بازدید 9229
۷
کارنامه هفت ماهه از تجارت خارجی ایران

جزئیات تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و اکو/ کشوری که مهم‌ترین شریک تجاری ایران در سازمان همکاری اقتصادی است

ترکیه با خرید ۲ میلیارد و ۷۴۹ میلیون و ۴۹۸ هزار دلار و کاهش ۱۰ درصدی، پاکستان با یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۱۴۸ هزار دلار و رشد ۶۲ درصدی و افغانستان با ۹۷۵ میلیون و ۵۲۸ هزار دلار و رشد چهار درصدی، سه مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی در این مدت در بین اعضای اکو بودند.
کد خبر: ۱۲۰۳۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵ 08 November 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تاشکند در روزهای هشتم تا نهم ماه نوامبر، میزبان شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (ECO) به ریاست شوکت میرضیایف، رئیس جمهور جمهوری ازبکستان است. سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (ECO)، یک سازمان بین دولتی منطقه‌ای است که در سال ۱۹۸۵ در تهران تاسیس شد. ازبکستان در ۲۸ نوامبر ۱۹۹۲ به عضویت اکو پذیرفته شد. این در حالی است که ۱۰ کشور اعضای اصلی شامل کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه اعضای موسس و کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان و یک ناظر هستند.

جزئیات تجارت ۱۰ میلیاردی ایران و اکو/ مهم‌ترین شریک تجاری ایران کدام کشور عضو اکو است؟

بر این اساس، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲) برای حضور در این اجلاس، تهران را به مقصد تاجیکستان ترک کرد. رئیس جمهور پیش از عزیمت به تاجیکستان در فرودگاه مهرآباد تاکید کرد: این سفر که به دعوت رئیس جمهور تاجیکستان انجام‌می شود در راستای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی و روابط فرهنگی بین دو کشور است. 

وی با بیان اینکه در این سفر مذاکرات دو جانبه پیرامون‌ مسائل منطقه صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: سفر بعدی به تاشکند به دعوت رئیس جمهور ازبکستان انجام می شود که ریاست دوره ای سازمان همکاری های اکو را به عهده دارد. رئیس جمهور اضافه کرد: در این‌ نشست پیوند اقتصادی بین اعضای اکو، مساله محوری است که مورد بحث ما در شانزدهم اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی خواهد بود. رییسی همچنین گفت: در این اجلاس با توجه به ظرفیت هایی که کشورهای عضو اکو دارند بحث های مهمی میان اعضا در جهت توسعه روابط صورت خواهد گرفت. 

آخرین وضعیت تجارت ایران در اکو

بر اساس این گزارش، همزمان با سفر رییس جمهور به تاجیکستان و شرکت در اجلاس اکو، بررسی آخرین وضعیت تجارت ایران با اعضای اکو قابل تامل باشد. در این باره سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت اظهار داشت: در هفت ماهه امسال ۱۴ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۴۸۳ تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۱۸۹ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۱۳ دلار بین ایران و ۹ عضو سازمان اکو تبادل شد که این میزان با رشد ۱۸ درصدی در وزن و ۴.۵ درصدی در ارزش همراه بوده است.

تراز تجاری مثبت

وی افزود: صادرات ایران به اعضای اکو در این مدت ۱۲ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۷۴۳ تن کالای غیرنفتی به ارزش پنج میلیارد و ۸۸۶ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۳۴۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه، ۲۳ درصد در وزن و ۲.۵ درصد در ارزش افزایش داشته است و واردات کشورمان نیز با ۲ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۷۴۱ تن به ارزش چهار میلیارد و ۳۰۳ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۶۶۹ دلار، رشد ۱.۲ درصدی در وزن و ۷.۳ درصدی در ارزش داشته است. لطیفی خاطرنشان‌کرد: بر اساس آمارهای رسمی، تراز تجاری کشورمان با ۹ کشور عضو اکو با پیشی گرفتن صادرات به مثبت ۱.۶ میلیارد دلار رسید.

بیشترین صادرات ایران به کدام عضو اکو بود؟

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درباره میزان صادرات به اعضای اکو، گفت: ترکیه با خرید ۲ میلیارد و ۷۴۹ میلیون و ۴۹۸ هزار دلار و کاهش ۱۰ درصدی، پاکستان با یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۱۴۸ هزار دلار و رشد ۶۲ درصدی و افغانستان با ۹۷۵ میلیون و ۵۲۸ هزار دلار و رشد چهار درصدی، سه مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی در این مدت در بین اعضای اکو بودند.

وی افزود: جمهوری آذربایجان با خرید ۳۰۳ میلیون و ۳۱۵ هزار دلار (کاهش ۲۸ درصدی)، ترکمنستان با ۲۵۱ میلیون و ۱۳۴ هزار دلار (بدون تغییر)، ازبکستان با ۱۸۸ میلیون و ۷۱۶ هزار دلار (رشد ۲۶ درصدی)، تاجیکستان با ۱۳۳ میلیون و ۲۴۵ هزار دلار (رشد ۷۷ درصدی)، قزاقستان با ۱۰۴ میلیون و ۴۱۲ هزار دلار (رشد ۱۲ درصدی) و قرقیزستان با ۴۰ میلیون و ۳۴۵ هزار دلار (رشد ۲۰ درصدی)، در رتبه های بعدی صادرات کالاهای ایرانی در بین اعضای سازمان اکو قرار دارند.

بیشترین واردات ایران از کدام عضو اکو بود؟

لطیفی درباره شرکای تجاری ایران در اکو برای تامین کالاهای مورد نیاز کشورمان، توضیح داد: ترکیه به عنوان عضو اکو بیشترین میزان فروش کالا را با سه میلیارد و ۷۵۹ میلیون و ۲۷۴ هزار دلار و رشد ۱۷ درصدی داشته است و پس از آن پاکستان با ۳۵۲ میلیون و ۶۴۰ هزار دلار (کاهش ۳۹ درصدی) و ازبکستان با ۵۱ میلیون و ۳۳۸ هزار دلار (رشد ۱۶ درصدی) سه مبدا نخست واردات کالا به ایران در بین اعضای اکو بودند.

وی افزود: قزاقستان با فروش ۴۲ میلیون و ۸۸۲ هزار دلار (کاهش ۵۱ درصدی)، تاجیکستان با ۳۵ میلیون و ۲۹۷ هزار دلار ( کاهش ۶ درصدی)، جمهوری آذربایجان با ۳۰ میلیون و ۳۹۴ هزار دلار (رشد ۳۵ درصدی)، ترکمنستان با ۲۱ میلیون و ۲۶۱ هزار دلار (رشد ۲۴ درصدی)، افغانستان با ۱۵ میلیون و ۹۲۸ هزار دلار (رشد ۳سه درصدی) و قرقیزستان با سه میلیون و ۹۹۷ هزار دلار (رشد ۲۲ درصدی)، در جایگاه های بعدی خرید کالا از بین کشورهای عضو اکو برای ایران در هفت ماهه امسال به شمار می‌آیند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت خاطرنشان‌کرد: از سازمان اکو با وجود قدمت چهار دهه ای و نهادسازی در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، حمل و نقل، دانشگاهی، بانکی و بیمه ای، انتظار بیشتری در توسعه اقتصادی بین اعضا و افزایش تجارت و حذف موانع اقتصادی و تجاری باید داشت که تا رسیدن به نقاط مطلوب فاصله زیادی دارد. بنابراین با رجوع اعضا به اهداف این سازمان به‌ویژه تمرکز بر ظرفیت‌های منطقه ای می توان رشد تجارت، توسعه حمل و نقل و تعاملات فرهنگی را با رفع موانع توسعه و اراده دولت ها انتظار داشت.

هدف گذاری ایران برای ارتقای سهم تجارت درون منطقه ای 

مدیر کل دفتر همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: ایران به عنوان یکی از کشورهای بنیانگذار این سازمان اهتمام جدی به تقویت همکاری‌های درون منطقه‌ای و نیز ارتقای جایگاه اکو به عنوان یک سازوکار موثر منطقه‌ای برای همکاری اقتصادی دارد.

سید جلال‌الدین علوی با تاکید بر این که ده کشور عضو اکو با ۸ میلیون کیلومتر مربع مساحت و بیش از نیم میلیارد جمعیت تعاملات خوبی را مابین خود شکل داده‌اند، گفت: حوزه‌های حمل و نقل و ترانزیت، تجارت و انرژی سه اولویت اعضا برای همکاری هستند و البته ساختارهای خوبی برای همکاری در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز شکل گرفته است.

وی با بیان این که همانطور که قبلا اشاره شد ارتقای تجارت درون منطقه‌ای از اولویت‌های سازمان اکو  است و جمهوری اسلامی ایران نیز با جدیت در پی روان‌سازی تجارت در منطقه و ارتقای سهم تجارت درون منطقه‌ای از ۷ درصد فعلی به 20 درصد می‌باشد، تصریح کرد: از آنجا که ایران یکی از صادرکنندگان اصلی در اکو می‌باشد لذا هرگونه روان‌سازی تجارت در اکو، دسترسی صادرکنندگان ایرانی به بازارهای منطقه را آسانتر و ارزانتر خواهد کرد، البته در مقابل نیز ایران باید آمادگی داشته باشد بازارهای خود را بر روی کالاهای کشورهای عضو باز کند.

علوی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران ریاست اکو در سال ۲۰۲۴ را برعهده خواهد داشت و ارتقای تجارت درون منطقه‌ای را به عنوان شعار خود در سال ۲۰۲۴ برگزیده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
دولت عربستان سعودی هفته گذشته «تقویم میلادی» را به عنوان تقویم اداری و رسمی کشور

انتخاب کرد. هرچند قرار است در موارد خاص همچنان تقویم هجری قمری مورد استفاده قرار بگیرد!
سرلشکر صفوی: از طلب‌های وصول شده، یک میلیارد دلارش را به سفره‌های مردم برسانیم!!

مگر قرار نبود که 6 میلیارد دلار آزاد شده در قطر فقط در برابر غذا و دارو آزاد شود؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
گدا پروری نكنید. مردم گدا نیستند.
از بریکس و شانگهای چه خبر ؟؟؟؟!!!
به جای این همه متن اینارو میتونستی با یک دیاگرام خیلی ساده نشون بدی
دیاگرام نه نمودار!!! فارسی را پاس بداریم.
نویسنده محترم تابناک نظر شما محترم.چیزی از قلم ننداختم.به گفته خودتان به کمکشان میروبد.بماند سایت تابناک نظر محترم شما دریافت شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار