بازدید 7520
۳
با تحولات منطقه و جهان

سفر مشاور امنیت ملی عراق به ایران/ حمله جنگنده های اسرائیل به سوریه/ آمادگی آمریکا برای جنگ فضایی با روسیه و چین/ شرط جدید بایدن برای دیدار با نتانیاهو

سفر مشاور امنیت ملی عراق به ایران، حمله جنگنده‌های اسرائیل به سوریه، آمادگی آمریکا برای جنگ فضایی با روسیه و چین، شرط جدید بایدن برای دیدار با نتانیاهو و درخواست ریاض و واشنگتن برای تمدید آتش‌بس در سودان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸ 29 May 2023

سفر مشاور امنیت ملی عراق به ایران/ حمله جنگنده های اسرائیل به سوریه/ آمادگی آمریکا برای جنگ فضایی با روسیه و چین/ شرط جدید بایدن برای دیدار با نتانیاهو

بین الملل تابناک: سفر مشاور امنیت ملی عراق به ایران، حمله جنگنده‌های اسرائیل به سوریه، آمادگی آمریکا برای جنگ فضایی با روسیه و چین، شرط جدید بایدن برای دیدار با نتانیاهو و درخواست ریاض و واشنگتن برای تمدید آتش‌بس در سودان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

سفر مشاور امنیت ملی عراق به ایران

 صبح امروز (دوشنبه) «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، بغداد را به مقصد تهران ترک کرد.

وبگاه «شفق نیوز» به نقل از دفتر مشاور امنیت ملی عراق خبر داد که قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی این کشور به دستور نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در صدر هیأتی امنیتی به منظور بحث و بررسی روند تامین امنیت مرزها با ایران امروز رهسپار ایران شد.

روزنامه «العربی الجدید»، دوم ماه جاری، به نقل از منابع آگاه خبر داده بود که مشاور امنیت ملی عراق به منظور بررسی مساله کنترل مرزها و بررسی فعالیت گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب در خطوط مرزی طی چند روز آینده به ایران سفر می‌کند.

یک منبع در دفتر مشاور امنیت ملی عراق به این رسانه قطری گفته بود: به منظور بررسی آخرین دستاوردهای دولت در زمینه تأمین امنیت مرزها و همچنین پیشبرد مساله حفظ آرامش و جلوگیری از حمله مجدد به مناطق مرزی عراق، مشاور امنیت ملی عراق به تهران سفر خواهد کرد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) نیز اخیرا به نقل از الاعرجی گزارش داده بود که وی در جریان گفت‌وگو با وابسته نظامی ایران در بغداد، مسائل مربوط به افزایش امنیت و مسئولیت دو کشور در زمینه تأمین امنیت مرزها را بررسی کرده است.

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیشتر در اظهاراتی اشاره کرده بود که دولت عراق متعهد شده است، گروهک‌های تروریستی در مجاورت مرزهای غربی ایران را خلع سلاح کند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در ادامه با بیان اینکه نیروی زمینی سپاه منتظر عملی شدن تعهدات طرف عراقی است، هشدار داد، در صورت عدم عمل به توافق، حملات سپاه علیه گروهک‌های تجزیه‌طلب ادامه خواهد داشت.

حمله جنگنده های اسرائیل به سوریه

خبرگزاری سانا گزارش داد که پدافند هوایی ارتش سوریه با اهداف متخاصم در آسمان دمشق و حومه آن مقابله کرد.

 پدافند هوایی سوریه برای مقابله با حمله هوایی جدید رژیم صهیونیستی فعال شد و منابع سوری اعلام کرده‌اند، یک موشک به هدفی در نزدیکی فرودگاه دمشق اصابت کرده است.

یک منبع نظامی نیز گزارش کرد، حدود ساعت ۲۳:۴۵ دقیقه یکشنبه، دشمن اسرائیلی از سمت جولان اشغالی سوریه با هدف قرار دادن نقاطی در اطراف دمشق حمله هوایی انجام داد.

بنا بر اعلام این منبع، موشک‌های متجاوز رهگیری و تعدادی از آنها ساقط شدند و خسارات وارده تنها مادی بودند.

آمادگی آمریکا برای جنگ فضایی با روسیه و چین

یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده روز یکشنبه مدعی شد که آماده درگیری با روسیه و چین در فضاست.

به نوشته روزنامه انگلیسی «گاردین» سرتیپ «جسی مورهاوس» از مقامات ارشد فرماندهی فضایی ایالات متحده در نشستی خبری در «لندن» گفت: حملات روسیه و چشم انداز چین برای تبدیل شدن به قدرت فضایی، برای آمریکا  چاره ای جز آماده شدن نگذاشته است.

مورهاوس مدعی شد، آمریکا آماده است در صورت لزوم در فضا بجنگد. چهار کشور چین، آمریکا، هند و روسیه با انهدام ماهواره‌های خود با موشک از زمین، قابلیت‌های ضد ماهواره‌ای را آزمایش کرده‌اند.

روسیه حدود یکصد ماهواره در مدار کره زمین دارد که کمتر از نیمی از آن‌ها فعال هستند و هر سال چندین ماهواره به ماهواره‌های روسیه در فضا افزوده می‌شود.

چندی پیش، مدیرعامل «روسکاسموس»، شرکت فضایی روسیه با هشدار به آمریکا و متحدانش گفت که قابلیت‌های شناسایی فضایی روسیه را در نظر داشته باشند. «دیمیتری روگوزین» مدیر عامل شرکت فضایی «روسکاسموس» گفت: ما همه چیز را از اینجا می‌بینیم، پس بیدار باشید.

وی گفت:  در حالی که سی کشور عضو ناتو و همچنین شرکا و نامزدها در حال بررسی یک مفهوم راهبردی هستند که تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهد داشت، شرکت فضایی روسیه در حال انتشار تصاویر ماهواره‌ای از محل نشست و همان مراکز تصمیم‌گیری است که از ملی گرایان اوکراینی حمایت می‌کند.

مورهاوس در تلاش برای رقابت فضایی جدید با روسیه و چین گفت که ایالات متحده به توسعه فناوری‌های ضد ماهواره ادامه می‌دهد. وی در توجیه سخنان خود اظهار داشت، این بهترین روش برای جلوگیری از وقوع درگیری است.

شرط جدید بایدن برای دیدار با نتانیاهو

رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه از شرط دولت آمریکا برای برگزاری دیدار میان جو بایدن و بنیامین نتانیاهو پرده برداشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد که دولت آمریکا شرط جدیدی برای امکان دیدار میان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گذاشته است.

این رادیو اعلام کرد که مسئولان برجسته‌ای در کاخ سفید پیامی را به دفتر نخست وزیر اسرائیل با این محتوا تحویل دادند که امکان آمدن بنیامین نتانیاهو به کاخ سفید و دیدار با بایدن و همچنین کمک رئیس جمهور آمریکا جهت تقویت راه‌های عادی سازی اسرائیل با عربستان وجود دارد؛ اما مشروط به اینکه لایحه قانون "انجمن‌ها" که به فعالیت‌های سازمان‌های جامعه مدنی در فلسطین آسیب می‌زند، لغو شود.

منابع عبری روز شنبه نیز اعلام کردند، فشارهای بین المللی بر اسرائیل برای جلوگیری از تصویب قانون انجمن‌ها افزایش یافته است. این قانون کمک‌های دولت‌های خارجی و هیات‌های خارجی به فلسطینی‌ها را محدود می‌کند.

نتانیاهو با وجود گذشت چندین ماه از تشکیل دولتش، همچنان منتظر دعوت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از او برای ورود به کاخ سفید است.

به نوشته روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت، بایدن اواخر ماه مارس در بیانیه‌ای به خبرنگاران گفت: به این زودی‌ها از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن دعوت نخواهم کرد و اسرائیل نمی‌تواند به این مسیر ادامه دهد.

در آن زمان، رئیس جمهور آمریکا نیز مخالفت خود را با طرح دولت تل‌آویو برای "اصلاح قوه قضاییه" اعلام کرد.

درخواست ریاض و واشنگتن برای تمدید آتش‌بس در سودان

 کمتر از یک روز مانده به اتمام آتش بس موقت هفت روزه در سودان، عربستان سعودی و آمریکا در بیانیه مشترکی با متهم کردن طرف‌های درگیر در این کشور به نقض آتش‌بس، خواستار تلاش برای تمدید دوباره آن شدند.

به گزارش شبکه الجزیره، عربستان و آمریکا در این بیانیه تاکید کردند: دو طرف درگیر در سودان مرتکب تخلفاتی شده‌اند که به شدت مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه و خدمات رسانی شده‌ است.

در این بیانیه آمده است: آمریکا و عربستان به عنوان تسهیل کننده توافق آتش‌بس کوتاه مدت و اقدامات بشردوستانه، از نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع می‌خواهند برای دستیابی به توافق درباره تمدید آتش‌بس که فردا ۲۹ ماه می ساعت ۹:۴۵ دقیقه به وقت خارطوم به پایان می‌رسد، به تلاش‌هایشان ادامه دهند.

عربستان و آمریکا همچنین در این بیانیه تاکید کردند: تمدید آتش‌بس، ارسال کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز ملت سودان را تسهیل می‌کند و در صورت عدم توافق برای تمدید آتش‌بس فعلی، این وظیفه دو طرف است که به تعهدات خود بر اساس توافقنامه و اعلام تعهد به حفاظت از غیرنظامیان در سودان پایبند باشند.

با وجود آغاز توافق آتش بس جدید در سودان، امروز بار دیگر درگیری‌های شدید میان ارتش و نیروهای واکنش سریع رخ داد و دو طرف مواضع یکدیگر را در شمال به شدت گلوله باران کردند.

در دارفور، فرماندار منطقه از همه شهروندان خواست برای محافظت از دارایی خود، سلاح به دست بگیرند.

سودان از پانزدهم آوریل شاهد درگیری بین ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) از جمله پایتخت خارطوم و سایر شهرهای شمال و غرب کشور بوده است.

جنگ در سراسر سودان بیش از ۱۸۰۰ کشته بر جای گذاشته است. سازمان ملل اعلام کرد، بیش از یک میلیون تن در داخل سودان آواره شده‌اند، علاوه بر آن ۳۰۰ هزار تن به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
با این حملات مستمر و کوبنده اسراییل علیه سوریه، آیا واقعا چیزی از شبه نظامیان حامی بشار اسد باقی مانده است؟
اگر بشار اسد ذره ای غیرت دینی و ملی داشت، اولا چادر بر سر همسر بی حجابش می انداخت و ثانیا لباس رزم می پوشید و به میدان جنگ می آمد تا پاسخ صهیونیست های جنایتکار را بدهد که هر روز تعدادی از جان برکفان مقاومت را به شهادت میرسانند
روسیه بزرگتر از دهنش حرف میزنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی