بازدید 25587
ابهام در ابلاغ نرخ‌‌های مصوب‌ شورای رقابت به مونتاژکاران

ضمانت اجرایی قیمت جدید خودرو‌های مونتاژی چیست؟ / چرا قیمت برخی از خودرو‌ها اعلام نشد؟ / مونتاژکاران زیر بار این قیمت‌ها می‌روند؟

‌نمی‌توان پذیرفت در آغاز هفته، شورای رقابت برای هفده خودروی مونتاژی، قیمت جدید مشخص کند، اما تا به امروز پرسش ها و ابهامات بسیاری در خصوص ضمانت اجرایی آن بدون پاسخ باشد و اینکه تکلیف مردمی که در هفته‌های گذشته در سامانه یکپارچه نام نویسی کرده‌اند، چه خواهد شد و کدام نرخ مبنای محاسبه است!
کد خبر: ۱۱۷۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴ 11 May 2023

خودرو

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اوایل این هفته، شورای رقابت خبری مهمی برای متقاضیان خرید خودرو داشت؛ این شورا قیمت تعدادی از خودرو‌های مونتاژی را تعیین تکلیف کرد و در نهایت فهرست قیمت این خودرو‌ها روز یکشنبه (۱۷ اردیبهشت ماه) منتشر شد؛ فهرستی که نشان می‌داد، در سازوکار قیمتی شورای رقابت برای مونتاژکاران، قیمت‌های مصوب بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان نسبت به قیمت‌گذاری خودسرانه مونتاژکاران کمتر است؛ اتفاقی که در همان آغاز کار، احتمال ساز مخالف زدن بسیاری از مونتاژکاران را تقویت کرد. از سوی دیگر، تاکید شورای رقابت به قیمت‌های جدید بیانگر این نکته بود که برخی از مونتاژکاران در این مدت قیمت‌ها را غیرمتعهدانه افزایش داده بودند و حالا باید با قیمت‌های جدید، محصولات خود را عرضه کنند.

فهرست قیمت‌های اعلام شده به شرح زیر بود:

نام شرکت شرح محصول قیمت
(‌ریال)
مدیران تیگو 7 پرو 10,097,451,743
مدیران تیگو 8 پرو 14,832,759,981
مدیران چری آریزو 6 پرو 10,243,757,904
مدیران پری آریزو 5 7,353,993,930
مدیران ام وی ام ایکس22 ام تی 4,845,323,694
مدیران ام وی ام ایکس 22 پرو 6,455,128,361
مدیران ام وی ام ایکس 55 پرو 9,839,268,183
کرمان جک جی 4 5,525,935,965
کرمان جک اس 3 6,322,289,287
کرمان جک اس 5 9,921,476,746
کرمان کی 7 11,376,705,247
فردا دانگ فنگ اس ایکس اس 6,457,307,724
فردا اف ام اس تی 5 8,965,324,396
فردا

چانگان آلسوین

4,740,821,750
ایلیا

دایون وای 5

11,273,355,987
بهمن

دیگنیتی پرایم

8,431,936,283
بهمن فیدیلیتی 7,286,597,360

هرچند جای چند خودروی پرطرفدار در این لیست بالا خالی است؛ از جمله این خودروها می‌توان به هایما S۵، هایما s۷، MVM X۳۳، دیگنیتی پرستیژ، ریسپکت پرایم، فونیکس FX پریمیوم، فیدلیتی پریمیوم پنج نفره، هفت نفره، KMC J۷، لاماری‌ایما، مکث موتور کلوت دنده‌ای و اتوماتیک اشاره کرد. به نظر می‌رسد دلیل نبود این خودروها در لیست مذکور، تکمیل نشدن محاسبات قیمتی توسط سازمان حمایت است، چون سازمان حمایت باید طبق دستورالعمل شورا محاسبات را انجام داده و قیمت‌ها را در اختیار شورای رقابت قرار دهد که این فرایند برای خودروهای مذکور طی نشده است. حال این‌که خودروسازها به‌موقع اطلاعات خود را در اختیار این سازمان قرار داده بودند یا خیر نیز محل سوال است.

به نقل از ایسنا؛ در این راستا، اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت نیز توضیح داده که احتمالا سازمان حمایت در مرحله محاسبات است و اگر محاسبات تکمیل شود، هفته آینده در جلسات شورای رقابت بررسی شده و اگر نهایی شود، قیمت این خودروها نیز ابلاغ خواهد شد.

سردرگمی برای خریداران خودروهای مونتاژی در قالب نوبت اول طرح یکپارچه

در حالی قیمت های جدید از سوی شورای رقابت اعلام شد که  تکلیف خریداران خودروهای مونتاژی که در قالب نوبت اول طرح یکپارچه  طی دو ماه گذشته واریز وجه داشتند، نامشخص است. خریدارانی که در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده‌اند و براساس قیمت‌های‌ قبل از مصوبه قیمتی فعلی شورای رقابت، نسبت به تکمیل وجه اقدام کرده‌ و حالا در این کشمکش شورای رقابت و مونتاژکاران، مانده اند که تکلیفشان چیست؟ آیا خریداران خودروها را با لحاظ قیمت‌های مصوب مونتاژی‌ها گران خریده‌اند؟ آیا خودروسازان پول اضافه (نسبت به نرخ‌های مصوب فعلی)‌ که از مشتریان دریافت کرده‌اند را باید به خریداران برگردانند؟ و یا اینکه مونتاژکاران می‌توانند مدعی شوند تا پیش از نرخ‌گذاری اخیر شورای رقابت، ‌تکلیفی در مورد نرخ‌ها نداشته‌اند و ‌از این پس که قیمت‌های مصوب دارند، ‌مکلف به رعایت قیمت‌های شورای رقابت هستند؟

این موارد، ابهامات و سوالاتی است که در فضای عدم شفاف سازی از سوی وزارت صمت به عنوان متولی صنعت و بازار خودرو، بیش از پیش شده است، چون مشخص نیست، دلیل عدم ابلاغ نرخ‌‌های مصوب‌ شورای رقابت به مونتاژکاران چیست؟ این در حالی است که پیشتر و در زمانی که قیمت محصولات خودروهای داخلی ایران خودرو و سایپا از سوی شورای رقابت افزایش یافته بود، نه شورای رقابت و نه وزارت صمت هیچ یک مسئولیت «اعلام قیمت‌ها» را نپذیرفتند و در نهایت قیمت‌های مصوب به صورت غیر رسمی اعلام شد؛ اما حالا اوضاع فرق دارد، زیرا قیمت های اعلامی شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی نسبت به نرخ‌گذاری‌های خودسرانه قبلی مونتاژکاران، کاهش نسبی دارد!

هرچند ممکن است ‌ارسال قیمت‌های مصوب خودروهای مونتاژی، توسط شورای رقابت برای سازمان حمایت و سپس ابلاغ آن، با توجه سیستم اداری، زمان بر باشد، ضرورت دارد تا هرچه سریع تر تکلیف ابلاغ قیمت های جدید روشن شود.

به بیان دیگر، در حال حاضر انتظار مردم این است که نهاد متولی به سرعت نسبت به ابلاغ رسمی این قیمت‌ها به مونتاژکاران اقدام کند و از سوی دیگر همه خودروسازان و مونتاژکاران ملزم باشند ۱۰۰ درصد محصولات خود را در طرح یکپارچه که طرحی عادلانه برای خرید خودرو است، عرضه کنند. این خواسته مردم از وزارت صمت و شورای رقابت، نشان می‌دهد، ضمانت اجرایی برای عملیاتی شدن قیمت‌های جدید خودرو‌های مونتاژی باید توسط وزارت صمت، سازمان حمایت و همچنین شورای رقابت مدنظر قرار گرفته باشد. نمی‌توان پذیرفت که در آغاز هفته، شورای رقابت برای هفده خودروی مونتاژی، قیمت جدید مشخص کند، اما تا به امروز سوالات و ابهامات بسیاری در خصوص ضمانت اجرایی آن و اینکه تکلیف مردمی که در هفته‌های گذشته در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده‌اند چه خواهد شد؟

ماجرای نامه وزارت صمت به شورای رقابت چه بود؟

یک روز پس اعلام قیمت های خودروهای مونتاژی، مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به رئیس کارگروه خودروی شورای رقابت، ضمن اشاره به بازخوردهای دریافتی از خودروسازان و اینکه تعدیل‌ها در حوزه‌های محدودی اعمال شده، خواستار بررسی بیشتر و دقیق‌تر در قیمت‌های اعلامی و هماهنگی با این دفتر (دفتر صنایع خودرو وزارت صمت) در جهت اصلاح سایر پارامترهای موثر شد.

عبدالله توکلی لاهیجانی در نامه‌ای به محمود دودانگه (نایب رئیس شورا و رئیس کاگروه خودروی شورای رقابت)، ضمن اشاره به مواردی، خواستار بررسی دقیق‌تر و بازنگری در قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شده توسط این شورا شد و اعلام کرد، دفتر صنایع خودرو وزارت صمت‌ آماده ارائه هرگونه اطلاعات مورد نیاز و همکاری برای اصلاح پارامترهای موثر در تعیین قیمت خودروهای مونتاژی است.

در متن این نامه آمده است: ضمن تشکر از تلاش‌های آن شورا در حوزه تنظیم بازار خودرو، به استحضار می‌رساند عطف به نامه شماره ۲۹۱-۰۲-۱۹ ص تاریخ شانزدهم اردیبهشت شورای رقابت در خصوص قیمت خودروهای مونتاژی و با توجه به بازخوردهای دریافتی از خودروسازان بخش خصوصی، ذکر موارد زیر ضروری است.
 
۱- با توجه به آنکه مبنای محاسبات در شرکت‌های خصوصی بر اساس آخرین صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ انجام شده است و صرفا تعدیلات در حوزه‌های محدودی اعمال شده، ضروری است تا هماهنگی لازم با این دفتر تخصصی برای اصلاح سایر پارامترهای دخیل انجام شود.
 
۲- نظر به نوسانات ارزی اخیر و ارزبری بالای محصولات مونتاژی و تاثیرپذیری بالا از نرخ ارز و همچنین با توجه به لزوم پاسخ به نیاز بازار از جنبه افزایش تولید داخل ضروری است تا ملاحظات مرتبط با تاثیر نرخ ارز در این محصولات در نظر گرفته شود. (بر اساس تبصره ۲ بند ۳-۳ دستورالعمل شورای رقابت)
 
۳- ضروری است تا قیمت کلیه خودرو‌های مونتاژی همراه با فیچر‌های خاص هر محصول برای هر تیپ محصول به طور مجزا تعیین شود.
 
نظر به موارد مطروحه مستدعی است، دستور دهید تا بررسی‌های دقیق‌تر در خصوص قیمت‌های اعلامی انجام پذیرد؛ به‌گونه‌ای که شاهد رفع موانع تولید و رشد تولید و عرضه خودروسازان به منظور پاسخ به نیاز بازار داخل باشیم.
 
لازم به ذکر است که این دفتر تخصصی آمادگی دارد تا هرگونه اطلاعات مورد نیاز در خصوص موارد فوق‌الذکر را در اختیار آن شورا قرار دهد. "
 
خودرو
 
این نامه از سوی وزارت صمت به شورای رقابت، در همان ابتدا حواشی بسیاری مبنی بر درخواست وزارت صمت برای افزایش قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت داشت؛ حاشیه‌ای جدید که به ابهامات در خصوص ضمانت اجرایی شدن این قیمت‌ها در برنامه‌های فروش مونتاژکاران افزود؛ اما واکنش شورای رقابت  به نقل از اسماعیل شجاعی سخنگوی این شورا آن بود که «آنچه فعلا تصمیم گرفته شده بصورت قطعی باید اجرا شود.»

اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت، در رابطه با درخواست وزارت صمت مبنی بر بازنگری در قیمت‌های مصوب خودروهای مونتاژی گفت: در چهارچوب دستورالعمل خودرویی شورای رقابت، برای تعیین قیمت خودروهای مونتاژی اطلاعات و آمار لازم از وزارت صمت و سازمان حمایت دریافت و در واقع در روز شنبه هفته جاری موضوع قیمت خودروهای مونتاژی نهایی و ابلاغ شده است؛ بنابراین، با توجه به اینکه وزارت صمت اعلام کرده که خواستار تجدید نظر است یا خودروسازان مونتاژی اعتراض دارند، قاعدتا باید موضوع دوباره بررسی شود، بنابراین در کارگروه تخصصی خودرو و شورای رقابت این موضوع مطرح شد و نظر شورا این بود که آنچه فعلا تصمیم گرفته شده بصورت قطعی باید اجرا شود و اگر نیاز به تجدید نظر است با توجه به قیمت‌ها، هزینه های تمام شده،  صورت های مالی و تغییرات در نرخ ارز باید در کارگروه بررسی شود و در نهایت در یک فاصله دو تا سه ماهه ممکن است این تجدیدنظر انجام شود. 

وی با تاکید بر اینکه هدف شورای رقابت این نیست که فروش و یا عرضه متوقف و یا دچار اخلال شود، گفت: اما نکته اساسی این است که نباید قیمت تولید خودروهای مونتاژی در داخل کشور به نحوی باشد که قیمت این خودروها از قیمت واردات بیشتر شود و باید قیمت خودروهای مونتاژی تولید داخل از قیمت همان خودروها در صورت واردات کمتر باشد. 

 

وزارت صمت دوباره اطلاعیه صادر کرد

 

وزارت صمت در اطلاعیه ای ضمن تاکید بر جلوگیری از گران‌فروشی خودروهای مونتاژی، اعلام کرد: به دنبال برخی برداشت‌های رسانه ای نسبت به نام دفتر صنایع خودروی وزارت صمت به شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مونتاژی این وزارتخانه طی اطلاعیه ای اعلام کرده است که مصوبه شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودروهای مونتاژی، قطعی و لازم‌الاجراست.

در این اطلاعیه آمده است: به دنبال برخی برداشت‌های رسانه‌ای نسبت به نامه دفتر صنایع خودروی وزارت صمت به شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مونتاژی، وزارت صمت ضمن تاکید مجدد بر ضرورت اجرای مصوبات شورای رقابت در زمینه قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل و خودروهای مونتاژی، اعلام کرد، نامه دفتر صنایع خودرو با هدف حمایت از افزایش تولید، ضمن حمایت از مصرف‌کنندگان و جلوگیری از گران‌فروشی بوده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: وزارت صمت در دولت سیزدهم پیگیر جلوگیری از گران‌فروشی خودروهای مونتاژی بوده است و در همین زمینه، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز سال گذشته پرونده گران‌فروشی یکی از خودروسازان مذکور را تکمیل کرد که به جریمه بیش از 13 هزار میلیارد تومانی شرکت مذکور از سوی سازمان تعزیرات حکومتی منجر شد.

نکته مهم در نامه دفتر صنایع خودرو، اجرای دقیق دستورالعمل شورای رقابت به منظور تحقق رشد تولید در سال جاری و زمینه سازی برای نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در تحقق رقابتی شدن بازار خودروی کشور است، به گونه ای که تلاطمات محیطی ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی کشور نتواند خللی در مسیر رشد تولید که از سال گذشته آغاز شده است، ایجاد نماید.

از این روی، سازمان حمایت بررسی‌های لازم در خصوص موارد مذکور در نامه را در صورت صلاحدید شورای رقابت در دستور کار قرار خواهد داد تا حقوق تولیدکنندگان خودرو نیز رعایت شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵۳
نقشه اش این است کارخانجات و شرکتها گران به مردم بفروشند و پولها را جمع کنن دولت میاد وسط همه پولهای گران فروشی بعنوان جریمه از شرکت ها میگیره بحساب خودش واریز کنه ، از بهتر ملت چی میخواهد
غرب زده مجرم نیست بیماره! این صد بار! از این به بعد هرکی به غربگداها توهین کنه با من طرفه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
برو ساندیستو بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
شماها عزیزم دچار فوبیا شدی. احتیاج به دارو و درمان داری تا شب ها خوابت ببرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
اینم معجزه ی ساندیس!!!!حالا بگید چرا بعضی ها عاشق ساندیس هستند!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
من دارم از غرب زده ها دفاع میکنم اینا فحش میدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
تو هم مریض نیستی عزیزم از این به بعد هر کی به تو . بگه روانی با من طرفه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
دوست 19.49 واقعا بیماری.کسی به توفحش نداد که.راهکار بهت گفتن.تو کدوم کامنت فحش دیدی؟!
صنعت خودروسازی ایران = خیانت به 80 میلیون ایرانی به نفع مافیا
اولا از تابناک بسیار تشکر میکنیم که پیگیر این موضوع است ، چون در این شرایط چهارصد ، پونصد میلیون پول که از ما زیاد گرفته اند واقعا پس انداز حدود چهار سال من نوعی است .
دوما در بخش دوم این گزارش به این نکته توجه نشده که وزارت صنایع گفته بود که حق ازدیاد بها ندارند تا اعلام نرخ مصوب و امثال مدیران خودرو سرخود قیمت ها را بالا برده و سریع ثبت نام کردند ، برخلاف متن این گزارش ، وزارت صنایع گفته است که اخذ رقم های بالاتر تخلف و خودرو ساز موظف به عودت است . تکلیف روشن است . بعد یک عمری یک ماشین ثبت نام کردیم چه داستانی است آخر ، اول میفروشند یعد قیمت نهایی میکنند ، حالا بالاتر یا پایین تر ، بدابحال مردم و مصرف کننده . حالا خوبه چینی هم تاز نصیبمان شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Estonia |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
وجه مثبت قضیه رو نگاه کن شما! همین که تونستی توی 4 سال پونصد میلیون پس انداز کنی خیلی خوبه، ما هر چی پس انداز میکنیم رو سر سال بعلاوه پس انداز سال بعد میذاریم روی پول پیش خونه!
همچنین تشکر میکنم و خداوند پدر و مادر آن باعث و بانی این تدقیق قیمت را قرین رحمت کند ، که نگذاشت مثلا خودرو ۲۲ هزار دلاری را ۳۳ هزار دلار به خریداران سری اول یکپارچه گران فروشی کنند . با هر فرمولی مثلا تیگو هفت ۲۲ هزار یورو باید به دست مصرف کننده برسد ، در ایران . بعد شب اخذ وجه پس از اعلام نتایج یکپارچه ، مدیران خودرو ۱.۴۰۰ میلیون را ۱،۶۷ اعلام و اخد کرد
تا قیمت دلار پایین نباید اوضاع مملکت درست نمی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
با همین دلار هم خودرو باید خیلی ارزونتر باشه
اگه گمرکی و هزار کوفت و زهر مار رو بردارن
خودروی عای با قیمت خوب میرسه دست مصرف کننده
حتی با همین دلار 55 تومنی
ضمنا قیمت دلار بالا نیست. حجم ریال بالا هست و تولید هم کم و در نتیجه میشه همین که هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
دلار همین الان هم کمتر از نرخ واقعیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
تنها راه نجات ما ازین وضعیت، افزایش درآمد ملت در حد و حدود جهانی هست
اگر وزارت صمت نظر شورای رقابت رو قبول داره و همه اذعان میکنن که تا بامروز گرانفروشی میکردن و وزارت صمت هم مدعی مبارزه با گرانفروشی و حتی جریمه نجومی به خودروساز متخلف هست.
چرا تکلیف مردم رو مشخص نمیکنین.تا کی باید هر روز کار مردم پیگیری اخبار خودرو تو این سایت و اون سایت باشه.چرا باید علیرغم اینهمه دغدغه های زندگی یه استرسی هم این آقایون بذارن رو دوش مردم.مگه غیر از اینه که قانون حرف اولو میزنه.دولت باید در اسرع وقت این داستان رو خاتمه بده و آرامش رو به جامعه برگردونه.
ایکاش به جای مهندسی معکوس در زمینه بمب و موشک دوستان میرفتند در اقتصاد و فروش خودرو هم مهندسی معکوس میکردند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
نمیشه. چون قیمت تمام شده موشک و بمب براشون مهم نیست و هرچقدر بخوان هزینه میکنن ولی خودرو مشتری عام داره و قیمت تموم شدش مهمه.
نباید تولید كننده ها سود كنند. هر كه باشند هر چه باشند. تولیدكننده رب گوجه ؛ روغن؛ ماكارانی؛ انواع تنها و كنسروها و انواع خوراكی ها چقدر نصیب میبرد و دلالها چقدر. خودرو كه جای خود دارد. اجازه كار نمی دهید حمایت بماند. از این خاك بیتشر از این توقع نیست.
لیمیت فرهنگ اخلاق امردم این كشور وقتی تی به سمت 5000 سال میرود همین است. بنظرم این شرایط حداكثر بضاعت قابل دسترسی از ثمرات این خاك است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
حالت خوش نیست تو؟
بنظر میاد وزارت صمت با خودروسازان دستشون تو یک کاسه باشه
خودروهای بنجل چینی را به چندین برابر قیمت واقعی و قیمتهای موجود در دیگر کشورها به مردم بدبخت قالب میکنند و سیرایی ندارند. من نمیدونم کدام دستای کثیفی است که ملتو از داشتن خودوری با کیفیت محروم نگهداشته؟ چرا واردات خودرو را آزاد نمیکنند تا پوزه فرغون سازان مونتاژ کار به خاک مالیده بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
دستها همه با هم یه جا هستن
تنهاترین وساده ترین راه حل مشکل خودرو درا ایران : آزادی واردات بدون شرایط من درآوردی. برای اینکه بهانه جویان کمبود ارز را هم بهانه نکنند صرفا با ارز آزاد ودرعوض برداشتن مالیات ورودی سنگین فعلی که دردنیا بینظیر است. دراینصورت با تغییر مسیرمقداری از ارز حداقل 20 میلیارد دلارقاچاق ونیز ارز ایرانیان مقیم خارج به تعداد نامحدود خودرو وارد وقیمتهای فعلی خودروی داخلی هم که 2-3 برابرقیمت کارخانه است تعدیل میشود.بهمین سادگی. همانند 200 کشوردیگر غیر کره شمالی وکوبا. توجه داشته باشید که با ارز آزادخودرویی مثل رنوکوئید حدود 300 میلیون میشود که صدبرابربهتر از خودروهای 400تا 700 میلیونی داخلی است.
پاسخ ها
ادامه پیام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
درفاصله سالهای 83 تا 97 که واردات خودرو (ولو با شرایطی بسیارناعادلانه) آزاد بود آیا بین قیمت کارخانه وبازار تفاوتی بود؟ آیا خرید خودرو با مسخره بازیهایی مثل قرعه کشی با شرایط مضحک وتحقیری وتحمیلی بود؟
مطمئن باشین حامی و پشت خودروسازها خیلی قوی تر از وزارتخانه یا شورای رقابته، حالا دیگه فکر کنین داستان از چه قراره
بیچاره مردم؟؟؟
فقط پرايد خودروي ملي است؟
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
پراید خودرویی بود که تا سال89 مونتاژمیشد.بعد اون دیگه پرایدنیست بعلت استفاده از شکل اتاق اون یک ماشین بدلی بین مردم به پراید مشهورشده. اون پرایدواقعی به نسبت قیمتش خودروی شهری بسیارخوبی بود
همین الان با همین قیمتی که شورای رقابت برای مونتاژکاران تایین کرده برید ببینید قیمتی که خود کارخانه در چین بر روی این محصولات گذاشته چقدره ؟ به عنوان مثال tigo7 pro تقریبا 15 هزار دلاره با دلار 55 هزار میشه 825 میلیون و tigo8 pro 19000 دلاره که میشه 990 میلیون . کلا فلسفه مونتاژ خودرو در کشور ثالث اول ایجاد شغله و دوم کاهش قیمت تمام شده برای مشتریه اگه قرار باشه یه خودرو گران تر از مبدا کشور تولید کننده بشه , گرانتر که چه عرض شود حتی تا سه برابر قیمت واقعی چه توجیهی جز رانت و فساد برای یه عده ای داره؟ بزرگترین تولید کنندگان خودرو دنیا کلا تا حداکثر 25 درصد رو هر خودرو سود میکنن . مگه چیکار میکنید؟ چرا اینقدر ظلم میکنین؟ یه خودرو 20 هزار دلاری دیگه حد اکثر با تمام هزینه هاش باید 25 هزار دلار به دست مشتری برسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
مثبت دادم چون درست نوشته بودی اما دقیق نه. تویوتا فقط هفت درصد از هر خودروی تولیدی ش سود میبره.
یکی از مونتاژکاران بهمن موتور بود که به نمایندگان خودرو داد، حالا انتظار دارید گردنکشی نکنند؟ فکر کردی از روی دلسوزی برای مردم وزیر صمت را عزل کردند؟
ای طفل عزیز و نور دیده
از دبه کسی ضرر ندیده
من کاری به حق یا ناحق بخشنامه شورای رقابت ندارم اما بعد اعلام قانون است کسی هم از زیر بار اجرای آن نمی‌تواند در برود به راحتی می‌شود به دادسرا مراجعه کرد و به استناد این بخشنامه قانونی طلب باز پرداخت اضافه پرداخت را کرد دادگاه هم پرداخت اضافه پر اخت ،پول دادگاه،پول وکیل و جریمه دیرکرد را محاسبه کرده حکم می‌دهد این حکم قابلیت اجرا دارد و شاکی می‌تواند به استناد آن به بانکهایی که خو روسازی در آن حساب دارد مراجعه کرده و معادل حکم را بلوکه و برداشت کند البته بعید می‌دانم خودروسازان بگذارند کار به اینجا برسد چون خودشان واحد حقوقی دارند و این مسائل را می دانند لذا اگر حکم شورای رقابت لغو نشود که تقریبا انجام آن غیر ممکن است پرداخت پول اضافی ولو به ناحق اجباری است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
کرمان موتور در قرارداد عنوان کرده بود حق هر گونه شکایت حقوقي وکیفری را از خودم سلب میکنم ومشتری بدبختیها به ناچار امضا می کرد تا اولینش از بین نرود
خودروهایی گران بدن خدمات پس از فروش خریداران بعد از یکی دوسال بایستی قیمتهای نحومی برایدقطعات بدن همش سوده برای رانت خواران
آقا من چهارشنبه زنگ زدم نمایندگی بهمن موتور برای حواله پاییز سوال کنم گفتن بهمن موتور فعلا با شورای رقابت مشکل خرده کلا ماشینی بیرون نمیده، وقتی میگن مافیا همینه دیگه الان انقد ماشین نمیدن تا گرونش کنن میخوایم چیکار کنیم کاری از دست ما ملت مظلوم بر نمیاد، حتی تو شرایط طرحم نوشته نوبت داشتن به منزله این نیست که کارخونه وظیفه داره ماشبن به شما بده وقتی قرارداد بست نهایی شده، خلاصه طبق معمول مارو دارن بازی میدن
دره اون وزارت صمت رو باید گل گرفت
وزیرش رفت
بقایاش نمی ذارن
شورای رقابت قیمت خودروهای داخلی را بالا برد هیچ ارگان دولتی و غیره اعتراض نکرد و اجرا شد و مردم هم تمکین کردند. در مورد خودروهای مونتاژی هم شورای رقابت قیمتگذاری کرده ولی دولتی ها و خودرو سازها مقاومت میکنند. باید همگی بریم وزات صمت و جاده مخصوص شرکتهای خودروساز را اتش بزنیم و برای همیشه مشکل را حل کنیم.
ظاهرا تا وقتی مرزها بر روی خودرو خارجی باز نشه این خودروسازها آدم نمی شوند

با آب و برق یارانه ای انگار سیری ناپذیر هستند
الان تکلیف چیه کارخونه قیمت نجومی داده ...شورا یه چیز میگه ...ادم از کجا بدونه چی به پولش میرسه
چطور کارخانه‌ های خودرو سازی به قانون دهن کجی میکنن و علنا میگن اجر ا نمی کنیم وهیچ کس تذکری هم به اینها نمیده
ولی مردم عادی برای طلب حق خود هم گوش شنوایی نداشته وقانون سابق ولاحق ونانوشته و... برای مردم مو به مو اجرا میشه
در طرح یکپارچه اول تکمیل وجه کردیم بالاجبار با قرض وگرفتاری پول رو پرداخت کردیم اگر قیمت‌های شورای رقابت اجرا نشه ومبالغ اضافی عودت نشه معلومه اجرای قانون در کشور ما کشکه. کشک
وزارت صمت در اصل بلای جان مردمه
دولت بیچاره این وسط گیر افتاده یک راهکار ساده هست که دولت تمام توان خودرو روی ارزان کردن قیمت زمین تو کشور کنه اونموقع است که باید این آهنپاره هارو شرکتهای تولیدی ازمردم بخرند و بعنوان اهن غراضه صادر کنن تا بتوانن حقوق کارمندانشون رو بدهن کسی دیگر بخاطر حفظ ارزش پولش به سمت خرید خودرو نمیره و تورم هم تو کشور برای اولین بار مهار و قابل کنترل میشه
بنده سیصد قرض کردم تا ثبت نام طرح یکپارچمو با این افزایش غیر منطقیشون تکمیل وجه کنم و فرصتی هم برای تمدید نبود و به اجبار انجام دادم و حالا با این قیمت جدید که کاهشیه و دقیقا همون تفاوت سیصد تومنی بین قیمتی که من دادم و قیمتی که شورای رقابت برای مونتاژیا اعلام کرده منه نوعی باید مغروض بمونم و مثلا کرمان موتور سودشو‌ ببره ؟؟؟ رو چه حسابی؟؟چرا انقدر داغونه قیمت گذاری ها و تصمیم گیری ها و حتی پیگیری ها، الان من و امثاله من دستمون به کجا بند هست که وجه اضافی ای که ازمون گرفتن رو بهمون عودت بدن؟؟؟ واقعا متاسفم برای این وضعیت این بی تدبیری ها و‌شونه خالی کردنا و زور گفتن ها ...
واقعیت اینه که وزارت صنعت اون برش لازم را ندارند و دودش داره تو چشم مردم می‌ره. مردمی که از داشتن یک خودرو نو چینی با قیمت معقول محروم شدند. و این چیزی نیست جز مافیا...
الان مردم چکارکنن خودرو مونتاژی ثبت نام کنن واقعا SX5 645 ملیونه؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
از این بیشتر هم نمی ارزد.
چون بیرون دارند گوش می برند و ملت هم تمکین کردند - ایا گوش بری خوب است!؟؟؟؟ خودرو باید از قیمت .واردات آن باید کمتر در بیاد
تجمع در مقابل شورای رقابت بخاطر گرانفروشی شرکت های خودرو سازی خصوصی براى ثبت نام کنندگان مرحله اول ودوم تا شرکت ها رو ملزم به عودت مبلغ اضافی با دیر کرد نماید
دستهای پشت پرده به کمک خودروسازمیاد وگرون میشه قیمت کارخونه مونتاژیا
مونتاژ کاران چند بار می‌خواهند گران کنند ..انوقع که ایران خودرو و سایپا قیمت هاشون یا ثابت بود یا خیلی کم افزایش داشت مونتاژ کاران افزایش چشمگیری داشتند الان هم سو استفاده میکنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی