و به ۱۰ میلیون بشکه رسانده‌اند. این مقام‌ها بدون اعلام زمانی مشخص گفته‌اند عربستان قصد دارد در ماه جاری هم میزان تولید خود را ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. یک مقام عربستانی گفت: «این اقدام نگرانی‌ها در بازار از اخلال‌های مربوط به کاهش نفت ایران را رفع خواهد کرد.» /فارس

نخستین محموله نفتی ایران به مقصد شیلی بارگیری شد

منابع رهگیری نفتکش‌ها اعلام کردند، یک نفتکش سوئزمکس با محموله یک میلیون بشکه نفت از ایران به مقصد شیلی بارگیری شده و در روز ۱۲ ژولای در بندر سن‌ویسنت پهلو خواهد گرفت. این نفتکش که در بندر خارک بارگیری شده است نخستین بار طی ۱۶ سال گذشته است که نفت ایران را به سمت شیلی می‌برد. ارسال این محموله نشان می‌دهد که ایران در سایه بازگشت تحریم‌های نفتی جدید به دنبال مشتریان جدید نفت است. دونالد ترامپ اعلام کرده است که تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً اعمال خواهد کرد و این مسأله خریداران نفت ایران را بر سر دوراهی امکان یا عدم امکان ادامه خرید از ایران قرار داده است. خریداران اروپایی نفت ایران نیز همچنان منتظر شفاف‌سازی نسبت به شرایط پیش روی خود برای کاهش احتمالی خرید نفت از ایران هستند. /بلومبرگ

افزایش قیمت طلا در بازار جهانی

در معاملات بازار جهانی فلزات گرانبها در روز جمعه، قیمت طلا در معاملات اولیه به دلیل بالا رفتن ارزش دلار، روندی نزولی را در پیش گرفت اما در نهایت یک دلار افزایش یافت. بر همین اساس هر اونس طلا در آخرین مبادلات ۱۲۹۷.۸ دلار قیمت‌گذاری شد که البته به گزارش رویترز تقویت ارزش دلار در بازار جهانی از بالا رفتن بیشتر قیمت طلا جلوگیری کرد. قیمت کنونی در مقایسه متوسط قیمت یک ماه گذشته طلا ۱۴.۴ دلار پایین‌تر و در مقایسه متوسط قیمت یک سال گذشته آن ۲۰.۲ دلار بالاتر بوده است.  نقره نیز ۵ سنت گران شد و ۱۶.۷۳ دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شد. پلاتین یک دلار افزایش یافت و ۹۰۰ دلار در هر اونس به فروش رسید. پالادیوم اما تغییر قیمتی را تجربه نکرد و ۱۰۰۶ دلار در هر اونس ثابت ماند. سرمایه‌گذاران در بازار طلا منتظر برگزاری اجلاس G7 و برگزاری نشست آینده بانک مرکزی فدرال آمریکا هستند و به همین دلیل قیمت طلا رشد چشمگیری را تجربه نمی‌کند.

بازار اوراق مسکن؛ افت «تسه»‌ها در بازار پرحجم

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) طی معاملات دو روزه هفته قبل افت ۴/ ۲ درصدی را تجربه کرد و در نهایت به قیمت ۶۳ هزار و ۷۴۵ تومان معامله شد. به این ترتیب قیمت این اوراق برای دومین بار در خردادماه در بازه ۶۳ هزار تومان قرار گرفت. در عین اینکه قیمت‌ها کاهش یافته؛ اما جریان نقدینگی در معاملات اوراق تسه طی نیمه اول خردادماه حاکی از افزایش قابل ملاحظه‌ای است. متوسط ارزش معاملات روزانه این اوراق در دو هفته اخیر نسبت به دو ماه نخست سال بیش از ۶۰ درصد رشد کرده است. اما با وجود رشد حجم و ارزش معاملات این اوراق، همچنان شاهد فشار بر قیمت‌ها هستیم. حرکت به سمت رشد تدریجی تقاضای «تسه»ها به‌طور بالقوه می‌تواند به توقف این روند بینجامد، اگر فشار عرضه در روزهای پیش‌ روی کاهش پیدا کند.

واردات بیش از ۲۲۵ تن انواع شال و روسری به کشور

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۲۵ تن شال، اشارپ، دستمال گردن، کاشکول، چادروروسری، مقنعه و روبند و تور صورت از الیاف سنتتیک از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم شال، اشارپ، دستمال گردن، کاشکول، چادروروسری، مقنعه و روبندو تور صورت از الیاف سنتتیک به کشور، ۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۴۸۹ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۸ میلیارد و ۵۳۳ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۸۶۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است شال، اشارپ، دستمال گردن، کاشکول، چادروروسری، مقنعه و روبند و تور صورت از الیاف سنتتیک از ۱۶ کشور جهان از جمله بلژیک، چین، ایتالیا، بنگلادش، امارات متحده عربی، ترکیه و ... وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده شال، اشارپ، دستمال گردن،کاشکول، چادروروسری، مقنعه و روبند و تور صورت از الیاف سنتتیک به ایران کشور چین با صادرات بیش از ۱۲۷ تنی این محصول بوده که درآمد یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۴۷۶ دلاری را به خود اختصاص داده است.

هند عملیات توسعه ای بندر چابهار را آغاز می کند

مقامات وزارت کشتیرانی هند اعلام کردند با وجود تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برجام، قصد دارند از هفته آینده عملیات توسعه ای بندر راهبردی چابهار را آغاز کنند. /روزنامه 'هندوستان تایمز'

سیف: ریال و یوان مشکل تبادل مالی ایران و چین را حل می کند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به حجم همکاری‌های تجاری ایران و چین، به کارگیری مکانیزم های پرداخت با استفاده از ارزهای دو کشور، چالش مبادله های مالی دو طرف را حل می کند. «ولی الله سیف» با توجه به سفر رئیس جمهوری به پکن در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه 25 درصد صادرات نفت کشورمان به چین است، گفت: کشور چین به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران در سالهای اخیر و یکی از خریداران عمده نفت در سیاست راهبردی کشورمان از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی افزود: هم اکنون شبکه بانکی کشور به دلیل اثرات تحریم‌ها در انجام عملیات بانکی با محدودیت‌هایی مواجه است که امیدواریم در سفر رییس جمهوری به چین، توافقات لازم در سطح مقامات ارشد سیاسی دو کشور انجام و راهکار مناسب و مطلوب حاصل شود. رئیس بانک مرکزی با اشاره به مواضع روشن مقام های چینی به حفظ برجام افزود: با توجه به حجم همکاری‌های تجاری 2 کشور و با به کارگیری مکانیزم های پرداخت مناسب مانند استفاده از ارزهای محلی 2 می توانند نسبت به انجام مبادلات مالی اقدام کنند و در این خصوص چالش جدی نخواهیم داشت. 

خرید نفت چین از آمریکا دو برابر شد

فروش نفت آمریکا به چین به مدد قیمت های بالاتر جهانی، در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۲ میلیارد دلار افزایش یافت. چین برای حل اختلافات تجاری با آمریکا، پیشنهاد کرده است خرید کالاهای آمریکایی را امسال حدود ۲۵ میلیارد دلار افزایش دهد. به گفته منابع آگاه، نفت خام، زغال سنگ و محصولات کشاورزی از جمله کالاهایی هستند که چینی‌ها تمایل دارند بیشتر خریداری کنند. بنا بر جدیدترین آمار دولتی، آمریکا در چهار ماه نخست سال میلادی جاری حدود ۳۳۰ هزار بشکه در روز نفت و میعانات به چین صادر کرده که حدود ۱۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود. /بلومبرگ

جدیدترین پیش بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به دورنماهای اقتصادی جهان پیش بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به ۴.۱ درصد برسد. این نهاد بین المللی در گزارشی که شش ماه پیش منتشر کرده بود رشد ۴ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ پیش بینی کرده بود و اکنون با وجود خروج آمریکا از برجام پیش بینی خود از رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ را ۰.۱ درصد افزایش داده و به ۴.۱ درصد رسانده است. با این حال، بانک جهانی در بخشی از گزارش خود نوشته است: اگرچه عدم اطمینان زیادی نسبت به تأثیر نهایی بازگشت تحریم ها علیه ایران وجود دارد اما ممکن است این تحریم ها صادرات نفت ایران را چند صد هزار بشکه در روز کاهش دهد. بر اساس این گزارش متوسط رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ به ۴.۳ درصد رسیده است اما در سه ماهه چهارم این سال که برابر با پاییز گذشته است اقتصاد ایران به رکود نزدیک شده و رشد فقط ۰.۵ درصدی داشته است. رشد اقتصاد ایران در سه ماهه نخست ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۶ درصد، در سه ماهه دوم ۴.۲ درصد، در سه ماهه سوم ۴.۶ درصد و در سه ماهه چهارم ۰.۵ درصد محاسبه شده است. بانک جهانی همچنین پیش بینی کرده است رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ به ۴.۲ درصد برسد. /مهر

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
"یک نفتکش سوئزمکس با محموله یک میلیون بشکه نفت از ایران به مقصد شیلی بارگیری شده و در روز ۱۲ ژولای در بندر سن‌ویسنت پهلو خواهد گرفت"
امروز 9 ژوئن هست و نفت ما 1 ماه دیگه میرسه شیلی!!! جدا خسته نباشن با این مشتری پیدا کردن! هزینه حمل محموله تا آمریکای جنوبی به شدت بالاست به احتمال زیاد ایران باید پرداختش کنه!
علل افزايش طبيعي وعادي قيمت مسكن:
١-افزايش مستمرقيمت ارز وكاهش پي درپي ارزش پول ملي
٢- افزايش قيمت نفت
٣- كاهش شديدساخت وسازوعرضه مسكن در٥ سال گذشته
٤- افزايش نرخ جهاني فلزات ومصالح ساختماني
٥- كاهش جاذبه بازارهاي رقيب بخصوص بورس وبانكهادرجذب نقدينگي سرگيجه آورهزاروپانصدهزارميلياردتومان وكوچ سرمايه هاي سرگردان به بازارامن وپربازده مسكن
٦- افزايش سرسام اورهزينه هاوعوارض ساخت وساز
٧-افزايش هزينه حمل ونقل كه بزودي باافزايش غيرقابل اجتناب قيمت بنزين شديدترخواهدشد
٨- افزايش چشمگيرمبلغ وام خريدمسكن درماههاي اخير كه منجربه افزايش تقاضابراي مسكن شده است
آیا وقتش نیست که 1000 میلیارد دلار غرامت 8 سال جنگ رو از عراق بگیریم
الان که عراق نفت صادر میکنه و پول هم داره و ایران شدیدا به این پول نیاز داره و دیگه اینکه اینهایی که روی کار اومدن الان طرفدار ایران هم نیستن
سیف باید خودشو اماده کنه پول ایران را بلوکه کنن و در عوض به ایران وام دهند تا هم سود وام را بگیرند هم از پول ایران بهره ببرند
فک کنم مجانی دادن
مجاني دادن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل