بازدید 17422
چند پرده از تصمیمات متناقض خودرویی

«قیمت خودرو» در پیچ و خم ناهماهنگی مسئولان/ هر روز یک حرف و یک تصمیم؛ از شورای رقابت تا بورس و کمیسیون تلفیق/ تصمیمات خلق‏‏‌الساعه برای بازار خودرو پایانی دارد؟

مسلما یک روز سخن گفتن از قرعه کشی و افتتاح حساب وکالتی و روز دیگر تاکید بر عرضه خودرو در بورس کالا، مردمی که متقاضی واقعی خرید خودرو آن هم در هفته‌های پایانی سال هستند، بسیار نگران کرده و از تیم اقتصادی دولت انتظار تصمیم نهایی در این باره را دارند.
کد خبر: ۱۱۶۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰ 08 February 2023

«قیمت خودرو» در پیچ و خم ناهماهنگی مسئولان/ هر روز یک حرف و یک تصمیم؛ از شورای رقابت تا بورس و کمیسیون تلفیق/ تصمیمات خلق‏‏‌الساعه برای بازار خودرو پایانی دارد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تنظیم بازار خودرو با انواع و اقسام روش ها؛ از قرعه کشی تا عرضه در بورس، چالشی است مهم که در این سال‌ها هرچند ماه یک بار بر سر زبان‌ها می‌افتد، تا جایی که در روز‌های اخیر این مساله به اوج خود رسیده و هر روز و ساعت یک مسئول از بورس گرفته تا شورای رقابت و مجلس و وزارت صمت، به گونه‌ای اظهار نظر می‌کند که گویی این بار حرف نهایی زده شده و قرار نیست تصمیم دیگری گرفته شود، اما باز هم شاهد ناهماهنگی و اظهارنظر‌های متناقض هستیم. مسیری پرابهام که دود آن مسلما به چشم متقاضیان واقعی خودرو می‌رود که نمی‌دانند چه تصمیمی قرار است کفایت همه این اظهارات باشد!

پرده اول

برای سخن گفتن از پرده اول ماجرای عجیب سازوکار عرضه خودرو، باید موارد بسیاری را ذکر کرد، اما به طور خلاصه می‌بایست به تصمیم سال گذشته بازگشت.

به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور: تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت بر عهده شورای رقابت بود تا اینکه سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، یک سال تنظیم قیمت با هماهنگی وزارت صمت به تنظیم بازار سپرده شد. مدت زمان این مصوبه که قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار گذاشته، آبان ماه به پایان رسید.

این در حالی بود که تابستان امسال پس از بحث‌های مختلف میان وزارت صمت و بورس کالا، در نهایت با موافقت وزیر صمت به عنوان عضو شورای عالی بورس، عرضه خودرو در بورس کالا کلید خورد.

شروع عرضه خودرو در بورس کالا به مرور با پیوستن بسیاری از خودرو وارد فاز جدیدی شد و در حالی که سیاست‌ها و برنامه‌ها برای توسعه این فرآیند و عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا در جریان بود، با ورود سازمان بازرسی با یک شوک مواجه شد. استدلال این سازمان هم به پایان زمان قانونی قیمت‌گذاری خودرو بر عهده وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار اشاره داشت.

پرده دوم

وزارت صمت: فعلا خودروی جدیدی در بورس عرضه نخواهد شد

پس از ورود سازمان بازرسی به موضوع عرضه خودرو در بورس؛ در دی ماه امسال، امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت درباره دلیل لغو عرضه دنا در بورس کالا اظهار داشت: لغو عرضه این خودرو در بورس به دلیل ملاحظات ناشی از ورود سازمانی بود. وی همچنین در واکنش به حواشی به وجود آمده در خصوص ممنوعیت عرضه خودرو در بورس کالا به تابناک اقتصادی گفت: این وزارتخانه تا پیش از نهایی شدن موضوع قیمت‌گذاری نمی‌تواند مجوز جدیدی برای عرضه در بورس بدهد و به همین دلیل عرضه خودروی دنا لغو شد.

پرده سوم

در این شرایط که بازار با شوک عدم عرضه خودرو در بورس مواجه شده بود، رئیس سازمان بورس دست به کار شد و با ارسال نامه‌ای به خاندوزی وزیر اقتصاد تاکید کرد: صنعت خودرو در سال‌های گذشته به دلایل متعدد فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است و ادامه روند قبلی تقریبا غیرممکن بود. قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو خصوصا بر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، سهم مهمی در زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت را به خود اختصاص داده است. در جلسه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ شورای عالی بورس با موافقت وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت مقرر گردید عرضه خودرو در بورس کالا صورت پذیرد که این فرایند، گام به گام در حال تکامل است و از ماه گذشته تاکنون با همکاری وزارت صمت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه، روند رو به رشد آن ادامه دارد... تاکنون تنها ۳۶۰۰۰ انواع خودرو در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته و رانتی بیش از ۱۱ همت از بین رفته است.

در نهایت وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به دغدغه رئیس سازمان بورس نوشت: عرضه خودرو در بورس کالا را ادامه دهید.

پرده چهارم

پس از نامه رئیس سازمان بورس و پاسخ وزیر اقتصاد، دوم بهمن ماه شورای رقابت در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس اعلام کرد: عرضه خودرو‌های خانواده دنا، پژو۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.

در این نامه آمده بود: پیرو عرضه برخی خودرو‌ها در بورس کالا به اطلاع می‌رساند، مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ /۷/ ۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو یک سال بوده است. بدیهی است با انقضای این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شده است؛ بنابراین، مطابق مصوبات ۴۲۰، ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸ بازار خودرو‌های انحصاری شامل کلیه خودرو‌های سواری دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌جز دو خودروی هایما و تاراست و عرضه آن‌ها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد. قیمت این خودرو‌ها نیز باید براساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق فرمول Price Cap محاسبه گردد، فلذا عرضه خودرو‌های خانواده دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست. شایان ذکر است، شورای رقابت با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو موضوع بازبینی دستورالعمل‌های بازار خودرو را در دستور کار قرار داده است و در صورت تصویب مصوبه جدید در این، زمینه جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

اما خاندوزی نیز در واکنش به نامه شورای رقابت، در حاشیه آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران گفت: مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده است. نامه شورای رقابت در شورای عالی بورس مطرح و در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد. همچنین با شورای رقابت هم صحبت شده تا تعارض تصمیمات ایجاد نشود.

پرده پنجم

ماجرا به همین جا ختم نشد و عشقی رئیس سازمان بورس سه روز پس از نامه رئیس شورای رقابت، (در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۱) در نامه‌ای به وی نوشت: ارزش بازار سرمایه به واسطه تأثیر مستقیم این خبر در همان روز نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افت و ضرر قابل توجهی به دارایی سرمایه‌گذارانی که به مصوبات پیشین اعتماد کرده بودند وارد نمود. بدیهی است اعلام سیاست‌های بازار قبل از تصمیم‌گیری نهایی، عدم هماهنگی نهاد‌های عالی تصمیم‌گیری پیش از مداقه لازم و تصمیم‌گیری قطعی به نحوی که کلیه جوانب امر در نظر گرفته نشود، در نهایت به ضرر نظام حکمرانی خواهد بود.

پرده ششم

شش روز پس از نامه عشقی به رئیس شورای رقابت؛ این شورا در یازدهمین روز از بهمن ماه جلسه‌ای با موضوع دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری تشکیل داد و در نهایت مصوبه‌ای با شش ماده و تبصره‌های مختلف با فرمان حذف «خودروی بورسی» را تصویب کرد. مصوبه‌ای که به طور خلاصه بر محور‌های زیر اشاره دارد:

بازار تمامی خودرو‌های سواری شامل خودرو‌های تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص داده می‌شود و از این پس طبق قانون مشمول دستورالعمل شورای رقابت قیمت گذاری می‌شوند. همچنین با هدف نهادینه سازی رقابتی برای هر خودرو، بر اساس قیمت حداقل سه خودرو خارجی هم رده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی به عنوان پایه رقابتی استخراج و اعلام می‌شود. در ماده ۴ این دستورالعمل نیز عنوان شده متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند و همچنین امکان صلح در قرارداد نیست. از سوی دیگر عرضه‌کننده خودرو موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، را اتخاذ و اجرا کند. همچنین تاکید شده است از این پس، عرضه کنندگان (تولیدکنندگان و واردکنندگان) خودرو موظفند محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، ثبت‌نام و به فروش برسانند

پرده هفتم

اما دیروز به فاصله کوتاهی از صدور دستورالعمل تنظیم بازار خودرو از سوی شورای رقابت با محوریت حذف «خودروی بورسی»، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در اقدامی بی‌سابقه تصویب کرد که خودروسازان باید از سال آینده تمام محصولاتشان را در بورس‌کالا عرضه کنند.  

طبق اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، شرکت‌های خودروساز داخلی موظفند از ابتدای سال آینده خودرو‌های تولیدی خود را از طریق بورس‌کالا و براساس ضوابط مربوطه عرضه کنند. به گفته رحیم زارع، شورای رقابت نیز موظف است براساس بند «۵» ماده «۵۸» قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تا پایان فروردین‌ماه سال آینده قیمت جدید خودرو‌ها را براساس آنالیز هزینه تمام‌شده و با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت‌های تولیدی مورد تایید حسابرس، محاسبه و در بازه‌های حداکثر سه‌ماه مجددا به‌روزرسانی کند. وی این را هم گفت که بورس‌کالا موظف است ۸۵ درصد مابه التفاوت قیمت کشف‌شده در بورس‌کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز کند تا صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری شود. همچنین سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: طبق آنچه در کمیسیون تلفیق مصوب شد، خودروسازان مکلف هستند تمامی محصولاتشان را در بورس‌کالا عرضه کنند و قیمت پایه نیز توسط شورای رقابت و براساس روش کاست‌پلاس تعیین خواهد شد. به گفته مهدی طغیانی، تعیین قیمت پایه خودرو همچنان برعهده شورای رقابت خواهد بود.

مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در شرایطی بود که چند روز قبل، شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را اعلام کرده بود. طبق این دستورالعمل که در بالا اشاره شد، بازار همه خودرو‌ها اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی، انحصاری تشخیص داده شده و همگی مشمول این دستورالعمل هستند. با توجه به موضوع انحصاری بودن خودرو‌ها شورای رقابت اعلام کرد که دیگر هیچ خودرویی اعم از وارداتی، مونتاژی و داخلی در بورس‌کالا عرضه نخواهد شد و فروش از طریق سامانه یکپارچه صورت می‌گیرد.

پرده هشتم

شب گذشته رئیس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که آیا با عرضه خودرو در بورس کالا، قرعه کشی خودرو حذف می‌شود؟ گفت: در مورد خودرو‌هایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، قاعدتاً قرعه کشی معنی نخواهد داشت و بر اساس عرضه در بورس انجام خواهد شد.  

عشقی در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ سیما درباره جزئیات این خبر افزود: عصر سه شنبه جلسه شورای عالی بورس به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد و بحث عرضه خودرو در بورس یکی از موضوعات اصلی جلسه بود که با توجه به بحث‌هایی که در جلسه انجام شد اعضای شورای عالی بورس مصوب کردند که عرضه خودرو در بورس ادامه پیدا کند. وی ادامه داد: عرضه خودرو‌هایی که قبل از این در هیات پذیرش بورس کالا، تصویب و پذیرش شده و مورد موافقت اعضای این هیات قرار گرفته است و در دو ماه گذشته عرضه‌هایی را در بورس کالا داشتند، ادامه پیدا خواهد کرد.

عشقی افزود: از عرضه کنندگان و خودرو سازان خواسته شده است که برنامه عرضه را ارائه دهند تا متقضایانی که می‌خواهند خرید‌های خود را انجام دهند، بتوانند برنامه ریزی کنند و هر هفته مشخص باشد که چه خودرو‌هایی عرضه می‌شود.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که این عرضه‌ها شامل چه خودرو‌هایی می‌شود و آیا تعداد خودرو‌ها برای عرضه مشخص شده است، گفت: این برنامه را خودرو سازان خواهند داد، چون عرضه‌ها تا الان غیر منظم بود که یکی از ایراد‌های اصلی ما هم این بود که تعداد عرضه‌ها در هفته‌های آینده مشخص نبود‎؛ ان شاءالله خودروسازان عرضه‌ها را با توجه به میزان برنامه تولیدشان و تعهدات عرضه‌ای که دارند در هر هفته یا هر دو هفته، مشخص اعلام خواهند کرد.

عشقی تاکید کرد: این عرضه‌ها به تناسب تعداد خودرو‌هایی که وجود دارد چند روز قبل از انجام معامله اعلام خواهد شد تا متقاضیان بتوانند برنامه ریزی لازم را برای خرید داشته باشند.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه به تازگی شورای رقابت همه خودرو‌ها را مشمول قیمت گذاری اعلام کرده است، آیا عرضه خودرو در بورس با این تصمیم منافاتی ندارد، گفت: خیر؛ هیچ منافاتی با بحث دستورالعمل شورای رقابت ندارد، زیرا بر اساس بند ج ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کالا‌هایی که در بورس کالا پذیرفته می‌شوند بر اساس قوانین و مقررات بورس کالایی برخورد می‌شوند و مشمول هر نوع نظام قیمت گذاری نخواهند بود.

پرده نهم

سرانجام تا لحظه تنظیم این گزارش، پرده نهم این ماجرای پر پیچ و خم به میزبانی بورس کالا از عرضه  ۳ هزار و ۵۰ دستگاه خودرو در هفته آینده اشاره دارد. خبری که بر خلاف تصمیم شورای رقابت است و باید منتظر واکنش شورای رقابت و حتی سازمان بازرسی کل کشور بود. این در شرایطی است که خصوص تصمیم عرضه خودرو در هفته آینده، روز گذشته مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اظهار داشت: با انتشار رسمی اطلاعیه عرضه تعداد بیش از ۳۵۰۰ دستگاه خودرو سواری، تلاش شد تا فارغ از هر گونه مصاحبه و ایجاد هیاهو، گامی عملی و البته موثر در جهت پیشبرد سیاست استمرار عرضه خودرو در بورس کالا و اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاران در این خصوص، برداشته شود.

صبایی گفت: معتقد هستیم با توجه به اوضاع کنونی، فعلاً بهترین بستر برای عرضه خودرو که مورد تایید کارشناسان خبره و مسئولان عالی رتبه هم هست و بازار بورس کالا به عنوان بازاری شفاف و منصفانه است؛ لذا امیدواریم این رویکرد با قدرت بیشتری نسبت به قبل ادامه داشته باشد. وی ادامه داد: ضمناً انحصاری بودن یک کالا و عرضه آن در بورس، دارای تعارض نبوده و در حال حاضر کالا‌های دیگری نیز در بورس کالا معامله می‌شود که توسط شورای رقابت به عنوان کالای انحصاری شناسایی شده است. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: تاکید می‌شود هر گونه تصمیم‌گیری در مورد این اطلاعیه و اطلاعیه‌های بعدی، صرفا و صرفا جزو اختیارات مصرح قانونی بورس بوده و هیچ مرجعی اختیار لازم برای لغو آن را ندارد، لذا پیشاپیش به سهامداران توصیه می کنم تحت تاثیر اخبار غیردقیق احتمالی قابل انتشار در فضای مجازی تصمیم‌گیری نکنند.

«قیمت خودرو» در پیچ و خم ناهماهنگی مسئولان/ هر روز یک حرف و یک تصمیم؛ از شورای رقابت تا بورس و کمیسیون تلفیق/ تصمیمات خلق‏‏‌الساعه برای بازار خودرو پایانی دارد؟


سخن پایانی

به نظر می‌رسد ماجرای عرضه خودرو در بورس و یا سامانه مورد نظر شورای رقابت به اینجا پایان نخواهد یافت و همچنان بازار در انتظار ابلاغیه‌ها و تصمیمات خلق الساعه است، در حالی که انتظار می‌رود در شرایطی که بازار خودرو حال و روز خوشی ندارد، مسئولان تصمیم گیر در وزارت صمت، مجلس، سازمان بورس، وزارت اقتصاد، شورای رقابت و سایر نهاد‌ها و سازمان ها، یک بار برای همیشه دور یک میز نشسته و یک تصمیم واحد، مشخص و شفاف بگیرند تا مردم از این فضای پرابهام در خصوص سازوکار عرضه خودرو خارج شوند و بتوانند برای خرید خودرو، برنامه ریزی کنند. مسلما یک روز سخن گفتن از قرعه کشی و افتتاح حساب وکالتی و روز دیگر تاکید بر عرضه خودرو در بورس کالا، مردمی که متقاضی واقعی خرید خودرو آن هم در هفته‌های پایانی سال هستند را بسیار نگران کرده و از تیم اقتصادی دولت انتظار تصمیم نهایی در این باره را دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶۳
تکنورلوژی موشکی کی وارد صنایع خودروسازی میشود؟ الان دو سال گدشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
که چه بشود ؟؟؟؟

پراید ها پرواز کنند ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
دولتی که از رئیسی و بذرپاش و زاکانی و جلیلی و....ساخته بشه این بهترین نتیجه ای که میشه ازش دید
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
دو سال با 3 تا اکانت نشستم پای سیستم مجموعا حدود 150 بار ثبت نام کردم ولی دریغ از برنده شدن.
ایا حق نداریم از همه چیز دلخور باشیم و البته ناامید؟! حداقل های همه دنیا برای ما شده آرزو اونم با 35 سال سن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
پرده دهم
اینا خودشون خوب میدونن دارن با مردم چکار میکنن
ناشناس
| Canada |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
بزرگترین افت مدیریت کشور
عدم ثبات در تصمیم گیری و وجود مراکز متععد و بعضا موازی در اتخاذ تصمیم های ناهماهنگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
تکنولوژِی موشکی فقط در قیمت خودرو وارد شده وقیمت خودرو موشکی بصورت نقطه زن در بورس در حال افزایش است
این خودروها عامل اصلی تورم و هرج و مرج این ملکت شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
روی گاری اسم خوذرو می گذارند و به قیمت بنز و بی ام و به ملت قالب می کنند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
تا زمانی که دولت هم خدا را بخواد هم خرما را و بزرگان و دست اندرکاران مسئله خودر کسری درآمد زندگی(حقوق کارمندی) را از دلالهای خودرو و... دریافت کنند این مسئله سامان نخواهد یافت
اگر دولت میخواست به عدالت باشد و کار از دست دلالها خارج شود نگاه میکرد هر خانواده ای که خودرو اصلا نداشت را اول یک خودرو و در وحله بعد دو خودرو نسبت به تعداد افراد خانواده و
نه اینکه بیاد یا در بورس یا حساب وکالتی(که فقط دلالها پول آماده دارند و کارت ملی میخرند ) و ترفندهای بچه گانه اینطوری
سال ۹۵ در ایران با ۲۵ هزار دلار ماشین خارجی مدل ۲۰۱۶ خریدم. الان با توجه به کیلومترش که زید ۲۰ هزار هست ۳ میلیارد تومن هست. اگر بفروشم حتی با دلار ۳۰ هزار تومنی کانادا ۱۰۰ هزار دلار هست. و می توانم با پول ان لکسوس ۲۰۲۳ بخرم و تازه پول یک کرولا ۲۰۲۳ هم باقی میماند. در حالیکه اگر در کانادا بود الان ۱۰ هزار دلار میفروختم باید کلام را هوا می انداختم. ایران بهشت سرمایه دارها! هست. تا این هست یعنی پمپاژ خروج ارز و سرمایه از ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
پس چرا وقتی مالیات بر عایدی سرمایه مطرح میشود، دلخور میشوید؟ دلیل دیگرش ارزان بودن دلار است
حالا جالبیش اینجاست که بعد از این همه سعی و خطا و گند زدن ، همچنان به کاراشون افتخار میکنن و میگن دولت قبل فلان بود و فولان بود!!!
جناب محسن رضایی
بسم الله
الان وقت عمل به وعده های انتخاباتی است
بلکه خیلی هم از وقتش گذشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
چه ربطی داره. مگه دکتر رضایی وزیر صمته؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
۱۵:۰۳
نه وزیر که نیستند ولی جز تیم اقتصادی دولت که هستند. در دوره قبل خیلی مدعی بودند که میتونن کارها بکنند و دولت قبلی (روحانی) این کاره نیست! خب الان که جز مشاوران اقتصادی هستند چی شد پس؟!
کاش میشد مثل قدیم با الاغ بریم خرید یا بانک‌ یا شهرداری .و از شر این خودرو ،خودرو ساز آزاد بشیم .
کشور کاملا بی قانون هرج مرج شده
خبر فوری: الهلال نماینده گاو شیرده به فینال جام باشگاه های جهان صعود کرد.
آقای رییسی شما چی کاره ای پس مردم شمارو برای اسمت و فامیلت انتخاب نکردنا مردم شما رو انتخاب کردن که بتونی مدیریت کنی
حداقل ده پیش بینی از بازار خودرو در همین سایت انجام دادم و همگی چاپ و درست از اب در اومده بنده ۳۲ سال سابقه خدمت در بزرگترین خودروساز کشور دارم
باید به اطلاع مردم برسونم فعلا ۸ پرده از پرده های نامحدود را سپری کردیم قول میدم تا ۸۰ پرده هم پیش بریم این معضل حل شدنی نیست . برادران خواهران باجه زبانی بگم رانت حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومنی در هر خودرو تا وجود دارد این پرده ها هم هست و تمامی ندارد
قبلا دلیل اینا را توضیح دادم و اون دعوا سر لحاف ملاست لاغیر منافع مردم اصلا در این معادلات در نظر نگرفته و نخواهد گرفت چون مهم نیست
تابناک عزیز در صورتی که بخواهی یک گزارش شفاف و دقیق از وضعیت خودرو داشته باشی حاضرم کمک کنم
لطفا در همین مراحا پیام بدین شماره بزارم
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
الکی آسمون ریسمون نباف. حرف شمارو شنیدیم. خواستار آزادسازی کامل قیمت خودرو هستید تا خودروساز خون مردم رو بیش از ین بخوره
راه حل صنعت خودروسازی در ایران مشخصه: تعطیلی کامل و واردات خودروی ایمن و کم مصرف با الودگی کمتر و قیمت مناسب تر و بریدن دست مافیای خودرو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
یعنی الان بالاخره چی میشه از نظر شما؟ قیمت آزاد میشه یا با شورای رقابته؟ تو بورس عرضه میشه یا سامانه یکپارچه؟ با توجه به تجربتون ته داستان چیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
به نظرتون مردم چقدر بکشن پایین خودروسازها راضی میشن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
مثل اینکه سرت به تنت زیادی کرده .با قدر ترین مافیای ایران میخوای در بیفتی !!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
شاید راه حل آقا صادق جواب نده ولی شما مطمئن هستید اگر این کارخانه های لگن سازی را تعطیل کنیم خارجیها به ما خودرو میدن و نمیگن علتش برای جلوگیری از استفاده در راه تروریسم هست
الان مثلا کشور فرانسه داروی بیماران صعب العلاج و حتی خمیر دندان به ما نمیدهند
رئیس جمهور و رهبر باید وارد عمل شوند و دستور آزادسازی واردات خودرو را به نفع مردم صادر کنند .این دوشرکت ظالم و ستمگر و مونتاژکار چهل سال است که به مردم خیانت کرده و باعث عقب ماندگی شده اند.اینکه چندتا زباله و آشغال مونتاژ و قطره چکانی روانه بازار کنند که خودروسازی محسوب نمیشود.اینها فقط میگن یه چهارتا چرخ باشه فقط راه بره همین....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
به شرط اینکه خودرو سازها یا افراد و شرکت های وابسته به اونا از واردات و فروش خودرو منع بشن و اجازه اینکار به شرکت های مردمی واگذار بشه و اونم نه یک فرد خاص یا شرکت خاص
شرکتی رو دولت تشکیل بده و
دولت هم یک سهم از اون رو نداشته باشه و سهام اون
شرکت رو بین کلیه مردم پخش بشه
مثل سهام عدالت ولی بین همه مردم نه طبقه خاص
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
به دلیل کمبود ارز، فردا پس فردا بنزین هم باید گران کنند بعد تو میگویی خودرو وارد کنند. الان خرج سوریه هم رو دست ایران افتاده
هر سازمانی برای منافع خودش کار میکنه وهیچ کدان بدنبال منافع مردم نیستند.همین شورای رقابت در تمام طول عنرش فقط باعث بالا رفتن قیمتها شده.صرفا جهت پایداری وبرقراری خودش.واقعا چه نیازی به این شورا وتحمیل هزینه ان با بودجه ای که میگیره هست؟
اين توان و وقتي را كه مسئولان براي مديريت طرف تقاضا تا الان گذاشته اند اگر براي مديريت طرف عرضه مي گذاشتند(اعم از توليد داخل و واردات) تا الان مشكل خودرو حل شده بود.
همش سیا کاری سرکاریه
تا وقتی انحصار و عرضه قطره چکانی است از این بهتر نميشه
طبق آمار ارقام خودشان که همین اواخر اعلام کردند تولید ( شما بخوان مونتاژ) در هر شرکت نزدیک به 2 هزار دستگاه در روز رسیده است!! در مجموع روزانه 4 هزار دستگاه خودرو در ماه می شود 120 هزار دستگاه خودرو!! بعد عرضه در بورس 2 الی نهایت 4 هزار دستگاه!! آن هم نه با تحویل هفته ای بلکه 3 ماهه!!
سوال اگر تولید افزایش یافته چرا عرضه قطره چکانی است؟
اگر معوقات دارند چرا و با کدام مجوزی اجازه فروش دارند؟ گر چه باز هم طبق آمار ارقام خودشان تعداد معوقات زیر 20 درصد رسیده است!!
در نتیجه تا وقتی عرضه قطره چکانی باشه هیچ دردی از این وضعیت بازار خودرو دوا نخواهد شد حالا چه در بورس چه از طریق سایت یا سامانه
البته فروش از بورس باعث درآمد زایی مونتاژ کار، دولت، اداره مالیات، بورس، کارگزاری ها، خزانه، به عبارتی این سفره پهن تر شده افراد بیشتری از کنارش نون میخورند!! بخاطر همینه سنگ بورس به سینه میزند!!
والا چطور زمانی که سرمایه مردم در بورس نصف شد کسی گلو پاره نمی کرد تا سرمایه های مردم برگرده!!؟؟
مردم چرا باید تو بورس گرون بخرند و 85 درصد از اون مبلغی که گرونتر خریدند را بدند به شهرداری و وزارت کشور که چی بشه خوب ازاد کنید واردات را شما که گمرک و عوارضش را میگیرید دیگه دست از سرش بردارید
قیمت خودرو وقتی از کارخونه میاد بیرون مشخصه ولی چون شماها دنبال سود هنگفت فروش این فرغونهای از رده خارج بی کیفیت و آشغالهای چینی هستین سیرک بورس رو راه انداختین و هر ماشین رو به دو تا سه برابر قیمت کارخونه میفروشین یا فقط به نمایندگیهاتون چنتا دونه ماشین میدین تا اونا با گرفتن مبالغ بیشتر به مردم بفروشن. مشکل از خودتونه نه جای دیگه
بی خیال
همش سیا کاریه
طبق آمار ارقامی که همین اواخر منتشر شد از تعداد خانواده هایی که خودرو دارند یا ندارند و یا بیشتر از یک خودرو دارند همه چیز از پلاک و سند خودرو در سیستم موجود ثبت میشه که نیاز به این بازی ها نیست
یک بار مثل آدم مثل طرح مسکن ملی فراخان ثبت نام بدهند با شرایط سختگیرانه از قبیل نداشتن هیچ خودرو و پلاک داشتن بخشی از مبلغ در حساب و رهن سند خودرو بمدت یکسال بعد استعلام گیری سحت سنجی واجدین شرایط مشخص طبق آمار تولید ماهانه بسته به تعداد معوقات از سال بعد بر اساس رقم آخر کد ملی افراد مثل رقم برای اردیبهشت ( خودم رقم آخر 5 یعنی مرداد ماه) خودرو تحویل بدهند
اینطوری خودرو به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید دیگر از قرعه کشی خبری نیست

مگر اینکه بعضی ها نون شون آجر میشه ( فروش خودرو از طریق بورس برای خودرو ساز، بورس، دولت، خزانه، اداره مالیات، بورس، کارگزاری ها نون آوره) جلوگیری کنند.
الان که نصف صنایع به دلیل کمبود برق و گاز با نصف ظرفیت کار میکنند، خودروسازی و چندتا صنعت دیگر را هم ببندید تا خیالتان راحت شود. بدترین کار یک حکومت این است که قشر بی مصرف را بر قشر زحمتکش مسلط کند.
این زلزله ترکیه اگر اینجا اومده بود الان همه راحت شده بودیم و اینقدر سر هم کلاه نمیگذاشتیم
دیگرازانتقادات گذشته هیج کس توجه به انتقادات نمی کندحتی خودددولت
خیلی ساده، هر چیزی که دو نرخی باشه، رانت و فساد میاره ولی مگه منفعت و مصلحت میذاره؟
کلا مقامات ایران دوست دارن کشور را هیاتی اداره کنن نه بر اساس قانون همه شمول
نفت و گاز بدیم خودرو دست دوم زیر 5 سال و قطعات مصرفیشون رو وارد کنیم. با این روش پول هم نمیدیم!
بخاطر منافع و خوش امد یک تعداد سهامدار بورس مثل اب خوردن پا روی تصمیم چندروز قبلشان گذاشتند
این یکی از آفت های بزرگ است عدم ثبات و وجود مراجع متعدد وموازی در تصمیم گیری وتغییرات پی درپی مصوبات
مصیبتی که این خودرو سازها به مردم و مملکت وارد میکنن در سال معادل خسارت زمین لرزه ای که در ترکیه اومده شاید هم بیشتر . کسی هم نیست به داد مردم و مملکت برسه.
خودرو را باید فقط از طریق بورس کالا عرض بشه نه قرعه کشی قرعه کشی به نفع مردم عادی نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
از طریق بورس و با سه برابر قیمت کارخونه خوبه؟ پول مفت داری که به اینا بدی؟ خودرو باید مثل بقیه کشورها باشه. واردات آزاد و بدون تعرفه سنگین، اون وقت خودروساز داخلی هم مجاز به قیمت گذاری باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
خودرو باید واداتش آزاد بشه و هر کی هر چی دوست داشت بخره! نه اینکه تو بورس پولش بره تو جیب دولت و ایرانخودرو!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
مردم عادی توان خرید خودرو از بورس را ندارند در بورس قیمت سازی میشود و فرق چندانی با بازار آزاد ندارد ،بورس برای واردات آزاد و عرضه انبوه مناسب است
سلام تا وقتی خودرو خوب وباکیفیت وبا قيمت به روز جهانی وارد نکنند روز به روز گران‌تر میشه
راه حل:
1- بستن کامل کارخانه های سازنده و مونتاژ کار (شامل تمام چینی های وارداتی و به اصطلاح تولید داخل)
2- ورود خودروهای با مصرف سوخت کم و ایمن.
3- فروش مازاد بنزین ناشی از این صرفه جویی در مصرف سوخت برای پرداخت حقوق کارگران از کار بیکار شده.
4- در بلند مدت مرگ و میر و تلفات کمتر جاده ای
5- در بلند مدت آب و هوای سالم تر کلان شهرها
6- در بلند مدت هزینه کمتر بیماریهای ناشی از آلودگی آب و هوا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
اگر این بندها اجرا بشه. قاعدتا باید سوخت هم آزاد بشه. اون همین شما وقت نمیای خیابون آتش بزنی و اغتشاش کنی!!!؟
حالا شما حساب کنید چه بخور بخوری وببر ببری هست که این همه سازمان و اداره درگیر خودش کرده .....دولتی که حریف دوتا شرکت نمیشه چه توقعی هست که یک کشور رو اداره کنه؟؟؟؟؟
تورو خدا یه تصمیم نهایی بگیرین از ۵ بهمن به خاطر فروش فوق العاده سایپا پول گذاشتم تو حساب ولی موفق به ثبت نام نشدم یه مصرف کننده هستم تمام شرایط رو دارم تکلیف من چیه آقا رئیس جمهور کجا هستی این همه شعار الکی هیچ مدیریتی تواین کشور نیست
وقتی که تصمیم گیرنده دایره دیدش تا نوک دماغش باشد نمی تواند نظر بلندمدتی بدهد
کجایی دنیا در بورس ماشین 10برابر قیمتش می فروشن.........
اداره ی کشور مسئول نمی خواهد، اداره ی کشور مردم دانا میخواهد ،کشور آباد و آزاد مردم دانا میخواهد خواهد
خلایق هرچه لایق. ملت برید پول بنز و تویوتا و کادیلاک بدید و پراید و تیبا و ...تحویل بگیرید
به کام رانتی ها، به ضرر مردم. این قصه ادامه دارد.
واردات خودروی کار کرده را به دست مردم دهید تا قیمت خودرو پایین بیاید.
چرا مردمو سرگردان تصمیمات خودتون کردید .
فکر نمی کنید مردم برنامه ریز ی کرده و هزینه جور می کنند و اخر به خاطر تصمیمات شما به در بسته می خو رند.
درود بر دولت مردمی و انقلابی. خداقوت.
قدیم این اسم‌های من در آوردی نبود مثل صمت یا شورا رقابت ملت راحت تر خودرو می‌خریدند الان آشپز که شده چند تا اش یا شور شده یا بیمزه واسه خودشون شغل درست کردن الکی سر گرمن
بورس خودرو فقط قیمت سازی توسط خودرو سازها بوده و به نوعی گرانفروشی قانونی است، قیمت پایه دیگر معنایی ندارد فروش در بورس برای کشوری است که واردات آزاد است و عرضه متنوع در خودرو برای همه متقاضیان با هر سلیقه و درآمدی وجود دارد واردات خودرو نو ودست دوم را آزاد کنید با هر حجم موتور و قیمتی با تعرفه صد درصد ،حتی بنزین را هم بکنید 20 تومان خواهید دید دولت سود میکند و مردم هم راضی میشوند ولی دولت بدنبال جبران ضرر این دو خودرو ساز که ناشی از سوء مدیریت بوده است و هر روز قیمت خودرو را افزایش میدهد همان بلایی که در بورس به سر مردم آوردند امروز با گرانفروشی در خودرو اجرا یی میکنند
درگیر چیزهای دیگه هستن و بودن.چه انتظاری ازشون دارید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر