بازدید 65326

گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، نوروز رونمایی می‌شود

این اتفاق قطعاً برای مجید مجیدی از حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر پراهمیت‌تر است؛ هرچند پیش از فرا رسیدن موعد اکران، انتظار می‌رود این اثر در جوایز و جشنواره‌های معتبر بین‌المللی رونمایی شود و رقابتش با آثار بزرگ سینمای جهان مشهود باشد.
کد خبر: ۴۵۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰ 25 November 2014
قسمت نخست از سه‌گانه «محمد (ص)» با صدور حکم برای مجید مجیدی به عنوان رئیس هیأت داوران جشنواره فیلم فجر، از گردونه رقابت‌ها خارج شد تا نتوان در کاخ جشنواره به تماشای گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نشست؛ اما در نهایت سرنوشت این فیلم چه خواهد شد و فصل اکران این اثر مهم چه تاریخی خواهد بود؟

به گزارش «تابناک»، نخستین قسمت از سه‌گانه «محمد (ص)» در تصمیمی هوشمندانه وارد جشنواره فیلم فجر نشد و با انتخاب مجید مجیدی به ریاست هیأت داوران دوره سی و سوم جشنواره، این رویداد موقعیتی متفاوت یافت؛ تصمیمی که توسط علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر و از چهره‌های مؤثر در پروسه تولید فیلم «محمد (ص)» گرفته شد و به نوعی می‌توان گفت تازه‌ترین ساخته مجیدی را در امان نگه داشت!

گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، نوروز رونمایی می‌شود

این در امان نگه داشتن نه به دلیل کیفیت پایین، بلکه به دلیل فضایی است که حول فیلم‌های پرهزینه در جشنواره شکل می‌گیرد و‌ سال گذشته مشابهش را در قبال «رستاخیز» ساخته مهم احمدرضا درویش به نظاره نشستیم و گاهی نیز با نقدهای نه چندان منصفانه نسبت به این اثر همراه شد که طرح آن‌ها پس از چند سال کوشش صادقانه درویش برای خلق این اثر، دور از ذهن می‌نمود و در ادامه نیز سلسله حواشی در خصوص نمایش چهره‌ها پیش آمد.

منتقدان به واسطه آنکه این نوع فیلم‌ها با هزینه بالایی تولید شده و در واقع عنوان می‌شود ‌بالا‌ترین استانداردهای کیفی و حرفه‌ای در پروسه تولیدشان رعایت شده، با ذره‌بین به تماشای این سبک آثار می‌نشینند و طبیعتاً در ‌‌نهایت نقدهایی با قلمی به غایت سخت‌گیر ‌درباره این سبک آثار به کار می‌گیرند که گاهی درباره فیلم‌های پرهزینه اروپایی و آمریکایی نیز به کار نمی‌گیرند و از این منظر، کمتر اثر پرهزینه‌ای بوده که بتواند اقبال منتقدان را در جشنواره با خود داشته باشد.

گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، نوروز رونمایی می‌شود

از آن سو، با توجه به حضور چهره‌های حرفه‌ای در این سبک آثار و مشخصاً در فیلم «محمد (ص)»، طبیعی است که بخش وسیعی از سیمرغ‌ها به این فیلم تعلق گیرد و به عنوان مثال اگر هر سه فیلم «محمد (ص)» در دوره‌های سی‌و‌سه، سی‌و‌چهار و سی‌و‌پنجم جشنواره حضور داشتند، دور از ذهن نبود که هر سه سیمرغ بهترین فیلمبرداری به ویتوریو استورارو برنده سه جایزه اسکار برای فیلمبرداری «اینک آخرالزمان»، «سرخ‌ها» و «آخرین امپراتور» شود.

این اتفاق برای اِستفان واربک آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» افتاد و او برای موسیقی فیلم «رستاخیز» مورد تحسین قرار گرفت؛ اما در‌‌ همان زمان، آنهایی که همواره نقد دارند، چرا سینمای ایران حرفی برای گفتن در جهان ندارد و چرا از سینماگران مطرح در جشنواره فجر خبری نیست، رقابت آهنگسازان ایرانی را با واربک نابرابر و غیرمنصفانه تلقی کردند و در واقع تلویحاً خواستار همین رقابت دورهمیِ همیشگی شدند.

گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، نوروز رونمایی می‌شود

در این شرایط ظاهراً قرار است فیلم «محمد (ص)» همچنان در جشنواره رونمایی نشود و بدون قرار گرفتن در معرض قضاوت، در یکی از بهترین فصل‌های اکران، به نمایش درآید. در همین راستا زمزمه دورخیز نمایش این فیلم در اکران نخست نوروز به گوش می‌رسد؛ اتفاقی که قطعاً برای کارگردان فیلم «محمد» از حضور در جشنواره فیلم فجر پراهمیت‌تر است، هرچند پیش از آن انتظار می‌رود این اثر در جوایز و جشنواره‌های معتبر بین‌المللی رونمایی شود و رقابتش با آثار بزرگ سینمای جهان مشهود باشد.

فیلم «محمد (ص)» که در شهرک سینمایی پیامبر اعظم ‌(۵۵ کیلومتری شهر قم) در ماکتی از شهرهای مکه و مدینه با مشخصات ۱۴۰۰ سال قبل، در اندازه یک به یک (مختصات واقعی) طراحی و ساخته شده‌، پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای محسوب می‌شود و برآوردهایی به مراتب بزرگ‌تر از فیلم «رستاخیز» درباره هزینه تولید این سه گاهه سینمایی مطرح می‌شود که بخشی از این هزینه به واسطه به خدمت گرفتن گروهی از برجسته‌ترین متخصصان سینمای جهان است.

گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، نوروز رونمایی می‌شود

علاوه بر مجید مجیدی که به عنوان کارگردان «محمد (ص)»، رضا میرکریمی به عنوان مشاور کارگردان، بیژن میرباقری و سیروس حسن‌پور به عنوان کارگردان‌های یونیت دوم، لوکا لاچین به عنوان دستیار اول کارگردان و برنامه ریز، علی سبزواری، حسن نجفی، بهزاد رفیعی، محسن قرایی به عنوان دستیاران کارگردان تنها تیم کارگردانی این اثر هستند که سناریو‌ آن را کامبوزیا پرتوی و مجید مجیدی با همکاری حمید امجد نوشته‌اند، در چندین کشور به جز ایران فیلمبرداری شده تا در ‌‌نهایت این فیلم عظیم به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی نمایش داده شود.

در کنار ویتوریو استورارو مدیر فیلمبرداری این پروژه عظیم، حمید خضوعی ابیانه فیلمبرداری می‌کند. میلژن کرکا کلژاکویچ، طراح صحنه و دکور مشهور برای این فیلم به خدمت گرفته شده، فرانکو فوماگالی به عنوان طراح آکسسوار فعالیت داشته، مایکل اوکانر به عنوان طراحی همکاری کرده، جیانتو دروسی طراحی گریم را برعهده داشته، اسکات اندرسون مسئول جلوه‌های ویژه کامپیوتری بوده و جلوه‌های ویژه میدانی توسط کوریدوری با همراهی مرحوم جواد شریفی‌راد پیاده سازی شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۶
کار خوبی می کنند چون در موارد مشابه تمام زحمات چند ساله یک کارگردان را با یک نظر کاملا پایمال می کنند انشالله که تو فروردین اکران بشه من و خونوادم حتما می ریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
حالا نمیشه شما با خونواده نرید؟
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
اصلاً این فیلمو ساختن که شما و خانوادتون تو تعطیلات نوروز هر وقت حوصلتون سر رفت برید سینما ....
سلام امیدوارم پخش بشه
از تابناک تقاضایی دارم اگه میشه در صفحه اصلی کنار تیتر هر خبر ساعت و تاریخ انتشارش باشه که بفهمیم مال کی بوده مخصوصا در مورد تیترهایی که مثلا مانند مذاکرات هسته ای که شببیه همند بدونیم که کدوم مال چقدر قبلتر از این یکیه مخصوصا برای منی که دو روز یه بار میتونم بیام و به سایت سری بزنم
ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
عزیزم. شما مثل اینکه خیلی به شلوغی و آلودگی تصویری علاقه داری.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
اگر دقت کني بالا تاريخ و حتي ساعت هم داره
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
ساعت و تاریخ انتشار که زیر تیتر میخوره مهندس
خدا قوت مجیدی محجوب، مححبوب و دوستداشتنی...
.
.
بینم تابی یعنی اگه تیتر نمی‌زدی "گرانترین" اتفاق خاصی می‌افتاد؟! یا مثلا بین این گرانترین و گرانترین پروژه لاله که نه به درد دنیا خورد نه بدرد آخرت، نخواستی فرقی قائل باشی؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
با تشکر از گرانفروش محترم !
چقدر خوب میشد اگر فیلمبرداریش رو به داریوش خنجی میسپردن. فیلمبرداریش همیشه عالیه، مخصوصا در فیلم دروازه نهم از رومن پولانسکی
دمشون گرم ، کاش در مورد فیلم اما علی هم همین کارو میکردن
وقتی کارگردان های خوش سابقه مثل آقای مجیدی باشه آدم واسه پولی که خرج فیلم میشه ناراحت نمیشه و احساس میکنه درست خرج میشه در کل یه فایده داره نسبت به این فیلم ها درپیتی سینما
البته نظر شخصیمو گفتم :)
وقتیکه آقای مصطفی عقاد فیلم محمد رسول الله را به اون زیبایی ساخته چه لزومی داشته که ما تکرار کنیم. ایشان بهتر بود سناریو دیگری انتخاب می کردند
سلام
محمد ص؟؟؟
این چه طرز نگارشه
قشنگ و زیبا بنویسید صلی الله علیه وآله
چرا الان که ابزار داریم خلاصه نویسی می کنیم
با احترام و کامل سلامها را بنویسیم
یاعلی
اللهم عجل فرجه
من که چشم آب نمیخوره بتون با نمونه های خارجی رقابت کن.سال 2009 فیلم آواتور بدون ساخت کوچکترین ماکتی، به صورت کاملا 3d فیلمبرداری و ساخته شد ولی اینجا هنوز ماکت واقعی میسازند.این روش کاملا منسوخ شده.الان همه ماکتها و حتی سیاه لشکر با کامپیوتر مدل میکنند!
مجیدی واقعا کارگردان قابله احترامیه از بچه های اسمان ورنگ خدا تا الان
نظری ندارم باید دید این فیلم پر هزینه با اینهمه دبدبه و کبکبه که برایش تبلیغات می شود چقدر تو این وانفسای سینمای حرفه ای هالیود چه چنگی به دل می زند
ایول
منتظرشم
بی صبرانه منتظر اکران هستیم.............
خب میشه این تنگ نظری و حسادتی که در رفتار ما هست را در اینجا هم دید !
تمام کشورهای دنیا جشنواره می گذارند تا فیلم هایشان تقدیر شود و ما اینجا از ترس دشمنی ها یا البته لابی ها مجبوریم فیلمهایمان را از گردونه رقابت خارج کنیم.
راستی چرا ما هم مثل جشنواره گلدن کلاب فیلم ها را بعد از اکرانشان مورد سنجش قرار نمی دهیم تا لااقل این قدر تدوین بد فیلم های خوب را برای رساندن به جشنواره نبینیم. در این صورت فروش فیلم ها هم ملاک خوبی خواهد بود از مدرم پسند بودنشان ...
خدا توفیق شان دهد...
فقط امیدوارم از بیان مسائل اختلافی بپرهیزند تا در میان جمعیت 1.2 میلیارد نفری اهل سنت هم دیده بشه و دیدی بیطرف داشته باشه ...
من و خونوادم می ریم
من از نزدیک محل فیلمبرداری وساخت فیلم محمد رسول الله را دیدم صحنه های بسیار جالبی طراحی شده وادم هنگام ورود احساس میکنه گویا 1400 سال به عقب برگشته ودران زمان زندگی میکند ماکت کعبه ومدینه ونخل های طبیعی ومصنوعی ورودی که ازوسط نخلستان جاری میشه وخونه های سران قریش وازهمه مهمتر خونه حضرت رسول که بالاتر از همه قراردارد وبه همه همه شهر احاطه دارد
پیشنهاد میکنم به هنگام اکران حتما ببینید واقعا جالب میشه
خدا قوت اقای مجیدی عزیز
بهتر بود از عنوان پرخرج ترین فیلم تاریخ سینمای ایران استفاده می کردید.کلمه گران یک ارزش معنوی دیگر دارد،ضمن اینکه این فیلم را نه قصد فروش دارید و نه آنرا خریده اید که صحبت از گران بودن آن می کنید.
کاش فیلم فاخری هم در مورد افسانه ها و مشاهیر ایران ساخته میشد
اینایی که منفی میدن به نظرتون کی هستند؟
لطفا مکانها و ماکتهای ساخته شده رو برای استفاده آینده حفظ کنید. اصلا مکانی برای گردشگری ایجاد کنید و درآمد هم کسب کنید. مثل ماکتهای فیلم یوسف پیامبر نشه که بعد از یک سال همه از بین رفت و اونهمه هزینه پایمال شد.
خدا كنه روي خود فيلمنامه هم مثل دكور و موزيك كار كرده باشند چون بزرگترين مشكل سينماي ما فيلمنامه هاي درپيتي هست
این دو جمله را با هم مقایسه کنید ما که نفهمیدیم چی شد این فیلم در ایران ساخته شد یا نه؟:
1- فیلم «محمد (ص)» که در شهرک سینمایی پیامبر اعظم ‌(۵۵ کیلومتری شهر قم) در ماکتی از شهرهای مکه و مدینه با مشخصات ۱۴۰۰ سال قبل، در اندازه یک به یک (مختصات واقعی) طراحی و ساخته شده‌...
2- در چندین کشور به جز ایران فیلمبرداری شده تا در ‌‌نهایت این فیلم عظیم به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی نمایش داده شود.
امیدوارم فیلم رستخیزم پخش بشه تو جشنواره پارسال دیدم و کلی لذت بردم
وااااااااااااااااااااااااااای چقدر عالی .........
برای احیا دین و فرهنگ و ادب باید خرج کرد این کار اسراف نیست .. سرمایه گزاریه
از رو پرده نکشنش پایین صلوات!
امیدوارم به سرنوشت فیلم ملک سلیمان دچار نشود که یک قسمت ساخته شد و بقیه ....
برای خلق اثری درباره پیامبر گرامی اسلام هر مقدار که هزینه و سرمایه گذاری بشه ارزشمند است تا به واسطه این فیلم شخصیت واقعی ایشان بیشتر مورد توجه مردم عالم قرار بگیره تا از این رهگذر فیلمی ماندگار در جهان اسلام صورت بپذیره و فرق بین مسلمانان واقعی و خوارج دنیای اسلام روشن بشه
سلام. مشتاق تماشای این فیلم هستم. ممکن است سرمایه گذاران این اثر را معرفی کنید. حدود بودجه ،چقدر بوده است.؟ البته برای کاری چنین ارزشمند ، هر کس و به هر مقدار سرمایه گذاری کند ، درست است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر