بازدید 18991
درباره اقدام تاریخی مجید مجیدی در سازمان ملل؛

فریاد بلند پرچمدار هنر متعهد برابر جهانیان

مجیدی پیش از این در جریان برخی جسارت‌ها به ساحت اسلام و حضرت محمد (ص) نیز جریان‌سازی مشابهی ‌در ابعاد جهانی در دستور کار قرار داده ‌و ‌از معدود هنرمندان کشورمان بوده که در این سال‌ها پرچمدار چنین حرکتی شده؛ شاید اگر در عرصه سیاسی صد گام برداشته شود، در جهان کنونی به اندازه یک پلاکارد به دست گرفته شده توسط یک هنرمند مؤثر نبوده و بازتاب نداشته ‌نباشد.‌
کد خبر: ۳۸۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵ 16 March 2014
از تحولات تازه به ثمرنشسته‌ای که در چندین سال اخیر، شاهد شکل‌گیری‌اش بودیم، نقش‌آفرینی کارآمد برخی ‌چهره‌های مطرح فرهنگی ایران و به ویژه هنرمندان متعهد کشورمان در عرصه‌هایی فرا‌تر از مرزهای هنر و در عرصه جهانی برای دفاع از مصالح و جایگاه ایران و اسلام با ردای هنر است؛ نمونه شاخص چنین ترکیبی، مجید مجیدی است که پنجشنبه گذشته‌ برای چندمین بار در این عرصه حضور درخشان داشت.

به گزارش «تابناک»، مجید مجیدی از نامزدهای نهایی جایزه اسکار و از چهره‌های شاخص و بین‌المللی سینمای ایران، روز پنجشنبه ۲۲ اسفندماه در پنل حقوق بشر سازمان ملل در دفتر ژنو طی سخنانی به رفتارهای اسلام هراسانه غرب اعتراض کرد؛ اعتراضی که هرچند اندکی دیر بازتاب داخلی داشت، در سطح جهانی، بازخوردی متفاوت یافته بود و درباره پدیده خطرناک اسلام هراسی (Islamophobia) ـ که پنل گفت‌و‌گوی مجیدی در مقر سازمان ملل بود‌ ـ شاهد بازخوردی متفاوت بودیم.

«من پيامبري را شناختم كه مهرباني، شيوه زندگي‌اش و شعار هر صبح و شامش بود؛ محمدي كه با دشمنان كينه‌توزش هم به مهر و محبت رفتار مي‌كرد. وقتي پس از سال‌ها رنج و آزار، اين بار پيروز به شهري كه از آن رانده شده بود، بازمي‌گشت هيچ كس را به جرم پيشين مجازات نكرد؛ نه تنها خانه هيچ دشمني را به انتقام ويران نساخت بلكه خانه بزرگترين دشمن و مخالف خود را پناهگاه و مأمن همه مخالفان و دگرانديشان قرار داد‌». این شاه‌بیت سخنان تاریخی مجیدی در ژنو بود؛ سخنانی که در این سال‌های، آن سوی مرزها از سوی هنرمندی ایران کمتر گفته شده و کمتر بازتاب جهانی داشته است.

چگونه هنر متعهد از مرزهای اسلام و ایران حفاظت می‌کند؟

مجید مجیدی، ‌‌یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های هنر متعهد ایران ـ که برخی در روزگاری نه چندان دور در حال حذفش از صحنه بودند ـ در چند سال اخیر، اما بار‌ها چنین دفاعیاتی از ایران و اسلام داشته و در آن سوی مرز‌ها، از حقانیت دینی دفاع کرده که از دو سو مورد هجمه قرار گرفته است؛ نخست به ظاهر مسلمانانی که با پرچم اسلام، بد‌ترین و ترسناک‌ترین چهره قابل نمایش از اسلام را به ویژه برای غیرمسلمانان ـ که شناخت اندکی از اسلام داشته‌اند ـ به نمایش گذاشته‌اند و دوم از سوی غیرمسلمانانی که خود در شکل‌گیری گروه نخست نقشی کارآمد داشته‌اند.

مجیدی پیش از این در جریان برخی جسارت‌ها به ساحت اسلام و حضرت محمد (ص) نیز جریان‌سازی مشابهی‌ در ابعاد جهانی در دستور کار قرار داده بود و یکی از معدود هنرمندان کشورمان بوده که در این سال‌ها پرچمدار چنین حرکتی شده و در این زمینه نقش کارآمدش هیچ‌گاه کمرنگ نشده و یکی از ضعف‌های ما را که دفاع اندک از رحمت للعالمین است، به خوبی پوشش داده ‌و بحق، ساخت پروژه عظیم «محمد (ص)» به این هنرمند شاخص و خوش سابقه سپرده شده است.

شاید اگر در عرصه سیاسی و دیپلماسی توسط چهره‌های سیاسی صدگام برداشته شود، در جهان کنونی به اندازه یک پلاکارد به دست گرفته شده توسط یک هنرمند در سطح جهانی کارساز نبوده و بازتاب نداشته ‌نباشد؛ این قدرتی است که متأسفانه در سال‌های پیشین کمتر مورد بهره‌برداری برای حفاظت و حراست از مرزهای اسلام و ایران قرار گرفته و البته هنرمندان نیز کشش کمتری به این سو داشته‌اند؛ اما چهره‌هایی چون مجیدی نشان داده‌اند، می‌توان با باز کردن عرصه برایشان در چنین سطحی، میدان‌دارانی بزرگ و شجاع در دفاع از مرزهای اسلام و ایران را ببینند.

تردید نباید داشت که اقدام تاریخی مجید مجیدی در سازمان ملل، آخرین حرکت این هنرمند متعهد و هم‌نسلانش در سطح جهانی و در راستای دفاع از اسلام و ایران نخواهد بود و بی‌گمان او و هنرمندان متعهدی از جنس او همچون حاتمی کیا و میرکریمی در این عرصه حضوری پررنگ‌تر خواهند داشت؛ مشروط به آنکه بازیگران و طراحان در حوزه‌های بین‌المللی و به ویژه در دیپلماسی فرهنگی، زمینه حضور مؤثرشان را فراهم سازند. وقت آن رسیده تا این ظرفیت بالقوه را جدی‌تر بنگریم و در این عرصه مقتدر‌تر ظاهر شویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
بي صبرانه منتظر ساخته جديد مجيد مجيدي عزير فيلم «محمد (ص)» هستيم.يادمان نميرود كه اولين ايراني نامزد اسكار ايشان بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
هنوز هم كه فيلم بچه هاي آسمان را مي بينم اشك ميريزم
ناشناس
| Canada |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
اکثر دوستان خارجی من سینمای ایران رو با دو فیلم می شناسند.
بچه های آسمان مجیدی
جدایی فرهادی
ایرانی ها باید سرعت ساخت فیلم و کار فرهنگی رو ببرن بالا تا بتونن درست جواب امریکائی های و اسرائیلی ها در توهین به مقدسات اسلامی و ایرانی بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
لابد با این بازیگرهایی که الان داریم؟ با این داستان های سطحی و توخالی؟ یک فیلم خوب و حساب شده کار صدتا فیلم اینجوری رو میکنه.
من افتخارميكنم كه هموطن مجيدي هستم.بي صبرانه منتظرساخه شدن فيلم پيامبرهستم ولي ازطرفي آرزوميكنم به گونه اي باشدكه باعث تفرقه نشود.
درود بر هر مومن هنرمندی که به هر نحوی مدیونی خود را بابت نعمت هدایت و ایمان ادا میکند
"متعهد" از نظر من یک واژه ی کلی ست که می تواند شامل هنرمندان مذهبی و نیز غیر مذهبی شود. کارگردانانی که نام بردید افرادی متعهد هستند که صبغه مذهبی بیشتری دارند. افرادی هم هستند که ممکن است کمتر مذهبی باشند ولی درد جامعه را بفهمند و به تصویر بکشند و همگام با مردم حرکت کنند. آنان نیز هنرمندانی متعهد هستند با صبغه ی مذهبی کمتر. اما از روی این شاخص ها نمیتوان درباره میزان معنویت آنها قضاوت کرد. چون معنویت یک امر درونی ست و ارتباطی با چارچوب و قالب ندارد

و اما، این اقدام آقای مجیدی را تحسین میکنم و به شخصیت آقای حاتمی کیا علاقه بسیار دارم
بی هنرانی که با میلیاردهاتومان سریالهای ضعیف مذهبی میسازند وبه عالم وادم وسینماگران توهین میکنند یاد بگیرند
درود خدا بر آقای مجیدی عزیز
هنرمند هرجا رودبرصدر نشیند -هنر وهنرمند هردو اهل عمل هستند وبا صداقت گفتاری ومشابه رفتاری در رویکرد حرکتی بسوی اهداف خدایی پیش روند دردل ملت نشیند وتاثیر برکردار جامعه گذارد.
فيلمهاي زيباي باران وبچه هاي آسمان بي نظير است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
باران ساخته مخملبافه
اگر به من هم صد ميليارد ميدادند كه فيلم بسازم پرچمدار بودم !!!! جمع كنيد اين اداها رو ....
من فقط در فکر هزینه های این پروژه غول آسا هستم. پیامبر اکرم به هیچ بنی بشری اجازه نداده به نام او بیت المال را به باد بدهد. انشاءالله که این فیلم نهایتا مصداق حیف و میل بیت المال نباشد.
ایشااله که خدا حضرت(ص)، اجرشو پیش خدا ضمانت کنه.
آمین
رنگ خدا، بید مجنون، بچه های آسمان، آواز گنجشک ها و اینک زندگانی محمد (ص)

4 تای قبلی که فوق العاده بوده این یکی رو هم امیدوارم
AHSANT MARDE IRANIE SHIR MARD
بخدا اگر مجیدی یک زره مخالف نظام بود ویا ادا غربی ها را در می آورد بهش اسکار می دادن
ولی مرد مرد بود...مردی گران وگران که قابل خرید نبود واقعا فیلم رنگ خدا وبچه های آسمان قابل مقایسه با فیلم های که جایزه اسکار گرفتن است مخصوصا از نظر بشر دوستانه...
درود بر هر کسی که اسلام را زنده نگه دارد
ایشان، پدر ،رنگ خدا، بچه های آسمان ، باران ، محمد رسول الله
واقعا شخصیتی برازنده برای درخشش دارند.

از فیلم پدر بگم از بچه های آسمان از رنگ خدا؟ از کدوم از فیلمهای این مرد یاد کنم و به یاد مهربانی و زیبایی و در نهایت شفافی و زلالی مخلوقات خدا نیافتیم؟
زبان هنر زبان انسانیت است و مجیدی خوب با آن آشناست. درود بر او
خیلی زیبا و دقیق بود صحبتهای آقای مجیدی ولی متاسفانه رسانه های ما تا الان که نتوانسته اند مانور خوبی بر این موضوع بدهند . من خیلی دنبال فیلم سخنرانی آقای مجیدی گشتم ولی نبود .نمیدونم که آیا اصلن از این سخنرانی فیلم برداری شده است یا خیر .خیلی دوست دارم که تابناک اولین رسانه ای باشه که این فیلم رو منعکس میکنه
مذهبی با متعهد یکی نیست. همینطور غیر مذهبی با غیر متعهد.
اين پنل به همت سازمان دفاع از قربانيان خشونت در موازات اجلاس جهاني شوراي حقوق بشر در قصر ملل متحد در ژنو برگزار گرديد.
بافرمایشات ایشان هزار در صد موافقم .ولی آیارفتار مامدعیان دین آن بزرگوار همیشگی تمام اعصار حتی بمقدار پنج در صد شباهتی با سیره ایشان دارد؟؟
رو سیاهی موند برای شمقدری و تیمش که چقدر جهت تخریب پروژه بزرگ محمد صلوات الله علیه تلاش کردند
اقذام مجیدی قابل تمجید است . اما متاسفانه دیگرانی در کشور هستند که با اقوال و اعمال خود از تاثیر این سخنان بکاهند ، کسانی در لباس اسلام شناسی .
از اینکه مجید مجیدی (همدانی)همچنان افتخار آفرینی می کند شکر خدا و سپاسگزار اشان هستیم
چون حرف و عمل آقای مجیدی یکی است بر دل هر شونده و بینده ای اثر می کند. خدا خیرش بده که اسلام و پیامبر عزیز مان را که مظهر مهربانی است به دنیا معرفی می کند.
خوشا به حال مجيدي كه اين افتخار و لياقت و داره كه در عرصه جهاني از پيامبر مهرباني حمايت كنه.
خدا ياريش كنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی