بازدید 24835
۴
سایه سیاست روی سر باکیفیت‌ترین محصول سینمای ایران؛

بایکوت کامل فیلم «محمد» مجید مجیدی در جشنواره برلین

فیلم سی میلیون دلاری «محمد» (ص) ترکیبی از بهترین‌های سینمای جهان را در مراحل تولید‌ دارد و اثری کاملاً بین‌المللی است؛ اما فشار‌ها به همراه موج اسلام هراسی به راه افتاده، «دیتر کاسلیک» مدیر برلیناله را به سمت و سویی برد که در ‌‌نهایت این فیلم را ‌کامل از جشنواره بیرون بگذارد!
کد خبر: ۴۶۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳ 24 January 2015
با وجود چراغ سبز جشنواره برلین برای حضور فیلم «محمد» (ص) که با ترکیبی از بهترین‌های سینمای جهان ساخته شده بود، آثار فشارهای پیدا و پنهان برای بایکوت کامل باکیفیت‌ترین محصول سینمای ایران، منجر به بایکوت کامل این فیلم در جشنواره بین‌المللی برلین شد و با مشخص شدن ترکیب کامل فیلم‌های حاضر در برلیناله ۲۰۱۵، اثری از تازه‌ترین اثر مجید مجیدی نیست.

به گزارش «تابناک»، جشنواره بین‌المللی برلین در شرایطی از پنجم فوریه با ریاست هیأت داوران دارین آرونوفسکی، کارگردان آمریکایی افتتاح می‌شود و تا پانزدهم فوریه برقرار خواهد بود که رویکرد سیاسی مورد پیش‌بینی برای این رویداد آثارش نمایان شد و پس از فشارهای برخی کشورهای عربی و همچنین گروهی خاص در اروپا، فیلم «محمد» (ص) اثر ارزشمند مجید مجیدی در لیست نهایی فیلم‌های حاضر در این رویداد پذیرفته نشد.

بایکوت کامل فیلم «محمد» مجید مجیدی در برلین

این فشارها در مقطعی با گفتارهای علمای الازهر علنی شد و «عباس شومان» معاون شيخ الازهر، در گفت‌وگو با روزنامه «المصري اليوم» رسماً گفت: «تلاش ايران براي اکران فيلمي که در آن پيامبر اکرم(ص) به تصوير کشيده شود، مخالف اصول اسلامي و عقيده اهل سنت است. الازهر با هر فيلم سينمايي که در آن انبيا و صحابه به تصوير کشيده شود، مخالف است؛ حال ايران باشد يا کشور اسلامي يا غيراسلامي ديگر. الازهر بايد جلوي ورود چنين فيلمي به مصر را بگيرد و در کمين باشد تا بتواند از اصول عقايد اسلامي حمايت کند‌» و ظاهراً تصویر منتشره از علیرضا شجاع نوری، باعث شده برخی گروه‌ها از جمله برخی مسئولان دانشگاه الازهر تصور کنند که چهره حضرت محمد (ص) در این فیلم به تصویر کشیده شده، حال آنکه شجاع نوری، نقش جد پیامبر خدا را بر عهده داشته است.

پس از آن نیز یک رسانه فارسی زبان هلندی که متعلق به جریان ضدایرانی فعال در هلند است، به صراحت نوشت: «بعید به نظر می‌رسد، جشنواره فیلم برلین این آمادگی را داشته باشد که به قیمت پشتیبانی از سینمای اجتماعی و مستقل ایران، صحنه جهانی برلیناله را در اختیار دولت اعتدال قرار دهد که مخالفان مذهبی‌اش را رسوا کند. پیش از این، «آواز گنجشک‌ها»ی مجیدی در برلین به نمایش درآمده بود؛ اما جیک جیک گنجشک‌ها طبعاً ملایم‌تر از قیل و قال اخیر است» تا نشانه‌های تلاش برای عدم اکران این فیلم در برلین علنی‌تر شود.

ارزیابی‌‌ها و قضاوت‌های شتاب‌زده درباره پروژه «محمد» در شرایطی به اوج رسید که نمایندگانی از جشنواره برلین در تهران به تماشای این اثر مهم سینمای ایران نشسته‌ ‌و چراغ سبز برای پذیرش این فیلم در جشنواره بین‌المللی برلین را نشان داده‌ بودند و در همین راستا نیز مجید مجیدی، تازه‌ترین ساخته‌اش را برای نمایش روی پرده سینماهای برلین آماده کرد؛ اما جشنواره برلین میان سینما و سیاست، سیاست را انتخاب می‌کند و این گونه بایکوت فیلم مجیدی از آلمان آغاز می‌شود.

بایکوت کامل فیلم «محمد» مجید مجیدی در جشنواره برلین

فیلم سی میلیون دلاری «محمد» (ص) که بدون تردید یکی از باکیفیت‌ترین محصول سال‌های اخیر سینمای ایران و یکی از باکیفیت‌ترین محصولات تاریخ سینمای کشورمان محسوب می‌شود، ترکیبی از بهترین‌های سینمای جهان را در مراحل تولید دارد و اثری کاملاً بین‌المللی است،‌ ولی فشار‌ها به همراه موج اسلام هراسی به راه افتاده، «دیتر کاسلیک» مدیر برلیناله را به سمت و سویی برد که در ‌‌نهایت این فیلم را ‌کامل از جشنواره بیرون بگذارد.

‌«ویتوریو استورارو» که برای فیلم‌های «اینک آخرالزمان» (۱۹۷۹)، «آخرین امپراتور» (۱۹۸۷) و «قرمز‌ها» (۱۹۸۱) سه جایزه اسکار گرفته در مقام مدیر فیلمبرداری «محمد» (ص) فعالیت داشته است. «اسکات‌ای.‌اندرسون» برنده اسکار برای طراحی جلوه ویژه «باب» در ۱۹۹۶ که طراحی جلوه ویژه فیلم‌های «ماجراهای تن تن»، «ترمیناتور ۲» «دروازه‌ نهم»، «کینگ‌ کنگ»، «استخوان‌های دوست‌داشتنی» را در کارنامه دارد، طراحی جلوه‌های ویژه این فیلم از جمله حمله سپاه ابرهه را بر عهده داشته است.

‌«میلژن کرکا کلژاکویچ»، برنده جایزه «سزار» و «آکادمی فیلم اروپا» و همچنین نامزد دریافت جایزه «اِمی» (اسکار تلویزینی) به عنوان طراح تولید، صحنه و دکور این فیلم را طراحی کرده و طراحی گریم «محمد (ص)» هم به «جیانتو دِروسی» ایتالیایی سپرده شده که گریم فیلم‌هایی مانند «آخرین لشکر ـ The Last Legion» (طراح گریم)، «مردی با ماسک آهنی» (گریمور اصلی)، «روزی روزگاری در غرب» (گریمور) و «۱۹۰۰» (اثر ۱۹۷۶ - گریمور) را بر عهده داشته است.

بایکوت کامل فیلم «محمد» مجید مجیدی در جشنواره برلین

همچنین «الله رخا رحمان» هندی که او را با نام «ای. آر. رحمان» می‌شناسند، آهنگسازی فیلم را انجام داده که تاکنون برنده جوایز بسیاری از جمله پانزده جایزه «فیلمفیر»، چهار جایزه ملی فیلم هند، دو جایزه «گِرَمی»، یک جایزه «بفتا»، یک جایزه «گلدن گلوب» و دو جایزه «اسکار» شده و مجله تایم در سال ۲۰۰۹ او را در لیست «تایم ۱۰۰» به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان جای داده است.

‌«مایکل اُ کانر» انگلیسی و برنده اسکار نیز به عنوان طراح لباس «محمد (ص)» فعالیت داشته که سابقه دریافت جایزه‌های اسکار و بفتا برای «دوشِس» و نامزدی جایزه‌های اسکار و بفتا برای «جِین اِیر» را دارد و طراحی لباس «قاضی دِرِد»، «آخرین پادشاه اسکاتلند» و «عقاب» را در کارنامه‌اش دیده می‌شود. «جیان فرانکو فوماگالی» ایتالیایی نیز طراحی آکسسوار فیلم را بر عهده داشته است. او طراحی صحنهٔ نسخه سوم سه‌گانه مشهور «پدرخوانده» را در کارنامه دارد.

‌«لوکا لاچین» ایتالیایی هم که دستیار اول کارگردانان تعدادی از پروژه‌های اسم و رسم‌دار سینمای جهان از جمله «۰۰۷:‌ کازینو رویال»، «۰۰۷: ذره‌ای آرامش»، «دار و دسته نیویورکی»، «تعادل» و... بوده، در «محمد (ص)» برنامه‌ریز و دستیار مجید مجیدی بود اما ظاهراً این ترکیب حرفه‌ای و اثری که حاصل تلاش آن‌ها بود، نباید دیده شود و به همین دلیل مدیر جشنواره برلین به سادگی در اقدام عجیب، این فیلم را ‌حذف کرد و ماهیت جشنواره برلین را برای مخاطب عام نمایان نمود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸۷
انتشار یافته: ۴
پس ببریم فرانسیه آزادی بیانشون ببینینم چطوریاست! البته این فیلم فقط کارگردانش و بازیگراش ایرانی هستن بقیه خارجین پس باید کیفیت بالایی داشته باشه.
همه مشکلات موجود و جو ضد اسلامی رو قبول دارم ولی آقای مجیدی می تونست با کمی زرنگی حداقل اسم فیلم رو تغییر بده تا درصد زیادی از حساسیت کم بشه.یک اسم تجاری مثل The Last One
سیاست زدگی آفت نسل های ما شد. همه چیز سیاسی ولی جالبه که شعارها همچنان ادامه دارد
پول این فیلمو کی داده؟
امیدوارم از جیب ملت نباشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر