بازدید 30640
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۱۴ اسفندماه

پشت پرده سفر گروسی به تهران / معضل نگران کننده قوانین اجرا نشده! /سرنوشت پوتین در گرو آینده جنگ اوکراین

«حمله بیولوژیک» و گروهک منافقین متهمان تازه مسمومیت، گره‌گشایی ایران و آژانس در دقیقه نود، انتقال مهندس موسوی به بیمارستان، پاس گل ائتلاف ملت به اردوغان، زخم هزینه‌های جاری بر تن مولدسازی، کاهش بودجه جوانی در لبه سقوط جمعیتی! رانت تفاوت قیمت‌‎‌های ارز همچنان میهمان اقتصاد ایران و حذف جنگل برای کاشت سیر و پیاز! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۶۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۷ 05 March 2023

به گزارش تابناک؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۴ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که کشف نمونه‌های مشکوک از علل مسمومیت دانش آموزان، تفاهم آژانس با ایران در جریان سفر فشرده رافائل گروسی به تهران و خوش‌بینی در بازار ارز در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


معضل نگران کننده قوانین اجرا نشده!

مهدی حسن زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با تیتر معضل نگران کننده قوانین اجرا نشده! نوشت: با تصویب مجلس، موضوع واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در بودجه ۱۴۰۲ نیز گنجانده شد. موضوعی که با تفاوت‌های جزئی کوچکی در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم گنجانده شده بود. با این حال تاکنون و در فاصله ۲ هفته تا پایان سال، اجرای این بند از قانون بودجه ۱۴۰۱ معطل مانده است و براساس اعلام مسئولان وزارت اقتصاد صرفا فهرستی از اسامی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برای دریافت سهام عدالت نهایی شده است، اما همچنان خبری از اعطای سهام عدالت نیست.


سال هاست که بسیاری از مصوبات مجلس و حتی گاهی بخشنامه‌های دولت با موانع جدی در اجرا مواجه می‌شود و عملا آن چه مصوب شده است روی کاغذ بدون اجرا باقی می‌ماند. فارغ از این مصوبه که در قانون بودجه امسال نیز آمده بود، مصوبات متعدد دیگری از جمله حذف یارانه ثروتمندان، مولدسازی دارایی‌های دولتی، واگذاری شرکت‌های دولتی، اعطای کالابرگ الکترونیک و مواردی دیگر را می‌توان به عنوان مصوبات قانونی، اما اجرا نشده برشمرد.


این مسئله یک نتیجه تلخ به همراه دارد و آن هم قبح زدایی از اجرا نشدن قانون است. در حقیقت با ادامه این روند بسیاری از مردم، فعالان اقتصادی، نخبگان و مجریان قانون می‌دانند که قانون ضمانت اجرایی سفت و سختی ندارد و می‌توان از اجرای آن شانه خالی کرد. روشن است که بی ارج و قرب شدن قانون، چه اندازه به روند توسعه کشور لطمه می‌زند و کار را به جایی می‌رساند که آیین نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت نیز خواستار دور زدن قانون برای اجرای این آیین نامه می‌شود.


با این حال ریشه یابی این مسئله را نیز باید مدنظر قرار داد. به نظر می‌رسد دو اشکال اساسی در روند قانون گذاری وجود دارد که به اجرا نشدن قوانین و در نتیجه لطمه دیدن قانون به عنوان زیربنای نظم اجتماعی و اداری کشور منتهی می‌شود. نخستین اشکال، خلط شدن قانون نویسی و بودجه نویسی در کشور است. بخشی از این قوانین اجرا نشده از جمله واگذاری سهام عدالت به متقاضیان جدید، مصوباتی است که در قوانین بودجه آمده است. این در حالی است که سال هاست یکی از محور‌های مهم اصلاحات ساختاری بودجه، حذف قوانین موضوعی و پراکنده از فرایند بودجه است. به عبارت مشخص، بودجه سندی است که دخل و خرج دولت و حاکمیت را مشخص می‌کند؛ لذا مصوبات آن نیز باید یا نحوه کسب درآمد دولت را مشخص کند یا نحوه هزینه‌کرد آن را. این در حالی است که مصوباتی نظیر اعطای سهام عدالت یا طرح کالابرگ الکترونیک فارغ از درستی یا نادرستی آن، اساسا ارتباطی به بودجه ندارد و با توجه به اهمیت آن باید خارج از بودجه در قالب لایحه یا طرح مجزایی دیده شود تا بتوان با فراغ بال بیشتر و با بحث کارشناسی تر، قانونی متقن تصویب کرد.


دومین اشکال، به محتوای قانون نویسی بر می‌گردد که گاهی سعی دارد موضوعی به لحاظ اجرایی سنگین را در مهلتی کوتاه و بدون توجه کافی به الزامات و مقدمات اجرایی آن نهایی کند. به عنوان مثال واضح است حرکت کردن به سمت ایجاد کالابرگ الکترونیک یا شناسایی مشمولان جدید سهام عدالت و اعطای آن، موضوعاتی دامنه‌دار و نیازمند مقدمات است و نمی‌توان در قالب بودجه مصوب انتظار داشت در فرصتی کوتاه و مثلا ۳ ماهه این مصوبات را اجرایی کرد. یا در برخی موارد، بودجه لازم برای اجرای برخی مصوبات کمتر از واقعیت دیده شده است یا منابع پیش بینی شده‌ای که قانون براساس آن منابع قرار است اجرا شود، منابعی غیرقابل تحقق یا به مراتب کمتر از پیش بینی بودجه قابل تحقق است. هرچند در این میان، نباید این مسئله را به منزله توجیهی بر تعلل دولت در اجرای قانون دانست و دولت نشان داده است که در مواردی نظیر طرح کالابرگ الکترونیک با وجود فرصت قانونی لازم، باز هم روند اجرا را به کندی طی می‌کند.


در هر صورت بازنگری در نحوه قانون نویسی و فرایند تصویب قانون ضروری است و باید قانون و به طور خاص قوانین اقتصادی را از این وضعیت زمین خورده‌ای که به راحتی نقض می‌شود، نجات داد و ترتیبات جدیدی برای قابل اجرا شدن قوانین مصوب مجلس فراهم آورد.

 

سرنوشت پوتین در گرو آینده جنگ اوکراین

فاطمه رحیمی طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان سرنوشت پوتین در گرو آینده جنگ اوکراین نوشت: پوتین با توهم پیروزی در اوکراین و گسترش امپراتوری خود در بامداد ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ در میان بهت جهان به اوکراین حمله کرد؛ حمله‌ای که اکنون با گذشت یک سال از آن و مقاومت اوکراین به رهبری ولودیمیر زلنسکی نتیجه‌ای جز اشتباه محاسباتی مرد اول کرملین در بر نداشته است.

یک سال پیش، مرد اول کرملین در طوفانی که به راه انداخته بود مستقیم به سمت کوه یخ حرکت کرد؛ کوه یخی که شاید اکنون ترک برداشته باشد، اما هنوز از هم فرو نپاشیده و تهدیدی برای آینده پوتین به شمار می‌رود. کرملین انتظار داشت «عملیات ویژه نظامی» آن به اوکراین سریع و برق‌آسا باشد و ظرف چند هفته اوکراین دوباره در مدار روسیه قرار گیرد، در حالی که پوتین به طور جدی ظرفیت اوکراین برای مقاومت و مقابله و همچنین عزم کشور‌های غربی برای حمایت از کی‌یف را دست‌کم گرفته بود.


رهبر روسیه هنوز اعتراف نکرده که با حمله به اوکراین اشتباه کرده است. او تنها به پیشروی می‌اندیشد و راهی که در پیش گرفته هرچند با مخاطرات فراوانی برای روسیه و جهان همراه است، اما به آسانی از آن دست نمی‌کشد.
پوتین در سخنرانی سالانه خود نیز سرنخ‌هایی از دورنمای یک سال آینده جنگ و حرکت بعدی روسیه در اوکراین را نمایان کرد. او همچنان آمریکا و ناتو را مقصر جنگ در اوکراین می‌داند و روسیه را یک کشور بی‌گناه معرفی می‌کند. تصمیم او برای تعلیق مشارکت در آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای بین روسیه و آمریکا، «نیو استارت»، نشان می‌دهد که پوتین قصد عقب‌نشینی از اوکراین یا پایان دادن به بن‌بست خود با غرب را در سر ندارد.


نمایش او در دیدار با سربازان بازگشته از خط مقدم و تعبیر ادامه جنگ در میدان نبرد نیز از سوی مرد اول کرملین این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که نباید انتظار هیچ چرخشی از پوتین داشت، اما این عدم چرخش برای او بدون تاوان نخواهد بود. پوتین که زمانی به دلیل ایجاد ثبات در کشورش شهرت یافته بود، اکنون در بحبوحه افزایش تلفات نظامی، بسیج سربازان و تحریم‌های اقتصادی تمام محبوبیتش بر باد رفته است. چند صد هزار روس از زمان شروع جنگ کشور را ترک کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها جوان، ماهر و تحصیلکرده هستند. به تعبیری فرار مغز‌ها به اقتصاد روسیه آسیب بیشتری خواهد زد. حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین باعث مرگ و ویرانی گسترده‌ای در اوکراین شده است. این امر منجر به تلفات نظامی عظیمی برای روسیه نیز شده است، برخی برآورد‌ها حکایت از کشته شدن ده‌ها هزار سرباز روسی دارد. صد‌ها هزار شهروند روسیه به ارتش فراخوانده و زندانیان روسی برای جنگ در اوکراین استخدام شده‌اند. در همین حال، جنگ بر قیمت انرژی و مواد غذایی در سراسر جهان تاثیر گذاشته و همچنان امنیت اروپا و جهان را تهدید می‌کند. در این میان اقتصاد روسیه نیز از اثرات این جنگ بی‌نصیب نبوده و آسیب دیده است، گرچه از ابتدای جنگ، روسیه آمار رسمی از وضعیت اقتصادی خود منتشر نکرده است، اما طبق برآورد‌ها طی این جنگ حدود ۵ تریلیون روبل معادل بیش از ۷۰ میلیارد دلار هزینه شده و سال جاری این هزینه‌ها به دلیل افزایش شمار نیروی درگیر و هزینه‌های درمان، ضرورت تولید تسلیحات جدید و همچنین سرمایه لازم برای بازسازی مناطق اشغال‌شده دست‌کم ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. چنانچه کرملین جنگ را آغاز نمی‌کرد اقتصاد روسیه می‌توانست حدود ۳ درصد رشد کند، اما اکنون حدود ۳ درصد کوچک‌تر شده است.


برخی بر این باورند که جنگ اوکراین مشکلات و تهدید‌های جدی برای روسیه ایجاد کرده و همین موضوع عزم پوتین برای ماندن در قدرت پس از سال ۲۰۲۴ را تقویت کرده است. از سوی دیگر، اما برخی گمان می‌کنند که پوتین نه تنها آماده است قدرت را کنار بگذارد، بلکه ممکن است این کار را بخشی از راه‌حل برای پایان دادن به درگیری با اوکراین بداند.
در هر صورت، پوتین به تصمیم‌گیری در لحظات پایانی براساس موقعیت و وضع موجود حتی برخلاف انتظارات عمومی مشهور است و سرنوشت او اکنون به طور غیرقابل برگشتی با نتیجه جنگ در اوکراین گره خورده است.


پشت پرده سفر گروسی به تهران

علی بیگدلی طی یادداشتی با تیتر آیا سفر گروسی با آینده برجام ارتباطی دارد؟ در روزنامه اعتماد نوشت: همزمان با سفر گروسی به تهران رسانه‌های دولتی روایت‌های عجیبی در خصوص این سفر ارایه کردند و از اعلام رضایت قطعی گروسی در خصوص این سفر خبر دادند. این نوع اظهارنظر‌ها چندان ریشه در واقعیت ندارد، چراکه آقای گروسی اعلام کرده، واقعیت‌ها را در آینده و در نشست خبری وین مطرح می‌کند. این امر نشان می‌دهد برای آگاهی از وضعیت این سفر باید منتظر روز‌های آینده بمانیم تا پس از نشست خبری گروسی ابهامات روشن شود. مشخص است که هنوز به همه ابهامات آژانس پاسخ داده نشده، البته ممکن است زمینه دستیابی به یک نقطه مشترک فراهم شده باشد. اما مهم‌ترین پرسشی که افکار عمومی ایران منتظر پاسخ آن هستند، ارتباط این سفر با آینده برجام است. در مصاحبه‌های قبلی‌ام هم گفته‌ام تا زمانی که مساله آژانس و ابهامات آژانس حل نشود، نمی‌توان نسبت به چشم‌انداز احیای برجام امیدی داشت. آژانس و برجام پیوستگی سازمانی با هم دارند و غرب بدون چراغ سبز آژانس مذاکرات هسته‌ای را آغاز نمی‌کند. اگر قرار باشد، ایران به سمت مذاکرات برجامی برود، امریکایی‌ها پلن B را مطرح کرده‌اند و قصد دارند آن را عملیاتی کنند. پلانی که در قطعنامه ۲۲۳۱ در ۲۰۱۵ مطرح شد و ایران هم آن‌ها را پذیرفته است. از جمله مهم‌ترین گزاره‌های این پلان، کاهش غنی‌سازی به سطح ۳.۷۶ درصد است که در حال حاضر این رقم به ۶۰ درصد رسیده است. از سوی دیگر حجم غنی‌سازی اورانیوم ایران به حدود ۹۰ کیلو رسیده است که با توافقات برجامی همخوان نیست. ضمن اینکه ایران از سانتریفیوژ‌های بسیار پیشرفته استفاده می‌کند که مورد اعتراض آژانس واقع شده است. در مذاکرات برجام قرار بود ایران از سطوح ابتدایی‌تر سانتریفیوژ استفاده کند. اما امروز به دلیل عدم اجرای تعهدات طرف مقابل ایران هم تعهدات خود را کنار گذاشته است. 

واقع آن است که حجم اختلافات ایران و آژانس بالاست و به راحتی نمی‌توان در جریان یک سفر همه اختلافات را کنار گذاشت. علت سفر گروسی به تهران هم برنامه روتین آژانس است. شورای حکام هر فصل یک‌بار تشکیل می‌شود و گروسی باید آخرین گزارش خود را به شورا بدهد. به نظر می‌رسد دیدار‌هایی که بین گروسی با مقامات ارشد ایران صورت گرفته به دلیل اعلام نظرات نهایی آژانس باشد. در کل به نظر می‌رسد دو طرف تلاش می‌کنند اختلافات فیمابین را کاهش دهند، هر چند هنوز زود است که بخواهیم بگوییم این سفر زمینه احیای برجام یا آغاز مذاکرات برجامی را فراهم می‌سازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۸
.تعارف را باید گذاشت کنار. بعد از مجموع فشارهای هماهنگی که امریکا و اروپا به ایران در سه ماه گذشته وارد کردند و قبول درخواستهای اژانس از سوی دولت در سفر گروسی به تهران عملا هر گونه اصرار به ادامه راه گذشته در مورد غنی سازی و عدم تعامل در واقع بازی در زمین رقبا و دشمنان منطقه ای است. دقیقا مثل این می مونه که ایران بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸ باز اصرار به عدم اتش بس و ادامه راه قبلی میکرد. امکان نداشت و الان هم امکان نداره. تحلیلگران و مشاورانی که سالها به این راه اصرار کردند باید قبول مسئولیت کنند نه اینکه منتقد باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
تفاهم ادعایی جدید یک مساله جزئی است
ادعای غنی سازی ۸۴ درصدی قبل از نشست آژانس و حضور رییس آژانس در ایران؟؟؟؟
مساله سه سایت ادعایی به سادگی قابل حل نخواهد بود و حداقل چندین ماه زمان بر است و انها با اطلاعات به دست آمده از سه سایت ادعایی به راحتی مکانیزم ماشه را فعال خواهند کرد
مکانیزم ماشه ۱۰۰ در ۱۰۰ فعال خواهد شد فقط زمان ان ممکن است متفاوت باشد

این همکاری های حداقلی با آژانس و برجام دو مساله جدا از هم است
اولیانوف آماده شود برای خالی بندی های جدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
اسرائیلی‌ها ادعا کرده‌اند ایران به دانش و توانایی‌های علمی غیر قابل بازگشت دست یافته است. بنویسید تا کور شود هر آن کس که نمی‌تواند پیشرفت ایران را ببیند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
یکی از رویکردهای درست دولت آقای رئیسی از دیدگاه من این است که مباحث اقتصادی کشور را به مذاکرات برجام گره نزده بلکه همزمان با مذاکرات هسته‌ای برنامه‌های بی‌تأثیر کردن تحریم‌ها را از طریق مقاوم‌‌سازی اقتصاد کشور به صورت خستگی ناپذیر پیگیری می‌کند. هم اکنون رونق تولید و افزایش صادرات غیر نفتی در رأس برنامه‌های این دولت قرار دارد.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
تیتر این خبر مثال نقض از گره نزدن برجام و هسته ای و کاهش ارزش ریال در دولت رییسی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
ناشناس 09:44، وضعیت اقتصادی فعلی نشون میده که به هیچی گره نزده
پشت پرده. سفر گدویی را از وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی و وضعیت تخلیه کشتی های حامل مواد غذایی و نهاده های دامی بپرسید همه چیز دستتان می اید
حالا جریان سمپاشی گسترده در مدارس پیچیده تر شد. قرار بوده در برابر ازانس و فشار اروپا کیلومتری تغییر موضع داده شود. پوشش گسترده و مشغولیت افکار عمومی......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
وای و حسرت برای این دخترای نوجوان بی‌گناه
متاسفانه آقای گروسی بیشتر سیاسی کار است تا کارشناس و در ایران حرفی میزند بعد در وین و پس از تبادل نظر با کشورهای متخاصم حرف دیگری میزند
متاسفانه در سالهای قبل بعد از مصاحبه آزانس با دانشمندان هسته ای ،تعدادی از آنها ترور شد و در این سفر هم ایران علیرغم آن تجربه بد قبول کرده که با دانشمندان ایران صحبت کنند خدا به خیر کنه
مجلس باید در طرح مولد سازی دولت قرار بگیره .
چه دل خجسته ای داره کسیکه از احیا برجام میگه.
چنین حملات پر دامنه و گسترده و بی پروا نمی تواند منشا خارجی داشته باشد
به نظر من خانم فاطمه رحیمی تحلیلش اصلا منطقی نیست خود غرب ترجیحا اعلام کرد که که اگر روسیبه حمله نمی کرد ای اوکراین است که از طرف ناتو به روسیه به بهانه ای حمله میکرد بنابراین خود پوتین هم گفت که پیش دستی کرده و چاره ای نداشته و مطمعنا به نفع روسیه تمام خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
روزنامه جهان صنعت هنوز در خواب است، باور نكرده كه جبهه غربي 8 سال قبل جنگ خود را بر عليه روسيه شروع كرده بودند.
ترا بخد ا توافق را نهایی کنید وجان ملت ومملکت را نجات دهد .بخدا خسته شدیم از این همه تنش وسختی .ما هم ادم هستیم نمی خواهیم مثل ثروتمندان می خواهیم مثل یک انسان ویک خانواده متوسط در رفاه واسایش باشیم !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
توافق را قبلا نهايي كرده بودند، نتيجه اش را هم ديديم، آمريكا تا تسليم كامل ايران به هيچ چيز ديگري راضي نخواهد شد، تسليم ايران هم يعني تبديل شدن به كشوري مثل ليبي يا افغانستان!
مگه یه بار برجام امضا نشد به راحتی آمریکا و اروپا زدن زیرش الآنم یه سری دستور میدن‌ و تعهد که فقط ایران باید اجرا کنه اونا هیچ کاری برای ایران نمی‌کنند فقط می‌خوان در مقابل انجام‌ صددرصد تعهدات توسط ایران چند وقتی حرفهای الکی تحویل ایران بدن
بدجور گیر کردیم انگلیس و‌ آمریکا ما رو مستعمره قدیمی می‌دونه که سرکشی می‌کنه
با‌ خائنین داخلی بالاخص و وطن فروشهای خارجی کارش رو برای تنبیه ایران پیش
میبره‌ لامصبا فقط بلدن فریب بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
برجام امضا بشه یا نشه، به مردم عادی چه ارتباطی داره! بابا مردم زیر فشار اقتصادی له شدن، هنوز فکر کم کردن روی غربگراها و نئولیبرالها و ... هستین؟
اقای کمالوند میفرماید راجع به سه سایت ادعایی آژانس صحبتی نشده
آژانس در بیانیه اش بر عکس ان را ادعا کرده
پشت پرده سفر گروسی به تهران چیست؟ واقعا آیا این موضوع خیلی سخت است؟ بارها و بارها این سناریو دارد تکرار می شود .یک آشوب در ایران عزیز برپا می کنند ، عده ای مزدور(به همراه عده کثری ناآکاه) در این آشوبها شرکت می کنند، اصله کاریها بعد از آشوب پولشان را می گیرند و از کشور خارج می شوند یا خارجشان می کنند بعد این مردک می آید ایران سهم آمریکا و اروپا را می گیرد و از کشور خارج می شود. قضاوت با خواننده که الان باید چه کار کرد .مقصودم فقط دولت و سیستم امنیتی نیست مقصود اصلی ام جماعتی است که در آشوبها چشم و گوششان را می بندند و فقط دهانشان را باز می کنند .این نتیجه کار خود ماست. البته دولت هم باید بعد از چندین بار اتفاق افتادن این وقایع راه بیرون رفت از آن را یاد گرفته باشد ولی به نظر بنده مقصر اصلی در این باج دهی ها خودمان هستیم و بس . نه آمریکییها و اروپاییها و نه عربستان خبیث و یارانش .تنها بی فکری و عدم استفاده از عقل و تجربه خودمان باعث همه گرفتاریهای ماست.
به قرار اطلاع دولت انقلابی با یک نرمش قهرمانانه به راحتی هر نوع بازرسی را از تاسیسات هسته ای پذیرفته است. اما چرا شما رسانه های اصولگرا به ویژه حسین کیهانی سوکت مرگ گونه اختیار کرده اید؟
تحریم روسیه از سوی آمریکا و پیشروی ناتو به سمت مرزهای روسیه (نصب سامانه های ضد موشکی و ...) و وعده پیوستن اوکراین غربگرا به ناتو، آتش جنگ را شعله ور کرد و غرب به رهبری آمریکا با تحریم گسترده روسیه و سیل تسلیحات نظامی به کی - یف در صدد مهار ارتش روسیه و بازگرداندن آنها به مرزهای خودشان بر آمد و امروز کشورهایی که از قبل معاملات تجاری - نظامی با مسکو داشته اند از قبیل پکن که راهبردی ترین شریک مسکو است از سوی اروپا تهدید می شوند که در صورت ارسال تسلیحات نظامی به روسیه تحت تحریم واقع می شوند و همه این رویدادها نشان می دهد که جنگ امروز روسیه، جنگ مسکو با کی - یف نیست بلکه جنگ کاخ کرملین با کاخ سفید و کاخ الیزه و ... است، پوتین با تحرکات ناتوی به رهبری آمریکا در نزدیکی مرزهایش مجبور به تجاوز نظامی به اوکراین شد و با دست خودش در تله ای قرار گرفت که شاید آمریکا و غرب از مدت ها قبل در صدد تدارک آن بودند چون جنگ علاوه بر تبعات نظامی (کشته شدن سربازان و دود شدن میلیاردها دلار ادوات جنگی)، تبعات اقتصادی( فرار سرمایه ها و کند شدن رشد اقتصادی کشور و ...) هم در بر دارد و حتی این تبعات اقتصادی ممکن است تا سال ها بعد از پایان جنگ دامن گیر کشور شود پس اگر پوتین می گوید مردم روسیه و اوکراین قربانی توطئه غرب شدند باید در این سخنش تامل کرد و احتمال دیگری هم وجود دارد که این جنگ از قبل طراحی نشده باشد بلکه به دلیل تصمیمات غلط ناتوی به رهبری آمریکا اتفاق افتاده باشد ولی هر کدام از این فرضیه ها صحیح باشد دنیا امروز شاهد جنگی است که اگر ادامه دار شود ممکن است در آینده چاشنی اتمی هم به آن اضافه شده و آن گاه تاوان سیاست های غلط رهبران قدرت های استعماری (آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه) را مردم مظلوم و بی گناه باید بپردازند.
در مورد سفر گروسی هم اگر قرار باشد توافقی صورت بگیرد قدم اول را باید آمریکا و غربی ها بردارند چون اولا آمریکایی ها بودند که غیرقانونی از برجام خارج شدند در ثانی با خروج آمریکا، متاسفانه غربی ها هم به هیچ کدام از تعهدتشان عمل نکردند و تنها پی گیر انجام تعهدات ایران بودند، این طور که نمی شود، هر توافقی دو طرفه است و اگر یکی از طرفین زیر توافق بزند یا به آن عمل نکند طبیعی است که طرف مقابل هم همان کار را بکند، با این وجود ایران یک سال و اندی بعد از خروج آمریکا برای نشان دادن حسن نیتش به تعهداتش پایبند بود ولی آمریکایی ها نه تنها تحریم ها را برنداشتند بلکه تشدید هم کردند و این بیانگر خصومت آنها با ملت ایران است که چرا امروز مستقل شده اند و در مسیر پیشرفت، ترقی در زمینه های علمی قدم بر می دارند و چرا اقتدار ایران از مرزهای منطقه ای فراتر رفته و فرا منطقه ای شده است؟ در این صورت باید به آنها گفت؛ استقلال پیشرفت و اقتدار یک ملت است که نسل آینده کشور را در دنیا هویت دار می کند و شما هم نخواهید توانست با ابزار تحریم و تهدید و دلایل واهی جلوی این پیشرفت ها را بگیرید با تمام این اوصاف در کل اگر قرار به توافق باشد باید قدم به قدم جلو رفت، مثلا اول آنها پول های بلوکه شده را آزاد کنند و ایران هم بخشی از تعهدات خود را انجام دهد و قدم های بعدی را هم اول آنها بردارند یعنی تحریم ها را مرحله به مرحله لغو کنند و در هر مرحله ای که تحریم ها لغو شد ایران هم به بخش دیگری از تعهداتش عمل کند، این گونه نباشد که بیایند و ۹۰ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد را ببرند و سایت ها را تعطیل کنند و بعد زیر تعهداتشان بزنند، با سابقه قبلی ای که داشته اند هیچ اعتمادی به آنها جایز نیست.
آمریکایی‌ها باید بدانند هر چقدر مذاکرات هسته‌ای را طولانی کنند تا ما را خسته کنند کور خوانده‌اند چون برعکس خواسته‌شان اتفاق می‌افتد و به ضرر خودشان تمام خواهد شد.
سرنوشت پوتین در گرو آینده جنگ اوکراین
سرنوشت دیکتاتور نابودی است
باید به قوانین بین المللی احترام گذاشت ،همان طور که ارازل واوباش در کشور بد است ،کشورها درجهان نیز نباید یاغی شوند وباید با آنها برخورد شود
پوتین دیکتاتور باید محاکمه شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
آنكه بايد محاكمه شود بايدن است نه پوتين، پوتين در مقابل حمله كشورهاي غربي قرار گرفته حمله اي كه از 8 سال قبل برنامه ريزي شده و زيرساختهاي ان توسط آمريكا در اوكراين تدارك ديده شده بود.
موضوعی که بسیار چشمگیر است ، سکوت و عقب نشینی مخالفان دو آتشه برجام است . شاید هم استیصال و درماندگی نظریه پردازان بی اطلاع مخالفان برجام است که نقطه قوت را به نقطه ضعف تبدیل کردند و راهی جز تن دادن به همه خواسته های غرب ندارند. مشابه همه مواردی که در صحنه های قبلی داشته ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
حضرت اجل! لطف كرده يك نقطه قوت برجام را ذكر كنيد بقيه پيش كش!
عقب نشینی در مسله اتمی شدن ایران معنی ندارد و اما روسیه یکسری فکر می کنند که پوتین در اکراین شکست خواهد خورد اینکه تو چی دوست داری با واقعیت میدانی فرق دار و بیخودی با این شعارها خودتون را دلخوش نکنید و شکست = با بمباران اتمی اکراین و مطمعن باشید امریکا به خاطر اکراین با روسیه درگیر اتمی نمی شود .
به نظر بنده ایران اگر تمام امکانات هسته ای اش را هم بطور کامل جمع کند باز هم دنیای غرب و در راسش آمریکا و انگلیس از یک چیز دیگه بهانه خواهند گرفت ( مثلا از قدرت موشکی)! این همه کشورها مثل انگلیس، روسیه، آمریکا، کره شمالی، پاکستان، هند، اسراییل و ... کلاهک های هسته ای دارند و در واقع خود را بیمه کرده اند و در دنیای امروز که مثل جنگل میماند ( به تعبیر آقای بورل!) و هر کسی زورش بیشتر باشد می تواند به بقیه زور بگوید؛ ایران هم بایست به سرعت برای خود چنین جنگ افزارهایی تولید کند و در واقع خود را مصون کند. می گویید تحریممان میکنند ؟ منزوی میکنند؟ انقلاب مخملی راه می اندازند؟ به اقتصادمان ضربه بزنند؟ دانشمندانمان را شهید کنند؟ ناآرامی ایجاد میکنند؟ مگر نکرده اند؟! دیگر چیکار می خواهند بکنند؟ همه اینها را انجام داده اند و نتوانسته اند ما را به زانو دربیاورند و به کوری دشمنان ایران درخت سرافراز ایران اسلامی روز به روز تنومندتر از گذشته است و به یارای خدا و ملت همیشه در صحنه از این برهه تاریخی هم عبور خواهیم کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
بمب اتمی و موشک قاره پیما احترام و امنیت نمی آورد اگر آورده بود الان اتحاد جماهیر شوروی پابرجا بود
وضعیت اقتصادی، فلاکت مردم ، گوشت کیلویی 500 هزار تومان دلار 70 هزار تومان و سکه 15 هزارتومانی نشان از وضعیت گل و بلبل ایران و موفقیت های دولت دارد .
بعد از اعتراضات مردمی و فشار اقتصادی چندماه اخیر این ایران است که کوتاه امده و دعوت از آژانس و اعلام آمادگی برای ازسرگیری نظارتها و ... ت گویای این مسئله است.و قطعا بایستی امتیاز بدهد. چند ماه گذشته ایران شرایط خوبی داشت لیکن از آن استفاده نکرد و حالا با این شرایط اقتصادی بایستس کوتاه بیاد و نشانه ضعف دولت و گروه دیپلماسی ایران است که از فرصت استفاده نکرد حالا باید منتظر بود تا زمان همه چی را مشخص کند
پوتین‌ ظاهر‌ خیلی‌ شیک و دیپلماتیک داره‌ ولی‌ تو‌ کله پاکش هیچی‌ نیست‌ !
غرب‌ گولش‌ زد‌ و نابود شد رفت تمام
یعنی باورتان می شود که وزارت اطلاعات ۲۴ ساعته پیچیده ترین گروه سازماندهی شده که از سمت غرب وارد کشور می شود را براحتی کشف و خنثی می کند و دزدان طلای بانک مرکزی را هم همینطور
آنوقت نمی تواند گروه سرخود را که در مدارس گاز سمی پخش می کنند را کشف و خنثی کند

احتمالا این موضوع یا یک موضوع سیاسی است که جهت انحراف افکار عمومی از موضوعات اقتصادی است و کاملا طرحی شده و هدفمند است و یا اینکه گروه های معاند و وارد کنندگان سلاح هدفمند و طراحی شده و برای انحراف افکار عمومی است
تا حالا فکرش را کرده اید که اگر توافق انجام شود و همچنان اوضاع اقتصادی اینجوری باشد که هست چه اتفاقی می افتد؟

آنوقت مشکلات را باید گردن چه چیز و چه کسی انداخت؟ و اوضاع اقتصادی را چگونه توجیه کرد؟ و با چه ابزارهایی اغتشاشات را کنترل کرد؟
ظاهرا غرب احمق و در نقش فریب خورده است که به اندازه کافی بهانه در اختیار مسئولین ما قرار داده است

غرب احمق نمی داند که بیشتر مشکلات ما از بزرگ بودن و نا کارآمد بودن سیستم های دولتی ما است نه تحریم های آنها

در غرب افرادی مثل ترامپ احمق وجود دارند که فکر می کنند که ایران در بستر تحریم ها ضرر می کند البته ایران نه بلکه مسئولین
گور بابای انژی هسته ای ، بابا نخواستیم ، عمرمون رفت نفهمیدیم چطور زندگی کردیم، همش تو گرفتاریو مشکلاتو بدبختیو حسرت. والا انسانیم حق زندگی داریم
آیا بعداز اینکه دنیا ایران اتمی رو به رسمیت بشناسه همه مشکلاتو کمو کسریای کشور درست میشه؟ به خود خدا اینطور نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی