بازدید 25535
سه هزار و صد و شصت و یکمین بسته ویژه خبری «تابناک»

انتقاد روزنامه اطلاعات از توقف مذاکرات در دولت رئیسی/ دستور رهبر انقلاب برای ارسال پیشنهادهای نخبگان به رئیس جمهور/ واکاوی حسین طائب از اغتشاشات اخیر / انسیه خزعلی: از بند نسوان زندان اوین بازدید کردم / دامداران با مازاد دام در واحدها روبه رو هستند/ رهن لوکس‌ترین خانه‌های پایتخت چقدر آب می‌خورد؟

در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند کیهان: ۸۳ درصد زنان، حجاب را ضرورت و ارزش می‌دانند/چرا اظهارات عموی «اسرا پناهی»، امام‌جمعه و نماینده مجلس درباره علت مرگ همخوانی ندارد؟/فرمانده سپاه: تمام قدرت آمریکا آتش زدن چند سطل زباله در خیابان است/رئیس کل بانک مرکزی: تجربه تلخ تورم ناشی از خلق پول نباید تکرار شود و ... را می‌خوانید.
کد خبر: ۱۱۴۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵ 20 October 2022

‍«تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

کیهان: ۸۳ درصد زنان، حجاب را ضرورت و ارزش می‌دانند
بر اساس نظرسنجی مردادماه گذشته یک مؤسسه معتبر نظرسنجی، اکثریت بالای ۸۳ درصدی خانم‌ها معتقدند حجاب یک ضرورت و ارزش است و مانع فعالیت اجتماعی و آزادی عمل بانوان هم نمی‌شود. واضح است که درخصوص اصل اسلام و انقلاب اسلامی این اعداد بالاتر است. این یکپارچگی ملی در طیف‌های مختلف اجتماعی از جمله در طیف ورزشکاران و اهالی هنر ایران هم وجود دارد. در صحنه آشوب‌های اخیر تعداد ورزشکاران و هنرمندانی که در مقابل ضرباتی که آشوب‌طلبان به مردم زدند، رفتار غیرمسئولانه‌ای داشتند، در مقابل خیل عظیم فعالان این دو حوزه، واقعاً ناچیز بود. کار دشمن در این وادی از یک‌سو مخالف نظام معرفی کردن قاطبه ورزشکاران، هنرمندان و دیگر طیف‌های کشور و از سوی دیگر بزرگ‌نمایی افراد معدودی از این دو طیف بود که واقعاً در جامعه ورزشکاران یا هنرمندان جایگاه برجسته‌ای نداشتند. بر دشمنان انتظاری جز این نیست، اما در این میان بعضی از افراد از موضع انقلابی و در مقام پاسخگویی به این به اصطلاح سلبریتی‌های ورزشی و سینمایی وارد میدان شده و از ادبیاتی استفاده کردند که گویا جامعه ورزشی و جامعه هنری ایران از دست رفته‌اند! از آنجا که ادبیات اینچنینی به‌طور طبیعی با واکنش جامعه ورزشی و هنری کشور مواجه می‌شود، این افراد در واقع ناخواسته در میدان و زمین دشمن که سیاست برجسته‌سازی مخالفت‌ها را در دستورکار داشته و به آن دامن می‌زند، بازی کردند.

شکایت شهرداری تهران از سمانه پاکدل
سخنگوی شهرداری تهران در صفحه شخصی خود نوشت: جریان ضد ایرانی یک شایعه مبتذل به نقل از شهردار تهران ساخت. خانم سمانه پاکدل هم با انتشار این فیک نیوز توهین آمیز علیه دختران هموطن در صفحه خود، برخی از مردم را به اشتباه انداخت و پس از مشخص شدن حقیقت هیچ تلاشی برای اصلاح نکرد. برای جلوگیری از تکرار ناگزیر از شکایت حقوقی شدیم. عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل و سخنگوی شهرداری تهران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نسبت مطالب مطرح چند روز اخیر منتسب به علیرضا زاکانی شهردار تهران واکنش نشان داد.

انتقاد روزنامه اطلاعات از توقف مذاکرات در دولت رئیسی
در پایان کار دولت سابق گام‌های خوبی در باره برجام برداشته شده بود و به نظر می‌رسید اکنون هم با مقداری دقت و واقع گرایی در گفت‌وگو و معامله، هم می‌توانیم منافع مذکور را به دست آوریم و هم به تثبیت هژمونیک یا برتری مواضع و موقعیت کشور اهتمام ورزیم. اگرنه، حداقل می‌توان بخشی از مشکلات و نیاز‌های داخلی را برطرف کنیم و مقداری از سرمایه‌های مسدود شده در کشورهایی چون کره‌جنوبی و چین را به داخل منتقل کنیم. در این فرایند پیچیده و زمانبر که سالهاست با بازیگری آمریکا و چین و روسیه ادامه و اطاله یافته است، برای ایران تنها فرصت‌ها از کف رفته و بازار‌های نفتی و مالی و فولاد و پتروشیمی و ... فرسایش پیدا کرده است. جنگ روسیه و اوکراین، یکی از دلایل این فرسایش است که آشکارا به ازاله و اطاله فرصت‌ها انجامیده است. در حقیقت میدانداری نماینده روس‌ها و جناب اولیانوف در مذاکرات وین، بیش از برجام و مسائل مربوط به حل پرونده و امور صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی هسته‌ای، در پی ایجاد راه‌های امن برای کشور متبوع است و بر بازکردن مسیر کالا و تسلیحات برای مسکو تمرکز دارد. این یک اتفاق طبیعی است و نماینده چین هم قطعاً بیش و پیش از هرچیز به دنبال منافع ملی و کسب امتیاز‌های افزونتر در عرصه مناسبات بین المللی است. چشم انداز کنونی در مناسبات ما با آمریکا و غرب، نسبت به سابق، هم تیره‌تر شده و هم از ابهام و پیچیدگی بیشتری برخوردار است. قبلاً پیشنهاد کردیم که بر مبنای نیاز زمستانی انرژی در اروپا و بحران در مرز‌های شرقی اروپا با روسیه، که اصطکاک ناتو با مسکو را در نوک پیکان خود حمل می‌کند، می‌توان فصل تازه‌ای برای مذاکرات هسته‌ای و برجام در نظر گرفت و با آغاز این فصل از گفت‌وگوها، موازنه و افق تازه‌ای در مناسبات خارجی ایجاد کرد.


روایت جواد موگویی از مراسم ختم «اسرا پناهی»


جواد موگویی، مستند ساز و خبرنگار به شرح روایتی از مراسم ختم اسرا پناهی به شرح زیر پرداخت. رفتم مراسم ختم اسرا در مسجد حضرت رقیه علی‌آباد. چند سپاهی با لباس رسمی بودند. عموی اسرا کادر سپاه است. به احترام او آمده‌اند. پدربزرگ اسرا جلوی در ایستاده. مداح روضه حضرت‌رقیه می خواند.

ابراهیم اصغرنیا، دایی اسرا پذیرفت حرف بزند: «پدر اسرا (احمدپناهی) و مادرش در سال۹۷ طلاق می‌گیرند. پدرش یک سال بعد (۹۸) در نزاعی مردی را به قتل می‌رساند؛ و یک ماه پیش پس از سه سال اعدام می‌شود. اسرا و برادرش پیش پدربزرگ زندگی می‌کردند. اسرا در مدرسه سبلان بود.»


بهنام اصغرنیا دایی دیگر اسرا: «ساعت ۳۰دقیقه بامداد روز چهارشنبه (۲۰مهر) اسرا را به بیمارستان امام‌خمینی می‌برند. من در مغازه بودم که خبر دادند. نیم‌ساعت بعد بالای‌سرش بودم. کاملا هوشیار بود. تا ظهر چندبار معده‌اش را شستشو دادند. دکتر گفت چهارمین آزمایش هم گرفتیم. ولی ناگهان حالش بد شد و ساعت ۱۸:۳۰ فوت کرد.»
به روایت خانواده مادری، اسرا ۱۱ساعت پیش از شروع مراسم تجمع، به بیمارستان رفته و ۷ساعت و نیم پس از پایان مراسم فوت می‌کند. علت فوت استعمال قرص برنج است.


قرار مصاحبه گذاشتم با پرستار اسرا در آن شب: «استعمال قرص برنج ۹۹درصد منجر به فوت می‌شود. علایم از بعد آزادشدن گاز فسفید در معده ایجاد شد. مشکل تنفسی و در نهایت قطع تنفس. اسرا تا قبل بروز علایم حالش کاملا خوب بود. یکدفعه بدحال و فوت کرد. چون راه‌حلی برای درمانش نداشتیم، هر چه کادر درمان کرد فقط یک تلاش ناامیدانه برای چندساعت به تعویق انداختن مرگ بود.»


سوال اصلی: چرا اظهارات عموی اسرا، امام‌جمعه و نماینده مجلس همخوانی ندارد؟
۱-علی پناهی، عموی اسرا علت فوت را نارسایی قلبی می‌گوید.
۲-امام‌جمعه عنوان می کند نمی تواند اسرار خانواده پناهی را فاش کند.
۳-اما موسوی نماینده مجلس اردبیل رسما علت را مصرف قرص برنج عنوان می‌کند!

بنا به تحقیق من: عموی اسرا به‌علت طلاق والدین، اعدام پدر و شرایط بحرانی خانواده، از مسئولین تقاضا می‌کند برای حفظ آبرو، علت فوت را اعلام نکنند. پس از موج رسانه‌ای، عموی اسرا با انتشار فیلمی اظهار می‌کند که علت فوت نارسایی قلبی بوده. (شایدهم به تقاضای مسئولین این فیلم را پر می‌کند.)
به تحقیق من، فشار رسانه‌ای موجب می‌شود موسوی نماینده مجلس خلاف وعده، علت اصلی فوت را اعلام کند و درنهایت با اعلام و پافشاری علی دایی مبنی بر کشته شدن اسرا، اوضاع تشدید می‌شود. این تناقض‌گویی‌ها، ابهامات را صدچندان می‌کند و اوضاع این میشود که همه شاهدیم. کاش از اول راستش را می‌گفتند. در این عصر نمی‌شود چیزی را مخفی کرد ولو برای حفظ آبرو.

معاون سیاسی بسیج: ۹۰ درصد فضای مجازی کشور در دست دشمن است
معاون سیاسی سازمان بسیج با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد فضای مجازی کشور در دست دشمن است، اظهار کرد: دشمنان علیرغم تلاش گسترده در فتنه اخیر شکست خوردند و در بهترین حالت جمعیتی که در اغتشاشات اخیر به کف خیابان آمدند، ۷۰ هزار نفر بودند و از بین بیش از سه میلیون دانشجوی کشور کمتر از ده هزار و ۵۰۰ تن در اغتشاشات شرکت کردند. سیدجلال حسینی، شامگاه چهارشنبه در هم اندیشی اصحاب رسانه آران و بیدگل که با حضور مسئول بسیج رسانه استان اصفهان، رؤسای آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاداسلامی و جانشین ناحیه مقاومت بسیج در سالن جلسات شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برگزار شد با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران دربرابر قدرت‌های جهان پیروز شد، گفت: اندیشه انقلابی یعنی کسی که به خدا اعتقاد داشته باشد و دستور ات الهی را اجرا کند.

شیخ علی تهرانی درگذشت
شیخ علی مرادخانی ارنگه معروف به شیخ علی تهرانی در ۹۶ سالگی درگذشت. وی در ۴ اردیبهشت ۱۳۰۵، در در روستای ارنگه از توابع کرج به دنیا آمد و پس از آموزش مقدمات متون حوزوی در حوزه علمیه قم، تحصیلات خود را در فقه و اصول در همانجا ادامه داد. نزدیکان وی اعلام کرده‌اند که وی روز ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱ در ۹۶ سالگی در تهران درگذشته است.

دستور رهبر انقلاب برای ارسال پیشنهادهای نخبگان به رئیس جمهور
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: مقام معظم رهبری بعد از جلسه دیدار با نخبگان دستور دادند که نظرات نخبگان دسته‌بندی شده و برای رئیس‌جمهور محترم ارسال شود. دکتر ناصر باقری‌مقدم اظهار کرد: بعد از جلسه دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری، از دفتر ایشان با ما تماس گرفته و اعلام کردند که امسال به قدری صحبت‌ها و نقطه‌نظرات نخبگان خوب بوده است که مقام معظم رهبری دستور دادند که این نظرات نخبگان توسط دفتر ایشان دسته‌بندی و برای رئیس‌جمهور ارسال شود. باقری‌مقدم تصریح کرد: دفتر مقام معظم رهبری با بنیاد ملی نخبگان و بنده تماس گرفتند و قرار شد، ما هم در مسیر این پیگیری به عنوان اجرا در خدمت دفتر باشیم؛ این اقدامات توسط دفتر انجام شده و از سوی دفتر مقام معظم رهبری نامه‌ای به هیئت دولت برای پیگیری و اجرای پیشنهادهای نخبگان ارسال خواهد شد.

تمام قدرت آمریکا آتش زدن چند سطل زباله در خیابان است
فرمانده کل سپاه گفت: دشمن در فتنه اخیر هر چه پس انداز کرده بود به میدان آورد و قدرت، ثروت، رسانه و اعتبار سیاسی خود را هم به کار گرفت تا یک جوان را فریب دهد و یک سطل زباله را آتش بزند و آن را دستاورد بزرگ خود بداند، اما با شکست روبرو شد و این فتنه اخیر یک نوزاد مرده و تاریخ ننگین برای آمریکا خواهد بود.

واکاوی حسین طائب از اغتشاشات اخیر
مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه برنامه دشمن این بود که از مهرماه اغتشاشات را با دو بهانه حجاب و مسائل معیشتی، صنفی در دانشگاه‌ها اجرا کند، گفت: شروع حرکت از دانشگاه‌های تهران با مسائل صنفی و سپس گسترش به دانشگاه‌های کشور، پیوند زدن به مدارس و معلمان، سپس مسائل قومی و مذهبی و بعد هم اگر موفق شدند حمله به مراکز حساس سناریوی دشمنان بود.


حماس: حزب‌الله و سپاه پاسداران نقش مهمی برای دیدار با بشار اسد ایفا کردند
یکی از رهبران جنبش حماس بر نقش محوری حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب برای دیدار نمایندگان این جنبش با رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد. به گزارش المیادین، «خلیل الحیه» معاون جنبش حماس پس از دیدار هیأت این جنبش با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه اعلام کرد که پس از این گام‌های دیگری در راستای تقویت روابط و خدمت به پروژه مقاومت برداشته خواهد شد. هیأت حماس روز گذشته- چهارشنبه- برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ با بشار اسد در دمشق در دیدار کرد. الحیه در همین زمینه گفت: «برادران حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نقش مهمی در برگزاری این دیدار و دیدار‌های قبل ایفا کرده‌اند». این رهبر حماس تأکید کرد که حزب الله و سپاه پاسداران متحدان ما هستند و ما از همه حامیان مردم فلسطین بی‌نیاز نیستیم.

انسیه خزعلی: از بند نسوان زندان اوین بازدید کردم
انیسه خزعلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا از بند زنان زندان اوین پس از حوادث اخیر بازدیدی داشته است یا خیر، عنوان کرد: بله، بازدیدی از بند نسوان زندان اوین داشتم. وی خاطر نشان کرد: با بیشتر خانم‌ها در این بند صحبت‌هایی داشتم. همراهان من هم با این خانم‌ها صحبت کردند. هر فردی که می‌خواست با من صحبت کند، با او صحبت کردم و حرف‌هایش را زد و مطالبش را عنوان کرد. تلاش کردم علل و انگیزه بسیاری از مسائلی که پیش آمده است را از زبان خودشان بشنوم؛ بعضی‌های‌شان اظهار می‌کردند بی گناه هستند. خزعلی بیان کرد: رایزنی کردیم، آن‌هایی که کم تقصیر هستند و یا سابقه ندارند بتوانند زودتر آزاد شوند که به بحمدالله این کار انجام شد.

رئیس کل بانک مرکزی: تجربه تلخ تورم ناشی از خلق پول نباید تکرار شود
رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس کنترل نقدینگی و تورم و جلوگیری قاطع از خلق پول را برنامه جدی بانک مرکزی در دوره جدید دانست و تصریح کرد: دیگر نباید تجربه تلخ تورم ناشی از خلق پول تکرار شود به همین دلیل، برنامه و سیاست اصلی ما هدایت نقدینگی به سمت تولید و فعالیت های مولد اقتصادی در کشور است.

دامداران با مازاد دام در واحدها روبرو هستند
رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: هم اکنون با حجم انبوهی از دام در دامداری ها روبه رو هستیم و روز به روز بر تعداد این دام افزوده می شود. وی متوسط قیمت کنونی هر کیلو بره نر را ۷۵ هزار تومان و گوساله نر ۶۸ تا ۶۹ هزار تومان اعلام کرد. پوریان می گوید: علی رغم افزایش هزینه های تولید، قیمت دام گوساله و گوسفند پایین است، به طوری که این موضوع در کنار نبود تقاضا در بازار منجر به ضرر و زیان دامداران شده است. قیمت کنونی هر کیلو لاشه سبک بدون دنبه در عمده فروشی ها ۱۶۵ هزار تومان و گوساله ۱۴۲ هزار تومان است که متاسفانه به دلیل سودجویی عوامل واسطه و دلال با نرخ های بالاتری عرضه می شود.

رهن لوکس‌ترین خانه‌های پایتخت چقدر آب می‌خورد؟
دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت بازار اجاره مسکن در منطقه یک شهر تهران و همچنین اطلاعات فایل‌های عرضه شده به بازار اجاره این منطقه نشان می‌دهد هم اکنون میانگین رهن کامل پیشنهادی آپارتمان‌های مسکونی در این منطقه در بازه هر مترمربع ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان قرار دارد. در حالی که به ندرت آپارتمان‌های با رهن کامل کمتر از این میزان (۱۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع) در این منطقه یافت می‌شود (مگر موارد استثنا)، اما از آنجا که لوکس‌ترین واحد‌های مسکونی پایتخت در این منطقه واقع شده اند، در برخی از فایل‌های خاص، مبلغ رهن کامل از مترمربعی ۲۰ میلیون تومان نیز فراتر می‌رود. اما رهن کامل واحد‌های مسکونی عادی رو به لوکس در همین بازه قیمتی یعنی مترمربعی ۱۰ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان قرار دارد. این در حالی است که این میزان دست کم دو برابر متوسط مبلغ رهن کامل آپارتمان‌های مسکونی معمولی در مناطق مصرفی‌تر نیمه شمالی تهران یعنی مناطق ۴ و ۵ است. متوسط مبلغ رهن کامل پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان در این مناطق مصرفی هم اکنون در بازه ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی قرار دارد. هر چند در این مناطق نیز فایل‌های خاص و استثنا با رهن کامل پایین‌تر یا بالاتر نیز وجود دارد، اما رهن کامل عمده واحد‌هایی که به بازار مسکن عرضه شده اند در همین بازه قیمتی قرار دارد.

قیمت مرغ به ۷۵ هزار تومان هم رسید
بیش از یک ماه از تغییر غیررسمی قیمت مرغ می‌گذرد و مصرف‌کنندگان مرغ گرم کامل را حدود ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب خریداری می‌کنند. افزایش قیمتی که تولیدکنندگان آن را ناشی از افزایش هزینه‌های تولید می‌دانند و معتقدند بایستی قیمت‌ مرغ اصلاح شود، ولی به نظر می رسد هنوز تصمیمی برای اصلاح قیمت صورت نگرفته و افزایش غیر رسمی قیمت مرغ، بازار این کالای پروتئینی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. به گزارش ایسنا بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو مرغ گرم کامل ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان است و در برخی مناطق بنا بر گزارش‌های رسیده به ۷۵ هزار تومان هم رسیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
بسته ویژه خبری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار