بازدید 44542
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۸ آبان ماه

دیپلماسی باز هم معجزه آفرید / ولادیمیر برای ما پوتین نمی‌شود / زمستان به کجا نزدیک‌تر است؟

آیا جنگ اوکراین غیرقابل‌کنترل می‌شود؟ تشییع شهدای حمله تروریستی شیراز، جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال و قدرت نرم قطر، اعطای کارت اعتباری ۱۰‌میلیونی دولت سیزدهم به مردم، پایان فرضیه زمستان سخت ۲۰۲۳ برای قاره سبز، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اغتشاشگران و پول زور بده جای پارک بگیر! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۹ 30 October 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۸ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که هشدار سرلشکر سلامی به آل‌سعود و رسانه‌های وابسته، تشییع پیکر شهدای حادثه شاهچراغ در شیراز، واکنش اهالی رسانه به اتهام دو خبرنگار و موتور سیکلت‌ها در آلوده کردن هوای پایتخت چقدر سهم دارند در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


دیپلماسی بازهم معجزه آفرید

علی بیگدلی کارشناس روابط بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان دیپلماسی باز هم معجزه آفرید نوشت: اروپای سرد، کلید واژه‌ای بود که ایران بعد ازتصمیم روسیه برای قطع گاز روی اروپا پس از جنگ اوکراین مکررا در رسانه‌ها اعلام می‌کردند. واقعیت آن است که شهروندان اروپایی بیش از هر کشوری در ارتباط با زمستان امسال هراس داشتند، اما این بار هم مانند بسیاری از مواقع دیپلماسی و شاید بهتر بگوییم معجزه دیپلماسی به داد اروپایی‌ها رسید. در ابتدای وخیم شدن روابط روسیه و اروپا، کشور‌های این اتحادیه به خصوص آلمان، انگلستان و فرانسه تلاش کردند از ظرفیت‌های خود برای جبران قطع احتمالی گاز استفاده کنند. از این رو در ابتدا برخی از نیروگاه‌های هسته‌ای و نیروگاه‌های دیگر خود را که به‌خاطر مسائل محیط زیستی در طول سال‌های گذشته و به علت تعهداتی که برای بهبود وضعیت آب و هوایی جهان داده بودند را به مدار تولید برق باز گرداندند و بلافاصله و شاید هم به صورت همزمان دیپلماسی فشرده‌ای را با کشور‌های دارای گاز و منابع نفتی آغاز کردند. قطر نقش مهمی در تامین گاز اروپا ایفا کرد و به صورت سخاوتمندانه گاز مایع خود را در اختیار اروپا قرار داد و از سوی دیگر پیمان‌های جدیدی را با کشور‌های شمال آفریقا که در زمینه تولید انرژی فعال هستند، منعقد کرد و تلاش‌های زیادی با مذاکره با آمریکا انجام داد تا تحریم نفتی ونزوئلا برداشته شود و صادرات نفت ونزوئلا برکاهش قیمت انرژی در جهان اثر بگذارد. از سوی دیگر نوعی اختلاف بین اعضای این اتحادیه با آمریکا به وجود آمد و بر اساس این اختلاف مکرون و صدراعظم آلمان قرار است با پوتین دیداری داشته باشند و پوتین را تشویق کنند که شیر‌های گاز خود را روی اروپا باز کند که احتمال این گشایش هم بعید نیست.

هرچند هنوز در این ارتباط به نتایج قطعی نرسیده‌اند. با در نظر گرفتن موارد فوق اروپایی‌ها توانستند مخازن گازی خود را برای زمستان تامین کند و آنچه برخی کشور‌ها به دنبال آن بودند تا در زمستان سرد با قدرت بیشتری به چانه‌زنی با اروپا بپردازند ظاهرا دیگر وجود ندارد و اروپا هم دیگر مشکلی برای زمستان سرد امسال نخواهد داشت. اروپایی‌ها، چون با تمامی کشور‌های نفتی دنیا ارتباط مالی خوبی دارند و در آن کشور‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش انرژی صورت داده‌اند، بنابراین مسلم بود که با چالش جدی روبه‌رو نمی‌شد البته دستگاه دیپلماسی ایران هیچ‌گاه اینگونه القا نکرد که تهران به دنبال استفاده از زمستان بدون گاز در اروپا به عنوان اهرم مذاکره است. بازار اروپا در مصرف انرژی آنقدر مناسب است که حتی آمریکایی‌ها قصد داشتند صادرات گاز به این قاره را با خط لوله امکان پذیرکنند، اما هزینه زیادی داشت. اروپایی‌ها، چون روابط خوبی با جهان داشتند توانستند از یک بحران را با دیپلماسی فشرده پشت‌سر‌گذارند.


زمستان به کجا نزدیک‌تر است؟

پیمان مولوی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان زمستان به کجا نزدیک‌تر است؟ نوشت: در ماه‌های گذشته در بحبوحه جنگ اوکراین و قطع گاز روسیه و دقیقا در کشاکش مذاکرات، شاهد بودیم که یکی از مشاوران تیم مذاکره کننده، در توئیترگفته بود: زمستان در حال آمدن است! winter is coming!
اصطلاحی که از سریال بازی تاج و تخت فراگیر شده است و حاکی از آمدن شرایط بسیارسخت است.
اینکه اروپا وابستگی به انرژی روسیه ندارد حرفی است غیر علمی و اینکه تمام معضلات در اروپا شدیدا حل خواهد شد غیر واقع‌بینانه است، اما اروپایی‌ها ذخایر خود را مدیریت کردند و این زمستان را با چالش، اما خواهند گذراند.
اما اینکه زمستان به اروپا خواهد رسید و آن‌ها در فلاکت خواهند بود همانقدر مضحک است. کافیست به متوسط قدرت خرید در اروپا بنگرید و اینکه آنهادقیقا از چه چیزی رنج می‌برند!
اروپایی‌ها تورم‌هایی در حد ۱ الی ۳ درصد تا یک سال پیش را تجربه می‌کردند و امروز بین ۸ تا ۱۰ درصد! آن‌ها نگران کاهش درآمد سرانه‌ای هستند کهبا اولویت بودن اقتصاد بدست آورده‌اند. از همین رو والاتر اشتاین مایر رییس جمهور المان می‌گوید: وارد مقطع سختی میشویم آن هم پس از ۵ دهه رشداقتصادی و موفقیت!
اما ما در ایران امسال هم درگیر تورم ۴۵٪ خواهیم بود، تورمی که تاثیر خودش را بر برابری ریال و دلار خواهد داشت و در صورت تحقق همین تورم ۸درصدی امریکا ریال ۳۷٪ تضعیف خواهد شد و این روند با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی ادامه دار است.
رشد نقدینگی ۳۸٪ سالیانه و کسری شدید بودجه همه و همه مبین کاهش قدرت خرید و افزایش فقر خواهد بود.
به گمانم ما در زمستان هستیم و هر ثانیه ۱۱۰۰ دلار هزینه عدم النفع صادرات نفت را میدهیم و جالب اینجاست با دلار ۳۳ تومن این رقم کمی کمتر ازنقدینگی خلق شده در ثانیه در ایران است.
کاش آن اهمیتی که در بریتانیا با درآمد سرانه ۴۵ هزار دلاری و المان با درآمد سرانه بیش از ان در باب اقتصاد وجود داشت در ایران هم شاهد بودیم. کاش کارشناسان در باب اینکه زمستان به اروپا خواهد رسید نظر میدانند و نه افرادی که تخصص دیگری دارند.

 


ولادیمیر برای ما پوتین نمی‌شود

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان ولادیمیر برای ما پوتین نمی‌شود نوشت: اگر عقلای جهان این روز‌ها درباره یک جنگ هسته‌ای هشدار می‌دهند، به دلیل اینست که مدیریت‌های کلان در نقاط حساس در اختیار افرادی است که یا از تعادل کافی برخوردار نیستند و یا تمایلات کشورگشائی در وجود آن‌ها جوشش فوق‌العاده‌ای دارد. این ویژگی‌ها به آمریکائی‌ها و بعضی کشور‌های اروپائی اختصاص ندارد، در بلوک شرق هم همین تمایلات و همین عدم تعادل را می‌توان به وفور یافت. چین به نوعی و روسیه به نوعی دیگر در همین چرخه قرار دارند و تصادم زیاده‌خواهی‌ها و زیاده‌گوئی‌های سران شرق و غرب است که جهان امروز را به لبه پرتگاهی هولناک کشانده است. حاکمان چین هم بسیار زیاده‌خواه و دیکتاتور هستند، ولی اهداف کشورگشائی خود را بی‌سروصدا و تاجرمآبانه دنبال می‌کنند، برخلاف آمریکائی‌ها و روس‌ها که صدای شیپورشان همیشه به گوش می‌رسد.


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این روز‌ها نیات خود از تجاوز نظامی به اوکراین را بدون ذره‌ای محافظه کاری به زبان آورده و خصلت کشورگشائی خود را که از تزار‌ها به ارث برده و در دوران شوروی تجربه کرده، بروز داده است. او روز جمعه در یک سخنرانی مفصل گفت: «وقایع اوکراین را می‌توان تا حدی به عنوان یک جنگ داخلی تعبیر کرد، زیرا روس‌ها و اوکراینی‌های مردمی واحد هستند که در کشور‌های جداگانه از هم جدا افتاده‌اند. روسیه به عنوان کشوری که اوکراین مدرن را ایجاد کرد، می‌تواند تنها ضامن واقعی و جدی دولت، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین باشد.» (روزنامه جمهوری اسلامی ۶/۸/۱۴۰۱ به نقل از خبرگزاری تاس، وابسته به دولت روسیه)


این ادعا که اوکراین متعلق به روسیه است، شامل تمام کشور‌های جداشده از شوروی سابق هم می‌شود. یعنی اگر پوتین چند سال دیگر در قدرت بماند، همین ادعا را عیناً درباره روسیه سفید، گرجستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان و سایر جمهوری‌های جداشده از شوروی هم مطرح خواهد کرد و برای ملحق ساختن آن‌ها به روسیه متوسل به تجاوز نظامی خواهد شد.


مهم‌تر اینکه پوتین اگر در این اقدامات به پیروزی برسد، هوس خواهد کرد به سراغ افغانستان هم برود با این استدلال که ارتش سرخ شوروی سال‌ها این کشور را در اشغال خود داشت و حکمرانان کمونیست آن را تعیین می‌کرد. بعید نیست با همین استدلال بعد‌ها به سراغ ایران هم بیاید و بگوید ایران هم با توجه به اینکه بخش‌هائی از آن مدتی در اشغال روس‌ها بود، به روسیه تعلق دارد و ما با ایران، یک کشور محسوب می‌شویم!


شاید باور کردن این پیش‌بینی‌ها دشوار باشد، ولی در عالم سیاست آنهم زمانی که مدیریت‌های کلان در نقاط حساس جهان در اختیار کسانی است که یا از تعادل کافی برخوردار نیستند و یا تمایلات کشورگشائی در وجود آن‌ها جوشش فوق‌العاده‌ای دارد، چنین وقایعی اتفاق افتادنی است. فقط در صورتی می‌توان از این قبیل تعرضات مصون ماند که مدیریت جهان در اختیار عقلا قرار گیرد و تا زمانی که چنین وضعیتی به وجود نیامده، ما باید برای حفاظت از منافع ملی خودمان حداکثر مواظبت را به عمل بیاوریم.


هر روز که می‌گذرد، حوادث نشان می‌دهند دو بلوک شرق و غرب، به ویژه نمود‌های اصلی آن‌ها آمریکا و روسیه، به یک اندازه غیرقابل اعتماد هستند و ما نباید منافع ملی خودمان را با اعتماد به آن‌ها در معرض خطر قرار بدهیم. روس‌ها در برجام و در ماجرای پهپاد‌ها به ما ضربه زده‌اند. در خوشبینانه‌ترین حالت، وقتی سخن وزیر خارجه کشورمان را معیار قرار دهیم که گفت فروش پهپاد‌های ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نبود، باید با توجه به تخلفی که روس‌ها کرده‌اند، آن‌ها را غیرقابل اعتماد بدانیم. حالا هم که رئیس جمهور روسیه پا را فراتر گذاشته و می‌گوید وقایع اوکراین، یک جنگ داخلی است، مسئولان ما باید پیام این سخن را که چندوجهی است و تمام وجوه آن خطرناک هستند دریافت کنند و از گره زدن منافع ملی ایران به آنچه ولادیمیر پوتین اراده می‌کند بپرهیزند. چین هم همیشه نشان داده منافع خود را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد و هر وقت لازم بداند ایران را هم قربانی منافع خود می‌کند. ما باید در سیاست کلان خارجی خود تجدید نظر اساسی کنیم. این تجدید نظر به معنای قطع رابطه نیست، رابطه، لازم است، ولی متوازن و با پرهیز از اعتماد و تکیه به این یا آن. درست است که در دنیای پرسنگلاخ امروز بدون پوشیدن پوتین نمی‌شود راه رفت، ولی مسئولان سیاست خارجی ما باید این واقعیت را باور کنند که ولادیمیر برای ما «پوتین» نمی‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۴۰
آقاااای بیدگلی آنچه قطر دارد سخاوتمندانه میبخشد از کیسه خلیفه که نیست از اشک دیده من و خون دل ماست در واقع قطر به طور تاریخی و جغرافیایی دارد سهم بیشتری از میدان گازی پارس جنوبی میبرد به دلیل تحریم های خانمانسوز و مقداری شیب میادین به سمت قطر و استفاده از تکنولوژی مدرن در واقع قطر ذخایر این میدان عظیم را به سمت خود کشیده ایران از ته مانده پارس جنوبی استفاده میکند وای بر مردم فقیر ساحل نشین که از این نعمت تاریخی بی بهره ماندند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
به خودتون زحمت بدیند و تارخچه ۲۵ سال گذشته عسلویه را پیگیری کنید که در زمان خاتمی با چه شدتی پروژه ها فعالیت میکردند تا سریعتر به بهره برداری برسیم و دیدگاه دولتِ وقت این بود که هر یک روز که زودتر به بهره برداری برسیم ، یازده میلیون دلار درآمد داریم ، ولی احمدی نژاد در بدو ورود به دولت ، تمام پروژه ها را خواباند و پس از مدتِ مدیدی به سپاه و خاتم الانبیاء داد که باعث ضررِ وحشتناکی به اقتصاد ایران شد . پس واقع بین باشید که قطر پیگیرِ منافع خودش بوده ، ما بدلیل ضعف مدیریتی ، متضرر شده ایم ء
تحلیل آب دوغ خیاری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
هنوز نیمه اول پاییز است و اصلاح طلبان جشن پایان زمستان را برای اروپای غربی می گیرند.
لازم است فورا آن هیزم هایی که برای بعض از سفارتخانه ها بردند را برگردانند چون طبق گفته مقامات مسئول خودمان امسال زمستان کمبود گاز خواهیم داشت. حالا باید دید آنکس که فیاد زد دوماه امضای توافق را به عقب بیاندازید کیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
توی این روزنامه ها که جشن پایان زمستان را می گیرند
شما چرا نگرانی؟!
ضمنا گاز اندکی هم کم بشود هنوز برق داریم
قیمت سوخت برای صنایع فرانسه، ۲۲ برابر شده، آن وقت این مثلا کارشناس از تورم ۸ تا ۱۰درصدی می‌گوید. واقعا که تابناک هم شور اش را درآورده با این نقل خبرها و تحلیل‌های و نظرهای به ظاهر اصلاح‌طلبانِ به واقع...
تحلیل های آبکی!واقعا اینها روزنامه نگار و تحلیل گر هستند؟
تحلیل روزنامه جمهوری اسلامی واقعا عالی بود. ولی بهتر بود این واقعیت را هم به مطالبش اضافه میکرد که برخی مقامات ورسانه های نزدیک به آنها درطول 8-9 ماه تجاوز روسیه به اوکراین تلویحا وبعضا تصریحا از روسیه و شخص پوتین حمایت کرده اند.که این حمایت هم با توجه به عدم ارتباط ژئوپلتیک این جنگ به ایران واز طرفی پیامدهای بسیاروخیم آن ازجمله آواره شدن میلیونها زن وکودک / توجیهش نه واقعا تاییدکارروسیه بلکه نوعی ابراز ارادت به روسیه است.آنهاییکه 44 سال دم ازمبارزه با استکبارمیزنند خودبهتر میدانند مستکبرتر از حکومت روسیه و جنایتکارماجراجوی حاکم بر آن در دنیا نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
بهتر است توهم را كنار بگذاريد، نه ايران از حمله روسيه حمايت كرده و نه تخم مرغهايش را در سبد روسيه و چين گذاشته است، تنها اتفاقي كه افتاده ايجاد توازن در روابط خارجي بوده كه به طرفداران غرب برخورده! تمام تمركز روابط خارجي ما در اغلب دولتهاي قبلي بر روي غرب و اروپا بود كه با عث شد با ايجاد تحريمها دچار مشكل شويم، اتفاقي كه در اين دوره افتاد توجه بيشتر به همسايگان به دليل فرهنگ نزديكتر و حمل و نقل پائين تر و همچنين كشورهاي روسيه و چين به دليل تاثير پذيري كمتر آنها از تحريمهاي ظالمانه بوده است.
متاسفانه کسانی که می فهمند نهایتا بتوانند یک مقاله ای یا مطلبی چیزی بنویسند آن هم اگر بعد از چند ساعت حذف نشود
آقای مسیح مهاجری مدیرروزنامه جمهوری اسلامی اشاره خوبی به جناب پوتین داشتند.چندروزپیش درهمین تابناک هم مطلبی تحت عنوان صدام چینی منتشر شد. پرسشی که مطرح میشود چرا ما باید با این 2 کشور تحت حاکمیت 2 نفر رسما ملحد وکافر ودرعمل هم دیکتاتور وجنایتکار انقدر روابط نامتعارف داشته باشیم؟ جنایات فجیع پوتین در اوکراین وقبل آن درگرجستان وبهم ریختن نظم ونظام سیاسی اقتصادی جهان واینکه هرکه زورداشته باشد میتواندبه کم زورتر ازخود تجاوزکند.وازطرف دیگر مظالم بسیارشدیدی که دولت ملحد چین درمورد مسلمانان سرزمین اشغالی اویغورستان (که اشغالگران چینی اسمش را سین کیانگ کرده اند) وروابط بشدت سواستفاده گرانه ایندو کشوربا ایران که مثلا روسیه حقمان دردریای خزر رابالاکشید واز تنش ایران با غرب کثیفترین سواستفاده ها رامیکند وچین با سو استفاده از تحریمهای ایران شدیدترین سواستفاده های اقتصادی را ازایران میکند لزوم تجدید نظر درروابط بین الملل را مشخص میکند.جالب اینکه هر2 این کشورهابه قطعنامه های تحریمی ایران رای مثبت داده اند.حتی رای ممتنع هم که درتصویب قطعنامه ها بی اثربود ندادند.
تمام اینها بخاطر اینه که مسولین کشورما عطش مبارزه با غرب را دارند
عحب تحلیل ابدوغ خیاری بود
این زمین مین گذاری شده توسط تیم حسن بود

که حتی تعهدات برجام رو نخوانده امضا کردند و از شوق عکس گرفتن با اوباما، ایران رو به دویست سال عقب برگرداندند

خود ظریف هم اقرار کرد که ما اشتباه کردیم

آقای دیپلماسی، در همون دولت اوباما، برجام نقض شد و دوباره تحریمها بیشتر شد

اینقدر دستپاچه شده بودید که آش رو با کاسه دادید رفت حالا میندازید گردن نفر بعدی

واقعا که رو دارید......
واقعا روزنامه نگارهای ما چقدر بی سواد هستند. کمی اخبار را دنبال کنند. علت ادعای مالکیت روسیه بر بخشی از اوکراین و نه تمام اوکراین روس تبار بودن آنها است و اینکه در انتخابات وقتی پیروز شدند، ساکنان پایتخت رای عمومی را به رسمیت نشناختند. بقیه تیترها هم از روی بی سوادی است.
روزنامه های اصلاحطلب چرا اینجورین؟ نویسنده هاش انگار تو اروپا زندگی می کنن. چقدر از موفقیت اروپاییا خوشحالن. البته هنوز زمستون نشده. اونموقعست که مشخص میشه واقعا مشکل حل شده یا نه. البته مذاکره با روسیه دقیقا همون چیزیه که روسیه روش حساب کرده و فکر نمی کنم به معنی پیروزی براشون حساب بیاد.
وقتی رئیس جمهور و مجلس یکی رو که ادعا می کنه با یک میلیون تومان میلیون تومان میشه کار آفرینی کرد رو 6 ماه میارن وزیر کار می کنن و شش ماه اختیار وزارت خونه را میدن دستش و اون شش ماه عمر 20 میلیون جوان رو تلف میکنه معلومه دیپلماتش و کارشناس خارجه و داخله اش هم، بر اساس توهمات تصمیم بگیرن و کشور رو به این روز بیندازن
تابناک! اول صبحی خواستی روحیه بدی بهمون؟؟؟ هر ۳ تا مقاله نشان از اینده نه چندان روشن ما دارد.
اعتراضات مردمی و تحمل سختی و قبول خطرات آن و احتمال آسیب دیدن جانی و مالی توسط مردم در سراسر کشور و در ۴۰ روز گذشته

را ایکاش مسولان کشور به مثابه یک زنگ خطر و هشدار
آلارم های یک سیستم زنده قبول کنند و به آنها توجه کافی و وافی بنمایند

و حتی اگر اعتراف و قبول ضمنی به اشتباهاتشان سخت و دشوار است!!!!

ولی خودشان و در جمع های خودی شان !!! نسبت به بررسی خواسته های مردم معترض و بدون دخالت دادن پیش داوری های مستکبرانه !!!

آنها را مورد دقت و بررسی و تحقیق و پژوهش و تفحص کارشناسانه قرار دهند

و اگر دیدند که خواسته های مردم و اعتراصاتشان به حق و درست و منطقی و قانونی و به جا بوده است

در بین خودشان و برای جبران اشتباهات شان و رفع مشکلات متعدد مردم و

کشور اقدام کنند و راه اصلاح را تا دیر تر نشده است را پیش بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
اعتراض يا اغتشاش؟
ولادیمیر برای ما پوتین نمی‌شود.
نوشته چین هم مانند روسیه به فکر منافع خود است!!!!!!!
خب الان کدام کشور است که منافع خود را فدای منافع دیگران کند؟ ایران هم که به کشورهای دیگر برای مبارزه با اسرائیل و آمریکا و اروپا کمک می‌کند به فکر منافع خود است. با این حرف‌ها لازم نیست دید مردم ا نسبت به چین و روسیه منفی و نسبت به اروپا و آمریکا مثبت کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
آقاي مهاجري مدتهاست كه چراغ راهنمايش به يك طرف مي زند!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
اصل مشکل اینه که ایران منافع خودش رو بد تعریف کرده و بر همین اساس بد عمل میکته
روسیه متعلق به خانواده ای از ۵۲ کشور انقلاب کرده و انقلابی جهان است که هفتاد درصد جمعیت جهان را در اختیار دارند امریکا متعلق به خانواده ای از پانزده کشور استعمارگر است . ایران باید با هر دو خانواده روابط اقتصادی و تجاری داشته باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
دقیقا،،،لازم هست باروسیه وچین تعاملات بیشتری داشته باشیم تاکورشوندانهاکه نمیتوانندببینندمن نمیدانم ایا چینوروسیه هستند که ورودواکسن به ایران ممنوع کردند ؟؟؟؟ایاروسبه وچین طی سالهاسخت ترین تحریمهابرایران روامیدارند؟؟؟میدانم ساختن وراه اندازی پایگاه هسته ای بوشهر ودههاحرکتهای عالی وووکه تیری درچشمان کوردلان داخلی منافقین میکنندموردنفرت مزدوران جیره خوارغربی وها بی میشودبترکند،ماروابطمان روزبه روز ساعت به ساعت به روسبه وچین نزدیک ونزدیکترمیکنیم ماازایتهادراین سالهاجز انسانیت دوستی ندیدیم وازغرب جزپیمان شکنی خلف وعده دروغ جنگ افروزی تفرقه اندازی ویرانی تحریم ندیدیم عملکرد ان پیر.. پیمان شکن امریکایی راهمگان دیدبم ر،برجام ومتایج ان بعداز۱۵سال وان عکس انداختنهاووود
پس تکلیف ذغال سنگ هایی که قرار شد برای شهروندان اروپایی خریداری بشه چی میشه حالا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
شب دراز است
و قلندر بیدار
تازه نیمه اول پاییز است
سلام دوست عزیز گل گفتی ولی یکم شل گفت
اولا الان نفت روسیه 200م متر مکعب بود که اروپا با تمام ترفندهای که گفتی زد یک پنجم جبران کرد دوم کارخانه جات فعلا تعطیله و این تا دوماه اینده در سطح درامدی مردم تاثیر میذاره سوم امریکا گاز رو به چند باربر قیمت به اروپا نصب به روسیه فروخت چون نه خط لوله داره و باید با کشتی صادر کنه چهارم ایران امکان صادرات گاز به اروپا رو نداشت چون خط لوله نداشت ما قبلا هم گاز به اروپا نمیدادیم پنجم همه اروپا امکان استفاده از گاز ترش رو ندارند چون فرایندش خیلی راحت نیست و باید توی پالایشگاه بره تا قابل استفاده بشه شما چندتا کشور اوپای بزرگ رو نبین پس الباقی اروپا چکاره هستن اونا هیچی ششم راه اندازی راکتور نیروگاه های بادی سدها چند درصد برق اروپا رو تامین میکنه امسال پاییز سردی نداشتیم ولی با ورود به دوماه اینده حجم مصرف گاز خیلی بالا میره ایا منابع گاز اروپا برای سه تا چهار ماه جواب میده؟
هفتم ایا در صورت درگیری بیشتر دو مسئله غذا و انرژی برای اروپا حل میشه تحلیل تون خیلی سطح بود خودم المان و فرانسه میگند ما باید برای سال اینده فکری بکنیم سال اینده اونها دوماه دیگست
یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
علی خیلی بدی
به اروپا این خدای غربزده ها اهانت می کنی
قطعا اروپا امسال زمستان بسیار سرد و گرانی خواهد داشت .
دوستان عزیز امروزه عصر آمارهاست نوشتن یک متن بدون پشتوانه داده های آماری از اعتبار مطالب کم می کند
شما باید حچم واردات گاز و نفت روسیه را در سال گذشته بیاوریدبعد میزان گاز و نفتی که قطر در حالت معمولی اخراج و صادر می کرده را هم بیاورید و بعد ظرفیت مازاد تولید ان را مشخص کنید سپس ببینید آیا این مقدار چقدر می چند درصد می تواند جایگزین نیاز جدید اروپا رادر امسال تامین کند .
آمارها نشان می دهد حد اکثر 20 درصد 15 درصد هم صرفه جویی به آن اضافه کنید باز اروپا نزدیک به 60 درصد هنوز کمبود خواهد داشت که باید 40 درصد آن را حد اقل از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تامین کند . که قطعا باید بروند سراغ ایران سایرین که از قبل با حد اکثر ظرفیت دارند تولید می کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
اصلا هر چی می خواد بشه به ما چه؟ نه ما گازی برای صادرات داریم و نه کسی هم از ما می خره. مطالب بالا هم همین رو می گن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
منطقی گفتید و مقداری را نیز با افزایش ظرفیت نیروگاههای
اتمی جبران میکند
تحلیلی بدرد نخور که فقط میتواند زاییده یک ذهن بیمار باشد میتواند چنین مزخرفاتی را در مورد یکی از کشورهایی که سالهاست در حمایت از ایران بارها و بارها با وتوی خود مشتی بر دهان غربی های وحشی کوبیده است . پس لطفا دیگر چنین تحلیل هایی که هیچگونه حقیقتی را پوشش نمیدهد را نگذارید .
دو كلمه حرف حساب از روزنامه جمهوري اسلامي !!
-------------
شايد پوتين روزي و روزگاري سراغ افغانستان و ايران هم بيايد !!
چه عجب ؟ ... هيچ از پوتين بعيد نيست ! هر چه نباشه اسمش كه پوتين هست ! حالا درسته كه در برخي منالك بعضي ها « جو » هستند ، و بعضي ها « بيل » و برخي « جك » ،
اما « پوتين » ؟ ... آخه پوتين هم شد اسم ؟
واقعا ابن افراد که از تورم و کمبود سوخت در اروپا دم میزنند تو عصر اینترنت یه سرچی البته به غیر از فارسی بزنند تا ببیند وضعیت الان اروپا با مدیریت صحیح به کجا رسید همه امید داشتند باید هیزم امسال بسوزنند.ایران با این سرمایه گاز و نفت و ... تورم ۴۵٪ یعنی چی بعد از تورم ۱۰ درصدی اروپا صحبت می کنند بدون گاز و نفت درود به این مدیران موفق که توانستند اینگونه مدیریت کنند کمبود انرژی را
واقعا مسخره هست هرکسی از راه میرسه اسم خودش را تحلیلگر می گذاره آخه تحلیلگر بدبخت قضیه اوکراین با ایران و افغانستان فرق می‌کنه روسیه به این دلیل به اوکراین حمله کرد چون دولت اوکراین می خواست با پیوستن به ناتو و هم مرز کردن قدرتی مثل ناتو با روسیه امنیت ملی و امنیت مرزی روسیه را به خطر بیاندازه و روسیه چند ماه به اوکراین تذکر داد ولی اوکراین چون از طرف آمریکا و دولتهای اروپایی گول خورده بود و به نوعی سرکار بود توجه نکرد نکته بعدی متل اینکه این تحلیلگران خیلی دلشون میخواد روسیه و چین را پیش مردم بدبین کنند و مشخص نیست چه منافعی دارند و نکته ای که از چین و روسیه شما نگفتید این هست که اگه همین چین و روسیه نبودند و از حق وتو خود به نفع ایران استفاده نمی کردند آمریکا تا الان ده تا بیست قطعنامه ضد ایرانی را در سازمان ملل به تصویب می رساند و یک حمله نظامی جهانی را به ایران تحمیل می کرد و مطلب دیگه اینکه مقامات اروپایی خودشان می گویند اوضاع اقتصادی ما در حال خراب شدن هست و بارها نشان دادند ازکمبود گاز و سایر منابع انرژی نگران هستند آن وقت شما از طرف آنها حرف می زنی و می گویی اوضاع اروپاییها گل و بلبل هست این را بدانید چوب خدا صدا ندارد همین اروپاییها همراه با آمریکا همیشه مواضع ضدایرانی داشتند و برای تضعیف کشور عزیز ایران تلاش کردند ولی الان دارند سزای اعمال کثیف خودشان را می بینند لطفا اگر اطلاعات شما برای تحلیل کم هست تحلیل نکنید
یکی از منافع خودش دفاع میکنه، آن یکی تعرض در منافع دیگری میکنه، کشور ما باید هوشیار باشه این وسط توپ زمین این آن نباشه ، فدای ایران
چطور روزنامه ها به تحلیل درست و گفتن واقعیات روی آورده اند یا اینکه شما اقدام به انتشار این مقالات معقول اقدام کرده اید. در هر دو صورت این را باید به فال نیک گرفت و شکر کرد.
در بزنگاههایی که روسیه و چین با حق وتو از تصویب طرح های خطرناک آمریکا در شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی جلوگیری کردند غیرقابل اغماض است. همین ها باعث علاقمندی به گرایش و تحکیم روابط با این دو کشور مهم است.هرچند سیاست امروز حکم می کند همواره توازن روابط بر کشور های جهان سومی با ابرقدرتهای فعلی رعایت شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار