بازدید 20686
پیمانه اقتصادی؛

از «جدیدترین وضعیت سرمایه گذاری‌ خارجی چین» تا «پیش بینی خروج خودروسازهای چینی از بازار ایران پس از موضع پژو»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ترکیه آمریکا را به اعمال تعرفه تهدید کرد، افزایش قیمت نفت با کاهش تولید ونزوئلا، بورس‌های آسیایی سبزپوش شدند، بانک توسعه اسلامی کارمندان خود را از عربستان خارج می کند، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا مانع از افزایش قیمت طلای جهانی شد، بوئینگ: هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نمی‌دهیم، مواضع ترامپ ۲.۶ میلیون شغل را به خطر انداخته است و درخواست آمریکا از اوپک برای افزایش تولید نفت را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۵۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ 07 June 2018

از «جدیدترین وضعیت سرمایه گذاری‌های خارجی چین» تا «درخواست آمریکا از اوپک برای افزایش تولید نفت»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ترکیه آمریکا را رسما به اعمال تعرفه تهدید کرد، افزایش قیمت نفت با کاهش تولید ونزوئلا، بورس‌های آسیایی سبزپوش شدند، بانک توسعه اسلامی کارمندان خود را از عربستان خارج می کند، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا مانع از افزایش قیمت طلای جهانی شد، بوئینگ: هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نمی‌دهیم، مواضع ترامپ ۲.۶ میلیون شغل را به خطر انداخته است و درخواست آمریکا از اوپک برای افزایش تولید نفت را در بر دارد.

ترکیه آمریکا را رسما به اعمال تعرفه تهدید کرد

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و پمپئو در خصوص مسائل بااهمیت در روابط اقتصادی بین آمریکا و ترکیه از جمله موضوع اعمال تعرفه های جدید اقتصادی علیه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا ـ که در ماه مارچ توسط دونالد ترامپ اعمال شده و موجی از انتقادات را در میان شرکای تجاری آمریکا به همراه داشته بود ـ به بحث و تبادل پرداختند. وزیر امور خارجه ی ترکیه در این رابطه گفته است، اعمال تعرفه های جدید توسط دولت آمریکا برای صنعت ما نگران کننده است. ما در صحبت های خود اعلام کردیم که اگر بخواهیم علیه آمریکا اقدامات متقابل انجام دهیم، آمریکا بیش از ما ضرر خواهد کرد، زیرا میزان واردات ما از این کشور بیش از صادرات ما به آمریکاست.

افزایش بهای نفت با کاهش تولید ونزوئلا

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۲۷ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۵.۶۵ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۲۹ سنتی بشکه ای ۶۵.۸۱ دلار صورت گرفت.

گفتنی است، دیروز قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب به پایین ترین حد خود از یک ماه و دو ماه پیش تا کنون رسید. بنا به گزارش های منتشره، شرکت ملی نفت ونزوئلا PDVSA در حال بررسی وضعیت اضطراری فورس ماژور در خصوص صادرات نفت خود است، زیرا تولید نفت این کشور و میزان نفت موجود در تانکرهای ذخیره ی این محصول در برخی بنادر ونزوئلا رو به کاهش گذاشته است. این موضوع یکی از دلایلی بوده که باعث شده قیمت نفت در روز چهارشنبه افزایش یابد.

جدیدترین وضعیت سرمایه گذاری‌ خارجی چین

تازه ترین آمارهای رسمی نشان می دهد، ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی چین طی سال گذشته با رشد چشمگیری نسبت به سال قبل از آن روبه رو شده است. ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی چین تا پایان سال 2017 میلادی به بیش از 498 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در پایان سال 2016 میلادی به کمتر از 360 میلیارد دلار رسیده بود. بر اساس این گزارش بیشترین سهم در سرمایه گذاری خارجی چین را هنگ کنگ داشته و شرکت های چینی سرمایه گذاری های هنگفتی را در این کشور انجام داده اند. این گزارش افزود: 304 میلیارد دلار از سرمایه گذاری های خارجی چین به صورت اوراق سهام است و 194 میلیارد دلار دیگر نیز به صورت اوراق قرضه نگهداری می شود. به نقل از سایت طلا، آمارهای رسمی نشان می دهد، یک سوم کل سرمایه گذاری خارجی چین در هنگ کنگ انجام شده و آمریکا با 145 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد. نکته جالب این گزارش آن است که جزایر کایمن با 38 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته است.

بورس‌های آسیایی سبزپوش شدند

در معاملات روز چهارشنبه، بورس های آسیایی به کمک روند صعودی بورس وال استریت سبزپوش شدند؛ اما نگرانی ها از اقدامات دولت جدید ایتالیا به قوت خود باقی است. به نقل از رویترز، شاخص «ام اس سی آی» بورس های منطقه آسیا-اقیانوسیه به جز ژاپن، ۰.۵ درصد افزایش یافت و در ژاپن نیز شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو رشد مشابهی را تجربه کرد. همچنین به کمک عملکرد بهتر از حد انتظار شرکت های استرالیایی در سه ماهه نخست سال، شاخص بورس سیدنی استرالیا ۰.۴ درصد بالاتر رفت. در بورس نیویورک، شاخص «نزدک کامپوزیت» به رهبری نمادهای تکنولوژی و بهبود چشم انداز اقتصادی آمریکا رکورد جدیدی از خود به ثبت رساند اما شاخص «اس اند پی» به دلیل کاهش در نمادهای مالی که منجر به کاهش سودآوری بانک ها شد، وارد محدوده قرمز شد.

بانک توسعه اسلامی کارمندان خود را از عربستان خارج می کند

بانک توسعه اسلامی که در شهر جده عربستان سعودی قرار دارد، صدها تن از کارمندان خود را به خارج از عربستان انتقال خواهد داد و نقش رهبری را در طراحی پروژه های سرمایه گذاری به عنوان استراتژی تغییرات چند جانبه تحت ریاست جدید این بانک اعمال خواهد کرد. این بانک متشکل از ۵۷ کشور عضو از چهار قاره جهان است و دارایی های عملیاتی آن ۱۶ میلیارد دلار و سرمایه ثبت شده آن ۷۰ میلیارد دلار است. بانک توسعه اسلامی به عنوان یک بانک اصلی در جهان اسلام تلقی می شود. «بندر هاجر» رئیس جدید این بانک در مصاحبه ای گفت: اکنون هدف ما تمرکز زدایی به منظور نزدیکتر شدن به کشورهای عضو خود همزمان با ایفای نقش کارآمدتر در پروژه ها به جای ارائه خدمات ساده است. جزئیات بیشتر

احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا مانع از افزایش قیمت طلای جهانی شد

روز گذشته، بهای طلا با کاهش ارزش دلار و اوراق قرضه خزانه داری آمریکا افزایش یافت اما انتظار برای افزایش نرخ بهره آمریکا در هفته آینده مانع از افزایش بیشتر قیمت ها شد. قیمت طلا که به 1303 دلار رسیده بود، روز چهارشنبه به 1295.38 دلار در هر اونس رسید.

مارک تو، تحلیلگر بازار طلا گفت: «تنش های ژئوپلتیکی تنها سبب تقویت محدود قیمت طلا می شود و بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا می تواند به چند افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این کشور منجر شود. از این روی، روند افزایشی طلا قوی نیست.» فعالیت بخش خدمات آمریکا در ماه می سرعت گرفت که به رشد اقتصادی قوی در سه ماهه دوم و تقویت مورد افزایش نرخ بهره آمریکا در هفته آینده اشاره دارد. طلا که دارایی بدون بهره است از افزایش نرخ بهره خسارت می بیند. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای بین المللی 0.2 درصد کاهش یافت. ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان 0.03 درصد کاهش یافت و در روز سه شنبه به 836.13 تن رسید.

بوئینگ: هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نمی‌دهیم

خبرگزاری فرانسه نوشت: «بوئینگ می‌گوید هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نخواهد داد.» سخنگوی بوئینگ در این خصوص گفت: «ما به ایران هیچ هواپیمایی تحویل نداده‌ایم و از آنجا که دیگر مجوزی برای فروش هواپیما به ایران در این مقطع زمانی نداریم، هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نخواهیم داد.» این خبر در حالی اعلام می‌شود که واشنگتن روز 18 اردیبهشت سال جاری اعلام کرد، از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، خارج خواهد شد. بر اساس قرارداد بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شرکت بوئینگ، قرار بود 80 هواپیما به ایران تحویل شود. قرار بود که ۵۰ فروند از این هوپیماها مدل ۷۳۷ و ۳۰ فروند دیگر مدل ۷۷۷ پهن پیکر باشند که در یک دوره ده ساله به ایران ایر تحویل شوند. ارزش این قرارداد بیش از 16 میلیارد دلار ذکر شده بود. بوئینگ در حالی به قرارداد خود با ایران وفا نمی‌کند که روز دوشنبه، شرکت فرانسوی پژو - سیتروئن نیز اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران را متوقف می‌کند.

مواضع ترامپ ۲.۶ میلیون شغل را به خطر انداخته است

جنگ تجاری رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ برای این مطرح شده بود که شغل‌های بیشتری ایجاد شود، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که واقعیت برای سیاست «اول آمریکا» تلخ‌تر از این‌هاست. آمریکا اخیرا تعرفه‌هایی را بر واردات فولاد و آلومینیوم که از متحدان این کشور، یعنی اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا، وضع کرده است. طبق این قانون واردات فولاد مشمول ۲۵ درصد و واردات آلومینیوم مشمول ۱۰ درصد جریمه خواهند بود.

جوزف فرانکویس، و لورا ام بوگمن، اقتصاددانان گروه مشاور ترید پارتنرشیپ، می‌گویند: این تعرفه‌ها و اقدامات تلافی‌جویانه در مقابل آنها، باعث افزایش سطح اشتغال در صنعت فولاد آمریکا و صنعت فلزات غیرآهنی (به ویژه آلومینیوم) آمریکا، با ایجاد ۲۶۳۴۶ شغل خواهد شد، اما در بقیه اقتصاد باعث از دست رفتن ۴۷۰هزار شغل می‌شود. طبق تحلیل‌ اتاق بازرگانی آمریکا، دیدگاه‌های تجاری ترامپ می‌تواند حتی باعث از دست رفت شغل‌های بیشتری هم بشود. طبق این تحلیل تعداد مشاغلی که در معرض ریسک هستند، ۲.۶ میلیون شغل است. به نقل از مهر، رئیس اتاق بازرگانی، تام داناهو در یادداشتی نوشت: لیست در حال رشد تعرفه‌های مطرح یا وضع شده توسط دولت ما، همچنین وضعیت نامشخص آینده قرارداد نفتا، پیشرفت اقتصادی‌ که تا به حال به آن دست یافته‌ایم را تهدید می‌کند.

درخواست آمریکا از اوپک برای افزایش تولید نفت

دولت آمریکا غیررسمی از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواست کرده تولیدشان را افزایش دهند؛ اما به رقم مشخصی اشاره نکرده است. رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد: درخواست آمریکا برای افزایش تولید به شکل غیررسمی از سوی واشنگتن به هر یک از تولیدکنندگان داده شده است. بلومبرگ پیشتر گزارش کرده بود دولت آمریکا از عربستان و برخی دیگر از اعضای اوپک درخواست کرده است تولیدشان را حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند. به نقل از ایسنا، استیون منوچین - وزیر خزانه داری آمریکا - هشتم ماه می، همزمان با اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای بین المللی با ایران و وضع مجدد تحریم ها علیه تهران، اظهار کرده بود که برخی از کشورها مایل هستند تولید نفتشان را برای جبران کاهش احتمالی عرضه به بازار جهانی افزایش دهند.

پیش بینی خروج خودروسازهای چینی از بازار ایران پس از موضع پژو

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به خروج شرکت خودروسازی پژو از ایران به دنبال اعمال تحریم آمریکا اظهار داشت: از ابتدا روشن بود که چنین اتفاقی رخ می دهد، چون این شرکت ها از آمریکا تبعیت می کنند.

عزیز اکبریان ادامه داد: شرکت خودروسازی پژوی فرانسه همواره در روزهای سخت ایران را ترک کرده و در واقع دوست روز خوب ایران بوده است. به همین جهت، نباید از این خروج تعجب کرد. نماینده مردم کرج در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه اکثر شرکت های خودروساز نیز از ایران خارج می شود، بیان داشت: بیشتر شرکت های خودروساز آلمان، فرانسه و کره به دلیل تبعیت از آمریکا همکاری خود را با ایران قطع خواهند کرد، این پیش بینی در قبال شرکت های خودروساز چینی نیز وجود دارد. /خانه ملت

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۱۸
ای بابا
مگه نمی گفتند تحریم ها بی اثرند چی شد پس؟؟؟
طبق نظریه تحریم ها با عث پیشرفت می شوند یه سوال برام پیش اومد که کی آمریکا را تحریم کرد که اینقدر پیشرفت کرد؟
تازه داره معني كلمه كدخدا كه آقاي روحاني در مناظره هاي انتخاباتي ازش استفاده مي كرد مشخص ميشه.
با این وضعیت خروج خودرو سازان خارجی فکر کنم کم کم بازار اسب و شتر فروشی رونق پیدا کند.خوب است کم کم برویم اسب سواری هم یاد بگیریم هرچه باشد خطرش از پراید کمتر است!
وقتی حتی خودشرکتهای آلمانی وفرانسوی و...حاظرنیستند درایران سرمایه گزاری نمایند پس هیئت مذاکره کننده ما بااروپاییها برسرچی با آنها مذاکره میکنند هیچی که مذاکره ندارد .قصدآنها معلق نگهداشتن ماست وگرنه تحریم همان میشود که آمریکا می خواهد
امیدواریم خوش شانس باشیم و خودروسازان چینی دست از سر مردم ما بردارند و ایران را ترک کنند.
خداکنه هرچه سریعتر این کارخانجات مونتاژکاری از ایران خارج شوند تا اولا ما تکلیف این خودروهای ملی رو روشن کنیم در ثانی استعدادهای خودرا بکاربگیریم من اعتقاد دارم ما بجز لوازم پزشکی پیشرفته ودستگاهای ابزار دقیق که آلمان بهترین نوع آن را دارد دیگر هیچ نیازی به خارج از کشور نداریم بقیه مربوط به عدم کارامدی مدیران میشود بهترین کشور وموقعیت جغرافیایی را داریم بعلت بکارگیری مدیران ناکارامد مرتب بروابستگی ما افزوده میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
ای بابا تو توهمی داداش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
ببخشید اشتباه مثبت دادم . افکار شما لایق هزار منفی بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
عجب پس ما امكان توليد ريزپردازنده يا ساير قطعات كامپيوتري را داشتيم و خبر نداشتيم! گل من ريزپردازنده كه هيچ ما عملا توانايي توليد هيچ وسيله ديجيتالي را نداريم و هر مدل ايرانيش ديدي در واقع جنس دسته چندم چيني كه روش برند ايراني خورده!
چین و فرانسه خائن هستند چرا کشوری مثل ایران که جزء سه کشور اول هوش دنیاست و این همه دانشجو و دکتر و مهندس و نابغه دارد نباید به خودش اتکا کند ما با کار ملی میتوانیم در ده سال یک ژاپن اسلامی را در خاورمیانه بسازیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
گل من تو رتبه بندي جهاني از نظر هوش ايران رتبه ٥٤ را دارد! اين توهم خود باهوش پنداري را كنار بگذاريم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
حضرت والا با اتکا به چه سندی ما جزو سه کشور با هوش دنیا هستیم،از نظر مراکز آماری ما از لحاظ هوشی رتبه ی میانه داریم در جهان
از ابتدا توافق با شرکتهای خودرو ساز فرانسه اشتباه بود خودرو ساز فقط ژاپن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
ژاپنیا می موندن؟ خخخ در ضمان خودروهای ژاپنی 5 شش درصد از ملت ایران میتونن بخرند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
جانا سخن از زبان ما می گویی. من وقتی دوباره خودروسازهای فرانسه برگشتند خیلی حرص خوردم از این کله خرابی مسئولین
چطور شد مزاحم رفت و الان مراحم ها هم میروند
وقتی وزیر خزانه داری امریکا ،دادن اجازهٔ فرود ،وخدمات به هواپیماهای ایران را هم مشمول تحریم ،وجریمهٔ سنگین کرده ،آیا ایران را در حصر قرار نداده است؟ ،،
ما از رفتن خودروسازهای چینی در هر شرایطی راضی هستیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار