بازدید 20324
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۱۶ خرداد

پیش نیاز‌های غیراقتصادی مهار تورم/ آیا گرانی‌ها متوقف می‌شود؟ / استفاده هوشمندانه از فرصت باقی مانده برجام!

راضی‌ها و ناراضی‌ها از فرمول افزایش حقوق بازنشستگان، غرب بدون روتوش مقابل زلنسکی، بازدید سرزده رئیسی از متروپل، وداع با مرد خوشنام و محبوب مطبوعات، توافق موقت در برجام؛ راه میانبر، افزایش ۵۷ درصدی حقوق حداقلی بگیران، فرهاد مجیدی ترسو یا ماجراجو؟ ۱۰۰ روز جنگ اوکراین چگونه اروپا را تغییر داد؟ و بازی بایدن با خاک اوکراین از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۲۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۶ 06 June 2022

به گزارش تابناک روزنامه های امروز دوشنبه ۱۶ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که سخنان رهبر انقلاب در مراسم سالگرد امام، روزنه امید برای رشد دوباره بورس، خداحافظی مرد متيـن مطبوعات حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی و تكرار توهين به بزرگان! در صفحات نخست روزنامه های امروز را برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم:

 

پیش نیازهای غیراقتصادی مهار تورم

مهدی حسن زاده طی یادداشتی در روزنامه امروز خراسان با عنوان پیش نیازهای غیراقتصادی مهار تورم نوشت: این روزها فشار تورم به ویژه در زمینه مواد غذایی خانوارها را تحت تاثیر قرار داده است و مردم در خریدهای عادی و روزمره خود با تعجب ونگرانی با قیمت‌هایی مواجه می‌شوند که آرامش روانی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به این ترتیب و با توجه به ثبت چهار سال پیاپی تورم بالا از ۹۷ تا ۱۴۰۰، تورم را باید اساسی‌ترین معضل امروز اقتصاد کشور دانست. معضلی که توفیق در مواجهه با آن، در سرنوشت دولت مستقر و قضاوت مردم درباره این دولت کاملا موثر است.


در این میان فراتر از واقعیت‌های اقتصادی، از منظر اجتماعی و رسانه‌ای نیاز به ترسیم چشم اندازی در مسیر مهار تورم داریم. مردم با گذر از چهار سال تورم بالا، برای پنجمین سال متوالی با تورم بالا مواجه اند. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد در کنار برخی اقدامات مثبت برای مهار تورم، برخی دغدغه‌ها درباره تداوم تورم بالا نیز وجود دارد. تغییر محسوس در روند رشد نقدینگی به ویژه از مسیر انضباط بخشی به بانک‌ها و مهار نسبی کسری بودجه، اتفاقات مثبتی است که می‌تواند ما را به کاهش تورم امیدوار کند، اما در نقطه مقابل تورم جهانی و افزایش نرخ ارز، نگرانی‌هایی را در مسیر مهار تورم ایجاد کرده است.


با توجه به این که مهار تورم مهم‌ترین دستور کار پیش روی دولت است، تقویت عوامل موثر بر مهار تورم و مواجهه اثرگذار با عوامل تشدید کننده تورم ضروری است. به این ترتیب تداوم انضباط بخشی به بانک‌ها و جلوگیری از اضافه برداشت‌های آن‌ها و سیاست درست محدودیت رشد تسهیلات بانکی اقداماتی است که باید ادامه یابد. در نقطه مقابل اگرچه تورم جهانی به عنوان یک عامل بیرونی، غیرقابل اجتناب است، اما مهم‌ترین دغدغه تورمی فعلی، حرکت نرخ ارز به سمت کانال‌های بالا در روز‌های اخیر است. باید منتظر ماند و دید تصمیمات جدید اتخاذ شده در نشست شورای هماهنگی اقتصادی قوا چه تاثیری بر بازار ارز خواهد داشت.


با این حال فراتر از عوامل اقتصادی پیش رو و موثر بر نرخ تورم، از یک سو ذهنیت جامعه در مواجهه با تورم همچنان بالای فعلی، نقش مهمی در مهار تورم خواهد داشت چرا که بخشی از تورم ناشی از انتظارات تورمی است و مهار این انتظارات موضوعی سیاسی - اجتماعی است و از سوی دیگر انتظارات مثبت در زمینه مهار تورم، فرصت کافی را نیز برای مهار تورم به دولت خواهد داد. سوال این جاست چه چیز‌هایی می‌تواند این انتظارات مثبت را ایجاد کند:


۱ - القای کارآمدی و توان کارشناسی دولت: این عامل می‌تواند با وجود سختی شرایط فعلی، چشم انداز مثبتی از آینده و امکان مهار تورم را در سال بعد و سال‌های بعد فراهم کند و از منظر اجتماعی فرصت مناسبی را به دولت برای به نتیجه رساندن اقدامات خویش بدهد. در این میان هرگونه ناهماهنگی و اقدامات یک سویه در بخش‌هایی از دولت می‌تواند تصویر کارشناسی دولت را مخدوش کند. یک نمونه آن، نحوه افزایش دستمزد کارگران بود که علاوه بر آثار منفی آن بر تورم و توان واحد‌های اقتصادی در ادامه همکاری با نیروی کار، نحوه افزایش حقوق بازنشستگان را نیز تحت تاثیر قرار داد و دولت در نهایت مجبور شد نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را به گونه‌ای رقم بزند که فاصله بسیار زیادی در رشد حقوق سطوح دریافتی ایجاد کرده و اعتراض بسیاری از حقوق بگیران متوسط تامین اجتماعی را در پی داشته است. تکرار چنین تصمیماتی می‌تواند ذهنیت مردم درباره توان کارشناسی دولت برای اصلاح وضعیت اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد.


۲ - چشم انداز مثبت در روابط خارجی: بسیاری از افراد چشم انداز مثبت را صرفا در احیای برجام و توافق مجدد هسته‌ای با غرب می‌دانند. فارغ از تاثیر مثبت رفع کامل تحریم‌ها بر اقتصاد، اقتصاد ایران نیاز به طراحی چشم اندازی مثبت از روابط خارجی دارد که نباید فقط از مسیر رویکرد‌های قبلی دنبال شود بلکه باید از مسیر‌های دیگر، چه سایر قدرت‌های جهانی و چه کشور‌های منطقه پیگیری شود. در این مسیر به عنوان مهم‌ترین دستور کار، نهایی کردن هر چه سریع‌تر جزئیات توافق ۲۵ ساله با چین و تعریف نقش اقتصاد ایران در ابرپروژه یک کمربند، یک راه ضروری است.


۳ - تغییر فاز از دولت تلاشگر به دولت برنامه ریز: به دلیل کم کاری شدید دولت قبل در ارتباط با بدنه اجتماع و دوری از مردم، به درستی دولت جدید حضور میدانی پررنگی در بین مردم داشته و تلاش شخص رئیس جمهور در این زمینه قابل تقدیر است، اما این نگرانی وجود دارد که افراط در این مسئله و غافل شدن از برنامه ریزی برای تصمیمات بزرگ، پاشنه آشیل دولت سیزدهم شود. نگارنده در یادداشت همین صفحه روزنامه در تاریخ ۵ خرداد با تیتر «آقای میرکاظمی، اصلاحات ساختاری بودجه چه شد؟!» به سکوت و کم کاری در قبال موضوع مهم اصلاحات ساختاری بودجه اشاره کرد. اگرچه چند روز بعد رئیس سازمان برنامه از بررسی این موضوع در جلسات شورای هماهنگی اقتصادی قوا خبر داد، اما همچنان هیچ جزئیات قابل رصد و راستی آزمایی در این باره از سوی آن سازمان منتشر نشده است. در برخی دیگر از بخش‌های اقتصادی دولت نیز همچنان با خلأ نرم افزاری و اندیشه ورزی در زمینه اقدامات کلان و تصمیمات اثرگذار مواجه هستیم و احساس می‌شود که دولت بیش از برنامه ریزی و اقدامات اثرگذار، تلاش میدانی دارد. چنین وضعیتی امکان اقدامات مهم و اثرگذار اقتصادی را کم رنگ می‌کند.


حتما می‌توان به این فهرست، موارد دیگری از جمله ضرورت ارتباط رسانه‌ای بیشتر با نخبگان و مواردی از این دست را اضافه کرد. کوتاه سخن این که مهار تورم به عنوان چالش اصلی دولت سیزدهم به موازات اقدامات اقتصادی به اقدامات روانی در سطح جامعه نیز نیاز دارد. این اقدامات باید منجر به فرستادن پالس‌های اطمینان بخش بیشتری به نخبگان و بدنه کارشناسی باشد که دولت از توان کارشناسی لازم برای حل معضلات اقتصادی برخوردار است، در چنین صورتی می‌توان انتظار همراهی بیشتری را از مردم برای صبر در مسیر کاهش نرخ تورم داشت.

 

آیا گرانی‌ها متوقف می‌شود؟

سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: من یک شهروند هستم که حوزه کاری‌ام مددکاری اجتماعی است و طبیعتا به عنوان مددکار اجتماعی با گروه‌های مختلف سروکار دارم و وقتی مسائل و موضوعات را می‌بینم، سعی می‌کنم از زاویه همین رشته و حرفه علمی بر مبنای دانش کم و تجربه‌ام آن را تجزیه و تحلیل کنم. اما اینکه چرا این موضوع را انتخاب کردم، یک بخش آن به این برمی‌گردد که وقتی در جامعه می‌رویم و با مردم صحبت می‌کنیم، وقتی با خودمان خلوت می‌کنیم، متوجه چند موضوع می‌شویم که نشان می‌دهد حالمان خوب نیست. در خیابان‌ها که دور می‌زنیم فقط در کلانشهرها نیست بلکه در شهرهای کوچک هم چنین شرایطی را داریم که زباله گردها زیاد شده است. این درحالی است که زباله گردها قبلا سعی می‌کردند در تاریکی شب مشغول کار شوند به‌ویژه اگر محلی بودند ترجیح می‌دادند که از تاریکی شب استفاده کنند تا چنانچه وسیله‌ای کنار سطل زباله گذاشته شد، آن را بی‌سروصدا بردارند. اما الان دیگر آنگونه نیست و محلی‌ها هم دیگر شبانه نمی‌آیند تا ببیند چه چیزی از زباله‌ها را می‌توانند بردارند بلکه روزها مبادرت به انجام این کار می‌کنند.

نکته دوم، حضور افراد در سنین‌های مختلف در حوزه زباله گردی است. حالا هم ایرانی و هم از اتباع غیرایرانی هستند که دارند زباله گردی می‌کنند. سراغ مغازه‌دار محل که می‌روید و همکلام می‌شوید، او هم از گرانی اجناس و خرید کم مردم و ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها می‌گوید. یعنی کاسب محل هم چشم‌اندازی ندارد. هرچند شاید یک جاهایی مبادرت به گرانفروشی کند ولی یک جاهایی هم که با چشمان خودم دیدم و حس کردم با شرمندگی اعلام می‌کند که قیمت امروز از دو روز پیش بیشتر شده و فاکتور خریدش را هم نشان می‌دهد تا ثابت کند به مشتری‌اش دروغ نمی‌گوید. در گپ و گفت‌هایی که با افراد دیگر داریم، آنها هم همین را با ادبیات و اشکال مختلف می‌گویند.

درواقع به نوعی همین مضمون را اعلام می‌کنند. سراغ افرادی که نیازهای خاص دارند مثل بیماران، افراد دارای معلولیت و خانواده‌های نیازمند که می‌رویم، می‌بینیم که دردشان بیشتر و مشکل‌شان عمیق‌تر است، درآمدی هم ندارند، فرصت چانه زنی هم در عرصه اقتصاد ندارند. قیمت داروها افزایش پیدا می‌کند، قیمت اقلام ضروری افزایش پیدا می‌کند، قیمت اجاره‌ها افزایش پیدا می‌کند، قیمت ایاب و ذهاب افزایش پیدا می‌کند. لذا من هم به عنوان یک شهروند که یک کارمند ساده هستم، حالم خوب نیست. من هم مثل خیلی از شهروندان نمی‌دانیم این گرانی‌ها تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند.

استفاده هوشمندانه از فرصت باقیمانده

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان استفاده هوشمندانه از فرصت باقی مانده نوشت: اخبار مربوط به فعالیت هسته‌ای ایران براساس آنچه در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده، از تلاش دولت‌های غربی برای فعال کردن شورای حکام آژانس علیه ایران حکایت دارند. منابع مختلف ازجمله اولیانف مذاکره‌کننده ارشد روسیه گفته‌اند موضوع ایران روز چهارشنبه این هفته در شورای حکام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اگر آمریکا و آن دسته از کشور‌های اروپائی که درصدد فعال کردن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران هستند موفق به اتخاذ یک تصمیم ضد ایرانی شوند، برنامه بعدی آن‌ها اینست که موضوع ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند و تلاش کنند آن را به زیر فصل ۷ برگردانند، وضعیتی که قبل از برجام داشتیم و با شکل گرفتن برجام در سال ۱۳۹۴ از آن وضعیت خارج شدیم و قطعنامه‌های متعدد ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل لغو شدند. بازگشت موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شورای امنیت و قرار گرفتن کشورمان در زیر فصل ۷ بهیچوجه به صلاح نیست و مسئولان ایرانی مذاکرات باید تلاش کنند از چنین پیش‌آمدی جلوگیری نمایند.


چین و روسیه گفته‌اند با صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام مخالفند. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در تماس تلفنی با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد اقدام آمریکا و سه کشور اروپائی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران با واکنش متناسب، موثر و فوری تهران مواجه خواهد شد. در عین حال، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته پیشرفتی در مذاکرات با ایران نمی‌بیند. منتظر اقدام چین و روسیه ماندن نیز معلوم نیست مشکلی را حل کند به آن‌ها نمی‌توان اعتماد کرد.


این اخبار منفی درباره مذاکرات، بر روند تحولات قیمت ارز و سکه در کشورمان تاثیر گذاشته بطوری که دلار را وارد کانال ۳۱ هزار تومان کرده و سکه نیز از مرز ۱۵ میلیون تومان عبور کرده است. از وعده رئیس کل بانک مرکزی که چند روز قبل گفت با مداخله در بازار ارز مانع افزایش قیمت آن خواهد شد نیز هنوز اثر عملی ملموسی مشاهده نشده است. روند افزایش قیمت سکه و ارز را از این نظر باید دارای اهمیت دانست که روی قیمت کالا‌ها و خدمات تاثیر فوری می‌گذارد و آرامش بازار را برهم می‌زند و مانع حل مشکلات اقتصادی می‌شود. شرایط اقتصادی کشور اکنون بگونه‌ایست که مردم بشدت احساس فشار می‌کنند و از نظر معیشتی در مضیقه هستند. به جای شدیدتر کردن این فشار‌ها و تنگنا‌ها باید دولتمردان کاری کنند که مردم احساس گشایش کنند و از این طریق، پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی تقویت شود.


منظور این نیست که دولت جمهوری اسلامی در برابر فشار‌ها و خواسته‌های نامعقول، تسلیم شود. برای حل مشکلات به ویژه از طریق مذاکره می‌توانیم راه‌هائی را پیدا کنیم که در عین حفاظت از منافع ملی، راه را بر زیاده‌خواهی‌ها نیز ببندیم. این، کاری است که در دولت یازدهم صورت گرفت و دیدیم که با شکل گرفتن برجام، اولاً ایران از زیرفصل ۷ منشور ملل خارج شد، ثانیاً قطعنامه‌های ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل لغو شدند و ثالثاً اقتصاد کشور آرام شد و نرخ تورم به تک‌رقمی تنزل پیدا کرد. پذیرش برجام، تصمیم عاقلانه کل نظام بود که اگر دیوانه‌ای مثل ترامپ البته به کمک صهیونیست‌ها و سران مرتجع عرب و همنوایان داخلی آن‌ها با خارج ساختن آمریکا از آن، روند اجرائی آن را متوقف نمی‌کرد اکنون کشور با مشکلات گوناگون مواجه نبود.
هرچند کاسبان تحریم که خود را عین نظام و منتقدان خود را خارج از نظام می‌پندارند، اکنون از اینکه می‌شنوند آمریکا و سه کشور اروپائی با روش ظالمانه و خصمانه خود درصدد بازگرداندن موضوع ایران به شورای امنیت هستند خوشحالند، ولی دولتمردان می‌توانند با هوشمندی از فرصت اندک باقیمانده استفاده کنند و مانع این بازگشت نامیمون شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۷
برجام نافرجام شد
ولی گرانی ها کمر مردم را شکست و مسئولین نگاه کردند
انگار نه انگار
بی خیال،
فقط حرف زدند و حرف
به امید وتوی چین و روسیه نمانید.طرفداری حال حاضر اولیانوف از ایران و مخالفتش با قطعنامه شورای حکام صوری بوده چراکه به چشم ضعف دیپلماسی ایران را می بیند و کهنه کارتر از آن است که نداند همین روند ادامه یابد پرونده ایران به کجا ختم می شود و براین اساس نیاز بیشتری به سنگ اندازی نمی بیند.
منتظر رای شورای جکام باشید ، ببینیم این بار حامیان فرصت طلب چه خواهند کرد . برای برچام فرصتی نمانده است و کار تمام است . غرب حاضر به قبول شرط های ما نیست و بر خواسته های خود اصرار دارد
"پیش نیازهای غیراقتصادی مهار تورم" و "آیا گرانی‌ها متوقف می‌شود؟" اولاً تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف عمل می کند و ثانیاً در دنیا غلات و روغن ( آن هم روغن آفتاب گردان که صادرات اوکراین بوده است ) گران شده است ولی متاسفانه یک سری از سود جویان تمامی مواد غذایی و میوه جات و مواد بهداشتی و.. را گران کرده اند چرا؟
آیا تیم اقتصادی دولت و دولتمردان اینقدر در مقابل سودجویان ضعیف اند یا اینکه خودشان هم از این ره منافعی دارند؟
در آخر هم دلالان ارز و سکه که در لیست گیرنده های حقوق از دولت نیستند و احتمالا جز دهکهای کم درآمد طبقه بندی می شوند، همین امروز دوشنبه می آیند و با دلالی سکه، ارزش ریال یا همان قدرت خرید حقوق آنهایی که شغلشان آزاد نیست را با بالا بردن سکه و کاهش ارزش ریال به دلار به بیشتر از 32 هزار تومان، پایین خواهند آورد و مقصر هم که بسمت آقای رئیسی نشانه گیری خواهد شد.
کاسبان تحریم موافق احیای برجام نیستند... اینها کمر به نابودی کشور بسته اند!
تا وقتی تعامل سازنده با همه دنیا نداشته باشیم و به افکار و عقاید مختلف داخل کشور احترام نگذاریم و شایسته سالاری را جایگزین فامیل بازی نکنیم، اتفاق مثبتی نمی افتد !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
احسنت
گرانی در جمهوری اسلامی هیچوقت متوقف نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
تا چاپ پول هست گرانی هم هست
مهم ترین دغدغه تورمی فعلی، حرکت نرخ ارز به سمت کانال های بالا در روزهای اخیر است
متاسفانه دهها سال است همین دیدگاه اشتباه ، که باید ارز بصورت مصنوعی پایین نگه داشته شود بلای جان اقتصاد شده و با این سیاست فقط با واردات ارزان برای سایر کشورها ایجاد اشتغال شده است و خروج سرمایه از کشور تسهیل میشود و امکان صادرات از بین میرود
دولت و خاتنواده هاشون عامل اصلی تورم هستند
حالا خود این عوامل تورم رو مهار کنند
از زمان‌محمود‌احمدی‌‌نژاد کارشناسان اقتصادی هشدار دادند که اقتصاد ایران به سمت ونزوئلایی شدن می رود. خدا رو شکر همه خواب بودند و هشدار ها را نشنیدند. حالا که اوضاع به بن بست رسیده دنبال راه حل می گردید؟ برجام‌! راه چاره برجام است بیخود دنبال راه حل های اشتباهی نگردید.
برای نجات اقتصاد نگاهتان به داخل باشه!!!
مشکل بزرگ اقتصاد دستکاری و ابتکارات و سلیقه ای کارکردن مسئولین است شما باید تابع قوانین اقتصاد باشید اقتصاد تابع شما و هیچ کشوری نمیشود
آیا گرانی‌ها متوقف می‌شود؟::
امیدوارم حالمان بهتر شود در ضمن سنین ها هم غلط است سنین خودش جمع است
چقدر قشنگ قدرتهای بزرگ دارند کار خودشون را میکنند و ما همچنان به عقب نشینی خود داریم ادامه میدیم ولی از بلندگوها داد میزنیم همچنان به پیش . هر چه بیشتر میدوییم بیشتر عقب میریم . وقتی مثل من بیست سال تو چین کار کردید متوجه میشید چقدر اشتباه کردید که رفتید به شرق ، هرچند که استقلال خوبه ولی برای انسان با تدبیر ولی وقتی برای شما بیتدبیران بخدا غرب خیلی بهتره باشد که بدانید
از موقعی که سلام فرمانده رو خوندن همه قیمت ها داره بشدت سقوط می کنه
دیگه محتاجی هم نیست
با سلام
آقایان جهت اطلاع می توانیم بگویم فعلا نا امنی اقتصادی است قیمت ها روز به روز بالا کاری به بخش خصوصی نیست خدمات دولتی هم افزایش دارد فکر نکنم از کار دولت هم کاری ساخته باشد و این دوره ریاست جمهوری کشتی اقتصاد در تلاتم است
شما ها با گران کردن مایحتاج مردم زندگی را به تلخ کشاندید بزارید حداقل مردم شاد باشند سگ گردانی به شما چه
با تغییر شرایط، همه کشورهای دنیا دربدر بدنبال چاه گاز هستند ... پوتین راضی باشد
آیا گرانی ها متوقف می شوند؟ خیر، سوال بعدی…..
ما که امیدی به ارزان شدن نداریم. الان قیمت بیشتر کالاها در ایران از کشورهای اروپایی و کانادا هم بیشتر است. بااین تفاوت که پولی که در برخی کشورهای اروپایی و کانادا برای تولد یک نوزاد به خانواده اش می دهند از حداقل حقوق کارگران و مستمری بگیران ایرانی حتی با دلار 25000 هزار تومان هم بیشتر است. در کانادا برای تولد یک نوزاد 400 دلار کانادا یعنی بیش از 8 میلیون تومان به خانواده اش پرداخت می کنند. قیمت پوشک و شیر و خشک و اسباب بازی و لباس کودک هم از ایران ارزانتر است تازه انجا فرهنگ مردم هم بگونه ای است که بیشتر مادران به فرزندان خود شیر می دهند و اسلام در انجا بیشتر از جمهوری اسلامی در برخی بخشها رعایت می شود. اقتصاد و فرهنگ کشور را مدیران بی سواد که دائم جابجا می شوند و تغییر نمی کنند و گمان می کنند اقتصاد با دستور و درخواست درست می شود به نابودی کشانده اند و ملت ایران را به یکی از فقیر ترین ملتهای دنیا تبدیل کرده اند.
سرکوب قیمت دلار فقط بنفع کسانی است که میخواهند سرمایه از کشور خارج کنند،سفر خارج داشته باشند حتی جنس های خارجی هم خیلی گرانتر از دلار ۳۰ تومنی است
گرانی مردم و کارمندان دولت و بازنشستگان را نابود کرد و دولت فقط تماشا کرد و تماشا و تازه خیلی از کارمندان را نیز از یارانه محروم کرد، آیا این بود شعار حمایت دولت رئیسی از محرومان و حقوق بگیران ؟؟؟؟
هم گرانی متوقف وهم تورم مهار میشود اگر به جای طمع ورزی وحرص و ثروت اندوزی عدهای با عدل وانصاف ومروت ومسلمانی واقعی جایگزین شود وآنها بدانند ثروت باد آورده آنها با خون دل مردم آغشته شده وجنایتی بزرگ مرتکب شدهاند وغضب خداوند وآه مردم دامن آنها را خواهد گرفت در حالی که اتفاق خاصی نیفتاده دستهای پنهان وآشکاری هرروز وهر هر ساعت قیمتها را به دلخواه خودشان زیاد میکنند متاسفانه نهادهای نظارتی دیگر کارآیی نداشته ووقت خود را همین طوری هدر داده وعین خیالشان نیست ومثل سنوات قبل چند روزی به اصطلاح با مسئله برخورد وسرجای خود می نشینند وخود آنها با این دفاترومراکز طویل ودراز باری بر گردن دولت هستند
منظور این نیست که دولت جمهوری اسلامی در برابر فشار‌ها و خواسته‌های نامعقول، تسلیم شود ?! اتفاقا منظورت همان است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار