بازدید 12315
مرور روزنامه‌های شنبه ۱۹ فروردین ماه

چرا همیشه باید جراحی اقتصادی را از قلب مردم آغاز کرد؟ /دو توافق مکمل؟! /مسئولیت بازار خودرو با کیست؟!

بررسی آمار‌های چهار ساله ثبت احوال از ازدواج و طلاق، دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان در پکن، صنعت خودرو اسیر ناهماهنگی‌ها، اعلام تصمیم ریاض درباره پایان جنگ یمن، پاسخ به هتک‌حرمت مسجد‌الاقصی با ۳۴ راکت، تاثیر اتفاقات اخیر روی مرگ خود خواسته پوراحمد چه بود؟ سخنان رییس قوه قضاییه در مورد بحث حجاب و آیا بناست انتخابات رقابتی شود؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 08 April 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۱۹ فروردین ماه در حالی چاپ و منتشر شد که گشایش فصل جدیدی در رابطه ایران و عربستان، قیمت گذاری خودرو در بن بست، محکومیت بین المللی جنایت صهیونیست‌ها در حمله به مسجدالاقصی و حال ناخوش مسکن در سال ۱۴۰۲ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

مسئولیت بازار خودرو با کیست؟!

مهدی حسن زاده طی یادداشتی با تیتر مسئولیت بازار خودرو با کیست؟! در خراسان نوشت: ظاهرا قیمت گذاری خودرو در حال تبدیل شدن به موضوعی لاینحل و مسئله‌ای به شدت پیچیده است که انواع روش‌ها برای قیمت گذاری در آن تجربه می‌شود. روزگاری نه چندان دور، قیمت گذاری برعهده وزارت صنایع و معادن سابق (صمت فعلی) بود. سپس با تشکیل شورای رقابت براساس قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و این استدلال که بازار خودرو انحصاری است، این مسئولیت بر دوش شورای رقابت افتاد. با افزایش قیمت خودرو از سال ۹۷ در پی جهش ارزی آن سال و فاصله گرفتن قیمت بازار از قیمت کارخانه، بار دیگر بحث‌ها در این باره که چگونه باید در بازار خودرو قیمت گذاری کرد، بالا گرفت. از ابتدای سال گذشته با اصرار وزارت اقتصاد، قیمت گذاری از مسیر بورس کالا صورت گرفت که با کشف قیمتی مابین قیمت کارخانه و بازار، نوع جدیدی از قیمت گذاری را مطرح کرد. با این حال اعتراض‌ها به قیمت کشف شده در بورس کالا موجب شد که از اواخر سال گذشته، سکان قیمت گذاری خودرو دوباره در دست شورای رقابت قرار گیرد. با این حال پس از تصمیم روز‌های گذشته این شورا، یک مقام مسئول در نامه‌ای به شورای رقابت اعلام کرده است که افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو غیرمتعارف است و آثار تورمی دارد و باید اصلاح شود. به این ترتیب طی بیش از یک دهه اخیر با ۴ مدل متفاوت قیمت گذاری مواجه بوده ایم؛

۱ - قیمت گذاری توسط دولت (وزارت صمت) ۲ - قیمت گذاری توسط شورای رقابت (نهاد فراقوه ای) ۳ - قیمت گذاری توسط بورس کالا ۴ - قیمت گذاری با دخالت مقامات دولتی در مصوبه شورای رقابت ماحصل انحصار، بی برنامگی و این بلبشوی قیمت گذاری، بازی باخت - باخت برای تولیدکننده و مصرف کننده است. تحمیل زیان انباشته حدود ۲۰۰ هزار میلیاردی به خودروسازان و دیگر اجزای صنعت خودرو، کاهش تولید به کمتر از یک میلیون دستگاه در سال‌های ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰، افزایش شدید قیمت خودرو در بازار، دسترسی سخت و طاقت فرسای مصرف کننده به خودروی دست اول و شکل گیری انواع روش‌های محیرالعقول واگذاری خودرو از جمله قرعه کشی، شکل گیری رانت ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی از تفاوت قیمت کارخانه و بازار و در نهایت تبدیل موضوع خودرو به یک چالش نظام تصمیم گیری در کشور و بازی با اعصاب و روان جامعه، خروجی تصمیماتی است که در زمینه بازار خودرو گرفته شده است.

اکنون که تصمیم جدیدی برای قیمت گذاری خودرو گرفته شده است، توجه مجموعه دولت را باید به چند نکته اساسی جلب کرد:
۱ - ورود خارج از ضابطه به تصمیم شورای رقابت به عنوان یک شورای فرابخشی و مسئول در این زمینه به معنای پذیرش مسئولیت قیمت گذاری خودرو است. اگر با دستور اخیر افزایش قیمت کارخانه به میزان کمتر از ۳۵ درصد مصوب فعلی شورای رقابت، محقق شود، تبعات آن در زمینه تشدید زیان انباشته خودروسازان، کاهش تولید، افزایش قیمت خودرو در بازار و سرریز معوقات خودروسازان بر نظام بانکی نیز متوجه دولت خواهد بود. در چنین شرایطی قطعا بازار دونرخی خودرو تشدید می‌شود و این مسئله چیزی نیست که در یک خط با دستور بتوان به حل آن امیدوار بود.


۲ - تردیدی نیست که در موضوع خودرو نباید یک سویه قضاوت کرد. مقایسه قیمت و کیفیت خودرو‌های داخلی با برخی خودرو‌های معمولی در کشور‌های همسایه نشان می‌دهد که خروجی صنعت خودرو، تولید محصولی گران و بی کیفیت است. این خروجی با وجود حمایت‌های تعرفه‌ای کم نظیری رقم خورده است که نمونه آن در کمتر کشور و کمتر صنعتی دیده می‌شود. اولین گام برای خروج خودروسازی از بن بست قیمت گذاری پذیرش شکست حمایت‌های تعرفه‌ای و تعریف بسته‌ای از حمایت به صورت مدت دار و مشروط است. به این معنی که حمایت تعرفه‌ای باید محدود به چند سال باشد و تعرفه واردات نیز به تدریج کاهش یابد و خودروسازان فقط همین چند سال فرصت داشته باشند تا بتوانند بدون حمایت‌های خاص سرپا بمانند.


۳ - صنعت خودرو قبل از هر اقدامی از جمله خصوصی سازی (که با این زیان انباشته به نظر ناممکن می‌رسد) نقشه راه مشخصی داشته باشد که در آن در وهله نخست آسیب شناسی مشخصی در زمینه عوامل شکل گیری زیان انباشته بالا، کیفیت پایین و قیمت گزاف صورت گیرد.


۴ - ضوابط مشخص و مبتنی بر سیاست گذاری کلان برای قیمت گذاری خودرو تعریف شود تا مشخص باشد تا زمان وجود انحصار و به ضرورت آن قیمت گذاری، برمبنای چه منطقی باید خودرو قیمت گذاری شود تا از این همه آشفتگی و تغییر در نحوه تعیین قیمت خودرو پرهیز شود.

 

چرا همیشه باید جراحی اقتصادی را از قلب مردم آغاز کرد؟


حمیدرضا بوستانی طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد نوشت: مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از ارزانی سوخت، بر اصلاح قیمت انرژی تاکید نمود. این اظهارنظر در حالی صورت گرفته که به نظر نمی‌رسد جامعه آمادگی پذیرش شوک ناشی از افزایش قیمت سوخت را داشته باشد. بعلاوه، ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد که بهتر است مسئولان نسبت به آن پاسخگو باشند: چطور اصلاحات همواره در حوزه‌هایی جریان پیدامی‌کند که پرداخت هزینه‌های آن بر عهده مردم است؟ چراعلی‌رغم ناکارآمدی نظام مدیریتی هیچ بحثی مبنی بر انجام اصلاح در این حوزه مطرح نمی‌شود؟ چرا مدیرانی که ده‌ها سال است در راس قدرت هستند و کاری هم از دستشان برنمی‌آید حاضر به کناره‌گیری از کرسی مدیریت نیستند؟ آقای میرسلیم؛ چنین مواضعی این گمان را تقویت می‌کند که شما بیش از آنکه نماینده مردم باشید، وکیل مدافع دولت هستید. شما که از ابتدای انقلاب تا همین امروز تصدی سمت‌های مهمی، چون وزارت فرهنگ و نمایندگی مجلس را بر عهده داشته و از مزایای جذاب صندلی قدرت بهره‌مندشده‌اید، کدام معضل را ختم به خیر نموده که انتظار دارید شهروندان، افزایش قیمت بنزین را بپذیرند؟ به همین ترتیب، باید از مسئولان حامی افزایش قیمت بنزین پرسیدکدام‌یک از بحران‌های کلان را حل نموده‌اید که برای افزایش قیمت بنزین طرح می‌ریزید؟ چرا تغییرات مثبت از رسیدگی به وضعیت اسفناک خودروساز‌های داخلی و دیگرشرکت‌های دولتی یا خصولتی آغاز نمی‌شود؟ چرا همیشه باید جراحی اقتصادی را از قلب مردم آغاز کرد؟ چرا همواره مردم باید بهای تصمیمات نابخردانه برخی مسئولین را بپردازند؟


در ایران حداقل دستمزد سالانه، حتی به هزار دلار هم نمی‌رسد. این میزان به‌قدری اندک است که با حداقل دستمزد پرداختی در اغلب کشور‌ها قابل قیاس نیست. دقیقاً به همین دلیل، افزایش قیمت انرژی به بهانه ارزانی آن در مقایسه با دیگر کشور‌ها غیرمنطقی به نظر می‌رسد. قیمت بالای سوخت در دیگر جوامع متناسب با درآمد و قدرت خرید مردم می‌باشد. برای نمونه، هر لیتر بنزین در آمریکا حدود یک دلار و ۱۲سنت قیمت دارد درصورتی‌که حداقل دستمزد پرداختی ماهانه در این کشور به بیش از ۱۷۰۰ دلار می‌رسد.
اگر وضع مردم متناسب با افزایش قیمت سوخت بهبود یافته و تورم افسارگسیخته دست از جان ملت بردارد، بعید است کسی مخالف افزایش قیمت آن باشد. تقویت ارزش پول ملی.


تعیین تکلیف برجام، حاکمیت نظام شایسته گزینی و خصوصی‌سازی واقعی از جمله اقداماتی است که در صورت انجام آن‌هاهیچ‌کس از واقعی‌سازی قیمت بنزین گلایه‌مند نخواهد بود. بگذارید حال که مردم می‌خواهندهزینه افزایش قیمت سوخت را بپردازند حداقل دلشان خوش باشد که حاکمیت نیز گامی هرچند کوچک به سوی اصلاح برداشته است.


برای نمونه، همین تاخیر در پرداخت حقوق اسفند فرهنگیان را در نظر بگیریم. واکنش مجموعه دولت به این قصور فقط استعفای- احتمالاً اجباری- وزیرآموزش‌وپرورش بود درحالی‌که استعفا درد چندانی از معلمان دوا نمی‌کند. تجربه نشان داده در کشور ما وقتی مقامی عزل می‌شود فردی به‌مراتب ناتوان‌تر جایگزین وی می‌شود بدون اینکه دارویی برای درمان مشکلات در چنته داشته باشد. از طرفی، مشکلات نظام حکمرانی ما به‌قدری گسترده است که حل آن از توان و اختیار یک وزارتخانه خارج بوده و اراده تمام حاکمیت را می‌طلبد. باید از مسئولان حامی افزایش قیمت بنزین پرسید شما که از پرداخت حقوق خیل زیادی از معلمان در اسفندماه ناتوان بوده‌اید چطور انتظار دارید مردم درد گرانی بنزین را به جان بخرند؟


واقعیت آن است که قیمت بنزین در کشور ما به نسبت سایر کالا‌ها و در مقایسه با دیگر کشور‌ها ارزان است، ولی باید دید آیا جامعه توانایی پذیرششوک افزایش قیمت آن را دارد یا خیر؟ با این شرایط اقتصادی، مردم با کدام امید به استقبال گرانی بنزین بروند؟ شهروندان، سرمست از کدام گام مثبت دولت، هزینه گرانی سوخت را متحمل شوند؟ در اغلب کشور‌های دنیا، مردم در حالی بهای واقعی قیمت بنزین را می‌پردازند که احتمالاً نه مسکن برای خانوار رویایی دست نایافتنی به نظر می‌رسد، نه تورم، قیمت‌ها را ساعت‌به‌ساعت افزایش می‌دهد.

 


دو توافق مکمل؟!


صباح زنگنه طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان دو توافق مکمل نوشت: بدون حصول توافق با ایران امکان حصول توافق با انصار‌الله برای عربستان بسیار اندک بود 
در فاصله کوتاهی پس از آنکه وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی با یکدیگر دیدار کرده و بیانیه مشترکی را درباره از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور امضا کردند، برخی رسانه‌ها در منطقه گزارش دادند که عربستان سعودی با انصارالله یمن هم برای پایان دادن به جنگ یمن به توافق رسیده است. برای هر سه کشور ایران، عربستان سعودی و یمن که در منطقه خاورمیانه قرار دارند، هر نوع بی‌ثباتی و ناامنی در کشور‌های همسایه می‌تواند روی آن‌ها نیز اثرگذار باشد و مانع از تحقق برخی اهداف شود که محقق شدن‌شان در گرو برقراری آرامش و حفظ ثبات است. توافقی که میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی حاصل شد، هر چند در اصل توافقی دوجانبه و به منظور از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو رقیب منطقه‌ای به حساب می‌آمد، اما چنانچه پیش‌بینی می‌شد آثار و تبعات بسیاری در منطقه خواهد داشت. به طور ویژه در مساله یمن این اثر ملموس است. ریاض در تلاش است تا از طریق برقراری رابطه با تهران ثبات و آرامش را به منطقه بازگرداند و نگذارد که بیش از این خاورمیانه به دلیل تنش میان ایران و عربستان سعودی متشنج باشد. وقتی این دو کشور بزرگ به همدیگر احترام بگذارند و روابط خود را در ابعاد سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی گسترش دهند، بقیه کشور‌های منطقه و جهان اسلام با دید مثبتی به این تحول نگاه خواهند کرد و احساس آرامش و اطمینان بیشتری از آینده خود خواهند داشت. تعطیلی سفارتخانه‌ها و قطع روابط سیاسی میان تهران و ریاض، آثار ناگواری بر دو کشور گذاشت و منطقه و بازار انرژی را هم تحت تاثیر خود قرار داد و اکنون که دو کشور تلاش دارند تا مشکلات موجود میان خود را برطرف کنند و روابط حسنه را ازسر گیرند، جهان و منطقه می‌تواند درخصوص امنیت و ثبات غرب آسیا و همچنین بازار انرژی اطمینان خاطر بیشتری را کسب کند. 


علاوه بر این، ریاض بر آن است که با پایان دادن به جنگ یمن و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای بازگرداندن آرامش به یمن، زمینه را برای برقراری کامل آرامش و امنیت در شبه جزیره عربستان فراهم کند و در فضایی بهتر برای رسیدن به اهداف مدنظر خود تلاش کند.
توافق عربستان با جمهوری اسلامی ایران و توافق عربستان با انصارالله یمن مکمل یکدیگر هستند. بدون حصول توافق با تهران و پیگیری تنش‌زدایی میان عربستان و ایران، امکان حصول توافق با انصار‌الله بسیار اندک بود و در صورتی که عربستان بدون توافق با ایران برای پایان دادن به جنگ یمن و صلح با انصار‌الله تلاش می‌کرد، نمی‌توانست به هدف خود یعنی برقراری آرامش کامل در منطقه دست پیدا کند. 


هدف اصلی ریاض رسیدن به توسعه است. عربستان سعودی می‌خواهد با استفاده از امکانات و فرصت‌هایی که دراختیار این کشور قرار دارد، ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی خود را در منطقه و جهان افزایش دهد. آن‌ها آگاه هستند که بدون طراحی دقیق و بدون توافق‌های سیاسی و امنیتی دستیابی به این هدف ممکن نبود و از همین رو است که آن‌ها درصدد تنش‌زدایی برآمده‌اند و می‌خواهند اهدافی را که برای سال ۲۰۳۰ درنظر گرفته‌اند محقق ساخته‌اند.


عربستان دورنمای توسعه خود را براساس تنوع روابط اقتصادی و همچنین ارتباط خوب و موثر با همه قدرت‌های بزرگ دنیا بنا کرده است. چین به عنوان یک قدرت اقتصادی بالنده که یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان است یک گزینه بسیار خوب برای همکاری با عربستان است. درحال حاضر امریکا نیاز چندانی به منابع انرژی منطقه ندارد، اما در مقابل، چین به شکل روزافزون احساس نیاز به این منابع می‌کند. بنابراین برقراری ثبات و امنیت در منطقه خلیج‌فارس برای چین ضروری بوده و حاضر است در موضوعات امنیتی منطقه حضور داشته باشد و البته اینکه به چه نحوی می‌خواهد این کار را انجام دهد، ما اطلاعات و جزییاتی درباره آن در دسترس نداریم.


در حال حاضر گمانه‌زنی‌های زیادی درخصوص ازسرگیری روابط تهران و ریاض وجود دارد. برخی معتقدند این توافق پایدار نخواهد بود و برخی دیگر آن را یک توافق مهم و استراتژیک توصیف می‌کنند. واقعیت این است که چگونگی پایه‌گذاری توافق‌هاست. اگر پایه‌گذاری‌ها صحیح باشد و توافق بتواند در مسیر تامین آرامش و ثبات در منطقه موفق عمل کند، آنگاه می‌توان گفت که این توافق پایدار خواهد بود و منطقا دو کشور ترجیح خواهند داد آن را حفظ کنند. اما اگر توافق نتواند در تامین این هدف مهم و حیاتی برای دو طرف کارآمد باشد، به‌طور طبیعی به حاشیه می‌رود و دیگر طرفین برای حفظ آن تلاش نخواهد کرد. به عنوان مثال امکان‌پذیر نیست که عربستان سعودی از تمام مواهب امنیت و شکوفایی اقتصادی در سایه این امنیت بهره‌مند باشد، اما یمن در فقر و فلاکت روزگار بگذراند. در توافق‌ها این مساله بسیار مهم است که همه از اجرای آن سود ببرند و از همین رو باید دید در میدان عمل چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۵
واقعا خجالت اوره جراباید 80 میلون نفر بازیجه یک عده رانت خوار و مفت خور باشند که به جای افزایش کیفیف افزایش قیمت را پیشه کردهاند چون پول مفت و مچانی را پیش پیش از مردم می گیند و مشتری تضمیمنی دارند آقایان اقتصادی ؛ آقایانی,....که ریگی را از آسمون می کشید پائین،نیم تونید مافیات خودرو پیدا کنید . نمی نموتونید مدیران و نمایند گان مجلس و مسئولینی که بچاهشان در خودرو سازی استخدام و دارای سهام(هیات 6 نفره ) را شناسائی کنید و همانطور که اعتراضات سال 1401 را هشدار دادم مطمئن هستم جلوی این یکه تازی خودرو ساز ها نگیرد بحران دیگیری خواهیم داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
سوال این است چرا قیمتها بصورت تدریجی افزایش پیدا نمی‌کند وقتی قیمتها بصورت تدریجی تغییر نمیکند افزایش قیمت جهشی میشود این موارد را در مورد روغن ، تخم مرغ ، بنزین و موارد دیگر داشته ایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
مشکل ناکارآمدی که باعث افزایش قیمت محصولات میشود مختص صنایع خودرو سازی نیست و در صنایع دیگر وضعیت بدتر است همه این صنایع باری هستند روی دوش مردم
بسیجی و مدافع حرم از اصفهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
با عرض سلام از دولت و مجلس محترم تقاضا دارم واردات کالای خارجی را ممنوع کند
چرا بانک مرکزی ایران با کمک وزارت نیرو (برای تامین برق مورد نیاز ) یک مزرعه استخراج رمز ارز دیجیتال راه اندازی نمی کندتا ارزش پول ملی تقویت می شود . ضمن اینکه برای تامین برق مورد نیاز می شود از نیروگاه دوگانه (سوخت فسیلی - خورشیدی ) بهره برد تا در ساعات روز غیر بارانی به جای استفاده از سوخت فسیلی از انرژی خورشیدی استفاده شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
حالتان خوبه؟؟؟؟
امریکا و چین و فرانسه و ژاپن و کانادا ،انگلستان، آلمان و...عقل شان نمی رسیده مزرعه بیت کوین راه بیاندازند به جای گسترش صنعت و فناوری و تجارت ؟؟؟
اقتصاد هر کشوری با یک مزرعه رمز ارز ارزش پیدا میکند؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
کشورهایی که سازنده دستگاههای کامپیوتری هستند از این کارها نمی‌کنند ، انرژی خورشیدی گران است انرژی فسیلی گران است اینکه گاز تقریبا مجانی در اختیار مصرف کننده گذاشته میشود یک اشتباه است که نتیجه آن همین وضعیت اقتصادی است
جناب حسن زاده عزیز
چه سوال بی ربط و بی جایی
همه میدانند کلیه تصمیمات بازار و عرضه و تولید خودرو را دلالهای خودرو میگیرند و به سمتی است که برای آنها در هر حال سود کند چطور شما نمیدانید و وارد بحث میشوید یا شاید میخواهید خدایی ناکرده ذهن مردم را خدمات مهم دلالهای خودرو به اقتصاد و مردم ایران منحرف نمائید اگر چنین باشد گناه نابخشودنی انجام دادید
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
البته مدیریت آقای میرسلیم و دوستانشان همیشه باعث گل و بلبل شدن کیفیت و قیمت خودروها شده است
هنوز از فرمایشات سران در خصوص کاهش تورم چند روزی بیشتر نمی گذرد که رسما دولت گرانی خودرو ،بلیط وسائل حمل و نقل و خوراکی ها را کلید زد،
آقایان چرا گفتار شما با عمل تان از زمین تا آسمان فرق دارد ،شما همینجوری میخواهید تورم را کاهش دهید.
خدایی این آقا میر سلیم کی می خواهد دست ازسر این ملت بردارد ؟ راستس آقای میر سلیم چه سودی از افزایش قیمت بنزین می برد؟ قدیم ها اقای میر سلیم با ورود خودرو به داخل کشور موافق نبود دلیلش هم حمایت از تولیدات داخلی عنوان می کرد .ماهم کلی ازاین نماینده راضی وتشکر می کردیم که این بنده خدا به فکر کارگران این مملکته وارتقای صنعت خودروسازی کشوربراش مهمه!!!ولی متاسفانه بعدا" فهمیدیم که این آقا بیشتر به فکر شرکت های خوردرو سازی هستش که خودش سهام دارآون شرکتها است ؛ ای دل غافل !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
آقای میرسلیم کلا از تبعات چنین تصمیماتی بی اطلاع هستن.
چون دولتمردان ما بی تدبیر هستند
نماینده های مجلس دیگه نماینده های این مردم نیستند
آیا مسئولین واقعا توانایی و خرد حل مشکلات مملکت را ندارن یا فقط بدنبال متافع شخصی خود هستن یا هردو مورد ؟؟؟؟!!!!!
طی این 40 سال بار ها و بارها به زیان مصرف کننده حمایت به صورت مدت دار از خودروسازان شده است و هیچ وقت نتیجه ندادهاست طبق بیانات رهبری جنس تولید داخل باید بر مبنای ریال قیمت گذاری شود نه بر مبنای دلار یه قول آقای احمدی نژاد خودرو تولید داخل کیلویی چند برای مردم حساب می شود تنها را رفتن به مسیر کشورای دیگر است واردات کاملا آزاد خودرو بطوریکه قیمت خودرو برابر امارات و قطر و عمان و کویت شود و قیمت بنزین نیز مانند ان کشورها و روش مدیریت مصرف خودرو بر مبنای قیمت خودرو را به کنترل مصرف خودر بر مبنای قیمت بنزین تغییر داد
در ایران ما فقط یک مورد وجود دارد که همه بزرگان و مسئولین و مؤمنین در قبال ان مسئول هستند که ان هم حجاب است در بقیه موارد کسی مسئول نیست و گرانی ها و کاستی ها تفصیر امریکا و... از جمله پرتقال فروش سر کوچه است.
میرسلیم اگه خیلی عرضه داره کیفیت خودرو های ساخت داخل رو ببره بالا. هر چی بیسواد هست شده نماینده مجلس
مسئولیت بازار خودرو با دلالان و مافیای خودرو است.
کشف بزرگ روزنامه اعتماد!!! معلومه که انصارالله در چه صورت حاضر به مذاکره میشه
ایران تا سالها باید هزینه های ناشی از دستکاری جمعیتی دهه 60 و هزینه های جنگ در عراق و سوریه در دهه 90 را بپردازد.
مشکل اصلی هم خود هزینه ها نیست بلکه انکار هزینه های سنگین این دو است. این انکار باعث شده که تأمین منابع مالی مرتبط با انجام یا اصلاح موضوعات مربوط به این دو موضوع، معمولا از طریق رسمی صورت نگیرد و تأمین غیر رسمی یا در لفافه هزینه های گزاف این دو موضوع بدون حضور مدیران پاکدست در رأس فرایندهای طراحی شده برای این تأمین مالی، شدیداً فساد زا بوده است.
یک نمونه کوچکش هولدینگ یاس بود که قرار بود بخشی از هزینه های جنگ سوریه را تأمین کند اما چند صد میلیارد از سپاه قدس پول دریافت کرد (مستند به فایل صوتی فرماندهان سپاه)
اگر قرار است کارها به روال برگردد یا کشور در مقابل تحریم ها مقاوم شود اولین قدم پذیرفتن مشکلات و حل آنها در ساز و کارهای رسمی است.
---------
مشکلی که میگویم در اِشِل کوچک در باشگاههای فوتبال و به طور ویژه باشگاه استقلال در برنامه هفته قبل فوتبال برتر بحث شد. آنچه مدیر عامل این باشگاه می گفت این بود: مدیریت ورزشی با سیستم منضبط مالی و اداری ممکن نیست. حرفی که ایشان میزند شاه بیت عمده مدیران کشور است
تا این مشکل حل نشود، یارانه ها هرگز به مقصد نمی رسند
اصلاح قیمت سوخت در زمانی بسیار کوتاه، بی اثر می شود و نیاز به اصلاح مجدد و الخ
مطلب در مورد آقای میرسلیم رو خیلی خوب اومدی. ما در کشوری زنگی میکنیم که سرشار از منابع است و بدیهی است با کشوری که منابع ندارد نباید مقایسه کنیم. بنابراین این ثروت برای مردم است و شما حق ندارید آنرا از مردم دریغ کنید آقای میرسلیم. شما جای دور نرو. برو همین کشور جنگ زده عراق که تا چند وقت پیش داعش داخلش جولان میداد. قیمت بنزین چنده؟ قیمت خودرو استاندارد خارجی چنده؟ همین به اصلطلاح خودروهایی که اونجا از طریق این به اصطلاح خودروسازهای وطنی صادر میکنید چند میفروشید؟ شما اجازه بده واردات خودرو راحت انجام بشه و خودرو کم مصرف وارد کن مصرف بنزین هم کم میشه بقیه اش را هم صادر کن. مطمئن باش یه سودی هم بابت صادرات بنزین گیرمون میاد. این راهکار را خیلیها بهتون دادند ولی وقتی کسی عضو هیات مدیره خودرو ساز باشه نمیخاد این موارد را بشنوه.
هنوز کارگران و بازنشستگان از تعیین حداقل حقوق ناعادلانه شان در شوک هستند که زیر ۱۵۰ دلار میباشد

که میرسلیم اعلام کرده که قیمت بنزین و انرژی در کشور بسیار ارزان است و باید افزایش یابد !!؟؟؟

واقعا میرسلیم که ۴۴ سال در قدرت و مسولیت بوده و از مزایای بیدریِغ ان استفاده کرده .

هنوز نمی فهمند که حداقل حقوق پرداختی در ایران حتی از بسیاری از کشورهای فقیر و قحطی زده و

گرسنه و مفلوک افریقایی و آسیایی و امریکای لاتین هم بسیار کمتر است !!!؟؟
به جای پیشنهاد شورای رفاقت مبنی برافزایش 40 درصدی قیمت خودرو باید این شورامنحل بشه وتاچند سال دولت پیشنهاد کاهش 40 درصدی قیمت خودرو رااجرایی کنه تا مردم مجبورنباشند بابت این ارابه های مرگ پول خون ر مافیای خودرو" رابدهند.خجالت هم خوب چیزی هست.لااقل شورای رفاقت صبرمی کرد یک ماهی ازنامگذاری امسال به سال "رشد تولید، کاهش تورم" بگذره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
اصلا سئوال اصلی این است شورای رقابت یعنی چه ؟ کدام رقابت ؟!!!!
بعد از جنگ جهانی وضعیت انگلستان بسیار نابسامان بود چرچیل برای اینکه نمایندگان وضعیت زودتر را بهبود بخشند، حقوق و مزایایی آنها را کم کرد و مانند بقیه مردم با کوپن زندگی میکردند.
روزی ملکه انگلستان از جایی رد میشد و دید صف کوپن نان خیلی شلوغ است، گفت : مردم نان نخوردند و بروند بجای آن کیک بخورند
چون ملکه هیچ حسی از وضعیت نداشت و نمیدانست وقتی نان نیست کیک هم حتما نیست
متاسفانه دولتی‌های ما اینقدر از وضع مردم دور هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
باید صبح به صبح نمایندگان بشین پاشو کنند و ورزش بعد یه صبحانه مغذی و با پوتین و فانوسقه بشینن پشت میز تا بفهمن مشکلات را چطوری حل کنن وگرنه با لمپن پروری کاری از پیش نمیره و فقط هزینه تراشی میشه
اقای میرسلیم می خواهم برای شما حساب کنم که بنزین ارزان به دست مردم نمی رسد شما حامیان خودروسازان خودروی تولید 200 میلیونی را با حداقل قیمت یک میلیارد و 200 میلیون به مردم عرضه می کنید که اگر یک میلیارد اختلاف قیمت خودرو را در بانک ها با سود 23 قرار دهید سالی 230 میلیون سود ان می شود که ماهی حدود 20 میلیون تومان می شود از طرفی این خودرو طی 20 سال از رده خارج می شود یعنی سال سالی 50 میلیون زیان ناشی از 1 میلیار به مصرف کننده می رسد که تا حالا شده ماهی 24 میلیون تومان حالا از شما می پرسم با 23 میلیون در ماه چند لیتر بنزین فوب خلیج فارس می توان تهیه کرد اگر دلار را 40 هزارتوان در نظر بگیرم ماهی حدود 600 لیتر بنزین می توان خرید که اگر ماشین کم مصرف صدی 5 لیتر داشته باشی متوانی هر ماه یک بار دور ایران بگردی(حدود 3 هزار کیلومتر)
میر سلیم باید قرص هاش رو سر وقت بخوره! از دهه شصت که بچه بودیم ایشون چندین سال پست وزارتی و.... داشته! ما پیر شدیم و بازنشست !! اما ایشون ول کن صندلی نیست!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
ریشه نخل کهن از جوان افزون تر است / بیشتر دلبستگی باشد به دنیا پیر را
شرکتهای به اصطلاح خودرو سازی و شورای رقابت ، هردو زیر مجموعه دولت هستند و سازمان یا شرکت خصوصی بی طرف نیستند ، شاید شما خودتان را به
نااگاهی بزنید اما ملت از این قضیه آگاهند پس سیا بازی و جنگ زرگری را کنار بگذارید ، ضمناً از دیماه ۹۵ تا دیماه ۱۴۰۱ قیمت کارخانه محصولات بی کیفیت دو شرکت بزرگ به اصطلاح خودرو سازی بطور میانگین سالانه بالغ بر ۳۷ در صد رشد داشته است ، و اینکه چند سالی است که قیمت خودرو بصورت دستوری راکد مانده دروغ بزرگی است که برای اثبات آن نیازی به کارشناسان زبده و دانشگاهیان نخبه ای که شورای رقابت در راستای تامین نظر مافیای خودرو از آنها استفاده کرده نیست بلکه کافیست یک آدم عادی قیمتهای کارخانه از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۱ را رصد کند ، خجالت بکشید و این ملت را ... فرض نکنید ،
اگر یکنفر از کارشناسان دولتی یا خصوصی فقط توضیح دهند چرا کشورهای جنگ زده مانند عراق،افغانستان، لبنان و حتی فلسطین که نه قدرت نظامی دارند و نه اقتصادی و نه امنیت ما را دارند هم دلار در این کشورها ثابت است و هم تورم آنها بسیار کمتر است ،اما ما که خود را ابر قدرت منطقه میدانیم و ادعای اقتصاد جهانی داریم تا این حد دچار مصیبتهای اقتصادی اجتماعی شده ایم.
من فکر میکنم که مشکل اصلی کشور ما عدم مدیریت و اخلاص مسولان است.
حل مشکل معیشت و حقوق کارگری ،بازنشستگی با چه کسی است؟!! ما مشکل نان داریم آیا فهمیدید؟!! آیا حل مشکل مردم با حاکمان نیست؟!! حتما میخواهید کشور آشوب شود تا درآمد مردم رو اصلاح کنید؟!! بازگشت به عقب ،کاهش تورم در این کشور مافیایی معنی ندارد پس بیشتر از این وعده توخالی ندهید
فقط کافیه آقایان دندان طمع در اقتصاد ایران را بکشند همه چی درست میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها