بازدید 14977
در حاشیه یک درخواست عجیب از مجلس

مشکل فرهنگ، فقدان قوه مستقل است یا نبود نیروی توانمند مستقل؟!

اگر در حوزه فرهنگ هنوز نتیجه نگرفته‌ایم، راه را اشتباه نگیریم. مشکل فرهنگ آن است که هنوز کارگردانانی نداریم که وقتی فیلمی درباره دشمن می‌سازند، برای دیدن آن در ‌جهان صف کشیده شود.
کد خبر: ۳۶۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۴ 29 December 2013
یکی از کارگردان‌های سینمایی‌ امروز در نامه‌ای، از نمایندگان مجلس خواست تا قوه مستقلِ فرهنگ و هنر و اندیشه اسلامی ایجاد کنند؛ قوه‌ای جدا از قوه مجریه که با تغییر مسئولان این قوه، سیاست‌هایش تغییر نکند. با این حال آیا حقیقتاً چنین درخواست‌های روزافزونی با منطق تطابق دارد؟

به گزارش «تابناک»، «سینه سرخ»، «شکارچی شنبه»، «روزهای زندگی» پروژه‌هایی بودند که شیخ طادی در چند سال اخیر کاملاً درگیر ساختشان بوده است. وی در بخش‌هایی از نامه تازه خود آورده است:

 «...آیا این همه امور مهم و حیاتی با همه پیچیدگی‌هایش را می‌توان از قوه مجریه که همواره در مشکلات خودش دست و پنجه نرم میکند توقع داشت؟ آیا باید رگ حیات رسانه ملی یعنی بودجه آن را به دست قوه مجریه سپرد تا هر زمان نقدی صورت گرفت به عنوان اهرم فشار مورد استفاده قرار گیرد!... یک خطای استراتژیک برای نظام اسلامیست که مهمترین حوزه عملکرد خویش را به قوه‌ای که با این همه متغیرها و توفان‌های سیاسی داخلی و خارجی روبروست می‌سپارد... تشکیل یک قوه مستقل فرهنک و هنر و اندیشه اسلامی در حال حاضر بهترین مدل اسلامیست که می‌تواند ایران را از سکولارهای فرهنگی؛ اقتصادی؛ سیاسی و اخلاقی و دینی نجات بخشد. استقلال یک ملت و کشور از فرهنگ آغاز می‌گردد...»

آنچه مسلم است و در متن این نامه بر آن تأکید شده، عدم استقلال تصمیمات فرهنگی کلان حول یک نهاد بالادستی و درخواست از نمایندگان مجلس برای تشکیل قوه‌ای جدید و «مستقل» برای جلوگیری از نفوذ سکولار‌ها و دیگر نحله‌های فکری است. این مطالبه دقیقاً به منزله تشکیل یک قوای دیگر در کنار قوای سه‌گانه به عنوان متولی حوزه فرهنگ است که تمام امور فرهنگی، هنری و اندیشه اسلامی که ظاهراً صداوسیما نیز در حدود آن است، ذیل آن تعریف شود و عملاً دولت و دیگر دستگاه‌های کنونی در حوزه فرهنگ خلع ید شوند.

قطعاً این امر شدنی نیست، زیرا بنابر اصل ۱۳۳ قانون اساسی، امور اجرایی به جز اختیاراتی که در‌ حوزه اختیارات مقام معظم رهبری است، در حوزه اختیارات رئیس جمهور تعریف می‌شود؛ بنابراین، به‌‌ همان دلیلی که اقتصاد باید در کانال دولت مدیریت شود، امور اجتماعی در حدود اختیارات دولت تعریف می‌شود، امور فرهنگی نیز در حدود اختیارات دولت است و این ربطی به اینکه چه دولت در چه دوره‌ای بر سر کار است، ندارد.

«قوه مستقل» فرهنگ و هنر و اندیشه اسلامی بهترین مدل نجات!

البته بخشی از گفتارهای این کارگردان سینما درباره اینکه پراکندگی مجریان در حوزه فرهنگ وجود دارد، درست است. متأسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد هیچ‌گاه نتوانسته مقتدرانه تمامی دستگا‌های فرهنگی را پیرو تصمیمات خود سازد و همین ‌یکی از معضلات کشور بوده که اتفاقاً می‌بایست برای آن چاره‌ای اندیشیده شود، چرا که در ادوار پیشین برخی نهاد‌ها حتی بدون گرفتن مجوز برای کتاب، اقدام به نشر کتاب‌ها ‌یا ساخت فیلم‌هایشان می‌کردند و فرا‌تر از قانون بوده‌اند که امیدواریم در این دوره قانون ‌‌یکسان درباره همه نشر‌ها اعمال شود، ولو آنکه آن نشر خود را در جایگاه تشخیص بداند.

نکته عجیب اما در این زمینه به جز طرح ناتوانی دولت برای مدیریت چالش‌های فرهنگی (بدون اشاره کمرنگ به نقش شوراهای تصمیم گیرنده برای حوزه فرهنگ)، بیان این دلیل بوده که قوه مجریه با تغییر دولت‌ها، سیاست‌هایش در حوزه فرهنگ تغییر می‌کند. در پاسخ به این ابهام، باید گفت آیا باید تا ابد یک سلسله سیاست‌های فرهنگی به اجرا درآید؟ اگر چنین است ‌تغییر دولت‌ها و مسئولان فرهنگی و اساساً رأی ملت که نتیجه‌اش این تغییرات یا تثبیت روند پیشین با انتخاب پیشینیان یا نزدیکان به افکار پیشینیان است، چه اهمیتی دارد؟

اگر در حوزه فرهنگ هنوز نتیجه نگرفته‌ایم، راه ‌اشتباه نرویم. مشکل فرهنگ آن است که هنوز کارگردانانی نداریم که وقتی فیلمی درباره دشمن می‌سازند، برای دیدن آن ‌در سطح جهان صف کشیده شود.

مشکل اینجاست که اگر اسپیلبرگ و اسکورسیزی نیز نتوانند برای فیلم‌هایش مخاطب بیاورند، باید در این سن و سال از پس‌انداز خود زندگی‌شان را بگذرانند و با صندلی کارگردانی خداحافظی کنند؛ اما در سینمای ایران می‌توان حجم وسیعی از فیلم میلیاردی شکست خورده به لحاظ فروش (به عنوان معیار قابل اندازه گیری تعداد مخاطب مشتاق برای سنجش کیفیت و اثرگذاری یک اثر) نام برد اما نتوانسته‌اند پیام انقلاب را صادر کنند. مشکل آنجاست که هنوز وقتی می‌خواهیم درباره ماجرای فلسطین اثری از کارگردانی ایرانی نام ببریم که کلیشه‌ای نیست و فضایش باورپذیر است، تنها «بازمانده» مرحوم سیف الله داد در ذهنمان می‌آید.

مدتی پیش تابناک نظرسنجی در سایت خود آورد که «مهم‌ترین علت هزینه‌کرد پول‌های کلان بی‌حاصل در حوزه فرهنگ چیست؟». از ۲۴۲۹۴ شرکت کننده در این نظرسنجی، ۴۷ درصد «ساده‌اندیشی عامدانه مسئولان فرهنگی» در تخصیص بودجه‌ها را ‌‌اصلی‌ترین عامل، «سهل‌الوصول بودن توجیه پروژه‌های فرهنگی» با ۲۰.‌۹۹ درصد رأی، دومین عامل مهم و «وجود نظارت محدود اما بی‌فرجام» با ۱۶.‌۱۹ درصد و «ضعف یا سکوت قوانین موجود» با ۱۵.‌۸۲ به عنوان دو عامل مهم دیگر در هدررفت هزینه‌های کلان سالیانه صورت پذیرفته در حوزه فرهنگ از سوی مردم انتخاب شده بود.

واقعیت آن است که بزرگ‌ترین خطای کنونی، تخصیص بودجه‌های کلان فرهنگی به اشخاص دارای توانمندی متوسط است که ادعای تعهد دارند، حال آنکه امر فرهنگی می‌تواند حتی بدون توجه به تعهد و بر اساس تخصص پیش برود؛ برای نمونه، مجید مجیدی در فیلم «محمد (ص)» از ویترو استورارو برنده چند جایزه اسکار فیلمبرداری استفاده کرده که یکی از پنج فیلمبردار شاخص دنیاست و هرچند شاید کوچک‌ترین اعتقادی به مبانی این مملکت نداشته باشد اما با رقم مشخصی در خدمت فیلمی قرار گرفته که نه تنها در مبانی این مملکت دارای منزلت بالایی است، بلکه در یک سطح بالا‌تر و در مبانی اسلامی نیز مورد توجه است. با فریادی، راه را گم نکنیم و تنها و تنها در پی نیروی کارآمد فرهنگی باشیم که اتفاقاً مستقل باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۶
برو از شمقدری بگیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
جدا از قشنگ بودن فيلم شكارچي شنبه ولي بهتر درب سينماي بي هويت ايران رو كه تمام محصولاتش كپي است از نوع برابر با اصل را ببندند تا ما مردم بيچاره شاهد اتلاف بيت المال نباشيم آخه فيلمي كه صد مليون درآمد نداره چرا بايد يك ميليارد هزينش باشه
من فیلمای ایشون رو دیدم.واقعا قشنگ بود فیلماشون.. مخصوصا شکارچی شنبه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
فيلم نمي بيني و الا سليقه ات به شكارچي شنبه گير نمي كرد!
راستى از سلحشور چه خبر؟
به نظرم یکی از مشکلات فرهنگی هنری ما به این دلیله که فرهنگ و هنرمون دولتی شده و این باعث میشه که افراد گاها سلیقه خودشون یا احیانا حزبشون رو ...به خورد خلق الله بدن. باید فرهنگ و هنر رو مستقل کرد
تابناک عزیز...
" چون در چاه‌های نفت هنوز باز است " را خوب آمدی. متشکرم
مشكل فرهنگ ايران اين است كه مردم به ظاهر مسلمان هستند و چون از حقيقت اسلام بي خبرند ، هر كس آنرا بنحوي مناسب حال خويش مي داند يعني هر كسي از ظن خودش مسلمان است درحاليكه اينگونه نيست.
اساسا ورود دولت به حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت کار عبسی است. این دو مقوله بسیار مهم توسط خود مردم هم بهتر اداره می شود و هم سرباری برای دولت نخواهند بود.

دولت در تمام دنیا یک مقوله سیاسی است لذا نمی توان انتظار داشت با تغییر آن رویکردهایش در ابعاد مختلفی که متولی آن است تغییر نکند. مهم این است که اصلا نباید در حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت متصدی باشد.

اگر قوه فرهنگ و آموزش هم راه اندازی شود باز هم یک قوه است. یعنی زیر مجموعه حکومت است. پس باز هم نگاه از بالا به پایین در آن جریان دارد. در صورتیکه فرهنگ و آموزش وقتی از پایین شروع شود کارایی پیدا میکند.

اگر نگاهی به نزول انبیاء بکنیم بهترین روش را در می یابیم. قطعا هیچ هیئت حاکمه ای نمی تواند خود را بهتر از انبیاء الهی بداند (از همه نظر). اما انبیا چه کرده اند و خدا با چه راهبردی ایشان را نازل فرموده است؟ آیه 25 سوره حدید بیانگر است : لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ .

پس از آنان که ازطرف خدا در صدر اداره فرهنگی و تربیتی مردم می نشینند برای حاکم نمودن یک فرهنگ یا تربیت خاص نمی نشینند بلکه برای تبیین آن می نشینند. انتظار اعمال تغییرات با ابزارهای حاکمیتی نیست (که اعلی ترینش نزد خدا و فرستادگان اوست), بلکه انتظار إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا و داعياً الى اللّه و سراجاً منيراً است.

پس حرکتهای فرهنگی و تربیتی باید حرکتهای خود جوش مردمی باشد تاماندگار و موثر بیفتد. بودجه های دولتی در این حوزه باید بسیار محدود شود, دخالت دولت در کار فعالان این حوزه باید بسیار محدود شود. دولت باید رغبت برای ایجاد تشکلها و نهادهای مردمی این حوزه ایجاد کند و میدان داری را به ایشان بسپارد و آنگاه تنها به نظارت بر اجرای قوانین این حوزه در لایه ای تخصصی تر از قوه قضائیه بپردازد.
اگر در هر زمینه ای از متخصصین استفاده شود مطئمن باشید که پیشرفت حاصل میشود.
نظر منم همینه ، برو از شمقدری بگیر!!!!!!!!!!!
فرهنگ را نباید در قوه و وزارت خانه و ... جستجو کنید. فرهنگ باید از درون جوشش کند و در بیرون مانعی برای بروز نداشته باشد.
جوشش از درون همان ذات پاک انسان است که چشمه اش را خداوند پرآب کرده. شما موانع را بردارید ببینید که چگونه سعدی ها و حافظ ها و ... از درون این خاک سر بر می آورند.
فکر می کنی بلد نیستند شکست خود را توجیه کنند؟ فوری می گویند که این به دلیل ارزشی بودن این فیلمهاست!
ضمنا حالا این بنده خدا تیری در تاریکی رها کرده است؛ خیلی معلوم نیست به جایی اصابت کند.
اینا رو به کی بگیم آخه خدااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟
بزرگترین مشکل کشور ما عدم تعریف منافع ملی و تعیین چارچوبی برای سیاستهای کلی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) در راستای این منافع است. ... بنابراین لازم است یک سیاست کلی نظیر چشم انداز 1404، با تعریف اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تهیه و دولت, صرف نظر از اینکه چه کسی رئیس دولت شده است، موظف به اجرای آن باشد. البته پیش نیاز این امر وجود احزاب قوی و مستقلی هستند که وارد مجلس شده و نقش نظارتی مجلس بر دولت را تقویت نمایند تا از قرار گرفتن دولت در راستای اهداف و برنامه های تعیین شده اطمینان حاصل کنند.
ایشون حداقل قبل از انتشار این نامه رو به یه نفر دیگه هم نشون می داد بد نبودآآآ. چطور همه یه دفعه همه چی یادشون افتاده. تا چند ماه قبل غیرسکولارها حاکم بودند مگه یا پول خوب می رسید؟ واقعا دغدغه تون... خودتونه یا فرهنگ؟ شما با فرهنگها دست از سر این فرهنگ بردارین خودش درست میشه. دایه دلسوزتر از مادر نمی خواییم
فرهنگ هميشه قرباني سياست و سياست زدگي بوده است. سياست مداران و سياست زدگان هرگز توان تحمل صداي و نگاه متفاوت و انديشه متفاوت را در تمامي دوره هاي تاريخ نداشته اند و صداي مخالف را يا بايد به موافق تبديل مي كردند و يا خاموش. بدين خاطر فرهنگ گاه طفيلي است و اگر موافق ابزار. پس هنگامي فرهنگ حمايت مي شود كه همسو باشد با ...
همه شده اند استاد مملکت داری و مدیریت !
یک نفر نیست بگه شما خوبان که ما ندانیم و ندانستیم که ... و یا سود و ثمرتان چیست چکاره اید که بخواهید فضای مملکت را به خودتان و افکار ... مانده تان تخصیص دهید ؟
برای ساختن دوتا فیلنم وسریال واقعا احتیاج به یک قوه مستقل داریم! 17نهاد مسئول فرهنگ دراین مملکت که بعضی از اینها برای خود یک امپراطوری مالی هستند یعنی ما تا یعضی کارها را انجام ندهیم یااز این حرفها نزنیم به ما نمی گویند جهان سومی!
بزرگترین اشتباه در این است که به فرهنگ نگاهی دولتی یا حکومتی داشته باشیم.
با سلام به همه دلسوختگان ودلسوزان کشور اسلامی
1-بخاطر داریم که همواره انقلابمان را انقلابی فرهنگی دانسته ایم
2- قطعا نمیتوان دستاوردهای عظیم انقلاب در زمینه فرهنگ چه در داخل و چه در خارج از کشوررا نادیده گرفت.
3 -توفیقات فرهنگی در زمان و موقعیتهای خاص و براساس دیدگاه ها و دغدغه های نسلهای اول و دوم و همچنین شرایط خاص دفاع از اصل انقلاب و کشور بروز یافت.
4 - اما متاسفانه بنظر نمیرسد نقشه راهی در مقیاس های کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت از سوی حاکمیت ...
3- ولی با کمال تاسف
اسمش را ب هم گذاریم قوه سینماییه یا قوه هنر هفتیه!
50 میلیون می دادند من کل فیلم های اینآقا را می ساختم نمیدونم هزینه میلیاردی صرف چه شده ؟
بخشید نظرم نیمه کاره تقدیم شد
عرض شد نقشه راه که ظاهرا وظیفه اصلی حاکمیت اسلامی است احساس نمیشود و عملا با هجوم فرهنگی بیگانگان از یکسو و رشد خرد فرهنگها ازسوی دیگر و روح تشنه و هیجانی جوانها عرصه را بر اقدامات غیر فنی و غیر مستمر متولیان تنگ کرده است ، ایضا " ناتوانی آنها در شناخت مشکلات و تدوین راهکارها مزید برعلت میباشد.
ممنون خواهم شد اگر نظر ارسالی من نقد شود.
...شیخ طادی یکی از معدود کارگردان های دغدغه مند و حزب اللهی سینمای ایرانه که تا الان نون بازوشو خورده و اتفاقا انتقادهای زیادی هم به شمقدری داشت و داره، ...
شیخ طادی واقعا کارگردان حزب اللهی هست
خسته نباشی بسیجی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار