در آستانه افتتاح دهمین خط سامانه اتوبوس تندرو؛
چه زمانی درخواهیم یافت بی.آر.تی مسکن است نه درمان؟!
این عارضه هنگامی پررنگتر میشود که بدانیم طرح بی.آر.تی در برخی دیگر از کلانشهرهای کشورمان هم که با معضل ترافیک دست به گریبان هستند، بیکم و کاست به اجرا درآمده و مشکلات آن نیز عینا به این شهرها منتقل شده تا دور از ذهن نباشد که پله پله در شهرهای ریز و درشت دیگر هم کپی شده و هیچ اصلاحی در آن رخ ندهد.
بی.آر.تی یا همان سامانه اتوبوسهای تندرو دیگر نه منحصر به تهران است و نه بر خلاف نامش، حکایت از موضوع ناشناخته و پیچیدهای برای شهروندان کلانشهرهای گوناگون کشورمان دارد، زیرا از فرط رواج، کافی است نام آن را بگویی تا همان اتوبوسهای آکنده از مسافری در ذهن تداعی شود که تنها تفاوت کوچکی با اسلاف خود دارند؛ اتوبوسهایی با گنجایش بیشتر که چپدر هستند، جایگزین اتوبوسهای قدیمی شدهاند و البته در مسیر انحصاری میرانند.به گزارش «تابناک»، در شرایطی که افزایش شمار خودروهای جاری در شریانهای شهرهای گوناگون به مدد افزایش جمعیت و البته ثابت ماندن عرض گذرگاهها، روز به روز بر گره کور ترافیک در شهرها و کلانشهرها و سرآمد تمامی آنها در ویژگیهای نامطلوب، تهران، افزوده و روز به روز بر ابعاد این معضل شهری افزوده میشد، شهرداری تهران ابتکاری به خرج داد که نه از جنس طرحهای ناآزمودهای مانند حذف میدان و به کارگیری دوربرگردان، بلکه بر مبنای کارآمد کردن سیستمهای موجود بود؛ اما گویا اینقدر اجرای آن به مذاق مسئولان خوش آمده که به هیچ وجه نمیتوان حذف آن را تصور کرد.
این در حالی است که استفاده از سامانه اتوبوسهای تندرو بدون ایراد هم نبوده و هر جایی که خطوط این طرح گسترانده شده، با اختصاص یک خط (لاین) عبوری به این سامانه، عملا از عرض معبر کاسته شده و به تناسب آن، بار ترافیک دیگر خطوط به شدت افزایش داشته است تا جایی که گاه در برخی مسیرها، عبور و مرور سریعتر مسافران بی.آر.تی به نرخ کاهش شدید سرعت سایر خودروهای عبوری از آن محور تمام شده و به دنبال آن، موجب افزایش زمان حمل و نقل برای استفاده کنندگان از خودروهای شخصی و عمومی مانند تاکسی شده است.
به عبارت بهتر، بهکارگیری خطوط جداگانه برای عبور اتوبوسهای خط واحد، حکم آن را داشته که اولویت استفاده از معابر بیشتر در اختیار اتوبوسها قرار گرفته تا خودروهای سواری که ظرفیت به مراتب کمتری از رقیب دارند تا در سایه تقویت حمل و نقل عمومیِ کلان، حمل و نقل عمومی خرد با نوعی اجحاف روبهرو شود؛ هرچند شاید این اجحاف، تنها راهکار قابل اتکا در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود بوده و در راستای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی، مفید فایده هم به نظر برسد.

این عارضه هنگامی پر رنگتر میشود که بدانیم طرح بی.آر.تی در برخی دیگر از کلانشهرهای کشورمان هم که با معضل ترافیک دست به گریبان هستند، بیکم و کاست به اجرا درآمده و مشکلات آن نیز عینا به این شهرها منتقل شده تا دور از ذهن نباشد که پله پله در شهرهای ریز و درشت دیگر هم کپی شده و هیچ اصلاحی در آن رخ ندهد.
ریشه گسترش این شیوه ناقص در سراسر کشور هم چیزی نیست جز این نکته که حمل و نقل با اتوبوس، شیوهای قدیمی از حمل و نقل به شمار میاید که هرچقدر کارآمد و به روز شده باشد، باز هم ظرفیت محدودی داشته و تنها میتواند نقش مسکن برای تسکین موقت درد ترافیک را ایفا نماید و هرگز قادر به درمان درد نخواهد بود.
به عبارت بهتر، تأکید بر توسعه خطوط بی.آر.تی که به زودی و با رونمایی از دهمین خط آن در پایتخت، در قالب قدرتمندترین راهکار حل ترافیک رخنمون یافته، در حقیقت اصرار بر تجویز مسکن برای درد کهنه کلان شهر پایتخت بوده و البته به دلایلی مانند مرکزگرایی و تأسی مدیران شهرستانی از طرحهای اجرایی شده در مرکز، در شهرهای دور و نزدیک هم تجویز شده تا دیگر کسی به فکر آن نباشد که روزی که مزایای نسبی این طرح تمام شد، چه باید کرد؟!
طرح این پرسش ما را با ابهامی روبهرو میکند که هرچند امروز نیز به شکل آشکاری نشانههای بروز آن به چشم میخورد، در سایه مدیریتهای مقطعی و کوتاه مدت، کسی در اندیشه یافتن پاسخ برای آن نبوده و به لحاظ سختیهای دیگرگون کردن اندیشه در جامعه ما، تکرار روش گذشتگان کم دردسرتر به نظر برسد؛ اینجاست که نقش نهادهای نظارتی و هدایت کننده مانند شورای شهر به مراتب پر رنگتر از گذشته به نظر رسیده و ورود مدیران جدید به بدنه مدیریت شهری، میتواند امید به تغییر را نوید دهد.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۶۰
اینکه می گید خطوط ویژه جا رو واسه شخصی ها تنگ کردن هم درسته اما مسئله اینه که اگر قرار باشه که مثلا خیابون ها تعریض بشن این کار زمان و هزینه بسیار بسیار زیادی رو می بره. در ضمن در تهران طبق نظر کارشناسا و به تجربه ثابت شده که از بین ناوگان حمل و نقل عمومی جدید، بی آر تی و مترو مناسب ترن و مثلا تجربه منو ریل که قرار بود اجرا بشه عملیاتی نشد.
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
دومن اگه مقایسه کنیم بیشتر حمل نقل ها با همون خودروهاست که تو ترافیکن پس وقت مردم بیشتری تلف میشه
سومن وقتی هزینه کاری تامین نشده برای چی باید اجرا بشه؟ باز اگر لاین اضافه می شد یه کمکی به ترافیک میکرد هر چند که بازم به نظر من اون لاینم اگه به خودروهای شخصی میدادن بهتر بود
نتیجه اینکه این طرح اگر ضررش بیشتر از منفعتش نباشه سودی هم نرسونده پس از هر جا رها بشه به صرفست ....
یک متخصص حملونقل
| ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
در مورد این که حجم وسایل نقلیه از اختصاص خط مجزا به عبور اتوبوسهای تندرو متضرر میشوند لازم به ذکر است تا بدانید که در بسیاری از کشورها همچون همین کلمبیا به علت تعدد نوع سرویس این نوع سامانه در ایستگاهها خطی با عنوان خط سبقت علاوه بر خطوط حرکتی به این نوع سامانه اختصاص مییابد و اصل هم بر آن است تا با محدود نمودن امکان تردد با وسایلنقلیه شخصی همگام با اجرای طرحهای قیمتگذاری همچون طرح ترافیک، زوج و فرد و اعطای امتیازاتی به این نوع سامانهها سهم استفاده از حملونقل عمومی افزایش یابد. اگر به نظر جنابعالی این نوع طرحها تنها یک مسکن است تنها به این دلیل است که با توجه به محدودیت تخصیص بودجه در کشور ما برای ارائه خدمات با سرفاصله مناسب همانند مترو،(که هزینه چندین برابر با اجرای این نوع سامانه در حداعلی خود دارد) موجب ازدحام هرچه بیشتر در این نوع سامانه گردیده است وگرنه این سامانه در بسیاری از کشورهای جهان درمانی قطعی است. بهتر است تا استاندارد بینالمللی احداث این نوع سامانه را نگاهی بیاندازیم تا ببینیم در کشور ما تا چه حد این پروژه به درستی اجرا شده و زیرساختهای مناسب برای آن فراهم شده که انتظار اثربخشی حداکثری از آن را داریم. برای اطلاع بهتر بد نیست تا ارزیابی انجام شده از سامانه اتوبوسهای تندرو براساس استانداردهای بینالمللی نگاهی بیاندازید به مقاله ارائه الگوي ارزيابي سامانه اتوبوسهاي تندرو (مطالعه موردي: خطوط سامانه اتوبوس هاي تندرو شهر تهران) که در دوازدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی ترافیک تهران ارائه شده است تا متوجه گردید که اشکال از نحوه استفاده از زیرساختهاست وگرنه سامانه اتوبوسهای تندرو نسخه شفابخشی است.
http://www.itdp.org/documents/BRT_Standard_ENGLISH_pub.pdf
ناشناس
| ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
ناشناس
| ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
علی
| ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
تنها موضوعی که می تواند ضمن سهولت در تردد و انتقال مسافران ،عرض بزرگراه ها را هم اشغال نکند منوریل است که طرح آن در دوران شهرداری آقای احمدی نژاد کلید خورد ولی ناموفق ماند که شاید هزینه ها و موارد دیگر در آن دخیل بوده ؛ ولی با شرایط فعلی بهترین کار در مسیرهایی که مترو قابل گسترش نیست همین بی آرتی است و خواهشا بجای انتقادهای کارشناسی نشده و بی اعتبار کردن تابناک به ارائه طرحهای ارزنده اهتمام ورزید ،وگرنه بچه من هم بلده انتقاد کنه و از هر چیز ایراد بگیره!
اگه توی ترافیک هم باشی با ماشین شخصی زودتر میرسی مگر اینکه ایستگاه مترو بغل خونت باشه و محل کارت هم بغل ایشتگاه مترو باشه!
تمام راهها هم فقط برای مدتی کوتاه کار آمد است.
باید امکانات در کشور بصورت عادلانه تقسیم شود. تا از هجوم جمعیت به سمت تهران جلوگیری شود.
من در اینجا ا سایت تابناک تقتضا میکنم برآوردی انجام دهد که چه تعداد بیمارستان و دانشگاه در تهران وجود دارد. تا مشخص شود چرا تهران اینگونه شده.تهران یا باید شهر دانشگاهی باشد یا پایتخت باشد یا شهر صنعتی باشد یا شهر تفریحی باشد یا شهر اداری باشد یا شهر تجاری باشد یا شهر سیاسی باشد ولی تهران هم اکنون همه اینهاست. تهران دیگر گنجایش ندارد. تراکم جمعیت در تهران بسیار بالاست. من خواهش میکنم سایت تابناک این کار را انجام دهد و به اطلاع مسوولین برساند . دوای مشکلات تهران توجه به دیگر شهرهاست.
دیر به دیر میاد و ....
ولی برای امثال من که ماشین ندارن خوبه
دقت کن تو هیچ کشور پیش رفته ای اولویت با ماشین شخصی نیست
یه نفر می خواد تک سرنشین بره یه لاین براش خالی کنیم خوب میشه ؟ برا راحتی اون ما باید فدا شیم ؟ هوا رو الوده کنه ما مقصریم ؟
تو کشور های پیش رفته تاکسی برای همه نیست . تو ایران شده وسیله ی حمل و نقل عمومی .
کیفیت خودرو و سوخت پایینه قبول . هیج جای دنیا این تفکر شما رو قبول ندارن ( کشور پیش رفته
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟





