بازدید 22721
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «پاسخ وزیر بازرگانی آمریکا به درخواست معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌ ایران» تا «بخشنامه‌ ای برای سقف ارز همراه مسافر به داخل کشور»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اظهارات ترامپ یک تریلیارد دلار برای بورس آمریکا هزینه داشت، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه تا سال ۲۰۲۱ میلادی به طول می‌انجامد، سکه تمام به نرخ ۲,۲۴۵,۰۰۰ تومان رسید، کاهش قیمت طلا به رغم ضعف دلار، افزایش قیمت نفت علیرغم افزایش تولید آمریکا، یورو به بالاترین نرخ دو هفته‌ای خود رسید، تصمیم شرکت های اروپایی بر کاهش خرید نفت ایران، احداث پروژه بزرگ راه آهن شبه جزیره عرب توسط روسیه و هزینه نابرابری دستمزدهای زنان و مردان را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۶۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ 08 June 2018

از «پاسخ وزیر بازرگانی آمریکا به درخواست معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌ ایران» تا «بخشنامه‌ ای برای سقف ارز همراه مسافر به داخل کشور»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون اظهارات ترامپ یک تریلیارد دلار برای بورس آمریکا هزینه داشت، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه تا سال ۲۰۲۱ میلادی به طول می‌انجامد، سکه تمام به نرخ ۲,۲۴۵,۰۰۰ تومان رسید، کاهش قیمت جهانی طلا به رغم ضعف دلار، افزایش قیمت نفت علیرغم افزایش تولید آمریکا، یورو به بالاترین نرخ دو هفته‌ای خود رسید، تصمیم شرکت های اروپایی بر کاهش خرید نفت ایران، احداث پروژه بزرگ راه آهن شبه جزیره عرب توسط روسیه و هزینه نابرابری دستمزدهای زنان و مردان را در بر دارد.

 

پاسخ وزیر بازرگانی آمریکا به درخواست معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌ ایران

یک روز پس از انتشار خبر ارسال نامه وزیران دارایی و خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا خطاب به همتایان آمریکایی خود با هدف ارائه درخواست معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های ثانویه ایالات متحده علیه ایران، وزیر بازرگانی آمریکا به طور ضمنی این درخواست را رد کرد. ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا روز پنجشنبه و در جریان گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی در پاسخ به سوالی در خصوص چشم انداز تحریم‌های پیش‌رو علیه اقتصاد ایران گفت: « فکر نمی‌کنم ایالات متحده در مورد تحریم‌های مرتبط با ایران استثناء و تخفیفی قائل شود.» راس بدون آن که به طور مستقیم اشاره‌ای به درخواست دیپلمات‌های ارشد اروپایی کند، ادامه داد:« تنها در مواردی بسیار نادر و خیلی مشخص از جمله موارد بشردوستانه می‌توان انتظار برخی تخفیف‌ها را داشت.» وزیران کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا در نامه خود به طور مشخص خواستار مستثنی شدن شرکت‌های اروپایی فعال در بخش‌های مهم داروسازی، بهداشت و درمان، انرژی، خودرو، هواپیمایی غیرنظامی، زیرساخت و بانکداری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند. /یورونیوز

اظهارات ترامپ یک تریلیارد دلار برای بورس آمریکا هزینه داشت

تحلیلگران اقتصادی بانک «جی پی مورگان» آمریکا در گزارشی اعلام کردند، به دلیل ارتباط اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوی آمریکا با عملکرد بازار بورس این کشور، این اظهارات تاثیر منفی 4.5 درصدی معادل 1.2 تریلیارد دلار بر بازار بورس آمریکا گذاشته است. به گزارش روز پنجشنبه روسیا الیوم، دونالد ترامپ همواره به تاثیر مثبتش بر بورس آمریکا تصریح می کند، به ویژه در اظهاراتی که در صفحه شخصی خود در توییتر عنوان می کند. تحلیلگران اقتصادی جی پی مورگان تاکید کردند، اظهارات ترامپ تاثیرات شدیدی بر بورس آمریکا و بورس های جهانی گذاشته است. این تحلیلگران سقوط بورس «وال استریت» در ماه مارس (فروردین) گذشته که از ژانویه 2016 بی سابقه بوده است، از جمله مواردی دانستند که تحت تاثیر اظهارات دونالد ترامپ و به دلیل ترس از در گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین به وجود آمد. /ایرنا

تحریم‌های آمریکا علیه روسیه تا سال ۲۰۲۱ میلادی به طول می‌انجامد

بانک مرکزی روسیه در تازه ترین پیش بینی خود نسبت به تحریم های آمریکا علیه این کشور اعلام کرد که انتظار می رود این تحریم ها از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی ادامه خواهند داشت. بانک روسیه اعلام کرد در پیش گرفتن یک رویکرد محافظه کارانه در چارچوب چشم انداز سه ساله تحریم ها غیر ممکن نیست. توسعه منابع فاینانس داخلی در چنین فضایی در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است و از طرفی هم دسترسی به منابع خارجی می تواند محدود شود. رگولاتور روسیه در حال حاضر برنامه تداوم فرآیند ادغام و یکپارچه سازی نظام مالی ملی خود با جهان را از طریق توسعه همکاری با موسسات پیشگام مالی بین المللی را دارد. به گزارش ایبِنا، بانک روسیه اعلام کرد این رویکرد باعث می شود بهترین اقدامات در بازار مالی داخلی به نمایش گذاشته شود و رقابت پذیری، جذب سرمایه گذاری و ایجاد شرایط برای جذب بلند مدت سرمایه گذاران در اقتصاد روسیه فراهم شود. /تاس نیوز

سکه تمام به نرخ ۲,۲۴۵,۰۰۰ تومان رسید

در پایان معاملات روز پنج شنبه، ۱۷ خردادماه ۹۷، سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر و سکه تمام طرح جدید با افزایش قیمت همراه شد. به طوریکه بر اساس این گزارش، نرخ نقدی سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر قیمت نسبت به روز یکشنبه، به قیمت ۲,۱۲۰,۰۰۰ تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در پایان آخرین روز کاری هفته، ۲,۲۴۲,۰۰۰ تومان رسید که نسبت به نرخ پایانی روز یکشنبه، ۲۷ هزار تومان گران‌تر شده است. این در حالی است که بهای این سکه، تا سطح ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان هم رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۱۵ تومان به قیمت فروش یک میلیون و ۱۰۵ تومان هم رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی نسبت به روز یکشنبه ۱۰ هزار تومان رشد داشت و به نرخ ۶۲۵ هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی نیز ۳۷۰ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، ۲ هزار تومان افزایش داشت.

کاهش قیمت جهانی طلا به رغم ضعف دلار

قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار آسیا با وجود ضعیف شدن ارزش دلار، کاهش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، ۱۲۹۶.۹۱ دلار معامله شد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در اوت در بازار نیویورک ۲۰ سنت یا ۰.۰۱ درصد کاهش یافت و به ۱۳۰۱.۲۰ دلار رسید. در این بین دلار در معاملات روز پنج شنبه بازار آسیا به روند نزولی روز قبل ادامه داد و شاخص دلار آمریکا با ۰.۱۳ درصد کاهش، به ۹۳.۴۸ واحد رسید. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۰۵ درصد کاهش، به ۱۶.۶۸ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۰۳ درصد افت کرد و به ۹۰۶.۱۰ دلار رسید.

رشد نرخ یورو و پوند در بانک مرکزی

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز (پنجشنبه هفدهم خردادماه) با ۲۵ ریال افزایش نسبت به روز یکشنبه ۴۲ هزار و ۱۹۰ ریال قیمت خورد. 

از «پاسخ وزیر بازرگانی آمریکا به درخواست معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌ ایران» تا «بخشنامه‌ ای برای سقف ارز همراه مسافر به داخل کشور»

همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۳۵۵ ریال رشد نسبت به روز یکشنبه ۵۶ هزار و ۶۴۳ ریال و هر یورو نیز با ۵۶۱ ریال افزایش در مدت مشابه ۴۹ هزار و ۷۳۸ ریال ارزش‌گذاری شد. براین اساس، هر فرانک سوئیس ۴۲ هزار و ۷۹۱ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۴۱ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۲۲۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۸۱ ریال، روپیه هند ۶۳۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۸۹ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۵۵۷ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۶ هزار و ۴۶۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۳۷۵ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۷۸ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۷۲۷ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۵۵۸ ریال قیمت خورد.

افزایش قیمت نفت علیرغم افزایش تولید آمریکا

روز پنج شنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۳۳ سنت (۰.۴ درصد) افزایش یافت و بشکه ای ۷۵.۶۹ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۳۸ سنتی (۰.۶ درصد) بشکه ای ۶۵.۱۱ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت در این روز می توان به کاهش صادرات نفت خام ونزوئلا علیرغم افزایش میزان تولید نفت توسط آمریکا اشاره کرد. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته ی گذشته میزان تولید نفت خام آمریکا با ثبت رکوردی جدید به مجموع ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. در مقایسه با اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی میزان تولید نفت آمریکا ۲۸ درصد افزایش داشته که این میزان معادل ۲.۳ درصد رشد در هر ماه بوده است.

پس از اظهارات بانک مرکزی اروپا؛ یورو به بالاترین نرخ دو هفته‌ای خود رسید

پس از این‌که یکی از مقامات اعلام کرد بانک مرکزی اروپا برنامه مشوق‌های مالی خود را تا پایان امسال کاهش می‌دهد، یورو به بالاترین سطح دو هفته‌ای خود نزدیک شد، در حالی که سود ارواق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا بالاترین رکورد ۱.۵ هفته‌ای خود را ثبت کرد. رشد اقتصادی قدرتمند، بانک مرکزی را بیش از پیش متقاعد کرده است که تورم دوباره به سمت سطح هدف این بانک حرکت می‌کند. اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا، پیتر پریت، در روز چهارشنبه گفت: به این ترتیب احتمالا در جلسه هفته آینده اطلاعات بیشتری راجع به پایان برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی ارائه خواهد شد. این اظهارات باعث شد که نرخ یورو تا ۱.۷۹۶ دلار جهش کند که بالاترین سطح آن از ۲۲ می تا کنون است. در پایان معاملات، یورو همچنان ۰.۵ درصد بالاتر از نرخ روز گذشته خود باقی ماند و در ۱.۷۷۵ دلار تبادل شد. شاخص دلار هم در برابر ارزهای مهم جهان ۰.۲۷ درصد افت کرد.

تصمیم شرکت های اروپایی بر کاهش خرید نفت ایران

بر اساس گزارش های منتشر شده، با نزدیک شدن موعد ۶ نوامبر برای اجرایی شدن تحریم های آمریکا شش شرکت اروپایی بزرگ وارد کننده ی نفت تصمیم گرفته اند که تا زمان نامبرده، و یا تا زمانی که اثر تحریم های آمریکا ملموس شود، واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند. به نقل از اسپوتنیک، این شرکت ها در حوزه انرژی فعال بوده و شامل توتال فرانسه، Eni و ساراس ایتالیا، رپسول اسپانیا و هلنیک پترولیوم یونان می شوند. در این رابطه، چند نفر از منابع مطلع در شرکت های ایتالیایی و یونانی نامبرده گفته اند که ''نمی توانیم با آمریکا مبارزه کنیم... هنوز معلوم نیست که دولت آمریکا چه کار می تواند بکند اما در عمل ما به دردسر خواهیم افتاد''. به گفته ی آنان، قرار است که این شرکت ها به جای نفت ایران نفت خام اورال روسیه یا نفت خام عربستان را خریداری کنند. 

احداث پروژه بزرگ راه آهن شبه جزیره عرب توسط روسیه

بر اساس گزارش های منتشر شده، شرکت خط آهن روسیه نسبت به موقعیت ایجاد شده برای احداث پروژه ی بزرگ خط راه آهن شبه جزیره ی عربستان که کشورهای حوزه ی خلیج فارس را به هم متصل کرده و ۲۱۰۰ کیلومتر طول دارد ابراز تمایل کرده است. به نقل از Russia Today، به گفته ی الکساندر میشارین مدیر عامل شرکت راه آهن روسیه ''عربستان برنامه ی توسعه ی زیرساخت های خود را برای بهره برداری تا سال ۲۰۳۰ به تصویب رسانده است. یکی از مفاد این برنامه توسعه ی زیر ساخت خطوط ریلی است و وزارت حمل و نقل و زیرساخت های این کشور در حال آماده کردن پیشنهاد مناقصه برای اجرای این پروژه است. در این خصوص تا کنون یک مشاور تعیین شده و درخواستی را برای ارائه ی پیشنهادات خود برای اجرای این پروژه دریافت کرده ایم''. 

هزینه نابرابری دستمزدهای زنان و مردان

بانک جهانی اعلام کرد هزینه‌های اقتصادی برابر نبودن دستمزد زنان و مردان در جهان بیش از ۱۶۰ تریلیون دلار است. به گفته بانک جهانی، زنان ۳۸ درصد ثروت جهان را در دست  دارند که این نسبت برای کشورهای توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته، کمتر از یک سوم است. خسارت نابرابری جنسیتی در درآمدها در سطح جهان معادل ۲۳۶۲۰ دلار به ازای هر نفر است که در کشورها و مناطق مختلف، این میزان با یکدیگر متفاوت خواهد بود.  از ۱۴۱ کشور مورد بررسی گزارش بانک جهانی، زیان نابرابری دستمزدهای زنان و مردان معادل ۱۶۰.۲ تریلیون دلار برآورد شده است که معادل ۲ برابر کل تولید ناخالص جهان است. همچنین در صورتی که زنان درآمدی برابر با مردان داشته باشند، سرمایه جهانی ۲۱.۷ درصد و ثروت جهان ۱۴ درصد افزایش خواهد یافت.

بخشنامه‌ ای برای سقف ارز همراه مسافر به داخل کشور

گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی اعلام کرد ارز همراه مسافر تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن سایر ارزها به داخل کشور مجاز بوده و اگر بیش از این ارز وجود داشته باشد باید به سامانه گمرک مراجعه و ارز خود را دقیق اظهار کند. در بخشنامه علی معقولی مدیرکل واردات و امور مناطق آزاد و ویژه آمده است: ورود ارز ممیز اسناد بانکی و اوراق بهادار بینام طبق روال گذشته تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها مجاز بوده و در صورتی که ارز مسافر (ورودی) بیش از مبلغ مذکور یا معادل آن سایر ارزها باشد، ضروری است مسافر به سامانه گمرک مراجعه و ارز همراه خود را اظهار و طبق دستورالعمل، پس از اخذ کد رهگیری و چاپ فرم موردنظر توسط گمرک به باجه بانک ملی هدایت شود.

از «پاسخ وزیر بازرگانی آمریکا به درخواست معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌ ایران» تا «بخشنامه‌ ای برای سقف ارز همراه مسافر به داخل کشور»

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
برجام کشک
به بانک ملی مراجعه کند که چی بشه بقیه اش را توضیح ندادید
قیمت سکه رو بگو که اینبار افتاده در سرازیری صعود.!!!!!!!!!!!!!!!!!
مگه داریم مگه میشه؟؟؟
میشود بصورت قطعی گفت که تورم زیر 8 درصده.؟؟؟
ببخشید یادم نبود که سکه در سبد خانوار نه جایی دارد و نه نقشی.!!!؟؟؟
اروپایی ها حاضر نیستند برجام رو ترک کنن چون میدونن آبروشون میره و همه دنیا پی میبرن ادعای حقوق بشر و دموکراسی اروپا دروغه
چه جالب
دلار تک نرخی ۴۲۰۰ تومانی توی خود بانک مرکزی شده ۴۲۱۹ تومان.
خودشون هم نمیتونن نرخ دلار دستوری رو حفظ کنن
سنگ اروپاییها به خطا رفت و در برجام علی مانده وحوضش بدون آمریکا یعنی برجام کشک است
سكه شد٢ ميليون وسيصدهزارتومان اونوقت ميگن چراقيمت مسكن افزايش پيداكرده !
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر